Κατερίνα Χέλμη: Αποχαιρετισμός σε μια αγαπημένη και εξαίρετη ηθοποιό

 Το φως της Λαμπρής, πήρε κοντά του, ανήμερα Πάσχα, μια αγαπημένη και εξαίρετη ηθοποιό μας, που έλαμψε και αγαπήθηκε στη χρυσή εποχή του κλασικού Ελληνικού κινηματογράφου.

ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΧΕΛΜΗ


Γεννημένη στις 12 Αυγούστου 1939 στην Αθήνα, η Κατερίνα Χέλμη, διακρίθηκε σε μια σειρά χαρακτήρων σε υποστηρικτικούς ή δεύτερης γυναικείας ερμηνείας ρόλους.

Ρόλους, που για την επιτυχία ενός φίλμ, θεωρούνται ιδιαίτερα κρίσιμοι και σημαντικοί, καθώς αναδεικνύουν χαρακτήρες και μαζί ερμηνείες, μεγάλης σημασίας πάνω στην πλοκή.

Η Κατερίνα Χέλμη, δεν ήταν μόνο ηθοποιός. Ήταν και συγγραφέας αλλά και ήταν και πρόσωπο με ενεργή συμμετοχή στα πολιτικά μας δρώμενα, καθώς ανήκει στο χώρο του ΠΑΣΟΚ, ως μέλος της Επιτροπής Καλλιτεχνών του κινήματος. Ακόμα εκλέχτηκε και δημοτικός σύμβουλος Αθήνας το 1994.

Στο χώρο της υποκριτικής διακρίθηκε σε όλα τα επίπεδα της σκηνικής παρουσίας. Φυσικά στον κινηματογράφο, όπου έπαιξε σημαντικό ρόλο αλλά και στο θέατρο και τέλος και στην τηλεόραση, μέσα από τηλεοπτικές σειρές.


Η φιλμογραφία της

Η καριέρα της Κατερίνας Χέλμη στο χώρο της τέχνης, ξεκίνησε το 1957 και έκλεισε το 2019. Πρώτη της ταινία ήταν "Ο Μπάρμπα Γίαννης Κανατάς" και τελευταία η εξαίρετη, βραβευμένη ταινία: "Το θαύμα της θάλασσας των Σαργασσών".

Έπαιξε σε 25 κινηματογραφικές ταινίες και σε επτά τηλεοπτικές σειρές, από το 1988 ως το 2023, στη σειρά του ΑΝΤ1 "Ζωή", σε ένα επεισόδιο.

Από την τελευταία της εμφάνιση στο σινεμά, ως μητέρα, το 2019

Επίσης, πολύ μεγάλη και σημαντική, ήταν η συμμετοχή της στο θεατρικό γίγνεσθαι, όπου έπαιξε σε 11 θεατρικές παραστάσεις, από το 1957-58  ως το 2011-12. Συμμετείχε στους θιάσους των:

Ελληνικό λαϊκό θέατρο του Μάνου Κατράκη, στο Κρατικό θέατρο Βόρειας Ελλάδας, στο Εθνικό θέατρο, στο θίασο του Νίκου Χατσίσκου και στην "Πορεία".

Σημαντικές θεατρικές της στιγμές: "Ματωμένος γάμος", "Άμλετ" ως Γερτρούδη 


Σημαντικές κινηματογραφικές στιγμές

Η Κατερίνα Χέλμη έδωσε σημαντικές ερμηνείες σε φιλμ μεγάλα του Ελληνικού σινεμά, σε ρόλους ξεχωριστούς, που ανέδειξαν το χαρακτήρα της και την ερμηνευτική της προσωπικότητα. Ξεχωρίζω:

1962 "Νόμος 4000", το δυνατό κοινωνικό δράμα του Γιάννη Δαλιανίδη


Ερμηνεύοντας τη Βούλα, μια περιθωριακή νεαρή γυναίκα, έδωσε ένα υπέροχο στίγμα. Η σκηνή με τον πατέρα Βασίλη Διαμαντόπουλο, έχει μείνει να ξεχωρίζει στη φιλμογραφία της.


1963 "Ίλιγγος" επίσης στο κοινωνικό δράμα του Γιάννη Δαλιανίδη, ερμηνεύοντας τη Νίτσα.

1963 "Κόκκινα φανάρια", το συγκλονιστικό κοινωνικό δράμα του Βασίλη Γεωργιάδη, από τις μεγαλύτερες ταινίες του κινηματογράφου μας.


Οι ερμηνευτικές της στιγμές ως "Μαρίνα", μια νεαρή πόρνη του καμπαρέ, έχουν αφήσει μεγάλη την προσωπική της σφραγίδα.

1963  "Χωρίς ταυτότητα" δράμα του Γιάννη Μαρή σε σκηνοθεσία του Γιάννη Δαλιανίδη.


Μια ακόμα σημαντική ερμηνευτική της στιγμή στο ρόλο της Τζένης, στο πλάι του Αλέκου Αλεξανδράκη.


Αυτή ήταν, με λίγα λόγια, η Κατερίνα Χέλμη.

Το γλυκό της χαμόγελο, η εμβληματική ομορφιά και κορμοστασιά της, το εκφραστικό της το βλέμμα, το πάθος που έβγαζε μαζί με το πνιγμένο συναίσθημα, όλα εκείνα μένουν συγκροτώντας τη μεγάλη της κληρονομιά στο χώρο της υποκριτικής.

Εξαίρετος άνθρωπος και καλλιτέχνης, παίρνει και εκείνη το δικό της δρόμο στην καλλιτεχνική αθανασία και στις μνήμες

Καλό της ταξίδι.





Σχόλια

  1. Λατρεμένη ηθοποιός και αξιόλογος Άνθρωπος! Καλό ταξίδι στο φως να έχει.
    Γιάννη μου πολύ χάρηκα το αφιέρωμα που της έκανες, μοναδικό έτσι που μόνο εσύ ξέρεις, να είσαι καλά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Βιργινία μου, με τιμούν τα λόγια σου, όπως πάντα καλή μου. Σε ευχαριστώ με την καρδιά μου. Φυσικά θα συμφωνήσω μαζί σου για τη Χέλμη. Χρόνια πολλά, κορίτσι μου.

      Διαγραφή
  2. Πολύ αγαπημένη ηθοποιός, καλό παράδεισο να έχει! Ευχαριστούμε για το υπέροχο αφιέρωμα Γιάννη μου!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Φωτεινή μου, στον κόσμο της μνήμης η παρουσία της και της προσφοράς. Χάρηκα πάρα πολύ για την παρουσία σου, καλή μου φίλη. Χρόνια σου πολλά.

      Διαγραφή
  3. Καλό της ταξίδι στην αθανασία. Πολύ καλή ηθοποιός, βοηθούσε και το ύφος της, η φωνή της. Σημαντική παρόλους τους Β' ρόλους της. Ωραίο αφιέρωμα Γιάννη μου
    Χριστός Ανέστη!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Άννα μου, οι δεύτεροι ρόλοι, είναι κρίσιμοι και ουσιαστικοί. Κρίνουν πολλά σε μια ταινία. Γλυκύτατη η φωνή της, πράγματι. Αυτή η μετρημένη θλίψη στα μάτια της, με τρέλαινε. Άννα μου, σε ευχαριστώ πολύ, καλή μου φίλη. Χρόνια σου πολλά.

      Διαγραφή
  4. Εξαιρετική ηθοποιός, που την είδαμε στον σινεμά εμείς της επαρχίας. Πάντα οι ερμηνείες της ξεχώριζαν, σε όποιον ρόλο κι αν έπαιζε.
    ΥΓ: απίστευτα τα αντανακλαστικά σου φίλε μου!
    Χρόνια Πολλά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Βασίλη μου καλησπέρα και χρόνια πολλά, φίλε μου. Χαμογελώ με την παρατήρησή σου. Στην Κατερίνα Χέλμη αγαπούσα πολύ αυτό το πονεμένο μελαγχολικό ύφος, που έβγαζε κατά βάση στους χαρακτήρες, που έπαιζε. Όμορφη γυναίκα με λαμπερό βλέμμα.
      Σε ευχαριστώ πολύ, Βασίλη μου. Καλή σου βδομάδα.

      Διαγραφή
  5. Ανέκαθαν την θεωρούσα απίστευτα γοητευτική γυναίκα και εξαιρετική ηθοποιό. Κλάσεις ανώτερη σε θηλυκότητα, φυσική ομορφιά και υποκριτικό ταλέντο, από τις "σταρ" της εποχής εκείνης.
    Νομίζω ότι αδικήθηκε στους δεύτερους ρόλους που έπαιξε. Ίσως γιατί μεσουράνησε την εποχή που τους πρωταγωνιστικούς ρόλους μονοπωλούσαν τα προβεβλημένα απ' το σύστημα μεγάλα ονόματα. Λυπήθηκα πολύ γι' αυτή την απώλεια, Γιάννη...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δεν θα μπορούσε κάποιος να δώσει ακριβέστερη προσέγγιση στην Κατερίνα Χέλμη, Μαρία μου. Καίρια το θίγεις και με βρίσκεις σύμφωνο. Νομίζω η παρέμβασή σου λέει πολλά περισσότερα από το δικό μου αφιέρωμα.
      Ναι, της άξιζε η πρωταγωνιστική θέση σε μια σειρά φιλμ. Όμως δεν είχε τη συστημική εκείνη προβολή. Κλασικά πράγματα δηλαδή.
      Πανέμορφη, γυναικάρα, με ύφος αρχοντικό και εκφραστικό.
      Δυστυχώς, Μαρία μου, έφυγε.
      Ευχαριστώ κορίτσι μου για το σχόλιο. Την καλησπέρα μου και Χριστός Ανέστη, καλή μου φίλη.

      Διαγραφή
  6. Ήταν ξεχωριστή. Μία γοητευτική κυρία και ταλαντούχα ηθοποιός.
    Θα τη θυμόμαστε...

    Πολλές εορταστικές ευχές!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα Ευρυτάνα μου. Πραγματικά ισχύουν οι παρατηρήσεις σου για την Κατερίνα, φίλε μου. Σε ευχαριστώ που είσαι εδώ. Χρόνια πολλά.

      Διαγραφή
  7. Κρατώ εκείνη την ατάκα η οποία αρκετά χρόνια μετά, έχει μείνει ιστορική, "θα φαρμακωθώ!".. Θεωρούσα πάντα την υποκριτική της προσέγγιση στην κόψη τού ξυραφιού. Εκεί όπου θα μπορούσε άνετα να γύρει προς το μελό παύλα παρωδία (όχι ότι δεν ευνοούσαν σεναριακά/σκηνοθετικά, οι "πομπώδεις" ταινίες στις οποίες συμμετείχε..), κι αυτό δυστυχώς ήταν που με έκανε να μη γίνω ποτέ θαυμάστριά της, χωρίς όμως να πάψω να την εκτιμώ.. Καλό της ταξίδι..

    Υ.Γ Πάντως Γιάννη μου, και πάλι μπράβο για άλλο σου ένα αφιέρωμα. Είσαι στις επάλξεις πάντα! 🌷🌸🌺

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πέτρα μου, ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια πάντα. Θα συμφωνήσω μαζί σου ότι η Κατερίνα ήταν (δυστυχώς ο παρατατικός), μια γλυκύτατη γυναίκα και άνθρωπος και μια ηθοποιός, που της άξιζαν πολλά περισσότερα. Άλλωστε οι θεατρικές της ερμηνείες είναι η μεγάλη αυτή απόδειξη. Έχει παίξει και Επίδαυρο, ως Ιοκάστη σε παράσταση, που την έχω δει. Καλή συνέχεια καλή μου φίλη.

      Διαγραφή
  8. ----------@
    Σκέφτομαι πως οι δεύτεροι ρόλοι τις περισσότερες φορές είναι και αυτοί που μας κάνουν να αγαπήσουμε μια ταινία. Αν ο πρώτος ρόλος σε οδηγεί να ταυτιστείς με τον χαρακτήρα σίγουρα οι δεύτεροι ρόλοι σε κάνουν να αγαπήσεις το έργο. Η Κατερίνα είχε τη δύναμη να με βάζει με την ερμηνεία της σε έναν μικρό παράλληλο δρομάκι του έργου, ένα δρομάκι που με το εκφραστικό της πρόσωπο με οδηγούσε πολλές φορές σε σκέψεις μιας άλλης ιστορίας ηρώων που καίγονται στην αφάνεια ... κάπως έτσι ..
    Όμορφο το αντίο σου και με σεβασμό όπως πάντα.
    Καλή συνέχεια !

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μάνια μου, πώς το είπες αυτό βρε θηρίο! "...Αν ο πρώτος ρόλος σε οδηγεί να ταυτιστείς με το χαρακτήρα, σίγουρα οι δεύτεροι σε κάνουν να αγαπήσεις το έργο..." Εντάξει! είναι στιγμές, που γράφεις, έτσι; Πολύ μεγάλη κουβέντα, κορίτσι μου.
      Και, αυτό ακριβώς το δρομάκι, που αναφέρεσαι περπατούσε η Κατερίνα Χέλμη.
      Σε ευχαριστώ απ' την καρδιά μου, καλή μου για το σχόλιό σου.

      Διαγραφή
  9. Το 2023, τα έχει βάλει με την τέχνη. Μπράβο σου, για το ουσιαστικό σου αντίο, σε μια υπέροχη ηθοποιό.
    Πάντα αγαπώ τα αφιερώματα που κάνεις, γιατί πάντα υπάρχει κάτι που αγνοούσα και μαθαίνω μέσα από αυτά!
    Πολλά φιλιά Γιάννη μου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αυτό μού δίνει μεγάλη χαρά, Μαρίνα μου γιατί νιώθω ότι κάτι ενδιαφέρον κατάφερα να σού δώσω. Ναι έχουμε μεγάλες απώλειες στην τέχνη, κλείνει ο κύκλος δυστυχώς. Σε ευχαριστώ από καρδιάς αγαπημένη μου φίλη. Καλή σου βδομάδα.

      Διαγραφή
  10. τώρα με την θε ατριική ομάδα που είμαι... ανεβάζουμε τα Κόκκινα Φανάρια... προσέχω λοιπόν... ότι παρ' ότι ήταν πολύ μικρή σε αυτό το εργο... μού άρεσε η ερμηνεία της... ΜΑ τι ταλέντο... Συλλυπητήρια...
    (Κάποτε την είδα και στον ΗΛΕΚΤΡΙΚΟ... δεν της μίλησα όμως... κρίμα... )... Ψηλή, αριστοκρατική... φοβερή παρουσία... γεια και χαρά Γιάννη...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πραγματικά μεγάλη παρουσία, Λαμπρινή μου και επιβλητική γυναικάρα. Όμορφη, σαγηνευτική. Ευχαριστώ για το σχόλιό σου, καλή μου φίλη. Φιλιά πολλά.

      Διαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις τελευταίου μήνα

Γιάννης Φέρτης: Για πάντα στον κόσμο της καρδιάς μας

Χρυσά ζευγάρια στο Ελληνικό σινεμά (Μέρος 3ο)

ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΑΡΑΣ και ....ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ