American Underground

AMERICAN UNDERGROUND CINEMA


Μετά τη ΓΑΛΛΙΑ στην οποία και εκδηλώθηκε το πρώτο κίνημα για τον ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ έξω από τα καθιερωμένα, η δεκαετία του 1960, έδωσε από τις Η.Π.Α. ένα νέο Κίνημα, με την ίδια αφετηρία: 
Το Αμερικάνικο UNDERGROUND

Σε πολλούς έχει μείνει η εντύπωση ότι ο ΑΜΕΡΙΚΑΝΙΚΟΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ είναι το "καθεστωτικό" HOLLYWOOD με ότι αυτό συνεπάγεται. Η Εντύπωση αυτή είναι λαθεμένη. Μπορεί ποσοτικά η καθεστωτική κινηματογραφική παραγωγή στις ΗΠΑ να ελέγχεται από τις νόρμες του HOLLYWOOD όμως από το 1920 και 1930, η ΓΑΛΛΙΚΗ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΠΡΩΤΟΠΟΡΙΑ έχοντας μετακινηθεί και στις ΗΠΑ είχε αρχίσει να ετοιμάζει προσβάσεις στην αισθητική του Κινηματογράφου. 


ΜΑΓΙΑ ΝΤΙΡΕΝ

ΝΟΡΜΑΝ ΜΑΚ ΛΑΡΕΝ


Αποτέλεσαν τους πρωτεργάτες της κίνησης αυτής 



NORMAN MCLAREN


  O Όρος Underground,  παραπέμπει συνεκδοχικά στην φαντασίωση του μυστικού τόπου, όπου εξυφαίνονται παράνομες και προφανώς παραβατικές πράξεις, υιοθετήθηκε έκτοτε από την πρωτοποριακή παραγωγή, η οποία ξέφυγε εν μέρει από τον έλεγχο της λογοκρισίας και εντελώς από την εξουσία του Χόλλυγουντ.

Όπως είναι φυσικό, οι σκηνοθέτες αυτοί με μεγάλη δυσκολία μπορούσαν να βρουν πόρους να χρηματοδοτήσουν τα έργα τους, τα οποία μάλιστα διώχτηκαν και από την πολιτεία τη ΜΑΥΡΗ ΜΑΚΑΡΘΙΚΗ ΕΠΟΧΗ του ΕΚΦΑΣΙΣΜΟΥ της Αμερικάνικης πολιτικής σκηνής που σημειώθηκε κατά τη δεκαετία 1950-1960.

Στη συνέχεια όμως, το 1960, δημιουργείται το:

NEW AMERICAN CINEMA GROUP





O ΛΙΘΟΥΑΝΟΣ Μετανάστης JONATHAN MIKA,
Ο γκουρού του AMERICAN UNDERGROUND
δημιουργεί το περιοδικό: "FILM AND CULTURE"
από τις σελίδες του οποίου βρίσκουν χώρο και εργαλείο έκφρασης όλοι οι δημιουργοί του νέου ρεύματος.




JONAS MEKAS

λοιπόν στην καλλιτεχνική του γλώσσα ο μεγάλος δάσκαλος του ΝΕΟΥ ΑΜΕΡΙΚΑΝΙΚΟΥ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ.




Τo 1962 επανέρχεται σε δράση και το:

FILM MAKERS COOPERATIVE


Ο ρόλος αυτών του συνεταιρισμών, (New American Cinema Group και Film - Makers Cooperative), ήταν να εξασφαλίσει την μη εμπορική διανομή των πειραματικών ταινιών, χωρίς αποκλεισμούς ούτε αξιολογική κρίση.

Οι συνεργατικές αυτές ομάδες προσπάθησαν να προωθήσουν από κοινού την ιδέα να γίνονται φτηνές ταινίες στα 8mm και μετά να μεγεθύνονται στα 16mm.

Το εγχείρημά τους είχε μεγαλύτερη επιτυχία, στον βαθμό που ανταποκρίνονταν στην ζήτηση ενός νέου κοινού, το οποίο σύχναζε στα μουσεία σύγχρονης τέχνης, στα πολιτιστικά κέντρα και στα πανεπιστήμια και ενδιαφέρονταν να ανακαλύψει νέους τρόπους καλλιτεχνικής έκφρασης.



ΟΙ ΓΕΝΙΚΕΣ ΤΑΣΕΙΣ του AMERICAN UNDERGROUND

O Θεσμοθετημένος "καθεστωτικός" Κινηματογράφος, μπαίνει σε φάση αμφισβήτησης. Η τρίπτυχη δομή: ΑΦΗΓΗΣΗ-ΡΕΑΛΙΣΜΟΣ-ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ μπαίνει στο στόχαστρο της οπτικής της νέας σχολής.
Ο ΚΟΣΜΟΣ των ΦΑΝΤΑΣΙΩΣΕΩΝ και κύρια των ΣΕΞΟΥΑΛΙΚΩΝ ΦΑΝΤΑΣΙΩΣΕΩΝ αναδεικνύεται σε ΠΡΩΤΟ ΠΛΑΝΟ διερεύνησης και προβολής. Ο κόσμος της ΕΠΙΘΥΜΙΑΣ και του ΘΕΛΩ έρχεται στην επιφάνεια με κάποια ΠΡΟΚΛΗΤΙΚΗ ΔΙΑΘΕΣΗ.
Διερευνούνται τα όρια του κινηματογράφου με σύντομα πλάνα, κοφτό μοντάζ, που επιμηκύνεται μάλιστα στο χρόνο. Εικόνες παραμορφωμένες από οπτικά εφφέ, διπλοτυπίες και εναλλαγές ταχύτητας.


ANDY WARHOL


Από τους βασικούς δημιουργούς του είδους αυτού του Κινηματογράφου στα νεώτερα χρόνια

Στη συνέχεια το AMERICAN UNDERGROUND διασπάστηκε σε δύο εκφράσεις:

ΕΞΩΣΤΡΕΦΕΙΣ
ΕΣΩΣΤΡΕΦΕΙΣ
Είναι ο κλασικός και φιλοσοφικός αιώνιος χωρισμός που δίνεται σε αυτές τις περιπτώσεις όταν γίνεται κύριο σημείο έκφρασής μας ο ΕΞΩΤΕΡΙΚΟΣ ΥΛΙΚΟΣ ΚΟΣΜΟΣ για τους ΕΞΩΣΤΡΕΦΕΙΣ ή ο ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΣ ΚΟΣΜΟΣ μας για τους ΕΣΩΣΤΡΕΦΕΙΣ ΙΔΕΑΛΙΣΤΕΣ.

ΟΙ ΕΞΩΣΤΡΕΦΕΙΣ έδωσαν βάρος στο ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΝΤΟΚΥΜΑΝΤΑΙΡ, το απακαλούμενο "ΕΠΑΝΑΣΤΑΤΙΚΟ ΝΤΟΚΥΜΑΝΤΑΙΡ"  (NEWSREELS). Πάρα πολλοί δημιουργοί φτιάχνοντας τέτοια θέματα, με λεπτό αντικείμενο, μοίρασαν τις παραγωγές τους σε γραφεία, εργοστάσια, πανεπιστημιακά αμφιθέατρα. 

" Εμείς οι νέοι θέλουμε να κάνουμε ταινίες που να ταράζουν τα νεύρα, να τινάζουν στον αέρα τις πεποιθήσεις, να φοβίζουν, να μην πέφτουν στα μαλακά, αλλά να εκρήγνυνται σαν χειροβομβίδες, πάνω στα κεφάλια των θεατών και να τους ανοίγουν τα μυαλά"

ΡΟΜΠΕΡΤ ΚΡΑΜΕΡ

Αυτό είναι το Αμερικάνικο UNDERGROUND, σημαντική σχολή Κινηματογράφου, που δέθηκε με τις Κοινωνικές εξελίξεις και τα καλλιτεχνικά ρεύματα και διαρκεί μέχρι σήμερα, στον ένα ή στον άλλο βαθμό....





Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις τελευταίου μήνα

Χρυσά ζευγάρια στο Ελληνικό σινεμά: Δεκαετία 1960-Μέρος 1ο

Ηλίας Λογοθέτης: Στο δρόμο της αθανασίας

"ΑΝΤΙΓΟΝΗ" του Γιώργου Τζαβέλλα. Το Αρχαίο δράμα στον ελληνικό κινηματογράφο