"Το παιδί και το δελφίνι" (The boy and the dolphin) Το Χόλιγουντ λάμπει στην Ύδρα

 Στον κινηματογραφικό μας καλοκαιρινό περίπατο στην Ύδρα, είχα κάνει αναφορά και σε μια ακόμα ταινία, διεθνούς φήμης, η οποία άπλωσε την πλοκή και τους χαρακτήρες της πάνω στη μαγεία του νησιού του Αργοσαρωνικού.

Ήρθε η ώρα, φίλες και φίλοι, να μιλήσουμε για"

"ΤΟ ΠΑΙΔΙ και το ΔΕΛΦΙΝΙ"

(THE BOY and the DOPLHIN)


Θα πάμε πολλά χρόνια πίσω, στο μακρινό 1955, όπου ο ΝοτιοΑφρικανός συγγραφέας, DAVID DIVINE, από το Cape Town, θα γράψει μια υπέροχη νουβέλα, μια δραματική, ερωτική περιπέτεια, με φόντο ένα Ελληνικό νησί.



Και δύο χρόνια αργότερα, το 1957, το Χόλιγουντ και συγκεκριμένα η 20th Century Fox, με παραγωγή του SAMUEL ENGEL, θα γυρίσει μια εμβληματική ταινία, που σήμερα ειδικά, τη βλέπει κανείς με έντονη νοσταλγία, με συγκίνηση, με ρομαντισμό και διάθεση.

Για σκεφτείτε να ανοίγονται μπροστά σας, εικόνες-καρέ, από ελληνικά νησιά όπως ήταν πριν 65 ολάκερα χρόνια. Και όχι μόνο! Για σκεφτείτε να έχετε μπροστά σας εικόνες και μάλιστα σε παραγωγή Cinemascope, της Αθήνας, της Ακρόπολης, του Πειραιά, των Μετεώρων.
Η συγκεκριμένη ταινία, θεωρώ ότι αποτελεί ένα δώρο στο παγκόσμιο κοινό της καταπληκτικής γαλήνης και ομορφιάς του Ελληνικού τόπου. Της θάλασσας και των βουνών. Του ήλιου και του ορανού μας.
Η ταινία αποτελεί ύμνο στην Ελληνική γη και σαν τέτοια, θεωρείται εξαιρετικά σπάνια, καθώς ελάχιστες παγκόσμιες παραγωγές απέδωσαν τα πρέποντα στη φύση της πατρίδας μας.

Συντελεστές

Σκηνοθεσία: JEAN NEGULESCO, ο μεγάλος Ρουμάνος σκηνοθέτης, γεννημένος το 1900 στην Κραϊόβα

Σενάριο: IVAN MOFFAT-DWIGHT TAYLOR

Μουσική: Ο HUGO FRIEDHOFERN γράφει μια όμορφη μουσική, για την οποία ήταν και υποψήφιος για Όσκαρ στο καλύτερο τραγούδι. Εκτελεί ο LIONEL NEWMAN. Τη μουσική της ταινίας, σημαδεύει το αλησμόνητο τραγούδι του μεγάλου ΤΑΚΗ ΜΟΡΑΚΗ "Τι είναι αυτό που το λένε αγάπη", σε στίχους Γιάννη Φερμάνογλου. Ο PAUL FRANCIS WEBSTER θα αποδώσει τους στίχους στα Αγγλικά.

Κινηματογράφιση: MILTON KRASNER

Μοντάζ: WILLIAM MACE

Art direction: JACK MARTIN SMITH-LYLE WHEELER

Σκηνογραφία: BRUNO AVESANI-UGO PERICOLI

Ενδυματολογία: CHARLES LE MAIRE

Οι λαϊκοί χοροί είναι από το συγκρότημα της Δώρας Στράτου και η χορογραφία είναι του μεγάλου ΓΙΑΝΝΗ ΦΛΕΡΥ.

Στην έναρξη της ταινίας ο θεατής θα ταξιδέψει σε εμβληματικά νησιά του Αιγαίου για να καταλήξει στη μαγική Ύδρα, όπου και εκεί εξελίσσεται η πλοκή και η δράση της ταινίας σχεδόν στο μεγαλύτερο μέρος της. Πάμε λοιπόν και εμείς να μείνουμε σε κάποια τέτοια καρέ για να θυμηθούμε τα νησιά μας εκείνη την εποχή

Ρόδος: η κλασική πλέον θέα στην νέα πόλη


Μύκονος, γενική θέα


Πόρος, το λιμάνι



Πόρος, το λιμάνι, εν έτει ...1957 παρακαλώ.


Πριν φτάσουμε στον τελικό μας προορισμό θα περάσουμε πρώτα από τα θρυλικά ΜΕΤΕΩΡΑ με τα πλάνα του Νεγκουλέσκο και τις φωτογραφίες του Μίλτον Κράσνερ

Το αλησμόνητο "ασανσέρ" των Μετεώρων.




Στο δρόμο για τα Μετέωρα


Αργότερα θα κατέβουμε ΠΕΙΡΑΙΑ. Ναι! Στον Πειραιά του 1957, για να πάρουμε το καραβάκι για Ύδρα.

Πειραιάς, Πασαλιμάνι 1957



Πειραιάς, το κεντρικό λιμάνι. Στο βάθος η ακτή στον Άγιο Διονύσιο με τις γερανογέφυρες.

Η ταινία μας επιφυλάσσει ένα ακόμα ταξίδι από τα πολλά της. Αυτό προς την ΕΠΙΔΑΥΡΟ και συγκεκριμένα στο αρχαίο θέατρο. Για να δούμε κάποια καρέ

Το στολίδι των αιώνων. Το αρχαίο θέατρο Επιδαύρου εν έτει 1957



Οι τρομερές στροφές για να ανέβει κανείς στα βουνά της Αργολίδας τότε.



Το τοπίο έχει τη δική του αγριάδα. Οι στροφές στο βουνό σε αγριεύουν.

Για να φτάσουμε τελικά στον προορισμό μας. Πού αλλού; Μα στη μαγική ΥΔΡΑ

Το κεντρικό λιμάνι της Ύδρας. Ένα καρτ ποστάλ που παγώνει το χρόνο


Και είναι ώρα να μιλήσουμε για τα αρχικά στοιχεία του φιλμ:
Πρεμιέρα: 19 ΑΠΡΙΛΗ 1957 στις ΗΠΑ
Χώρα παραγωγής ΗΠΑ
Γλώσσες: Αγγλικά, Ελληνικά
Διάρκεια: 1 ώρα και 51'
Έγχρωμη
Κόστος παραγωγής: 2,8 εκατομμύρια $

Το ερμηνευτικό καστ της ταινίας είχε τη σφραγίδα τεράστιων ονομάτων για την κινηματογραφική εποχή.
Η τριάδα των πρωταγωνιστικών ρόλων ήταν ονόματα καταξιωμένων ηθοποιών και φυσικά ανάμεσα σε αυτά ξεχωρίζει ΜΙΑ ΓΥΝΑΙΚΑ! Μια γυναίκα σταρ όχι μόνο εκείνης της εποχής αλλά και στο διάβα του χρόνου σαν αύρα και παρουσία. 
Μαζί τους και ένα ΕΛΛΗΝΙΚΟ όνομα ηθοποιού μας με τεράστιο υπόβαθρο και ιστορία.
Για να τα δούμε λοιπόν όλα αυτά:

ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ


ΣΟΦΙΑ ΛΟΡΕΝ στο ρόλο της Φαίδρας

Η μεγάλη Ιταλίδα ηθοποιός, δεσπόζει στην κυριολεξία σε όλο το φιλμ. Και δεν είναι η δεδομένη φυσική ομορφιά της λουσμένη στη Μεσογειακή οντότητα. Γεννημένη το 1934, στο φιλμ είναι στα 23 μόλις χρόνια της αλλά η ωριμότητά της επί σκηνής είναι υποδειγματική. Είναι η παρουσία, η δυναμική της, τα χαρακτηριστικά της, το ερμηνευτικό της εκτόπισμα. Η Φαίδρα είναι μια απλή γυναίκα του σκληρού καθημερινού μόχθου στο νησί. Για να ζήσει και το μικρό αδελφό της, βουτάει στα νερά για σφουγγάρια. Ατίθαση στον αντρικό ζυγό, ανυπότακτη και δυναμική. Κάνει τα δικά της όνειρα, τα διεκδικεί, η ζωή τη φέρνει πολύ κοντά σε μεγάλα μονοπάτια αλλά στο τέλος οι προσωπικές αξίες της θα επικρατήσουν απόλυτα


ΑΛΑΝ ΛΑΝΤ στο ρόλο του Δρ. Τζέημς Κάλντερ

Γεννημένος το 1913, ο Αμερικάνος "χρυσαφένιος" γοητευτικός πρωταγωνιστής του φιλμ νουάρ του παλιού Χόλιγουντ ("Γαλάζια Ντάλια"), έρχεται στο φιλμ να λάμψει εκ νέου με την παρουσία του.
Ένας αρχαιολόγος καθηγητής, άνθρωπος που έχει σκοπό ζωής να φέρνει στο φως μεγάλα αρχαιολογικά ευρήματα, έρχεται στην Ύδρα, αντιμέτωπος με μια ακόμα μεγάλη πρόκληση. Εκεί θα βρεθεί αντιμέτωπος με μεγάλα ζητήματα, ακόμα και με τον ίδιο του τον εαυτό.



ΚΛΙΦΤΟΝ ΓΟΥΕΜΠ στο ρόλο του Βίκτωρ Παρμαλή

Ένα ακόμα μεγάλο όνομα του κλασικού Χόλιγουντ κλείνει το πρωταγωνιστικό τρίο. Γεννημένος στις ΗΠΑ το 1889, στα 66 του χρόνια, θα ερμηνεύσει έναν εκατομμυριούχο του εγκλήματος του "λευκού κολλάρου". Αρχαιοκάπηλος συλλέκτης εκ πεποιθήσεως ανά τον κόσμο, έρχεται στην Ύδρα, καθώς μυρίζεται το νέο θήραμα. Αδίστακτος, κυνικός δίνει μια ερμηνεία όμοια ακριβώς με αυτήν που τον θαυμάσαμε και διέπρεψε και στο θρυλικό φιλμ νουάρ "ΛΑΟΥΡΑ"



ΑΛΕΞΗΣ ΜΙΝΩΤΗΣ στο ρόλο του Μιλιδία Ναδόπουλου, εκπρόσωπου της Ελληνικής κυβέρνησης

Ναι, δεν ακούσατε λάθος! Ο μεγάλος μας γίγαντας του θεάτρου αλλά και παγκόσμιος ηθοποιός, είναι και εδώ παρών, σε μια υποστηρικτική αλλά ουσιαστική ερμηνεία, που θα σφραγίσει και το τέλος της ταινίας. Έχει το ρόλο του εκπροσώπου της Ελληνικής κυβέρνησης, που αγωνίζεται απέναντι σε κάθε αρχαιοκάπηλο για να επιστρέψει ο θησαυρός της Ελληνικής γης στο δημόσιο και στο λαό μας. Ρομαντικό ναι; Καλό όμως το μήνυμα μέσα στην αφήγηση. 


ΧΟΡΧΕ ΜΙΣΤΡΑΛ στο ρόλο του Ριφ

Λατίνος στην καταγωγή ηθοποιός από πατέρα από το Πόρτο Ρίκο και μητέρα Καταλανή, γεννημένος το 1920, στα 37 του στο φιλμ, θα ερμηνεύσει τον Αλβανό Ριφ. Τον επίδοξο εραστή της Φαίδρας, τον άντρα, που θέλει, με κάθε τρόπο, να την κρατήσει δική του. Φτωχός, απλός, γίνεται έρμαιο ενός επικίνδυνου τυχοδιώκτη και αποτελεί και αυτός μέρος της αλυσίδας των σχεδίων του οδηγώντας τον σε επικίνδυνα μονοπάτια

ΛΩΡΕΝΣ ΝΑΪΣΜΙΘ στο ρόλο του Δρ. Χώκινς

ΠΙΕΡΡΟ ΤΖΙΑΝΙΟΝΙ στο ρόλο του μικρού Νίκο

Σοφία Λόρεν, αισθησιακή, όμορφη, λαμπερή. Προκαλεί ρίγη ηδονής και ερωτικά σκιρτήματα



Μία από τις εμβληματικές και πιο γλυκές στιγμές του φιλμ.
Ο ΤΟΝΗΣ ΜΑΡΟΥΔΑΣ με την κιθάρα του δίνει στη Σοφία Λόρεν το έναυσμα, να δώσει μια αισθαντική ερμηνεία στο θρυλικό "Τι είναι αυτό που το λένε αγάπη"

Ακούστε την


Ρεσιτάλ ρομαντικής ευαισθησίας...
Για να πω και κάποια πράγματα για την εκτέλεση του τραγουδιού. Η Σοφία Λόρεν "δούλεψε" τα Ελληνικά της μόνο για αυτό το τραγούδι. Είναι ένα από τα τρία μόνο τραγούδια που απέδωσε με τη φωνή της η μεγάλη αυτή ηθοποιός. Το δισκάκι αυτό, πούλησε εκατομμύρια αντίτυπα σε όλον τον κόσμο.

ΤΟ ΘΕΜΑ

Η Φαίδρα είναι μια νεαρή γυναίκα, η οποία προσπαθεί να επιβιώσει στην Ύδρα, σαν βουτήχτρια σφουγγαρού. Δουλειά δύσκολη και επικίνδυνη. Σε μια από τις καταδύσεις της, θα βρει ένα αρχαίο Ρωμαϊκό ναυάγιο στο οποίο δεσπόζει ένα μεταλλικό άγαλμα που εικονίζει ένα παιδί πάνω σε ένα δελφίνι.
Θα μοιραστεί αυτό της το εύρημα με τον μικρό αδελφό της, τον Νίκο, τον Αλβανό σύντροφό της, το Ριφ και έναν Άγγλο γιατρό, τον Δρ. Χώκινς. Ο τελευταίος θα τους ενημερώσει για τη σπουδαιότητα του ευρήματος και μάλιστα τις φημολογούμενες μαγικές του ικανότητες.

Το πανέμορφο καΐκι της Φαίδρας

Η Φαίδρα αρχίζει και κάνει όνειρα για τα χρήματα που θα μπορούσε να τους δώσει αυτό το άγαλμα. Ταξιδεύει στην Αθήνα, αναζητώντας την Αμερικάνικη αρχαιολογική αποστολή στην Ακρόπολη για να τους ενημερώσει σχετικά. Εκεί θα γνωρίσει τον Αμερικάνο αρχαιολόγο, Δρ. Τζέημς Κάλντερ και στη συνέχεια έναν πάμπλουτο σεσημασμένο αρχαιοκάπηλο διεθνούς εμβέλειας, τον Βίκτωρα Παρμαλή. Ο τελευταίος μάλιστα θα προσπαθήσει να την εντάξει στην επιρροή του αντιλαμβανόμενος τη σημασία του ευρήματος στα σχέδιά του.

Παραλία στο Μανδράκι

Ο τελευταίος θα ταξιδέψει στα Μετέωρα, στη βιβλιοθήκη του μοναστηριού, για να συλλέξει πληροφορίες.
Οι δύο άντρες θα βρεθούν ενωμένοι στην αναζήτηση του αγάλματος αλλά με εντελώς διαφορετικούς σκοπούς και στόχους. Ο μεν Δρ. Κάλντερ για να παραδώσει το άγαλμα στην κυβέρνηση και στον Ελληνικό λαό, ο δε Παρμαλή για να το πάρει λάφυρο στην προσωπική του συλλογή.




Η νεαρή Φαίδρα με το μικρό αδελφό της, θα γίνουν το "μήλο της έριδος" για τους δύο μνηστήρες του αγάλματος και πάλι όμως εδώ, για διαφορετικούς λόγους ο καθένας. Ο καθηγητής αρχίζει και φλερτάρει με τον έρωτα για την όμορφη Φαίδρα, ο δε Παρμαλή για να την χρησιμοποιήσει στους άνομους σκοπούς του.


Ρόλο στην υπόθεση θα διεκδικήσει και ο σύντροφος της Φαίδρας, ο Ριφ, ο οποίος θα κάνει την τελική επιλογή να γίνει όργανο του Παρμαλή στις άνομες επιδιώξεις του μη διστάζοντας να φερθεί εντελώς πρόστυχα στην σύντροφό του.

Από εκεί και πέρα ο αγώνας για το "μοιραίο τρόπαιο" θα πάρει δραματικά χαρακτηριστικά, οι συγκρούσεις θα μεγαλώσουν, ο Παρμαλή θα μπει σε μονοπάτια παρανομίας και κάπου εκεί η Ελληνική κυβέρνηση θα εμφανιστεί διακριτικά αλλά ουσιαστικά στη διαμάχη με έναν εντολοδόχο της, ο οποίος θα έχει δράση και ρόλο κλειδί στην όλη ιστορία.

Άλαν Λάντ, γοητευτικός όσο ποτέ


Η φωτογραφία της ταινίας είναι πραγματικά μοναδική. Ο Μίλτον Κράσνερ, με το φακό του, ανέδειξε κάθε μικρό η μεγάλο σημείο της Ύδρας σε όλο της το μεγαλείο. Τα ανοιχτά πλάνα του στη φύση είναι μοναδικά. Το μόνο που μπορεί να ξενίσει είναι το έντονο κοντράστ, λόγω των τεχνικών μέσων εποχής











Μαγικές εικόνες στο δείλι...

Η σκηνοθεσία του Ζαν Νεγκουλέσκου είναι σχεδόν βασισμένη σε εξωτερικές σκηνές, κάτι που μεγαλώνει τη δυσκολία των γυρισμάτων.  Θα βάλει τους ηθοποιούς του μέσα στο φυσικό περιβάλλον, σε κάθε περιοχή, σε κάθε μέρος, που θα μπορέσει να το μετατρέψει σε ένα πραγματικό κάδρο ζωγραφικής.  Κάτι που κάνει με μοναδική μαεστρία, χωρίς να χαλάσει το δραματικό τόνο.

















Αλλά και τα πλάνα με τους ηθοποιούς του έχουν και αυτά τον ίδιο χαρακτήρα. Άνθρωποι μέσα στη φύση. Με φόντο τη θάλασσα, τα σπίτια, τον ουρανό, τη γη, τις απόκρημνες ακτές.




Σοφία Λόρεν, θεϊκή ομορφιά






Αλέξης Μινωτής-Άλαν Λάντ








"Το παιδί και το δελφίνι" είναι ένα φιλμ, που άλλαξε μέρος της εικόνας της Ελλάδας στο εξωτερικό, στο κομμάτι τουρισμός. Οι δημιουργοί της, στο σύνολό τους, λειτούργησαν ως "απόστολοι" σε αυτήν την προώθηση, πολύ καλύτερα και τον επίσημο οργανισμό τουρισμού. Ειδικά η εικόνα των απλών ανθρώπων, όπως αυτοί εμφανίζονται και κυριαρχούν σε ένα απλό και ταπεινό νησί, όπως αυτό της Ύδρας.

Η εικόνα που αποκόμισε η Σοφία Λόρεν φεύγοντας, ήταν άκρως συγκινητική για την ίδια. Δηλώνει ότι δεν θα ξεχάσει ποτέ την αγάπη των απλών ανθρώπων όταν αποχαιρετούσαν τη δική τους "Φαίδρα"

Ο μεγάλος Αλέξης Μινωτής




Φίλες και φίλοι, σάς ταξίδεψα ξανά σε ένα υπέροχο νησί μια άλλη εποχή για την πατρίδα μας. Μια εποχή εξίσου δύσκολη με τη σημερινή για μια σειρά λόγους.
"Το παιδί και το δελφίνι" είναι μια νοσταλγική ταινία, που αξίζει να δείτε τώρα στα ύστερα καλοκαιρινά βράδια για να αποχαιρετίσετε τον Αύγουστο που φεύγει.
Ίσως και για να γεμίσετε την καρδιά σας λίγο με ομορφιά, με το χαμόγελο και την έκφραση της Σοφίας Λόρεν. 
Θα την βρείτε, ελεύθερη διαθέσιμη, στο you tube εδώ:



Καλό μήνα Σεπτέμβρη να ευχηθώ


Σχόλια

  1. Νομίζω ότι δεν έχω αφήσει θέμα σου ασχολίαστο, ναι; Την ταινία αυτήν δεν την έχω δει...Θα τη δω ομως αφου υπάρχει και μας δίνεις το λινκ
    Ωραίοι ηθοποιοί και όμορφα τοπία.
    Καλημέρα Γιάννη

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Είσαι παντού και πάντα, Άννα μου! Και σε ευχαριστώ με την καρδιά μου, ειλικρινά. Πόση χαρά μού δίνεις!
      Η ταινία έχει υπέροχα τοπία, εξαίρετες ερμηνείες και πολύ ρομαντισμό. Θα δεις εικόνες εποχής 1960 με πολύ νοσταλγία, Άννα μου.
      Στέλνω φιλιά πολλά και καλή σου δύναμη.

      Διαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις τελευταίου μήνα

Γιάννης Φέρτης: Για πάντα στον κόσμο της καρδιάς μας

Χρυσά ζευγάρια στο Ελληνικό σινεμά (Μέρος 3ο)

ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΑΡΑΣ και ....ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ