FRITZ LANG: "Το μυστικό του Έβδομου δωματίου" (Secret beyond the door)



Φίλες και Φίλοι
Επιστροφή σήμερα στον υπέροχο σκοτεινό κινηματογραφικό κόσμο του Film Noir.
Επιστροφή στα μεγάλα εκείνα κλασικά films του Αμερικάνικου Κινηματογράφου του ασπρόμαυρου ατμοσφαιρικού Hollywood.

Χαμηλώνουμε τα φώτα μας. Οπωσδήποτε ένα ποτήρι με ουίσκι και πάγο δίπλα μας και ξεκινάμε.
Θα "δούμε" ένα από τα κλασικά αριστουργήματα του είδους στην υποκατηγορία του καθαρού ψυχολογικού νουάρ.

Ένας μεγάλος σκηνοθέτης παγκόσμιας φήμης

FRITZ LANG


σε ένα από τα αριστουργήματά του



"ΤΟ ΜΥΣΤΙΚΟ ΤΟΥ ΕΒΔΟΜΟΥ ΔΩΜΑΤΙΟΥ"

Πρεμιέρα: 4 Μάρτη 1948

Ένα καθαρό ψυχογράφημα, πολύ δυνατών συγκινήσεων. Με έντονο το στοιχείο του φόβου, που πολλές φορές φτάνει στα όρια του τρόμου. Με μια μοναδική φόρμα που σε καθηλώνει.
Το voice over (αφήγηση) της κεντρικής ηρωίδας μας συνοδεύει σε ολάκερη την ταινία με τρόπο που πολλές φορές γίνεται ανατριχιαστικά διαπεραστικός στην αγωνία μας.
Αποτέλεσμα έχει να ταυτιστούμε απόλυτα με το δικό της δράμα που εξελίσσεται στα μάτια μας ως κύριο θέμα της ταινίας.
Μια ταινία που θίγει πολύ δύσκολα ψυχαναλυτικά θέματα βουτηγμένα σε ένα ποιητικό και λυρικό μυστήριο.


Ο FRITZ LANG δημιουργεί ένα κλειστοφοβικό αριστούργημα που καθηλώνει καθώς το μεγάλο μέρος της δράσης συμβαίνει σε μία από τις κλασικές επαύλεις με τους τεράστιους χώρους, την βαριά κλασική επίπλωση, την κυριαρχία του γκριζόμαυρου φόντου.
Τα παιχνίδια του σκηνοθέτη με τις σκιές και τα πρόσωπα είναι παροιμιώδη και αναδεικνύουν την μοναδική του μαεστρία στο είδος.
Όπλα του μια υπέροχη φωτογραφία από τον STANLEY CORTEZ και φυσικά τη μουσική του "αρμόδιου" στο είδος του νουάρ MIKLOS ROSZA.


Η Ταινία βασίζεται πάνω σε ένα αριστουργηματικό σεναριακό τρυκ-εύρημα!
Η Έπαυλη του χώρου δράσης έχει επτά δωμάτια, τα οποία, όπως θα δούμε παρακάτω, κουβαλούν τη δική του ιστορία. Ένα από αυτά είναι και το "αποκλεισμένο". Αυτό που κουβαλά την έκρηξη του μύθου.

Fritz Lang και Alfred Hitchcock πάνε "αγκαλιά" το συγκεκριμένο κινηματογραφικό είδος.
Το αποθεώνουν, το εξυψώνουν.
Καθένας προσθέτει στον άλλο τη δική του πινελιά θεώρησης.
Ψυχαναλυτική και των δύο η ματιά όμως ο Lang δίνει πόντους στην οπτική των αξιών της ζωής με μια διάθεση φιλοσοφική. 
Η σχέση άντρα-γυναίκας, η αγάπη, οι επιθυμίες, έχουν τη δική τους θέση στο ψυχόδραμα που βλέπουμε.



ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Σενάριο:  SILVIA RICHARDS βασισμένο στην ιστορία του RUFUS KING

Σκηνοθεσία:  FRITZ LANG

Κινηματογράφιση:  STANLEY CORTEZ

Μουσική:  MIKLOS ROSZA

Διακόσμηση:  JOHN AUSTIN & RUSSELL GAUSMANN

Ενδυματολογία:  TRAVIS BANTON


ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ

JOAN BENNETT στο ρόλο της Celia Lamphere



MICHAEL REDGRAVE στο ρόλο του συζύγου Mark Lamphere





Ένα συγκλονιστικό ερμηνευτικό δίδυμο που δίνει καθοριστική διάσταση στη δομή της ταινίας.
Ένα κλικ παραπάνω στην αγαπημένη πρωταγωνίστρια του Fritz Lang, την μεγάλη Joan Bennett, η οποία έχει ένα παραπάνω βάρος στην διανομή στο φιλμ. 
Γεννημένη το 1910, η μεγάλη απαστράπτουσα Αμερικανίδα σταρ εποχής, με τα πανέμορφα εκφραστικά μάτια.

Η φωνή της, η παρουσία της, η εσωτερική της δύναμη είναι υπέροχες σε βαθμό να λατρευτεί.
Μάλιστα ο χειρισμός της κρίσης στις πιο κορυφαίες στιγμές της πλοκής της αναδεικνύει σε σημείο καταλύτη μέσα στην δράση.

Για τον Michael Redgrave, γεννημένος το 1908, δεν χρειάζονται συστάσεις. Ανήκει στην τεράστια κλασική γενιά των Άγγλων ηθοποιών της χρυσής εκείνης εποχής με τον Laurence Olivier & Ralph Richardson.

Ερμηνεία υπέροχη από τον μεγάλο ηθοποιό που κρατά το βάρος του ψυχολογικά "νοσηρού" άντρα.

ANNE REVERE στο ρόλο της Caroline Lamphere


Ένας από τους δύο Β' γυναικείους ρόλους στην ταινία.
Ερμηνεύοντας την επιβλητική Caroline, αδελφή του Mark Lamphere, η γεννημένη το 1903 Αμερικανίδα λαμπερή ηθοποιός, έχει εδώ έναν ρόλο κλειδί. Της δεύτερης γυναικείας παρουσίας στο πλάι του κεντρικού ήρωα. Με τη δική της βαριά επιρροή στον αδελφό της.

BARBARA O'NEIL στο ρόλο της Miss Robey


Ο δεύτερος ....δεύτερος γυναικείος ρόλος στην ταινία από την εξαίρετη Αμερικανίδα ηθοποιό, γεννημένη το 1910.
Στο ρόλο της γραμματέως του Mark Lamphere. 
Η αινιγματική δεσποινίς Robey με τα κρυφά της αισθήματα και τα προσωπικά της πάθη,
Μια αινιγματική παρουσία με πολλά ...ρίχτερ παρουσίας και ερμηνείας.

NATALIE SHAFER στο ρόλο της Edith Potter, φίλης της CELIA

PAUL CAVANAGH στο ρόλο του Rick Barrett


MARK DENNIS στο ρόλο του νεαρού David Lamphere, γιου του Mark


Αυτή κι αν ήταν ερμηνευτική έκπληξη από τον 14χρονο τότε νεαρό Αμερικάνο, ο οποίος ερμηνεύει τον νεαρό γιο του Mark Lamphere. Δύσκολη ερμηνεία για να αποδώσει ένα απόλυτα κλειστό και απομονωμένο πληγωμένο παιδί.


ΤΟ ΘΕΜΑ

Το σενάριο βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στον μηχανισμό της αφήγησης και του flash back.
Η κεντρική ηρωίδα ξεκινά να μας περιγράφει σε ένα υπέροχο voice over από τη στιγμή του γάμου της κάνοντας αναδρομή στο χρόνο.
Η νεαρή και δυναμική Celia σε μια εκδρομή στο Μεξικό με τη φίλη της Edith, γνωρίζει τον γοητευτικό αλλά συνάμα και αινιγματικό Mark Lamphere.
Σε χρόνο μηδέν και κάτω από τον ερωτικό του ενθουσιασμό παντρεύονται και έτσι επιστρέφουν παντρεμένοι πια στο σπίτι του Mark, κάπου απόμερα σε μια τεράστια έπαυλη, έξω από την Ν.Υόρκη.


Εκεί η Celia θα αρχίζει σταδιακά να διαπιστώνει ότι αυτά που γνωρίζει για τον άντρα της και τον εσωτερικό του κόσμο είναι απελπιστικά λίγα! Σε βαθμό να αρχίζει να κυριεύεται από απογοήτευση, αγωνία αλλά και φόβο.


Συγκάτοικοι στην έπαυλη είναι η Caroline, αδελφή του άντρα της, η γραμματέας του, αινιγματική Miss Robey αλλά και ο νεαρός David, γιος του από τον πρώτο του γάμο.

Η Celia αρχίζει να μαθαίνει πράγματα για το παρελθόν του συζύγου της που δεν μπορούσε να φανταστεί. 
Κορύφωμα της όλης αυτής αποκάλυψης είναι τα επτά παράξενα δωμάτια στην έπαυλη, που έχουν εκθεματικό χαρακτήρα. Κάθε ένα από αυτά είναι αυστηρή και σπάνια συλλογή δωματίων που έγιναν κάποιοι φόνοι γυναικών από διάσημους συζύγους για λόγους πάθους.
Όλα τα δωμάτια είναι ελεύθερα προσβάσιμα σε όλους αλλά το έβδομο δωμάτιο, είναι απόλυτα σφραγισμένο και απαγορευμένο ακόμα και για την Celia.


Ποιο είναι το βαρύ μυστικό του δωματίου αυτού. Είναι κάτι που μοιραία θα κληθεί να διαχειριστεί αλλά συνάμα και να αποκαλύψει η Celia, με τρόπο που αγγίζει τα όρια του τρόμου και του θανάσιμου κινδύνου που κρύβει το εσωτερικό του.


Όπως καταλαβαίνετε, φίλες και φίλοι,
"Το μυστικό του έβδομου δωματίου" είναι ένα κινηματογραφικό βαρύ έργο που, όπως θα δείτε, εκτός των άλλων, αποτελεί και εργαλείο ψυχανάλυσης.
Θα αφεθείτε στο ρυθμό του.Σταδιακά από την πρώτη του γοητεία θα μπείτε στον κόσμο των ερωτημάτων, θα ακολουθείτε τις αγωνίες της πρωταγωνίστριας, θα συμμεριστείτε τις απορίες. Θα γίνετε κοινωνοί του φόβου, της αγωνίας, του τρόμου αλλά και της απέλπιδας προσπάθειάς της να αλλάξει τις συνθήκες και το αποτέλεσμα αυτού του μεγάλου δράματος.








Σχόλια

  1. Γιάννη αγαπημένος σκηνοθέτης με υπέροχα δείγματα δουλειάς. Από τις υπέροχες ταινίες φανταστικφα εξπρεσιονισμού,στα υπέροχα σκοτεινα noir αριστουργήματα και από αυτά στα εξωτικά Ινδικά περιπετειωδη επη. Μπράβο για την παρουσίαση.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μέγας δραματουργός Γιώργο μου. Από την εποχή του "Μετρόπολις" και τον θιασώτη του Γερμανικού εξπρεσσιονισμού στα κλασικά μεγάλα φιλμ νουάρ.
      Ευχαριστώ Γιώργο μου, να είσαι καλά φίλε.

      Διαγραφή
  2. Καλησπέρα Γιάννη. Πολύ αναλυτική παρουσίαση και ενδιαφέρον ταινία. Δεν την ήξερα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα Κώστα μου. Ναι φίλε. Από τα διαμάντια του είδους. Καλό βράδυ φίλε.

      Διαγραφή
  3. Μία από τις αγαπημένες ταινίες του πατέρα μου. Να είσαι καλά για την υπέροχη παρουσίαση, φίλε Γιάννη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ω, τι λες τώρα Μία μου! το ακούω με μεγάλο σεβασμό. Χαίρομαι ειλικρινά. Καλό βράδυ καλή μου και σε ευχαριστώ πολύ

      Διαγραφή
  4. Γι΄ αυτό σου είπα Γιάννη, εδώ εσύ έχεις φτιάξει ένα πραγματικά υπέροχο αρχείο (και όχι μόνο) του ελληνικού και ξένου σινεμά, με ταινίες που σημάδεψαν την μεγάλη οθόνη. Εμένα προσωπικά κάθε φορά με παρακινείς να δω την ταινία που παρουσιάζεις ή μου φέρνεις στα χείλη ένα γλυκό μειδίαμα για το πόσο ωραία , ευαίσθητα και ευγένεια παρουσιάζεις ταινίες που έχω ήδη δει!!!
    Όσο για τις ασπρόμαυρες ταινίες νουαρ, πιστεύω ότι έχουν καταγραφεί ως σημαντικά πολιτιστικά δημιουργήματα του προηγούμενου αιώνα, στην ιστορία της τέχνης. Κάθε φορά που παρακολουθώ κάποια, πραγματικά την απολαμβάνω, (έστω και χωρίς ουίσκι στο χέρι... :)
    Να σαι καλά φίλε!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Βασίλη αγαπητέ φίλε και δάσκαλε,
      ειλικρινά σε ευχαριστώ πολύ! Είναι μεγάλη χαρά να ακούς τέτοια λόγια και να νιώθεις ότι μπορείς να προσφέρεις έστω κάτι στους φίλους και γνωστούς σου. Το έχουμε όλοι ανάγκη αυτό πραγματικά. Να είμαστε καλά και να πορευόμαστε αγαπητέ φίλε.

      Διαγραφή
  5. Να τι θα ψάξω να δω το βράδυ :)
    Aυτή η ταινία είναι του γούστου μου. Δεν έχει αιματοχυσίες.
    Σου το έχω πει; Μάλλον όχι.
    Να σου το πω λοιπόν. Μου αρέσουν πολύ τα ψυχολογικά θρίλερ!
    Σ'ευχαριστώ Γιάννη μου, με έβγαλες από το σημερινό μου δίλημμα.
    Είσαι σπουδαίος παρουσιαστής ταινιών!
    Σου το έχω πει; :)

    Υ.Γ. Καινούργια διάταξη; !!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μαρία μου καλησπέρα και καλή μας βδομάδα. Ναι έχουμε ...ανακαίνιση. Και θα ακολουθήσουν και στα άλλα blogs. Να δώσουμε μια νέα πνοή. Έχει αλλά και το "Κόκκινο δίκτυο" https://kokkino-diktio.blogspot.com/
      Όσον αφορά την ταινία, όχι, δεν έχει αιματοχυσίες και λατρεύω που συναντιόμαστε την αγάπη για τα ψυχολογικά θρίλερ. Άμα δεν βρεις την ταινία πες μου να στην στείλω. Σε ευχαριστώ πολύ κορίτσι μου.

      Διαγραφή
  6. Όσο και να παρουσιάζεις τόσο αναλυτικά και παραστατικά μια τέτοια ταινία, όσο και να με δελεάζεις, τόσο τρομαχτική δεν την βλέπω.
    Γιατί ήδη αγριεύτηκα...
    Πολύ όμορφο το μπλογκ σου
    Με γεια και καλές εγγραφές
    Καλή εβδομάδα Γιαννάκη

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Άννα χαμογελώ!
      Ο Φόβος που έχει πίστεψέ με δεν είναι απωθητικός! Είναι βαθιά ψυχολογικός. Είναι θα έλεγα αγωνία και μυστήριο. Δεν είναι αυτό που λέμε κλασικό τρόμος σκηνής αλλά σκέψης και βιώματος. Ευχαριστώ κορίτσι μου για τα καλά σου λόγια. Χαίρομαι που σου άρεσε τη νέα εμφάνιση του ....μαγαζιού. Να είσαι καλά Άννα μου.

      Διαγραφή
  7. Καλορίζικος ο νέος διάκοσμος, Γιάννη. Ποδαρικό με μια κλασσική ταινία νουάρ, που μέσα απ' την παρουσίασή σου, ξαναζωντανεύει και μας καλεί να την γνωρίσουμε κι εμείς. Δεν ξέρω αν υπάρχει τόσο πλήρες αρχείο ταινιών εποχής σε άλλους ιστότοπους. Σίγουρα είσαι απ' τους λίγους που διαθέτουν τις γνώσεις και το υλικό για το παγκόσμιο σινεμά. Καλή συνέχεια στις αναζητήσεις σου, Γιάννη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ω τι όμορφα λόγια και πόσο τιμητικά. Ίσως και υπερβολικά. Χαίρομαι που σου άρεσε ο νέος διάκοσμος Μαρία μου. Αν συναντάς προβλήματα με ενημερώνεις. Ειλικρινά σε ευχαριστώ πολύ για τα καλά σου λόγια καλή μου φίλη. Καλή βδομάδα.

      Διαγραφή
  8. υπεροχη παρουσιαση - αναλυση αγαπημενε μας
    ευχαριστουμε πολυ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Και εγώ Κική μου ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια και ζεστά αισθήματα. Καλή βδομάδα.

      Διαγραφή
  9. Δεν ξέρω αν το έχω ξαναπεί, αλλά δεν έχω παρακολουθήσει ποτέ τέτοιου είδους ταινία. Πολύ όμορφη παρουσίαση.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Χμμμ γνώμη μου, να το κάνεις Ειρήνη! Δεν έχεις δει Χίτσκοκ; Παρέα με τον Φριτς Λάνγκ στο είδος του ψυχολογικού νουάρ θρίλερ. Στο συνιστώ ανεπιφύλακτα. Ευχαριστώ κορίτσι μου για την συμμετοχή. Καλή βδομάδα.

      Διαγραφή
  10. Καλησπέρα, Γιάννη
    Την ταινία δεν την γνωρίζω, όμως δείχνει αρκετά ενδιαφέρουσα.
    Μου αρέσει πολύ περισσότερο η εμφάνιση της σελίδας σου τώρα. Λιτή και κομψή.
    Πώς λέμε "elgant"!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Γλαύκη μου καλησπέρα σου. Ω σου άρεσε ε; Χαίρομαι. Χρειαζόμασταν μια αλλαγή. Η Ταινία είναι υπέροχη. Συλλεκτικό αριστούργημα καλή μου φίλη, να την δεις. Στέλνω καλησπέρες και φιλιά πολλά.

      Διαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις τελευταίου μήνα

Χρυσά ζευγάρια στο Ελληνικό σινεμά: Δεκαετία 1960-Μέρος 1ο

Ηλίας Λογοθέτης: Στο δρόμο της αθανασίας

"ΑΝΤΙΓΟΝΗ" του Γιώργου Τζαβέλλα. Το Αρχαίο δράμα στον ελληνικό κινηματογράφο