Ένας δικτυακός χώρος για το Μαγικό Κόσμο της Έβδομης Τέχνης. Ενας χώρος για τον Κινηματογράφο, Ελληνικό και Ξένο. Με παρουσιάσεις, αναλύσεις, εικόνες, βίντεο, προτάσεις.
"Δεν έχει αρχή" Διαβάζουμε και ζούμε μια σκηνή...
Λήψη συνδέσμου
Facebook
X
Pinterest
Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο
Άλλες εφαρμογές
-
"Δεν έχει αρχή"
Το Σινεμά είναι στιγμές. Είναι αυτές οι στιγμές που μένουν για πάνα ανεξίτηλες στην καρδιά σου και σε στοιχειώνουν.
Το Σινεμά είναι μουσική. Είναι αυτές οι συγχορδίες, που απλώνουν την αγκαλιά τους να σε πάρουν σε ένα ταξίδι που δεν ξέρεις αν έχει γυρισμό.
Το Σινεμά είναι εικόνα, είναι ματιές, είναι το παιχνίδισμα στα βλέφαρα, είναι δυο δάκρυα που υγραίνουν τα μάτια. Είναι ένα σφίξιμο στο λαιμό. Είναι οι σκιές και εκείνα που κρύβουν στο σκοτάδι.
Το σινεμά είναι σκηνές, από εκείνες που μπαίνουν στο μυαλό σου για πάντα, ταράζουν τις μνήμες, ταυτίζεσαι μαζί τους, γίνεσαι ένα μ' αυτές, δένεσαι.
Το 1964, το Ελληνικό σινεμά θα γνωρίσει ένα από τα καλύτερα φιλμ νουάρ της δημιουργίας του. Ένα πραγματικό αισθητικό και δραματολογικό διαμάντι, που στο πέρασμά του χάρισε τα πάντα: Ατμόσφαιρα, σκηνοθεσία, εποχή, χαρακτήρες, μουσική, ερμηνείες, φωτογραφία, μοντάζ, σκηνογραφία.
Το θέμα αυτής εδώ της ανάρτησης είναι μια σκηνή. Μια μόνο σκηνή, η οποία, κατ' εμέ γράφει ιστορία στο φιλμ νουαρ για τη δραματολογική της ένταση αλλά και το λυρισμό της στην ατμόσφαιρα.
Στο καμπαρέ του Στέλιου (Διονύσης Παπαγιαννόπουλος), η Λόλα (Τζένη Καρέζη), η μεγάλη αρτίστα, ξεκινάει το πρόγραμμά της επί σκηνής, τραγουδώντας ένα εκπληκτικό τραγούδι σε στίχους του ΒΑΓΓΕΛΗ ΓΚΟΥΦΑ και μουσική του ανυπέρβλητου ΣΤΑΥΡΟΥ ΞΑΡΧΑΚΟΥ.
"Δεν έχει αρχή"
Δεν έχει αρχή δάκρυα βροχή
Τέλος δεν έχει ο ουρανός
Ποιος θα βρεθεί βαριά η ψυχή
Να μου το πει που θα σταθώ
Να σου το πω γιατί να φύγεις.
Για ένα φιλί δεν έχει αρχή
Τέλος δεν έχει μου ο καημός
Πόνος πικρός κόσμος μικρός
Για ένα φιλί πικρό φιλί
Δάκρυα βροχή γιατί να φύγεις
Πάμε φίλες και φίλοι, να ξετυλίξουμε και να ζήσουμε όπως μπορούμε κάποια ιδιαίτερα καρέ αυτής της σκηνής:
Η σκηνή είναι ασπρο-μαύρο στην απόλυτη νουαρ ατμόσφαιρα. Σκηνή του δρόμου. Κάποιες ιερόδουλες ψάχνουν τη δική τους στιγμή, τον πελάτη τους, στροβιλίζονται αργά. Μάτια γεμάτα αγωνία και προσμονή. Αντρικές φιγούρες ψυχρές, παγωμένες, γυρεύουν τον έρωτα μιας νύχτας.
Ο Μανώλης Καστρινός στήνει τη δική του χορογραφία, ζωντανεύοντας τη σκηνή. Η μουσική έχει ξεκινήσει.
Η Λόλα θα κάνει αργά καταθλιπτικά την εμφάνισή της. Θα σταθεί στο φανάρι του δρόμου, ενώ πίσω της λαμπυρίζουν κάποια φώτα στα διαμερίσματα της πόλης. Το τραγούδι ξεκινά, "Δεν έχει αρχή...δάκρυα βροχή...τέλος δεν έχει ο ουρανός..."
Η κάμερα θα ζουμάρει πάνω της σε πλάνο 3/4 πορτραίτου. Το θλιμμένο πρόσωπο της Τζένης Καρέζη είναι ανεπανάληπτα εκφραστικό.
Η κάμερα του Δημόπουλου, θα ανοίξει το πλάνο. Η Λόλα μπαίνει και γίνεται και εκείνη μέρος της σκηνής καθώς οι στροφές της μελωδίας αγκαλιάζουν την καρδιά μας.
"...Ποιος θα βρεθεί...βαριά η ψυχή...να μου το πει πού να σταθώ...να σου το πω γιατί να φύγεις..."
Οι στίχοι της πρώτης στροφής ολοκληρώνονται. Η κάμερα πάλι εστιάζει στο πρόσωπο της Λόλας. Κάτι αλλάζει. Κάτι τη σοκάρει, κάτι τη φέρνει στα όριά της. Το βλέμμα της, είναι φανερό, κατευθύνεται στο κέντρο της αίθουσας του καμπαρέ. Κάτι τραβά την προσοχή της, κάτι που την ταράζει συθέμελα.
Και ξαφνικά, το κουπλέ του τραγουδιού γίνεται ορχηστρικό. Μπαίνει ένα μπουζούκι που σολάρει με τρόπο ανατριχιαστικά συναισθηματικό. Κλαίει, σπαράζει, στριφογυρίζει σαν μαχαίρι στην καρδιά.
Και τότε... Ναι τότε... ένα από τα πιο ΥΠΕΡΟΧΑ ΖΟΥΜ στο Ελληνικό σινεμά. Απότομα, σχεδόν βίαια, με την είσοδο του μπουζουκιού, ο Δημόπουλος ζουμάρει στο κέντρο της αίθουσας. Εκεί που κάθεται εκείνος! Ο Άρης! Παρών σαν τους εφιάλτες που ζωντανεύουν ξανά μετά από χρόνια. Στέκεται εκεί, ανέκφραστος, ήρεμος, γαλήνιος. Ένα τσιγάρο στο χέρι, βλέμμα στα δικά της μάτια. Ένα μπουκάλι ουίσκι δίπλα του.
Η κάμερα θα ζουμάρει αργά, βασανιστικά στο πρόσωπό της. Πόση ομορφιά! Αυτά τα μάτια! Αυτή η ανείπωτη θλίψη, που αυτή η γυναίκα μπορεί να δώσει. Και ένα δάκρυ διακριτικά μα καυτά, αργοκυλάει στο μάτι της και βαθιά μέσα στη ψυχή της. Εκείνος! Είναι εδώ, ξανά, γεμάτος ερωτήματα και απαιτήσεις.
Η Λόλα συνεχίζει το τραγούδι της. Προσπαθεί να βαστάξει την ισορροπία της, να μην καταρρεύσει. Και η κάμερα πάλι πίσω. Στο πρόσωπο εκείνου, σε ζουμ. Προσέξτε τα μάτια του! Συνήθως ποτέ στα en face πλάνα οι ηθοποιοί δεν κοιτούν το φακό. Πάντα το βλέμμα πέφτει στο πλάι. Έτσι η έκφραση του προσώπου του Άρη γίνεται απίστευτα εκφραστική. Δείτε το παιχνίδι των σκιών στο πρόσωπο. Δείτε τα μάτια του, το ελαφρύ του χαμόγελο, την καθάρια ψυχή του. Πίσω του θολές σκιές.
Το τραγούδι συνεχίζεται, αργοσέρνεται στο τέλος του. Η κάμερα φεύγει από τα δικά τους πρόσωπα και ταξιδεύει μέσα στην αίθουσα του καμπαρέ. Θα φτάσει πίσω, στα παρασκήνια. Εκεί που βασιλεύει το σκοτάδι. Από αυτή τη σκοτεινή πόρτα θα προβάλει ο Στέλιος, ο ιδιοκτήτης του καμπαρέ και δίπλα του οι μπράβοι, άβουλοι, παγωμένοι.
Το πλάνο του Δημόπουλου δεν αρκείται εκεί. Θα ζουμάρει στα πρόσωπα του σκοταδιού. Ο μπράβος αριστερά (Χρήστος Δοξαράς), είναι πίσω από τη διάφανη κουρτίνα. Στο γκρίζο. Καθόλου τυχαίος συμβολισμός. Καραδοκεί, παραμονεύει. Και ΑΥΤΟ το βλέμμα του Διονύση Παπαγιαννόπουλου, σκοτεινό, δολερό, θανάσιμο, ίσως από τα καλύτερα νουάρ "κακά" βλέματα στο σινεμά μας. (Ποιο Χόλιγουντ μου λέτε τώρα...)
Το πλάνο θα επιστρέψει σε πλάνο συνόλου αναδεικνύοντας την αίθουσα καθώς ακούγονται οι τελευταίες στροφές στο τραγούδι. Η σιωπή είναι απίστευτη. Τα πρόσωπα λες και δεν ανασαίνουν, δεν κινούνται, μόνο ακούν. Ακούν και νιώθουν. Και στο μέσο, εκείνος! Προσέξτε τις αρνητικές κλίσεις στο σώμα και στο κεφάλι του Κούρκουλου. Δείτε τι ένταση δίνουν! Και ο μπράβος, στο βάθος αριστερά, ο Δοξαράς, έχει βγει από το παρασκήνιο και καραδοκεί. Γίνεται σκιά του, απειλή του.
Το τραγούδι τελειώνει, η κάμερα επιστρέφει εκεί που ξεκίνησε. Σε εκείνη ! Στη Λόλα! Τα φώτα σβήνουν, η μορφή της χάνεται σιγά-σιγά στο σκοτάδι.
Για ένα φιλί πικρό φιλί
Δάκρυα βροχή γιατί να φύγεις
Το δράμα είναι έτοιμο να ξεκινήσει, η Λόλα είναι μπροστά μας...
Απολαύστε, ζήστε τη συγκλονιστική σκηνή, φίλες και φίλοι
Καρέζη και Κούρκουλος εγγύηση για οποιαδήποτε ταινία πόσο δε μάλλον για τη Λόλα. Σπουδαίο καστ πάντως Νομιζω εκει είχα πρωτοδεί τον Παπαγιαννόπουλο κακό Σπουδαίο εργο Πολύ έξυπνο να εστιάσεις σε μια σκηνή! Καλημέρα Γιάννη μου
Άννα μου, την αγαπώ αυτήν τη σκηνή πάρα πολύ. Δεν ξέρω γιατί, έχω μια εμμονή μαζί της. Ίσως είναι και το τραγούδι, που παίζει ρόλο. Ο Παπαγιαννόπουλος εδώ σε ρόλο απόλυτα κόντρα-κακού, δεν έχει πάιξει άλλη φορά τόσο έντονα έτσι. Μοναδικός. Η ταινία από τα δύο καλύτερα νουάρ στο σινεμά μας. Φιλιά στέλνω, καλή μου, να είσαι καλά, σε ευχαριστώ.
Λατρεύω ασπρόμαυρα φιλμ και φωτογραφίες απ' αυτές τις ταινίες. Να, σήμερα πρόσεξα για παράδειγμα, αυτό που παρατήρησες με τον Χρήστο Δοξαρά ως μπράβο, στο ενσταντανέ αυτό. Τις έχουμε λιώσει στην κυριολεξία τις ταινίες αυτές, Γιάννη μου. Οπότε κάτι τέτοιες μικρές λεπτομέρειες έχουν μεγάλο ενδιαφέρον. Καλή νέα εβδομάδα να έχεις!
Ναι, Μαρία μου, αυτές οι μικρές λεπτομέρειες προσθέτουν πολύ μεγάλη δυναμική στην αισθητική κάθε σκηνής. Ρωτάς π.χ. τώρα, γιατί ο Δοξαράς να μην είναι σε πρώτο πλάνο και να είναι πίσω από μια διάφανη κουρτίνα. Είναι αυτό που θέλει να δώσει ο σκηνοθέτης. Φιλιά πολλά αγαπημένη μου φίλη, ευχαριστώ πολύ.
Νομίζω Γιάννη μια από τις ομορφότερες ελληνικές ταινίες, για εμένα μέσα στις 5 καλύτερες όλων των εποχών. Ο δε Παπαγιαννόπουλος στο ρόλο του κακού εκπληκτικός, ξεδίπλωσε όλο το ταλέντο του!
Με βρίσκεις σύμφωνο, Χριστίνα μου. Τη λατρεύω αυτήν την ταινία και έξω από την προσωπική μου αυτή προτίμηση, νομίζω αντικειμενικά στέκεται σε αυτό που λες. Είναι ένα αριστούργημα που στολίζει το σινεμά μας. Καλά ο Παπαγιαννόπουλος, μοναδικός! Μιλάμε για ταλέντο απίστευτο. Ευχαριστώ, καλή μου φίλη, να είσαι καλά.
Άλλη μία ταινία που δε γνώριζα καν.. Πλέον κιόλας δεν τις βάζουν συχνά στην τηλεόραση, κι όταν τις έβαζαν συνέχεια ήμουν μικρούλα και δε με άφηναν να βλέπω. Η Τζένη Καρέζη πάντως, όσο την έχω δει, πραγματική κούκλα και εκφραστικότατη. Θα τολμήσω να πω ότι την προτιμώ, σε σχέση με τη Βουγιουκλάκη, που δεν ξέρω γιατί, αλλά πάντα μου φαινόταν ψεύτικη, στημένη... Η Καρέζη έδειχνε αυθεντική...
Αναστασία μου, δυστυχώς στα κανάλια αναπαράγουν 5-6 συγκεκριμένες ταινίες και συνήθως κωμωδίες. Τα άλλα είδη τα έχει πάρει ο Cosmote που έχει κάνει εξαιρετική ταινιοθήκη με το Ελληνικό σινεμά αλλά ...κοστίζει. Ναι, η Βουγιουκλάκη δυστυχώς επέλεγε να έχει ένα φτιαχτό ύφος νομίζοντας ότι έτσι θα παρουσίαζε καλύτερα την ομορφιά της και προφανώς την αδικούσε. Η Τζένη είναι απίστευτα όμορφη, ειδικά τα μάτια της. Η ταινία αυτή είναι υπέροχη, καλή μου φίλη. Σε ευχαριστώ πολύ για την παρουσία και το σχόλιο. Τα φιλιά μου.
CLAUDIA CARDINALE Έρχεται ο καιρός, αυτός ο αεικίνητος και αιώνιος χρόνος, που θα απλώσει το χέρι του αμείλικτα πάνω στο δρόμο των αστεριών. Και έχοντας ζηλέψει την ομορφιά τους, θα τα πάρει μαζί του και θα ξεμακρύνουν στην αιωνιότητα. Ο σημερινός κινηματογράφος, μπολιασμένος με το μικρόβιο της ψηφιακής και όχι αληθινής εικόνας, έχει χάσει από την παλιά εκείνη του αίγλη, που τη δημιουργούσαν τα αστέρια που περπατούσαν επί σκηνής για να μας δώσουν τις μονάκριβες στιγμές τους. Η Κλαούντια δεν είναι πια κοντά μας. Τα πανέμορφα εκείνα μάτια, το χρώμα στο πρόσωπό της, η έκφραση, το χαμόγελο και η σαγήνη της, περνούν πια στην ιστορία και στο πάνθεο της αθανασίας. Μια μεγάλη Ιταλίδα ηθοποιός από εκείνες που έδωσαν ιδιαίτερη λάμψη στο σινεμά της Ιταλικής σχολής αλλά και στον Ευρωπαϊκό και παγκόσμιο κινηματογράφο, δεν είναι πια μαζί μας. Ας προσπαθήσω να κάνω ένα μικρό και ταπεινό πέρασμα στο μεγάλο καλλιτεχνικό της αποτύπωμα, ως φόρο τιμής στα όσα μεγάλα μας εδωσε με τις στιγμές της. Κλων...
Θα παραμείνω, φίλες και φίλοι, στο χώρο των τηλεοπτικών σειρών, μιας και η σαιζόν προχωρά και νέες παραγωγές περνούν στη μικρή οθόνη. Μέχρι τώρα, όπως σάς είχα παρουσιάσει στην προηγούμενη ανάρτησή μου, θεωρούσα την "ΕΡΗΜΗ ΧΩΡΑ" ως τη σειρά της χρονιάς. Μέχρι, που στις τηλεοπτικές μας οθόνες, εμφανίστηκαν οι "Μαύροι Πίνακες". Και μάλιστα σε ένα κανάλι, που δεν μάς έχει συνηθίσει σε προχωρημένες επιλογές πάνω στη μυθοπλασία. ΟΙ ΜΑΥΡΟΙ ΠΙΝΑΚΕΣ Η συγκεκριμένη τηλεοπτική παραγωγή, όχι απλά ξεπέρασε κάθε προσδοκία, όχι απλά αποτελούσε μια άκρως ποιοτική δουλειά, που σέβεται τόσο τον εαυτό της όσο και το κοινό της αλλά, προκάλεσε στην κυριολεξία, πάταγο στα τηλεοπτικά μας δρώμενα! Και δεν είμαι υπερβολικός στην εκτίμησή μου. Άλλωστε μια περιήγηση στις κριτικές στήλες όσο και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, θα επιβεβαίωσετε το γεγονός ότι η σειρά αυτή ήρθε πραγματικά να σαρώσει κάθε προηγούμενο μέτρο, αποτελώντας για μένα αλλά και για πολύ κόσμο, τη σειρά της χρονιάς! Τι ε...
Καρέζη και Κούρκουλος εγγύηση για οποιαδήποτε ταινία πόσο δε μάλλον για τη Λόλα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣπουδαίο καστ πάντως
Νομιζω εκει είχα πρωτοδεί τον Παπαγιαννόπουλο κακό
Σπουδαίο εργο
Πολύ έξυπνο να εστιάσεις σε μια σκηνή!
Καλημέρα Γιάννη μου
Άννα μου, την αγαπώ αυτήν τη σκηνή πάρα πολύ. Δεν ξέρω γιατί, έχω μια εμμονή μαζί της. Ίσως είναι και το τραγούδι, που παίζει ρόλο.
ΔιαγραφήΟ Παπαγιαννόπουλος εδώ σε ρόλο απόλυτα κόντρα-κακού, δεν έχει πάιξει άλλη φορά τόσο έντονα έτσι. Μοναδικός.
Η ταινία από τα δύο καλύτερα νουάρ στο σινεμά μας.
Φιλιά στέλνω, καλή μου, να είσαι καλά, σε ευχαριστώ.
Λατρεύω ασπρόμαυρα φιλμ και φωτογραφίες απ' αυτές τις ταινίες. Να, σήμερα πρόσεξα για παράδειγμα, αυτό που παρατήρησες με τον Χρήστο Δοξαρά ως μπράβο, στο ενσταντανέ αυτό. Τις έχουμε λιώσει στην κυριολεξία τις ταινίες αυτές, Γιάννη μου. Οπότε κάτι τέτοιες μικρές λεπτομέρειες έχουν μεγάλο ενδιαφέρον.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαλή νέα εβδομάδα να έχεις!
Ναι, Μαρία μου, αυτές οι μικρές λεπτομέρειες προσθέτουν πολύ μεγάλη δυναμική στην αισθητική κάθε σκηνής. Ρωτάς π.χ. τώρα, γιατί ο Δοξαράς να μην είναι σε πρώτο πλάνο και να είναι πίσω από μια διάφανη κουρτίνα. Είναι αυτό που θέλει να δώσει ο σκηνοθέτης.
ΔιαγραφήΦιλιά πολλά αγαπημένη μου φίλη, ευχαριστώ πολύ.
Νομίζω Γιάννη μια από τις ομορφότερες ελληνικές ταινίες, για εμένα μέσα στις 5 καλύτερες όλων των εποχών. Ο δε Παπαγιαννόπουλος στο ρόλο του κακού εκπληκτικός, ξεδίπλωσε όλο το ταλέντο του!
ΑπάντησηΔιαγραφήΜε βρίσκεις σύμφωνο, Χριστίνα μου. Τη λατρεύω αυτήν την ταινία και έξω από την προσωπική μου αυτή προτίμηση, νομίζω αντικειμενικά στέκεται σε αυτό που λες. Είναι ένα αριστούργημα που στολίζει το σινεμά μας.
ΔιαγραφήΚαλά ο Παπαγιαννόπουλος, μοναδικός! Μιλάμε για ταλέντο απίστευτο.
Ευχαριστώ, καλή μου φίλη, να είσαι καλά.
Άλλη μία ταινία που δε γνώριζα καν.. Πλέον κιόλας δεν τις βάζουν συχνά στην τηλεόραση, κι όταν τις έβαζαν συνέχεια ήμουν μικρούλα και δε με άφηναν να βλέπω. Η Τζένη Καρέζη πάντως, όσο την έχω δει, πραγματική κούκλα και εκφραστικότατη. Θα τολμήσω να πω ότι την προτιμώ, σε σχέση με τη Βουγιουκλάκη, που δεν ξέρω γιατί, αλλά πάντα μου φαινόταν ψεύτικη, στημένη... Η Καρέζη έδειχνε αυθεντική...
ΑπάντησηΔιαγραφήΑναστασία μου, δυστυχώς στα κανάλια αναπαράγουν 5-6 συγκεκριμένες ταινίες και συνήθως κωμωδίες. Τα άλλα είδη τα έχει πάρει ο Cosmote που έχει κάνει εξαιρετική ταινιοθήκη με το Ελληνικό σινεμά αλλά ...κοστίζει.
ΔιαγραφήΝαι, η Βουγιουκλάκη δυστυχώς επέλεγε να έχει ένα φτιαχτό ύφος νομίζοντας ότι έτσι θα παρουσίαζε καλύτερα την ομορφιά της και προφανώς την αδικούσε.
Η Τζένη είναι απίστευτα όμορφη, ειδικά τα μάτια της.
Η ταινία αυτή είναι υπέροχη, καλή μου φίλη.
Σε ευχαριστώ πολύ για την παρουσία και το σχόλιο. Τα φιλιά μου.
μπράβο, Γιάννη, οπως τα λες... κι έχουμε τόσες ακόμα σκηνές στον υπέροχο κινηματογράφο μας που θυμώμαστε με αγάπη... καλό βραδυ
ΑπάντησηΔιαγραφήΕννοείται, Λαμπρινή μου. Ο Ελληνικός κινηματογράφος προσφέρει άπειρες τέτοιες υπέροχες στιγμές. Σε ευχαριστώ καλή μου φίλη. Καλό ξημέρωμα.
Διαγραφή