JEAN JACQUES ANNAUD: "Ο ΕΡΑΣΤΗΣ"






"Από πολύ νωρίς στη ζωή μου ήταν πολύ αργά. Στα δεκαοκτώ μου ήταν ήδη πολύ αργά. Στα δεκαοκτώ μου γέρασα. Με τρόπο βίαιο. Και όλο αυτό το πέρασμα του χρόνου το είδα να απλώνεται σε όλα μου τα χαρακτηριστικά. Ένα προς ένα. Αντί να φοβάμαι μ' αυτό είδα το χρόνο στο πρόσωπό μου με το ίδιο είδος ενδιαφέροντος που θα μου προκαλούσε και το διάβασμα ενός βιβλίου. Αυτό το καινούργιο πρόσωπο το κράτησα. Έχω ένα κατεστραμμένο πρόσωπο. Ας σας θυμίσω και πάλι ότι είμαι στα Δεκαπεντέμιση χρόνια μου...διασχίζοντας ένα φέρρυ στον ποταμό Μεκόνγκ.."

Marguerite Duras  (Συγγραφέας του Βιβλίου)





Φίλες και Φίλοι του CINEFIL
Αυτή τη φορά θα αφήσουμε τον σκοτεινό και ατμοσφαιρικό κόσμο του Αμερικάνικου Film Noir και θα επιστρέψουμε στην Ευρώπη.
Σε μια λαμπερή Κινηματογραφική Σχολή που άφησε και αφήνει τα αριστουργήματά της.

ΓΑΛΛΙΚΟΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ

Αλλά αυτή τη φορά "εκτός έδρας"..... Δηλαδή τόπος γυρίσματος και δράσης της ταινίας σε ΕΞΩΤΙΚΑ μέρη που ανεβάζουν στα ύψη την λυρική και ποιητική διάθεση.

O GERARD BRACH παίρνει την υπέροχη Αυτοβιογραφία της MARGUERITE DURAS και γράφει το ΣΕΝΑΡΙΟ.

Ένα από τα μεγαλύτερα και πιο εμβληματικά Ονόματα του Γαλλικού Κινηματογράφου, o

JEAN JACQUES ANNAUD


(Ήδη γνωστός από τα έργα του:  "ΤΟ ΟΝΟΜΑ ΤΟΥ ΡΟΔΟΥ",  "ΕΠΤΑ ΜΕΡΕΣ ΣΤΟ ΘΙΒΕΤ",  "Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΛΥΚΟΣ")

Σκηνοθετεί ένα Λυρικό Ποιητικό Αριστούργημα

"Ο ΕΡΑΣΤΗΣ"


"L'  AMANT"

("THE LOVER")


Διαβάθμιση Καταλληλότητας θέματος



Θέμα Ακατάλληλο για Παιδιά
Θέμα ΜΟΝΟ για Ενήλικους

**************************


ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Σενάριο:  GERALD BRACH

Σκηνοθεσία:  JEAN JACQUES ANNAUD

Κινηματογράφιση:  ROBERT FRAISSE

Μουσική:  GABRIEL YARED

Κοστούμια σχεδιάση:  YVONNE SASSINOT de NESLE

Ενδυματολογία:  JEAN DANIEL VUILLERMOZ

Ειδικά Εφφέ :  GEORGE DEMETRAU

Art Direction:  OLIVIER RADOT


Πρεμιέρα:  22 Γενάρη 1992 στη Γαλλία

Τοποθεσία δράσης και γυρισμάτων:  Σοσιαλιστική Δημοκρατία του ΒΙΕΤΝΑΜ

Φίλες και Φίλοι,
θα "παρακολουθήσουμε" μια ταινία που πραγματικά μπορεί να θεωρηθεί ένα λυρικό, ερωτικό, δραματικό Ποίημα.
Ένας ύμνος στον έρωτα, στις Ηδονές του, στα πάθη των ανθρώπων αλλά και στις δραματικές μπάρες που βάζει η ίδια η ζωή για την εκπλήρωση αυτών των ονείρων και των εμπειριών.

Με την Απίστευτη ΦΩΝΗ της Θρυλικής 



θα περπατήσουμε "καρέ-καρέ" μια ανθρώπινη και συνάμα ερωτική ιστορία σε ένα εξοντωτικό κοινωνικά περιβάλλον αλλά μέσα στην αγκαλιά μιας εξωτικής και ονειρικής φύσης.
Μιας φύσης που τα Πλάνα του μεγάλου σκηνοθέτη την αναδεικνύουν σε όλο της το μεγαλείο, όπως θα δούμε στη συνέχεια.

ΕΡΜΗΝΕΥΤΕΣ

JANE MARCH στο ρόλο της νεαρής Γαλλίδας   (Α' Γυναικείος ρόλος)


TONY LEUNG στο ρόλο του νεαρού Κινέζου  (Α' Αντρικός ρόλος)



FREDERIQUE MEININGER στο ρόλο της Μητέρας της νεαρής Γαλλίδας (Β' Γυναικείος ρόλος)



ARNAUD GIOVANINETTI στο ρόλο του μεγαλύτερου αδελφού  (Υποστηρικτικός Ρόλος)


MELVIL POUPAUD στο ρόλο του νεαρού αδελφού  (Υποστηρικτικός ρόλος)




LISA FAULKNER στο ρόλο της Helene Lagonelle


Ο ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΣ ΠΕΡΙΓΥΡΟΣ της ΤΑΙΝΙΑΣ

Χρονολογικά η ταινία αναφέρεται στην αρχή της δεκαετίας του 1930
Τόπος δράσης είναι το Βιετνάμ υπό Γαλλική κατοχή όπως ήταν και όλη η Ινδοκίνα.
Χώροι δράσης η Σαϊγκόν, η πρωτεύουσα και φυσικοί χώροι οροθέτησης με σαφείς συμβολισμούς ο ποταμός Μεκόνγκ.
Παρακολουθούμε μια αυστηρά αποικιοκρατική Κοινωνία σε στενή Γαλλική κατοχή.
Ο Λαός στενάζει σε φτώχεια και μιζέρια. 
Κάποιοι Κινέζοι μεγιστάνες φεουδάρχες νέμονται απ την μεριά τους μεγάλο κομμάτι του πλούτου της Γης.
Το Όπιο κυριαρχεί στους λευκούς αποίκους. Ένα μεγάλο κομμάτι Γάλλων αποίκων ζει στην περιοχή, ανάμεσα σε άλλες δραστηριότητες και στο χώρο της Εκπαίδευσης με σχολές, φυσικά αποκλειστικά για παιδιά των Γάλλων αποίκων. Σχολές που κυριαρχούνται από την άκριτη υποκρισία και εξουσία της ψευτοηθικής του "καλού κόσμου".
Η Σχέση Γάλλων με Κινέζους αποτελεί "Μίασμα" και από τις δύο πλευρές για διαφορετικούς λόγους και έτσι τα πάντα πνίγονται στον Ρατσισμό και την Υποταγή.

ΤΟ ΘΕΜΑ της ΤΑΙΝΙΑΣ

Η Αυτοβιογραφία της Γαλλίδας συγγραφέως MARGUERITE DURAS είναι το θέμα πάνω στο οποίο πατάει και ζει η ταινία.
Μέσα στο αποπνικτικό κοινωνικά και αυταρχικό περιβάλλον πως μπορεί να σταθεί και να αναπνεύσει μια δυνατή, παθιασμένη ερωτική σχέση.
Ένα νεαρό κορίτσι, που το εξωτικό φυσικό περιβάλλον το ερεθίζει ερωτικά και το εμπνέει ηδονικά, γυρεύει να κάνει τα πρώτα του βήματα στην σεξουαλικότητά του που φουντώνει και θεριεύει αχαλίνωτα.
Πως αυτό θα το μπορέσει να το χειριστεί ένα παθογενές οικογενειακό περιβάλλον ;
Άραγε ο Έρωτας, αυτό το μοναδικό συναισθηματικό βίωμα έρχεται να "ομολογηθεί" να βιωθεί μέσα από το αχαλίνωτο σεξουαλικό βίωμα ; αποτελεί το τελευταίο τον προθάλαμο του πρώτου ;
Σε αυτά τα δύσβατα μονοπάτια θα ακροβατήσει το θέμα της ταινίας.

Ο Ποταμός Μεκόνγκ. Το συμβολικό σύνορο από τον ιδεατό στον πραγματικό κόσμο


Η ΠΛΟΚΗ

Μια ώριμη Γαλλίδα καθηγήτρια ζει στο Βιετνάμ. Μαζί της τα παιδιά της. Μια νεαρή ανήλικη κοπέλα στα 15μιση χρόνια της, ο μεγάλος γιος της, χρήστης οπίου, βίαιος και αυταρχικός και ο νεαρώτερος αδελφός, ο Πωλ, ένα τρυφερό αγόρι που σπουδάζει μουσική.
Η Οικογένεια αντιμετωπίζει σοβαρότατα οικονομικά προβλήματα, τέτοια που εμποδίζουν την νεαρή κόρη να επιστρέψει στη Σχολή της.
Η Μητέρα αδυνατεί να τιθασεύσει τον έντονο αυταρχισμό του μεγάλου της γιου, που έρχεται σε πολύ άσχημη ρήξη με τα αδέλφια του.
Κατά την διάρκεια της επιστροφής της Νεαρής στην Σαϊγκόν, στο φέρρυ του ποταμού Μεκόνγκ, γνωρίζεται με έναν 32χρονο νεαρό Κινέζο γιο ενός πλούσιου γαιοκτήμονα.











Η Πρώτη γνωριμία
Το πρώτο βλέμμα, το πρώτο σκίρτημα


 Εκείνος της προτείνει να την μεταφέρει με το προσωπικό του αυτοκίνητο στην Πόλη και εκείνη δέχεται.




Ο νεαρός Κινέζος εντυπωσιάζεται απόλυτα από την εκθαμβωτική προκλητική άγουρη ομορφιά της νεαρής κοπέλας. Στην διαδρομή με το αυτοκίνητο τα πρώτα σκιρτήματα ηχούν εκκωφαντικά στο κορμί τους.


Το πρώτο άγγιγμα. Το πρώτο αντρικό άγγιγμα για την νεαρή κοπέλα, που πραγματικά πυροδοτεί τα έντονα φτερουγίσματα στο κορμί της. Ο Σκηνοθέτης με μοναδικό τρόπο περιγράφει κινηματογραφικά τη σκηνή


Πόση έξαψη μπορεί να δώσει το σφίξιμο δύο χεριών  πόσα φτερουγίσματα μπορεί να προκαλέσει στην καρδιά μας. Πόση ανατριχίλα στο κορμί μας.
Gros Plan (Κοντινό πλάνο) με όλη τη σημασία της σκηνής 
Ένα ακόμα κοντινό πλάνο με το ξεσήκωμα των αισθήσεων να μεγαλώνει σιγά-σιγά.
Να θεριεύει, να φουντώνει, να γίνεται επιμονή, να καθιερώνεται ως απαίτηση.

Από εκεί και πέρα μετά από αυτήν την πρώτη γνωριμία, το νεαρό ζευγάρι μαθαίνει τα πρώτα πράγματα ο ένας για τον άλλο. Τη ζωή τους, την κατάστασή τους, τα βιώματά τους.
Η Νεαρή επιστρέφει στο σπίτι της, στη σχολή της. Μοιράζεται με την αγαπημένη της φίλη και συμφοιτήτρια τα πρώτα αυτά σκιρτήματα


Πόση αγνότητα και πόση δυναμική κρύβει να μοιραστείς με την αγαπημένη σου φίλη τα πρώτα σου σκιρτήματα και τις απόκρυφες σκέψεις σου...


Η Νεαρή κοπέλα αναζητά με επιμονή τον νεαρό Κινέζο στην Πόλη. Τον θέλει, τον ποθεί. Θα συναντηθούν οι δυο τους σε ένα σπίτι δίπλα στην αγορά της πόλης. Όλα θα ξεκινήσουν εκεί....


Σε έναν απίστευτο διάκοσμο. Σε μια εξωτική ατμόσφαιρα. Η Νεαρή κοπέλα ανεβαίνει με δική της επιθυμία και επιλογή τα βήματα της πρώτης παρθενικής ερωτικής της επαφής. Θέλει να το ζήσει και το ζει απόλυτα σε όλο της το μεγαλείο.






Στο πάθος της πρώτης ηδονής
Στιγμές... 

Η Πτώση των αναστολών. 

Ο Jean Jacques Annaud, δεν είναι φειδωλός στις ερωτικές σκηνές. Τις αναδεικνύει σε όλο τους το μεγαλείο χωρίς "μαζέματα" και υποκριτικές αναστολές. Μπορείς να τον πεις και κινηματογραφιστή της ερωτικής επαφής.
Δημιουργώντας ένα ερωτικό λυρικό ποίημα. Μετατρέποντας τον θεατή στο να κρατά το σφυγμό του και τις ανάσες του αφουγκραζόμενος αυτό που ζει το νεαρό ζευγάρι στο πάθος του.


Έρωτας στο πάτωμα. Αμέσως μετά την κορύφωση. Με τα σώματα αφημένα χωρίς την παραμικρή αίσθηση ισορροπίας στο χώρο και στο χρόνο.
Η Συμβολική του έρωτα από τον Σκηνοθέτη.



Εκπληκτική ερωτική εικόνα κοντινού πλάνου. Τα δάχτυλα τρέχουν στις στράτες της σάρκας που μουσκεύει στον ιδρώτα της ηδονής.  Δώστε προσοχή στην ποιητική των δαχτύλων του εραστή. Σαν να χαϊδεύει πλήκτρα πιάνου. Απουσία της παραμικρής αίσθησης "βίας". Για την "ιερότητα" και τον σεβασμό που δείχνει στο σώμα της ερωμένης του. Ερωτική σκηνή για "μυημένους" Ιππότες του έρωτα.




Το Νεαρό ζευγάρι θα ζήσει τις στιγμές του. Στιγμές μοναδικές, ποιητικές, ερωτικές.
Στιγμές που τη στιγμή που κάνεις έρωτα ακούς τους ήχους της αγοράς και της ζωής έξω απ την πόρτα σου ακριβώς. Ένα παράξενο σμίξιμο. Δύο βιώματα περίεργα, αντιφατικά μεταξύ τους αλλά ατμοσφαιρικά





Η Σχέση των δύο Εραστών κοινοποιείται στην Οικογένεια της νεαρής Γαλλίδας, καθώς το εξομολογείται η ίδια. Αιτία ήταν η Οικονομική ενίσχυση που ο νεαρός Κινέζος έδωσε στην οικογένεια προκαλώντας πολύ μεγάλες αναταράξεις.

Η νεαρή αντιμετωπίζει τη σχέση της με τον νεαρό Κινέζο ως μια "ωμή" σεξουαλική επαφή. Στα μάτια της είναι "Ο ΕΡΑΣΤΗΣ"

Και εδώ θα πρέπει να δούμε τον ίδιο τον χαρακτήρα του:  Ένας νεαρός άντρας, όμορφος, λεπτός, ευγενικός. Ένα ευγενές πλουσιόπαιδο γόνος Κινέζου γαιοκτήμονα. Όμως και ένας άνθρωπος χωρίς προσωπικότητα, βολεμένος στα πλούτη και την ασφάλειά τους. Ένα άβουλο πλάσμα μπροστά στις εντολές του αυταρχικού πατέρα του, που επιτάσσει ότι η σχέση ενός Κινέζου με μια Λευκή Γαλλίδα είναι μιαρή και δεν μπορεί καν να έχει βάσεις ή βλέψεις για κάτι διαφορετικό.

Αντίθετα ο χαρακτήρας της νεαρής Κοπέλας, παρά το εύθραυστο της ηλικίας της, παρά το πρόωρο της μετατροπής της σε Γυναίκα, έχει μεγαλύτερη μαχητικότητα και σθένος.
Δεν διστάζει να δώσει τη μάχη της με τον αυταρχικό και ωμό μεγάλο αδελφό της. Δεν διστάζει να ομολογεί τη σχέση της με τρόπο που να δείχνει εξαγορά για χρήματα. Δεν διστάζει να δέχεται το στίγμα της "Πουτάνας" από το περιβάλλον του σχολείου της. τα υπομένει με μια αξιοσημείωτη στωικότητα παρά τα άγουρα χρόνια της.

Και το κυριότερο δεν ξέρει και η ίδια τι νιώθει για τον άντρα αυτόν:
Κάποια στιγμή ομολογεί:  "Αυτό κάνει στη ζωή. Έρωτα. Τίποτα άλλο. Είμαι τυχερή. Είναι σαν να το είχε για επάγγελμα"


Που θα καταλήξει άραγε αυτή η σχέση ; τι θα αναδειχθεί μέσα από αυτήν την ακροβασία ;
Ποια θα είναι η συμπεριφορά και η απόφαση ζωής του Εραστή.

ΤΟ ΣΚΗΝΟΘΕΤΙΚΟ ΜΟΤΙΒΟ

Τι να πούμε εδώ για το Σκηνοθετικό μοντέλο του μεγάλου Jean Jacques Annaud.
Κατ' αρχήν έχει την ευλογία να έχει δίπλα του στην δημιουργία της ταινίας έναν Κινηματογραφιστή που "ζωγραφίζει" στην κυριολεξία με τις φωτογραφίες του.
Ο ROBERT FRAISSE κάνει στην κυριολεξία θαύματα σε εικόνες γεμάτες έντονο χρώμα και φωτοσκιάσεις.
Ο Ρυθμός της ταινίας είναι αργός. Και είναι λογικό σαν μιλάμε για ερωτικό φιλμ που εστιάζει σε μια αυτοβιογραφία.
Τα πλάνα είναι κατά βάση σε δύο κατηγορίες.
Τα ανοιχτά πλάνα συνόλου, που αποτελούν πραγματικά κάδρα ζωγραφικής.


Πλάνο μακρινό σε ανοιχτή εξωτική φύση


Ένας αληθινός Πίνακας ζωγραφικής. Μακρινό πλάνο συνόλου σε ένα ειδυλλιακό λιόγερμα στη θάλασσα της Ινδοκίνας.

Ίδιας κατηγορίας πλάνο συνόλου σε προχωρημένο δειλινό. Οι δύο πρωταγωνιστές είναι παντελώς αφημένοι στις μοναδικές στιγμές τους. Η Σιωπή ντύνει την εικόνα με τρόπο εκπληκτικό.

Η Άλλη κατηγορία στα πλάνα του Σκηνοθέτη είναι τα Κοντινά πλάνα που εστιάζουν στα πρόσωπα των πρωταγωνιστών. Είτε σε πρώτο πλάνο, είτε σε πλάνο ανάμιξης επιπέδων.


Μοναδικά εντυπωσιακό πλάνο. Οι φωτοσκιάσεις στο πρόσωπο και στα μαλλιά της Jane March δημιουργούν μια εικόνα εκπληκτικά εκφραστική. Μείνετε στα μισάνοιχτα χείλη για να αντιληφθείτε τι αυτά δίνουν....

Κοντινό πλάνο της Jane March με τα μαλλιά της στον αέρα της θάλασσας. Το μισάνοιχτο στόμα δημιουργεί κολασμένες εκρήξεις.



Κοντινό πλάνο στην Μητέρα. Η Απόγνωση και το αδιέξοδο στο πρόσωπό της...

Επίσης τα κλασικά Μεσαία Πλάνα του Σκηνοθέτη είναι εξ ίσου παραστατικά στην ανάδειξη προσώπων και στιγμών


Μεσαίο Πλάνο των δύο εραστών σε σκέψεις...


Κοντινό πλάνο στα όρια του μεσαίου. Προσέξτε την έκφραση της αναμονής... Η Νεαρή Γυναίκα αγγίζει με τα χείλη της το τζάμι του αυτοκινήτου, που λειτουργεί ως σύνορο στην επαφή τους.


Μεσαίο πλάνο αμηχανίας σε διευρυμένο ορίζοντα. Κανείς δεν έχει τη δύναμη να μιλήσει. 




Μεσαίο πλάνο χώρου κλειστού με την Μητέρα


Ίσως ένα από τα πιο υψηλής αισθητικής πλάνα της ταινίας. Σβήσιμο και αντανακλάσεις ειδώλων με το πρόσωπο της Νεαρής γυναίκας πολύ κοντά στην απόγνωση. 


Κοντινό πλάνο με αντανακλάσεις...Κάθε σχόλιο περιττεύει
Η ΜΟΥΣΙΚΗ της ΤΑΙΝΙΑΣ

Ο GABRIEL YARED, ο μεγάλος αυτός Λιβανέζος μουσουργός και συνθέτης για τον Κινηματογράφο, μας είναι γνωστός για τα αριστουργήματά του που έντυσαν πολλές ταινίες στο Σινεμά. Το έργο του είναι διεθνώς αναγνωρισμένο με δεκάδες βραβεύσεις.
Έτσι και εδώ, μας δίνει την διακριτική του μουσική σύνθεση που συνοδεύει την ταινία ήρεμα και διακριτικά χωρίς να ανεβάζει εντάσεις ή να πρωταγωνιστεί. Απλά συνοδεύει με τον τρόπο που ξέρει καλά.

ΟΙ ΒΡΑΒΕΥΣΕΙΣ



  • Υποψήφια για OSCAR καλύτερης Κινηματογράφισης για τον Robert Fraisse
  • Υποψήφια καλύτερη ξένη ταινία στην Ιαπωνική Ακαδημία Κινηματογράφου
  • Βραβείο Α' Γυναικείου ρόλου στην Jane March στα BAMBI AWARDS
  • Βραβείο Γαλλικού Κινηματογράφου CESAR για καλύτερη Μουσική για τον Gabriel Yared
  • 5 Υποψηφιότητες για Βραβεία CESAR
  • Βραβείο ηχοληψίας Motion Pictures Sound Editors





Πράγματα του Παρασκηνίου

Η Πρωταγωνίστρια, ερμηνεύει μια νεαρή Γαλλίδα που έχει ερωτικές σχέσεις με έναν Κινέζο. Στην πραγματική της ζωή η Jane March έχει Κινέζα μητέρα.

Το κόστος της ταινίας ανήλθε στο ποσόν του 1,1 εκατομμυρίων $

Η Milla Yovovich και η Samantha Mathis είχαν επίσης κάνει δοκιμαστικά για τον Γυναικείο πρώτο ρόλο





Η Μοναδική στιγμή στην ταινία, όπου ο Εραστής, παρασυρμένος από μια παράξενη και πρωτόφαντη ζήλεια, κάνει έρωτα στην ερωμένη του μεταχειρίζοντάς την ως "πόρνη".
Ωθούμενος από μια παρόρμηση να την "ταπεινώσει" στα μάτια του.



Ξαφνιάζεται από τον βίαιο τρόπο που ο εραστής της μεταχειρίζεται το κορμί της. Και στη συνέχεια μοναδική αίσθηση δίνει η απόλυτη απάθεια με την οποία το νεαρό κορίτσι αφήνεται στο ρόλο αυτό.
Σαν να τον ήθελε. Σαν να τον αναζητούσε. Κανείς δεν ξέρει την πάλη που γίνεται στα συναισθήματά της.





Νυχτερινό πλάνο γενικού συνόλου έξω από το σπίτι των εραστών
Η Αποχώρηση.....Η Νεαρή Γυναίκα περιμένει για ώρες ολάκερες τον νεαρό εραστή της.
Έχουν υποσχεθεί ο ένας στον άλλον ότι ΕΚΕΙ, εκεί που έζησαν το πάθος του, εκεί θα έσμιγαν για τελευταία φορά.
Η Μέρα κύλησε. Τα φώτα έσβησαν. Η νύχτα ήρθε. Εκείνη αποχωρεί. Σιωπηρή, όπως ήρθε. Με τυλιγμένα τα αισθήματα μέσα της χωρίς να ξέρει τι αυτά αναδεικνύουν. Χωρίς καν να ξεσπάσει

ΟΙ ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ

JANE MARCH σε Α' Γυναικείο Ρόλο της νεαρής Γαλλίδας




Γεννημένη στην Αγγλία το 1973 με μητέρα Κινέζα. 19 Ετών παρακαλώ στο γύρισμα της ταινίας.
Εξωτερικά, στο φαίνεσθαι, στο κομμάτι της εξωτερικής της εμφάνισης και παρουσίας, ότι και να πει κανείς είναι λίγα. Μια αισθητική "βόμβα", ένας πειρασμός που πραγματικά ισοπεδώνει τα πάντα στο διάνα της.
Στο Υποκριτικό κομμάτι, στα 19 χρόνια μια τέτοια ερμηνεία σε πολύ δύσκολο και κρίσιμο ρόλο, φανερώνει πάρα πολλά. Δεν είναι άλλωστε τυχαία και η υποψηφιότητά της για βράβευση σε ανώτατο επίπεδο.
Η Jane March αφήνει την σφραγίδα της σε μια από τις πιο ερωτικές δραματικές ταινίες του σύγχρονου σινεμά. Ως χαρακτήρας εδώ, παρά τα χρόνια της, είναι δυναμική, ατίθαση, διεκδικητική. Μετατρέπει τον εαυτό της σε πληρωμένη πόρνη για να ζήσει την κατεστραμμένη της οικογένεια. Και στο τέλος ανακαλύπτει και εκείνη την αλήθεια των συναισθημάτων της.

TONY LEUNG στο ρόλο του νεαρού Κινέζου



Τον Κινέζο Ηθοποιό, γεννημένο το 1958, στην ταινία στα 34 του χρόνια τον γνωρίζουμε καλά. Ειδικά εδώ στο CINEFIL παραμένει ένας από τους πλέον αγαπημένους Ηθοποιούς, με εξέχουσα παρουσία στην Φιλμογραφία του Wong Kar Wai.
Πολύ όμορφος, ελκυστικός, γοητευτικός. Με λαμπερή αρρενωπή ομορφιά.
Συνάμα όμως και μια εξαίρετη υποκριτική δεινότητα στην οποία είναι βέβαια δοκιμασμένος.
Α' Αντρικός ρόλος εδώ. Στην ουσία είναι βαθύτατα ερωτευμένος με την νεαρή Γαλλίδα.
Σέβεται ως άντρας το ανήλικο της ηλικίας της. Της φέρεται με απόλυτα εύθραυστο και λεπτό τρόπο μέχρι τη στιγμή που εκείνη τον παρασύρει στο ερωτικό της κρεσέντο.
Ανήμπορος να ορθώσει το ανάστημά του απέναντι στα "θέλω" της ζωής του. Πλήρως εξαρτημένος από τον πλούσιο πατέρα του, ανεπάγγελτος στην ουσία, αναγκάζεται να δεχτεί μοιραία το δρόμο της υποταγής στα κλασσικά. Έναν συμβατικό γάμο και μια τυπική Οικογένεια.

FREDERIQUE MEININGER στο ρόλο της Μητέρας

Ηθοποιός και συγγραφέας η ίδια, έχει στην ταινία μια υποδειγματική ερμηνεία.
Μοιραίο και στην ουσία τραγικό πρόσωπο. Ηγείται μιας οικογένειας που δεν μπορεί να συντηρήσει. Έχει τρία παιδιά που ακροβατούν χωρισμένα σε δύο ακραία μέρη. Ο Αυταρχικός οπιομανής μεγάλος γιος και απέναντι η ατίθαση κόρη της. Στη μέση υποταγμένος ο μικρός γιος. Ερμηνεία ψυχής.

ARNAUD GIOVANINETTI στο ρόλο του μεγάλου αδελφού.
Γάλλος στην καταγωγή, γεννημένος το 1967, στην ταινία 25 ετών. Πιστή η ερμηνεία του

MELVIL POUPAUD στο ρόλο του νεαρού αδελφού
Γεννημένος στο Παρίσι το 1973. Πολύ καλή ερμηνεία ενός παιδιού που ζει υποταγμένος στο φόβο του δυνάστη μεγάλου αδελφού του. Λατρεύει την αδελφή του και υποφέρει σαν την βλέπει να γίνεται αντικείμενο καταδίκης.


*********************


Μόνη, όπως ήταν πάντα. Έχοντας ζήσει τον απόλυτο έρωτα, με τον οποίο γέμισε τις αισθήσεις της.
Παίρνει το δρόμο του γυρισμού στο Παρίσι. Αδιέξοδο....
Τον περίμενε. Αρχίζει να καταλαβαίνει ότι η παρουσία του στη ζωή της δεν ήταν μόνο η ερωτική επαφή αλλά κάτι παραπάνω. Όμως πουθενά. Ερημιά....



Καθώς το πλοίο φεύγει από το λιμάνι της Σαϊγκόν για να ανοιχτεί στον ωκεανό, μια ελπίδα ναι...! μια αναλαμπή. Η Κάμερα του  σκηνοθέτη ακολουθεί το βλέμμα της. Και εκείνο ανιχνεύει στην προβλήτα του λιμανιού εκείνο που καρτερεί.




Η Κάμερα του Jean Jacques Annaud αλλάζει εστίαση. Με τα μάτια της νεαρής κοπέλας σαρώνουμε την προβλήτα του λιμανιού. Και η κίνηση του αποκαλύπτει στα μάτια της εκεί στα δεξιά στη γωνία, εκείνον....! μέσα στο πολυτελές του αυτοκίνητο. Δεν αποτολμά να κατέβει καν. Δεν έχει τη δύναμη να την αντικρίσει.



Τα μάτια της παραμένουν εκεί... στην προβλήτα. Μαζί και η καρδιά της. Και όσο το πλοίο ξεμακραίνει και η φιγούρα του πολυτελούς αυτοκινήτου μικραίνει τόσο το συναισθηματικό βάρος είναι μεγαλύτερο.
Μια σύλληψη σκηνοθετική με έντονη μελαγχολική διάθεση. Αντί για το κλασικό αποχαιρετισμό, παρακολουθούμε κάτι βουβό και απρόσωπο.



Μέχρι που η φιγούρα του μεγάλου πλοίου θα αρχίζει πλέον να βγαίνει από το λιμάνι και η νεαρή κοπέλα να είναι μια απειροελάχιστη κουκκίδα πάνω σε αυτό.





Και εδώ η διαδοχή των μεγάλων πλάνων συνόλου του Jean Jacques Annaud αναδεικνύουν το μεγαλείο τους.
Το σκούρο χρώμα της Θάλασσας του Ινδικού ωκεανού, ο γαλανός ουρανός, οι πινελιές που γράφει ο καπνός πάνω στο κάδρο.




Ο Ωκεανός. Το άπειρο. Και εκείνη μόνη με τα συναισθήματά της, στο μακρύ ταξίδι του γυρισμού.




Και σε εκείνες τις νύχτες της απεραντοσύνης με το Φεγγάρι οδηγό.





"Ένα βράδυ, καταμεσής στον Ινδικό Ωκεανό, στο σαλόνι του μεγάλου καταστρώματος, έρχονταν ο ήχος ενός λυπημένου βαλς του Σοπέν.
 Δεν υπήρχε καν θρόισμα ανέμου εκείνη τη νύχτα και η μουσική απ το πιάνο απλώνονταν παντού. σαν μεταμόσχευση απ τον ουρανό σε κάτι άγνωστο. Σαν κάτι σταλμένο απ το Θεό με ένα ανεξιχνίαστο μήνυμα. Ρίγησε από λύπη γιατί αμέσως σκέφτηκε εκείνον τον άντρα από το Cholon.



 Τον Εραστή της. Και ξαφνικά δεν ήταν βέβαιη ότι δεν τον αγαπούσε με μια αγάπη που δεν είχε καν δει γιατί χάθηκε μέσα σε όλη αυτήν την ιστορία σαν το νερό στην άμμο. Και τώρα μέσα στη θάλασσα στον ήχο της μουσικής ήταν κάτι που ανακάλυπτε ξανά...


Τα αυθόρμητα και αβίαστα δάκρυά της έτρεξαν καυτά στο όμορφο πρόσωπό της.
Ήρθαν εκείνη τη στιγμή σαν ιερή σπονδή στην διαπίστωση ενός μεγάλου έρωτα. Μιας κρυφής Αγάπης που έσβηνε στα πέρατα του Ωκεανού"

(Αφήγηση της συγγραφέως με την συγκλονιστική φωνή της Jean Moreau)






Στο Γραφείο των αναμνήσεων. Φτασμένη συγγραφέας πια....



Ώσπου να περάσουν τα χρόνια, να αφήσουν τα σημάδια τους στις ζωές και των δύο...
Και εκείνος να την αναζητά ξανά πίσω στο Παρίσι....σαν να ήταν να δώσει μια τελευταία σπονδή που της χρωστούσε από τότε, από τότε που δεν είχε εμφανιστεί.

"Έδωσε την Αθωότητα, το πάθος της, το κορμί της. Το ένα πράγμα που δεν μπορούσε να δώσει ήταν η αγάπη της. Έτσι νόμιζε στην αρχή...."




Επιμελεια-Επιλογή Εικόνων:  Giannis Pit.




Σχόλια

  1. Aγάπησα τόσο πολύ αυτή την ταινία που δικαιούμαι να κάνω πρώτη το σχόλιό μου :)
    Tη θυμάμαι όχι μόνο για όσα είδα αλλά κυρίως για όσα με έκανε να σκεφτώ τα χρόνια που μεσολάβησαν μέχρι σήμερα. Την έχω δει πολλές φορές και κάθε φορά έχω μια καινούργια αίσθηση.
    Έτσι συμβαίνει με τα αριστουργήματα.
    Πολύ καλή η δουλειά που έκανες Γιάννη. Πληρέστατη η παρουσίασή σου. Της "συμπεριφέρθηκες" άψογα! :) :)
    Μπράβο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Να το κάνεις δικαιωματικά Μαρία μου ! δεν ξέρω κατά πόσο η παρουσίασή μου ανταποκρίθηκε σε αυτά που έχεις κατά νου για την ταινία. Δεν ξέρω αν κατάφερα να της δώσω το πραγματικό της νόημα. Η Αλήθεια είναι ότι και εγώ την λάτρεψα και ομολογώ θεωρώ τη δουλειά που έγινε εδώ δουλειά από καρδιάς.
      Πάρα πολύ όμορφη ταινία. Ένα πραγματικό έργο τέχνης, ένα ερωτικό ποίημα και ειλικρινά πόση τόλμη θέλει για να παρουσιάσεις και να ερμηνεύσεις μια τέτοια δουλειά. Το αναρωτηθήκαμε ;
      Όλοι οι συντελεστές απενοχοποίησαν τον έρωτα.
      Καλή συνέχεια Μαρία μου και σε ευχαριστώ.

      Διαγραφή
  2. Νομίζω έχω χάσει μια πολύ ενδιαφέρουσα ταινία , δεν την έχω δει και ντροπή μου αλλά θα φροντίσω άμεσα να την δω να μπορώ να έχω και εγώ μια σωστή άποψη . Για άλλη μια φορά είσαι υπέροχος Γιάννη με τις τόσο όμορφες παρουσιάσεις ταινιών και όχι μόνο . Σε ευχαριστώ πολύ!!! καλό ξημέρωμα !!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Εγώ σε ευχαριστώ Έλενά μου για τα όμορφα και τιμητικά σου λόγια. Ναι, αξίζει να την δεις την ταινία. Είναι απίστευτης αισθητικής και ερμηνείας.
      Να έχεις μια όμορφη μέρα με τις ευχές μου.

      Διαγραφή
  3. Εκπληκτική παρουσίαση μιας αριστουργηματικής ταινίας. Μπράβο, Γιάννη μου, για την τόλμη με την οποία προσέγγισες το θέμα της. Πολλά φιλιά, φίλε μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μία μου, να είσαι καλά....!
      με τιμούν τα λόγια σου με τη ζεστασιά τους. Πραγματικά το αξίζει η ταινία.
      Καλή σου συνέχεια σε ότι κάνεις.

      Διαγραφή
  4. JEAN JACQUES ANNAUD: εγγύηση ποιότητας:
    Φοβερή ταινία όντως. Μου άφησε άριστες εντυπώσεις αλλά η παρουσίασή σου είναι πέραν κάθε φαντασίας. Αλήθεια η δουλειά που κάνεις είναι φοβερή και ξέρω πόσο κόπο απαιτεί. Γι αυτό πάντα σε διαβάζω με ενδιαφέρον γιατί αποκομίζω και από ταινίες που έχω δει τόσα πολλά από τις παρουσιάσεις σου
    Να σαι καλά
    Τα φιλιά μου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Άννα μου καλή μου.
      Η Χαρά και τα συναισθήματά σου είναι για μένα η καλύτερη επιβράβευση. Η Ταινία αξίζει την αγάπη μας. Έχει μια απίστευτη αισθητική, ένα εξωτικό άρωμα που συναρπάζει αλλά συνάμα συγκινεί.
      Σε ευχαριστώ απ την καρδιά μου για τα λόγια σου. Να είσαι καλά καλή μου φίλη.

      Διαγραφή
  5. Δεν την έχω δει, αλλά θα την ψάξω. Φυσικά είναι σαν να την είδα διαβάζοντας την παρουσίασή σου. Θαυμάζω τον τρόπο που προσεγγίζεις τα θέματά σου, τη λεπτομερή ανάλυση και την αγάπη που αυτή ξεχειλίζει. Μπράβο, Γιάννη, κι ευχαριστούμε! :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Κατερίνα μου, στην συνιστώ ανεπιφύλακτα. Η Αισθητική και η ποιότητά της είναι υπέροχη.
      Να σε ευχαριστήσω με όλη μου την καρδιά για τα καλά σου λόγια και την καρδιά σου που ακούμπησε στην ανάρτηση.
      Εγώ σας ευχαριστώ για την παρουσία και συμμετοχή σας.

      Διαγραφή
  6. Η δουλειά που έκανες για να παρουσιάσεις την ταινία αυτή είναι αξιοθαύμαστη! Μπράβο για όλο τον κόπο σου και το χρόνο που έδωσες για να την αποδώσεις με τόσες λεπτομέρειες. Την ταινία ωστόσο δεν τη γνώριζα, και όπως φαίνεται χάνω κυρίως εξαιρετικές ερμηνείες... Θα την αναζητήσω την επόμενη φορά στο video club και ελπίζω να τη βρω!
    Καλό βράδυ να έχεις Γιάννη! :))))

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αναστασία μου καλησπέρα σου.
      Ειλικρινά σε ευχαριστώ από καρδιάς. Με τιμούν τα λόγια σου αγαπητή φίλη. Η Ταινία πραγματικά αξίζει πολλά, στην προτείνω ανεπιφύλακτα. Ναι, θεωρώ ότι θα την βρεις. Είναι μια δημιουργία που αξίζει πάρα πολλά.
      Σε ευχαριστώ ειλικρινά για όλα. Καλή βδομάδα καλή μου φίλη.

      Διαγραφή
  7. Πόσα θέματα μπορείς να ανοίξεις αφού δεις μια τέτοια ταινία (και απολαύσεις την έβδομη τέχνη στα καλύτερά της)! Γιατί η συζήτηση μετά την ταινία (με κρασάκι!!!) είναι ό,τι καλύτερο!
    Γιάννη μου, μοιραζόμαστε τόσες ωραίες στιγμές εδώ, μαζί σου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αυτό που λες Αλεξάνδρα μου είναι σωστό. Και τι δεν θα έδινα για μια τέτοια ανάλυση μετά έτσι με την όμορφη ατμόσφαιρα που το περιγράφεις. Βλέποντας το φιλμ γεμίζεις παραστάσεις και συναισθηματική φόρτιση και μετά γυρεύεις να την μοιραστείς σε μια συζήτηση γόνιμη.
      Δεν ξέρεις πόσο με τιμούν τα λόγια σου κορίτσι μου. Ειλικρινά.
      Για αυτό και χαίρομαι την παρουσία σου.
      Σε ευχαριστώ και εύχομαι καλή βδομάδα με ευχές πολλές.

      Διαγραφή
  8. Θυμάμαι στο παρελθόν, μίλαγα για όλα αυτά στον υπερθετικό βαθμό. Βιβλιάρα, ταινιάρα, σκηνοθετάρα!
    Τώρα άνετα μπορώ να πω "παρουσιασάρα" για το ποστ σου κύριε Πιτ μου!
    Με έκανες να θέλω να ξαναδιαβάσω το βιβλίο και να ξαναδώ την ταινία!
    Μιλ μερσί για όλο αυτό! 🌸

    ΥΓ. Μην περιμένεις κάτι αντίστοιχο για την παράσταση που είδα στην Επίδαυρο. Ούτε καν!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Προσωπικά Αρτίστα μου με ενδιαφέρει που την χάρηκες την παράσταση με την καρδιά σου. Αυτό θέλω. Τώρα τα υπόλοιπα θα μας τα δώσεις να είσαι σίγουρη.
      Η Αλήθεια είναι ότι στην παρουσίαση αυτή έβγαλα ένα πάθος. Το παραδέχομαι. Ήταν μεγάλη η συναισθηματική φόρτιση που εισέπραξα από την ταινία όπως επίσης και οι εικόνες της, ώστε μου έβγαλαν αυτήν την εικόνα.
      Να χαρώ πάρα πολύ που είσαι ξανά εδώ. Ειλικρινά σε ευχαριστώ απ την καρδιά μου.
      Καλή σου βδομάδα.

      Διαγραφή
  9. Η κριτική σου ματιά, όσο και ο τρόπος γραφής σου είναι πραγματικά αξιοθαύμαστα, φίλε Γιάννη.
    Η δε ταινία, στις προσεχείς επιλογές μας.
    Καλό φθινόπωρο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα Ευρυτάνα μου. Καλό Φθινόπωρο και σε σένα αν και ακόμα έχουμε μέλλον. Σε ευχαριστώ για τα λόγια σου και την παρουσία σου αγαπητέ φίλε.

      Διαγραφή
  10. Πολύ πολύ ενδιαφέρουσα και δεν έχει τύχει να τη δω;
    Ααααα θα την αναζητήσω γιατί μου κέντρισε το ενδιαφέρον, οι φωτογραφίες, η φωτογραφία της ταινίας, τα σκηνικά, το μακιγιάζ, οι σκηνές, η πρωταγωνίστρια.. η παρουσίαση σου όλη βρε Γιάννη.
    Όταν επιτέλους θα τη δω, θα σου πω και εντυπώσεις.
    Να είσαι καλά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μαρία μου καλησπέρα σου.
      Να την δεις κορίτσι μου. Θα με θυμηθείς. Και περιμένω μετά να κάνουμε κουβέντα για τις εντυπώσεις. Σε ευχαριστώ πολύ για το σχόλιο και την παρουσία σου.

      Διαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις τελευταίου μήνα

Κλασικά αριστουργήματα της λογοτεχνίας στον κινηματογράφο: "Ανεμοδαρμένα ύψη" της Έμιλυ Μπροντέ

"Έρημη χώρα" η τηλεοπτική σειρά, που πρέπει να δεις

ΤΟ ΜΟΝΤΑΖ στον ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ: Θεωρίες-Σχολές