"KING KONG" Ένας Θρύλος στην ΙΣΤΟΡΙΑ του ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ


Σήμερα, Φίλες και Φίλοι, θα πάμε σε ένα άλλο Κινηματογραφικό είδος.
Σε αυτό που θα μπορούσε να το εντάξει στον Φανταστικό Κινηματογράφο με σαφή Οικολογικά Μηνύματα και Σύμβολα.
Και βέβαια το είδος αυτό δεν μπορεί παρά να ανήκει στον Αμερικάνικο Κινηματογράφο, καθώς αυτός είχε τις υποδομές και την "κουλτούρα" να αναδείξει κάτι τέτοιο.

"KING KONG"

Ο Τρόμος και το Οικολογικό Σύμβολο στον Κινηματογράφο.


Τι ήταν άραγε ο "KING KONG" ; από που ερχόταν ; τι συμβόλιζε ; σε τι αποσκοπούσε το πέρασμά του ;
Ήταν ένα ΣΥΜΒΟΛΟ ΤΡΟΜΟΥ γέννημα της Φύσης που έρχεται να προκαλέσει υστερικό κύμα φόβου στον άνθρωπο και την Κοινωνία του για να αποδείξει το εύθραυστο της αντοχής της απέναντι σε τέτοια "εκτρώματα" της φύσης ;
Ήταν άραγε ένα ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΟ ΣΥΜΒΟΛΟ ; ένα δημιούργημα της Φύσης, έξω από τα συνήθη μέτρα και σταθμά της, εμφανιζόμενο με ακραίο γιγαντισμό, που προκαλεί το οικονομικό και επιχειρηματικό ενδιαφέρον του ανθρώπου για τον κάνει ένα απλό κλόουν ενός τσίρκου της φύσης ; να τον διαπομπεύσει σε κλουβί ; να τον εκμεταλλευτεί ;
Και πως εκείνος θα παρουσιαστεί αντιστεκόμενος σε όλα αυτά ;
Η Αντίδρασή του, η καταστροφική του Μανία και επιθετικότητα έχει κάτι να μας πεί ;


Ήταν 2 Μάρτη του 1933 όταν άξαφνα στις Κινηματογραφικές αίθουσες της ΝΕΑΣ ΥΟΡΚΗΣ, το Αμερικάνικο κοινό "γνώριζε' για πρώτη φορά τον KING KONG.
Τον γιγάντιο Γορίλα που προκάλεσε ρίγη τρόμου, ουρλιαχτά και φοβική υστερία στις αίθουσες που προβλήθηκε.
Για πρώτη φορά το Κινηματογραφικό αστικό κοινό ήρθε αντιμέτωπο με ένα "πλάσμα" που του προκαλούσε αναπάντεχο τρόμο.

Ήταν η ΠΡΩΤΗ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ δημιουργία στον Κινηματογράφο ενός τέτοιου Κινηματογραφικού είδους-θέματος που έμελλε να γράψει τη δική του Ιστορία, που καλά κρατεί ως σήμερα.

1933  "KING KONG"


Όταν λοιπόν οι "δημιουργοί" του επιβλητικού αυτού πλάσματος της Φύσης, οι:

MERIAN COOPER, EDGAR WALLACE 

πρώτοι αυτοί έγραψαν για τον KING KONG

Οι:  JAMES ASHMORE CREELMAN & RUTH ROSE 
έκαναν το Σενάριο της πρώτης αυτής Ταινίας που

Σκηνοθέτησε ο:  MERIAN COOPER & ERNEST SCHOEDSACK

Για πρώτη φορά ο Κινηματογράφος δίνει με τέτοια τρομώδη οντότητα την μορφή ενός γιγάντιου πλάσματος της Φύσης που έρχεται ισοπεδωτικό και επιβλητικό στην καθημερινότητα του ανθρώπου.


Στην παραγωγή της ταινίας ήταν το όνομα του γνωστού και μη εξαιρετέου μεγάλου παραγωγού του τότε HOLLYWOOD, DAVID O. SELZNICK ("ΌΣΑ ΠΑΙΡΝΕΙ Ο ΑΝΕΜΟΣ"), το κόστος της ταινίας ανήλθε στο πολύ υψηλό ποσό των 675 χιλιάδων δολλαρίων αλλά η εισπρακτική του επιτυχία ήταν τεράστια.

ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ

FAW WRAY στο ρόλο της ANN DARROW

ROBERT ARMSTRONG στο ρόλο του CARL DENHAM

BRUCE CABOT στο ρόλο του JOHN DRISCOLL

FRANK REICHER στο ρόλο του Capt. ENGLEHORN




H 26χρονη τότε Καναδέζα FAY WRAY, πανέμορφη με κλασική ομορφιά, ήταν η ΠΡΩΤΗ ΓΥΝΑΙΚΑ που θα "ανέβει" στην Παλάμη του τεράστιου Γορίλα.


Η Ταινία πραγματικά έκανε Πάταγο στην κυριολεξία καθώς ήταν η πρώτη φορά που η τότε Κινηματογραφική τεχνολογία, κύρια στη δύναμη του φωτισμού, ανέβηκε σε τέτοια επίπεδα.


ΤΟ ΘΕΜΑ

Το 1933, ο Σκηνοθέτης CARL DENHAM ταξιδεύει με το επιτελείο της νέας του ταινίας σε ένα παρθένο απομακρυσμένο νησί που δεν είναι καν χαρτογραφημένο για να ξεκινήσουν εκεί γυρίσματα. Όμως εκεί τους περιμένουν απομεινάρια της προϊστορικής εποχής και ο τεράστιος γορίλας, ο KING KONG που θα αιχμαλωτίσει την πρωταγωνίστρια της ταινίας.
Η Εφιαλτική συνέχεια θα δοθεί στην ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ, όπου ο KING KONG θα επιδοθεί σε ένα άνευ προηγουμένου καταστρεπτικό έργο.


Η Ταινία ακολούθησε την εποχή του μεγάλου Οικονομικού κραχ του 1929 και πολλοί θεωρούν ότι οι καταστρεπτικές σκηνές με τον KING KONG να ισοπεδώνει τους μεγάλους εμπορικούς Ουρανοξύστες,συμβολίζει την πτώση και την Οικονομική καταστροφή.

Το φιλμ πέρασε στην παγκόσμια ιστορία του Κινηματογράφου, θεωρείται η Βάση του μετέπειτα είδους του Φανταστικού Κινηματογράφου της Φύσης και τα στοιχεία του τότε παρέπεμπαν περισσότερο σε ταινία ΤΡΟΜΟΥ παρά σε ταινία με σαφή οικολογικά μηνύματα καθώς τότε εκείνες οι ευαισθησίες ήταν εμβρυακές έως ανύπαρκτες.

Επίσης είχαμε έναν έντονο ερωτισμό που ανέδυε η αισθησιακή FAY WRAY, ερωτισμός που έδωσε μια βάση στη "σχέση πόθου" της πρωταγωνίστριας με τον γιγάντιο γορίλα, πρότυπο που θα ακολουθήσουν όλες οι ταινίες πάνω στο θέμα.


Η Περιβόητη σκηνή μάχης του KING KONG πάνω στην κορυφή του Empire state building περνάει στην Ιστορία ως θρύλος.

Την ΜΟΥΣΙΚΗ έγραψε ο MAX STEINER
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΣΗ:  EDWARD LINDEN, J.O. TAYLOR, VERNON WALKER

Η Ταινία βραβεύτηκε με 3 διεθνή βραβεία και είχε ακόμα 4 Υποψηφιότητες.


1976  "KING KONG"


Περνάνε 43 ολάκερα χρόνια για να φτάσουμε στην δεύτερη Κινηματογραφική δημιουργία του γιγάντιου γορίλα.



Αυτή τη φορά έχουμε το Σενάριο φυσικά να μην αλλάζει αλλά την 

ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ να κάνει ο Άγγλος JOHN GUILLERMIN

Εδώ έχουμε μια σαφή μετατόπιση της θεματολογίας του KING KONG προς το ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΟ ΣΥΜΒΟΛΟ.

Εδώ στην ταινία δεν αφαιρείται βέβαια το είδος του ΤΡΟΜΟΥ και του ΦΑΝΤΑΣΤΙΚΟΥ αλλά αυτόεντάσσεται απόλυτα στην ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΗ ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ και συμπεριφορά του ανθρώπου προς τη Φύση.

Την ΜΟΥΣΙΚΗ έχει γράψει ο θρυλικός JOHN BARRY
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΣΗ:  RICHARD CLINE


ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ

Η 27χρονη τότε Αμερικανίδα σταρ 

JESSICA LANGE θα είναι η δεύτερη Γυναίκα που θα αποτελέσει τον άτυπο "έρωτα" του πλάσματος της Φύσης του KING KONG, ερμηνεύοντας την DWAN

Μαζί της οι εξαίρετοι:

JEFF BRIDGES στο ρόλο του JACK PRESCOTT

CHARLES GRODIN στο ρόλο του FRED WILSON

JOHN RANDOLPH στο ρόλο του CAPTAIN ROSS


ΤΟ ΘΕΜΑ

Εδώ έχουμε μια τροποποίηση στο αρχικό Σενάριο του 1933.
Μια εταιρεία πετρελαιοειδών πατά σε ένα νησί για να ερευνήσει τις δυνατότητες εκμετάλλευσής του.
Εκεί, στην αρχέγονη κοινωνία των ιθαγενών, ένα γιγάντιο πλάσμα, απομεινάρι της φύσης, ο KING KONG λατρεύεται με δέος, σεβασμό και φόβο από τους ιθαγενείς.
Το επιτελείο της εταιρείας πέφτει πάνω στον γιγάντιο γορίλα, ο οποίος αιχμαλωτίζει και "ερωτεύεται" την νεαρή όμορφη DWAN.
Οι ιθύνοντες της εταιρείας, παρά τις σφοδρές αντιθέσεις ενός νεαρού οικολόγου επιστήμονα, αποφασίζει να αιχμαλωτίσει τον KING KONG και να τον μεταφέρει στην ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ για να γίνει αντικείμενο έκθεσης σε Ζωολογικό Κήπο.
Όμως ο Γορίλας κατά την άφιξή του δραπετεύει και ο εφιάλτης με την αντίστροφη μέτρηση αρχίζουν.


Εδώ τα τεχνολογικά μέσα πλέον προσφέρουν μεγάλες δυνατότητες στα εφφέ της ταινίας δίνοντας εκπληκτική και επιβλητική αληθοφάνεια και ατμόσφαιρα.
Ο KING KONG στο δρόμο της μοιραίας καταστροφής του, γίνεται πλέον αντικείμενο συμπάθειας, καθώς δεν σκοτώνει από "θέληση" αλλά από αδυναμία προσαρμογής.
Γίνεται ένα αμείλικτο σύμβολο της ΜΑΝΑΣ ΦΥΣΗΣ, γίνεται ΤΙΜΩΡΟΣ απέναντι στην ανθρώπινη αλλαζονεία και έπαρση.


Η Περιπλάνησή του στην Πόλη με τα απέραντα φώτα, τα χιλιάδες λαμπιόνια, η αναζήτηση σε κάτι στον κόσμο των Ουρανοξυστών, που να μοιάζει με το φυσικό του περιβάλλον, είναι συγκλονιστική και η ταινία ανεβαίνει τα σκαλοπάτια της αισθητικής και του σκεπτικισμού κατακόρυφα.


Ο Ερωτισμός στη σχέση του Γορίλα με την DWAN αναδεικνύεται με τρόπο έξοχο, με έναν KING KONG να αποκτά μια άλλη όψη, τρυφερή και ποιητική μέσα στην αφύσικη προσωπικότητά του.
Οι σκηνές που σπάει τα δεσμά του από το Τσίρκο, μέσα στο οποίο έχει γελοιοποιηθεί σε μια γραφική καρικατούρα της φύσης, αλλά και εκείνη του τέλους του , κατατάσσονται στις καλύτερες στιγμές του Παγκόσμιου Κινηματογράφου μέσα στο είδος αυτό.


Η Ταινία τιμήθηκε με 5 διεθνή βραβεία και 1 βραβείο υποψήφια, ανάμεσά τους και OSCAR οπτικών εφφέ που ήταν συγκλονιστικά.



2005  "KING KONG"

Εδώ πάμε στην τρίτη και τελευταία Κινηματογραφική εκδοχή του KING KONG


Αυτή τη φορά το ΣΕΝΑΡΙΟ επανέρχεται στην πρώτη έκδοση της ταινίας του 1933
Την Σεναριακή διασκευή έχουν κάνει οι:
FRAN WALSH & PHILIPPA BOYENS

Η ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ είναι του διάσημου Νεοζηλανδού PETER JACKSON ("Ο ΑΡΧΟΝΤΑΣ ΤΩΝ ΔΑΧΤΥΛΙΔΙΩΝ")

Την ΜΟΥΣΙΚΗ ο JAMES NEWTON HOWAD
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΣΗ:  ANDREW LESNIE


Η Ψηφιακή τεχνολογία, ακόμα σε υψηλότερα επίπεδα βοηθάει για την οπτικοποίηση της ταινίας σε φαντασμαγορικά πλάνα γεμάτα χρώμα, ομορφιά, επιβλητικότητα και δύναμη.

ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ

Η NAOMI WATTS είναι αυτή τη φορά τη τρίτη Γυναίκα που θα αποτελέσει το ερωτικό αντικείμενο του πόθου και της τρυφερότητας για το γιγάντιο πλάσμα της Φύσης, ερμηνεύοντας το ρόλο της ANN DARROW

Δίπλα της σε πρωταγωνιστικό ρόλο οι:

JACK BLACK στο ρόλο του CARL DENHAM

ADRIEN BRODY στο ρόλο του JACK DRISCOLL

THOMAS KRETSCHMANN στο ρόλο του Captain ENGLEHORN

COLIN HANKS στο ρόλο του PRESTON


ΤΟ ΘΕΜΑ

Ξαναζούμε στη δεκαετία του 1930. Μια ομάδα δημιουργών ντοκιμαντέρ ταξιδεύει σε ένα παράξενο νησί κοντά στη Σουμάτρα για να μελετήσει το μύθο ενός γιγάντιου γορίλα, του KONG.
Στην πορεία διαπιστώνουν ότι στον νησί δεν βρίσκεται μονάχα ο KONG αλλά και μια σειρά προϊστορικών δεινοσαύρων ξεχασμένων από το χρόνο.
Ο Γορίλας έλκεται από τη γοητεία της όμορφης ANN DARROW και έτσι μπορούν με δόλωμα την ίδια να τον αιχμαλωτίσουν με προορισμό τη ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ.
Όμως κάποιος έχει "ξεχάσει" να ρωτήσει τον ίδιο το γορίλα αν επιθυμεί κάτι τέτοιο.


Το Budjet της ταινίας έφτασε σε δυσθεώρητα ύψη των 200+ εκατομμυρίων δολλαρίων με τον ίδιο τον σκηνοθέτη να αμοίβεται κοντά στα 20 εκατομμύρια, ποσά ιλιγγιώδη πραγματικά.
Τα γυρίσματα της ταινίας ξεκίνησαν το 2004 και κράτησαν περίπου έναν χρόνο.
Για την ταινία μπορεί να παρατηρήσει κανείς ότι έχει την μεγαλύτερη διάρκεια των τριών ταινιών, είναι στα 190'.
Οι σκηνές της σύγκρουσης του KING KONG με τους Δεινόσαυρους στην προϊστορική ζούγκλα, έχουν έντονα τα στοιχεία της υπερβολής και θα έλεγε κανείς ότι πατάνε σε "καρτουνίστικες" λογικές εξωπραγματικές.




Στην ταινία παρελαύνουν όλα εκείνα τα προϊστορικά πλάσματα που γνωρίσαμε και το 1933
Εδώ δεν θα έλεγε κανείς ότι έχουμε έμφαση στα Οικολογικά στοιχεία της ταινίας αλλά 
περισσότερο στην Ερωτική ρομαντική εκδοχή της νεαρής ANN με το γιγάντιο πλάσμα KING KONG




H Ταινία τιμήθηκε με 3 OSCAR ΒΡΑΒΕΙΑ (ΗΧΟΛΗΨΙΑ, ΗΧΟΣ, ΟΠΤΙΚΑ ΕΦΦΕ), γενικά τιμήθηκε με 45 διεθνή βραβεία (ΧΡΥΣΕΣ ΣΦΑΙΡΕΣ, BAFTA)  και 92 ακόμα υποψηφιότητες.




Το τέλος της ταινίας είναι πραγματικά εντυπωσιακό, έντονα φορτισμένο συναισθηματικά, άλλωστε αυτόν ακριβώς τον ρομαντισμό αναδεικνύει.
Κάνει πάρα πολύ σωστά ο Σκηνοθέτης που δεν γυρίζει την ταινία στην σύγχρονη εποχή αλλά την αφήνει εκεί ακριβώς που γεννήθηκε ιστορικά, στα 1930.

Δεν θα ξεχάσουμε τα λόγια του "σκηνοθέτη" στο κλείσιμο της ταινίας, πραγματικά συγκλονιστικά

"Δεν τον σκότωσε η ηλιθιότητα ή το μυαλό του....! Η Αγάπη νίκησε το τέρας.."

******************************


Αυτό, φίλες και φίλοι του CINEFIL είναι το ταξίδι του KING KONG στην ιστορία του παγκόσμιου Κινηματογράφου.

Από το 1933 ως το 2005, 72 ολάκερα χρόνια απόσταση και στη μέση, στα 1976 η μεσαία και κατά τη γνώμη μου πιο μεστή και σημαντική εκδοχή.

Όχι ότι οι άλλες ταινίες υστέρησαν σε ποιότητα, ύφος και ερμηνείες.
Απλά η εκδοχή του 1976, αναδεικνύει ίσως την πιο Ποιητική μορφή και λυρική ταυτότητα αυτού του παράξενου, μοναχικού πλάσματος της Φύσης που έπλασε η ανθρώπινη φαντασία για να του θυμίζει με τρόπο έντονο και επώδυνο την αέναη σχέση του με τα στοιχεία και τις ισορροπίες της φύσης, που όταν διασαλευτούν τότε η καταστροφή γίνεται συνώνυμο της ανθρώπινης ματαιοδοξίας.

Αυτός λοιπόν είναι ο θρυλικός "KING KONG"

και αυτές εδώ είναι οι ΚΥΡΙΕΣ που κινηματογραφικά λάτρεψε και ερωτεύθηκε...


Σχόλια

  1. Έχω την τύχη να έχω δει μόνο αυτήν του 1976. Μετά και τη δική σου παρουσίαση θεωρώ μάλλον περιττή την προσπάθεια να κατεβάσω και να δω του 2005. Από εφέ έχω χορτάσει από πολλές άλλες ταινίες, η ουσία είναι αυτή που με μαγνητίζει.
    Καλό σου βράδυ Γιάννη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα σου Πέτρο μου. Δεν θα διαφωνήσω με την άποψή σου. Παρά το ότι η τρίτη ταινία όντως είναι με πολλά εφφέ, εποχή γαρ, κρατάει την ομορφιά της. Κύρια αυτό που μου άρεσε σε αυτήν είναι ο απόλυτος σεβασμός που έδειξε πάνω στην πρώτη ταινία του 1933, δεν άλλαξε το παραμικρό, μήτε τα ονόματα των ηθοποιών.
      Καλά κάνεις και μένεις στο ...1976. Πιο κοινωνική οικολογική ταινία χωρίς να χάνει ίχνος από τον ερωτισμό της παράταιρης αυτής σχέσης.
      Ευχαριστώ Πέτρο. Να είσαι καλά φίλε.

      Διαγραφή
  2. Μου φαίνεται πρέπει να δω και τις παλιές εκδόσεις. Τρομερό σενάριο πάντως με δυνατές αλληγορίες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ναι το σενάριο έχει πολλά μηνύματα Χριστίνα. Που βέβαια ποικίλει η ένταση και η κατεύθυνση ανά παραγωγή. θεωρώ ότι αξίζει να τις δεις όλες τις εκδοχές. Σε καλησπερίζω καλή μου.

      Διαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις τελευταίου μήνα

Κλασικά αριστουργήματα της λογοτεχνίας στον κινηματογράφο: "Ανεμοδαρμένα ύψη" της Έμιλυ Μπροντέ

"Έρημη χώρα" η τηλεοπτική σειρά, που πρέπει να δεις

ΤΟ ΜΟΝΤΑΖ στον ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ: Θεωρίες-Σχολές