ΑΝΔΡΕΑ ΘΩΜΟΠΟΥΛΟΥ: "ΕΝΑ ΓΕΛΑΣΤΟ ΑΠΟΓΕΥΜΑ"
"Την Κυριακή ξοφλάς...!"
Ο Παλιός Δοσίλογος χαφιές έβγαζε μία προς μία τον κατάλογο με τους συμμαθητές του, που Αυτός, οΔΗΜΗΤΡΗΣ ΒΕΝΙΕΡΗΣ, ο "Γιος του Χαφιέ", έδωσε με καταναγκασμό τα ονόματά τους στον Δοσίλογο πατέρα του γιατί του έβαλαν φωτιά στην τουαλέτα του Δημοτικού..
"Δέκα παιδία πέρασαν τη πόρτα της Γκεστάπο...." ακούστηκε σατανικά χυδαία η φωνή του παλιού δοσίλογου και νυν εκβιαστή.
"Πέντε από αυτά διάβηκαν τα κρατητήρια της Οδού Μέρλιν" συνέχισε εκείνος.....
"Δύο από αυτά, εκτελέστηκαν στην Καισαριανή" συμπλήρωσε...
"Μα τότε δεν ήμουν παρά οκτώ χρονών και ...εκείνος με χτυπούσε..." τραύλισε ο Βενιέρης "Πως μπορείς..."
"Τι σημασία έχει ; άμα σου πετάξω λάσπη στα μούτρα άντε μετά να τη βγάλεις από πάνω σου...εκτός αν.....εκτός αν....κάνεις αυτό που θέλουμε" δεν πρόλαβε να ολοκληρώσει, νιώθοντας την έκρηξη του ΔΗΜΗΤΡΗ ΒΕΝΙΕΡΗ που τον πέταξε από το γραφείο του...
Αυτός, ο Γιος του Χαφιέ....
και της Κουκούλας που τον κυνηγούσε σαν εφιάλτης σε όλη του τη ζωή.
Αυτός τώρα, ένα καθαρό Πρόσωπο, σε έναν καθαρό αγώνα εδώ και χρόνια, στον δικό του προσωπικό αγώνα που τον έδωσε με φυλακές, με βασανιστήρια, λες και ήθελε με κάθε τρόπο να αποτινάξει από πάνω του την ετικέτα της καταγωγής του...
Τώρα ζούσε σε αυτό το ΣαββατοΚύριακο την απόλυτη κορύφωση του δράματος....
Να ξεπροβοδίσει στο Αεροδρόμιο, την Ελένη, την μονάκριβή του αγάπη, την πρώην πλέον Γυναίκα του που φεύγει για πάντα στο Λονδίνο.
Εκεί πρέπει να χωρίσουν για πάντα, πολιτισμένα, να ξεγράψουν έναν παράφορο έρωτα, γραμμένο πάνω στις μεγάλες ταξικές τους αντιθέσεις, εκείνος στο Κόμμα, εκείνη κόρη Πρεσβευτή στο Λονδίνο.
Όλα ετούτα σε ένα ανελέητο κυνήγι αναμνήσεων, απωθημένων, της εκβιαστικής απειλής που έρχεται να σταθεί λαιμητόμος στο κεφάλι του και των δρώμενων που καραδοκούν σαν εφιαλτική συγκυρία στο Αεροδρόμιο.
Όλα αυτά να χωρέσουν μέσα σε ένα ΓΕΛΑΣΤΟ ΑΠΟΓΕΥΜΑ μιας ταραγμένης εποχής...
Ο ΑΝΔΡΕΑΣ ΘΩΜΟΠΟΥΛΟΣ
Σκηνοθετεί και γράφει την Σεναριακή προσαρμογή της υπέροχης Νουβέλας του
ΦΡΕΝΤΥ ΓΕΡΜΑΝΟΥ
"ΕΝΑ ΓΕΛΑΣΤΟ ΑΠΟΓΕΥΜΑ"
Φίλες και φίλοι, ο ΦΡΕΝΤΥ ΓΕΡΜΑΝΟΣ, είναι ένας λατρεμένος μου Συγγραφέας από τα νεανικά μετεφηβικά μου χρόνια.
Στη γραφή του έχει κάτι μοναδικό: Έχει αυτή την μοναδική συγγραφική "μπαγκέτα" που διευθύνει τα ανθρώπινα συναισθήματα απέναντι στα δύο άκρα: Στο λεύτερο χαμόγελο και στον σπαρακτικό λυγμό.
Ανέκαθεν λάτρεψα σε αυτόν το λυρισμό της γραφής του, τον οποίο, στο γνώριμό του μέγεθος συναντάμε και στο "ΓΕΛΑΣΤΟ ΑΠΟΓΕΥΜΑ".
Σε μια Ιστορία δύο ώριμων Σαραντάρηδων που βιώνουν αυτό το "Γελαστό Απόγευμα" με έναν τρόπο που τους σημαδεύει.
Ο Νέος Ελληνικός Κινηματογράφος, στο είδος του οποίου ανήκει η Κινηματογραφική δημιουργία του ΑΝΔΡΕΑ ΘΩΜΟΠΟΥΛΟΥ, που έχει ανοίξει τα δικά του μεγάλα φτερά το 1975 με το εξαίρετο δράμα "ΑΛΔΕΒΑΡΑΝ", το 1979 με το "Ο ΑΣΥΜΒΙΒΑΣΤΟΣ", την ίδια χρονιά σκηνοθετεί και την ταινία αυτή δίνοντας ένα υπέροχο αξέχαστο δημιούργημα που σημάδεψε τον Κινηματογράφο μας, την εποχή που πλέον είχε αφήσει πίσω του τη "χρυσή" εποχή της FINOS FILMS και προσπαθούσε να απλώσει τα δικά του φτερά στην Νέα Εποχή του.
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
Σκηνοθεσία: ΑΝΔΡΕΑΣ ΘΩΜΟΠΟΥΛΟΣ
Σενάριο: ΑΝΔΡΕΑΣ ΘΩΜΟΠΟΥΛΟΣ
Παραγωγή: ΓΚΡΕΚΑ ΦΙΛΜΣ ΛΕΦΑΚΗΣ
Κινηματογράφιση: ΑΡΗΣ ΣΤΑΥΡΟΥ
Μουσική: ΓΙΩΡΓΟΣ ΧΑΤΖΗΝΑΣΙΟΣ
Μοντάζ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΤΣΙΤΣΟΠΟΥΛΟΣ
Καλλιτεχνική διεύθυνση: ΜΑΡΚΟΣ ΖΕΡΒΑΣ, ΒΑΣΙΛΗΣ ΣΚΑΡΑΚΗΣ
Ένα επιτελείο γνωστών και καταξιωμένων δημιουργών με "ουρά" πίσω τους στον Κινηματογράφο μας
ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ
ΝΙΚΟΣ ΚΟΥΡΚΟΥΛΟΣ στο ρόλο του ΔΗΜΗΤΡΗ ΒΕΝΙΕΡΗ
ΜΠΕΤΤΥ ΛΙΒΑΝΟΥ στο ρόλο της ΕΛΕΝΗΣ
ΧΡΗΣΤΟΣ ΤΣΑΓΚΑΣ στο ρόλο του Διοικητή Αστυνομίας Αεροδρομίου
ΛΟΥΚΙΑΝΟΣ ΡΟΖΑΝ στο ρόλο του Bill
ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΙΧΑΛΑΚΟΠΟΥΛΟΣ στο ρόλο του "κουτσού" παλιού χαφιέ
ΧΡΥΣΟΥΛΑ ΔΙΑΒΑΤΗ στο ρόλο της Δασκάλας
ΕΛΕΝΗ ΦΙΛΙΝΗ στο ρόλο της Βαρβάρας
ΒΑΣΙΛΗΣ ΑΝΔΡΕΟΠΟΥΛΟΣ στο ρόλο του Στρατηγού
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΖΑΚΥΝΘΙΝΟΣ στο ρόλο του πολιτικού συμβούλου
ΛΑΖΟΣ ΤΕΡΖΑΣ στο ρόλο ενός των τρομοκρατών
ΜΙΧΑΛΗΣ ΜΟΣΙΟΣ στο ρόλο του "Ιερέα"
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΟΛΟΒΟΣ στο ρόλο του δεύτερου τρομοκράτη
ΔΗΜΗΤΡΑ ΝΟΜΙΚΟΥ στο ρόλο της Μητέρας του Βασίλη
ΓΙΩΡΓΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ στο ρόλο του Πατέρα του Βασίλη
ΠΑΝΟΣ ΤΟΥΛΙΑΤΟΣ στο ρόλο του αξιωματικού της Αστυνομίας αεροδρομίου
ΣΟΦΟΚΛΗΣ ΠΕΠΠΑΣ, ΜΙΧΑΛΗΣ ΔΕΣΥΛΛΑΣ, ΛΑΚΗΣ ΓΚΕΚΑΣ συμμετοχές
ΤΟ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΠΕΡΙΒΛΗΜΑ της ΤΑΙΝΙΑΣ
Στα 1979 ο Ελληνικός Κινηματογράφος της Μεταπολίτευσης, ήδη έχει το δικό του μεγάλο ριζοσπαστικό άλμα σε θέματα και δημιουργίες με σαφέστατο πολιτικό και ριζοσπαστικό υπόβαθρο.
Πνιγμένος χρόνια στη δίνη της Χούντας βρίσκει διέξοδο να εκφραστεί, να στείλει τα δικά του μηνύματα και τις δικές του καλλιτεχνικές νόρμες.
ΤΟ ΘΕΜΑ
Ο Σκηνοθέτης, ο ΑΝΔΡΑΣ ΘΩΜΟΠΟΥΛΟΣ, στο Σενάριό του χρησιμοποιεί άριστα την τεχνική του ΑΦΗΓΗΜΑΤΙΚΟΥ ΚΕΝΟΥ που δουλεύει ο ΦΡΕΝΤΥ ΓΕΡΜΑΝΟΣ.
Στην ταινία μπαίνουμε απόλυτα στα "βαθιά", στο σκοτεινό πολιτικό κατεστημένο, που προσπαθεί να σταματήσει με κάθε τρόπο τον αριστερό, άδολο, σαραντάρη πολιτικό ΔΗΜΗΤΡΗ ΒΕΝΙΕΡΗ από την άνοδό του στην ιεραρχία του Κόμματος και φυσικά στην μεγάλη του επιρροή στο Λαό.
Η Γονική καταγωγή του ΒΕΝΙΕΡΗ, γιος δοσίλογου και χαφιέ της κατοχής, ένας βιωματικός και υπαρξιακός εφιάλτης που παλεύει με αυτόν ως προσωπικό του δαίμονα, θα είναι το αντικείμενο της αισχρής επίθεσης και εκβιασμού.
Ο Θεατής παρακολουθεί τον ΔΗΜΗΤΡΗ να συνοδεύει την ΕΛΕΝΗ, την τεώς Γυναίκα του στο Αεροδρόμιο, σε έναν "αξιοπρεπή" χωρισμό. Εκεί μέσα από την καθυστέρηση της αναχώρησης της πτήσης τους, θα προσπαθεί ο Σκηνοθέτης να φτιάξει όλο το παζλ τόσο της ιστορίας του Δημήτρη, της ιστορίας της σχέσης του με την Ελένη, τις απόψεις του και τον αγώνα του με την πολιτική και όλα αυτά συνδεδεμένα με ένα τραγικό απρόσμενο γεγονός που εξελίσσεται ως καταλύτης της κάθαρσης και τους επαναφέρει στην πραγματικότητα.
Δυνατό σενάριο, βουτηγμένο στο συναίσθημα, στην απόγνωση, στο κόστος του χωρισμού, στην ματαιότητα της ερωτικής ανασύστασης. Ένα σενάριο γεμάτη ερωτική τρυφερότητα, αισθησιασμό και ψυχολογικές βυθίσεις σε ανθρώπινα σκοτάδια.
Η ΜΟΥΣΙΚΗ ΤΗΣ ΤΑΙΝΙΑΣ
Ο ΓΙΩΡΓΟΣ ΧΑΤΖΗΝΑΣΙΟΣ, αυτός ο μεγάλος Μουσουργός μας, δίνει εδώ μια Μουσική κάλυψη για το "ΓΕΛΑΣΤΟ ΑΠΟΓΕΥΜΑ" που συγκλονίζει και φυσικά αφήνει μουσική ιστορία.
Το SOUNDTRACK της ταινίας μαγεύει πραγματικά ενώ το τραγούδι των τίτλων, με την απαράμιλλη φωνή τηςΔΗΜΗΤΡΑΣ ΓΑΛΑΝΗ σε στίχους του ίδιου του Σκηνοθέτη παρακαλώ.
ΟΙ ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ
ΝΙΚΟΣ ΚΟΥΡΚΟΥΛΟΣ
Ο μεγάλος μας Ηθοποιός, εδώ απαλλαγμένος από τη φόρτιση και "ηρωικό" ύφος και στυλ των έργων του Νίκου Φώσκολου, δίνει μια συγκλονιστική ερμηνεία, ίσως από τις καλύτερές του στον Κινηματογράφο.
Ώριμος και γοητευτικός όσο ποτέ, ήρεμος και γαλήνιος, ακόμα και οι εκρήξεις του, συνέπεια της αφόρητης συναισθηματικής πίεσης της ζωής του είναι με τέτοιο τρόπο εκφρασμένες που καθηλώνουν.
Βουτά στα σκοτάδια της ψυχής του, ξαναζεί το δράμα που τον καίει, βιώνει καρτερικά το χωρισμό του με τη Γυναίκα που αγαπά, οδεύει στη μεγάλη απόφαση και την κάθαρση.
ΜΠΕΤΤΥ ΛΙΒΑΝΟΥ
Συγχωρείστε μου το ...πάθος και τον "έρωτα" για αυτή την Ηθοποιό μας και το δηλώνω ότι πάντα με συγκλονίζει, με ταράζει συναισθηματικά.
Ο Λόγος δεν είναι μονάχα στην, κατ' εμέ, απέριττη αισθησιακή της ομορφιά, αλλά κύρια στο στυλ της Γυναίκας που εκπέμπει. Της Γυναίκας που δεν είναι "γατούλα", που δεν είναι "μοιραία", που δεν είναι "femme fatale". Που όμως είναι χειραφετημένη, βέβαιη, ώριμη.
Η Ερμηνεία της εδώ είναι εξαίρετη, υπέροχη, ανάλογη του ύφους με το οποίο την γνωρίσαμε.
Απίστευτα ερωτική, γεμάτη από μια εκφραστική ερωτική μελαγχολία των αδιεξόδων .
ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΙΧΑΛΑΚΟΠΟΥΛΟΣ
Μακράν ο πιο αδίστακτος και κυνικός "κόντρα" ρόλος της λαμπρής καριέρας του μεγάλου μας ηθοποιού.
Το βλέμμα του, η έκφρασή του, η φωνή του, το σαρδόνιο σατανικό του γέλιο, ο τρόπος των επιχειρημάτων του τον ταυτίζει με τον σκοτεινό χαφιέ του σκοταδιού που έρχεται να στήσει την κρεμάλα του εκβιασμού στον Δημήτρη Βενιέρη.
Καθόλου τυχαίο ότι στερείται ...ονόματος στην ταινία. Ουδέποτε μάθαμε το όνομά του παρά μονάχα το προσονύμιό του "Ο Κουτσός".
Αναμφίβολα Βραβείο Υποστηρικτικού ρόλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΤΣΑΓΚΑΣ
Ένας ακόμα μεγάλος μας Ηθοποιός σε ένα ρόλο που εδώ του ταιριάζει γάντι.
Αστυνομικός διοικητής Αεροδρομίου Ελληνικού σε ...νευρική κρίση εν μέσω της δυσκολότερης και πιο κρίσιμης στιγμής της ζωής του.
Ρόλος που δεν συναντιέται με τους πρωταγωνιστές παρά μονάχα στα τελευταία δραματικά καρέ.
Πραγματικά αυθεντικός.
ΟΡΦΕΑΣ ΖΑΧΟΣ
Ο Μεγάλος μας ηθοποιός, δυστυχώς ανέκαθεν υπήρξε "παραμελημένος" Ηθοποιός καθώς το ταλέντο, η κουλτούρα του και η εμπειρία του ήταν τεράστια.
Εδώ, με τον μοναδικό τρόπο που γνωρίζει, υποδύεται τον Βασίλη ή Bill όπως προτιμά ο ίδιος, τον Barman του cafe του Αεροδρομίου.
Γίνεται συνδετικός κρίκος των ιστοριών που παράλληλα εκτυλίσσονται κοντά του.
ΧΡΥΣΟΥΛΑ ΔΙΑΒΑΤΗ
Δεν χρειάζονται συστάσεις για την μεγάλη μας Ηθοποιό.
Εδώ ερμηνεύει την Δασκάλα που συνοδεύει τα παιδιά του Σχολείου σε μια εκπαιδευτική εκδρομή στο αεροδρόμιο και τα ξεναγεί σε αυτά .
Η Παρουσία της εκεί τη λάθος ώρα και στιγμή κρέμεται ως δαμόκλεια σπάθη στη ζωή της και των παιδιών που συνοδεύει.
Με λίγα λόγια, όπως πάντα εξαίρετη.
ΕΛΕΝΗ ΦΙΛΙΝΗ
Έκανε τότε τα πρώτα της βήματα στην Κινηματογραφία. Το όμορφο, γελαστό, κορίτσι, η λεβεντόκορμη αεροσυνοδός με την ανάλαφρη παρουσία της στο χώρο.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΜΟΣΙΟΣ
Ακόμα ένας παραμελημένος Μεγάλος Ηθοποιός. Σίγουρα γνωρίζετε όλοι τον "Ταμτάκο", την clut τσιγκάνικη φιγούρα των βιντεοταινιών του '80. Ο ΜΙΧΑΛΗΣ ΜΟΣΙΟΣ όμως ήταν ένας εξαίρετος ηθοποιός που άγνωστο για ποιο λόγο ακολούθησε αυτό το μοντέλο ερμηνείας.
Εδώ ερμηνεύει έναν διαφορετικό "Ιερέα" με εξαίρετη παρουσία.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ
Ο Καλός Ηθοποιός, γνωστός για μια σειρά ρόλους στον Ελληνικό Κινηματογράφο, εδώ είναι "σαφής" με την ερμηνεία του ως Πατέρας του Δημήτρη, δοσίλογος της κατοχής.
ΔΗΜΗΤΡΑ ΝΟΜΙΚΟΥ
Ως μητέρα του Δημήτρη χωρίς κάτι το αξιοσημείωτο καθώς ο ρόλος της προσεγγίζει αυτόν της απλής εμφάνισης
ΒΑΣΙΛΗΣ ΑΝΔΡΕΟΠΟΥΛΟΣ, ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΖΑΚΥΝΘΙΝΟΣ
Αρκεί και μια μικρή εμφάνιση υποστηρικτική για να γεμίσουν με την παρουσία και τη μορφή τους οι δύο εξαίρετοι Ηθοποιοί μας.
ΛΑΖΟΣ ΤΕΡΖΑΣ, ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΟΛΟΒΟΣ
Ακόμα δύο καταξιωμένοι μεγάλοι μας Ηθοποιοί σε μια ερμηνεία παραστατική
ΠΑΝΟΣ ΤΟΥΛΙΑΤΟΣ
Στο ρόλο του Αξιωματικού της Αστυνομίας, επίσης πολύ καλός στην εμφάνισή του.
Αυτό ήταν το "ΓΕΛΑΣΤΟ ΑΠΟΓΕΥΜΑ"
Το λυρικό ανθρώπινο δράμα του ΦΡΕΝΤΥ ΓΕΡΜΑΝΟΥ δοσμένο με την Σκηνοθετική μαεστρία του ΑΝΤΡΕΑ ΘΩΜΟΠΟΥΛΟΥ και την έξοχη ερμηνεία του επιτελείου των Ηθοποιών που έπαιξαν.
Ένα "ΓΕΛΑΣΤΟ ΑΠΟΓΕΥΜΑ" γεμάτο αντιθέσεις που όλες θα ενωθούν στην κορύφωση του δράματος και στην τελική του κάθαρση.
"Ξέρω δεν θα 'ρθείς
για κουβέντα πάλι απόψε
θα 'σαι με σβησμένο φως
στο δωμάτιο μοναχός
Πόσο
σε πονάει τόσα χρόνια ο ίδιος δρόμος
αίμα, θύματα, καπνός,
δρόμος δίχως τελειωμό.
Θα κρατήσεις
σημειώσεις στο τετράδιο το γκρί
ένα ατέλειωτο βιβλίο
τίτλος άγρια εποχή"
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου