ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΕΣ ΜΟΡΦΕΣ του ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟΥ στον ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ
Αγαπητές Φίλες και Φίλοι
για μας τους θεατές, ο Κόσμος του Κινηματογράφου, είναι η "τελική" του εικόνα, αυτό που βλέπουμε στη Μεγάλη Οθόνη.
Για να δημιουργηθεί όμως όλη αυτή η κινούμενη αισθητική "τελετουργία" που αρμονικά εξελίσσεται μπροστά στα μάτια μας, πρέπει να ΓΕΝΝΗΘΕΙ και να ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΘΕΙ το Φιλμ που πρόκεται να παρακολουθήσουμε.
Ο Κόσμος του Κινηματογράφου ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ μόνον οι Ηθοποιοί του ΠΡΟΣΚΗΝΙΟΥ.
Είναι και οι λειτουργικές εκείνες μορφές που θα στήσουν ΠΡΩΤΟΓΕΝΩΣ το ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΟ ΟΙΚΟΔΟΜΗΜΑ που θα μας δοθεί έτοιμο.
Εστιάζοντας στο χώρο του ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ, είμαστε, ΥΠΟΧΡΕΩΜΕΝΟΙ αλλά και έχοντας σωστές τις περί ΔΙΚΑΙΟΥ αξίες, πέραν των ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΩΝ της ΠΡΩΤΗΣ ΣΚΗΝΗΣ αλλά και της ΒΑΣΙΚΗΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ όπως είναι οι:
- ΗΘΟΠΟΙΟΙ, ΣΚΗΝΟΘΕΤΕΣ, ΣΕΝΑΡΙΟΓΡΑΦΟΙ, ΜΟΥΣΙΚΟΙ, ΠΑΡΑΓΩΓΟΙ
Οι δημιουργοί της "ΠΡΩΤΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ"
να δούμε και τί γίνετε όμως πίσω από την πρώτη γραμμή ; πως φτάνουμε στο επιθυμητό καλλιτεχνικό αποτέλεσμα ;
Μια σειρά ΕΛΛΗΝΕΣ ΜΕΓΑΛΟΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΙ των ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΩΝ του ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥάφησαν το δικό τους ΜΕΓΑΛΟ ΣΤΙΓΜΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ για να φτάσουμε σήμερα σε αυτό που λατρεύουμε, στο κληροδότημα του ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ
Μια σειρά ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΙ στο ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ του ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ είναι σήμερα ο κόσμος που θα μας απασχολήσει στο χώρο των:
- ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΣΗ, ΜΟΝΤΑΖ, ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ, ΒΟΗΘΗΤΙΚΗ ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ
Είναι εκείνες οι μεγάλες "αόρατες" δεύτερες τεχνικές μορφές που έδωσαν το δικό τους στίγμα στον ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ.
Ας προσεγγίσουμε τους πιο γνωστούς από αυτούς
ΑΡΙΣΤΕΙΔΗΣ ΚΑΡΥΔΗΣ-ΦΟΥΚΣ (ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΣΗ)
Μια από τις ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΜΟΡΦΕΣ στο χώρο του Ελληνικού Κινηματογράφου στο χώρο τηςΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΣΗΣ και της ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑΣ.
Μορφή, χαρισματική, που τον συναντάς σε μεγάλες στιγμές του Ελληνικού Κινηματογράφου
Γεννήθηκε στη ΔΡΕΣΔΗ ΓΕΡΜΑΝΙΑΣ το 1928 και πέθανε στην ΑΘΗΝΑ το 1998, σε Ηλικία, 76 ετών
Σπούδασε ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ στην ΒΙΕΝΝΗ στο DEUTSCHES PHOTO-KINO INSTITUT.
Στην Ελλάδα επιστρέφοντας εργάστηκε στην FINOS FILMS, στην αρχή σαν ΦΩΤΟΓΡΑΦΟΣ ΓΥΡΙΣΜΑΤΩΝ, στη συνέχεια ΒΟΗΘΟΣ ΟΠΕΡΑΤΕΡ και στη συνέχεια από το 1951 και μετά ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑΣ και ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΣΗΣ.
Το 1947 ξεκινάει την ΠΡΩΤΗ του δουλειά, σαν ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΣΤΗΣ στην ταινία του ΓΙΩΡΓΟΥ ΚΑΡΥΔΗ "ΜΕΓΑΛΗ ΑΓΑΠΗ"
Η Τελευταία του δουλειά στην ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ είναι στην ταινία του ΔΗΜΗΤΡΗ ΚΟΛΛΑΤΟΥ "ΚΟΚΚΙΝΑ ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΑ ΣΟΥ ΕΚΟΨΑ" το 1993.
Στην "βιβλιοθήκη" του έχει ένα ΤΕΡΑΣΤΙΟ ΕΡΓΟ με 86 Κινηματογραφικές ταινίες, που ανάμεσά τους παρελαύνουν πολύ μεγάλες, για τον Ελληνικό Κινηματογράφο ταινίες.
Θα προσπαθήσουμε να σταχυολογήσουμε τις πιο σημαντικές του δουλειές αν και αυτό εξ ορισμού είναι δύσκολο:
- 1953 "ΤΟ ΣΩΦΕΡΑΚΙ" ΓΙΩΡΓΟΥ ΤΖΑΒΕΛΛΑ
- 1954 "ΧΑΡΟΥΜΕΝΟ ΞΥΠΝΗΜΑ" ΝΤΙΝΟΥ ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΥ
- 1954 "Η ΩΡΑΙΑ ΤΩΝ ΑΘΗΝΩΝ" ΝΙΚΟΥ ΤΣΙΦΟΡΟΥ
- 1955 "ΛΑΤΕΡΝΑ ΦΤΩΧΕΙΑ ΚΑΙ ΦΙΛΟΤΙΜΟ" ΑΛΕΚΟΥ ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΟΥ
- 1958 "Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΤΟΥ ΤΡΑΙΝΟΥ" ΝΤΙΝΟΥ ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΥ
- 1959 "Η ΛΙΜΝΗ ΤΩΝ ΣΤΕΝΑΓΜΩΝ" ΓΙΩΡΓΟΥ ΤΖΑΒΕΛΛΑ
- 1959 "ΕΓΚΛΗΜΑ ΣΤΟ ΚΟΛΩΝΑΚΙ" ΤΖΑΝΗ ΑΛΙΦΕΡΗ
- 1960 "ΤΟ ΚΟΡΟΪΔΑΚΙ ΤΗΣ ΔΕΣΠΟΙΝΙΔΑΣ" ΓΙΑΝΝΗ ΔΑΛΙΑΝΙΔΗ
- 1960 "ΕΓΚΛΗΜΑ ΣΤΑ ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΑ" ΝΤΙΝΟΥ ΚΑΤΣΟΥΡΙΔΗ
- 1961 "ΦΤΩΧΑΔΑΚΙΑ ΚΑΙ ΛΕΦΤΑΔΕΣ" ΟΡΕΣΤΗ ΛΑΣΚΟΥ
- 1961 "ΕΦΙΑΛΤΗΣ" ΕΡΡΙΚΟΥ ΑΝΔΡΕΟΥ
- 1962 "ΤΑΞΙΔΙ" ΝΤΙΝΟΥ ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΥ
- 1963 "ΧΤΥΠΟΚΑΡΔΙΑ ΣΤΑ ΘΡΑΝΙΑ" ΑΛΕΚΟΥ ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΟΥ
- 1964 "Η ΣΩΦΕΡΙΝΑ" ΑΛΕΚΟΥ ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΟΥ
- 1964 "ΔΙΩΓΜΟΣ" ΓΡΗΓΟΡΗ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ
- 1966 "Ο ΘΑΝΑΤΟΣ ΤΟΥ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ" ΔΗΜΗΤΡΗ ΚΟΛΛΑΤΟΥ
- 1966 "Η ΕΒΔΟΜΗ ΗΜΕΡΑ ΤΗΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ" ΒΑΣΙΛΗ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗ
- 1971 "ΠΑΠΑΦΛΕΣΣΑΣ" ΕΡΡΙΚΟΥ ΑΝΔΡΕΟΥ
- 1976 "HAPPY DAY" ΠΑΝΤΕΛΗ ΒΟΥΛΓΑΡΗ
- 1984 "ΞΑΦΝΙΚΟΣ ΕΡΩΤΑΣ" ΓΙΩΡΓΟΥ ΤΣΕΜΠΕΡΟΠΟΥΛΟΥ
ΟΙ ΒΡΑΒΕΥΣΕΙΣ
Ο ΑΡΙΣΤΕΙΔΗΣ ΚΑΡΥΔΗΣ-ΦΟΥΚΣ έχει στην Κινηματογραφική του πορεία και διαδρομή:
1960 ΒΡΑΒΕΙΟ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑΣ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ "ΕΓΚΛΗΜΑ ΣΤΑ ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΑ"
ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΠΑΝΑΜΑ για την ταινία "ΤΡΙΚΥΜΙΑ ΜΙΑΣ ΚΑΡΔΙΑΣ"
ΒΡΑΒΕΙΟ Εφημερίδας "ΕΜΠΡΟΣ" για την ταινία "ΝΕΚΡΗ ΠΟΛΙΤΕΙΑ"
Επίσης ασχολήθηκε και με την ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ.
Η Ταινία "Η ΑΘΗΝΑ ΜΕΤΑ ΤΑ ΜΕΣΑΝΥΧΤΑ" 1968 είναι δική του.
Η ικανότητά του στο μοντάζ φάνηκε στην ταινία του Γιώργου Σταμπουλόπουλου "Προσοχή, κίνδυνος" (1983). Στα τελευταία χρόνια της ζωής του ασχολήθηκε με την ηλεκτρονική αρχειοθέτηση του ελληνικού κινηματογράφου και θεάτρου και συνεργάστηκε με το Θεατρικό Μουσείο.
ΜΑΡΚΟΣ ΖΕΡΒΑΣ: Η Μορφή στην παραγωγή και στο ΜΟΝΤΑΖ στον Ελληνικό Κινηματογράφο
Όποια ταινία σχεδόν του Ελληνικού Κινηματογράφου, σε μια διαδρομή από το 1949 μέχρι το 1993, είναι πραγματικά ΕΚΠΛΗΚΤΙΚΟ και ΜΟΝΑΔΙΚΟ, διαδρομή 44 ετών, θα βρεις από κάτω τη δουλειά του ΜΑΡΚΟΥ ΖΕΡΒΑ.
Ο Μάρκος Ζέρβας γεννήθηκε στην Αθήνα το 1920.
Από το 1939 συνεργάστηκε με τον Φιλοποίμενα Φίνο στην νεοσύστατη τότε κινηματογραφική εταιρεία Ε.Κ.Σ., που αποτέλεσε πρόδορομο της Φίνος Φιλμ. Εργάστηκε αρχικά ως τεχνικός και ηχολήπτης και από το 1952 ως σκηνογράφοςστις περισσότερες παραγωγές της εταιρείας, στις οποίες συγκαταλέγονται τα φαντασμαγορικά μιούζικαλ των δεκαετιών '60 και '70.
Από το 1958 ανέλαβε εξ ολοκλήρου τη γενική διεύθυνση παραγωγής της Φίνος Φιλμ ως το κλείσιμο της εταιρείας το 1977, με τον θάνατο του Φ. Φίνου.
Στη συνέχεια εργάστηκε ανεξάρτητα στον κινηματογράφο και στην τηλεόραση. Έχει συμμετάσχει στην παραγωγή τουλάχιστον 200 ταινιών. Από αυτές περίπου 180 ήταν παραγωγές της Φίνος Φιλμ, αποτελώντας το σύνολο της παραγωγής της εταιρείας.
Ασχολήθηκε επίσης με τη ζωγραφική και το κολάζ και τα έργα του παρουσιάστηκαν σε δύο συγκεντρωτικές εκθέσεις στην Αθήνα (Ένσταση, 1989) και στην Ερμούπολη Σύρου (Πινακοθήκη Κυκλάδων, 2001).
Το 1949 ήταν η πρώτη του δουλειά στην ταινία του ΝΙΚΟΥ ΤΣΙΦΟΡΟΥ "Η ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΠΟΣΤΟΛΗ" σαν ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ ΗΧΟΥ και η τελευταία του ήταν το 1993 στην ταινία τουΔΗΜΗΤΡΗ ΚΟΛΛΑΤΟΥ "ΚΟΚΚΙΝΑ ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΑ ΣΟΥ ΕΔΩΣΑ" έχοντας την ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ και τα ΝΤΕΚΟΡ.
Το να αριθμήσεις τα έργα στα οποία ο ΜΑΡΚΟΣ ΖΕΡΒΑΣ δημιούργησε την Τέχνη του θα ήταν άκαιρο καθώς θα έπρεπε να συμπληρώσεις κάτι σαν ....Εγκυκλοπαίδεια.....
Πραγματικά ήταν παντού.....!!!
Έφυγε από κοντά μας σε Ηλικία 83 ετών, το 2003 έχοντας πίσω του μια ΑΝΕΠΑΝΑΛΗΠΤΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ.
Αγαπημένη του ταινία ήταν το ιστορικό δράμα του ΒΑΣΙΛΗ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗ "ΤΟ ΧΩΜΑ ΒΑΦΤΗΚΕ ΚΟΚΚΙΝΟ"
ΠΕΤΡΟΣ ΛΥΚΑΣ: Η Ψυχή του ΜΟΝΤΑΖ αλλά και ένας καλός Σκηνοθέτης
Άλλη μια μεγάλη φυσιογνωμία του "παρασκηνίου" του Ελληνικού Κινηματογράφου.
Ο Πέτρος Λύκας γεννήθηκε στην Αθήνα και σπούδασε κινηματογράφο στη Σχολή Σταυράκου.
Από το 1960 ήταν ο βασικός μοντέρ και προϊστάμενος του τμήματος μοντάζ της Φίνος Φιλμς.
Σκηνοθέτησε δυο ταινίες μεγάλου μήκους και εργάστηκε επί χρόνια στην δημόσια ελληνική τηλεόραση όπου, μεταξύ άλλων, σκηνοθέτησε την τηλεοπτική μεταφορά του παιδικού μυθιστορήματος της Άλκης Ζέη "Το καπλάνι της βιτρίνας".
Διετέλεσε πρόεδρος της Ένωσης Τεχνικών Ελληνικού Κινηματογράφου και Τηλεόρασης.
Η Μεγάλη του καριέρα ξεκινάει το 1955 έχοντας το ΜΟΝΤΑΖ στην ταινία του ΝΙΚΟΥ ΤΣΙΦΟΡΟΥ "ΓΛΕΝΤΙ ΛΕΦΤΑ ΚΙ ΑΓΑΠΗ".
Έχει το ΜΟΝΤΑΖ σε 74 ταινίες
την ΒΟΗΘΕΙΑ στην ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ σε 4 ταινίες
την ΠΑΡΑΓΩΓΗ σε 1 ταινία
το ΣΕΝΑΡΙΟ σε 1 ταινία
την ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ σε 2 ταινίες
πραγματικά ένα ΤΕΡΑΣΤΙΟ ΕΡΓΟ που καθίσταται αδύνατο να το απαριθμήσεις ή να σταθείς...
ΝΙΚΟΣ ΓΑΡΔΕΛΗΣ: Η ΜΟΡΦΗ της ΤΕΧΝΗΣ της ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑΣ στον ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ
Ο Νίκος Γαρδέλης είναι ένας από τους πιο σημαντικούς διευθυντές φωτογραφίας στον ελληνικό κινηματογράφο.Έχει συνεργαστεί σε περισσότερες από 100 ταινίες ανάμεσά τους και μερικές πολύ γνωστές, όπως "Κόκκινα φανάρια", "Φόβος", "Προδοσία", "Ραντεβού με μια άγνωστή", "Γάμος αλά ελληνικά", "Η γυνή να φοβήται τον άνδρα", "Ποπολάρος", "Ο εχθρός του λαού" κλπ.
Ο σημαντικός αυτός άνθρωπος του κινηματογράφου μας ήταν ένα από τα τιμώμενα πρόσωπα στο 12ο Μεσογειακό Φεστιβάλ Νέων Κινηματογραφιστών της Λάρισας, που πραγματοποιήθηκε από τις 29 Μαρτίου έως τις 4 Απριλίου, όπου του απονεμήθηκε ο Χρυσός Ίππος για το σύνολο του έργου του.
Η Δουλειά του ξεκινάει το 1956 στην ταινία "ΚΥΝΗΓΩΝΤΑΣ ΤΟΝ ΕΡΩΤΑ" του ΤΩΝΗ ΠΑΠΑΔΑΝΤΩΝΑΚΗ και η τελευταία, λες και είναι σημαδιακό επίσης όπως και των υπόλοιπων στην ταινία του ΔΗΜΗΤΡΗ ΚΟΛΛΑΤΟΥ το 1993 "ΚΟΚΚΙΝΟ ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΟ ΣΟΥ ΕΚΟΨΑ"
92 Κινηματογραφικές ταινίες έχουν τη δική του έμπνευση στην ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ....
Ο Νίκος Γαρδέλης γεννήθηκε στο Βαρθολομιό Ηλείας. Ξεκίνησε σπουδάζοντας ζωγραφική στη Σχολή Καλών Τεχνών και συνέχισε με σπουδές κινηματογράφου στη σχολή Σταυράκου κατά τη δεκαετία του '50.
Από το 1956 εργάζεται στον κινηματογράφο. Το 1966 με τη μοναδική ταινία που σκηνοθέτησε, "Ξεχασμένοι ήρωες" (Γιάννης Βόγλης, Βιβέτα Τσιούνη, Βαγγέλης Καζάν, Γιάννης Κάσδαγλης), κέρδισε το ΒΡΑΒΕΙΟ ΚΑΛΥΤΕΡΗΣ ΤΑΙΝΙΑΣ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ.
Με βραβείο φωτογραφίας τιμήθηκε το 1964, με την "Προδοσία" στο ίδιο φεστιβάλ. Έχει, επίσης δουλέψει σε περίπου 180 ντοκιμαντέρ, ενώ έχει συμβάλλει με τη φωτογραφία του και σε μερικά επιτυχημένα σίριαλ όπως "Το τρίτο στεφάνι", "Βαμμένα κόκκινα μαλλιά", "Κίτρινος φάκελος" κ.ά.
ΠΑΥΛΟΣ ΦΙΛΙΠΠΟΥ: Μια ακόμα ΜΕΓΑΛΗ ΜΟΡΦΗ στο ΜΟΝΤΑΖ και στην ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΣΗ
Μια ακόμα μεγάλη πράγματι μορφή στο Ελληνικό Μοντάζ και στην Κινηματογράφιση ο ΠΑΥΛΟΣ ΦΙΛΙΠΠΟΥ άφησε και εκείνος ένα ΤΕΡΑΣΤΙΟ ΕΡΓΟ στον ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ
Αριθμείστε:
ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: 10 ΤΑΙΝΙΕΣ
ΜΟΥΣΙΚΗ: 2 ΤΑΙΝΙΕΣ
ΜΟΥΣΙΚΗ ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: 4 ΤΑΙΝΙΕΣ
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: 42 ΤΑΙΝΙΕΣ
ΜΟΝΤΑΖ: 60 ΤΑΙΝΙΕΣ
ΕΙΚΟΝΟΛΗΠΤΗΣ: 7 ΤΑΙΝΙΕΣ
ΠΑΡΑΓΩΓΗ: 1 ΤΑΙΝΙΑ
Τι άλλο πραγματικά να προσθέσεις στον κατάλογο αυτό ;
Πρώτη του δουλειά το 1958 στην ταινία "Ο ΜΙΜΙΚΟΣ ΚΑΙ Η ΜΑΙΡΗ" έχοντας το ΜΟΝΤΑΖ και
η τελευταία του το 1976 στην ταινία "17 στα 18" του ΜΙΜΗ ΚΟΥΓΙΟΥΤΖΗ έχοντας την ΗΧΟΛΗΨΙΑ.
ΝΙΚΟΣ ΒΑΡΒΕΡΗΣ: Ο ...ΜΑΚΙΓΙΕΡ του ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ
Περνάμε στο χώρο του ΜΑΚΙΓΙΑΖ.
Μια μεγάλη μορφή κυριαρχεί εδώ και είναι αυτή του ΝΙΚΟΥ ΒΑΡΒΕΡΗ, του Πειραιώτη αυτού καλλιτέχνη που "στόλισε" με την τέχνη και τις εμπνεύσεις του δεκάδες Ελληνικές ταινίες.
Από το 1948 στην ταινία "ΕΚΑΤΟ ΧΙΛΙΑΔΕΣ ΛΙΡΕΣ" του ΑΛΕΚΟΥ ΛΕΙΒΑΔΙΤΗ μέχρι το 1976 στο"ΑΓΚΙΣΤΡΙ" του ΕΡΡΙΚΟΥ ΑΝΔΡΕΟΥ.
ΠΑΡΩΝ με τη δημιουργία του σε ΤΕΡΑΣΤΙΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ όπως:
"Ο ΔΡΑΚΟΣ", "ΤΟ ΚΟΡΟΪΔΑΚΙ ΤΗΣ ΔΕΣΠΟΙΝΙΔΟΣ", "ΚΑΛΠΙΚΗ ΛΙΡΑ", "ΜΠΟΥΜΠΟΥΛΙΝΑ", "Η ΛΙΜΝΗ ΤΩΝ ΠΟΘΩΝ", "ΣΥΝΟΙΚΙΑ ΤΟ ΟΝΕΙΡΟ", "ΑΛΟΙΜΟΝΟ ΣΤΟΥΣ ΝΕΟΥΣ", "ΤΡΙΤΗ ΚΑΙ ΔΕΚΑΤΡΕΙΣ", "ΑΔΙΣΤΑΚΤΟΙ", "ΣΤΕΛΛΑ"
ΜΑΚΙΓΙΑΖ: 41 ΤΑΙΝΙΕΣ
ΠΑΡΑΓΩΓΗ: 4 ΤΑΙΝΙΕΣ
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ: 1 ΤΑΙΝΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ: 8 ΤΑΙΝΙΕΣ
ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: 1 ΤΑΙΝΙΑ
ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΦΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Η μορφή της ΣΚΗΝΟΓΡΑΦΙΑΣ, της ΕΝΔΥΜΑΤΟΛΟΓΙΑΣ και της ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΗΣ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ
Επιβλητική μορφή στο χώρο της ΤΕΧΝΗΣ και του ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ο μεγάλος αυτός καλλιτέχνης μας.
Μορφή τεράστια θα έλεγε κανείς όχι μόνο στα Ελληνικά δρώμενα αλλά και στην παγκόσμια τέχνη.
Έχει αφήσει την προσωπική του σφραγίδα σε παραστάσεις-σταθμούς, ενώ εξίσου σημαντική είναι και η προσφορά του στον κινηματογράφο και την όπερα. Το 1967 σχεδίασε τα πρώτα του σκηνικά για την ταινία «Οιδίπους Τύραννος» του Oswald Depke. Έκτοτε έχει φιλοτεχνήσει σκηνικά και κοστούμια για περισσότερες από 400 παραστάσεις και περίπου 40 ταινίες.
Στις συνεργασίες του συγκαταλέγονται σημαντικά ονόματα όπως οι :
Μωρίς Μπεζάρ, Πίτερ Φλάισμαν, Πέτερ Στάιν, Μιχάλης Κακογιάννης, Κάρολος Κουν, Νίκος Κούνδουρος, Αλέξης Σολωμός, Ζυλ Ντασέν, Αλέξης Μινωτής, Μίνως Βολανάκης, Τάκης Μιχαηλίδης, Σπύρος Ευαγγελάτος, Γιώργος Μιχαηλίδης, Τάκης Μουζενίδης, Γιάννης Χουβαρδάς, Διαγόρας Χρονόπουλος κ.α.
1968 η πρώτη του Κινηματογραφική δουλειά στην ταινία "ΡΑΝΤΕΒΟΥ ΜΕ ΜΙΑΝ ΑΓΝΩΣΤΗ"του ΒΑΣΙΛΗ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗ και τελευταία το 2012 στους "ΔΕΣΜΟΥΣ ΑΙΜΑΤΟΣ" του ΝΙΚΟΥ ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΥ
Μεγάλες στιγμές του στις ταινίες:
"ΠΑΠΑΦΛΕΣΣΑΣ", "Η ΔΙΚΗ ΤΩΝ ΔΙΚΑΣΤΩΝ", "ΙΦΙΓΕΝΕΙΑ", "ΟΙ ΤΕΜΠΕΛΗΔΕΣ ΤΗΣ ΕΥΦΟΡΗΣ ΚΟΙΛΑΔΑΣ", "ΚΡΑΥΓΗ ΓΥΝΑΙΚΩΝ"
ΒΡΑΒΕΥΣΕΙΣ:
- ΒΡΑΒΕΙΟ ABBIATI Ιταλία για τις διασημότερες Όπερες στην ενδυματολογία
- ΒΑΣΙΛΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΤΗΣ ΛΟΝΔΙΝΟΥ
- ΚΡΑΤΙΚΟ ΒΡΑΒΕΙΟ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ για τον "ΒΥΣΣΙΝΟΚΗΠΟ" του ΚΑΚΟΓΙΑΝΝΗ
- ΠΑΡΑΣΗΜΟ ΤΙΜΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΤΑΣΟΣ ΖΩΓΡΑΦΟΣ: Ο Μεγάλος μας ΣΚΗΝΟΓΡΑΦΟΣ
Μια ακόμα εμβληματική μορφή στο χώρο της ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗΣ ΣΚΗΝΟΓΡΑΦΙΑΣ ο Βοιωτός καλλιτέχνης
«Η ζωή είναι ένα απέραντο σκηνικό. Κάποιοι το βιώνουν σαν ταινία και κάποιοι άλλοι, οι πιομελοδραματικοί, σαν θέατρο. O Θεός κάνει πάντα το τελικό μοντάζ»
είχε πει κάποτε ο 83χρονος σήμερα σκηνογράφος Τάσος Ζωγράφος.
Από τη γενέτειρά του, τη Λιβαδειά, ως την Αθήνα των νεοκλασικών και της αντιπαροχής, από τις ασπρόμαυρες ταινίες ως το τεχνικολόρ, από τις θεατρικές αίθουσες που δεν υπάρχουν πια ως τα ΔΗΠΕΘΕ, από τα πρώτα του βήματα στη ζωγραφική ως τις διεθνείς πινακοθήκες, ο δημιουργός που έζησε από απόσταση αναπνοής τις παραξενιές της Βουγιουκλάκη, την καλοσύνη του Βέγγου,το σουξέ του Μπάρκουλη και τα φωτογενή «χούγια» πολλών ακόμη αστέρων του σινεμά και του θεάτρου μας.
Από τον «Δράκο» του Νίκου Κούνδουρου και για πολλά χρόνια ο Ζωγράφος επιμελήθηκε τα σκηνικά και τα κοστούμια για τουλάχιστον 200 ταινίες και 150 θεατρικά έργα.
Στο θέατρο ξεκίνησε την περιπέτειά του πολύ νωρίτερα, στη δεκαετία του 1940, ως βοηθός τουΓιάννη Τσαρούχη, ενώ συνέχισε να το υπηρετεί πιστά και μετά την αλλαγή του αιώνα.
Στις 4 Απρίλη 2011 , έφυγε από κοντά μας, σε ηλικία μεστή, στα 85 του χρόνια αφήνοντας πίσω του τεράστιο έργο.
Ο Τάσος Ζωγράφος δεν ήταν μόνο ένας σπουδαίος καλλιτέχνης. Ηταν καιστρατευμένος καλλιτέχνης. Από την ΕΠΟΝ και τη Μακρόνησο, από την απόλυσή του από το Εθνικό Θέατρο, λόγω «κοινωνικών φρονημάτων», μέχρι τις γοργόνες στον καμβά, το δημιουργικό «κουβάρι» αυτού του εκπληκτικού, γεμάτου νιότη - μέχρι και το τέλος του -, ευαισθησίες, καλοσύνη και γνήσια λαϊκότητα ανθρώπου έμοιαζε σα να ξανάρχιζε, συνεχώς, να ξετυλίγεται απ' την αρχή.
Γεννήθηκε στη Λιβαδειά το 1926. Την περίοδο της Κατοχής εγκαταστάθηκε με την οικογένειά του στην Αθήνα. Πριν το τέλος της δεκαετίας του 1940 ξεκίνησε τη δημιουργική διαδρομή του στο χώρο της τέχνης, μέσα από τη γόνιμη μαθητεία του πλάι στον Γ. Τσαρούχη. Στα χρόνια της εξορίας του στη Μακρόνησο έκανε σκηνογραφίες για θεατρικά έργα που ανέβαζαν οι εξόριστοι.
Μετά την απελευθέρωσή του, το 1950, γύρισε στην Αθήνα και δούλεψε ως απλός ζωγράφος- εκτελεστής σκηνικών για διάφορους ιδιωτικούς θιάσους, καθώς το νομικό πλαίσιο του Εθνικού Θεάτρου τον απέκλειε λόγω των «κοινωνικών» του φρονημάτων. Το 1953 άρχισε να φιλοτεχνεί ο ίδιος σκηνικά για μικρούς θιάσους. Ως σκηνογράφος καθιερώθηκε το 1955 με τη δουλειά του στην ταινία του συγκρατουμένου του στη Μακρόνησο Ν. Κούνδουρου «Ο Δράκος».
"Ο
"Ο ΔΡΑΚΟΣ", "ΜΠΟΥΜΠΟΥΛΙΝΑ", "ΛΑΟΣ ΚΑΙ ΚΟΛΩΝΑΚΙ", "ΣΥΝΟΙΚΙΑ ΤΟ ΟΝΕΙΡΟ", "Η ΜΟΥΣΙΤΣΑ", "ΟΙ ΓΑΜΠΡΟΙ ΤΗΣ ΕΥΤΥΧΙΑΣ", "ΤΟ ΚΑΘΑΡΜΑ", "Ο ΚΡΑΧΤΗΣ", "ΑΔΕΛΦΟΣ ΑΝΝΑ", "Ο ΔΙΩΓΜΟΣ", "ΔΙΧΑΣΜΟΣ", άπειρες ταινίες του Θανάση Βέγγου.....και τόσες μα τόσες άλλες....
Ξέρω ότι και αυτός ο κατάλογος είναι ΜΕΓΑΛΟΣ και δεν κλείνει εύκολα....
Σιγουρα από εδώ λείπουν αρκετοί μεγάλοι ακόμα δημιουργοί..
Πιστεύω ότι ανέφερα τους κορυφαίους και πιο χαρακτηριστικούς σε ένα ΠΡΩΤΟ ΑΦΙΕΡΩΜΑ στις ΜΟΡΦΕΣ των "ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΩΝ" του ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ.
Μορφών ΤΕΧΝΗΣ και ΕΚΦΡΑΣΗΣ....
Οι αφανείς ήρωες!!!! Συγχαρητήρια για την ανάρτηση και όλα τα στοιχεία που μας δίνεις, πολύ καλή δουλειά αλλά τους αξίζει!!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαλή Κυριακή Γιάννη!!!!
Μαργαρίτα ευχαριστώ πολύ. Πραγματικά πιστεύω τους αξίζει. Θεμελιακές μορφές για να απολαμβάνουμε εμείς για δεκαετίες ολάκερες αυτό που έχουμε σαν κληροδότημα. Καλή συνέχεια να έχεις.
Διαγραφή