JEAN LUC GODARD: Ο ΘΡΥΛΟΣ της NOUVELLE VAGUE

Αγαπητές αναγνώστριές και αναγνώστες,
Σήμερα το CINEFIL θα αποτολμήσει, με κάθε σεβασμό, να κάνει έναν «σταθμό» σε μια ΘΡΥΛΙΚΗ ΜΟΡΦΗ στο χώρο του ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ.
Θα κάνουμε την απόπειρα, γιατί για τέτοια μιλάμε, να «αγγίξουμε» έναν ΣΚΗΝΟΘΕΤΗ, που το όνομά του θεωρείται «ΙΕΡΟ» στο χώρο της Κινηματογραφίας.
Μιλάμε για μια από τις βασικές μορφές της NOUVELLE VAGUE, του αποκαλούμενου ΝΕΟΥ ΚΥΜΑΤΟΣ στον Κινηματογράφο, τον

JEAN LUC GODARD


ΓΕΝΙΚΑ

Ο JEAN LUC GODARD είναι από τους βασικούς εμπνευστές της NOUVELLE VAGUE γύρω στα 1960 με κέντρο δημιουργίας το ΓΑΛΛΙΚΟ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ και η μορφή του σχεδόν ταυτίστηκε με αυτό.
Η ομάδα των ΝΕΟ-ΚΥΜΑΤΙΚΩΝ Γάλλων σκηνοθετών επέκρινε τον τότε παραδοσιακό Γαλλικό Κινηματογράφο και επεχείρησε τη ΜΕΓΑΛΗ ΤΟΜΗ στα δρώμενα και στην ιδεολογία του.
Και ο ίδιος και η ομάδα πήγαν κόντρα στα Αμερικάνικα Hollywood-ιανά πρότπα όπως και αυτά του Γαλλικού κινηματογράφου. Εισήγαγε το καθαρά ΠΟΛΙΤΙΚΟ, ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΚΟ ΥΠΟΒΑΘΡΟ στον Κινηματογράφο.
Φιλοσοφικά πάτησε πάνω στον ΥΠΑΡΞΙΣΜΟ σαν φιλοσοφικό ρεύμα της εποχής αλλά και στον ΜΑΡΞΙΣΜΟ, έχοντας μια καθαρά ριζοσπαστική προσέγγιση στα θέματά του.
Ο JEAN LUC GODARD σε πολλές δημοσκοπήσεις μεγάλων Κινηματογραφικών οίκων, κατατάσσεται στους ΔΕΚΑ ΚΟΡΥΦΑΙΟΥΣ ΣΚΗΝΟΘΕΤΕΣ του σύγχρονου Κινηματογράφου.

Οι ΕΠΙΡΡΟΕΣ του

Η Επιρροή που άφησε πίσω του ο GODARD στην Κινηματογραφία είναι ΤΕΡΑΣΤΙΑ.
Μια ολάκερη σχολή σκηνοθετών βρήκε τον εμπνευστή της στη δουλειά του και στις απόψεις του:
MARTIN SCORSEGE, QUENTIN TARANTINO, STEVEN SONDERBERG, ROBERT ALTMAN,  JIM JARMUSCH, WONG KAR WAI, VIM VENTERS, BERNARDO BERTOLUCCI, PIERRE PAOLO PASOLINI, PAUL THOMAS ANDERSON, BRIAN DE PALMA, RAINER WERNER FASSBINDER και τόσοι άλλοι ακόμα.
Ο JEAN LUC GODARD ήταν θαυμαστής και μελετητής μιας σειράς μεγάλων σκηνοθετών, πάνω στη δουλειά των οποίων βάσισε τις δημιουργίες του:
ROBERTO ROSSELINI, JOHN FORD, ALFRED HICHCOCK, JEAN VIGO, NICOLAS REY, ORSON WELLES, FRITZ LANG, F.W.MURNAU
ΒΑΣΙΚΑ ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ

Ο GODARD γεννήθηκε στο ΠΑΡΙΣΙ στις 3 ΔΕΚΕΜΒΡΗ 1930.
Οι γονείς του ήταν πλούσιοι, ο πατέρας του Ελβετός γιατρός, προτεστάντες στην Γαλλο-Ελβετική μεθόριο και η μητέρα του ήταν Εγγονή του μεγάλου θεολόγου ADOLPHE MONOD.
Σπούδασε σε σχολεία στην NYON, στην ΕΛΒΕΤΙΑ και το Λύκειο ROHMER. Στην αρχή είχε τη Γαλλική υπηκοότητα και στη συνέχεια Ελβετική.
Κατά το 1950, σε ηλικία 20 ετών μπαίνει στο CINE CLUB και αρχίζει να σχηματίζεται η πρώτη ομάδα του ΝΕΟΥ ΚΥΜΑΤΟΣ με ιδρυτή το μεγάλο ANDRE BAZIN. Εκεί θα έχει τα πρώτα του Κινηματογραφικά καλλιτεχνικά δρώμενα με τους: CLAUDE CHAMBROL, ΦΡΑΝΣΟΥΑ ΤΡΥΦΩ, JACQUES DEMY.
ΤΑ ΠΡΩΤΑ ΒΗΜΑΤΑ στην ΤΕΧΝΗ

Ο GODARD ξεκίνησε την επαφή του με τον κόσμο του Κινηματογράφου, όπως είπαμε, σαν ΚΡΙΤΙΚΟΣ και ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ. Ο BAZIN είχε εκδόσει το θρυλικό ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ: "CAHIERS DE CINEMA" (1951), και ο ίδιος γίνεται συγγραφέας. Εκεί θα γεννήσει τις πρώτες του σκηνοθετικές σκέψεις.
Οι πρώτες δουλειές ήταν ΜΙΚΡΟΥ ΜΗΚΟΥΣ και στα 1958 κάνει την τελευταία δημιουργία μικρού μήκους με τους JEAN PAUL BELMONDO & ANNE COLETTE.

Η ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟΣ-ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ

Η Περίοδος της μεγάλης δημιουργίας του GODARD είναι τα χρόνια 1960-1967
Το έργο του είναι ΤΕΡΑΣΤΙΟ και κατανέμεται σε όλες τις λειτουργίες του Κινηματογράφου:

  • Σαν ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΣΗ: 7 Ταινίες
  • Σαν ΠΑΡΑΓΩΓΟΣ:  12 Ταινίες
  • Σαν ΗΘΟΠΟΙΟΣ εμφανίζεται σε 38 Ταινίες
  • Σαν ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ: 82 Ταινίες
  • Σαν ΣΚΗΝΟΘΕΤΗΣ:  102 Ταινίες
Αριθμοί και έργο που στην κυριολεξία προκαλούν ίλιγγο

Το 1960 έρχεται το πρώτο του ΑΡΙΣΤΟΥΡΓΗΜΑ, το αστυνομικό δράμα:  "A BOUT DE SOUFFLE" με το συγκλονιστικό δίδυμο των:  JEAN PAUL BELMONDO & JEAN SEBERG, με 3 διεθνή βραβεία και 2 υποψηφιότητες.
Το 1961 κάνει τη δραματική κωμωδία  "UNE FEMME EST UNE FEMME" με τους JEAN CLAUDE BRIALY,ANNA KARINA & JEAN PAUL BELMONDO, με 2 βραβεία και μία υποψηφιότητα
Το 1963 έχουμε το πολεμικό δράμα  "LE PETIT SOLDAT" , μια οπτική πάνω στον Γαλλο-Αλγερινό Πόλεμο, με τους: ANNA KARINA & MICHEL SUBOR. Η Ταινία ΑΠΑΓΟΡΕΥΤΗΚΕ από τη Γαλλική κυβέρνηση καθώς χτύπαγε ανελέητα την Ιμπεριαλιστική πολιτική των Γάλλων στην Αφρική.

Η Επόμενη σημαντική του ταινία είναι το 1962, το  "VIVRE SA VIE"  (Ζωή μου να ζω), ένα εξαίρετο δράμα με τους ANNA KARINA, μόνιμη πλέον Ηθοποιό του και τον SADY REBBOT. Κεντρικό πρόσωπο η ηρωίδα του έργου σε μια προσωπική αναζήτηση ελευθερίας, Η Κάμερα του GODARD ελευθερώνεται εντελώς και ακολουθεί την ηρωίδα της ταινίας από κοντά. Δύο διεθνή βραβεία και μία ακόμα υποψηφιότητα.

Στα 1963 έρχεται το ΑΝΤΙΠΟΛΕΜΙΚΟ ΔΡΑΜΑ  "LES CARABINIERS" , μια καταγγελία πάνω στη φρίκη του πολέμου και την αδικία. Με τις MARINO MASE & PATRICE MOULLET
Το 1963 σκηνοθετεί το Δράμα του ALBERTO MORAVIA   "LE MEPRIS"   (H ΠΕΡΙΦΡΟΝΗΣΗ), με πρωταγωνιστή τον MICHEL PICCOLI και την μεγάλη BRIGITTE BARDOT.

Το 1964 γυρίζει ο ίδιος σε δικό του σενάριο το  "UNE FEMME MARIEE"  (ΜΙΑ ΠΑΝΤΡΕΜΕΝΗ ΓΥΝΑΙΚΑ), ένα δράμα με τους BERNARD NOEL & MACHA MERIL
Το 1965 πάλι σε σενάριο δικό του έρχεται η Δραματική comedy   "PIERROT LE FOU"  με το εκπληκτικό ζευγάρι JEAN PAUL BELMONDO & ANNA KARINA
Την ίδια χρονιά θα έρθει και το Δράμα επιστημονικής φαντασίας "ALPHAVILLE", μια ταινία που συνδύαζε τον Φουτουρισμό, την επιστημονική φαντασία και το film noir. Έπαιξαν οι ANNA KARINA & EDDIE KONSTANTINE

Το 1966 θα πάμε σε μια ακόμα μεγάλη επιτυχία , σε σενάριο δικό του, βασισμένη σε δύο ιστορίες του GUY DE MAUPASSANT"MASCULIN FEMININ" . Μια ταινία μελέτη πάνω στη Γαλλική Νεολαία. Μιλώντας για τα δύο Φύλα ο GODARD δίνει εδώ σημεία θολώματος των αντιθέσεών τους και των γραμμών τους. Έπαιξαν οι JEAN PIERRE LEAUD, CHANTAL GOYA, MARLENE JOBERT
Ακολουθούν το 1966 η Αστυνομική comedy "MADE IN USA" με τους ANNA KARINA, JEAN PIERRE LEAUD, LASZLO SZABO  και την "ΔΥΟ ΤΡΙΑ ΠΡΑΜΑΤΑ ΠΟΥ ΞΕΡΩ ΓΙΑ ΑΥΤΗΝ"  (2 OU 3 CHOSES QUE JE SAIS D' ELLE), μια ακόμα δραματική comedy στην οποία απεικονίζεται η διπλή ζωή μιας γυναίκας σαν νοικοκυρά και σαν πόρνη. Με τους MARINA VLADY, JOSEPH GEHRARD


Το 1967 έρχεται η δραματική comedy   "ΕΝΑ ΣΑΒΒΑΤΟΚΥΡΙΑΚΟ"   (WEEK END), φυσικά πάντα σενάριο δικό του με τους MIREILLE DARC, JEAN YANNE, JEAN PIERRE KALFON. Εδώ έχουμε με χαριτωμένο αλλά σαφή τρόπο ακτινογραφία του καταναλωτισμού της αστικής τάξης, μια πολύ τολμηρή θα έλεγε κανείς ταινία.

Το 1972 σειρά έχει το Δράμα  "TOUT VA BIEN" μια εξαίρετη ταινία με το ζευγάρι των JANE FONDA & YVES MONTAND

Ο Χρόνος προχωράει, οι δημιουργίες πλέον του GODARD είναι καταιγιστικές και πλέον δεν μπορούμε παρά να συνεχίσουμε δειγματοληπτικά να στεκόμαστε σε συγκεκριμένες δημιουργίες του.
Το 1982 έρχεται η Δραματική comedy    "PASSION" με μια τριάδα φημισμένων ηθοποιών:  ISABELLE HUPPERT, HANNA SCHYGULLA, MICHEL PICCOLI



Ακολουθούν δεκάδες άλλες δημιουργίες, ταινίες, documentair, τηλεοπτικά θέματα, μέχρι τις μέρες μας αναδεικνύοντας την πληθωρικότητα της δημιουργίας του μεγάλου Γάλλου σκηνοθέτη.
Τελευταία του ταινία είναι το 2010 το "SOCIALISM" , ένα υπέροχο Δράμα, πάνω σε τρεις κινήσεις σε ένα ταξίδι προς την Ευρώπη.



Ο JEAN LUC GODARD και η ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Τα έντονα πολιτικά μηνύματα ήταν πάντα ΠΑΡΟΝΤΑ στις ταινίες του μεγάλου σκηνοθέτη.
Απ την αρχή θίγει τον Ιμπεριαλιστικό πόλεμο των Γάλλων στην ΑΛΓΕΡΙΑ στην ταινία "LE PETIT SOLDAD".
Τα αντιπολεμικά του μηνύματα γίνονται έντονα στην ταινία "LES CARABINIERS"
Στην ταινία "VIVRE" όπου ακτινογραφείται η ζωή μας πόρνης, της KARINA, έχουμε προσέγγιση στα κοινωνικά προβλήματα στην Γαλλική Κοινωνία.
Η Δεκαετία του 1960 βρίσκει το Κίνημα σε άνοδο και την Κοινωνία σε αναβρασμό:
Τα κινήματα σε ΒΟΕΙΟ ΑΦΡΙΚΗ και Ν.Α. ΑΣΙΑ καίνε.
Μπαίνει στην επιρροή του μεγάλου τότε Κ.Κ.ΓΑΛΛΙΑΣ , προσεγγίζει ιδεολογικά και καλλιτεχνικά τον ΜΑΡΞΙΣΜΟ της εποχής, γεγονός που φαίνεται σε μια σειρά ταινίες του.


Ο ΠΟΛΕΜΟΣ στο ΒΙΕΤΝΑΜ

Ο GODARD τοποθετείται πάνω στον πόλεμο στο Βιετνάμ, στην ταινία "PIERROT LE FOU" με σαφέστατα αντι-ιμπεριαλιστικά μηνύματα. Επίσης συμμετέχει στο αντιπολεμικό "LOIN DE VIETNAM"

O GODARD και ο ΜΠΡΕΧΤ

Ο Γάλλος σκηνοθέτης κύρια στα ύστερα χρόνια του προσπαθεί να ενώσει τις απόψεις και εκφράσεις του ΜΠΡΕΧΤ στον Κινηματογράφο. Οι επιρροές του ΜΠΡΕΧΤ στο έργο του GODARD είναι εμφανέστατες κύρια στην περίοδο πριν το 1980, όπου είχε και τις μεγαλύτερες πολιτικές αναφορές στα έργα του.

Ο GODARD και ο ΜΑΡΞ

Το πρώιμο έργο του μεγάλου σκηνοθέτη είναι γεμάτο επιρροές και αναφορές στον ΜΑΡΞ και στον ΜΑΡΞΙΣΜΟ.
Το είδος του Κινηματογράφου, η θεματολογία, η κριτική θεώρηση πάνω στην αστική κοινωνία, στον καταναλωτισμό, στην εμπορευματοποίηση του ανθρώπου, στην αποξένωσή του μέσα στην καθημερινότητά του, όλα συνδέονται με τον ΜΑΡΞΙΣΜΟ.
Η ταινία "UNE FEMME MARIEE" βλέπουμε ότι είναι δομημένη πάνω στην Μαρξιστική έννοια για τον ΦΕΤΙΧΙΣΜΟ του ΕΜΠΟΡΕΥΜΑΤΟΣ.

Ο ΜΑΗΣ του 1968 και ο GODARD

Η Περίοδος εκείνη, όπως είναι φυσικό, βρίσκει ολάκερη την Κοινωνία και τον ίδιο, περισσότερο ριζοσπαστικοποιημένο από ποτέ. Εκεί έχει και επαφές με το χώρο των ΜΑΟΪΚΩΝ που έχουν μεγάλη επιρροή στην Κοινωνία αλλά και στη σκέψη του.
Επεξεργαζεται τη θεωρία του DZIGA VERTOV, γυρίζει αρκετές ταινίες, με έντονη και σαφή την πολιτικοποίηση έχοντας καθαρή επαναστατική ρητορική.
Εκεί γνωρίζεται με μια νεαρή Μαοϊκή φοιτήτρια, την JEAN-PIERRE , η οποία έχοντας πάθος με τον Κινηματογράφο, τραβάει, μέσα στη δίνη της επανάστασης, την προσοχή του GODARD.
Στο διάστημα 1968-1973 με τον GORIN κάνουν ΠΕΝΤΕ ΤΑΙΝΙΕΣ με ισχυρότατα ΜΑΟΪΚΑ μηνύματα με εξέχουσα την "TOUT VA BIEN" με τις μορφές των JANE FONDA & YVES MONTAND
ΟΙ ΒΡΑΒΕΥΣΕΙΣ
στην Κινηματογραφική του πορεία ο GODARD έτυχε τεράστιας αποδοχής από τα Διεθνή Κινηματογραφική φόρουμς και φεστιβάλς. Πως αλλιώς να γινόταν άραγε.
Στο όλο αυτό διάστημα της δημιουργίας του τιμήθηκε με 31 ΔΙΕΘΝΗ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΑ ΒΡΑΒΕΙΑ και ακόμα 34 Υποψηφιότητες.
Ανάμεσά τους είναι σχεδόν όλες οι μεγάλες Κινηματογραφικές διακρίσεις όπως Φεστιβαλ Καννών, Βερολίνου, Βρεταννικό Ινστιτούτο, Βραβεία CESAR, καθώς και τα κεντρικά φεστιβάλ σχεδόν όλων των χωρών.


Ευελπιστώ αγαπημένες Φίλες και Φίλοι,
το σεμνό τούτο αφιέρωμα στη μεγάλη θρυλική Μορφή του JEAN LUC GODARD να μπόρεσε να σταθεί σε ένα αξιοπρεπές ύψος προσέγγισης μιας προσωπικότητας που σημάδεψε τα Κινηματογραφικά δρώμενα της νεώτερης Κινηματογραφικής αλλά και Κοινωνικής μας ζωής απο τη φλεγόμενη δεκαετία του 1960 μέχρι σήμερα.




Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις τελευταίου μήνα

Κλασικά αριστουργήματα της λογοτεχνίας στον κινηματογράφο: "Ανεμοδαρμένα ύψη" της Έμιλυ Μπροντέ

"Έρημη χώρα" η τηλεοπτική σειρά, που πρέπει να δεις

ΤΟ ΜΟΝΤΑΖ στον ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ: Θεωρίες-Σχολές