Τζένη Καρέζη: 84 Χρόνια από την Γέννησή της.


Αυτά σου τα μάτια....! αυτά τα μάτια που μαγνήτισαν εκατομμύρια ανθρώπους.
Αυτό το βλέμμα σαν Πίνακας ζωγραφικής σε ένα μίγμα γλυκιάς μελαγχολίας, ερωτισμού, χαμόγελου.
Ένα φωτεινό πρόσωπο που για 37 ολάκερα χρόνια κοσμούσε με τον καλύτερο τρόπο τόσο τα Κινηματογραφικά καρέ όσο και το Θεατρικό σανίδι της πατρίδας μας.
Μια Γυναίκα που ενσάρκωσε μια σειρά ρόλους και χαρακτήρες με τον δικό της πάντα μονάκριβο τρόπο.
Είτε σαν ένα απλό χαριτωμένο και αφελές κοριτσόπουλο..
Είτε σαν κακομαθημένη Πλουσιοκόρη...
Είτε σαν Γυναίκα ερωτευμένη γεμάτη πάθος και αισθήματα...
Είτε σαν Μοιραία Γυναίκα, αντικείμενο του Πόθου και της διεκδίκησης...
Είτε σαν αγωνίστρια μέσα στη φωτιά της Κοινωνικής σύγκρουσης..

ΤΖΕΝΗ ΚΑΡΕΖΗ

12 Γενάρη 1934-27 Ιούλη 1992

Έφυγε στα 58 της χρόνια


Τα Ωραιότερα και πιο εκφραστικά μάτια του Ελληνικού Κινηματογράφου ήρθαν στο φως στην Αθήνα από γονείς εκπαιδευτικούς και μεγάλωσε στη Θεσσαλονίκη. Η Επαφή της με τον λαμπερό κόσμο της υποκριτικής ξεκίνησε πριν μπεί με επιτυχία στην Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου.
Ήταν στην θεατρική παράσταση "ΑΝΤΙΓΟΝΗ" του Σοφοκλή στο θέατρο ΡΕΞ.

Μετά ήρθαν τα χρόνια της φοίτησής της στο Εθνικό και αμέσως μετά δίπλα στην άλλη μεγάλη Ιέρεια της τέχνης μας την Μελίνα Μερκούρη και τον θρύλο Βασίλη Διαμαντόπουλο στην "ΩΡΑΙΑ ΕΛΕΝΗ" στο θέατρο Κοτοπούλη.


Εκεί κάπου ξεκινά το μεγάλο ταξίδι της Τζένης Καρέζη (κατά κόσμο Ευγενία Καρπούζη).

Εδώ, δεν έχω την πρόθεση να κάνω την πλήρη παρουσίαση του έργου της μεγάλης μας Ηθοποιού. Άλλωστε αυτό έχει επανειλημμένα αποδοθεί στο ευρύ κοινό.
Εδώ έχω απλά την ταπεινή πρόθεση να σκιαγραφήσω λίγο την Τζένη που αγαπήσαμε, που ποθήσαμε, που λατρέψαμε, που σεβαστήκαμε με την παρουσία και το πέρασμά της.


ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ

Η Ένταξή της στον υπέροχο κόσμο του Κινηματογράφου, ξεκινά το 1955, σε ηλικία 21 ετών.
Την απολαμβάνουμε στο υπέροχα κλασικό "ΛΑΤΕΡΝΑ ΦΤΩΧΙΑ και ΦΙΛΟΤΙΜΟ" και αμέσως μετά το 1957 στο δεύτερο μέρος του "ΛΑΤΕΡΝΑ ΦΤΩΧΙΑ και ΓΑΡΥΦΑΛΛΟ" του ΑΛΕΚΟΥ ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΟΥ.

"Λατέρνα Φτώχια και Φιλότιμο"

Ακολουθεί μια μεγάλη διαδρομή που στον Κινηματογράφο τελειώνει το 1972 στο υπέροχο δικό της ερωτικό δράμα  "ΕΡΩΤΙΚΗ ΣΥΜΦΩΝΙΑ" που σκηνοθέτησε ο λατρεμένος άντρας της ζωής της ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΖΑΚΟΣ

"Ερωτική Συμφωνία" του Κώστα Καζάκου

Στο διάστημα αυτό έπαιξε σε 32 Κινηματογραφικές ταινίες

Θα σταθώ σε κάποιες επιλεγμένες μεγάλες στιγμές της που έμειναν αλησμόνητες στη μνήμη μας με έντονο τρόπο

1959  "ΤΟ ΝΗΣΙ ΤΩΝ ΓΕΝΝΑΙΩΝ" του ΝΤΙΜΗ ΔΑΔΗΡΑ


Στο πλάϊ του ΑΛΕΚΟΥ ΑΛΕΞΑΝΔΡΑΚΗ ποιος δεν θυμάται την Τζένη Καρέζη να ερμηνεύει με την χαρακτηριστικά τρυφερή από τότε φωνή της το θρυλικό "Μην τον ρωτάς τον Ουρανό" του μεγάλου ΜΑΝΟΥ ΧΑΤΖΗΔΑΚΗ.

1960  "ΤΟ ΚΟΡΟΪΔΑΚΙ ΤΗΣ ΔΕΣΠΟΙΝΙΔΟΣ" του ΓΙΑΝΝΗ ΔΑΛΙΑΝΙΔΗ


Σειρά έχει, ως Τζούλια Καράλη, κακομαθημένη πλουσιοκόρη του ΔΙΟΝΥΣΗ ΠΑΠΑΓΙΑΝΝΟΠΥΛΟΥ, σε μια σχέση Πατέρα-κόρης που θα δομηθεί με υπέροχη αγάπη και τρυφερότητα. Κοντά επίσης και στον μεγάλο ΝΤΙΝΟ ΗΛΙΟΠΟΥΛΟ.

1960  "Η ΧΙΟΝΑΤΗ ΚΑΙ ΤΑ ΕΠΤΑ ΓΕΡΟΝΤΟΠΑΛΙΚΑΡΑ" του ΙΑΚΩΒΟΥ ΚΑΜΠΑΝΕΛΛΗ

Η Αρχή της συνεργασίας με έναν άνθρωπο της τέχνης και του πνεύματος που θα την φτάσει μέχρι το τέλος της καριέρας της.


Εδώ, θα την απολαύσουμε ως Αλεξία/Μαρίνα, ανάμεσα σε επτά ιερά "τέρατα" του Κινηματογράφου μας. Μια ταινία που ξεχειλίζει από γλυκύτητα και τρυφερότητα. Ένα καλλιτεχνικό πάντρεμα που δεν συναντάς στον Κινηματογράφο πουθενά.

1961  "ΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ Η ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ" του ΝΤΙΜΗ ΔΑΔΗΡΑ


Από τις πλέον γλυκύτατες comedy του Ελληνικού Κινηματογράφου.
Ως Μαργαρίτα Κοντοσταύρου δίπλα στον εξαίρετο ΓΙΑΝΝΗ ΦΕΡΤΗ αλλά και τον υπέροχο ΘΑΝΑΣΗ ΒΕΓΓΟ, χτίζει ένα ακόμα γλυκύτατο προφίλ με την φρεσκάδα της παρουσίας της.

1963  "ΤΑ ΚΟΚΚΙΝΑ ΦΑΝΑΡΙΑ" του ΒΑΣΙΛΗ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗ


Είναι μία από τις μεγαλύτερες ερμηνευτικές της στιγμές στο συγκλονιστικό κοινωνικό δράμα noir που εκτόξευσε τη φήμη του Ελληνικού Κινηματογράφου ακόμα ψηλότερα διεθνώς.

Ως Ελένη Νικολέσκου, η γλυκύτατη όμορφη γυναίκα του "σπιτιού" της Τρούμπας, που παλεύει για μια έξοδο από το βάλτο, αντικείμενο του πόθου.


Ανάμεσα σε πολύ μεγάλους Ηθοποιούς, ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΠΑΜΙΧΑΗΛ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΦΟΥΝΤΑΣ, ΔΕΣΠΩ ΔΙΑΜΑΝΤΙΔΟΥ, ΜΑΝΟΣ ΚΑΤΡΑΚΗΣ και τόσους άλλους αναδεικνύει ένα άλλο ερμηνευτικό προφίλ που θα μαγέψει και θα συγκινήσει.

1964  "ΛΟΛΑ" του ΝΤΙΝΟΥ ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΥ


Σαρώνει κάθε προσδοκία ως Λόλα, στο καλύτερο μακράν Film Noir του Ελληνικού Κινηματογράφου.
Μια γυναίκα του Cabaret, μια πιο λιτή έκδοση Femme Fatale, αντικείμενου του πόθου και της διεκδίκησης ανάμεσα σε δύο άντρες, ΝΙΚΟ ΚΟΥΡΚΟΥΛΟ και ΔΙΟΝΥΣΗ ΠΑΠΑΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟ, που σηματοδοτεί ο καθένας την έξοδό της σε ένα διαφορετικό κόσμο.
Μια Τζένη Καρέζη συγκλονιστική.


1964  "ΕΝΑΣ ΜΕΓΑΛΟΣ ΕΡΩΤΑΣ" του ΝΤΙΝΟΥ ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΥ


Ως γοητευτική Γυναίκα και Μητέρα, Λένα Μαυρουδή. Στα ίδια βήματα, με τον ίδιο δημιουργό, τον Ντίνο Δημόπουλο, και τον ίδιο πρωταγωνιστή, Νίκο Κούρκουλο, σε ένα ρεσιτάλ τρυφερής και δραματικής ερμηνείας σε ένα ερωτικό δράμα που ξεχωρίζει για την ποιότητα και την ατμόσφαιρά του.

1964  "ΔΕΣΠΟΙΝΙΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ" του ΝΤΙΝΟΥ ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΥ


Η Τζένη που λατρέψαμε ως Δεσποινίς Λίλα Βασιλείου και συνάμα ως απρόσιτη σοβαρή Δεσποινίς Διευθυντής. Επιστροφή στις Comedy σε ερμηνεία που άφησε ιστορία, με τον ίδιο δημιουργό, τον μόνιμο πλέον .....Μπαμπά (Διονύση Παπαγιαννόπουλο) και στο πλάι της τον εκπληκτικό ΑΛΕΚΟ ΑΛΕΞΑΝΔΡΑΚΗ


1965  "ΜΙΑ ΤΡΕΛΗ ΤΡΕΛΗ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ" του ΝΤΙΝΟΥ ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΥ


Ο Δρόμος στις comedy που άφησαν ιστορία συνεχίζεται με εκτυφλωτικό τρόπο και εμφάνιση.
Η Μίκα μας αφήνει ....άναυδους σε μια ταινία που ακόμα μας γεμίζει χαρά, γέλιο και απίθανες ατάκες.
Ρεσιτάλ ερμηνείας από την Τζένη δίπλα πάλι στον ΑΛΕΚΟ ΑΛΕΞΑΝΔΡΑΚΗ και τους μεγάλους ΔΙΟΝΥΣΗ ΠΑΠΑΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟ, ΜΑΙΡΗ ΑΡΩΝΗ, ΔΗΜΗΤΡΗ ΚΑΛΛΙΒΩΚΑ.


Στην ταινία ξεχωρίζει για την άψογη και λαμπερή της ενδυματολογική και στυλίστικη εμφάνιση.

1966  "ΤΖΕΝΗ ΤΖΕΝΗ" του ΝΤΙΝΟΥ ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΥ


Ο θρίαμβος συνεχίζεται στο ίδιο ερμηνευτικό πρότυπο. Η Τζένη Σκούταρη γράφει τη δική της ιστορία στο Σινεμά μας και στις αναμνήσεις μας γεμίζοντας φως και χρώμα την μεγάλη Οθόνη.


Με τον ίδιο δημιουργό, τον ΝΤΙΝΟ ΔΗΜΟΠΟΥΛΟ, ο οποίος θαρρώ ότι βρίσκει τη δική του Μούσα, τον κλασικό πλέον μόνιμο "Μπαμπά" της, που δένει μαζί της μόνιμα (Διονύσης Παπαγιαννόπουλος), έναν λαμπερό παρτεναίρ (ΑΝΔΡΕΑΣ ΜΠΑΡΚΟΥΛΗΣ) και έναν ακόμα εξαίρετο ...πεθερό (ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΑΡΑΣ), που δένει μαζί του επίσης υπέροχα.

Η Φιλμογραφία της Τζένη Καρέζη κλείνει με μια σειρά ταινιών που δεν μπορούμε να τις αγνοήσουμε, καθώς σε κάθε μία από αυτές οι εμφανίσεις της είναι κατά ....ριπάς ξεχωριστή και υπέροχη. Πάμε λοιπόν:

1967  "ΚΟΝΣΕΡΤΟ ΓΙΑ ΠΟΛΥΒΟΛΑ" του ΝΤΙΝΟΥ ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΥ


Μια "βαριά" εμφάνιση σε ένα ξεχωριστό κατασκοπευτικό δράμα, ίσως το καλύτερο στο Ελληνικό Σινεμα.
Ως Νίκη Βάρσου η ταινία αυτή σημαδεύει και την προσωπική της ζωή καθώς η συνεργασία της με τον ΚΩΣΤΑ ΚΑΖΑΚΟ οδηγεί σε έναν μεγάλο έρωτα που θα εξελιχθεί σε σχέση και οικοδόμηση ζωής.


1967  "ΕΚΕΙΝΟΣ ΚΙ ΕΚΕΙΝΗ" του ΕΡΡΙΚΟΥ ΑΝΔΡΕΟΥ


Μια τελείως διαφορετική δύσκολη ταινία με τον ΦΑΙΔΩΝΑ ΓΕΩΓΙΤΣΗ με σαφέστατες ερωτικές, ποιητικές αλλά και οικολογικές αναφορές

1968  "ΕΝΑΣ ΙΠΠΟΤΗΣ ΓΙΑ ΤΗ ΒΑΣΟΥΛΑ" του ΓΙΑΝΝΗ ΔΑΛΙΑΝΙΔΗ


Δυναμική και τρυφερή επιστροφή στις κλασικές comedy συνεχίζει την συνεργασία της με τον ΦΑΙΔΩΝΑ ΓΕΩΡΓΙΤΣΗ απόρροια της προηγούμενης καλής τους χημείας.

1968  "ΑΓΑΠΗ ΚΑΙ ΑΙΜΑ" του ΝΙΚΟΥ ΦΩΣΚΟΛΟΥ



Στα χέρια του Νίκου Φώσκολου, ως Φόνη Γέρακα, στο πλάι του αγαπημένου της ΚΩΣΤΑ ΚΑΖΑΚΟΥ σε μια ταινία σκληρή πάνω στην εποχή των τσιφλικάδων.
Μια εμφάνιση δυναμική για την προσωπικότητα και το βάρος του ρόλου της δίπλα σε μεγάλους ηθοποιούς.


Γιάννης Αργύρης, Σπύρος Καλογήρου, Λάκης Κομνηνός


1970  "ΜΙΑ ΓΥΝΑΙΚΑ ΣΤΗΝ ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ" του ΝΤΙΝΟΥ ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΥ


Σε φάση πλέον ωριμότητας εδώ, ως Άννα Κωλλέτη, σε ένα σοβαρό και ποιοτικό πολεμικό δράμα, που παρά το ότι γυρίστηκε σε συνθήκες χούντας, κατάφερε να κρατήσει υψηλές προδιαγραφές.
Πλάϊ στον ΚΩΣΤΑ ΚΑΖΑΚΟ αλλά και τον ΑΓΓΕΛΟ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟ και άλλους ηθοποιούς πραγματικά ξεχωρίζει.


1971  "ΜΑΝΤΩ ΜΑΥΡΟΓΕΝΟΥΣ" του ΚΩΣΤΑ ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗ


Τι να πει κανείς για την εμφάνισή της στο εξαίρετο αυτό Ιστορικό πολεμικό δράμα και την ερμηνεία της ως Μαντώ Μαυρογένους.
Υπηρέτησε και αυτό το είδος όπως εκείνη πραγματικά ήξερε και ένιωθε.


Στο πλάϊ του ΠΕΤΡΟΥ ΦΥΣΣΟΥΝ 

1972  "ΛΥΣΙΣΤΡΑΤΗ'  του ΓΙΩΡΓΟΥ ΖΕΡΒΟΥΛΑΚΟΥ


Στην μεταφορά του Αριστοφανικού έργου στον Κινηματογράφο, ως κορυφαία μορφή Λυσιστράτη , δίνει και το παρόν σε μια ακόμα ερμηνεία που ξεχώρισε

Η Τελευταία της κινηματογραφική εμφάνιση έρχεται με μία επίσης μεγάλη εμφάνιση.
Σε ένα υπέροχο ερωτικό δράμα σε ΔΙΚΟ ΤΗΣ σενάριο και σκηνοθεσία του ΚΩΣΤΑ ΚΑΖΑΚΟΥ

1972  "ΕΡΩΤΙΚΗ ΣΥΜΦΩΝΙΑ"


Σε έναν διπλό ρόλο ως δύο δίδυμες αδελφές με εντελώς διαφορετικό χαρακτήρα, μοιραία ανάμεσα σε έναν άντρα, τον ΚΩΣΤΑ ΚΑΖΑΚΟ.


Ένα δράμα που είναι λουσμένο στην μαγική μουσική του ΓΙΑΝΝΗ ΣΠΑΝΟΥ, αλλά και τις ερμηνείες των ΛΑΥΡΕΝΤΗ ΔΙΑΝΕΛΛΟΥ, ΑΝΔΡΕΑ ΦΙΛΙΠΠΙΔΗ.

Αυτή ήταν η Κινηματογραφική ΤΖΕΝΗ ΚΑΡΕΖΗ.

Και το λέω γιατί η αντίστοιχη ΘΕΑΤΡΙΚΗ της δράση ήταν εξ ίσου έντονη και μεγάλη με έργα ιστορικά και στιγμές που δέθηκαν και με την αντιδικτατορική δράση των καλλιτεχνών της εποχής.
Το 1974 έγινε μέλος του ΚΚΕ όπως και ο σύζυγός της.
Δυστυχώς ο Καρκίνος ήρθε σαν εφιάλτης στα 1988-89 χωρίς να την δαμάσει ή να την λυγίσει.
Πάντα όρθια στο θεατρικό σανίδι έδωσε με ζηλευτή αξιοπρέπεια τη μάχη της ζωής της.
Μετά τον θάνατό της, με ύστατη επιθυμία της, ιδρύθηκε το ΙΔΡΥΜΑ ΤΖΕΝΗ ΚΑΡΕΖΗ, ως χώρος στήριξης των Καρκινοπαθών.

Η ΤΖΕΝΗ ΚΑΡΕΖΗ θα παραμείνει στις καρδιές μας ΑΘΑΝΑΤΗ....!
Ως η δική μας ΤΖΕΝΗ...!
Κόρη, Ερωμένη, Σύζυγος, Γυναίκα, Αγωνίστρια στη ζωή...
Από τις κορυφαίες γυναικείες μορφές στην Υποκριτική τέχνη.




Σχόλια

  1. Ναι κορυφαία!!Από τις λατρεμένες μου. Δεν νομίζω να μου αρέσει τόσο πολύ καμιά άλλη παλιά ηθοποιός. Ούτε σύγχρονη τόσο πολύ. Και ναι αυτά τα μάτια, τόσο εκφραστικά. Δεν χρειαζόταν πιστεύω να μιλά παρά να σε κοιτάζει, τόσο λαλίστατα.
    Και η συμμετοχή της στο θέατρο και τον κινηματογράφο τόσο πλούσια και επιτυχημένη σε όποιο ρόλο
    Ωραίο θέμα Γιάννη μου Τιμάς μια μεγάλη ηθοποιό Μπράβο σου
    Καλό απόγευμα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Άννα μου, στις παρατηρήσεις δεν έχω να συμπληρώσω κάτι τι. Τα έχεις αναφέρει όλα. Πραγματικά έτσι είναι. Θεώρησα χρέος να γίνει αυτό το αφιέρωμα σε μια μεγάλη μορφή.
      Χαίρομαι που σου άρεσε.
      Φιλιά πολλά, σε ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια.
      Καλό βράδυ.

      Διαγραφή
  2. Ένα πολύ ωραίο αφιέρωμα για την δική μας Τζένη.
    Εύγε κύριε Πιτ μου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Όπως είπες Αρτίστα μου. Της "δικής μας" Τζένης.
      Ευχαριστώ πάρα πολύ καλή μου για την παρουσία και το σχόλιο. Καλό σου βράδυ.

      Διαγραφή
  3. Αγαπημένη Τζένη! Υπέροχο αφιέρωμα, Γιάννη μου. Σε φιλώ και Καλή Χρονιά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Αγαπημένη όλων μας Μία μου.
    Ευχαριστώ για τις ευχές σου. Καλή χρονιά με όλη μου τη θετική σκέψη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. μπράβο Γιάννη... υπέροχη η Τζένη, δεν ηταν η αγαπημένη μου, αλλά όλα αυτά που έγραψες ισχύουν και για μένα... τα τραγούδια της στις ταινίες , στην Τρελλή οικογένεια, τα όμορφά της μάτια... κλπ κλπ...

    υπέροχη ηθοποιός και αστέρι...

    χαίρετε, τα λεμε...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα σου Λαμπρινή μου. Ευχαριστώ κορίτσι μου για το σχόλιο και την παρουσία. Όμορφο Σ/Κ να έχεις.

      Διαγραφή
  6. Πω πω πώς μου ξέφυγε η αναφορά στην μεγάλη μου αγάπη; Την λάτρεψα και την λατρεύω αυτή τη γυναίκα! Τη θεωρώ μοναδική και αναντικατάστατη! Να είσαι καλά Γιάννη μου γιατί όλες τις ταινίες της τις ξέρω και ποτέ δεν κουράζομαι να τις βλέπω ξανά και ξανά!
    Καλή συνέχεια!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Και εγώ μαζί σου Μαίρη μου.
      Και εγώ λατρεύω κάθε της παρουσία και πέρασμά της από τη μεγάλη οθόνη. Η Ζωή μας έχει γεμίσει και με τις δικές της κινηματογραφικές στιγμές.
      Λατρεμένη.
      Καλή βδομάδα να έχεις Μαίρη μου. Πολλά φιλιά και ευχαριστώ πολύ.

      Διαγραφή
  7. Μου άρεσε, Γιάννη! Για πολλούς λόγους! Και έκανες ένα όμορφο αφιέρωμα, πλούσιο, όπως πάντα! Καλή συνέχεια!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σε ευχαριστώ πάρα πολύ Αλεξάνδρα μου για την παρουσία σου και το σχόλιό σου. Καλό ξημέρωμα.

      Διαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις τελευταίου μήνα

Χρυσά ζευγάρια στο Ελληνικό σινεμά: Δεκαετία 1960-Μέρος 1ο

Ηλίας Λογοθέτης: Στο δρόμο της αθανασίας

"ΑΝΤΙΓΟΝΗ" του Γιώργου Τζαβέλλα. Το Αρχαίο δράμα στον ελληνικό κινηματογράφο