NICHOLAS RAY: "IN A LONELY PLACE" ("Δίψα για ηδονή") Μοναξιά, μοναχικότητα, διάλυση σε ένα Film noir που συγκλονίζει

 Φίλες και Φίλοι

Ώρα για Film Noir αγαπημένοι μου φίλοι και φίλες. Καιρό έχω να αναφερθώ σε τέτοιο θέμα, από τα αγαπημένα μου άλλωστε. 
Ο Δείκτης του χρόνου σταματά στο 1950, σε ένα κλασικό αριστούργημα ενός Σκηνοθέτη που θεωρείται από τους πολύ μεγάλους δημιουργούς του είδους. 

NICHOLAS RAY



"IN A LONELY PLACE"


("ΔΙΨΑΣΜΕΝΟΣ ΓΙΑ ΗΔΟΝΗ")


Όπως μας γράφει στο Βιβλίο του "Στις ομίχλες του Noir" ο Αλέξης Δερμεντζόγλου:

"Το 1950 ξεκινάει να μεσουρανεί ο Ingmar Bergman. Εκείνη την εποχή ακριβώς ο Nicholas Ray, με το πάθος του για την αρχιτεκτονική, επιλέγοντας υπέροχους λειτουργικούς χώρους, βάζει ένα στοίχημα και το κερδίζει. Μπορεί να γυρίσει ένα βαρύ θεατρογενές ψυχόδραμα με κώδικες noir....!
Αξίζει τον κόπο να συγκρίνετε το "IN A LONELY PLACE" με οποιαδήποτε βαριά ταινία του Σουηδού μαίτρ. Ούτε μια φορά δεν θα χάσει ο Ray, αποδεικνύοντας πως αυτοί οι Αμερικάνοι πρωτομάστορες όλα τα μπορούσαν, όλα τα διαχειρίζονταν, όλα τα ένιωθαν"

Πρεμιέρα:  17 Μάη 1950 στις ΗΠΑ


Προσωπικά έχω πολύ σοβαρές ενστάσεις για τον Ελληνικό τίτλο.
Το "Διψασμένος για ηδονή" προδιαθέτει τον θεατή για κάτι παντελώς διαφορετικό από αυτό που θα δει. Θεωρώ παντελώς άδικη αυτήν την απόδοση τίτλου για την ταινία αυτή.

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Βασισμένο στο Διήγημα της DOROTHY HUGHES

 

Σενάριο:  ANDREW SOLT

Προσαρμογή για τον Κινηματογράφο:  EDMUND NORTH

Παραγωγός:  ROBERT LORD

Κινηματογράφιση:  BURNETT GUFFEY

Μουσική:  GEORGE ANTHEIL

Art Direction:  ROBERT PETERSON

Decoration:  WILLIAM KIERNAN

Ενδυματολογία:  JEAN LOUIS




ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ



HUMPHREY BOGART στο ρόλο του σεναριογράφου DIXON STEELE


GLORIA GRAHAME στο ρόλο της LAUREL GRAY


FRANK LOVEJOY στο ρόλο του Λοχία αστυνομικού NICOLAJ


CARL BENTON RELD στο ρόλο του Αστυνόμου LOCHNER


JEFF DONNELL στο ρόλο της SYLVIA NICOLAJ 


MARTHA STEWART στο ρόλο του θύματος της νεαρής MILDRED ATKINSON


ART SMITH στο ρόλο του ατζέντη MEL LIPPMAN


JACK REYNOLDS στο ρόλο του HENRY KESLER

ΤΟ ΘΕΜΑ

O NICHOLAS RAY σκηνοθετεί και δημιουργεί ένα συγκλονιστικό ψυχογράφημα. 
O DIXON STEELE είναι ένας γνωστός καταξιωμένος στο χώρο του κινηματογράφου σεναριογράφος. Εμπλέκεται προσχηματικά στην ιστορία της δολοφονίας της νεαρής θαυμάστριάς του MILDRED ATKINSON, η οποία ήταν στο σπίτι του το βράδυ του φόνου της.
Για την Αστυνομία ο οξύθυμος, εκρηκτικός σαν χαρακτήρας αλλά πολλές φορές με αψυχολόγητες και σκοτεινές εκρήξεις βίας, Dixon Steele γίνεται ο κύριος ύποπτος.
Άλλοθι του δίνει η πανέμορφη LAUREL GRAY, γειτόνισσά του.
Ανάμεσά τους γεννιέται ένας μεγάλος έρωτας, μια αγάπη δύσκολη που πάντα ακροβατεί ανάμεσα στην αναζήτηση της αλήθειας.
Η Ερωτική σχέση που αναπτύσσεται μεταξύ τους θα σταθεροποιήσει τις εκρήξεις του Dixon δίνοντάς του μια πορεία ηρεμίας και γαλήνης για να τον βάλει πάλι στον επαγγελματικό του χώρο. 
Όμως οι εξωτερικές παρεμβάσεις της αστυνομίας, κάποιες άστοχες στιγμές με το ζευγάρι των Nicolaj θα επαναφέρουν τα βίαια ξεσπάσματά του, τα οποία θα προκαλέσουν τρόμο στην Laurel και αναζητήσεις για το πόσο είναι αθώος στην ιστορία του φόνου.
Αυτό το παρασκήνιο θα οδηγήσει τη σχέση τους σε δραματικό αδιέξοδο.




(Εδώ η MERCURY Convertible 9CM-76 που οδηγεί ο Humphrey Bogart)

Ο Μεγάλος σκηνοθέτης στήνει με τη δική του μαεστρία ένα καταπληκτικό έργο "σχέσεων".
Αινιγματικό, μοναδικό, αριστουργηματικό, καταγράφοντας σε κάθε του καρέ την βαθμιαία διαδικασία της αποξένωσης.

Η ΣΚΗΝΟΘΕΤΙΚΗ ΦΟΡΜΑ

Εκπληκτική η φωτογραφία του BURNETT GUFFEY, αρμονικά δεμένη με τη μουσική του GEORGE ANTHEIL έρχεται η κάμερα του NICHOLAS RAY να φτιάξει ένα κύρια θεατρικό noir, στο οποίο όμως δεν λείπουν οι έξοχες εξωτερικές σκηνές
Ο Σκηνοθέτης τοποθετεί τις προσωπικές στιγμές του ζευγαριού μέσα σε ένα εκπληκτικό χώρο-σπίτι, που πραγματικά κάθε του γωνιά, κάθε του διακόσμηση είναι ένα απίστευτο έργο τεχνης.


Ο Εξωτερικός χώρος της αυλής μοναδικός


Η Εσωτερική διακόσμηση του σπιτιού εκπληκτική σε κάθε του γωνιά


Μπορούμε να το δούμε παντού. Το παιχνίδισμα του φωτός με τις σκιές, οι πίνακες ζωγραφικής σε κάθε τοίχο.


Τα μικροαντικείμενα, με τα διακοσμητικά stands στήνουν χορό στα μάτια μας ολόγυρα
Όσον αφορά τις εξωτερικές σκηνές είναι και αυτές εκπληκτικές.
Ελάχιστα τα πλάνα κάτω απ το φως της μέρας δίνουν στο φιλμ την απόλυτη ταυτότητα του noir.
Οι σκηνές στα αυτοκίνητα, η τρελή κίνηση στο δρόμο, οι σκηνές στην παραλία μοναδικές.

ΟΙ ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ

HUMPHREY BOGART


Ο Μεγάλος αυτός ηθοποιός, τον είχαμε συνηθίσει σε ρόλους "σκληρού" ανθρώπου που κινείται περιθωριακά στο χώρο της παρανομίας. 
Εδώ θα τον δούμε σε κάποια παντελώς διαφορετικά ερμηνευτικά μέτρα.
Εδώ θα δώσει την τεράστια εσωτερική του ψυχική δύναμη. Ένας συγγραφέας, ένας μοναχικός άντρας, βουτηγμένος στις ψυχολογικές του εκρήξεις, στα σκοτάδια της ψυχής του, συναντά τον έρωτα, τη μόνη δύναμη που μπορεί να τον επαναφέρει στην ψυχολογική ισορροπία και γαλήνη.
Εκπληκτική ερμηνεία πραγματικά από έναν θρυλικό ηθοποιό.






 

GLORIA GRAHAME






Εκπληκτική η ερμηνεία της νεαρής Ηθοποιού. Αλήθεια πως μπορούσαν τότε να έχουν τέτοια ερμηνευτική δύναμη μέσα τους εκείνες οι γυναίκες.
Μια εκπληκτική ισορροπία ανάμεσα στα όρια των συναισθημάτων.
Πραγματικά ερμηνεία που αφήνει το θυμικό κάθε θεατή σφιγμένο σε μια πορεία κατάβασης.


Γοητευτική, τρυφερή, ερωτευμένη, αποφασιστική, φοβισμένη.
Μια πορεία μέσα από τα πάντα μέχρι να νικήσει ο φόβος, μέχρι ο τρόμος και η αμφιβολία να κάψουν τον έρωτά της.





Πάντα ο NICHOLAS RAY ήταν ο σκηνοθέτης που κινηματογραφούσε χαρακτήρες σε κρίση.
Για να μπορέσει να αναδείξει τις συγκρούσεις στο εσωτερικό του κόσμου του.

Οι ερμηνείες επίσης των λοιπών ηθοποιών είναι εξ ίσου εξαιρετικές.
Πολύ γλυκιά και ζεστά ανθρώπινη η ερμηνεία και παρουσία του ART SMITH στο ρόλο του ηλικιωμένου ατζέντη του Dixon.
Επίσης το ζευγάρι των NICOLAJ πάρα πολύ καλοί με τους:  FRANK LOVEJOY & JEFF DONNELL
Αληθοφανής και πειστικός επίσης στο ρόλο του Αστυνόμου Lochner ο CARL BENTON RELD

ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ για την ΤΑΙΝΙΑ

Οι δύο κεντρικοί πρωταγωνιστές, ο BOGART και η GRAHAME είχαν 24 χρόνια διαφοράς στην ηλικία. Στην ταινία ο BOGART ήταν στα 51 ενώ η GRAHAME στα 27 της. Τι ειρωνία, και οι δύο έφυγαν απ τη ζωή στα 57 τους χρόνια....!

Ο NICHOLAS RAY και η GLORIA GRAHAME ήταν παντρεμένοι και στη ζωή και στα γυρίσματα της ταινίας προσπαθούσαν να το κρατήσουν κρυφό για καλλιτεχνικούς λόγους.


Μην περιμένει κανείς happy end σε ταινίες film noir.
H LAUREL έχει ήδη αποφασίσει να εγκαταλείψει τον DIXON.
Η στιγμή της έκρηξής τους είναι ήδη γεγονός


Ο Dixon ξεσπά, τα χέρια του τυλίγονται στο λαιμό της, εκείνη έντρομη δηλώνει ότι δεν τον αντέχει.
Εκείνος καταλαβαίνει πόσο στα αλήθεια την αγαπά.

"Θα τόσκαγες από μένα ;" ουρλιάζει εκείνος.....
"Δεν μπορώ να ζήσω με έναν μανιακό" απαντά εκείνη με όση δύναμη της μένει...

Την ίδια στιγμή που το τηλέφωνο χτυπά


Η Μεγάλη αλήθεια λάμπει: Ο πραγματικός δολοφόνος βρέθηκε. Ο DIXON STEELE είναι αθώος, η αστυνομία ζητά συγγνώμη από την LAUREL για να του την μεταφέρει.
Τι ειρωνεία

"Χθες αυτό θα σήμαινε πολλά για μας", απαντά συγκλονισμένη στον Αστυνόμο η Laurel
"Τώρα απλά δεν μετράει...δεν μετράει καθόλου...."



Για τη σχέση τους είναι τραγικά αργά.....!


Η LAUREL δακρυσμένη τον ακολουθεί με την τραγική ματιά της να φεύγει στον κήπο για πάντα

"Έζησα λίγες βδομάδες...... όσες με αγάπησες.....στο καλό Dix..." 



τι φράση αλήθεια....! "έζησα λίγες βδομάδες, όσες με αγάπησες...."
Μοναξιά, μοναχικότητα, έκλειψη, διάλυση.....





Σχόλια

  1. Δεν θυμάμαι να την έχω δει. Αλλά σίγουρα θα την ψάξω. Το Αμερικάνικο κινηματογραφικό νουάρ είναι μια σχολή από μόνο του. Κι ότι έχω δει από εκεί, σίγουρα ήταν υπέροχο.
    Βέβαια εδώ υπάρχει Χάμφρεϊ Μπόγκαρτ, ένας από τους χαρακτηριστικούς ηθοποιούς της εποχής, ο οποίος μου αρέσει ιδιαίτερα.
    Νάσαι καλά, Γιάννη, έχω μάθει πολλά από εσένα κι έχω δει, αρκετές ταινίες , που ευτυχώς τις πρότεινες εσύ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Βασίλη μου καλησπέρα. Προσωπικά την θεωρώ ως μία από τις καλύτερες του Μπόγκαρτ. Σε έναν ρόλο, που δεν είναι ο τύπος του "μάτσο μαν" αλλά ενός ευάλωτου σεναριογράφου, συγγραφέα. Είναι εκπληκτικός και δένει με την Γκράχαμ με ένα τρόπο μοναδικό. Άριστο φιλμ, γεμάτο συναισθήματα.
      Σε ευχαριστώ φίλε μου, για τα λόγια σου. Χαρά μου να δίνω προτάσεις που αξίζουν για σάς. Καλή βδομάδα.

      Διαγραφή
  2. Δεν την ξέρω την ταινία. Τον Μπόγκαρτ όμως τον γνωρίζω και μ'αρέσει. Σ'ευχαριστούμε Γιάννη και γι αυτήν την παρουσίαση. Καλή σου εβδομάδα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Άννα μου, Μπόγκαρτ, κατ' εμέ στο καλύτερό του! Συγκινητικός, ευάλωτος, ερωτευμένος. Δίπλα σε μια γυναικάρα, με την οποία δένει αρμονικότατα. Στο είδος μας το φιλμ νουάρ αυτό. Μιλά για τη σχέση ενός σεναριογράφου με μια γυναίκα.
      Ευχαριστώ Άννα μου, σε φιλώ. Καλή βδομάδα.

      Διαγραφή
  3. Ρε συ Γιάννη, μα πραγματικά, πού πας και τις ανακαλύπτεις όλες αυτές τις ταινίες; Χαίρομαι φυσικά, γιατί μας μυείς κι εμάς, μας παρασύρεις στο "κύμα" σου. Ζω μερικές φορές κι εγώ στο ρυθμό τού σινεμά, όπως τις προάλλες που είδα δυο ταινίες από εδώ: https://www.youtube.com/@tainiesgiaolous Με εξέπληξε ευχάριστα, γιατί βρήκα ταινίες τής εποχής που αναφέρεις, αν και όχι τόσο πολύ πετυχημένες, εικάζω. Όντως, είναι πολύ λυπηρό που ο τίτλος "χαντακώνει" μια τέτοια ταινία. Μου θυμίζει κάτι βιβλία με απαίσιους (μεταφρασμένους, και καλά) τίτλους, και γελοία εξώφυλλα, που καταδικάζουν εξαρχής κάποια βιβλία, παραπλανώντας το αναγνωστικό κοινό. Μακάρι να μπορέσω να δω το διαμαντάκι που μας πρότεινες! Καλή εβδομάδα! ✨⭐

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Χαχαχαχαχα Πέτρα μου, τα film noir της εποχής αυτής, τα "κυνηγώ" μετά μανίας. Μια εποχή, το you tube ήταν γεμάτο από ελεύθερα διαθέσιμες τέτοιες ταινίες, τις οποίες φυσικά, τίμησα και τις κατέβασα.
      Δεν ξέρω αν αναφέρεσαι στον Ελληνικό τίτλο, ο οποίος ειλικρινά το χαντακώνει το φιλμ ναι. Ο πρωτότυπος νομίζω είναι καλός αλλά οι δικοί μας ...φωστήρες έχουν καταστρέψει ταινίες και ταινίες έτσι. Η σελίδα που λες είναι καλή αλλά δεν ξέρω τι μπορείς να βρεις. Αν σε ενδιαφέρει η συγκεκριμένη ταινία, (στο προτείνω ανεπιφύλακτα), μπορώ να στην στείλω, Πέτρα μου.
      Στέλνω φιλιά και ευχές για καλή σου βδομάδα.

      Διαγραφή
    2. Καλησπέρα Γιάννη. Ευχαριστούμε για όσα πολύτιμα μαθαίνουμε από σένα.

      Διαγραφή
    3. Ευχαριστώ πολύ φίλε μου για τα λόγια σου, να είσαι καλά.

      Διαγραφή
  4. Γιάννη μου, μη με δείρετε, εμένα τα film noir δεν είναι τα αγαπημένα μου! Παρ' όλα αυτά, απόλαυσα την παρουσίαση σου, η οποία όπως πάντα είναι εξαιρετική. Έχεις ιδιαίτερο ταλέντο σ' αυτό άλλωστε.
    Βέβαια, προτείνω να αρχίσεις να ψάχνεις να μας παρουσιάσεις ταινίες με εξωγήινους γιατί είναι must αυτή την εποχή χαχαχαχ
    Να 'σαι πάντα καλά Γιάννη μου και να μας χαρίζεις όμορφες cinefil προτάσεις! Το μεράκι σου, κάνει αυτό το blog τόσο ξεχωριστό!
    Καλό βράδυ :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Να σε δείρουμε γιατί βρε Μαρίνα μου; Για όνομα του Θεού, όχι! Είναι άποψή σου, γούστο σου και είναι απόλυτα σεβαστό. Μην νιώθεις άσχημα μ' αυτό.
      Με εξωγήινους ε; Λες; Να σου πω, δεν έχω έφεση σε τέτοιες ταινίες, χωρίς όμως να αποκλείω κάποια διαμάντια, που έχω δει (π.χ. τη σειρά "Άλιεν").
      Και εσύ να είσαι καλά, Μαρίνα μου. Τα λόγια και η παρουσία σου, είναι για μένα στήριξη και χαρά. Τα φιλιά μου.

      Διαγραφή
  5. Mε παρακίνησε η παρουσίασή σου να τη δω Γιάννη μου. Την έψαξα στο YouTube, τη βρήκα. Ίδιοι ηθοποιοί αλλά ως σκηνοθέτης αναφέρεται ο Χίτσκοκ. Πρόκειται για την ίδια ταινία πράγματι; https://www.youtube.com/watch?v=l1klhiAkDmo&list=PLv4iVbBXHsLjUKEQ9LbQKBasW9L5Hzz6i&index=5
    Σ' ευχαριστώ πολύ , καλό Σαββατοκύριακο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ακριβώς αυτή είναι, Μαρία μου, αλλά δεν είναι του Χίτσκοκ, ούτε καν! Οι άνθρωποι είναι λάθος. Μαρία, θέλεις να σου στείλω την ταινία ακέραια στο mail σου; Για μένα δεν είναι θέμα κορίτσι μου. Πες μου. Απλά θα πας να την κατεβάσεις από τον ιστότοπο που θα στην στείλω και φυσικά είναι απόλυτα έμπιστος, δεν είναι τίποτα "παράξενα".
      Σε ευχαριστώ πολύ καλή μου φίλη. Καλό Σαββατοκύριακο.

      Διαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις τελευταίου μήνα

Κλασικά αριστουργήματα της λογοτεχνίας στον κινηματογράφο: "Ανεμοδαρμένα ύψη" της Έμιλυ Μπροντέ

"Έρημη χώρα" η τηλεοπτική σειρά, που πρέπει να δεις

ΤΟ ΜΟΝΤΑΖ στον ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ: Θεωρίες-Σχολές