Batman, ένα κόμικ θρύλος. Tim Burton vs Chr. Nolan. Μέρος 1ο: Η κινηματογραφική προσέγγιση του Tim Burton

 Φίλες και Φίλοι 

σας είχα προαναγγείλει το σημερινό θέμα εδώ και καιρό. Ήρθε η στιγμή να ξεκινήσουμε την παρουσίασή του όπως αναλυτικά θα συζητήσουμε παρακάτω



Όμως σας έχω μια ευχάριστη έκπληξη σήμερα στο CINEFIL.

H έκπληξη αυτή ακούει στο όνομα: ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΕΡΒΕΝΤΛΗΣ


My Little Stories

Τον αγαπητό φίλο Γιώργο, τον ξέρετε πολλοί από το παραπάνω blog του. Η γραφή του, τα έργα του, τα βιβλία του, η μεγάλη του αγάπη στην λογοτεχνία φαντασίας και τρόμου είναι πλέον καταξιωμένη στο χώρο. 

Έχω λοιπόν τη χαρά και την τιμή να σας ανακοινώσω ότι το μεγάλο αυτό αφιέρωμα στον θρυλικό Batman και στο κινηματογραφικό του πέρασμα μέσα από δύο τεράστιες κινηματογραφικές προσωπικότητες, το δουλέψαμε ΜΑΖΙ. 

Τι θα σας παρουσιάσουμε στο θέμα:

Ο Γιώργος, μέσα από την εργασία του, θα μας δώσει αρκετά πράγματα εισαγωγικά για την φιγούρα του Batman ως δημιουργία κόμικ. Κατόπιν θα "δούμε" για το πως ο μεγάλος σκηνοθέτης TIM BURTON συνέλαβε αισθητικά τον ήρωα και πως τον ανέδειξε στις δύο μεγάλες του ταινίες. Θα ακολουθήσει το δεύτερο μέρος, όπου εκεί, πάλι ο Γιώργος, θα μας παρουσιάσει τον μεγάλο σκηνοθέτη CHRISTOPHER NOLAN και τη δική του μεγάλη τριλογία ταινιών πάνω στον ίδιο χαρακτήρα.

Εγώ θα κλείνω κάθε μέρος με τις καθαρά πληροφοριακές αναφορές για τις ταινίες (Συντελεστές, ερμηνείες, βραβεύσεις, οικονομικά στοιχεία)

Ο σκοτεινός κόσμος του Batman και της Gotham city, κόσμος βγαλμένος από τα νεανικά παιδικά μας χρόνια έρχεται να ζωντανέψει στον κόσμο του κινηματογράφου με τρόπο απόλυτα εμφαντικό σε πολύ μεγάλες φιλμικές δημιουργίες αλλά και μουσικές που έχουν αφήσει εποχή.

Ξεκινάμε λοιπόν.


Batman, ο σκοτεινός ιππότης, ο τιμωρός της Gotham.

(Ανάλυση: Γιώργος Δερβεντλής)


“Γέννηση” του χαρακτήρα

O Batman είναι ένας ήρωας ο οποίος γεννήθηκε από την πένα του Bob Cane και του Bill Finger (σχέδιο και ιστορία αντίστοιχα), και έκανε την πρώτη του εμφάνιση στο τεύχος 27 των Detective Comics (μετέπειτα DC comics) στης 30 Μαρτίου 1939. Το 1940 θα αποκτήσει και το αποκλειστικό του έντυπο και έτσι θα ξεκινήσει το χτίσιμο των περιπετειών του μασκοφόρου εκδικητή. 

Bob Cane



Bill Finger

Η εμφάνιση του ήρθε για να αντιμετωπίσει τον ομόσταβλο Superman. Ο Batman είναι το alter-ego του Bruce Wayne, ενός πολυεκατομμυριούχου ζεν πρεμιέ ιδιοκτήτη των επιχειρήσεων Wayne. Η ιστορία και όλες οι προεκτάσεις που έχουν δοθεί στον ήρωα, σε όλα τα παράλληλα κόμικ σύμπαντα, διαδραματίζεται στην φανταστική Gotham. Μια σκοτεινή πόλη διαφθοράς και δολοπλοκιών, όπου σε κάθε στενό γίνεται και ένα έγκλημα. Είναι μια άγρυπνη πόλη που στεγάζει επιτυχώς επιτυχημένους μεγιστάνες, διακεκριμένους μα διαταραγμένους επιστήμονες, παρανοϊκούς κλέφτες και ευφάνταστους δολοφόνους ως και ένα ολοκληρωμένο σύστημα μαφίας που κινεί τα νήματα του υποκόσμου.


Οι δημιουργοί του Batman και οι μετέπειτα συνεχιστές του έργου τους εμπλούτισαν τις σελίδες με πολλούς χαρακτήρες, δίνοντας έτσι χώρο για απεριόριστες ιστορίες. Χαρακτήρες όπως:

  • Τον πιστό μπάτλερ και φίλο Alfred Pennyworth
  • Τον βοηθό του στην καταπολέμηση του εγκλήματος Robin τον James Gordon
και ευφάνταστους αντιπάλους, όπως:

  • Την Catwoman
  • Τον Penguin και φυσικά
  • Τον Joker. 
Ο Bruce Wayne απ’ την αρχή παρουσιάστηκε ως ένα παιδί που τα είχε όλα και σε μια στιγμή, τύχης ή προμελετημένο έγκλημα, χάνει τον κόσμο κάτω από τα πόδια του. Οι γονείς του δολοφονούνται μπρος στα μάτια του και εκείνος ορκίζεται να γίνει ο εκδικητής που θα πατάξει την διαφθορά, που θα φέρει την ισορροπία στο κατεστραμμένο Gotham. 

Έτσι ξεκινά να εξασκείται φυσικά και πνευματικά και δημιουργεί την περσόνα της νυχτερίδας, αυτήν δηλαδή που βρίσκεται πάντα ένα βήμα μπροστά απ’ τους εγκληματίες. Αρωγός φυσικά η αμύθητη περιουσία που του άφησε ο πατέρας του, χάρη στην οποία θωρακίζει το κορμί του και εξοπλίζει τον εαυτό του με πρωτοποριακά οχήματα και γκάτζετ. Στην αρχή της καριέρας του σχεδιάστηκε να είναι ένας ατίθασος τιμωρός, ένα πληγωμένο αγόρι σε σώμα άντρα, οπού συχνά σκότωνε ή κακοποιούσε τους εγκληματίες. 

Με τον καιρό εξελίχτηκε όμως σε έναν χαρακτήρα με αυστηρό ηθικό κώδικα και ανεπτυγμένη την αίσθηση της δικαιοσύνης. Σε αντίθεση με πολλούς υπερήρωες, ο Batman δεν διαθέτει καμία υπερδύναμη, μα,  χρησιμοποιεί επιδέξια τόσο τις πολεμικές του αρετές και την εξυπνάδα του όσο και τον πλούτο του.

Προσωπικότητα

Θα μπορούσαμε να μιλήσουμε για μια διχασμένη προσωπικότητα που χάρη στο θάνατο των γονιών του ξετυλίγεται. Και μπορούμε να το πούμε αυτό επειδή από μικρός αναγκάστηκε να δει το βρώμικο πρόσωπο της Gotham. Και ενώ ο μικρός Bruce προσπαθεί να βρει τα πατήματά του στον σκληρό κόσμο, το μίσος και η θλίψη που έχουν γεννηθεί μέσα του τον ωθούν να ξεπεράσει τα όρια του εαυτού του και να γίνει ο λυτρωτής της πόλης του και φυσικά της πληγωμένης του ψυχής. Η μάσκα απαραίτητη, τόσο για να προστατέψει τον εαυτό του, όσο και αυτούς που αγαπάει. Άλλωστε η βασική του εκπαίδευση με τους League of Shadows, (εκδοχή Nolan), επιβάλλει στα μέλη τους να ενεργούν ανώνυμα και μυστικά. Μια εκπαίδευση που θα όριζε την πορεία του απελπισμένου Bruce Wayne. Μια εκπαίδευση που θα σκληραγωγούσε το σώμα του.


Ο Batman στην Οθόνη

Α. Τηλεόραση

Ο κόσμος του Batman είναι πολύ πλούσιος. Με αμέτρητα κόμικς σχεδιασμένα από πολλούς διακεκριμένους καλλιτέχνες, τηλεοπτικές σειρές (κάποιες αρκετά καλές, κάποιες να αγγίζουν τα όρια της παρωδίας), σειρές animation, ηλεκτρονικά παιχνίδια και φυσικά ταινίες. Η παρθενική εμφάνιση του Batman έγινε ατυχώς στην τηλεόραση, πρώτη φορά το 1943 όπου για 15 επεισόδια μπορούσαμε να δούμε τις ασπρόμαυρες περιπέτειες του Wayne/Batman.

 Όμως η σειρά που έχει μείνει – για τους λάθους λόγους- είναι η campy μα, πλέον, cult  ομώνυμη σειρά του 1966. Για πρώτη φορά μπορούσαμε να δούμε τον μασκοφόρο ήρωα όπως στα κόμικ, με χρώμα (ίσως λίγο παραπάνω απ’ ό,τι έπρεπε). Ο Adam West και ο Burt Ward ανέλαβαν τους ρόλους του Batman και Robin αντίστοιχα. Ήταν η πρώτη σειρά που συμπεριέλαβε το αντίπαλο πάνθεο από τις χάρτινες ιστορίες, όμως, ακολούθησε μια πολύ διαφορετική προσέγγιση, δίνοντας στην σειρά ένα εντελώς κωμικό και καρτουνίστικο χαρακτήρα. Η σειρά κράτησε για τρεις σεζόν ως το 1968.

O Batman στον Κινηματογράφο

Διαβάζουμε ακούγοντας την συγκλονιστική μουσική του Dany Elfman



Στην ιστορία της έβδομης τέχνης έχουμε πολλές κινηματογραφικές παραγωγές με θέμα τον σκοτεινό υπερ-ήρωα. Στην παρούσα μας ανάλυση-παρουσίαση θα σταθούμε σε μια πεντάδα ταινιών, δημιούργημα δύο πολύ μεγάλων κινηματογραφιστών. Οι ταινίες αυτές, υπερκάλυψαν σε κάθε λεπτομέρεια, πτυχή, σενάριο και αισθητική τον θρυλικό γκρίζο ιππότη. Πάμε να τις αναφέρουμε:

TIM BURTON



1989  "BATMAN"

1992  "BATMAN RETURNS" 

CHRISTOPHER NOLAN



2005  "BATMAN BEGINS"  (BATMAN: Η αρχή)

2008  "ΤΗΕ DARK KNIGHT" (Ο ΣΚΟΤΕΙΝΟΣ ΙΠΠΟΤΗΣ)

2012  "THE DARK KNIGHT RISES"  (Ο ΣΚΟΤΕΙΝΟΣ ΙΠΠΟΤΗΣ: Η ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ)


Μέρος 1ο:  Η Προσέγγιση του TIM BURTON

“Batman”



Έπρεπε να περάσουν σχεδόν είκοσι χρόνια πριν οι οπαδοί του Batman ικανοποιηθούν. Με μια ταινία αυτή τη φορά που θα επέστρεφε τον ήρωα πίσω στις σκοτεινές καταβολές του. Αυτό έγινε με την βοήθεια του Tim Burton, φρέσκο μετά από την επιτυχία του Beetlejuice. 

Θέλοντας να αποδώσουν έναν Batman όσο πιο πιστό στα αρχέτυπα κόμικ των Bob Kane και Bill Finger δοκίμασαν πάρα πολλά σενάρια αντλώντας και ιδέες από τα graphic novel του Frank Miller. Το αποτέλεσμα είναι η πρώτη ταινία να είναι όσο σκοτεινή θα θέλαμε, με τον σκηνοθέτη να χαρίζει μια, γνώριμη γι’ αυτόν, goth πινελιά. 

Η ταινία καταφέρνει να μας δείξει ένα ήρωα εύθραυστο, ευαίσθητο και ανθρώπινο. Σε αυτό συμβάλλει βέβαια και η εξαίσια ερμηνεία του Michael Keaton  ο οποίος, παρά το κωμικό του παρελθόν, παραδίδει μια μεστή και δυναμική ερμηνεία. 

Η ταινία χωρίς να μας δίνει αρκετές πληροφορίες για το παρελθόν του ήρωα (πέρα από τον θάνατο των γονιών του), μας παρουσιάζει έναν Batman δυναμικό που προσπαθεί να προστατέψει την Gotham από τον παρανοϊκό εγκληματία Joker. Μια απολαυστική και, όσο πρέπει, τρελή ερμηνεία από τον Jack Nicholson ο οποίος κινείται με μαεστρία ανάμεσα στο κορυφαίο και το camp. Η ταινία μας δείχνει εδώ όμως και την σκοτεινή μεριά του Batman, μιας και στην ουσία είναι υπεύθυνος για την γέννηση του Joker (το σενάριο εδώ βασίζεται στο κόμικ του 1951 “The man behind the red hood!”). 

Μια πράξη του που σίγουρα συνέβαλε στην ηθική στροφή του Batman. Η ταινία με την επιτυχία της έκανε γνωστό στο ευρύ κοινό τον Batman και μια συνέχεια ήταν αναμενόμενη, με τον ίδιο σκηνοθέτη στη καρέκλα (αν και ο Burton δεν ήθελε, για καλό δικό μας επέστρεψε).


Τα στοιχεία της ταινίας 

(Ανάλυση παρουσίαση: Γιάννης Πιταροκοίλης)

Πρεμιέρα: 27 Οκτώβρη 1989 στην Ελλάδα

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Σενάριο: SAM HAMM & WARREN SKAAREN

Κινηματογράφιση: ROGER PRATT

Μουσική: DANNY ELFMAN

Μοντάζ:  RAY LOVEJOY

Casting:  MARION DOUGHERTY

Production design: ANTON FURST

Σκηνογραφία:  PETER YOUNG

Ενδυματολογία: BOB RINGWOOD & TONY DUNSTERVILLE


ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ

MICHAEL KEATON στο ρόλο του Bruce Wayne/Batman


JACK NICKHOLSON στο ρόλο του Jack Napier/Joker


Ο μεγάλος ηθοποιός, ξεκινά την σκυτάλη του πρώτου από τους τρεις Joker που θα εμφανιστούν στον σύγχρονο κινηματογράφο. Ο χαρακτήρας του, τραγική φιγούρα, παραμορφωμένη μέσα στο οξύ, καταλήγει σε μια διαδρομή περιθωριακή, σκοτεινή και καταραμένη θα έλεγε κανείς.

Ακροβατώντας από τον σταρ ενός dark musical ως το σκοτεινό πρωταγωνιστή παρουσιάζει ανάγλυφα την διπλή του προσωπικότητα. Χιούμορ και σκοτάδι μαζί σε έναν αλλόκοτο συνδυασμό.


KIM BASINGER στο ρόλο της δημοσιογράφου Vicky Vale



Την έχουμε δει και σε καλύτερες ερμηνείες την λαμπερή και πανέμορφη ηθοποιό. Εδώ εμφανίζεται σε έναν χαρακτήρα εύθραυστο δίχως το απαιτούμενο τσαγανό μιας δυναμικής ερμηνείας. Ίσως να φταίει και ο χαρακτήρας που της αποδίδεται στο σενάριο.


ROBERT WUHL στο ρόλο του δημοσιογράφου Alexander Knox



PAT HINGLE στο ρόλο του επικεφαλής αστυνομίας Gordon



MICHAEL GOUGH στο ρόλο του μπάτλερ Alfred




Για τον εξαίρετο ηθοποιό, η ερμηνεία του αυτή θα τον αναδείξει εξαιρετικά στις δύο δημιουργίες του σκηνοθέτη. Άψογος σε όλα του. Εμφανισιακά και ερμηνευτικά.


BILLY DEE WILLIAMS στο ρόλο του γερουσιαστή Harvey Dent



JACK PALANCE στο ρόλο του Grissom



JERRY HALL στο ρόλο της Alicia



TRACEY WALTER στο ρόλο του Bob the Goon



LEE WALLACE στο ρόλο του Δημάρχου


Στοιχεία για την ταινία

Το κόστος της ταινίας ανήλθε στα 35 εκατομ. δολάρια και τα συνολικά της έσοδα ήδη έχουν ξεπεράσει προ πολλού τα 412 εκατομ. δολάρια.



Βραβεύσεις

Η ταινία κατέκτησε 8 διεθνή βραβεία και ακόμα 26 Υποψηφιότητες.

Είχε μία υποψηφιότητα για Όσκαρ (Σκηνογραφία-απόλυτα δικαιολογημένα θα προσέθετα προσωπικά), 6 υποψηφιότητες για βραβεία BAFTA, (Β' ρόλου για τον Jack Nicholson, ενδυματολογία, μακιγιάζ, ειδικά εφέ, ηχοληψία, σχεδιασμό παραγωγής), 1 υποψηφιότητα για Χρυσή σφαίρα ΗΠΑ (Jack Nicholson για την απόδοσή του ως ερμηνεία και musical)


"Batman returns"

(O Μπάτμαν επιστρέφει)

(Ανάλυση: Γιώργος Δερβεντλής)


Ο Tim Burton επιστρέφει δυναμικά με το κορυφαίο "Batman Returns" το 1992. 

Με τον Michael Keaton να κρατάει τον πρωταγωνιστικό ρόλο για μια ακόμη φορά και ένα εξαίσιο επιτελείο ηθοποιών να τον περικλείει. 

Το σενάριο της ταινίας δανείζεται στοιχεία τόσο από τα κόμικ όσο και από την τηλεοπτική σειρά του ‘60. Μας παρουσιάζει έναν ήρωα πιο δυναμικό και αποφασισμένο. Η πόλη του τον έχει, εν μέρει, αποδεχτεί και εκείνος προσπαθεί να την κρατήσει ασφαλή όσο μπορεί. Όμως η διαφθορά και η παρακμή συνεχίζεται και γίνεται όλο και πιο έντονη. Για πρώτη φορά έχουμε πολλά μέτωπα να αντιμετωπιστούν συγχρόνως, με εικονικούς κακούς να κάνουν την εμφάνισή τους:

  • Ο παραμορφωμένος και κυνηγημένος Penguin (καταπληκτικός Danny DeVito) που ζητά διακαώς την αποδοχή που ποτέ δεν είχε.


  • Η παραγκωνισμένη και παραμελημένη Selina Kyle/Catwoman (αισθησιακά επικίνδυνη η Michelle Pfeiffer) και


  • Η προσωποποίηση του διεφθαρμένου επιχειρηματία Max Shreck (απολαυστικός Christopher Walken). 

Πρόκειται για κακούς που δε ξέρεις αν αξίζει να τους μισείς ή να τους λυπάσαι. Ο Penguin παραμελημένος και  εγκαταλειμμένος από τους ίδιους τους γονείς του, αποχαιρετά την ανθρώπινή του υπόσταση και μεταμορφώνεται σε ένα ‘’τέρας’’, αδίστακτο δολοφόνο και εκβιαστή.

Η Selina Kyle, η οποία φοβάται ως και την σκιά της, μετατρέπεται στην γοητευτική κλέφτρα και δολοφόνο, αφού το αφεντικό της πρώτα την ρίξει από έναν ουρανοξύστη επειδή υπήρξε μάρτυρας των ποταπών του πράξεων. 

Το goth στοιχείο παραμένει και εμπλουτίζεται, παρουσιάζοντας μας μια γιορτινή μα και θανατερή Gotham. Στην ταινία είναι εμφανής η εξέλιξη του Batman, ο οποίος έχοντας την αποδοχή παρουσιάζεται ως σωτήρας ή καλύτερα ως ένας τιμωρός του εγκλήματος πιο σκοτεινός και πιο μυστήριος. 

Και οι δύο ταινίες του Burton έδωσαν το απαραίτητο σκοτάδι που αρμόζει στον Batman, όχι αγαπητό απ’ όλους, και έχτισε το δικό του μοναδικό σύμπαν, το Burtonverse. Το ίδιο μοτίβο και αισθητική, όμως λιγότερο σκοτεινές και πιο καρτουνίστικες, θα ακολουθήσουν και οι δύο επόμενες ταινίες: Batman Forever (1995) και Batman and Robin (1997). Με αυτές θα τελείωνε η άτυπη ανθολογία των Batman ταινιών και του Burtonverse.

Τα στοιχεία της ταινίας

(Ανάλυση: Γιάννης Πιταροκοίλης)

Πρεμιέρα στην Ελλάδα: 18 Σεπτέμβρη 1992

Σενάριο: DANIEL WATERS & SAM HAMM 

Κινηματογράφιση: STEFAN CZAPSKY

Μοντάζ:  BOB BADAMI & CHRIS LEBENZON

Μουσική: DANNY ELFMAN

Production design:  BO WELCH

Σκηνογραφία:  CHERYL CARASIK

Ενδυματολογία:  BOB RINGWOOD & MARY VOGT


Ερμηνείες

Τρείς είναι οι ηθοποιοί που διατηρούν το βασικό του ρόλο και στη δεύτερη ταινία του Burton.

Ο MICHAEL KEATON διατηρεί και εδώ το ρόλο του Μπάτμαν, μαζί με τους: MICHAEL GOUGH στο ρόλο του μπάτλερ Alfred και ο PAT HINGLE στο ρόλο του αστυνομικού διοικητή Gordon.

Στην υπόλοιπη πρωταγωνιστική διανομή μπαίνουν οι:

MICHELLE PFEIFFER στο ρόλο της Selina Kyle/Catwoman




DANY DE VITO στο ρόλο του Πιγκουίνου




CHRISTOPHER WALKEN στο ρόλο του βιομήχανου Max Shreck




MICHAEL MURPHY στο ρόλο του Δημάρχου




CRISTI CONAWAY στο ρόλο της Ice Princess




Συμπληρώνοντας την ανάλυση του αγαπητού Γιώργου Δερβεντλή, θα έλεγα ότι εδώ, ο μαιτρ των ταινιών gothic, Tim Burton, δημιουργεί μια ταινία με επιβλητικό ανάλογο ύφος.
Ντεκόρ, Σκηνογραφία, Χώροι, Χρώμα, Διακόσμηση, Φωτισμός, Ενδυματολογία.
Όλα εξυπηρετούν την τελική μορφή του έργου, που χτίζεται σε μια γοτθική σκοτεινή φόρμα τέτοια που να αναδεικνύει την ατμόσφαιρα.

Η συγκλονιστική μουσική του Dany Elfman, μόνιμου συνεργάτη των ταινιών του Burton, ντύνει την ταινία με ένα κλασικό soundtrack που συγκινεί.

Η Ταινία κόστισε 80 εκατομ. δολάρια, υπερδιπλάσιο δηλαδή κόστος από τον πρώτο "Batman" και είχε έσοδα από εισιτήρια στα 267 εκατομ. δολάρια, μειωμένα σε σχέση με τα 412 της πρώτης παραγωγής.


ΒΡΑΒΕΥΣΕΙΣ

Η ταινία τιμήθηκε με 2 διεθνή βραβεία και ακόμα 27 υποψηφιότητες.
Ήταν υποψήφια για 2 Όσκαρ (Μακιγιάζ, Οπτικά εφέ),  2 επίσης υποψηφιότητες BAFTA για τις ίδιες κατηγορίες



Ερμηνείες

Θα το πω τώρα αλλά θα το πω και συνολικά.
Οι ταινίες του Μπάτμαν είναι αυτές στις οποίες έχουμε, στην κυριολεξία, ρεσιτάλ δεύτερων ρόλων.

Η Michelle Pfeiffer ως Selina Kyle/Catwoman δεν θέλει συστάσεις! Η πανέμορφη ηθοποιός είναι ικανή να πάρει όλη την ταινία επάνω της όταν το επιβάλλουν οι στιγμές. Και το κάνει μαζί με τον Michael Keaton σε μια κορυφαία στιγμή που θα σας μιλήσω πιο κάτω.

Ο Michael Keaton, εδώ είναι ακόμα πιο ώριμος, πιο εσωτερικός στην ερμηνεία του. Χωρίς έξαρση αλλά με ένα αξιοσημείωτο χαμηλό προφίλ καταφέρνει να μας δώσει τη μορφή του σκοτεινού ιππότη.

Για τον Dany De Vito τα λόγια επίσης είναι περιττά. Συγκλονιστική παρουσία του ιδιόμορφου αυτού τέρατος. Προφορά και ομιλία που παραπέμπει σε θεατρική Σαιξπηρική ερμηνεία, συναισθήματα βαθιά, δυνατά και πολλές φορές ανατριχιαστικά.

Ο Christopher Walken συμπληρώνει τη βασική τετράδα. Με εξωτερικά χαρακτηριστικά στην ερμηνεία του σκόπιμα υπερ-τονισμένα, δίνει το ρόλο με απόλυτη πιστότητα και ρεαλισμό.

Ο Michael Gough και στις δύο ταινίες, ως Μπάτλερ Alfred είναι υπέροχος πραγματικά.




Κλείνοντας την παρουσίαση και της δεύτερης ταινίας θα ήθελα, προσωπικά, να σταθώ σε μια από τις πιο εμβληματικές και συγκινησιακές σκηνές της.
Είναι αυτή του χορού ανάμεσα στον Bruce Wayne (Batman) και της Selina Kyle.
Ο Michael Keaton με την Michelle Pfeiffer


Δύο σκοτεινά πρόσωπα, δύο άνθρωποι που ζουν αιχμάλωτοι των δικών τους προσωπικών απωθημένων και τραυματικών βιωμάτων. Ένα έντονα γοητευτικό ερωτικό ζευγάρι που δεν ολοκλήρωσε ποτέ τον εσωτερικό του πόθο. Που βρέθηκε από τη σύγκρουση των δυνάμεων στο σκοτάδι, απέναντι ο ένας από τον άλλον.
Στροβιλίζονται σε έναν χορό, στον οποίο αποτυπώνεται δραματικά αυτό που θέλει να βγει απ την ψυχή τους. Να σπάσουν τα δεσμά τους, να λυτρωθούν στην ερωτική τους ένωση, να απαλλαγούν από ρόλους και αποστολές. Να ζήσουν τις στιγμές τους. Ένας έρωτας, λες καταραμένος. Κάτι που όμως δεν θα γίνει ποτέ!
Με τη ζωή να τους αφήνει έρμαια των θέσεων και των απωθημένων που θα υπηρετήσουν



Αγαπητοί μας φίλοι και φίλες
κλείνουμε εδώ το 1ο μέρος του αφιερώματος στην κινηματογραφική παρουσίαση του ήρωα των κόμικ Batman μέσα από δύο μεγάλους κινηματογραφιστές, τον Burton και τον Nolan.
Στο μέρος αυτό, είχαμε την ευκαιρία να κάνουμε μια εισαγωγή στη φιγούρα και τον χαρακτήρα του σκοτεινού ιππότη της Gotham και να σταθούμε στο πως την ανέδειξε ο σκηνοθέτης, μαιτρ του κινηματογράφου gothic και cartoon. Ο μεγάλος TIM BURTON.

Βουλιάξαμε στο χρώμα και στο ύφος του. Μαγευτήκαμε στην επιβλητική μουσική του Danny Elfman, ζήσαμε τα αδιέξοδα των ηρώων του.
Στο 2ο μέρος θα σταθούμε στην κινηματογραφική εκδοχή του CHRISTOPHER NOLAN στην σημερινή μας εποχή.

Ως τότε μένετε κοντά μας και απολαμβάνετε κάθε σας στιγμή

Εργασία, Ανάλυση, Επιμέλεια εικόνων:
Γιώργος Δερβεντλής
Γιάννης Πιταροκοίλης










Σχόλια

  1. Είναι, ίσως, η πιο πετυχημένη μεταφορά κόμικς στον κινηματογράφο. Ευφάνταστοι κακοί, σε μια δυστοπική πολιτεία, όπου στο τέλος οι δυνάμεις του Μπατ μαν θα κυριαρχήσουν επί του κακού.
    Περιμένω την συνέχεια!
    Την Καλημέρα μου, Γιάννη!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Βασίλη μου, σε σένα φίλε απολαμβάνω ότι σε κάθε είδος είσαι παρών. Η δεκτικότητα που έχεις ως πνευματικός άνθρωπος σε ρεύματα, είδη, σκέψεις, σχολές είναι εντυπωσιακή. Και αυτό είναι μεγάλη υπόθεση στις μέρες μας για να είσαι κοντά παντού.
      Ο όρος "δυστοπική" πολιτεία μου άρεσε πάρα πολύ καλέ μου φίλε. Να είσαι καλά εύχομαι. Και ειλικρινά σε ευχαριστώ.

      Διαγραφή
  2. Γιάννη μου εντάξει τι να πω. Καταρχήν να σ' ευχαριστήσω που μου έδωσες την ευκαιρία να συμμετέχω σ' αυτή την ιδέα. Αγαπημένες οι συγκεκριμένες ταινίες του Burton, η πρώτη μου κινηματογραφική επαφή με τον Batman. Θα συμφωνήσω μαζί σου, ειδικά στο Batman Returns, έχουμε μια πανδαισία πό δεύτερους ρόλους. Για το πρώτο, εντάξει την παράσταση δικαίως κερδίζει ο Jack Nicholson, με την υπερβολική του ηθοποιία, συγκριτικά με τον άπειρο Michael Keaton. Έπρεπε να περιμένουμε ως τη δεύτερη ταινία για μία μεστή ερμηνεία. Όμως, κατά τη γνώμη μου, θα έπρεπε και στη δεύτερη ταινία να κινηθεί σε πιο goth παρά camp μονοπάτια. Αν και αγαπητή, σεναριακά κάπου ξεφεύγει, όμως με τρόπο που δεν ενοχλεί. Συγκριτικά, πάντα μιλώντας, με τη πρώτη ταινία που το μόνο, στα όρια του camp, ήταν η ερμηνεία του Jack.
    Μουσικά φυσικά η μυστηριακές μελωδίες του Dany Elfman δημιουργούν μια ατμόσφαιρα σκοτεινή, όπως και σε όλες τις συνεργασίες του με τον Burton, και παραμυθένια.
    Μπράβο Γιάννη για το υπέροχο θέμα και την εξαίσια επιμέλεια.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Γιώργο αγαπητέ φίλε,
      αποτέλεσε τιμή για μένα και μεγάλη χαρά η παρουσία σου εδώ. Η συνεργασία αυτή ήταν εξαιρετική, συναντηθήκαμε σε ένα θέμα που μας αρέσει και μας εμπνέει. Και αφεθήκαμε ελεύθεροι να δημιουργήσουμε. Μου αρέσει να συνεργάζομαι με φίλους Γιώργο. Παίρνω και νιώθω πάρα πολύ όμορφα πράγματα.
      Στο έργο μας τώρα ξεκινώ απ το τέλος να πω ότι η μουσική του DANY ELFMAN είναι σήματα κατατεθέν της τεχνοτροπίας του. Όπως θα είναι και του HANS ZIMMER στις ταινίες του Nolan όπως θα δούμε. Μουσική συγκλονιστική, επική, μυστηριώδης.
      Ο Keaton στην δεύτερη ταινία είναι πολύ πιο καλός, εκφραστικός, δυνατός στην ερμηνεία του. Για τους δεύτερους ρόλους τι να πούμε. Ρεσιτάλ πραγματικό.
      Καλησπέρα φίλε και αυτή η συνεργασία θα έχει και συνέχεια.
      Σε ευχαριστώ ξανά.

      Διαγραφή
  3. Τι να πω; Δυο φίλοι ενώσατε τις δυνάμεις σας σε μια εντυπωσιακή παρουσίαση και είναι θαυμάσια δουλειά. Δεν είχα ιδέα για τα κόμικς του Μπάτμαν.
    Τις ταινίες τις έχω δει και παρόλο που δεν δηλώνω φαν του Μπάτμαν, είναι αξιόλογες.
    Αλλά οι δεύτεροι ρόλοι και στις δυο ταινίες είναι σύνθετοι και ο καλός ηθοποιός μπορεί να ξετυλίξει τα ταλέντα του. Γι αυτό και διέπρεψαν. Γι αυτό και δόθηκαν σε τόσο καλούς ηθοποιούς.
    Περιμένοντας τη συνέχεια να σας ευχηθώ να είστε καλά και να ξανασυνεργαστείτε τόσο όμορφα
    Καλημέρα και στους δυο σας

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Τα κόμικς του Μπατμαν Άννα μου, είναι ιστορία δεκαετιών πριν. Πριν και τα δικά μας παιδικά χρόνια. Από τα πρώτα του είδους. Ως περσόνα και ρόλο ομολογώ και εγώ ότι ο Μπατμαν δεν είναι το ιδανικό μου. Στην συνέχεια του αφιερώματος μάλιστα ο Γιώργος κάνει αναφορά στις ιδεολογικές του προεκτάσεις.
      Όπως λες, οι δεύτεροι ρόλοι και στις 5 αυτές ταινίες είναι εκπληκτικοί! Σπάνιο φαινόμενο αυτό για κινηματογραφικές παραγωγές. Και ναι, δόθηκαν σε πολύ μεγάλα ονόματα γιατί ακριβώς οι χαρακτήρες είναι πολυσύνθετοι και δύσκολα ερμηνεύσιμοι.
      Να σε ευχαριστήσουμε για την αγάπη που μας δείχνεις καλή μου φίλη. Να είμαστε καλά.

      Διαγραφή
  4. Πέρα απ' την εξαιρετική σας έρευνα και παρουσίαση, θαυμάζω τη συλλογικότητα που σας διακρίνει και το πνεύμα συνεργασίας που έχετε. Ελάχιστα γνώριζα απ' το παρασκήνιο της ταινίας που ομολογώ πως δεν είναι απ' τις αγαπημένες μου επιλογές. Αναμένω με ενδιαφέρον και το δεύτερο μέρος με τις ιδεολογικές προεκτάσεις της ταινίας.
    Να είστε καλά και συγχαρητήρια πολλά για τη δουλειά σας!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μαρία μου,
      αγαπημένη μας φίλη, σε ευχαριστούμε πολύ για τα καλά σου λόγια. Για μας είναι μια εξαίρετη εμπειρία. Πιστεύω ο Γιώργος είναι από τους ανθρώπους που, το διάβασμά του και η σπουδή του πάνω στο είδος, τον αναδεικνύει ικανό να μας μιλήσει για το παρασκήνιο του batman ως κόμικ και αισθητική.
      Σίγουρα ο κόσμος αυτός δεν είναι το ιδανικό μας μήτε το πρότυπό μας. Δεν παύει όμως να αποτελεί πεδίο καλλιτεχνικής έκφρασης μέσα από την οποία κάποιος μπορεί να δει υπέροχες δημιουργίες. Να είσαι καλά κορίτσι μου.

      Διαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις τελευταίου μήνα

Κλασικά αριστουργήματα της λογοτεχνίας στον κινηματογράφο: "Ανεμοδαρμένα ύψη" της Έμιλυ Μπροντέ

ΤΟ ΜΟΝΤΑΖ στον ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ: Θεωρίες-Σχολές

Χρυσά ζευγάρια στο Ελληνικό σινεμά (Μέρος 4ο)