Γροθιά στον ρατσισμό. Robin Bissell: "The best of Enemies"
Φίλες και φίλοι του CINEFIL
Ο Μάης ξεκινά εδώ με παρουσίαση ταινίας.
Αυτή τη φορά θα αφήσουμε τον ονειρικό και παραμυθένιο κόσμο της φαντασίας και θα πάμε στον στυγνό ρεαλιστικό κόσμο. Θα ιχνηλατήσουμε κινηματογραφικά ένα φιλμ του σύγχρονου Αμερικάνικου κινηματογράφου, αλλιώτικου από τις κλασικές "αμερικανιές".
Και μιας και βρισκόμαστε στην ατμόσφαιρα της Εργατικής Πρωτομαγιάς θα σταθούμε σε ένα αμιγώς κοινωνικό-πολιτικό φιλμ, το οποίο μετέφερε στην μεγάλη οθόνη μια απόλυτα αληθινή ιστορία που συνέβη στο όχι και τόσο μακρινό 1971 στην πόλη DURHAM, στην πολιτεία της Βόρειας Καρολίνας στις ΗΠΑ.
Θα περπατήσουμε τους δρόμους μιας πόλης στον Αμερικάνικο Νότο, σε εποχές που οι φασίστες και οι ρατσιστές της Κου Κλουξ Κλαν, με την πλήρη ανοχή του αμερικάνικου κράτους, κυριαρχούσαν και ποδοπατούσαν κάθε ανθρώπινο και κοινωνικό δικαίωμα στην μαύρη πλευρά της πόλης αλλά και σε όσους προοδευτικούς ανθρώπους τολμούσαν να σηκώσουν το ανάστημά τους εναντίον τους.
Η ταινία είναι ένα αυστηρά κοινωνικο-πολιτικό βιογραφικό δράμα που μας πάει πίσω να θυμηθούμε τι ακριβώς είχε συμβεί εκείνη την περίοδο στην πόλη εκείνη. Ποιοι άνθρωποι πρωταγωνίστησαν στην εξέλιξη του δράματος και ποιο ήταν το αποτέλεσμα.
ROBIN BISSELL
"THE BEST OF ENEMIES"
(ΟΙ ΚΑΛΥΤΕΡΟΙ ΕΧΘΡΟΙ)
Πρεμιέρα: 5 Απρίλη 2019
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
Σενάριο: OSHA GRAY DANDSON & ROBIN BISSELL
Σκηνοθεσία: ROBIN BISSELL
Κινηματογράφιση: DAVID LANZENBERG
Μοντάζ: HARRY YOON
Μουσική: MARCELO ZARVOS
Σκηνογραφία: JENNIFER GENTILE
Ενδυματολογία: J.R.HAWBAKER
Art Direction: MARK GARNER
ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ
TARAJI HENSON στο ρόλο της Ann Atwater
SAM ROCKWELL στο ρόλο του C.P.ELLIS
BABOU CEESAY στο ρόλο του διαπραγματευτή BILL RIDDICK
ANNE HECHE στο ρόλο της Mary Ellis συζύγου του C.P.Ellis
WES BENTLEY στο ρόλο του Floyd Kelly
NICK CEARCY στο ρόλο του Garland Keith
BRUCE MCGILL στο ρόλο του Carvie Oldham
ROBIN BISSELL |
Γεννημένος το 1968 στις ΗΠΑ ο σκηνοθέτης της ταινίας, παίρνει στα χέρια του το ντοκουμέντο του Osha Gray Dandosn και δημιουργεί ένα δυνατό κοινωνικό-πολιτικό δράμα που αποκαλύπτει τα δρώμενα στην συγκεκριμένη πόλη το 1971 αλλά και αναδεικνύει όλες εκείνες της μορφές που είτε πρωταγωνίστησαν είτε έδρασαν στο δεύτερο πλάνο των ημερών εκείνων.
Μια ταινία που και πολιτικά γεγονότα καταγράφει και τον τρόπο δράσης των ρατσιστών αποκαλύπτει και τις διασυνδέσεις τους με το βαθύ αμερικάνικο κράτος αναδεικνύει αλλά το κυριότερο φέρνει στο προσκήνιο τους δύο μεγάλους πρωταγωνιστές αυτής της σύγκρουσης που τα γεγονότα ήταν μοιραίο να συνδέσουν για πάντα τις ζωές τους.
Και σκηνοθετικά ο ρυθμός της ταινίας είναι καθηλωτικός. Και σαν δράμα αλλά και σαν ντοκιμαντέρ. Ένας άριστος συνδυασμός μιας ταινίας που θα αναδείξει και το βαθύ ψυχολογικό προφίλ των πρωταγωνιστών αλλά και τον κοινωνικό περίγυρο της ρήξης.
ΠΛΟΚΗ-ΘΕΜΑ
Βρισκόμαστε στην πόλη DURHAM στην Βόρεια Καρολίνα στις ΗΠΑ το 1971.
Ο Αμερικάνικος νότος κυριαρχείται από την σκοτεινή και τρομοκρατική δράση των φασιστών της Κου Κλουξ Κλαν με τις διασυνδέσεις της με το βαθύ κράτος των ΗΠΑ.
Τρομοκρατία, ρατσισμός, απαρτχάιντ.
Στην κοινότητα της πόλης κυριαρχούν δύο εκ διαμέτρου διαφορετικές μαζικές προσωπικότητες.
Ο επικεφαλής της ρατσιστικής οργάνωσης C.P.Ellis, έμπορος καυσίμων, που ζει με την οικογένειά του, δύο παιδιά και ένα πνευματικά ανάπηρο κλεισμένο σε ίδρυμα.
Ρατσιστής σκληρός, οργανωμένος με μεγάλη δράση και παρακρατική συγκρότηση απέναντι στη μαύρη κοινότητα.
Απέναντί του μια μαχητική αγωνίστρια. Η μαύρη Ann Atwater, ανύπαντρη μητέρα μιας νεαρής κοπέλας, επικεφαλής της ντόπιας κοινότητας των μαύρων στην πόλη.
Η άμεση διεκδίκηση των δικαιωμάτων της μαύρης κοινότητας, η πυρπόληση του σχολείου τους, θα φέρει τις δύο κοινότητες στα πρόθυρα μιας ακόμα ανοιχτής σύγκρουσης καθώς μένει να κανονιστεί πως τα παιδιά των μαύρων θα συνεχίσουν να παρακολουθούν τα μαθήματά τους.
Στην πόλη, με πρωτοβουλία του δικαστή, καταφτάνει ο επίσημος διαπραγματευτής για την εξεύρεση λύσης, μαύρος Bill Riddick.
Mε φόντο τις λυσσασμένες προσπάθειες των ρατσιστών της Κλαν να δυναμιτίσου, να ελέγξουν αλλά και να τρομοκρατήσουν τα μέλη της κοινότητας για να μην προχωρήσει η ενοποίηση των δημόσιων σχολείων, οι δύο επικεφαλής ηγέτες έρχονται αναγκαστικά σε επαφή για την οργάνωση των διαπραγματεύσεων.
Ο C.P.Ellis και η Ann Atwater, μέσα σε ένα παιχνίδι της ζωής και των ανθρώπινων συγκυριών θα συναντηθούν τόσο οι ζωές τους όσο και τα δρώμενα ολόγυρά τους.
Με καθοριστικές στιγμές και αποφάσεις για την εξέλιξη της υπόθεσης.
ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ
Είναι λογικό την ερμηνευτική παράσταση στην ταινία να κλέβουν οι δύο πρωταγωνιστές.
Σε αυτούς εστιάζει το σενάριο. Αυτοί ήταν τα δύο ηγετικά πρόσωπα, οι δύο εκφραστές της σύγκρουσης και αυτοί έκλεψαν την παράσταση.
Αυτό μεταφέρεται άμεσα και στην ίδια την ταινία καθώς το ερμηνευτικό δίδυμο των:
TARAJI HENSON & SAM ROCKWELL
στην κυριολεξία είναι εκπληκτικοί.
Οφείλω να ομολογήσω ότι δεν είχα γνωρίσει καλά τον Sam Rockwell ώστε να εκτιμήσω την τεράστια δυναμική του ως ηθοποιού. Ο 52χρονος αμερικάνος ηθοποιός είναι ανατριχιαστικός και στην εδώ ερμηνεία του. Τον είχα δει και στο "Πράσινο μίλι" επίσης σε ανατριχιαστική παρουσία. Αλλά εδώ πραγματικά καταθέτει όλη τη μεγάλη του εκφραστική και ερμηνευτική δύναμη.
Ένας συνειδητός φασίστας ρατσιστής που η ζωή τον φέρνει συνομιλητή του ιδεολογικού του αντιπάλου στα μάτια της Ann Atwater.
Οι εσωτερικές του συγκρούσεις θα τον πάνε στα άκρα μέχρι την μεγάλη κορύφωση του τέλους.
Η Taraji Henson ήταν το 2005 υποψήφια για Όσκαρ δεύτερου γυναικείου ρόλου στο "Η Περίεργη υπόθεση του Μπένζαμιν Μπάττον".
Τώρα εδώ η 50χρονη ηθοποιός αποδεικνύει περίτρανα ότι αξίζει έναν τέτοιο τίτλο και σε πρώτο γυναικείο ερμηνευτικό ρόλο. Μπαίνει στην κυριολεξία στα "ρούχα" της πραγματικής Ann Atwater, όπως και ο συμπρωταγωνιστής της και δίνει την αγωνίστρια της πόλης με όλα εκείνα τα στοιχεία που την έκαναν να ξεχωρίσει σαν γυναίκα, σαν άνθρωπο, σαν αγωνίστρια των δικαιωμάτων της ζωής.
Εξαιρετική
Και ο BABOU CEESAY θα ερμηνεύσει πολύ καλά τον υποστηρικτικό ρόλο του διαπραγματευτή. Του ανθρώπου, που στάθηκε ανάμεσα σε δύο πυρά, σε δύο κοινότητες στα χαρακώματα αλλά όχι με ισοδύναμα μέσα και δίκια καθώς η ηθική δεν μπορεί να εξισώσει τους ρατσιστές της πόλης με όλο το άλλο κομμάτι τόσο των μαύρων αλλά όσο και των δημοκρατών λευκών.
Και αυτός πολύ καλός όπως και όλοι οι λοιποί συντελεστές της ταινίας.
Η ταινία μπορεί να κόστισε μόνο 10 εκατομμύρια $ αλλά απέδειξε ότι δεν είναι εγγύηση ποιότητας ο πακτωλός χρημάτων σε μια παραγωγή μήτε τα πολύ μεγάλα ερμηνευτικά πρόσωπα.
Ο Σκηνοθέτης στάθηκε απόλυτα με σεβασμό στην ιστορική αλήθεια των γεγονότων αποδίδοντας και τους πρωταγωνιστές σχεδόν όμοιους ακριβώς με τους πραγματικούς πρωταγωνιστές των γεγονότων.
Συνιστώ ανεπιφύλακτα την ταινία καθώς αποτελεί ένα χαστούκι στο φασισμό και στο ρατσισμό αποδεικνύοντας ότι και μέσα στον σύγχρονο αμερικάνικο κινηματογράφο υπάρχουν προοδευτικά στοιχεία.
Καλό μήνα...
Ωραία παρουσίαση Γιάννη. Πραγματικά πολύ ωραία ταινία σκηνοθετημένη με σωστό τρόπο.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟι ερμηνείες πραγματικά τέλειες, αν και δεν μπορώ να πω πως εκτιμώ την ηθοποιία της Taraji εδώ στάθηκε επάξια στον ρόλο της. Όσο για τον Sam Rockwell είναι ένας ηθοποιός, χαμηλών τόνων θα έλεγα, με εξαίσιες ταινίες στο ενεργητικό του.
Μπράβο Γιάννη.
Τελικά Γιώργο βλέπω το εξής: Ηθοποιοί που δεν είναι "εμπορικοί", που δεν τους πλασάρει το σύστημα ως "αστέρες", καλή ώρα εδώ οι δύο πρωταγωνιστές, είναι κλάσεις ανώτεροι από αυτούς! Και αξίζουν μεγαλύτερης θα έλεγα προσοχής. Ο Rockwell πραγματικά με άφησε με το στόμα ανοιχτό έτσι;. Είναι εκπληκτικός.
ΔιαγραφήΓιώργο μου, σε ευχαριστώ πολύ φίλε για τη συμμετοχή, την χαίρομαι πάντα να το ξέρεις.
Αυτή είναι η αλήθεια Γιάννη. Ειδικά ο Rockwell είναι εκπληκτικός και στέκεται επάξια σε κάθε ρόλο. Από τα (Heist, Confession of a dangerous mind) ως τα (Three Billboards Outside Ebbing, Missouri, Jojo Rabbit).
ΔιαγραφήΚαλή συνέχεια Γιάννη μου.
Πολύ ενδιαφέρον Γιώργο μου το ότι έχεις μελετήσει την φιλμογραφία του. Το βρίσκω πολύ χρήσιμο για να αντλήσουμε στοιχεία. Σε ευχαριστώ πολύ για κάθε σου συμμετοχή. Καλησπέρα σου.
ΔιαγραφήΜα, 10 εκ. δολλάρια; Πολλά δεν είναι; Τέλος πάντων, εμπιστεύομαι την κρίση σου και χειροκροτώ τέτοιους είδους ταινίες που προέρχονται απ' την πιο ρατσιστική χώρα. Η παρουσίασή σου και πάλι εξαιρετική και χαίρομαι που γνώρισα την ταινία μέσα απ' το χώρο σου. Γιάννη μου, καλό μήνα εύχομαι!
ΑπάντησηΔιαγραφήΜαρία μου, τα 10 εκατομ. $ για παραγωγή του Χόλιγουντ είναι απελπιστικά λίγα. Αυτό αναδεικνύει τη δυναμική της ταινίας και το θέσφατο ότι "τα λεφτά δεν κάνουν αναγκαστικά την ταινία".
ΔιαγραφήΕπιτέλους στη χώρα του μίσους και του φυλετισμού είδαμε και μια άκρως προοδευτική και ριζοσπαστική ταινία. Είναι μεγάλο ζήτημα αυτό. Ευχαριστώ καλή μου για τα λόγια και την συμμετοχή σου. Στέλνω φιλιά.
Σάββατο! Η movie night μέρα μου στην καραντίνα. Πέρασα να δω τι έχεις να μας προτείνεις.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕίναι ταινία τροφή για σκέψη.
Δεν σου δείχνει μόνο τα όσα έγιναν τότε μέσα από τη ματιά του σκηνοθέτη. Ενδόμυχα σε βάζει στο τρυπάκι να αναζητήσεις τυχόν ομοιότητες. Γιατί δυστυχώς "ο τρόπος σκέψης" πίσω από τον ρατσισμό, δεν γνωρίζει όρια, ούτε συνθηκών, ούτε κοινωνιών.
Τελείως υποκειμενική η άποψη μου, αλλά εγώ έτσι ένιωσα όταν την είδα.
Γιάννη μου, to the point η πρόταση σου!
Μπράβο σου!
Μαρίνα, η υποκειμενική, καθώς λες, άποψή σου είναι απόλυτα αντικειμενική. Γιατί και σήμερα συμβαίνει. Με άλλες προϋποθέσεις βέβαια, με επίφαση δημοκρατικότητας αλλά με ουσία ίδια. Η Ταινία αξίζει και σαν φιλμ, στο σύνολό του και σαν ντοκουμέντο μαρτυρίας. Και είναι ευτύχημα μια τέτοια παραγωγή για τον αμερικάνικο κινηματογράφο. Σε ευχαριστώ για τις επιλογές σου, με τιμούν. Καλό Σαββατόβραδο.
ΔιαγραφήΓιάννη, Καλημέρα και καλό μήνα! Ιδιαιτέρως ενδιαφέρουσα η πρόταση σου, σίγουρα θα την δω. Καλές ταινίες υπάρχουν πάντα στον αμερικανικό κινηματογράφο. Για παράδειγμα , ποτέ δεν ξεχνώ την "Καίγεται ο Μισισιπής". Αλλά θέλει ψάξιμο, και εδώ είναι πολύ σημαντικές οι παρουσιάσεις σου!
ΑπάντησηΔιαγραφήΝάσαι καλά!!!
Τι διαμάντι πήγες τώρα και θυμήθηκες Βασίλη μου! "Ο Μισσισίπης καίγεται". Μιλάμε για ταινία σοκ πραγματικά. Φυσικά και υπάρχουν. Απλά, θέλει, όπως λες, πολύ ψάξιμο για να βρεις κάτω από τον εμπορικό σωρό. Σε ευχαριστώ πολύ, να είσαι καλά, όμορφη συνέχεια να έχεις.
ΔιαγραφήΔεν ξέρω αλλά έχω την εντύπωση ότι την γνωρίζω την ταινία. Θα τη δω και θα σου πω. Είναι εξαιρετική πάντως και φαίνεται και από την παρουσίασή σου.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ Rockwell είναι καλός ηθοποιός αλλά όχι από τους συμπαθείς σε μένα. Νομίζω οι ρόλοι που του δίνουν τουλάχιστον σε όσους τον έχω δει επηρεάζονται από το ύφος του...δεν ξέρω αλλά δεν τον συμπαθώ
Καλό μήνα Γιάννη μου
Να σαι καλά και καλή προσαρμογή αύριο
Kαλημέρα Γιάννη μου, καλό μήνα!
ΑπάντησηΔιαγραφήΕυχαριστουμε πολυ για την προταση σου!
Η παρουσιαση που εκανες με κανει να θελω να τη δω αμεσα
Βασικα απορω πως μου εχει ξεφυγει!
Φαινεται ταινιαρα!
Να εισαι καλα!
Την αγαπη μου
Την ταινία την έχω δει. Θα τη δω όμως κι απόψε γιατί πάει καιρός...
ΑπάντησηΔιαγραφήΝα χαθεί ο φασισμός, ο ρατσισμός, όλη αυτή η άχρηστη κακία.
Ω χαίρομαι Ειρήνη μου. Έχεις άποψη για την ταινία λοιπόν. Να την δεις ναι, ευκαιρία είναι. Όσο για τα μηνύματά σου ας γίνουν μαζική απαίτηση των ανθρώπων των καιρών μας. Καλησπέρα και καλή σου βδομάδα.
ΔιαγραφήΤην τελειώσαμε μόλις την ταινία Γιάννη. Την είχαμε ξεκινήσει πριν μέρες, αλλά καταφέραμε να την τελειώσουμε σήμερα. Δεν ήταν η ταινία που είχα σδει(την οποία και δε θυμάμαι καθώς έχει περάσει καιρός). Συγκινηθηκαμε πολύ κι εγώ κι ο άντρας μου. Η άγνοια... Αυτή η άγνοια πόσο κακό κάνει... Σε τυφλώνει. Ο φασισμός πληγώνει. Μια ευχή θα κάνω να χαθεί μια για πάντα.
ΔιαγραφήΕιρήνη μου, η άγνοια είναι η κατάσταση πάνω στην οποία πατάει ο φασισμός για να χειραγωγήσει τις λαϊκές μάζες. Εκεί και στο φόρτωμα πάντα των αδυνάτων. Για να χορτάσει η εκτόνωση και το μίσος. Χάρηκα πολύ που είδατε την ταινία. Την θεωρώ από τις καλύτερες στο είδος γιατί, εκτός των άλλων, λειτουργεί και ως ντοκουμέντο.
ΔιαγραφήΚαλησπέρα κορίτσι μου.
Τι ταινία Γιάννη! Λίγο πριν διαβάζοντας κάτι σχετικό με την τρέχουσα επικαιρότητα…θυμήθηκα κάτι γαλλικά, ε και καταλαβαίνεις μια μικρή εξάσκηση την έκανα η γυναίκα. Πάνω στην ώρα, μου έστειλες κι έναν Rockwell να με αποτελειώσει. Τώρα μεταξύ μας μια χαρά είναι ο άνθρωπος, αλλά έλα μου ντε που εμένα δεν μου αρέσει η φάτσα του, ο ρόλος του …..κάτι…κάτι τέλος πάντων.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ ρατσισμός, ένα τεράστιο αγκάθι στην προηγμένη κοινωνία της Αμερικής. Ακόμη και σήμερα. Είναι αδύνατον να αγνοήσεις μια ταινία με τέτοιο περιεχόμενο χωρίς να εξοργιστείς ή να συγκινηθείς. Δεν είμαι σίγουρη αν την είδα, αλλά θυμάμαι παρόμοιες και μια φράση που διάβασα και δεν θα ξεχάσω ποτέ. Το πιο επικίνδυνο πράγμα από έναν αράπη που κρατάει όπλο, είναι ένας αράπης που κρατάει ένα βιβλίο.
Και βέβαια εξαιρετική η παρουσίαση όπως πάντα και πολύ σ' ευχαριστούμε!
Καλό μήνα με αισιοδοξία!
Αννίκα μου καλησπέρα,
Διαγραφήοι ΗΠΑ είναι μια κρατική οντότητα χωρίς εθνική συνείδηση. Ένας λαός που δεν ξέρω αν μπορείς να του αποδώσεις ιστορία και πολιτισμό. Δεν είναι υποτιμητικό αυτό αλλά αν μια χώρα συγκροτείται από άποικους, που η αρχική τους πλειοψηφία ήταν τυχοδιώκτες και βασίστηκαν στον αφανισμό του γηγενούς πληθυσμού, τι μπορεί να περιμένεις.
Τα χρόνια του Far west είναι αλησμόνητα. Οι γαιοκτήμονες και οι φεουδαρχία του Νότου επίσης. Ο πόλεμος Βορείων και Νοτίων ακόμα πιο πολύ. Διχασμένη κοινωνικοπολιτιστικά κοινωνία με βαθύτατο μίσος φυλετικό και παράπλευρα πολιτικό.
Σε όλα αυτά κάπου η ΚΚΚλάν να ποτίζει τον πληθυσμό με φασιστικό φυλετικό μίσος.
Ο Sam Rockwell έχει μια απίστευτη φυσιογνωμία. Η Ερμηνεία του είναι τόσο αληθοφανής που εδώ σου έρχεται να τον χαστουκίσεις αλύπητα. Από τους ηθοποιούς που κραυγάζουν για την ποιότητά τους χωρίς να προβάλλονται.
Όσον αφορά δε το τι ακούγεται από τους ρατσιστές στην ταινία ειλικρινά είναι ασύλληπτο.
Ευχαριστώ για την συμμετοχή Αννίκα μου. Να την δεις την ταινία. Προχωράμε με αισιοδοξία και ανθρωπιά.