Βασίλη Γεωργιάδη-Ιάκωβου Καμπανέλλη: "Η Έβδομη ημέρα της δημιουργίας"




Αφιερωμένο στην μνήμη και την καλλιτεχνική προσφορά του ΓΙΩΡΓΟΥ ΤΖΩΡΤΖΗ





Μια μακέτα!
Ένα σμάρι όνειρα για μια γόνιμη ζωή φορτωμένα σε μια ...μακέτα.
Να περιφέρονται από πόρτα σε πόρτα των ισχυρών και των παραγόντων εκείνων που καθορίζουν το μέλλον μας. Το μέλλον των νέων ανθρώπων, που ακούμπησαν τα όνειρά τους στις σπουδές τους, στα θρανία, στα ξενύχτια τους. Που έχτισαν διαδρομές σε πολλές "μακέτες" στη ζωή τους, όπου η κάθε μία από αυτές κουβαλά τα δικά της όνειρα.


Φίλες και Φίλοι,
σήμερα θα μιλήσουμε για μια υπέροχη συγκλονιστική ταινία, η οποία δυστυχώς είναι εμπορικά σαφέστατα υποτιμημένη από τα ΜΜΕ.
Ένα Κοινωνικό δράμα, βουτηγμένη στη μεγάλη σχολή του Ιταλικού Κοινωνικού ρεαλισμού.
Με σαφέστατες πολιτικές αναφορές στο γίγνεσθαι της εποχής της μεγάλης μετανάστευσης αλλά και της "ανοικοδόμησης" της Αθήνας.


Σενάριο:   ΙΑΚΩΒΟΣ ΚΑΜΠΑΝΕΛΛΗΣ

Βασισμένο στο ομώνυμο έργο του μεγάλου συγγραφέα

"Η ΕΒΔΟΜΗ ΗΜΕΡΑ ΤΗΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ"

Πρεμιέρα: 1966

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Μοντάζ:  ΜΕΜΑΣ ΠΑΠΑΔΑΤΟΣ & ΓΙΩΡΓΟΣ ΓΚΟΤΖΟΓΙΑΝΝΗΣ

Κινηματογράφιση:  ΝΙΚΟΣ ΓΑΡΔΕΛΗΣ,  ΓΡΗΓΟΡΗΣ ΔΑΝΑΛΗΣ,  ΣΥΡΑΚΟΣ ΔΑΝΑΛΗΣ,  ΑΡΙΣΤΕΙΔΗΣ ΚΑΡΥΔΗΣ-ΦΟΥΞ
(Μιλάμε γενική επιστράτευση σε ότι καλύτερο υπήρχε στην Κινηματογραφία)

Μουσική:  ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΣ


ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ



ΓΙΩΡΓΟΣ ΤΖΩΡΤΖΗΣ στο ρόλο του Αλέκου Σταθάκη


ΕΛΛΗ ΦΩΤΙΟΥ στο ρόλο της Χριστίνας Σταθάκη



ΜΠΕΤΥ ΑΡΒΑΝΙΤΗ στο ρόλο της Ελένης, αδελφής της Χριστίνας




ΔΗΜΟΣ ΣΤΑΡΕΝΙΟΣ στο ρόλο του Ιωάννη Σταθάκη, πατέρα του Αλέκου



ΚΩΣΤΑΣ ΜΠΑΚΑΣ στο ρόλο του Δικηγόρου Θεοφάνους (Σε μια από τις πιο σπάνιες εμφανίσεις του μεγάλου ηθοποιού στον Κινηματογράφο)



ΘΟΔΩΡΟΣ ΚΑΤΣΑΔΡΑΜΗΣ στο ρόλο του δικαστικού κλητήρα




ΒΑΣΟΣ ΑΝΔΡΟΝΙΔΗΣ στο ρόλο του Διευθυντού της εταιρείας τσιμέντων



ΑΓΓΕΛΟΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ στο ρόλο του φίλου






ΝΙΚΟΣ ΔΑΔΙΝΟΠΟΥΛΟΣ στο ρόλο του γνωστού


ΤΟ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ της ΤΑΙΝΙΑΣ

Βρισκόμαστε στο 1966.
Η Ελληνική κοινωνία βράζει. Η Οικονομική κρίση ωθεί χιλιάδες εργάτες σε μαζική μετανάστευση. Το κίνημα ειρήνης ανθεί μέσα στην κοινωνία. Το φοιτητικό κίνημα βρίσκεται σε περίοδο μεγάλης ανάπτυξης και ρήξης με την κυβερνητική πολιτική. Οι διαδηλώσεις και οι συγκρούσεις καθημερινό φαινόμενο. Η Πλουτοκρατία αναζητά σε μια μελλοντική χούντα λύση στο πολιτικό της αδιέξοδο.
Η Εσωτερική μετανάστευση έχει συσσωρεύσει χιλιάδες λαϊκά στρώματα στην Αθήνα που ζουν στριμωγμένα σε σπίτια κλουβιά και σε παλιές αυλές σαν σε κοινόβιο. 
Απόφοιτοι των πανεπιστημίων αδυνατούν να βρουν δουλειά σε μια αγορά που κυριαρχεί το ρουσφέτι και ο νεποτισμός.
Ο Κοινωνικός ιστός όμως, παρ' όλα αυτά, παραμένει ισχυρότατος και η αλληλεγγύη στις γειτονιές κυριαρχεί.


ΤΟ ΘΕΜΑ

Μέσα σε αυτό το κοινωνικό περίγραμμα, θα συναντήσουμε το ζευγάρι των πρωταγωνιστών μας.
Ο Αλέκος Σταθάκης, μόλις έχει απολυθεί από το στρατό, τελειόφοιτος σχεδιαστής από το Πανεπιστήμιο, ξεκινάει τα πρώτα βήματά του αναζητώντας δουλειά στην ειδικότητά του.
Έχει ήδη ερωτική σχέση με την Χριστίνα, που ζει με την αδελφή της την Άννα, μια γυναίκα η οποία κάποτε ήταν ερωτευμένη με τον Αλέκο.



Ο Αλέκος ζει σε μια κλασική κοινόβια αυλή με τον πατέρα του τον Γιάννη και επίσης τον φίλο τους, δικηγόρο Θεοφάνους. Ο Αλέκος προσπαθεί να βρει δουλειά πάνω στην ειδικότητά του αλλά συναντά παντού κλειστές πόρτες με αποτέλεσμα η απογοήτευση να κυριαρχεί ψυχικά πάνω του όλο και περισσότερο. Επίσης η Χριστίνα ζει με την ψευδαίσθηση και το ψέμμα ενός πατρικού πλούσιου σπιτιού από το οποίο περιμένουν ένα μεγάλο χρηματικό ποσόν από την απαλλοτρίωσή του.


Και οι δύο τους καλλιεργούν ψέμματα για να διατηρήσουν την ψευδαίσθηση των ονείρων τους.
Εκείνος ντρέπεται να πει ότι δουλεύει σε δουλειά εκτός της επιστήμης του. Εκείνη μένει με την προσδοκία των χρημάτων ενός πατρικού σπιτιού που δεν υπάρχει.

Ένα ψέμμα λοιπόν. Αυτό που θα ήθελαν να είχαν και αυτό που θα ήθελαν να ζουν.
Και πάνω σε αυτό το "όμορφο" ψέμμα, προσπαθούν να χτίσουν τη ζωή τους.
Ουτοπικό έως και καταστροφικό. 
Γιατί σύντομα η βάση πάνω στην οποία στηρίζεται αυτή η όμορφη αυταπάτη θα γκρεμιστεί με τρόπο οδυνηρό.


Η Σκηνοθετική φόρμα

Συστάσεις για τον μεγάλο μας σκηνοθέτη Βασίλη Γεωργιάδη δεν χρειάζονται. Το πέρασμά του στην φιλμογραφία του Κινηματογράφου μας έχει αφήσει ανεξίτηλη τη σφραγίδα του.
Εδώ, σε συνεργασία, με ένα άριστο επιτελείο κινηματογραφιστών, δημιουργεί μια ταινία που σε κρατά σε ένταση και ενδιαφέρον μέχρι την τελευταία της εικόνα.
Σε ασπρόμαυρους τόνους, με εναλλασσόμενο ρυθμό, Με συνδυασμό πλάνων καταφέρνει να αναδείξει χώρους και χαρακτήρες με τον άριστο τρόπο.
Η Δράση, στο μεγαλύτερο μέρος της, εκτυλίσσεται μέσα σε μια κλασική αυλή. Μια αυλή στην οποία ζει η λαϊκή φτωχική γειτονιά με τα πρόσωπα και τα προβλήματά της.
Σχεδόν ο ένας πάνω στον άλλον. Την ύστατη ώρα, την ώρα της κορύφωσης του δράματος, η γειτονιά θα δηλώσει ενεργά το παρών της στην συμπαράσταση και στη στήριξη πάνω στον ανθρώπινο πόνο.




Και θα είναι άπαντες εκεί! Ο Μπαλωματής, ο μηχανολόγος της γειτονιάς, απλοί νεαροί, οι νεαρές γυναίκες και οι μεγάλες νοικοκυρές. Πρόσωπα ενός λαϊκού πολιτισμού, όπου ο Γεωργιάδης αναπαριστά με τον πλέον αληθοφανή του τρόπο.

Ακόμα τα απόλυτα γκρο πλαν στα πρόσωπα των ηρώων του είναι κρυστάλλινα για να μας δώσουν με έμφαση τον ψυχισμό τους.








Σε πολλά πλάνα του Σκηνοθέτη θα δούμε Συμβολισμούς που, εικαστικά, ντύνονται στον Εξπρεσσιονισμό και τον εκφραστικό τρόμο.



Δείτε για παράδειγμα αυτό το πλάνο. Ίσως η καλύτερη αναπαράσταση στον Ελληνικό Κινηματογράφο του συμβολισμού της προσωποποίησης του Θανάτου και στη συνέχεια...



...του Φόβου που αυτός αποτυπώνει στα ανήμπορα μάτια των ανθρώπων.
Πινελιές εικαστικές που ανεβάζουν την ταινία σε μεγάλα καλλιτεχνικά ύψη.

ΟΙ ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ

ΓΙΩΡΓΟΣ ΤΖΩΡΤΖΗΣ

Ο Γιώργος Τζώρτζης είναι κατά βάση ο κεντρικός ήρωας του έργου.
Ένας νέος επιστήμονας πάνω στα ντουζένια της ζωής του. Φορτωμένος όνειρα και απαιτήσεις από τη ζωή του. Χωρίς στήριξη από κανέναν, χωρίς γνωριμίες, χωρίς ρουσφετολογικό περίγυρο. Αγωνίζεται μέσα σε συνθήκες μαζικής ανεργίας να του δοθεί μια ευκαιρία να απλώσει το δικό του όνειρο. Να δουλέψει αυτό που αγάπησε.  
(Σας θυμίζει κάτι όλο αυτό;)

Η Εσωτερική του ανάγκη είναι να βρει μια δουλειά πάνω στο αντικείμενό του. Και πάνω στις κλειστές πόρτες που συναντά και στην συντριβή που αυτές ασκούν στην καρδιά του, περνάει στην εσωστρέφεια, στο λάθος, στο ψέμμα. Παραμυθιάζει τον ίδιο του τον εαυτό, λέει ψέμματα στη γυναίκα και στον πατέρα του γιατί ...ντρέπεται να τους πει ότι έχει αποτύχει.


Η συντριβή του ονείρου του....εικαστικά εκφρασμένη με μια μακέτα άχρηστη στο χέρι. Έχοντας απορριφθεί από την νομενκλατούρα της επιχείρησης, παραμένει αντιμέτωπος με την ήττα.
Μια συγκλονιστική σκηνοθετική εικόνα.

Ο Γιώργος Τζώρτζης, ο μεγάλος και λατρεμένος αυτός Ηθοποιός, δίνει στην ταινία, ρεσιτάλ ερμηνείας σε Α' Αντρικό ρόλο, αποδίδοντας με υποδειγματική ρεαλιστικότητα τον ήρωα που περιγράψαμε πριν και την πορεία του. Εκπληκτικός και εξωτερικά και εσωτερικά μας κάνει να τον θυμόμαστε πάντα με τον σεβασμό που του αναλογεί.

ΕΛΛΗ ΦΩΤΙΟΥ

Η Έλλη Φωτίου, σε Α' Γυναικείο ρόλο, ερμηνεύει την Χριστίνα.
Μια νεαρή γυναίκα, λουσμένη στο φως της ομορφιάς αλλά και της ψυχής της. 
Και εκείνη, μαζί με τον σύντροφό της, είναι φορτωμένη όνειρα για μια νέα ζωή. Κουβαλάει και εκείνη τις αυταπάτες του "όμορφου παραμυθιού" με το δήθεν πλούσιο πατρικό σπίτι.
Ως σύζυγος, μέσα σε ασφυκτικά οικονομικά πλαίσια, την παρακολουθούμε να στηρίζει τον άντρα και αγαπημένο της με όλη της ψυχή της. Ακόμα και τη στιγμή που θα μάθει το μεγάλο του ψέμμα. Δεν αντιδρά, δεν του επιτίθεται όπως, δικαιωματικά, ίσως έπρεπε. Παραμένει σιωπηρή δίπλα του, στη λογική να μην τον βγάλει ψεύτη στα μάτια της. Να μην τον εξευτελίσει.

Η Έλλη Φωτίου, είναι από τις πολύ μεγάλες γυναίκες του Ελληνικού Κινηματογράφου και εδώ, πιστοποιεί ερμηνευτικά, μία ακόμα φορά, τη μεγάλη στόφα της.


Δήμος Σταρένιος

Ο Μεγάλος μας κλασικός ηθοποιός σε Β΄Αντρικό ρόλο. Σε έναν ρόλο που μεγαλουργεί.
Αυτόν του πατέρα του Αλέκου.
Μόνος, χωρίς σύζυγο, μεγαλώνει τον μοναχογιό του, δίπλα του. Σηκώνει τον σταυρό του μαρτυρίου ακούγοντας και υποφέροντας σιωπηρά τα μύρια όσα από εκείνον, λειτουργώντας ουσιαστικά ως κυματοθραύστης της οργής του.
Και όταν πλέον η επίθεση εναντίον του αποκτά χαρακτηριστικά ωμής ανηθικότητας, τότε μαρτυρά την κρυμμένη αλήθεια στα παιδιά του αναγκάζοντάς τα να καταλάβουν τον κόσμο του.
Εκεί ακούγονται τεράστιες κουβέντες μέσα από το λόγο του Ιάκωβου Καμπανέλλη, κουβέντες που εμείς, τώρα, ως γονείς θα έπρεπε να μελετήσουμε πολύ καλά.
Συγκλονιστικός ο Σταρένιος στην ερμηνεία του.


Κώστας Μπάκας

Λίγες είναι οι ευκαιρίες που είχαμε, στο Ελληνικό Σινεμά, να απολαύσουμε το ερμηνευτικό υπόβαθρο του μεγάλου μας αυτού θεατρικού ηθοποιού.
Εδώ, στο ρόλο του Δικηγόρου, σε Υποστηρικτικό ρόλο δηλαδή, αποτελεί ένα ιδεολογικό εργαλείο από το στόμα του οποίου βγαίνουν μεγάλες αλήθειες. Η Πείρα του στη ζωή, η σοφία του, λειτουργούν στο να βάζει φρένα στον άναρχο αυθορμητισμό των δύο παιδιών και φίλων του.
Πραγματικά υπέροχος.

Μπέτυ Αρβανίτη

Λες και είναι προορισμένη για τέτοιους ρόλους η αγαπημένη μας ηθοποιός.
Στο ρόλο της αδελφής της Χριστίνας. Ανύπαντρη, κρυφά ερωτευμένη με τον γαμπρό της. Εξυπηρετεί το ρόλο της "ξινής" αδελφής, που προσπαθεί να ακροβατήσει ανάμεσα στον απωθημένο εγωισμό της και στην αληθινή της αγάπη για την αδελφή της.
Πολλές φορές, θα ακούσει τρομερά λόγια από τη μικρή αδελφή της. Λόγια που στην ουσία αποτελούν μαχαιριές. Παρ' όλα αυτά είναι πάντα εκεί μέσα στην παραξενιά του δικού της κόσμου.
Πειστική ερμηνεία.


Αυτή ήταν η τετράδα των βασικών πρωταγωνιστών της ταινίας. Όλες οι λοιπές συμμετοχές κινήθηκαν στα ίδια εξαιρετικά επίπεδα ανεξαρτήτου χρόνου συμμετοχής. Κάθε ηθοποιός κατέθεσε τη δική του καρδιά στο ενιαίο σύνολο.



Να σημειώσουμε και την εξαίρετη μουσική του Γιάννη Μαρκόπουλου σε μια ακόμα ταινία.


Μέσα στις Σεκάνς του φιλμ, υπάρχουν σκηνές που ο Ιάκωβος Καμπανέλλης, περνά όλο το ιδεολογικό του στίγμα για την κοινωνική πραγματικότητα της εποχής και όχι μόνο. Ένα στίγμα που παρά το ότι έχουν περάσει 53 χρόνια απ την ταινία, παραμένει επίκαιρο όσο ποτέ.

Μιλώ για την σκηνή, προς το φινάλε της ταινίας, στην κορύφωση του δράματος. 
Ο Μονόλογος-ξέσπασμα του δικηγόρου (Κώστας Μπάκας) είναι συγκλονιστικός για όσα αναφέρει ακριβώς μπροστά στα νομικά βιβλία του γραφείου του.



-Εφημερίς της Κυβερνήσεως, της Κυβερνήσεως. Αστικόν δίκαιον, οικογενειακόν δίκαιον, οικονομικόν δίκαιον, δίκαιον…. Δίκαιον…
Τι του ‘λειπε για να προκόψει. Ούτε βλάκας ήταν ούτε ανάπηρος. Κι όμως του λείπανε όλα! Γιατί το παν είναι η μεγάλη συντροφιά. Η Βοήθεια στο όνειρο του καθενός μας. Εκείνο το απλό: “Είσαι άξιος, τι θες να γίνεις;”
“Αυτό”
“Πέρασε νέε μου, τράβα το δρόμο σου και μη φοβάσαι. Εδώ είμαστε εμείς οκτώ εκατομμύρια Έλληνες. Αλλά που; Ερημιά! Κανείς για κανέναν! Καμιά έφεση! Μόνο μικροεπαγγελματίες! Όλοι μικροεπαγγελματίες και μικροιδιοκτήτες! Βρωμερό μικρομάγαζο! Μια ζωή πλασαρισμένη στη μειοδοσία.  




Αυτή, φίλες και φίλοι, είναι η  "Έβδομη ημέρα της δημιουργίας"
Ένα έργο που μπορεί άντε να δείξει ότι μέσα στην απλότητά του μπορεί να γίνει τόσο δυνατό και τόσο "ομιλητικό" σε μηνύματα και χαρακτήρες.



Από τις ταινίες που τίμησαν και απογείωσαν το κοινωνικό δράμα στο Ελληνικό σινεμά μαζί με τη σχολή του κοινωνικού ρεαλισμού.

Σχόλια

  1. Γιάννη μου, δεν έχω δει την ταινία, αλλά μετά από όσα διάβασα στην εξαίρετη παρουσίασή σου θα κανονίσω να τη δω. Μοιάζει αφάνταστα επίκαιρη -κλειστές πόρτες τότε, κλειστές πόρτες τώρα- ταυτόχρονα όμως και τόσο μακρινή αφού η "αλληλεγγύη" στις μέρες μας είναι σπάνια και η "γειτονιά" σχεδόν έχει εκλείψει. Πολλά φιλιά, φίλε μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ακριβώς Μία μου!
      Μια πολύ σωστή διαπίστωση έκανες! τοποθετώντας τα πράγματα στη ρεαλιστική τους βάση. Είναι πολύ καλή η ταινία και αξίζει να την δει κανείς. Σε φιλώ και ευχαριστώ πολύ.

      Διαγραφή
  2. Θα το δω σύντομα και επιστρέφω με νέο σχόλιο. Ευχαριστούμε!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ειρήνη καλησπέρα.
      Ευχαριστώ κορίτσι μου. Από τις λίγες ταινίες του είδους στον Ελληνικό κινηματογράφο. Καλή βδομάδα να έχεις.

      Διαγραφή
  3. ούτε εγώ γνωρίζω την ταινία
    ευχαριστούμε ακόμα μια φορά για το χρόνο σου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα Δελφινάκι μου.
      Να την δεις αν έχεις την ευκαιρία. Αξίζει αγαπητή μου φίλΗ. Σε ευχαριστώ που είσαι εδώ! Την καλησπέρα μου.

      Διαγραφή
  4. Την ταινία την έχω δει Γιάννη όμως την ξαναείδα τώρα μέσα απ' την εξαιρετική σου παρουσίαση. Έζησες δυνατά συναισθήματα όταν την έγραφες και με παρέσυρες με ευκολία στα δικά σου βήματα.
    Μπράβο!
    Εξαιρετική ταινία έτσι κι αλλιώς.
    Καλό ξημέρωμα Γιάννη μου και σ'ευχαριστώ πολύ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μαρία μου
      είναι μια δημιουργία με διαχρονικά μηνύματα και καλλιτεχνική αξία μεγάλη. Ειδικά τα κοινωνικά της θέματα ισχύουν στο ακέραιο σήμερα με τις αντίστοιχες μεταφορές.
      Σε ευχαριστώ αγαπημένη μου και χάρηκα που σου έδωσα κάτι που σου άρεσε.
      Όμορφη να είναι η μέρα σου.

      Διαγραφή
  5. Τι ταινιάρα κι αυτή!
    Την έχω δει δύο ή τρεις φορές στη ζωή μου, από την τηλεόραση.
    Δεν ξέρω αν την έχουν παίξει περισσότερες φορές και δεν έπεσε στην αντίληψή μου.
    Από τις αγαπημένες μου δραματικές ελληνικές ταινίες της εποχής.
    Μου αρέσει και η Μπέτυ Αρβανίτη ιδιαιτέρως, μα και η Έλλη η Φωτίου καταπληκτική.
    Μιλ μερσί που μου την θύμησες, με τον μοναδικό τρόπο που περιγράφεις και είναι σαν να την ξαναείδα!
    Εν τω μεταξύ, μπορεί η χώρα να μη βρίσκεται σε φάση ανοικοδόμησης, αλλά ένα κλίμα από την ταινία, γι αυτό της μετανάστευσης των νέων λέω, το έχει κατά κάποιο τρόπο...
    Καλημέρα κύριε Πιτ μου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αρτίστα μου,
      ακριβώς! Αυτές οι αναφορές σου ισχύουν. Η Μαζική ανεργία, η μετανάστευση των νέων παιδιών, οι κλειστές πόρτες, το ρουσφέτι και η διαπλοκή, ζουν και βασιλεύουν.
      Αυτό καθιστά την ταινία σύγχρονη στα μηνύματά της.
      Ο Τζώρτζης μου αρέσει, είναι αγαπημένος μου ηθοποιός. Ο Σταρένιος μέγας ως πατέρας.
      Σε ευχαριστώ πολύ για όλα καλή μου φίλη. Να είσαι καλά και πάντα με τη πίστη σου για τη ζωή.
      Καλησπέρα.

      Διαγραφή
  6. Πριν απ’ όλα να σ’ ευχαριστήσω και να πω, πως με συγκίνηση διάβασα τα όσα εξαιρετικά γράφεις. Και να γιατί. Λίγο ως πολύ περιγράφει κάποια κομμάτια απ΄τη ζωή μου. Αν μου επιτρέπεις εν συντομία.
    1960-1970, η Ελλάδα βράζει. Μια περίοδος αναταραχής κοινωνικής και πολιτικής και μια σειρά γεγονότων έμελλε να καθορίσουν την πορεία της ζωής μας. Ο πατέρας άνεργος για μήνες, στην τράπεζα (αγροτική) χρεωμένοι λόγω κακής σοδειάς, οι πόρτες όλες κλειστές στην μικρή κοινωνία της επαρχιακής πόλης λόγω φρονήματος κι εγώ τελειώνοντας το γυμνάσιο (6τάξιο) ούτε λόγος για σπουδές περαιτέρω.
    Έτσι καταπίνεις τα όνειρά σου και πορεύεσαι κατά πως βρίσκεις.
    Η απελπισία των απόκληρων στο μεγαλείο της.
    Επτακόσια χιλιόμετρα μακριά απ΄το σπίτι, στο Λαύριο, ο Καρέλλας εξασφάλιζε δουλειά σε εργοστάσιο κλωστοϋφαντουργίας και κατάλυμα (ο Θεός να το ‘κανε) στην Ανάβυσσο.
    Έτσι πήραμε από μια βαλίτσα, στριμώξαμε ότι ξέφτια από όνειρα έμειναν και πορευτήκαμε άγνωστοι ανάμεσα σ’ αγνώστους.
    Στην μικρή μας αυλή τρεις οικογένειες. Συγκοινωνούντα δοχεία χωρίς προοπτική, χωρίς όνειρα, παρά μόνο για το μεροκάματο.
    Ένα ολόκληρο χρόνο άντεξα, 3-5 μηχανές, από 100 περίπου μασούρια η κάθε μία, επί 16 ώρες και 50 δραχμές μεροκάματο. Κι ήμουν είκοσι χρονών.
    Μετά το χρόνο ήρθαμε στην Αθήνα. Άααλλη πονεμένη ιστορία, ίσως την συζητήσουμε κάποτε.
    Λοιπόν για την ταινία... εξαιρετική απ’ αυτές που συνηθίζουμε να λέμε πως είναι βγαλμένες απ’ την ζωή. Εξαιρετικός ο Καμπανέλλης, εξαιρετικοί ηθοποιοί μα για μια ακόμη φορά θα σταθώ στην παρουσίαση.
    Μπράβο Γιάννη για την επιλογή και την απόδοση. Ταινίες που σίγουρα πέρα απ’ την ευχαρίστηση παίζουν ρόλο και στη διαμόρφωση των αντιλήψεων και στην αποδοχή μηνυμάτων, έτσι...για ένα ήθος και μια ιδεολογία ρε γαμώτο.
    Γιάννη ειλικρινά ευχαριστώ!
    Καλό ξημέρωμα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Θα ξεκινήσω από το τέλος της παρέμβασής σου Αννίκα μου.
      Εγώ καλή μου φίλη να σε ευχαριστήσω γιατί έρχεσαι εδώ, ανοίγεις την καρδιά σου και καταθέτεις ένα μεγάλο κομμάτι της ιστορίας σου. Της προσωπικής και οικογενειακής ιστορίας σου. Και αυτό με συγκινεί γιατί λέει πολλά.
      Να σου πω ότι αποζητώ κάτι τέτοιες κουβέντες, εξομολογήσεις ψυχής. Κουβέντες που βάζουν ζητήματα, επαναφέρουν μνήμες και παράγουν ιστορία για τους νεώτερους.
      Βλέποντας στην ταινία το εργοστάσιο του "ΗΡΑΚΛΗΣ ΤΣΙΜΕΝΤΑ". Το βλέπεις και στις εικόνες που έχω αναρτήσει, θυμάμαι το τσιμεντάδικο αυτό. Ήταν στην Δραπετσώνα. Και όλα γύρω του ήταν τυλιγμένα στην ομίχλη της τσιμεντόσκονης. Εκεί ο πατέρας μου μας πήγαινε επίσκεψη σε έναν αδελφικό φίλο και συνάδελφό του στα Λιπάσματα του Μποδοσάκη, επίσης στην Δραπετσώνα. Αντιλαμβάνεσαι ζωή ε;

      Τότε η Ελλάδα είχε βιομηχανία. Χιλιάδες οι εργάτες. Αναπτυγμένη η ταξική συνείδηση, κόκκινη η εργατιά, σωματεία, συνδικάτα. Σήμερα όλα αυτά ακούγονται βυθισμένα στη λήθη αλλά δυστυχώς στην άγνοια στα νέα παιδιά που γνωρίζουν μόνο τον τομέα της εστίασης και των υπηρεσιών στην παραγωγή.
      Εκεί στο τσιμεντάδικο του "Ηρακλή" ήταν γυρισμένη η ταινία. Εκεί και τα όνειρα.
      Τότε είχαμε μια διαφορά ως κοινωνία. Ναι, είχαμε μετανάστες, χιλιάδες εργάτες. Αλλά όσοι έμειναν εδώ πάλαιψαν! Αγωνίστηκαν, μάτωσαν, βγήκαν στο δρόμο, διεκδίκησαν. Μήτε φασίστες έγιναν, μήτε στην αποχή το έριξαν, μήτε ψήφιζαν τίποτα φρικιά γραφικούς.
      Τέλος πάντων. Ας μην μακρυγορώ.
      Θα ήθελα να το κάνουμε ξανά αυτό. Δηλαδή αυτήν ακριβώς την συνομιλία, όπως την απόλαυσα σήμερα.
      Σε ευχαριστώ απ την καρδιά μου.

      Διαγραφή
    2. Γιάννη μου δύσκολα χρόνια είχαν όμως μια ομορφιά. Το '74- μέσα από δύσκολα περάσματα- μου χαμογέλασε η τύχη. Γραμματέας σε μεγάλο φροντιστηριακό οργανισμό με αφεντικά (δεν ένιωσα ποτέ ότι είχα, οι ίδιοι έλεγαν ότι είμαστε συνεργάτες)...με αφεντικά λοιπόν με αριστερή συνείδηση και όλα τα ενθύμια που φρόντιζε να σου αφήσει τότε το κράτος...δικαίου.
      Ε αυτό ήταν μεγάλο Πανεπιστήμιο για μένα. Είκοσι χρόνια δούλεψα μαζί τους και τους οφείλω πολλά.
      Λοιπόν το γραφείο ήταν στην Εμμ. Μπενάκη και στην Κάνιγγος το συνδικάτο των οικοδόμων ξήλωνε πεζοδρόμια. Αυτό ήταν κίνημα.
      Σήμερα ξεπουλήθηκαν ΟΛΑ. Πονεμένη ιστορία Γιάννη με πολλά ερωτηματικά για ηγεσίες και παρατρεχάμενους.
      Δοθείσης ευκαιρίας λοιπόν είναι όμορφα αυτά τα πισωγυρίσματα κι ας εχουν πολύ πόνο γιαυτή τη φθορά και τη θλιβερή πραγματικότητα.
      Πάντως απόλαυσα την κουβέντα μας. (Φοβάμαι πως γίνομαι σαν τις γριές που ζουν πια με αναμνήσεις)
      Μια όμορφη μέρα εύχομαι!

      Διαγραφή
    3. Δεν είναι έτσι οι ....γριές Αννίκα! Οι γριές, αυτές οι ζεστές όμορφες φιγούρες της ζωής μας, απλά αναπολούν. Κοίτα έξω! Στα συλλαλητήρια το τρίτο ηλικιακά φύλο είναι παρόν δυναμικά. Δεν λυγίζει. Ατσάλινη γενιά.
      Δεν καθόμαστε λοιπόν να κλάψουμε σε αναμνήσεις αλλά να τις πάρουμε εφαλτήριο σε νέους αγώνες που πάντα είναι μπροστά μας.

      Χμμμμ το 1978, τελείωσα το Λύκειο. Πήγα φροντιστήριο για τα ΑΕΙ στην Σόλωνος στην αρχή της. Στο "ΖΗΤΑ". Έζησα τον "ΑΚΑΔΗΜΟ" και τα μεγάλα εκείνα φροντιστήρια της Κάνιγγος που γέμιζε από χιλιάδες διαδηλωτές.

      Έχουμε ευθύνη Αννίκα μου για το πισωγύρισμα. Όταν σήμερα σε νεαρούς μου συναδέλφους στην τράπεζα, πριν φύγω, το 2014, τους μίλαγα για συνδικάτο και αγώνες, με κοίταζαν σαν χαζά. Βλέπεις τα κοστούμια και τα ταγιέρ με μίνι φούστα θεωρούν ότι θα τους δώσουν εισιτήριο στον εργασιακό "παράδεισο". Έλα όμως τώρα στην ΠΕΙΡΑΙΩΣ που βγήκαν έξω πεζοδρόμιο κινητοποιήσεις και απεργίες! Οι αυταπάτες πρέπει να γκρεμιστούν στους ανθρώπους.

      Ο Κινηματογράφος του κοινωνικού ρεαλισμού, ως κίνημα, είχε αυτόν τον πνευματικό ρόλο. Της αφύπνισης συνειδήσεων. Τι να την κάνω την κουλτούρα του Αγγελόπουλου π.χ. σαν τα μηνύματα είναι παραίτηση, απογοήτευση;

      Πόσο λατρεύω την κουβέντα μας! Καλή συνέχεια.

      Διαγραφή
    4. Γιάννη μου θα πω τούτο και θα σ' αφήσω στην ησυχία σου.
      Πλησίαζε καλοκαιρινή περίοδος και εγγραφές, προγράμματα, και συντονισμός τμημάτων στο φόρτε, για ωράριο ούτε συζήτηση, 8 το πρωί με 10-11 το βράδυ. Κάποιο βράδυ λοιπόν πέρασε απ' την Κάνιγγος ο Καραμανλής. Ήταν η ώρα που σχόλαγαν τα φροντιστήρια.
      Έμεινε ανέκδοτο η φράση του: Μα ποιος κάνει διαδήλωση στις δέκα το βράδυ;
      -Ησυχάστε κε. Πρόεδρε, του είπαν, σχολάσανε τα φροντιστήρια. Κι ο κος Πρόεδρος
      -Πω,πω αν αποφασίσουν να κάνουν διαδήλωση, ρίχνουν την κυβέρνηση. Εγώ αυτά θα τα διαλύσω.
      Ε τόπε και το 'κανε! Σε λίγα χρόνια άρχισε η αποκέντρωση.
      Α βρε Γιάννη τι χρόνια! Σ' ευχαριστώ που μου 'δωσες την ευκαιρία να τα ξαναθυμηθώ. Να είσαι καλά!
      Καλό απόγευμα!

      Διαγραφή
    5. Τι λες τώρα βρε Αννίκα! Τι ιστορία κι αυτή! Εντελώς ανέκδοτη!
      Σκέψου τρόμο ο ...εθνάρχης έτσι; ακόμα και τα παιδιά! Άσε που δεν ήξερε τι του γινόταν ένα πράγμα! Έτσι είναι! Οι Εθνάρχες γνώριζαν μόνο πως θα χτυπούν το λαό αλύπητα και τίποτα παραπάνω.
      Και κάτι επίσης: Δεν με κουράζεις καθόλου! Απολαμβάνω κάθε στιγμή αυτού εδώ του διαλόγου.
      Τα φιλιά μου.

      Διαγραφή
  7. Αχ τι ωραίος ο Τζώρτζης! Τι ταινιάρα κι αυτή! Διαχρονική και επίκαιρη. Εν τω μεταξύ, απ' τους άντρες ηθοποιούς, νομίζω πως μόνο ο Άγγελος Αντωνόπουλος είναι ακόμα εν ζωή. Εξαιρετικό αφιέρωμα Γιάννη!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Χμμμμμ Μαρία μου, θαρρώ ναι. Μία ένσταση έχω για τον Κώστα Μπάκα. Αλλά να είδα. Πέθανε το 2003. Άρα γερόλυκος και ζωή να έχει μένει ο Άγγελος Αντωνόπουλος.
      Ισχύει η διαπίστωσή σου για την ταινία Μαρία.
      Καλή συνέχεια αγαπητή μου φίλη και ευχαριστώ.

      Διαγραφή
  8. Διαχρονική με μηνύματα για όλες τις εποχές Γιάννη μου. Η παρουσίαση σου εξαιρετική γιατί δεν έμεινες μόνο στους υπέροχους ηθοποιούς και στον Τζώρτζη που δεν προωθήθηκε πιστεύω όσο έπρεπε. Αλλά παρουσίασες και τα μηνύματα της ταινίας που ακόμη είναι και δικά μας προβλήματα.
    Να σαι καλά φίλε μου
    Σε φιλώ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ισχύει καλό μου κορίτσι. Ταινία του 1966 κοίτα πόσο επίκαιρη δείχνει με τα προβλήματα των νέων που αναδεικνύει. Τραγικά επίκαιρη. Μόνο το μοτίβο της εποχής αλλάζει. Δυστυχώς.
      Μεγάλος ηθοποιός ο Τζώρτζης και ναι υποτιμημένος.
      Άννα μου, σε ευχαριστώ πολύ για το σχόλιο και τα συναισθήματά σου εδώ. Τα φιλιά μου με όλη μου την καρδιά.

      Διαγραφή
  9. Δεν την γνωρίζω την ταινία μα τα γραφόμενά σου με προκαλούν να την ψάξω ξέρεις που μπορώ να την βρώ?
    Καλησπέρα καλέ μου Γιάννη ευχαριστώ για όλα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Βιργινία μου καλησπέρα,
      http://greek-movies.com/movies.php?m=2275
      Επιλέγεις την ταινία από τον σύνδεσμο που σου έβαλα.
      Σου δίνει μια σειρά players να επιλέξεις να την δεις ή και να την κατεβάσεις.
      Επέλεξε "Προβολή σε openload" για να την δεις on line.
      Πες μου αν συνάντησες πρόβλημα.
      Σε ευχαριστώ εγώ Βιργινία μου και να είσαι καλά. Φιλιά.

      Διαγραφή
  10. ΚΑΛΗΣΠΈΡΑ ΓΙΆΝΝΗ ΜΟΥ!!!!!!!
    ΑΓΑΠΗΜΕΝΟΣ ΒΑΣΙΛΗΣ ΓΕΩΡΓΙΆΔΗΣ, ΑΓΑΠΗΜΕΝΟΙ ΗΘΟΠΟΙΟΊ ΚΑΙ ΑΓΑΠΗΜΕΝΗ ΤΑΙΝΊΑ ΜΕ ΑΔΟΞΟ ΤΕΛΟΣ ΠΟΥ ΔΕΝ ΜΟΥ ΑΡΕΣΕ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ελένη μου την έχεις δει έτσι ;
      εξαίρετη! Εντάξει, ο Βασίλης Γεωργιάδης είναι μεγάλος σκηνοθέτης. Από τις μορφές εκείνες που τίμησαν τον κινηματογράφο μας.
      Ευχαριστώ πολύ καλή μου φίλη. Σε ευχαριστώ που είσαι εδώ κοντά μας.
      Τα φιλιά μου και καλό βράδυ.

      Διαγραφή
  11. Γεια σου ρε Γιάννη που μας ανοίγεις τα μάτια. Θα βάλλω να το δω δεν το έχω δει ποτέ όπως και πολλές άλλες δραματικές. Ευχαριστούμε!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Χριστίνα μου να το κάνεις!
      Η Ταινία είναι συγκλονιστική με μηνύματα καταιγιστικά που έρχονται μέχρι το σήμερα.
      Σε ευχαριστώ πολύ για τα καλά σου λόγια. Ευχές για όμορφη Κυριακή.

      Διαγραφή
  12. Πάντα αναρωτιόμουν σε αυτή την ταινία ποιος ο λόγο πια τρομερή και φρικτή ανάγκη δημιουργεί το ψέμα.
    Πολύ καλή παρουσίαση, και ιδιαίτερες οι φωτογραφίες. Μου έκανε εντύπωση αυτό το ¨κρυστάλλινη" που περιγράφεις και που όντως υπάρχει έντονο στα πορτραίτα
    Σε φιλώ :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ναι Μάνια. Ένα σημαντικό ερώτημα. Ποια ανάγκη βούλιαξε στο ψέμμα το όμορφο αυτό ζευγάρι. Ο Σεναριογράφος τα παίρνει στη σειρά.
      Ο Άντρας ξεκινά από το ότι ντρέπεται να πει στον κύκλο του ότι δεν βρίσκει δουλειά και λέει το πρώτο ψέμμα. Τη στιγμή μάλιστα που κάποιοι φίλοι του, με πλάγια μέσα, αποκαθίστανται. Στην συνέχεια, μην μπορώντας ψυχολογικά να αντέξει την απόρριψή του ως επιστήμονα από γραφειοκράτες παρωχημένους διευθυντές, πάει στο δεύτερο ψέμμα στην γυναίκα του ότι δήθεν δουλεύει. Και εκεί ο κύκλος μεγαλώνει.
      Η Ίδια λέει ψέμματα για το πατρικό σπίτι για να καλλιεργήσει, περισσότερο στον εαυτό της, μια ψεύτικη ελπίδα και στην συνέχεια, ενώ μαθαίνει την αλήθεια για τον άντρα της, αφήνει το ψέμμα να κυριαρχεί καθώς δεν θέλει να τον βγάλει ψεύτη.
      Με λίγα λόγια επιλογές απελπισίας Μάνια από νέα παιδιά που προσπαθούν να στήσουν ένα όνειρο, μια φαντασίωση, μια αυταπάτη.
      Σε ευχαριστώ που εστίασες στο κομμάτι αυτό, που είναι το σημείο κλειδί του έργου.
      Φιλιά πολλά.

      Διαγραφή
  13. Το "τιμ" όλα τα λεφτά! Κι εγώ δεν την γνώριζα την ταινία, η τηλεόραση όλο και περιορίζει τις ταινίες τού παλιού ελληνικού κινηματογράφου.. Γιάννη, δες το λινκ που σου γράφω, νομίζω ότι θα σε ενδιαφέρει. Καλό απόγευμα 🎈 https://www.koutipandoras.gr/article/o-jazzy-mimis-plessas-se-spania-soundtracks-apo-ton-elliniko-kinimatografo

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ω Πέτρα μου!
      τι υπέροχο δώρο είναι αυτό που μου έκανες! Πωπωπωπω, μιλάμε για αριστούργημα έτσι. Σε πιάνει μελαγχολία με το σήμερα. Αυτές οι δημιουργίες τότε, αν είχαν χρήματα, θα μιλούσε όλος ο κόσμος.
      Ευχαριστώ από καρδιάς Πέτρα μου για την κοινοποίηση. Να είσαι καλά.

      Διαγραφή
  14. Καλησπέρα αγαπητέ Γιάννη, μέτρ των κινηματογραφικών παρουσιάσεων-κριτικών αναλύσεων.
    Σε ευχαριστούμε φίλε για όλα τα εξόχως ενδιαφέροντα που μας παρουσιάζεις με τόση προσοχή και μόχθο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ευρυτάνα μου, καλησπέρα.
      Με τιμούν τα λόγια σου αγαπητέ φίλε και σύντροφε. Ειλικρινά. Να είσαι καλά εύχομαι και να πορεύεσαι δημιουργικά. Καλή Κυριακή.

      Διαγραφή
  15. Καταπληκτική ταινία.
    Συγχαρητήρια για τον εύστοχο και ακριβή σχολιασμός σας.
    Όταν είδα για πρώτη φορά την ταινία, μου άφησε τρομερή εντύπωση.
    Η σκηνή με τον συμβολισμό του θανάτου στο κατάστημα με τους δίσκους, με έκανε κυριολεκτικά να ανατριχιάσω. Έξοχο εφεύρημα του σκηνοθέτη που συνδύασε έξυπνα το φόντο ώστε να δημιουργήσει την απόκοσμη όψη του αγγέλου του θανάτου.
    Είναι κρίμα που δεν προβάλλεται από την τηλεόραση.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αγαπητέ φίλε καλησπέρα. Καλώς όρισες στο μπλογκ και είναι τιμή μου η κατάθεση της γνώμης σου. Δυστυχώς τα κανάλια αναμασούν έναν συγκεκριμένο κύκλο ταινιών, που κατά την αυθαίρετη άποψή τους κλείνουν και τις επιθυμίες του κοινού. Δεν έχουν την παραμικρή διάθεση να απλώσουν τα αριστουργήματα του ελληνικού κινηματογράφου παρά μάλλον να τον εκμεταλλευτούν.
      Η συγκεκριμένη σκηνή που περιγράφεις πραγματικά ανατριχιάζει. Δεν θα μπορούσε να βρεθεί καλύτερο "πρόσωπο" για να αναπαραστήσει τον θάνατο. Και αν προσθέσεις τον φωτισμό τότε έχεις το τέλειο σε ασπρόμαυρο φόντο.
      Καλησπέρα και ειλικρινά θα χαρώ να σε βλέπω συχνά εδώ.

      Διαγραφή
  16. είδα ότι θάγραφες για τον Τζώρτζη... και μπήκα...

    Την ταινία την έχω δει, δεν μού είχε κάνει εντύπωση, αν την ξαναδώ... θα την προσέξω καλύτερα...

    Το έργο το είχα διαβάσει... όπως κάποια άλλα θεατρικά του Καμπανέλλη... και μπορώ να πω ότι αν το δεις... (στην πράξη. ) είναι κάτι διαφορετικό από την ανάγνωση που θα του κάνεις... (του κάθε έργου...)...

    Όσο για τον Τζώρτζη... ένα θα σού πω... Είχε αντικαταστήσει... τότε... τον Μυράτ, σε έναν ρόλλο του, σε θεατρικό που είχε ανεβάσει ο Μυράτ... και είχε μάθει πολύ γρήγορα τον ρόλλο... όπως μάς ενημέρωσαν... εμάς τους θεατές... Από εκεί και πέρα τον εκτίμησα πολύ... και σε όσους ρόλλους κι αν τον έβλεπα... φαινότανε το ταλέντο του... καθαρά... ήταν και πολύ εμφανίσημος άνθρωπος...

    Είπαμε πολλά... αλλά μάς αρέσει το σινεμά...

    γεια και χαρά
    κι ευχαριστώ πολύ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις τελευταίου μήνα

Κλασικά αριστουργήματα της λογοτεχνίας στον κινηματογράφο: "Ανεμοδαρμένα ύψη" της Έμιλυ Μπροντέ

"Έρημη χώρα" η τηλεοπτική σειρά, που πρέπει να δεις

ΤΟ ΜΟΝΤΑΖ στον ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ: Θεωρίες-Σχολές