ALAIN RESNAIS: "ΧΙΡΟΣΙΜΑ ΑΓΑΠΗ ΜΟΥ"
Φίλες και Φίλοι του CINEFIL
Σήμερα θα επιστρέψουμε στον ΓΑΛΛΙΚΟ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ στο λυκόφως της δεκαετίας του 1950, σε μια ταινία που θεωρείται κλασικό δοκίμιο πάνω στην Κινηματογράφιση της ψυχρογραφίας δύο ανθρώπων με φόντο το δράμα του πολέμου και την επίδρασή του.
Μια ταινία, που δεν μπορεί να την αγνοήσει κάποιος που θέλει να λέει για κάποια στοιχειώδη υποδομή πάνω στην Κινηματογραφική δημιουργία.
Πάμε λοιπόν:
Θα σταθούμε στο αριστούργημα του
ALAIN RESNAIS
"ΧΙΡΟΣΙΜΑ ΑΓΑΠΗ ΜΟΥ"
HIROSHIMA MON AMOUR
Μια ταινία που απαιτεί τη μέγιστη προσοχή του θεατή, βασισμένη στο Βιβλίο της
MARGUERITE DURAS
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
Πρεμιέρα: 10 Ιούνη 1959 στη Γαλλία
Σενάριο: MARGUERITE DURAS
Σκηνοθεσία: ALAIN RESNAIS
Κινηματογράφιση: MICHIO TAKAHASHI & SACHA VIERNY
Μουσική: GEORGE DELERUE & GIOVANNI FUSCO
Ενδυματολογία: GERARD COLLERY
ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ
EMMANUELLE RIVA στο ρόλο της ELLE
EIJI OKADA στο ρόλο του LUI
ΤΟ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΜΟΤΙΒΟ ΤΗΣ ΤΑΙΝΙΑΣ
Βρισκόμαστε στην Ιαπωνία. Αύγουστος του 1957. Είμαστε στην μαρτυρική ΧΙΡΟΣΙΜΑ, στην πόλη της απόλυτης φρίκης και της εγκληματικής ανθρωποσφαγής του πυρηνικού ολέθρου.
Η Πόλη βρίσκεται σε προχωρημένη φάση ανοικοδόμησης και επιφανειακά απόλυτα τίποτα δεν δείχνει να θυμίζει τον πυρηνικό εφιάλτη. Εξαίρεση το ιστορικό κτίριο, που μοναδικό στέκει εφιαλτικό απομεινάρι του ολέθρου στο κέντρο της Πόλης.
Οι άνθρωποι προσπαθούν να ξεχάσουν. Εξωτερικά έτσι δείχνουν αλλά στα βάθη της καρδιάς τους, όσοι επιβίωσαν προσπαθούν να καλύψουν τις πληγές τους. Πληγές τρομακτικές, σωματικές και ψυχολογικές.
ΤΟ ΘΕΜΑ
Κάπου ανάμεσα σε αυτό το περιβάλλον θα βρεθούμε στο γλυκό ερωτικό ημίφως μιας κάμαρας. Η Κάμερα παρακολουθεί με τον ανάλογο σεβασμό ένα ζευγάρι νεαρών ανθρώπων αγκαλιασμένο. Γυμνοί στη δική τους απόλυτη τρυφερή ερωτική στιγμή.
Είναι η Elle, μια 30χρονη Γαλλίδα ηθοποιός που έχει φτάσει την Χιροσίμα να γυρίσει μια ταινία για την Ειρήνη.
Εκείνος είναι ο Lui, Ιαπωνέζος αρχιτέκτονας από την ίδια πόλη.
Είναι και οι δύο παντρεμένοι αλλά αυτή η στιγμή τους έφερε μαζί σε ένα άδολο, όμορφο ερωτικό σμίξιμο
Η ΣΚΗΝΟΘΕΤΙΚΗ ΦΟΡΜΑ
Το "ΧΙΡΟΣΙΜΑ ΑΓΑΠΗ ΜΟΥ" δεν είναι ταινία δράσης, πλοκής ή και γρήγορου ρυθμού.
Όχι...! είναι μια δύσκολη ταινία με αργό σκηνοθετικό ρυθμό, που ίσως σας κουράσει κάποιες στιγμές καθώς απαιτεί την συνεχή προσοχή σας. Είναι ένα ψυχογράφημα δύο ανθρώπων χτυπημένων από τη φρίκη του πολέμου άμεσα και έμμεσα.
Η Ταινία έχει πολύ έντονα τα στοιχεία του ντοκυμαντέρ καθώς σε συνεχείς προβολές βλέπουμε τη φρίκη του πυρηνικού ολέθρου στη μαρτυρική πόλη και τον εφιάλτη των ανθρώπων να επιζήσουν. Οι σκηνές είναι από πραγματικά επίκαιρα για να διατηρούν το ρεαλισμό τους.
Ο ALAIN RESNAIS (Αλέν Ρενέ), διαλύει στην κυριολεξία τον γραμμικό χρονικό ιστό της ταινίας. Τα flash back είναι συνεχή. Την ώρα που μιλούν οι πρωταγωνιστές παρεμβάλλονται σκηνές από την καταστροφή της Χιροσίμα και την ανακατασκευή της.
Με μια εκπληκτική πραγματικά φωτογραφία σου δίνει την εντύπωση ότι δεν υπάρχει σαφής χρόνος σε αυτό που παρακολουθείς
Το ταξίδι της κάμερας πάνω στα κορμιά του ζευγαριού είναι στην κυριολεξία σαν χάδι. Ερωτικό μεν αλλά τόσο λεπτό και διακριτικό μαζί που η ισορροπία του κινείται στα όρια της άριστης αρμονίας.
Η Τρυφερότητα αναδεικνύεται με υπέροχο σκηνοθετικά τρόπο χωρίς ίχνος παραμόρφωσης.
Το ζευγάρι το ενώνει η φρίκη του Πολέμου σε δύο σημεία.
Στην Χιροσίμα για τον Lui καθώς ζούσε εκεί αλλά την μέρα της φρίκης έλειπε στα πολεμικά μέτωπα. Είχε όμως εκεί τους δικούς του.
Στο Γαλλικό Νεβέρ, εκείνη, ερωτευμένη με έναν απλό Γερμανό στρατιώτη, σχέση για την οποία τιμωρήθηκε, διαπομπεύτηκε τόσο από την οικογένειά της όσο και από τον περίγυρό της με τρόπο ατιμωτικό αφήνοντας τα σημάδια επάνω της.
Δεν υπάρχουν νικητές και νικημένοι σε αυτήν την ταινία. Σε αυτήν την ψυχογραφία υπάρχουν άνθρωποι, υπάρχουν ανθρώπινες ψυχές όπου ο πόλεμος τους οδήγησε να βιώσουν τον Πόνο, την Απώλεια, την Τραγωδία, γεγονότα και βιώματα που έχουν περάσει στα απωθημένα και των δυό τους.
Η Δική τους όμως ερωτική σχέση και στιγμή θα έχει συνέχεια ; θα κρατήσει ; ή θα περάσει και αυτή στη Λήθη όπως κάθε ερωτική ιστορία και ανθρώπινη πράξη.
Εδώ έχουμε μια μελαγχολική διάθεση στη θεώρηση των στιγμών της ζωής.
Η Ερωτική τους σχέση είναι εξ ορισμού καταδικασμένη να πεθάνει όπως γεννήθηκε. Δεν θέλουν ή δεν μπορούν να της δώσουν συνέχεια. Δηλώνουν ευχαριστημένοι από τον προσωπικό τους γάμο, τα πρόσωπα του οποίου φυσικά δεν εμφανίζονται πουθενά. Έτσι, η δική τους επαφή, λειτουργεί περισσότερο σαν δικλείδα ασφαλείας που ανοίγει για να εκτονωθεί η ψυχολογική τους ένταση, για να ενώσουν τον Πόνο τους, για να ομορφύνουν τις μνήμες τους.
ΟΙ ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ
Το "ΧΙΡΟΣΙΜΑ ΑΓΑΠΗ ΜΟΥ" είναι έργο γραμμένο για ΔΥΟ...!
Για το ζευγάρι του κεντρικού ρόλου.
Αυτοί κρατούν το 99% της ερμηνείας στην ταινία.
Μάλιστα ο ρόλος της ELLE είναι περισσότερο ενεργητικός θα έλεγε κανείς καθώς εκείνη συγκεντρώνει τις πρωτοβουλίες και κατευθύνει τη ροή του σεναρίου.
Τις δικές της σκέψεις ακολουθούμε και ο LUI είναι εκείνος που ακολουθεί.
Η EMMANUELLE RIVA, γεννημένη το 1027, είναι εκπληκτική στην ερμηνεία της.
Ερμηνεία χαμηλών τόνων αλλά ιδιαίτερης συναισθηματικής έντασης. Πρόσωπο όμορφο, λιτό, ρεαλιστικό, χωρίς φτιασίδια και υπερβολές, ένα χαμόγελο που μαγνητίζει με τη ζεστασιά του και την ανθρωπιά του. Μια ψυχούλα στην κυριολεξία.
Ο EIJI OKADA, γεννημένος το 1920, Ιάπωνας ηθοποιός, έχει πεθάνει στα 75 του, είναι επίσης θαυμάσιος στην ερμηνεία του. Χωρίς ίχνος υπερβολής, απλός, ανθρώπινος, ρεαλιστικός
ΟΙ ΒΑΒΕΥΣΕΙΣ
Η Ταινία έχει τιμηθεί με 6 διεθνή βραβεία και ακόμα 6 υποψηφιότητες.
Πήρε Βραβείο BAFTA Σκηνοθεσίας του ALAIN RESNAIS, και Βραβείο BAMBI καλύτερης ξένης ταινίας.
Ήταν ακόμα Υποψήφια για OSCAR καλύτερου Σεναρίου, επίσης Υποψήφια στο Φεστιβάλ των Καννών για καλύτερη Σκηνοθεσία
ΑΛΛΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
Η ταινία είναι Γαλλο-Ιαπωνική παραγωγή, κατά βάση όμως Γαλλική θα έλεγε κανείς και μάλιστα η φιλμογραφία του ερωτικού της μέρους χαρακτηρίζεται για την τολμηρότητά της εκείνης της εποχής.
Η Ταινία θεωρείται "δοκίμιο εργασίας" για τους απανταχού Σινεφίλ και πραγματικά συνίσταται στο να την δείτε και να μελετήσετε την ατμόσφαιρά του.
Αυτή η επιφανειακή ηρεμία ανακατεμένη με μια έκδηλη μελαγχολία που υποβόσκει πραγματικά συγκλονίζει και την καθιστά από τις κλασικές ταινίες που δεν πρέπει να χάσετε.
Παρακολουθείστε την εκπληκτικής ερωτικής ομορφιάς σκηνή του ανοίγματος
Τάραξε τα νερά, όταν βγήκε στις αίθουσες! Είναι όντως από τις δύσκολες, αλλά από αυτές, που, εγώ θεωρώ, πρέπει να προσπαθήσει κάποιος να τη δει. Η συζήτηση που θα επακολουθήσει μετά την ταινία, θα αποζημιώσει!
ΑπάντησηΔιαγραφήΩραία αναφορά, Γιάννη!
Έτσι πιστεύω και εγώ Αλεξάνδρα μου. Είναι μια ταινία που δημιουργεί θέμα και συζήτηση. Ευχαριστώ πολύ κορίτσι μου και εύχομαι καλή σου βδομάδα.
Διαγραφή