Παγκόσμιοι Σκηνοθέτες: NICHOLAS RAY

Σε Φθινοπωρινά χρώματα πλέον φίλες και φίλες, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι θα λείψουν οι απαλές καλοκαιρινές πινελιές στον καιρό μας.
Η Διάθεσή μας προσαρμόζεται στα υπέροχα χρώματα του Σεπτέμβρη που φεύγει και στην αγκαλιά του Φθινοπώρου.

Σήμερα θα σας παρουσιάσω, στην Ενότητα "Σκηνοθέτης του Μήνα", έναν μεγάλο Θρύλο του παγκόσμιου Κινηματογράφου. Έναν κινηματογραφικό δημιουργό που λατρεύτηκε, αγαπήθηκε, κυνηγήθηκε ίσως αλλά βάδισε και ο ίδιος σε πολύ δύσκολα έως και μαρτυρικά αυτοκαταστροφικά βήματα.


NICHOLAS RAY



Γεννήθηκε στις 7 Αυγούστου 1911 στην Galesville στο Wisconsin των ΗΠΑ και έφυγε στις 16 Ιούνη 1979 στην Νέα Υόρκη, σε ηλικία μόλις 68 ετών, χτυπημένος από Καρκίνο.


Σταχυολογούμε  στην "Σινεφιλία" για αυτόν


Στα πρώτα του χρόνια ασχολήθηκε με το Ραδιόφωνο και στην συνέχεια σπούδασε Αρχιτεκτονική από τον μεγάλο δάσκαλο Φρανκ Λόϊντ Ράιτ.
Η Καταγωγή του ήταν καθαρά μετανάστη. Οι γονείς του Παππού του Γερμανοί και της μητέρας του Νορβηγοί.
Άτομο με προχωρημένες ριζοσπαστικές πολιτικές ιδέες για την εποχή του, τον έφερε σε ρήξη με τον καθηγητή του γεγονός που προκάλεσε τη φυγή του στην Νέα Υόρκη όπου εντάχθηκε στο GROUP THEATER. Εκεί γνωρίστηκε με τον ELIAS KAZAN με τον οποίο έγιναν αχώριστοι φίλοι.

Ενεργό μέλος του Κομμουνιστικού Κόμματος Η.Π.Α., ζούσε έναν καλλιτεχνικό τρόπο ζωής με μποέμικες πινελιές και τα χρήματα δεν τον τράβηξαν.
Στον χώρο του Κινηματογράφου μπήκε με το κάλεσμα του φίλου του Ελίας Καζάν.


Το 1946 πέφτει στη ζωή του το Βιβλίο του EWARD ANDERSON  "THIEVES LIKE US", δανεικό από έναν φίλο του, με αποτέλεσμα ο RAY να το "ερωτευθεί" έχοντας τη διάθεση να το γυρίσει σε ταινία.


Πραγματικά η ταινία γυρίστηκε το 1946 και από τότε η κάμερά του πάντα ήταν αφιερωμένη στον κόσμο των περιθωριακών.

Το 1949, σε εποχές δύσκολες, ο HUMPHREY BOGART τον βοηθάει να γυρίσει την πρώτη του ουσιαστικά ανεξάρτητη παραγωγή με το

"KNOCK ON ANY DOOR"

στο οποίο έπαιξαν και ο JOHN DEREK & GEORGE MACREADY




Το φιλμ πήγε καλά για ξεκίνημα μιας τεράστιας καριέρας.

Στο μεταξύ ο RAY υπογράφει συμβόλαιο συνεργασίας με την RKO. Ο Πάμπλουτος πρόεδρος της εταιρείας, HOWARD HUGHES, τον συμπαθούσε ιδιαίτερα και κατάφερε να τον καλύψει για τις Κομμουνιστικές του ιδέες απέναντι σε διώξεις και κυνηγητά.
Βέβαια τον υποχρέωσε να κάνει δύο ταινίες που ήταν κόντρα στις πολιτικές του αντιλήψεις:

1950 "BORN TO BE BAD", ένα καλό film noir με τους MEL FERRER, JOAN FONTAINE, ROBERT RYAN



1951  "FLYING LEATHERNECKS"  ένα καλό πολεμικό δράμα με τους
JOHN WAYNE, ROBERT RYAN, DON TAYLOR


Στο μεταξύ ο HUMPHREY BOGART, του δίνει ένα ακόμα "σκαλοπάτι" για μια αυτή τη φορά συγκλονιστική ταινία

1950  "IN A LONELY PLACE"  ("ΔΙΨΑΣΜΕΝΟΣ ΓΙΑ ΗΔΟΝΗ")

ένα υπέροχο δραματικό film noir μυστηρίου με τους:
HUMPHREY BOGART, GLORIA GRAHAME, FRANK LOVEJOY


Είναι η ιστορία μια ταινίας με βίαιο σενάριο για το φόνο μιας κοπέλας που μόλις γνώρισε όντας ερωτευμένος με μια συνάδελφό του. Ο BOGART στην ταινία ήταν συγκλονιστικός και γενικά η ταινία θεωρείται ένα "διαμάντι" υπαρξιακού film noir και ερωτικής ιστορίας.




Η Μεγάλη θριαμβική του πορεία συνεχίζεται με δύο ακόμα δημιουργίες:


1951  "ΟΝ Α DANGEROUS GROUND", δραματικό επίσης film noir με τους
IDA LUPINO, ROBERT RYAN, WARD BOND




1952  "THE LUSTY MEN" μια δραματική περιπέτεια με τους:
ROBERT MITCHUM, SUSAN HAYWARD, ARTHUR KENNEDY


Εδώ σταματάει και η συνεργασία του με την RKO

Το 1954 ξεκινάει μια νέα εποχή για τον NICHOLAS RAY.
Γυρίζει μια ταινία που έμελλε να γίνει ένα από τα πλέον θρυλικά του best seller.

"JOHNNY GUITAR"

Ένα δραματικό ρομαντικό "κάτι" σαν western


με τους:  JOAN CRAWFORD, STERLING HAYDEN, MERCEDES MCCAMBRIDGE

Η ταινία ξεκινάει με "γκρίνια" μεγάλη από τον σκηνοθέτη καθώς δεν είχε καλή σχέση με την  JOAN CRAWFORD αλλά χάρις σ' αυτήν την ταινία π MARTIN SCORSESE έγινε Σκηνοθέτης και αργότερα ο ιδρυτής του Γαλλικού NOUVELLE VAGUE JAN LUC GODDARD έλεγε ότι "το Σινεμά είναι ο NICHOLAS RAY".


Τα μέσα της δεκαετίας του 1950, τον βρίσκουν να δημιουργεί μια ακόμα ταινία που έμελλε να σημαδέψει τον παγκόσμιο Κινηματογράφο.

1955  "ΕΠΑΝΑΣΤΑΤΗΣ ΧΩΡΙΣ ΑΙΤΙΑ"  (REBEL WITHOUT A CAUSE)

με τον θρυλικό JAMES DEAN  και τους NATALIE WOOD, SAL MINEO.



Το 1956 σειρά έχει ένα άλλο είδος, ένα δραματικό musical,

"ΗΟΤ BLOOD"

με τους JANE RASSELL, CORNEL WILDE, LUTHER ADLER


ενώ επίσης την ίδια χρονιά δημιουργεί ένα από τα μεγάλα του αριστουργήματα

"BIGGER THAN LIFE"

με τους:  JAMES MASON, BARBRA RUSH, WALTER MATTHAU



Η Ταινία αυτή δεν πήγε καλά εμπορικά, με δύσκολο θέμα, τη ζωή ενός καθηγητή που διέλυσε τη ζωή του λόγω εθισμού στην κορτιζόνη. Όμως οι μετέπειτα κριτικοί του Κινηματογράφου, ανάμεσά τους και το "CAHIERS DU CINEMA" την θεωρούν ένα από τα αριστουργήματα της δεκαετίας του 1950


Μέχρι τέλος της δεκαετίας ακολουθούν αρκετές δημιουργίες

1957  "THE TRUE STORY OF JESSE JAMES"  Βιογραφικό δράμα 

1957  "BITTER VICTORY" Πολεμικό δράμα

1958  "PARTY GIRL"  Δραματικό film noir 

Η Απαρχή της δεκαετίας του 1960 βρίσκει τον μεγάλο δημιουργό σε μια πορεία δραματικής παρακμής στα προσωπικά του βιώματα.
Είναι πλέον εθισμένος στο Αλκοόλ και αυτό του κλείνει το δρόμο στα studio με αποτέλεσμα να είναι στα όρια της πτώχευσης. 

Παρ' όλα αυτά στο ξεκίνημα του 1960 δίνει δύο κλασικά αριστουργήματα:

1960  "ΑΓΡΙΟΣ ΣΑΝ ΘΥΕΛΛΑ" ένα δραματικό αστυνομικό περιπετειώδες εξαίρετο φιλμ με τους:  ANTHONY QUINN, YOKO TANI, CARLO GIUSTINI


και το 1961 μια θρυλική βιωματική θρησκευτική ταινία που θεωρείται από τις ταινίες σταθμός με θέμα την ιστορία του Ιησού

"ΒΑΣΙΛΕΥΣ ΤΩΝ ΒΑΣΙΛΕΩΝ"  (KING OF KINGS)

με τους:  JEFFREY HUNTER, SHIOBAN MCKENNA, HURD HATFIELD




Το 1963, τον περιμένει ένα σοκ στα γυρίσματα της δραματικής περιπέτειας

"55 ΜΕΡΕΣ ΣΤΟ ΠΕΚΙΝΟ"

με τους:  CHARLTON HESTON, AVA GARDNER, DAVID NIVEN




Ο NICHOLAS RAY καταρρέει στο πλατό των γυρισμάτων από τις καταχρήσεις και από εκεί και πέρα η χρήση ναρκωτικών δεν έχει τελειωμό.


Παρ' όλα αυτά το παλεύει, αναλαμβάνει θέση Καθηγητή στο NEW YORK UNIVERSITY και με τη βοήθεια του Βίμ Βέντερς γυρίζει την τελευταία του ταινία

"LIGHTNING OVER WATER"

με τους:  JERRY BAMMAN, RONEE BLAKLEY, PIERRE COTTRELL

Η Ταινία είχε για κεντρικό πρωταγωνιστή έναν ζωγράφο που πεθαίνει από καρκίνο και προσπαθεί να φύγει για την Κίνα να βρει την υγεία του. Δυστυχώς αντί για αυτό θα παρακολουθήσουμε κάτι σαν ντοκυμαντέρ για τις τελευταίες ώρες ενός τεράστιου δραματουργού του Κινηματογράφου.


Υποφέρει από Καρκίνο στο ήπαρ από το 1977 και στις 16 Ιούνη 1979 πεθαίνει αφήνοντας πίσω του ένα τεράστιο έργο και μια μεγάλη παρουσία στην Τέχνη.

ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ

Η Συνολική του παρουσία και δημιουργία στον Κινηματογράφο δίνει:

  • 31 ταινίες που έκανε την ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ
  • 12 ταινίες που έκανε το ΣΕΝΑΡΙΟ
  • 7 ταινίες στις οποίες είχε παρουσία σαν Ηθοποιός
  • 2 ταινίες σαν Παραγωγός
Αυτός, φίλες και φίλοι, ήταν ο μεγάλος 
NICHOLAS RAY
Μια εμβληματική μορφή του 20ου αιώνα στο χώρο του Κινηματογράφου. Ένας άνθρωπος που άφησε μεγαλόπρεπη την τραγική του σφραγίδα πάνω στο διάβα του. Μεγάλες ταινίες, τεράστιοι ηθοποιοί, ύφος κινηματογραφικό που γοητεύει και συναρπάζει αλλά και μια ζωή που ξεστράτισε σε αυτοκαταστροφικό μονοπάτι λες και είναι αυτό μοιραίο να συνοδεύει πολλές μεγάλες μορφές της τέχνης.



Σχόλια

  1. Πολλοί είναι οι μεγάλοι καλλιτέχνες που υπήρξαν αυτοκαταστροφικοί. Χάρισαν στην ανθρωπότητα πραγματικά αριστουργήματα, προβλημάτισαν (και συνεχίζουν να προβληματίζουν) με το έργο τους εκατομμύρια κόσμου, όμως στην προσωπική τους ζωή χαρακτηρίζονταν από μεγάλα και θνησιγενή πάθη.
    Έχεις αναρωτηθεί ποτέ το γιατί;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πέτρο βάζεις τώρα ένα θέμα φίλε, που από μόνο του, εκτός του ότι είναι υπέροχο και βαθύ, θα μπορούσε να αποτελέσει ένα ξεχωριστό θέμα ανάρτησης σε ένα μπλογκ. Θέλει πολύ ψάξιμο για να προσεγγίσεις αυτό το γεγονός. Θέλει μελέτη, θέλει κάποια "άλλα" μάτια ψυχής απέναντι στο καλλιτεχνικό έργο.
      Φίλε, μου άναψες φωτιά....! για δές το και εσύ σαν θέμα και να το δουλέψω και εγώ στο μυαλό μου, πως το βλέπεις ;
      Σε ευχαριστώ πάντα για τη συμμετοχή Πέτρο. Καλό απόγευμα.

      Διαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις τελευταίου μήνα

"Οι Μαύροι Πίνακες" ένα αριστούργημα στη μικρή οθόνη

Κλασικά αριστουργήματα της λογοτεχνίας στον κινηματογράφο: "Ανεμοδαρμένα ύψη" της Έμιλυ Μπροντέ

"Ο Θάνατος θα ξανάρθει" του Ερρίκου Θαλασσινού. Ταινία σταθμός στο Ελληνικό Αστυνομικό Noir