ΖΩΡΖ ΣΑΡΡΗ: Μια Αγωνίστρια και Συγγραφέας στον ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ
Αγαπητές Φίλες και Φίλοι,
συνεχίζοντας το ταξίδι μας στον κόσμο του κλασικού Ελληνικού Κινηματογράφου,
σήμερα θα σταθούμε σε μια ΓΥΝΑΙΚΑ ΗΘΟΠΟΙΟ, που ΤΙΜΗΣΕ έντονα με την επιβλητική της παρουσία τον Ελληνικό Κινηματογράφο.
Μια Ηθοποιό, που μπορεί ποτέ να μην έπαιξε Α' Γυναικείο ρόλο σε όσες ταινίες συμμετείχε αλλά οι ερμηνείες της σε Β΄ΓΥΝΑΙΚΕΙΟ ΡΟΛΟ αλλά και Υποστηρικτικό ρόλο είχαν τέτοια Ποιότητα και έμφαση που ουδέποτε πέρασαν απαρατήρητες. Και όχι μόνον αυτό αλλά έδωσαν μια
ξεχωριστή σφραγίδα τέτοια που ακόμα και στις μέρες μας να παραμένει ανεξίτηλη.
Επίσης δεν μιλάμε απλά, όπως θα δούμε, για μια απλή Ηθοποιό. Μιλάμε για μια
ΓΥΝΑΙΚΑ συγγραφέα, μια γυναίκα που τίμησε την Λογοτεχνία αλλά και μια ΓΥΝΑΙΚΑ ΑΓΩΝΙΣΤΡΙΑστους πολιτικούς αγώνες της ζωής μας.
Μιλάμε για την:
ΖΩΡΖ ΣΑΡΡΗ
Πάμε να δούμε λοιπόν το πέρασμά της στον Κινηματογράφο μας
ΓΕΝΙΚΑ ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
Πραγματικό της όνομα: ΓΕΩΡΓΙΑ ΣΑΡΙΒΑΞΕΒΑΝΗ-ΚΑΡΑΚΩΣΤΑ
Γεννήθηκε στις 23 ΜΑΗ 1925 στην ΑΘΗΝΑ και έφυγε στις 9 ΙΟΥΝΗ 2012 στην ΑΘΗΝΑ, σε ηλικία87 ετών πλήρης ημερών
Η Μητέρα της ήταν Γαλλίδα γεννημένη στην Σενεγάλη και ο Πατέρας της Μικρασιάτης από το Αϊβαλί.
Τα παιδικά της χρόνια έζησε στην Ελλάδα με τις σπουδές της στο Δημοτικό και Γυμνάσιο.
Ο Πόλεμος του 1940 την βρήκε στα 15 της χρόνια στην πιο τρυφερή ηλικία.
Η ΖΩΡΖ ΣΑΡΡΗ δεν έμεινε σιωπηρή και απαθής στα χρόνια της Κατοχής.
Τα πιο βελούδινα όνειρά της σαν κορίτσι την βρίσκουν να βάζει όλο της το "είναι" στην ΕΘΝΙΚΗ ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ. Οργανώνεται στην ΕΠΟΝ.
Χαρακτηριστικές οι κουβέντες της για την περίοδο εκείνη:
"Τα χρόνια της κατοχής ήταν χρόνια χαράς και λευτεριάς......Από δυστυχισμένοι γίναμε ευτυχισμένοι. Και για αυτό γιατί διαλέξαμε το δρόμο της ζωής και ας υπήρχε θάνατος μέσα. Θρηνούσαμε και χαιρόμασταν όλοι μαζί. Δεν φοβόμασταν όμως. Υπήρχε ένας στόχος, η Απελευθέρωση"
Αντιλαμβάνεστε λοιπόν αντίληψη......δεν χρειάζεται κανένα σχόλιο.
Στο ΘΕΑΤΡΟ μπήκε από μικρή με δάσκαλο τον μεγάλο ΒΑΣΙΛΗ ΡΩΤΑ.
Στα χρόνια της κατοχής, δεν έπαψε, τελειώνοντας το σχολείο να παρακολουθεί μαθήματα υποκριτικής στη ΔΡΑΜΑΤΙΚΗ ΣΧΟΛΗ ΔΗΜΗΤΡΗ ΡΟΝΤΗΡΗ.
Το τέλος της κατοχής την βρίσκει ως μαχόμενη αγωνίστρια. Στη διάρκεια των μαχών στην Αθήνα μετά το 1944, μια Οβίδα την τραυματίζει στο πόδι και νοσηλεύεται στην "Αγία Όλγα". Το 1947 οι διώξεις την αναγκάζουν να φύγει εξόριστη στο ΠΑΡΙΣΙ.
ΤΑ ΠΡΩΤΑ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΑ ΧΡΟΝΙΑ
Στο ΠΑΡΙΣΙ για την επιβίωση δούλεψε σε πολλές διάφορες δουλειές και παράλληλα φοιτούσε στη σχολή Υποκριτικής του CHARLES DULLIN.
Τα πρώτα μεταπολεμικά χρόνια γνωρίζεται με τους: ΚΩΣΤΑ ΑΞΕΛΟ, ΜΕΛΙΝΑ ΜΕΡΚΟΥΡΗ, ΑΔΩΝΙ ΚΥΡΟΥ, MARCEL MARCEAU.
Εκεί θα γνωριστεί με τον MARCEL ΚΑΡΑΚΩΣΤΑ, γιατρό από την Αίγυπτο, με τον οποίο έφτασαν στο Γάμο κάνοντας δυο παιδιά.
Η Δεκαετία του 1960 την βρίσκει να επιστρέφει στην Ελλάδα όπου και ξεκινάει η καριέρα της τόσο στο θέατρο όσο και στον Κινηματογράφο
Η Χούντα την βρίσκει στο θέατρο να αποφασίζουν να κάνουν κάτι σαν παθητική αντίσταση και να μην ξαναανεβάσουν παράσταση σαν ένδειξη διαμαρτυρίας.
Η Χούντα όμως ρίζωσε και έτσι έχασε το νόημά της η στάση αυτή.
Η ΣΤΡΟΦΗ στην ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ
Στο καλοκαίρι του 1967, αποκομμένη από το θέατρο και τον Κινηματογράφο, αποφασίζει να δώσει διέξοδο στην έκφρασή της γράφοντας το ΠΡΩΤΟ της ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑ
"Ο ΘΗΣΑΥΡΟΣ ΤΗΣ ΒΑΓΙΑΣ", που ξεκίνησε σαν παιχνίδι με παιδιά.
Το βιβλίο εκδόθηκε το 1969 με μεγάλη επιτυχία και αργότερα παίχτηκε και στην τηλεόραση.
Αυτό σηματοδότησε και τη στροφή της ΖΩΡΖ ΣΑΡΡΗ στην ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ χωρίς να ξεκόψει παντελώς από τη σκηνή.
Δούλεψε με πάθος, με έκφραση λυρική στην:
ΠΑΙΔΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ στην οποία και διακρίθηκε, στο ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑ, στο ΙΣΤΟΡΙΚΟ-ΠΟΛΙΤΙΚΟ ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑ και στο ΗΘΟΓΡΑΦΙΚΟ ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑ καθώς και σε ΜΕΤΑΦΡΑΣΤΙΚΑ
Το έργο της είναι πολύ μεγάλο πραγματικά.
Η ΖΩΡΖ ΣΑΡΡΗ στον ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ
ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ
Η Φιλμογραφία της ΖΩΡΖ ΣΑΡΡΗ ξεκινάει το 1958 και τελειώνει το 1987.
Στα 29 αυτά χρόνια συμμετέχει σε 16 Κινηματογραφικές δημιουργίες με τη συμμετοχή της να έχει σοβαρό ειδικό βάρος και να σημαδεύει τα έργα
ΠΡΩΤΗ της συμμετοχή στο εξαίρετο Δράμα του ΜΙΧΑΛΗ ΚΑΚΟΓΙΑΝΝΗ
"ΤΟ ΤΕΛΕΥΤΑΙΟ ΨΕΜΜΑ" το 1958 όπου ερμηνεύει το ρόλο της Λιλίκας στο πλάι ενός ομίλου τεράστιων Ηθοποιών: ΛΑΜΠΕΤΗ, ΠΑΠΠΑΣ, ΝΙΚΟΛΙΝΑΚΟΣ, ΠΑΠΑΜΙΧΑΗΛ, ΖΑΦΕΙΡΙΟΥ, ΔΙΑΜΑΝΤΙΔΟΥ, ΜΙΧΑΗΛΙΔΗ, ΧΡΗΣΤΙΔΗΣ
Η Αμέσως επόμενη συμμετοχή της, το 1958, την στέλνει στην δημιουργική "αγκαλιά" τουΝΤΙΝΟΥ ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΥ στο συγκλονιστικό δράμα του Γιάννη Μαρή
"Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΤΟΥ ΤΡΑΙΝΟΥ"
Ερμηνεύοντας την Ελένη Παπαδάτου, στο πλάι της ΑΝΝΑΣ ΣΥΝΟΔΙΝΟΥ, του ΓΙΩΡΓΟΥ ΠΑΠΠΑ, του ΜΙΧΑΛΗ ΝΙΚΟΛΙΝΑΚΟΥ, της ΜΑΡΩΣ ΚΟΝΤΟΥ και του ΓΙΩΡΓΟΥ ΓΑΒΡΙΗΛΙΔΗ
Το 1960 έρχεται η χρονιά της μεγάλης ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗΣ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗΣ
Ο ΝΤΙΝΟΣ ΚΑΤΣΟΥΡΙΔΗΣ, ανεβάζει στον Κινηματογράφο το κλασικό αριστούργημα του ΓΙΑΝΝΗ ΜΑΡΗ
"ΕΓΚΛΗΜΑ ΣΤΑ ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΑ"
Η ΖΩΡΖ ΣΑΡΡΗ έχει τον καθοριστικό Β' Γυναικείο ρόλο στην ταινία δίπλα στους:
ΑΛΕΚΟ ΑΛΕΞΑΝΔΡΑΚΗ, ΤΙΤΟ ΒΑΝΔΗ, ΧΡΗΣΤΟ ΤΣΑΓΑΝΕΑ, ΘΑΝΟ ΜΥΛΩΝΑ, ΜΑΡΩ ΚΟΝΤΟΥ, ΑΛΙΚΗ ΓΕΩΡΓΟΥΛΗ κλπ
Η Ερμηνεία της ως ΘΑΛΕΙΑΣ ΧΑΛΚΙΑ της δίνει Α' ΒΡΑΒΕΙΟ Β΄ΓΥΝΑΙΚΕΙΟΥ ΡΟΛΟΥ στο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ, μια ερμηνεία από βάθους ψυχής που συγκλονίζει ακόμα και σήμερα.
Το 1962 συμμετέχει στο εξαίρετο Δράμα του ΑΛΕΚΟΥ ΑΛΕΞΑΝΔΡΑΚΗ
"ΘΡΙΑΜΒΟΣ"
στο πλάι των: ΚΑΚΙΑΣ ΑΝΑΛΥΤΗ, ΑΛΕΚΟΥ ΑΛΕΞΑΝΔΡΑΚΗ, ΜΑΝΟΥ ΚΑΤΡΑΚΗ, ΑΛΙΚΗΣ ΓΕΩΡΓΟΥΛΗ, ΛΑΜΠΡΟΥ ΚΩΝΣΤΑΝΤΑΡΑ
Το 1962 η ΖΩΡΖ ΣΑΡΡΗ ανοίγει τα φτερά της σε μια φημισμένη διεθνή παραγωγή.
Ο JULES DASSIN σκηνοθετεί την συγκλονιστική "ΦΑΙΔΡΑ".
Στο πλάι της ΜΕΛΙΝΑΣ ΜΕΡΚΟΥΡΗ, του ANTHONY PERKINS, του RAF VALLONE, ερμηνεύει την ΑΡΙΑΔΝΗ σε μια ταινία πραγματικά επιβλητική
Το 1964 σειρά έχει ένα δράμα του ΕΡΡΙΚΟΥ ΘΑΛΑΣΣΙΝΟΥ, από τα κλασικά μελό της εποχής
"ΦΕΥΓΩ ΜΕ ΠΙΚΡΑ ΣΤΑ ΞΕΝΑ"
όπου παίζει με την ΜΑΡΘΑ ΒΟΥΡΤΣΗ και τον ΧΡΗΣΤΟ ΝΕΓΚΑ
Το 1964 επιστρέφει σε μια ακόμα εμβληματική ταινία του κλασικού μας Κινηματογράφου, στο αντιπολεμικό, αντιφασιστικό δράμα του ΚΩΣΤΑ ΜΑΝΟΥΣΑΚΗ
"ΠΡΟΔΟΣΙΑ"
με τους ΠΕΤΡΟ ΦΥΣΣΟΥΝ, ΕΛΛΗ ΦΩΤΙΟΥ, ΜΑΝΟ ΚΑΤΡΑΚΗ
μια ταινία που διακρίθηκε στο Φεστιβάλ Μόσχας
Το 1965 έρχεται μια μεγάλη στιγμή σε μια ταινία ντοκουμέντο για την νεώτερη Ελληνική μας ιστορία
Ο ΑΔΩΝΙΣ ΚΥΡΟΥ σκηνοθετεί το συγκλονιστικό "ΤΟ ΜΠΛΟΚΟ"
όπου στον Κινηματογράφο ξαναζεί εφιαλτικά και δραματικά το Μπλόκο της Κοκκινιάς.
Η ΖΩΡΖ ΣΑΡΡΗ είναι για μια ακόμα φορά εκεί ανάμεσα στους:
ΜΑΝΟ ΚΑΤΡΑΚΗ, ΚΩΣΤΑ ΚΑΖΑΚΟ, ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΛΑΔΙΚΟΥ, ΓΙΑΝΝΗ ΦΕΡΤΗ, ΞΕΝΙΑ ΚΑΛΟΓΕΡΟΠΟΥΛΟΥ,
Το 1969 έρχεται μια ακόμα υπέροχη ταινία, που μένει καταχωρημένη στον Ελληνικό Κινηματογράφο από το πέρασμα, ως πρωταγωνίστριας, της μεγάλης ΚΑΤΙΝΑΣ ΠΑΞΙΝΟΥ.
Ο ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΚΑΛΕΝΑΚΗΣ σκηνοθετεί το δράμα
"ΤΟ ΝΗΣΙ ΤΗΣ ΑΦΡΟΔΙΤΗΣ"
και η ΖΩΡΖ ΣΑΡΡΗ ερμηνεύει την Αγγλίδα Gloria Peterson μαζί με τους: ΚΑΤΙΝΑ ΠΑΞΙΝΟΥ, ΑΓΓΕΛΟ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟ, ΚΩΣΤΑ ΚΑΣΤΑΝΑ, σε μια, όπως πάντα εκπληκτική της ερμηνεία
Η Θητεία της μεγάλης μας Ηθοποιού στον Κλασικό Ελληνικό Κινηματογράφο τελειώνει το 1973, στο δράμα του ΠΑΥΛΟΥ ΤΑΣΙΟΥ "ΟΙ ΠΡΟΣΤΑΤΕΣ" , στο οποίο παίζει με τους:
ΝΙΚΗΤΑ ΤΣΑΚΙΡΟΓΛΟΥ, ΜΑΝΟ ΚΑΤΡΑΚΗ, ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ ΛΑΜΠΡΙΝΟΥ
Η ΖΩΡΖ ΣΑΡΡΗ στον Ν.Ε.Κ.
Ο Νέος Ελληνικός Κινηματογράφος δεν αφήνει ασυγκίνητη την μεγάλη μας ηθοποιό και το 1976 έχει εξέχοντα ρόλο στο χαρακτηριστικό αριστούργημα του ΠΑΝΤΕΛΗ ΒΟΥΛΓΑΡΗ
"ΧΑΠΠΥ ΝΤΑΙΗ"
με τους: ΓΙΩΡΓΟ ΜΟΣΧΙΔΗ, ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟ ΤΖΟΥΜΑ, ΝΙΚΟ ΜΠΟΥΣΔΟΥΚΟ
Το κλείσιμο της Κινηματογραφικής παρουσίας της ΖΩΡΖ ΣΑΡΡΗ γίνεται μέσα στην περίοδο του Ν.Ε.Κ. στην δεκαετία του 1980 σε τρεις ακόμα σπουδαίες ταινίες:
- Το 1980 στο μεγάλο ιστορικό δράμα του ΠΑΝΤΕΛΗ ΒΟΥΛΓΑΡΗ "ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΣ ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ"όπου συμμετέχει μαζί με έναν πολύ μεγάλο όμιλο Ελλήνων ηθοποιών.
- Το 1987 στην "ΓΕΝΝΕΘΛΙΑ ΠΟΛΗ" του ΤΑΚΗ ΠΑΠΑΓΙΑΝΝΙΔΗ με τους ΤΑΚΗ ΜΟΣΧΟ, ΤΑΤΙΑΝΑ ΠΑΠΑΜΟΣΧΟΥ
- Και το 1987 στην πολύ όμορφη ταινία του ΓΙΩΡΓΟΥ ΚΑΤΑΚΟΥΖΗΝΟΥ "ΑΠΟΥΣΙΕΣ" με τους ΘΕΜΗ ΜΠΑΖΑΚΑ, ΠΕΝΥ ΖΟΥΝΗ, ΝΙΚΗΤΑ ΤΣΑΚΙΡΟΓΛΟΥ, ΕΛΕΝΑ ΝΑΘΑΝΑΗΛ
Εδώ φίλες και φίλοι κλείνει η μεγάλη και σπουδαία διαδρομή της μεγάλη μας ΖΩΡΖ ΣΑΡΡΗ στον Ελληνικό Κινηματογράφο.
Μια Γυναίκα, με ψυχή με "κεφαλαία γράμματα", ζυμωμένη στο καμίνι της ζωής και των αγώνων,
μια Γυναίκα με έκφραση που ξεχειλίζει από λογοτεχνία, παιδική ψυχή και έκφραση, μια τέχνη που, παρά το έντονο φως του κόσμου της, ήξερε να δώσει και το αινιγματικό σκοτάδι στα τόσο εκφραστικά της μάτια στο πέρασμά τους από το Ελληνικό Σινεμά.
Πρώτη φορά στο ιστολόγιο σου και πέφτω πανω στην αγαπημένη μου Ζωρς Σαρρή!
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ αλήθεια είναι οτι είμαι fan των βιβλίων της, και δεν ήξερα οτι εχει τοσο μεγάλη κινηματογραφική καριέρα! Την λατρευα πραγματικά! Εχασε ένα μεγάλο κομμάτι του ο πολιτισμός μας!!!
Καλησπέρα σου Μαρία μου και καλή σου βδομάδα. Καλώς όρισες στο ιστολόγιο και ευχαριστώ για την Τιμή.
ΔιαγραφήΝαι η αγαπημένη μας Ζωρζ είχε ξεκινήσει την καριέρα της στο Θέατρο και Κινηματογράφο καταθέτοντας μετά την λαμπερή της ψυχή στη Λογοτεχνία που τίμησε με πανέμορφο τρόπο.
Καλή σου συνέχεια και πάλι σε ευχαριστώ.
Τη λάτρεψα σα συγγραφέα, ήξερα πως ήταν και ηθοποιός, αλλά δεν είχα παρακολουθήσει την πορεία της!
ΑπάντησηΔιαγραφήΝα είσαι καλά!
Καλή εβδομάδα!
Καλησπέρα σου Μαρία και καλή σου βδομάδα. Τώρα συμπληρώθηκε το puzzle για την εξαίρετη καλλιτέχνιδά μας, που μπορείς να το έχεις στο σύνολό του. Σε ευχαριστώ για την παρουσία καλή μου.
Διαγραφήαγαπημενη μου! αγαπημενη μου! αγαπημενη μου!
ΑπάντησηΔιαγραφήνα σου εκμυστηρευτω και κατι;
το πρωτο βιβλιο που διαβασα ηταν δικο της.
Οι νικητες!
καλη εβδομαδα φιλε μου
Ωωωωωωω Κική μου έπεσα "διάνα" δηλαδή έτσι ;; χαίρομαι κορίτσι μου ιδιαίτερα που άγγιξα μια μορφή που την αγαπάς πολύ και σου έχει δώσει πράματα που σε γέμισαν.
ΔιαγραφήΕυχαριστώ για τα όμορφα λόγια και συναισθήματά σου.
Καλή βδομάδα.
Υπέροχη... 1ον ήμουν τυχερή είχε έρθει στο σχολείο να μιλήσει στα παιδιά και την είδα από κοντά.. Συμπαθέστατη
ΑπάντησηΔιαγραφή2ον μου άρεσε στο ΑΝΘΡΩΠΟ ΤΟΥ ΤΡΑΙΝΟΥ... γιατί μου άρεσε γενικώς η ταινία..και γιατί μου άρεσε που προσπάθησε να βοηθήσει την φίλη της (Αννα Συνοδινού)
3ον μου άρεσε και στο ΕΓΚΛΗΜΑ ΣΤΟ ΚΟΛΩΝΑΚΙ, ως φίλη της μισητής Ρόζας... !!!
άψογη!!
Καλησπέρα σου Λαμπρινή. Έπαιρνε λοιπόν τέτοιες πρωτοβουλίες η ΣΑΡΡΗ έτσι ; παρούσα και στα παιδιά......! τι να πει κανείς.....!
ΔιαγραφήΣτον "ΑΝΘΡΩΠΟ ΤΟΥ ΤΡΑΙΝΟΥ" ήταν υπέροχη όπως επίσης και στο "ΕΓΚΛΗΜΑ ΣΤΑ ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΑ" με το ρόλο της Θάλειας Χαλκιά.
Ευχαριστώ κορίτσι μου και καλή σου συνέχεια