"ΕΓΚΛΗΜΑ στο ΚΟΛΩΝΑΚΙ" του ΤΖΑΝΗ ΑΛΙΦΕΡΗ, το ΠΡΩΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΟ ΦΙΛΜ
ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Φίλες και Φίλοι του CINEFIL
έχουμε κάνει αρκετή κουβέντα τελευταία σχετικά με το Ελληνικό Αστυνομικό Film Noir.
Ένα παγκόσμιας αναγνώρισης Κινηματογραφικό Είδος, το οποίο ξεκίνησε και την πατρίδα μας
στα τέλη της δεκαετίας του 1960, τότε που δειλά-δειλά ξεκινούσε η "χρυσή" εποχή του κλασικού Ελληνικού Κινηματογράφου, πραγματικά για λόγους ανεξήγητους δεν έδωσε συνέχεια και τα φιλμ τα οποία θα μπορούσε να δώσει.
Αν αναρωτηθεί κανείς για "Υλικό" τότε μια άμεση ματιά να ρίξει στο τεράστιο συγγραφικό έργο του "Πατέρα" του Αστυνομικού Μυθιστορήματος στην πατρίδα μας, τον μεγάλο ΓΙΑΝΝΗ ΜΑΡΗ, τότε θα αντιληφθεί ότι, το υλικό είναι τεράστιο.
Αν ρωτήσει κανείς για δημιουργούς ; Αρκετοί και Υπέροχοι δημιουργοί και συντελεστές.
Ηθοποιοί ; ειδικά εκείνη την εποχή μιλάμε για τα "ιερά" τέρατα του Ελληνικού Κινηματογράφου.
Άρα ; Χρηματοδότες ; χμ....... εδώ ίσως υπάρχει ένα ζήτημα.
Η FINOS FILMS στην ουσία δεν μπήκε ποτέ στο Ελληνικό Αστυνομικό Φιλμ....!
Οι λόγοι άγνωστοι......
ίσως θα έλεγε κανείς η ΕΜΠΟΡΙΚΟΤΗΤΑ ; τα εισητήρια ; το Ελληνικό Κοινό ;
αυτοί όντως είναι παράμετροι για κουβέντα.
Πάμε τώρα να κάνουμε μια ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ των ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΩΝ FILM NOIR κάνοντας ένα όμορφο FLASH BACK στο χρόνο.
Το 1959 λοιπόν ο Ελληνικός Κινηματογράφος ανοίγει την αυλαία του Αστυνομικού Film Noir.
Ο Διακεκριμένος αλλά "άγνωστος" στο ευρύ Κοινό, Σκηνοθέτης
ΤΖΑΝΗΣ ΑΛΙΦΕΡΗΣ
έχοντας ήδη πίσω του 13 Κινηματογραφικές ταινίες (1949 "ΓΚΡΕΜΙΣΜΕΝΑ ΟΝΕΙΡΑ", 1950 "ΟΙ ΑΠΑΧΗΔΕΣ ΤΩΝ ΑΘΗΝΩΝ", 1952 "ΤΟ ΣΤΡΑΒΟΞΥΛΟ", 1952 "ΜΑΥΡΗ ΓΗ", 1954 "ΓΚΟΛ ΣΤΟΝ ΕΡΩΤΑ", 1959 "Ο ΑΛΗ ΠΑΣΑΣ ΚΑΙ Η ΚΥΡΑ ΦΡΟΣΥΝΗ")
αυτή τη φορά παίρνει το Αριστούργημα του
ΓΙΑΝΝΗ ΜΑΡΗ
"ΕΓΚΛΗΜΑ ΣΤΟ ΚΟΛΩΝΑΚΙ"
και δημιουργεί μια υπέροχη αστυνομική flim noir ταινία, στην ουσία ξεκινώντας το είδος αυτό στον Κινηματογράφο μας.
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
ΠΑΡΑΓΩΓΗ: ΤΖΑΛ ΦΙΛΜ του ίδιου του Σκηνοθέτη
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΣΗ: ΑΡΙΣΤΕΙΔΗΣ ΚΑΡΥΔΗΣ-ΦΟΥΞ και ΓΙΑΝΝΗΣ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΣ, από τα μεγαλύτερα ονόματα εκείνης της εποχής
ΜΑΚΙΓΙΑΖ: ΝΙΚΟΣ ΒΑΡΒΕΡΗΣ
ΜΟΥΣΙΚΗ: ο μεγάλος ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΠΝΙΣΗΣ
ΧΟΡΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΜΗΝΑΣ ΓΙΩΤΗΣ
ΝΤΕΚΟΡ: ΓΙΩΡΓΟΣ ΘΕΟΔΩΡΟΥ, ΝΤΙΝΟΣ ΜΑΤΡΕΑΣ
Το "ΕΓΚΛΗΜΑ στο ΚΟΛΩΝΑΚΙ" είναι ένα από τα συγγραφικά αριστουργήματα του ΓΙΑΝΝΗ ΜΑΡΗ με εξαίρετη ατμόσφαιρα, μυστήριο γεμάτο σκοτάδια, διαπλοκή με τα απόνερα της Κατοχής όπως πάντα στα μυθιστορήματα του Μαρή.
Ένα φιλμ λουσμένο στο Μυστήριο, στον διάχυτο ερωτικό πόθο, αλλά και τις κλασικέςΑΝΑΤΡΟΠΕΣ του ΓΙΑΝΝΗ ΜΑΡΗ που καθιστούσαν τα διηγήματά του συναγωνίσιμα με την Ιέρεια του Αστυνομικού διηγήματος ΑΓΚΑΘΑ ΚΡΙΣΤΙ.
ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ
ΑΝΔΡΕΑΣ ΜΠΑΡΚΟΥΛΗΣ στο ρόλο του ΔΗΜΗΤΡΗ ΦΛΩΡΑ
ΓΚΕΛΛΥ ΜΑΥΡΟΠΟΥΛΟΥ στο ρόλο της ΜΥΡΤΩΣ ΚΑΨΗ
ΧΡΗΣΤΟΣ ΤΣΑΓΑΝΕΑΣ στο ρόλο του ΚΩΣΤΑ ΦΛΩΡΑ
ΜΑΡΩ ΚΟΝΤΟΥ στο ρόλο της ΖΑΝΕΤ ΦΛΩΡΑ
ΜΙΧΑΛΗΣ ΝΙΚΟΛΙΝΑΚΟΣ στο ρόλο του Ζωγράφου ΝΑΣΟΥ ΚΑΡΝΕΖΗ
ΕΛΕΝΗ ΧΑΤΖΗΑΡΓΥΡΗ στο ρόλο της ΖΟΥΛΙΕΤ
ΣΤΕΦΑΝΟΣ ΣΤΡΑΤΗΓΟΣ στο ρόλο του ΤΖΩΝΗ ΠΑΥΛΙΔΗ
ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΠΑΠΑΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ στο ρόλο του πολιτευτή ΔΕΛΛΙΟΥ
ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΠΕΡΤΟΣ στο ρόλο του ΕΠΙΘΕΩΡΗΤΗ ΜΠΕΚΑ
ΑΓΓΕΛΟΣ ΜΑΥΡΟΠΟΥΛΟΣ στο ρόλο του ΑΡΧΙΣΥΝΤΑΚΤΗ
ΝΑΣΟΣ ΚΕΔΡΑΚΑΣ στο ρόλο του ΣΩΤΗΡΗ
ΕΒΗ ΜΥΛΟΠΟΥΛΟΥ στο ρόλο της ΖΙΖΗ
Δεν χρειάζονται συστάσεις για το ΚΑΣΤ των ΗΘΟΠΟΙΩΝ που συγκροτούν την ταινία.
Ονόματα που προκαλούν ΔΕΟΣ πραγματικά για τη δύναμη και την ποιότητα της υποκριτικής τους "επιστρατεύτηκαν" για να δώσουν τη λάμψη της εξαίρετης αυτής ταινίας
ΤΟ ΘΕΜΑ
Ο Διακεκριμένος και συνάμα γοητευτικός ζωγράφος ΝΑΣΟΣ ΚΑΡΝΕΖΗΣ δολοφονείται μέσα στη νύχτα στο ίδιο του το σπίτι.
Οι ενδείξεις είναι συντριπτικές για την ενοχοποίηση του ΚΩΣΤΑ ΦΛΩΡΑ σαν έγκλημα ζηλοτυπίας, έχοντας πληροφορηθεί από την αισθησιακή Γυναίκα του ΖΑΝΕΤ ΦΛΩΡΑ ότι ο ζωγράφος ήταν Εραστής της.
Ο ΚΩΣΤΑΣ ΦΛΩΡΑΣ συλλαμβάνεται ως ένοχος του στυγερού και άγριου εκγλήματος.
Ο Νεαρός γιος του, ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΦΛΩΡΑΣ, φτάνει από το Παρίσι, έχοντας πλήρη εμπιστοσύνη στην ΑΘΩΟΤΗΤΑ του Πατέρα του και ξεκινάει έναν Τιτάνιο αγώνα για να αποκαλύψει το σκοτάδι του ΦΟΝΟΥ.
Στη συνδρομή του σπεύδει η νεαρή ΜΥΡΤΩ ΚΑΨΗ, έχοντας κάθε λόγο να σκοτώσει και η ίδια τον ζωγράφο για το παρελθόν του.
Η Αστυνομία, ο ΘΡΥΛΙΚΟΣ ΕΠΙΘΕΩΡΗΤΗΣ ΜΠΕΚΑΣ, με τη συνδρομή του μυστηριώδη αλλά και οξυδερκή πολιτευτή ΔΕΛΛΙΟΥ και τον αρχισυντάκτη μιας Εφημερίδας μπαίνουν στη δίνη της αναζήτησης των στοιχείων του Φόνου.
Το κουβάρι ξετυλίγεται βήμα το βήμα όπως ο μαιτρ του είδους ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΑΡΗΣ γνωρίζει φτάνοντας σε μια ΑΠΙΣΤΕΥΤΑ ΑΠΡΟΣΜΕΝΗ ΣΥΓΚΛΟΝΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΤΡΟΠΗ....
Η Ιστορική αφίσα της εποχής, όπως βλέπετε καλεί τους έχοντας δει την ταινία να μην αποκαλύψουν το μεγάλο μυστικό διατηρώντας έτσι το Φιλμ τη μαγεία του.
Η ΣΚΗΝΟΘΕΤΙΚΗ ΦΟΡΜΑ
Με το "καλημέρα" της ταινίας, ο θεατής εισάγεται από τον Σκηνοθέτη ΤΖΑΝΗ ΑΛΙΦΕΡΗ στον υπέροχο, σκοτεινό, νυχτερινό κόσμο του FILM NOIR.
H εκπληκτική φωτογραφία των ΑΡΙΣΤΕΙΔΗ ΚΑΡΥΔΗ-ΦΟΥΞ και ΓΙΑΝΝΗ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΥ
πραγματικά παραδίδουν μαθήματα ΑΣΠΡΟΜΑΥΡΟΥ ΧΟΡΟΥ ΣΚΙΑΣΕΩΝ και ΦΩΤΟΣ σε μια μίξη μαγική που εκστασιάζει τον θεατή με το μυστήριο και την αγωνία της προσμονής.
Τα ΕΞΩΤΕΡΙΚΑ ΓΥΡΙΣΜΑΤΑ στην ταινία είναι πάρα πολλά και τέτοια που πάντα δίνουν ρυθμό, αγωνία και άγχος για τη συνέχεια. Οι εξωτερικές νυχτερινές σκηνές αναζήτησης των πιθανών ενόχων, μέσα στα ερημικά τότε στενά και σκοτάδια των συνοικιών του Πειραιά κάνουν γύρω μας ένα φόντο με παρόντα τα στοιχεία του ΘΡΙΛΕΡ.
Καθοριστικές στην ατμόσφαιρα του φιλμ δύο ΓΥΝΑΙΚΕΙΕΣ ΦΙΓΟΥΡΕΣ.
Η ΖΑΝΕΤ ΦΛΩΡΑ (Μάρω Κοντού), μια πανέμορφη γυναίκα γεμάτη έκλυτο ΕΡΩΤΙΣΜΟ καιΑΙΣΘΗΣΙΑΣΜΟ δίνει το ερωτικό στοιχείο του noir στην ταινία με ένα άριστο άρωμα ενοχής και πόθου.
Η ΖΟΥΛΙΕΤ (Ελένη Χατζηαργύρη) στο ρόλο της μυστηριώδους Γαλλίδας Οικονόμου του Ζωγράφου, παρουσία άκρως επιβλητική, στα μαύρα της ρούχα, φιγούρα που προκαλεί πραγματικά δέος.
Η Παρουσία των Αστυνομικών, κλασικές φιγούρες της εποχής 1950-60, με τις καμπαρτίνες, τους σηκωμένους γιακάδες και τα κλασικά καπέλα, μεταφέρουν μπροστά μας το Αμερικάνικο Film Noir της καταδίωξης και του μυστηρίου, μην έχοντας να ζηλέψει παρά τα τεχνικά μέσα.
Μην ξεχνάτε ότι παρακολουθείτε μια ταινία στα 1959, στην Ελληνική Κινηματογραφική παραγωγή που γίνεται με το ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ ΜΕΡΑΚΙ των δημιουργών της, με ελάχιστα χρήματα και τεχνικά μέσα.
ΟΙ ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ
Τόνισα και στην αρχή ότι η "επιστράτευση" όλων αυτών των μεγάλων Ηθοποιών στην ταινία ΕΓΓΥΑΤΑΙ την τεράστια ποιότητά της.
ΑΝΔΡΕΑΣ ΜΠΑΡΚΟΥΛΗΣ και ΓΚΕΛΛΥ ΜΑΥΡΟΠΟΥΛΟΥ
είναι αντίστοιχα οι δύο ΚΕΝΤΡΙΚΟΙ πρώτοι ρόλοι.
Εξαίρετες ερμηνείες και για τους δύο Ηθοποιούς μας.
Ο ΑΝΔΡΕΑΣ ΜΠΑΡΚΟΥΛΗΣ, αναζητά με πάθος την αλήθεια προσπαθώντας να σώσει τον Πατέρα του πιστεύοντας ακράδαντα στην αθωότητά του παρά τις συντριπτικές ενδείξεις ενοχής του.
Δεν έχει μεγάλες εξάρσεις στην ερμηνεία του, άλλωστε αυτός καθ' εαυτός ο ρόλος δεν αναδεικνύει μεγάλη ένταση για τον νεαρό ΦΛΩΡΑ.
Η ΓΚΕΛΛΥ ΜΑΥΡΟΠΟΥΛΟΥ, ευχάριστη έκπληξη, στην αρχή μυστηριακή, στη συνέχεια απλή, καθημερινή, όμορφη, με ήρεμη ερμηνεία επίσης σε ρόλο ναι μεν πρωταγωνιστικό αλλά όχι καθοριστικό.
Ο ΜΙΧΑΛΗΣ ΝΙΚΟΛΙΝΑΚΟΣ στο ρόλο του ζωγράφου ΝΑΣΟΥ ΚΑΡΝΕΖΗ.
Τι να πει κανείς για τον τεράστιο αυτό ηθοποιό μας.
Ο Σωστός άνθρωπος στο σωστό ρόλο. Γοητευτικός, καλλιτέχνης, ερωτικός, δημιουργικός.
Η ΜΑΡΩ ΚΟΝΤΟΥ στο ρόλο της αισθησιακής ΖΑΝΕΤ ΦΛΩΡΑ, στην κυριολεξία ζωγραφίζει και αρωματίζει το ...ροζ στην ταινία. Πανέμορφη, ερωτική, προκλητικά αισθησιακή, ενισχύει απόλυτα το ερωτικό στοιχείο στην ταινία. Άνετα η ΜΑΡΩ ΚΟΝΤΟΥ δίνει τον αέρα της FEMME FATALE, που εκμεταλλεύεται τον πλούσιο ώριμο ηλικιακά σύζυγό της ζώντας παράλληλα την έντονη ερωτικής της ζωή που καθίσταται μοιραία για τους γύρω της.
Η ΕΛΕΝΗ ΧΑΤΖΗΑΡΓΥΡΗ, προσωπικά πιστεύω είναι μακράν το ΒΡΑΒΕΙΟ, το ΔΥΝΑΤΟ ΧΑΡΤΙ, στον ΥΠΟΣΤΗΡΙΚΤΙΚΟ ΡΟΛΟ στην ταινία.
Άνετα θα την πρότεινα για ΒΡΑΒΕΙΟ ΥΠΟΣΤΗΡΙΚΤΙΚΟΥ ΡΟΛΟΥ, σε μια ερμηνεία συγκλονιστική παρά το ότι χρονιά η παρουσία της δεν είναι και μεγάλη.
Επιβλητική, αργή, μυστηριακή, στην ουσία μοιάζει σαν "ακίνητη" τη στιγμή που μέσα της πάλλεται ο ψυχικός της κόσμος στον αέρα κυριολεκτικά.
Η Μεγάλη μας ηθοποιός σε όλο της το ΜΕΓΑΛΕΙΟ.
Ο ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΠΑΠΑΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ, στο ρόλο του αντιστασιακού και συμμαχητή φίλου του ΚΩΣΤΑ ΦΛΩΡΑ, με έντονα χαρακτηριστικά εξωγενή, το μακιγιάζ εδώ εκπληκτικό, έχει μια πολύ ξεχωριστή και ιδιαίτερα κρίσιμη παρουσία στο ερμηνευτικό καστ. Τότε άλλωστε ο μεγάλος μας Ηθοποιός δεν είχε περάσει στον κόσμο της κωμωδίας όπως τον ζήσαμε μετά αλλά και τότε μεγαλουργούσε.
Ο ΧΡΗΣΤΟΣ ΤΣΑΓΑΝΕΑΣ, στο ρόλο του ενοχοποιημένου ΚΩΣΤΑ ΦΛΩΡΑ, σε αυτές τις ταινίες γράφει σχολή......! Η Παρουσία του μεγάλου μας ηθοποιού σε κλασικά Αστυνομικά φιλμ ήταν ....must για εκείνη την εποχή αναδεικνύοντας το ερμηνευτικό του υπόβαθρο, τον εσωτερικό του κόσμο και την ποιότητά του.
Ο ΣΤΕΦΑΝΟΣ ΣΤΡΑΤΗΓΟΣ πάντα συνήθως σε κόντρα ρόλους, εδώ κλασικά στο ρόλο του "κακού" Τζώνη Παυλίδη, ενός ανθρώπου του υποκόσμου, ο οποίος κινείται και αυτός στο χώρο των υπόπτων. Πάντα άμεσος και εξαιρετικός στο είδος αυτό ο μεγάλος μας Ηθοποιός.
Ο ΑΓΓΕΛΟΣ ΜΑΥΡΟΠΟΥΛΟΣ, εκείνη την εποχή "σάρωνε" με την παρουσία του δεύτερους και τρίτους ρόλους στον Ελληνικό Κινηματογράφο. Ειδικά και εδώ είναι χαρακτηριστικός στο ρόλο του Αρχισυντάκτη σε εφημερίδα που ασχολείται με την διελεύκανση της υπόθεσης.
Ο ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΠΕΡΤΟΣ στο ρόλο του Επιθεωρητή ΜΠΕΚΑ, ακριβώς όπως ο ίδιος ο ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΑΡΗΣ τον θέλει και αναδεικνύει.
Εξαιρετικός, απλός, μεθοδικός και σαφής.
Για τη Μουσική του ΚΩΣΤΑ ΚΑΠΝΙΣΗ, του ανθρώπου που ταύτισε τη δημιουργία του με τον Ελληνικό Κινηματογράφο τι να πούμε και εδώ.
Μουσική ανάλογη του ύφους της ταινίας, με μοναδικό τρόπο για να ντύσει μουσικά το όλο κλίμα αγωνίας και κορύφωσης.
Κλείνουμε εδώ φίλες και φίλοι την παρουσίαση, στην ουσία, αυτής της πρώτης
Αστυνομικής κλασικής ταινίας του Ελληνικού Κινηματογράφου, που ακόμα και σήμερα 56 ολάκερα χρόνια μετά, όχι απλά συγκινεί, όχι απλά καθηλώνει και κρατά σε αγωνία, αλλά εξακολουθεί να σκορπά το ασπρόμαυρο άρωμά της στο πιστό και αγαπημένο Κοινό της...
Πάρα πολύ καλή ταινία!!!! Και το "Έγκλημα στα παρασκήνια" επίσης.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕυχαριστούμε πολύ για την παρουσίαση, καλή εβδομάδα Γιάννη!!!!
Θα συμφωνήσω μαζί σου Μαργαρίτα μου. Πραγματικά δύο εξαίρετες ταινίες. Ευχαριστώ πολύ για τα λόγια σου. Καλή μας συνέχεια.
ΔιαγραφήΩ, Γιάννη!!! τι θησαυρός!!! θα το χρησιμοποιήσω σε μία σελίδα μου!!!... άψογη ταινία!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήκαι είμαι και φαν της Ελένης Χατζηαργύρη!!!... τέλεια!!!
https://www.facebook.com/pages/%CE%95%CE%BB%CE%AD%CE%BD%CE%B7-%CE%A7%CE%B1%CF%84%CE%B6%CE%B7%CE%B1%CF%81%CE%B3%CF%8D%CF%81%CE%B7/170213636397584
ΔιαγραφήΛαμπρινή μου καλησπέρα και Καλό Μήνα. Σε ευχαριστώ πάρα πολύ για την ανάρτηση του θέματος στην εξαίρετη σελίδα εκεί, που δεν ήξερα ότι είχες την διαχείριση. Νομίζω ένα αφιέρωμα στην Ελένη Χατζηαργύρη είναι το ελάχιστο. Θα το κάνω.
Διαγραφή