JEAN JACQUES BEINEIX: "37,2 LE MATIN" (BETTY BLUE)
Έχουμε ξαναμιλήσει αγαπητές Φίλες και Φίλοι για την περίφημη
Κινηματογραφική Γαλλική σχολή του
CINEMA DU LOOK
Έχουμε πει για τη θεματολογία της, το έντονο χρώμα της, τη σπουδή της πάνω στο ανθρώπινο ερωτικό πάθος, τα αδιέξοδα, τις εντάσεις του, πάνω στις ανθρώπινες σχέσεις.
Τον ποιητικό λυρισμό που διακρίνει τα κινηματογραφικά του κάδρα και τις τολμηρότατες τομές πάνω στον αισθησιασμό και τον ερωτισμό στον Κινηματογράφο.
Ένας από τους βασικούς εκφραστές της σχολής αυτής που ξεκίνησε κάπου στα 1948 στη Γαλλία, είναι ο διάσημος Γάλλος σκηνοθέτης
JEAN JACQUES BEINEIX
Έχουμε ήδη παρουσιάσει ένα από τα Κινηματογραφικά του αριστουργήματα, το
"LA LUNES DANS LE CANIVEAUX" (ΤΟ ΦΕΓΓΑΡΙ ΣΤΟΝ ΥΠΟΝΟΜΟ)
και σήμερα θα δώσουμε μια ακόμα Μεγάλη του δημιουργία, που άφησε εποχή στο συγκεκριμένο είδος.
"37,2 LE MATIN"
ή αλλιώς
"BETTY BLUE"
Μια ωδή του Γάλλου σκηνοθέτη πάνω στο ασίγαστο ΕΡΩΤΙΚΟ ΠΑΘΟΣ
Πάνω στις εκφράσεις του, τη δύναμή του, τη φωτιά που πολλές φορές στρέφεται ενάντια σε εκείνο που το πλάθει και δημιουργεί με απόλυτη στροφή στην Αυτοκαταστροφή.
Η Ταινία ξεκινάει με την ...παραδοξολογία του ΤΙΤΛΟΥ ΤΗΣ.....!
Ο Πρωταρχικός και βασικός τίτλος της είναι το "37,2 LE MATIN"
Τι σημαίνει άραγε αυτό αναρρωτιέστε ; Μα μια ευθύτατη αναφορά στην ερωτική λειτουργία.....!
Και κύρια αυτή της ΓΥΝΑΙΚΑΣ.....!
37,2 ΒΑΘΜΟΙ είναι η ΘΕΡΜΟΚΡΑΣΙΑ του ΓΥΝΑΙΚΕΙΟΥ ΣΩΜΑΤΟΣ την ώρα της κορύφωσης και του ΟΡΓΑΣΜΟΥ.
Και η ταινία του BEINEIX είναι γεμάτη από ΕΡΩΤΙΚΕΣ ΣΚΗΝΕΣ.....
Μια ωδή στην ερωτική πράξη, χωρίς το παραμικρό ίχνος χυδαιότητας ή εκπεσμού.
Μια ερωτική πράξη που προκαλείται από τη ΦΩΤΙΑ της ΑΓΑΠΗΣ και του ΕΡΩΤΑ και δεν είναι ένα φτηνό, ευτελές και εμπορευματοποιημένο δημιούργημα.
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
Πρεμιέρα στις 9 ΑΠΡΙΛΗ 1986 στη ΓΑΛΛΙΑ
ΣΕΝΑΡΙΟ: του ίδιου του JEAN JACQUES BEINEIZ βασισμένο στη Νουβέλα του
PHILIPPE DJIAN
ΠΑΡΑΓΩΓΗ: JEAN JACQUES BEINEIX & CLAUDIE OSSARD
ΜΟΥΣΙΚΗ: GABRIEL YARED
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΣΗ: JEAN FRANCOIS ROBIN
CASTING: DOMINIQUE BENSEHARD
DECORATION: JACQUES LEGUILLON
ΕΝΔΥΜΑΤΟΛΟΓΙΑ: ELISABETH TAVERNIER
ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ
JEAN HUGUES-ANGLADE στο ρόλο του νεαρού ZORG
BEATRICE DALLE στο ρόλο της BETTY
GERARD DARMON στο ρόλο του EDDY
CONSUELO DE HAVILAND στο ρόλο της LISA
Αυτά τα δύο ζευγάρια συγκροτούν και τους κυρίαρχους ρόλους μέσα στην ταινία...
ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ των ΗΡΩΩΝ
ZORG (JEAN HUGUES ANGLADE)
Εκείνος: Ένα νεαρό όμορφο συμπαθητικό παληκάρι, που δουλεύει σαν επιστάτης σε κάποια παραλιακά bangalows σε μια Γαλλική λουτρόπολη.
Ήρεμος, τρυφερός, ευγενικός, έχει αφήσει πίσω του παραιτημένη τη συγγραφική του διάθεση, τα γραπτά που κάποτε έγραφε στις ατέλειωτες ώρες της μοναξιάς του. Γραπτά και κείμενα που όμως δεν εκδόθηκαν ποτέ....
BETTY (BEATRICE DALLE)
Εκείνη: Στα 20 της χρόνια, όμορφη, απίστευτα ερωτική, μια φωτιά σώματος και ψυχής που δεν τιθασεύεται, δεν οριοθετείται, δεν "υπακούει". Ένα ατίθασο πανέμορφο άλογο που λες και ζει για τη στιγμή της φωτιάς, για το λεύτερο, για τη γοητεία τις στιγμής.
ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΑ
Η Ταινία ξεκινάει με μια απίστευτης αισθητικής Ερωτική Σκηνή με το "καλημέρα"...
Ο ZORG και η BETTY κάνουν έρωτα στο σπίτι του πρώτου, εκεί που συναντήθηκαν....
Ο ZORG θυμάται και μονολογεί σε κάτι σαν ένα flash back στις στιγμές τους:
"Είχα γνωρίσει την BETTY πριν μερικές εβδομάδες.....Κάναμε έρωτα κάθε βράδυ.....Το μετεωρολογικό δελτίο προέβλεπε ανεμοθύελλες...."
Στα έμπειρα και ποιητικά χέρια και στη μηχανή του BEINEΙΧ o ερωτικός πόθος των δύο νεαρών δεν τιθασεύεται, δεν κρύβεται, δεν ωραιοποιείται, δεν ντύνεται με σεμνοτυφίες....!
Η Κάμερα και τα κάδρα του Γάλλου δημιουργού είναι αποκαλυπτικά του τι ακριβώς ζουν τα δύο παιδιά.
Μια αληθινή φωτιά αισθήσεων...
Αυτό το μετεωρολογικό δελτίο που θα αποδειχθεί ΑΠΟΛΥΤΑ ΑΚΡΙΒΕΣ....!
Η "Παράδοση" του ZORG στην θυελλώδη και αυτοκαταστροφική ψυχοσύνθεση της BETTY είναι απόλυτη.....!
Ο Νεαρός αγαπά....! ερωτεύεται.....! δίνεται πραγματικά χωρίς αναστολές και δεύτερες σκέψεις...
Αλλά δίνεται σε ένα αδηφάγο άστρο που καταπίνει τον εαυτό του, σε μια "μαύρη τρύπα" που σταδιακά παραδίνεται στις αδιέξοδες δαιμονικές και αυτοκαταστροφικές της τάσεις συμπαρασύροντας και τον ίδιο.
Ακόμα και στις ερωτικές τους επαφές η BETTY είναι εκείνη που "φαίνεται" να ελέγχει το ρυθμό και να καθοδηγεί την έκρηξη.
ΤΟ ΣΕΝΑΡΙΟ
Χωρίς αυτό να έχεις την όποια πολυπλοκότητα και τις απρόσμενες ανατροπές, είναι στρωτό, αλλά συνάμα και αποκαλυπτικό για το που ακριβώς οδηγούνται τα δύο νεαρά παιδιά.
Ο ZORG με την BETTY φεύγουν άρον άρον από τα bangalows καθώς η ίδια πυρπολεί στην κυριολεξία αυτό που νοίκιαζαν μη μπορώντας να αντέξει ίχνος από την τυραννική και προσβλητική στάση του ιδιοκτήτη τους..
Η BETTY αποφασίζει, ως όρο ζωής, στη σχέση τους, να διαβάσει τα θαμμένα έργα του αγαπημένου της και να βρει τρόπο να εκδοθούν από κάποιο εκδοτικό οίκο.
Πιστεύει στον αγαπημένο της, αντιλαμβάνεται και νιώθει την αξία των γραπτών τους σαν συναισθηματικό ένστικτο και μετατρέπεται σε Μαινάδα όταν οι εκδότες δείχνουν να μην αποδέχονται την αξία τους...
Τα δύο νεαρά παιδιά φεύγουν σε άλλη πόλη, φιλοξενούνται κάποιο διάστημα από ένα ζευγάρι φίλων τους που τους στέκονται καλά. Τον EDDY και τη LISA
Και αποφασίζουν να ξεκινήσουν μια δική του ζωή σε ένα επαρχιακό πανέμορφο χωριό πουλώντας Πιάνα, μαγαζί που τους παραχώρησε ο φίλος τους EDDY.
O ZORG είναι εκείνος ο τύπος του ΑΝΤΡΑ, που αγαπά πραγματικά......!
που δεν διστάζει ούτε μια στιγμή να εγκαταλείψει την παραφροσύνη της λατρεμένης του Γυναίκας σε ασφαλέστερα πεδία και λιμάνια παρόλο που το μπορεί...
Η Φωτιά της τον σιγοκαίει, τον οδηγεί σε παρεκτροπές, σε παρανομίες, φτάνει μονάχα ο ίδιος να της δίνει χαρά, ζωή, να την βλέπει καλά και γαλήνια.
Δεν θα διστάσει να σκοτώσει την ίδια του την ηθική καθαρότητα φτάνοντας στην ύψιστη ΑΥΤΟΘΥΣΙΑ κοντά της.
Η ΒΕΤΤΥ, με τη λάμψη στα μάτια, σε ένα συνεχές και παρανοϊκό παιχνίδισμα με τη φωτιά. Το φλέρτ με την ανισόρροπη υπόστασή της, οι εμμονές της, η κάθοδος στον Άδη της καταστροφής.
Όχι......! o μεγάλος Γάλλος σκηνοθέτης δεν δίνει στην ΒΕΤΤΥ τον χαρακτήρα μιας FEMME FATALE......!! Κάθε άλλο.....!
Η ΒΕΤΤΥ του, σύμφωνα με τον συγγραφέα της Νουβέλας είναι εκείνη η εκθαμβωτική φυσική καλλονή, με το γλυκό αγνό νεανικό χαμόγελο και τη λάμψη στα μάτια.
Φρεσκάδα νιότης, αγνότητα συναισθημάτων, το άδολο της αγάπης, η παιδική ελαφρότητα.
Η Ηρωίδα του "παραδίδεται" λεύτερη στα μάτια των θεατών, με τις σωματικές της ατέλειες, γυμνή πραγματικά και στο σώμα και στην ψυχή.....
ΟΙ ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ
Ταινία γραμμένη για Δύο πρωταγωνιστές που "γεμίζουν" απόλυτα το όλο γίγνεσθαι στου φιλμ.
Ο Γάλλος JEAN HUGUES ANGLADE, γεννημένος το 1955, στα 31 του χρόνια εκείνη την εποχή, δίνει μια συγκλονιστική ερμηνεία σε αυτό που υποδύεται.
Χωρίς το φιασίδωμα του Γόη ή του μεγάλου εραστή, είναι ΚΑΘΗΛΩΤΙΚΟΣ στον πλούτο των συναισθημάτων που αναδύει και εκφράζει.
Ίσως ένα ΜΑΘΗΜΑ ΖΩΗΣ και ΑΞΙΩΝ ενός ΑΝΤΡΑ που ΑΓΑΠΑ και καθιστά εαυτόν πιστού στηλοβάτη της γυναίκας που λατρεύει.
Η BEATRICE DALLE, γεννημένη το 1964, η Γαλλίδα αυτή υποκριτική "βόμβα", στα 20 της χρόνια, υψώνει σε μεγάλα ύψη τις υποκριτικές της δυνατότητες βασισμένες όχι στην εξωτερική ομορφιά και τον δεδομένο φλογερό ερωτισμό της αλλά στα απόκρυφα της ψυχής της και στον ανυπέρβλητα σκοτεινό τρόπο με τον οποίο τα εκφράζει.
Η ΣΚΗΝΟΘΕΤΙΚΗ ΦΟΡΜΑ
Ο JEAN JACQUES BEINEIX δεν κάνει τίποτα παραπάνω από το να εφαρμόσει πιστά τις δικές του προσωπικές νόρμες αλλά και κατευθύνσεις της μεγάλης Γαλλικής σχολής CINEMA DU LOOK.
Έντονα χρώματα, είτε σε εσωτερικό χώρο, είτε στην ανοιχτή φύση. Εκεί ειδικότερα ο Γάλλος σκηνοθέτης, ντύνει με πανέμορφα τοπία ανοιχτής φύσης πάρα πολύ μεγάλο μέρος της ταινίας.
Η Έμφαση επίσης στα πρόσωπα είναι έντονη για να δώσει το συναισθηματικό κόσμο των ηρώων του.
ΟΙ ΒΡΑΒΕΥΣΕΙΣ
Το "37,2 LE MATIN" ή αλλιως η "BETTY BLUE", το γαλάζιο χρώμα του ουρανού ντύνει και σαν τίτλο την ταινία,
ΑΓΑΠΗΘΗΚΕ πάρα πολύ στα χρόνια της κύρια από τη ΓΑΛΛΙΚΗ ΝΕΟΛΑΙΑ.
Μια ΝΕΟΛΑΙΑ ανοιχτή σε μια εποχή μεγάλου ριζοσπαστισμού και έξαρσης προοδευτικών και λεύτερων ιδεών έκφρασης, ζωής, έρωτα και παθών.
Θα έλεγε κανείς λατρεύτηκε για το άδολο των αισθημάτων της, για το έντονο ερωτικό πάθος αλλά και τα γκρίζα στοιχεία αυτοκαταστροφής που έκλεινε μέσα της.
Στα ΔΙΕΘΝΗ ΦΕΣΤΙΒΑΛ η ταινία τιμήθηκε με
5 ΔΙΕΘΝΗ ΒΡΑΒΕΙΑ και ακόμα 10 ΥΠΟΨΗΦΙΟΤΗΤΕΣ
Ανάμεσά τους ξεχωρίζουν:
Υποψήφια OSCAR Καλύτερης ξένης ταινίας 1987, BAFTA καλύτερης ταινίας και ΧΡΥΣΗ ΣΦΑΙΡΑ καλύτερης ταινίας
4 ΒΡΑΒΕΙΑ CESAR
2 ΒΡΑΒΕΙΑ MONTREAL FESTIVAL
Ας δούμε κάποιο trailer της ταινίας με στιγμές από αυτήν.....
και ας απολαύσουμε την εξαίρετη μουσική του GABRIEL YARED στην ταινία
Αυτή φίλες και φίλοι ήταν η "BETTY BLUE" ή το πραγματικό "37,2 LE MATIN" ενός μεγάλου δημιουργού και ενός ζευγαριού πρωταγωνιστών που συγκλόνισε τότε την εποχή του Γαλλικού, Ευρωπαϊκού και διεθνούς κινηματογράφου.
Ένας ύμνος στο πιο αντιφατικό δημιουργικό αλλά και καταστροφικό γίγνεσθαι που αναδύει ο ΕΡΩΤΑΣ σε όλες του τις εκφάνσεις......
Γεια σου Γιάννη!!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΤα ευχάριστα νέα είναι ότι την είδα την ταινία, τα δυσάρεστα είναι ότι δε μου άρεσε σε όλα της τα σημεία. Ομολογουμένως είχε πάρα πολύ ωραία κάδρα, ειδικά προς το τέλος που γινόταν δραματικό το σενάριο. Στα μείον της ταινίας για μένα ήταν οι ερωτικές σκηνές οι οποίες ήταν και πολλές στον αριθμό και μεγάλες σε διάρκεια και περισσότερο περιγραφικές από όσο χρειάζεται. Και την ίδια άποψη είχαν και άνδρες φίλοι μου όχι μόνο κοπέλες. Ενώ εντόπισα καλή πρόθεση και στο σενάριο και στην ηθογραφία των χαρακτήρων, με κούρασε πολύ που έπρεπε συνέχεια να βλέπω δυο ανθρώπους να περιφέρονται διαρκώς χωρίς ρούχα. Επίσης αν απέφευγε όλα αυτά θα ήταν όλη η ταινία πιο συμμαζεμένη χρονικά.
Στα συν της ταινίας για να λέμε και τα καλά, για μένα, ήταν το ξετύλιγμα της παθογένειας ενός τέτοιου ερωτικού πάθους. Πολύ σωστά ο σκηνοθέτης δείχνει πως αυτός ο υπέρμετρος ερωτικός παροξυσμός σχετίζεται μάλλον με καταστάσεις εξάρτησης και ψυχολογικής αστάθειας των ανθρώπων και πολλές φορές σοβαρών ψυχικών διαταραχών. Επίσης με συγκλόνισε η αφοσίωση του άνδρα προς την κοπέλα του. Με εντυπωσίασε που η αγάπη του δυνάμωσε όταν η κοπέλα εκδήλωσε σχιζοφρένεια και την φρόντιζε σαν μωρό παιδί. Το τέλος σαφώς δραματικό προς χάρη της σκηνοθεσίας και ίσως να ήταν και το δυνατότερο αντιστάθμισμα της αρχικής επιμονής στο ερωτικό στοιχείο.
Σε αυτή τη σχολή δε θα μπορούσε να ενταχθεί και κατά κάποιο τρόπο και ο Greenaway; Που ποντάρει περισσότερο σε ένα εικαστικό ατμοσφαιρικό θέαμα;
Καλησπέρα σου Χριστίνα μου και ευχαριστώ για τον πολύτιμο χρόνο σου και την ουσιαστική συμβολή σου στην κουβέντα μας για την ταινία.
ΔιαγραφήΔεν θα έλεγα όχι στις πρώτες σου παρατηρήσεις από μια πρώτη ματιά. Παρ' όλα αυτά μην ξεχνάμε ότι εκείνη ακριβώς η εποχή στη Γαλλική κοινωνία και Νεολαία κυρίαρχα, χαρακτηρίζεται στον μεγάλο καλλιτεχνικό απόηχο που άφησε ο Μάης του 1968 στην ελεύθερη ερωτική έκφραση. Δεν θα το χαρακτήριζε κανείς σεξισμό καθώς οι ερωτικές σκηνές του BEINEIX είναι "ωμές", όπως θα τις βιώναμε εμείς οι ίδιοι στη ζωή μας. Άρα προέρχονται από αυτήν ακριβώς την αισθητική.
Άψογη η προσέγγισή σου στην εν δυνάμει παθογένεια του ερωτικού πάθους, που μάλλον δεν οφείλεται στην αναζήτηση της ηδονής αλλά ΚΥΡΙΑ στα προσωπικά αδιέξοδα της νεαρής BETTY, κάτι που το ομολογεί η ίδια όταν μετά την αποτυχημένη της εγκυμοσύνη, αναφέρει ότι τίποτα στη ζωή δεν της πάει καλά. Συνεπώς η ψυχολογική αστάθεια δεν προκαλείται από τον ερωτισμό που ίσως θα έλεγε κάποιος συντηρητικός αλλά από τα μέτρα και σταθμά των ονείρων της ηρωίδας μας.
Συνυπογράφω μαζί σου την απίστευτη αφοσίωση του Άντρα δίπλα της που οδηγείται ενσυνείδητα στην καταστροφή για να σταθεί δίπλα στην αγαπημένη του. Ο Συγγραφέας και ο BEINEIX αναδεικνύουν το πρότυπο του άντρα που αγαπά πραγματικά.
Ο PETER GREENAWAY τώρα: Ομολογώ δεν έχω δει ταινίες του. Είναι ένας Βρεττανός σκηνοθέτης που ξεκίνησε σαν ζωγράφος με λίγο αμφιλεγόμενες εμπλοκές στα κρατικά δρώμενα της Βρεττανίας, αλλά στη συνέχεια έδωσε σημαντικά έργα όπως λες εικαστικού χαρακτήρα. Μου έδωσες .....homework Χριστίνα μου.....! χαχαχαχαχ
Ειλικρινά σε ευχαριστώ για την παρουσία σου και τη στήριξή σου. Φιλιά και καλή συνέχεια.
Α πιστεύω θα ενθουσιαστείς γιατί θα σου δώσει πολύ υλικό για σχολιασμό, αρνητικό και θετικό. Κι εγώ αυτές τις μέρες έκατσα και τον έπιασα. Μάλιστα στις ταινίες του ακούγονται πολύ διάσημα soundtrack. Ξεκίνα με την Κοιλιά του Αρχιτέκτονα που αντικειμενικά είναι υπέροχη και πιο βατή από τις άλλες του.
ΔιαγραφήΚαλό ξημέρωμα!!
Ευχαριστώ πάρα πολύ Χριστίνα μου με την πρόταση αλλά και το ενδιαφέρον......! Κρατάω την επιλογή σου για ....μελέτη.....! Και πάλι σε ευχαριστώ....! να περάσεις όμορφο Σάββατο.
Διαγραφήκαλημερα φιλε μου.
ΑπάντησηΔιαγραφήδεν την ξερω την ταινια αρα δεν μπορω να εκφερω αποψη.
η παρουσιαση σου βεβαια υπεροχη!
να εισαι καλα!
Καλησπέρα σου καλή μου....! ευχαριστώ πάρα πολύ για τα λόγια και την παρουσία σου. Και εσύ να είσαι καλά και καλές εμπνεύσεις πάντα εύχομαι.
Διαγραφήδεν έχω ιδέα.. ευχαριστώ για την ενημέρωση και θα το δώ το έργο !!! σε ευχαριστούμε Γιάννη για ακόμα μια φορά καλή παρασκέυή
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαλημέρα Νικόλα... όμορφη συνέχεια στη μέρα σου. Ευχαριστώ φίλε για τα λόγια και την παρουσία σου, να είσαι καλά.
ΔιαγραφήΗ ταινία ανήκει σε μια εποχή που άρχισε να θεοποιεί την άσκοπη γύμνια και αυτό εμποδίζει, δυστυχώς, το όποιο θέμα του σεναρίου να αναδειχθεί...
ΑπάντησηΔιαγραφήΜια όμορφη Κυριακή να έχεις Γιάννη!
Αυτό που αναφέρεις Αλεξάνδρα μου για το γυμνό της εποχής είναι σωστό. Πρόσεξε όμως: πόσο αναλογικά λιγότερο γυμνό έχει το "ΜΑΤΙΑ ΕΡΜΗΤΙΚΑ ΚΛΕΙΣΤΑ" ; ή το "H ΖΩΗ ΤΗΣ ΑΝΤΕΛ" ;
ΔιαγραφήΤι θέλω να πω με αυτό. Η Ταινία υπερβάινει κατά πολύ τις 2 ώρες. Στο διάστημα αυτό οι γυμνές σκηνές δεν έχουν την αναλογία που έχουν σε άλλες ταινίες, ίσως να είναι έντονες αν και αυτό το συζητάω.
Σίγουρα είναι ένα θέμα σηκώνει συζήτηση για το που θέλει να εστιάσει κάθε δημιουργός.
Πάντως ομολογώ ότι το σενάριο σε καμία περίπτωση δεν εμποδίζεται να λειτουργήσει. Ειδικά όσο τρέχει η ταινία και το γυμνό "χάνεται" τόσο αναδεικνύεται το αντικείμενο του σεναρίου.
Αλεξάνδρα μου όμορφη η κουβέντα σου, πολύ ώριμη για να ανοίξει κανείς διάλογο πάνω στο θέμα και σε ευχαριστώ. Τις ευχές μου για όμορφη Κυριακή.