ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΜΑΡΑΓΚΟΣ: O Σκηνοθέτης της Αγωνιστικής Ματιάς της Ζωής

Φίλες και Φίλοι
στον Ελληνικό ΚΙνηματογράφο πέρασαν με τις μεγάλες και μεστές τους παρουσίες μεγάλα πρόσωπα, δημιουργοί και συντελεστές
που οι Ριζοσπαστικές, έντονα Προοδευτικές, ανατρεπτικές θα έλεγε κανείς ιδεολογικές και πολιτικές τους θέσεις είχαν σαφή σημεία αναφοράς.
Τι και ποιους να προσμετρήσει κανείς:
ΝΙΚΟΣ ΚΟΥΝΔΟΥΡΟΣ, ΝΤΙΝΟΣ ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΣ, ΜΑΝΟΣ ΚΑΤΡΑΚΗΣ, ΑΛΕΚΟΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΑΚΗΣ, ΝΤΙΝΟΣ ΚΑΤΣΟΥΡΙΔΗΣ και τόσοι μα τόσοι άλλοι καθώς ο κατάλογος δεν έχει τέλος.
Ανάμεσά τους στα ύστερα χρόνια του Ελληνικού Κινηματογράφου εξέχουσα θέση έχει έναςΣΚΗΝΟΘΕΤΗΣ που έχει στη δουλειά του και στη γραφή του έναν ΣΑΦΗ ΙΔΕΟΛΟΓΙΚΟ ΑΡΙΣΤΕΡΟ ΠΟΛΙΤΙΚΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟ που τον καταθέτει με σαφήνεια και ευθύνη.

ΘΟΔΩΡΟΣ ΜΑΡΑΓΚΟΣ


Προσωπικά θα τολμούσα να του αποδώσω το χαρακτηριστικό παράτιτλο:
Ο ΣΚΗΝΟΘΕΤΗΣ της ΘΕΤΙΚΗΣ ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΗΣ ΣΚΕΨΗΣ για τη ΖΩΗ των ΑΠΛΩΝ Ανθρώπων.
Ο ΘΟΔΩΡΟΣ ΜΑΡΑΓΚΟΣ είναι, κατ' αναλογία εποχής, ο Έλληνας σκηνοθέτης του ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΥ ΡΕΑΛΙΣΜΟΥ.
Τα ΘΕΜΑΤΑ του ΘΟΔΩΡΟΥ ΜΑΡΑΓΚΟΥ έχουν σημείο αναφοράς την καθημερινή ζωή απλών ανθρώπων και λαϊκών οικογενειών, όπως αυτές συνθλίβονται μέσα στην τριβή μιας άγριας, από τότε, πορείας σε χειρότερες συνθήκες ζωής και διαβίωσης.
Οι ΑΝΘΡΩΠΙΝΟΙ ΧΑΡΑΚΤΗΡΕΣ και οι ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΟΙ του ΗΡΩΕΣ δεν είναι "ιδανικοί", "ατσαλάκωτοι", "αρωματισμένοι" γοητευτικοί τύποι.
Είναι απλοί άνθρωποι της ζωής, του μόχθου, της εργασίας. Είναι άνθρωποι που πάνω τους, σε σώμα και ψυχή είναι χαραγμένα τα βάσανα και οι αγωνιές της ζωής, οι κόποι, τα αδιέξοδα.
Μα μέσα στις ψυχές και στις καρδιές των βασανισμένων και πληγωμένων αυτών ανθρώπων και χαρακτήρων του ΘΕΟΔΩΡΟΥ ΜΑΡΑΓΚΟΥ
ενυπάρχει με απόλυτη διαύγεια και σαφήνεια και κάτι άλλο, κάτι μεγάλο, κάτι σημαντικό:
Η Δοσμένη Θέληση για ζωή, Το ΠΑΘΟΣ για το ΟΝΕΙΡΟ, η ΠΙΣΤΗ για τη ΔΙΕΚΔΙΚΗΣΗ, η ΔΙΑΘΕΣΗ για ΑΓΩΝΑ
Η Έννοια της ΠΑΡΑΙΤΗΣΗΣ και της ΑΠΟΓΟΗΤΕΥΣΗΣ είναι έννοιες ΑΣΥΜΒΑΤΕΣ με το έργο και τη φιλοσοφία του ΘΕΟΔΩΡΟΥ ΜΑΡΑΓΚΟΥ.
Οι ήρωές του παλεύουν, μάχονται, αγωνίζονται, έχουν ήττες μα έχουν και στόχο. 
Και ο στόχος δεν είναι τίποτα άλλο παρά η ΔΙΚΑΙΩΣΗ και η ΝΙΚΗ για μια βελτίωση στη ζωή και στο χαμόγελό τους.
Η Πλυμμήρισμένη κάμαρα του Υπογείου όπου διαμένει η Εργατική ΟΙκογένεια δεν θα κάνει μήτε τη Μάνα μήτε τον Πατέρα να λυγίσουν.....!
Η Τρομοκρατία του εκπαιδευτικοί και κρατικού περιβάλλοντος της επαρχιακής πόλης ("ΜΑΘΕ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ ΓΡΑΜΜΑΤΑ") δεν θα κάνουν την νεαρή Μαθήτρια να σκύψει το κεφάλι μπροστά στην αλλοίωση της ιστορίας.
Και το δικό της αγωνιστικό πείσμα θα συμπαρασύρει στη λύτρωση και Νίκη ολάκερο το χωριό.

Η Ιδεοληπτική συντηρητική επιμονή του Διευθυντή του επαρχιακού σχολείου (Τι ειρωνία οΒΑΣΙΛΗΣ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ σε έναν τέτοιο, ιδεολογικα, ρόλο....) ΔΕΝ θα σύρει την ίδια του τη ΓΥΝΑΙΚΑ (ΑΝΝΑ ΜΑΝΤΖΟΥΡΑΝΗ), στην υποταγή και το συμβιβασμό.
Ο Αδέκαστος απολυμένος Εφοριακός (ΘΑΝΑΣΗΣ ΒΕΓΓΟΣ) θα δώσει το δικό του σκληρό αγώνα συναντώντας τους ΕΡΓΑΤΕΣ ΑΠΟΛΥΜΕΝΟΥΣ ΑΠΕΡΓΟΥΣ της κλωστοϋφαντουργίας που έιναι και η ΓΥΝΑΙΚΑ του σε ένα ΣΜΙΞΙΜΟ ΝΙΚΗΣ και ΔΙΚΑΙΩΣΗΣ.
Αυτοί είναι οι ΧΑΡΑΚΤΗΡΕΣ και η ΠΕΡΙΡΡΕΟΥΣΑ ΑΤΜΟΣΦΑΙΡΑ των ΗΡΩΩΝ του ΘΕΟΔΩΡΟΥ ΜΑΡΑΓΚΟΥ.
Και οι ήρωές του οι ΚΙνηματογραφικοί έχουν έναν επίσης ακόμα ΚΟΙΝΟ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΟ:
ΧΑΜΟΓΕΛΟΥΝ......!!!! Ξέρουν να χαμογελούν ακόμα και στη πιο δύσκολη στιγμή τους, εκεί που όλα δείχνουν και είναι γκρίζα και αδιέξοδα.
Αντιμετωπίζουν τη ζωή με τη ΣΤΩΙΚΟΤΗΤΑ της ΘΕΤΙΚΗΣ ΣΚΕΨΗΣ, της ΑΝΟΙΧΤΗΣ ΑΓΚΑΛΙΑΣ και ενός ΑΠΛΕΤΟΥ ΑΔΟΛΟΥ ΧΑΜΟΓΕΛΟΥ που δίνει αξία και πολιτισμό στην ταξική θέση αυτών των ανθρώπων.
Η ΦΤΩΧΕΙΑ, η ΕΡΓΑΤΙΑ σε γενικόλογη σημασία της, οι ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ.

Αυτός είναι ο ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΜΑΡΑΓΚΟΣ.....!!!
Και πως θα μπορούσε ένας τέτοιος ΣΚΗΝΟΘΕΤΗΣ να είναι "αμέτοχος παρατηρητής" του κοινωνικού γίγνεσθαι γύρω του.
Ο ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΜΑΡΑΓΚΟΣ ήταν στρατευμένος, ήταν μέλος του Ε.Κ.Κ.Ε. (Επανασταστικό Κομμουνιστικό Κίνημα Ελλάδας), εξωκοινοβουλευτκή αριστερή μαζική οργάνωση της μεταπολιτευτικής εποχής) και οι ΑΓΩΝΕΣ του είναι σημαντικοί και καταγραμμένοι.


Ο ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΜΑΡΑΓΚΟΣ γεννήθηκε το 1944 στα ΦΙΛΙΑΤΡΑ.
Η Καριέρα του με την εικαστική τέχνη ξεκίνησε σαν ΣΚΙΤΣΟΓΡΑΦΟΣ, εργάστηκε σαν ΓΕΛΟΙΟΓΡΑΦΟΣ σε πολλά περιοδικά, επίσης σπούδασε και ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ ενώ στη συνέχεια ασχολήθηκε μαζικά με τον ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ σαν ΣΚΗΝΟΘΕΤΗΣ αλλά και σαν ΣΕΝΑΡΙΟΓΡΑΦΟΣ σε όλες του τις ταινίες
Επίσης στον Κινηματογράφο έδωσε μεγάλη βαρύτητα στο ΝΤΟΚΥΜΑΝΤΑΙΡ το οποίο και τίμησε ιδιαίτερα με πολλά έργα.
Συνεχίζοντας θα ξεδιαλύνουμε λίγο το κουβάρι των απόψεών του, όπως αυτές τις εκμυστηρεύτηκε σε μια
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ στον ΘΩΜΑ ΣΙΔΕΡΗ όπως αυτή είναι αναρτημένη στην ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑ:
MEDIA SOUP    http://www.mediasoup.gr/node/37014#.U_e9YnV_v3A
όπου και αναρτήθηκε στις 28/09/2011
Εκεί ξεχωρίζουμε χαρακτηριστικά:


Kάποτε ήτανε μια χώρα που την κάνανε "Οικόπεδο". "Από πού πάνε για τη χαβούζα", παιδιά; Αλλά αυτό δεν είναι τίποτα. "Τι έχουν να δουν τα μάτια μου ακόμα". Μας καταντήσανε "Black Μπε"... Μας είπανε "Λάβετε θέσεις", μας βάλανε στη γραμμή, Τσαφ "Τσουφ", τρενάκι κανονικό.  
Όσο και να μας λένε "Θανάση σφίξε κι άλλο το ζωνάρι", η μοναδική μας αντίσταση είναι να λέμε"Σσστ""Κοιτάζοντας τον Υμηττό" ή "Πέρα από τον Ορίζοντα". Να γινόμαστε "Δραπέτες του Φεγγαριού". Κι όλα αυτά δεν είναι δικές μου "Έμμονες Ιδέες". Δεν ξέρω αν υπάρχει ελπίδα, έτσι κι αλλιώς "O θεός είναι αόρατος". Αλλά εγώ πιστεύω ότι κάτι μπορεί ν' αλλάξει. Γι' αυτό "Μάθε παιδί μου γράμματα".

Ο Θόδωρος Μαραγκός είναι από τις πιο χαρακτηριστικές περιπτώσεις του ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ.

Όταν όμως φλέρταρε με το εμπορικό σινεμά, οι ταινίες του έσπασαν ταμεία και έγιναν τα εμπορικότερα φιλμ της χρονιάς. 

Ποιος δε θυμάται άλλωστε τον Θανάση Βέγγο στο "Θανάση σφίξε κι άλλο το ζωνάρι" ή τον Βασίλη Διαμαντόπουλο στο "Μάθε παιδί μου γράμματα";

Παρότι ανατρεπτικός και αντισυμβατικός, κέρδισε ουκ ολίγα βραβεία στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης και αλλού. Ο ίδιος εξακολουθεί να πιστεύει στην ανατροπή και το παλεύει ακόμα και σήμερα, φτιάχνοντας ταινίες μυθοπλασίας και ντοκιμαντέρ.

Ποια ήταν η πρώτη σας δουλειά; 
Δούλεψα βοηθός στο μαγαζί του πατέρα μου. Είχε ένα κουρείο στα Πετράλωνα και με πήρε μαζί του. Με το σχολείο δεν είχα και τις καλύτερες σχέσεις. Εκείνη την εποχή αρχίζω να ζωγραφίζω μετά μανίας. Μου άρεσε πολύ το κόμικ και η γελοιογραφία. Αρχίζω και ψάχνομαι λοιπόν για να βρω εφημερίδες και περιοδικά για να δημοσιεύσω τη δουλειά μου.

Το κινούμενο σχέδιο ήρθε σαν φυσική εξέλιξη των σκίτσων που κάνατε; 
Κάπως έτσι. Στα τέλη της δεκαετίας του '60 αποφασίζω να κάνω την πρώτη μου ταινία κινουμένων σχεδίων. Μάλλον, ήμουνα από τους πρώτους στην Ελλάδα που ασχολήθηκα μ' αυτό το σινεμά. Εντάξει, δεν ήτανε και το πιο εύκολο πράγμα. Ελάχιστα τεχνικά μέσα, απίστευτες ώρες δουλειάς και τη χούντα πάνω από το κεφάλι μας.

Πώς είναι να κάνεις κινηματογράφο το '73;

Όταν εμφανίστηκε η τηλεόραση, σταμάτησαν οι κλασικοί παραγωγοί. εμφανίστηκαν καινούριοι δημιουργοί, οι οποίοι προσπαθούν με άλλους τρόπους να κάνουνε ταινίες. Στη δεκαετία του '70 γεννιέται η ανεξάρτητη παραγωγή του δημιουργού. Το "Λάβετε θέσεις" έγινε με δικά μου έξοδα. Αυτή η ανεξάρτητη παραγωγή κράτησε δεκαπέντε χρόνια, μέχρι που το κράτος έφτιαξε το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου και μας διέλυσε.

Αμέσως μετά την πτώση της χούντας, κάνατε τον "Αγώνα". Ντοκιμαντέρ κι αυτό... 
Αναφερόταν στους αγώνες του λαού μας τα τελευταία δύο χρόνια, ένα χρόνο πριν από την πτώση της χούντας κι ένα χρόνο μετά.

Δεν ήταν μόνο ο αντιδικτατορικός αγώνας, ήταν και ο αγώνας για την αποκατάσταση της δημοκρατίας. 

Κινηματογραφήσαμε και τα γεγονότα του Πολυτεχνείου αλλά και της κινητοποιήσεις του λαού μετά τη χούντα. Την ταινία την κάναμε η "ομάδα των έξι", όπως τη λέω.

Είμαστε έξι κινηματογραφιστές, όπου ο καθένας είχε τη δική του συνεισφορά στην ταινία. Ήταν ο Ζαφειρόπουλος, ο Παπανικολάου, ο Οικονομίδης, ο Γιαννικόπουλος και ο Γιώργος Θανάσουλας, ο οποίος είχε τραυματιστεί άσχημα από τους αστυνομικούς όταν έκανε κάποιο γύρισμα. Παραλίγο να τον σκοτώσουν. Η ταινία πάει στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης και παίρνει το δεύτερο βραβείο. Η ταινία κάνει πάρα πολλές προβολές σε εργατικούς χώρους.

Είναι η πρώτη μου επαφή με έναν κόσμο αγωνιζόμενο, είτε πολιτικά είτε πολιτιστικά. Μου άνοιξε τα μάτια και με επηρέασε πολύ, ακόμα και στις ταινίες που κάνω σήμερα.

Υπήρχε εκείνη την εποχή προσδοκία ότι τα πράγματα θα πάνε καλύτερα; 
Υπήρχε όραμα, υπήρχε στόχος, όπως να ρίξουμε τη χούντα, να έχουμε δημοκρατία, εμείς οι δημιουργοί να μην έχουμε λογοκρισία. Σκεφτόμαστε τότε ότι με μια σειρά επιμέρους νικών θα μπορούσαμε να φέρουμε τον σοσιαλισμό πιο γρήγορα.

Αυτό που συνέβαινε τότε και αυτό που συμβαίνει σήμερα, μπορούμε να το παραλληλίσουμε; 
Το ίδιο πράγμα είναι. Και τώρα τα νέα παιδιά έχουν όραμα. Δεν μπορεί να μην έχουν όραμα. Αγωνίζονται για να ανατραπεί αυτό που συνθλίβει τη ζωή όλων μας. Γιατί, δεν αντέχεται όλο αυτό που μας βάζουν να ζήσουμε.

Ο λεγόμενος εμπορικός κινηματογράφος πώς προέκυψε; 
Ήθελα να κάνω μια ταινία με τον Θανάση Βέγγο. Είχα κάνει το σενάριο για την ταινία "Aπό πού πάνε για τη χαβούζα" και θεωρούσα ότι ήταν ο πιο κατάλληλος για να την κάνει.

Η ταινία έγινε σε παραγωγή της εταιρείας "Καραγιάννης - Καρατζόπουλος". H ταινία γυρίστηκε το '78 και αφορούσε τη χαβούζα που υπήρχε στο Κερατσίνι. Η ταινία δεν ήταν μόνο η εμπορικότερη της χρονιάς αλλά και της εποχής εκείνης. Έβαλε κατά κάποιο τρόπος τέλος στη λεγόμενη κρίση του ελληνικού κινηματογράφου. Βγήκε σε μια συγκυρία όπου πολλές αίθουσες έκλειναν, αφού οι ταινίες δεν έκαναν εισιτήρια. Ακόμα και οι αμερικάνικες ταινίες είχαν πάρει τότε την κατιούσα. Η παντοκρατορία της τηλεόρασης είναι πλέον εμφανής.

Έρχεται λοιπόν το "Από πού πάνε για τη χαβούζα" και στην πρώτη προβολή κάνει 500.000  ισιτήρια.


ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ

Η Φιλμογραφία του ΘΕΟΔΩΡΟΥ ΜΑΡΑΓΚΟΥ ξεκινάει το 1968 με την ΤΑΙΝΙΑ ΜΙΚΡΟΥ ΜΗΚΟΥΣ"ΤΣΟΥΦ" 
και ολοκληρώνεται μέχρι τώρα στην τελευταία του ταινία το 2008, τους "ΙΣΟΒΙΤΕΣ"
Το σύνολο της δημιουργίας του είναι 18 Κινηματογραφικές ταινίες

Από τις ταινίες μεγάλου μήκους ξεχωρίζουμε:

1973  "ΛΑΒΕΤΕ ΘΕΣΕΙΣ"

Με τους ΒΑΓΓΕΛΗ ΚΑΖΑΝ και ΚΩΣΤΑ ΤΣΑΚΩΝΑ 


Μια εξαίρετη δημιουργία πάνω στην αρχή της εσωτερικής μετανάστευσης στην Ελλάδα και την καταστροφή της μικρής αγροτιάς.

ΤΕΣΣΕΡΑ ΒΡΑΒΕΙΑ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ το 1973 (!!!):
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑΣ, ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΤΑΙΝΙΑ, ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ, ΤΙΜΗΤΙΚΗ ΔΙΑΚΡΙΣΗ ΕΡΜΗΝΕΙΑΣ για τον ΒΑΓΕΛΛΗ ΚΑΖΑΝ

1980  "ΑΠΟ ΠΟΥ ΠΑΝΕ ΓΙΑ ΤΗ ΧΑΒΟΥΖΑ"

Μια βαθύτατα Κοινωνική ταινία, σε ΜΟΥΣΙΚΗ ΓΙΑΝΝΗ ΖΟΥΓΑΝΕΛΗ, Κινηματογράφιση:  ΝΙΚΟΥ ΜΗΛΑ

Ένα εξαίρετο επιτελείο Ηθοποιών έδωσε ρεσιτάλ ερμηνείας:
ΘΑΝΑΣΗΣ ΒΕΓΓΟΣ, ΑΝΝΑ ΒΑΓΕΝΑ, ΑΛΕΚΟΣ ΛΙΒΑΔΕΙΤΗΣ, ΤΑΚΗΣ ΜΗΛΙΑΔΗΣ, ΑΝΝΑ ΜΑΤΖΟΥΡΑΝΗ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΤΑΝΙΔΗΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΒΕΛΕΝΤΖΑΣ, ΑΝΤΩΝΗΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ, ΑΝΤΩΝΗΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΒΡΑΣΙΒΑΝΟΠΟΥΛΟΣ

Η Ταινία ΣΑΡΩΣΕ ΕΜΠΟΡΙΚΑ με τεράστια αποδοχή στο κοινό, σπάζοντας κάθε ρεκόρ με 500.000 εισητήρια την πρώτη βδομάδα προβολής (!!!)

Ένα σύνολο απλών ανθρώπων του μόχθου, ένας ιδιοκτήτης βυτιοφόρου (ΘΑΝΑΣΗΣ ΒΕΓΓΟΣ), αγωνίζεται στα μαρτυρικά λαϊκά προάστεια της Αθήνας και Πειραιά να στήσουν το μέλλον της αδελφής του γιατρού (ΑΝΝΑ ΒΑΓΕΝΑ), συναντώντας ανθρώπους που αγωνίζονται σε αντίξοες συνθήκες, στο ΠΕΡΑΜΑ, να στήσουν τα δικά τους όνειρα γειτονίας, απέναντι σε ένα σάπιο πολιτικό καθεστώς.





1980  "ΘΑΝΑΣΗ ΣΦΙΞΕ ΚΙ ΑΛΛΟ ΤΟ ΖΩΝΑΡΙ"

Την ίδια χρονιά έρχεται μια ακόμα "δίδυμη" ταινία πάνω στο ίδιο μοτίβο, σημειώνοντας ΤΕΡΑΣΤΙΑ ΕΜΠΟΡΙΚΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑ όντας η ΔΕΥΤΕΡΗ πιο εμπορική ταινία της χρονίας πίσω από την προαναφερθείσα.

Η Ίδια σχεδόν ομάδα ερμηνευτών δίνει επίσης συγκλονιστική παρουσία:

ΘΑΝΑΣΗΣ ΒΕΓΓΟΣ, ΑΝΝΑ ΜΑΝΤΖΟΥΡΑΝΗ, ΑΛΕΚΟΣ ΛΙΒΑΔΕΙΤΗΣ, ΗΛΙΑΣ ΛΟΓΟΘΕΤΗΣ, ΑΝΤΩΝΗΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ, ΑΝΕΣΤΗΣ ΒΛΑΧΟΣ, ΒΑΣΟΣ ΑΝΔΡΟΝΙΔΗΣ, ΑΡΤΕΜΗΣ ΜΑΤΣΑΣ, ΝΙΚΟΣ ΚΑΛΟΓΕΡΟΠΟΥΛΟΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΒΡΑΣΙΒΑΝΟΠΟΥΛΟΣ, ΚΩΣΤΑΣ ΤΣΑΚΩΝΑΣ

Η Ταινία παίρνει ΠΡΩΤΟ ΒΡΑΒΕΙΟ ΣΕΝΑΡΙΟΥ στο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΣΑΝ ΡΕΜΟ (!!!)

Μια λαϊκή οικογένεια ενός απλού συνειδητού Εφοριακού (ΘΑΝΑΣΗΣ ΒΕΓΓΟΣ) και μιας εργάτριας κλωστοϋφαντουργίας (ΑΝΝΑ ΜΑΝΤΖΟΥΡΑΝΗ) προσπαθούν να στήσουν τη ζωή τους έχοντας να αντιμετωπίσουν την εργοδοτική τρομοκρατία, τις απολύσεις, ένα διεφθαρμένο πολιτικό καθεστώς που υπάρχει μονάχα να υπηρετεί τους μεγάλους φοροφυγάδες.
Όλα αυτά συμπλέκονται με μοναδικό τρόπο σε μια ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΕΙΝΑΣ και μια ΑΠΕΡΓΙΑ ΔΙΑΡΚΕΙΑΣ σε ένα εργοστάσιο που θα κατλήξει στην ΝΙΚΗ και ΔΙΚΑΙΩΣΗ των ανθρώπων που αγωνίζονται και παραμένουν ζωντανοί.










1981  "ΜΑΘΕ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ ΓΡΑΜΜΑΤΑ"

Μια ακόμα συγκλονιστική δραματική πολιτική ταινία του ΘΕΟΔΩΡΟΥ ΜΑΡΑΓΚΟΥ έρχεται να κορυφώσει τη χρυσή του δημιουργία.

Μια ταινία που ξεχώρισε και σοκάρισε το πολιτικό εκπαιδευτικό σύστημα. Η ΕΜΠΟΡΙΚΟΤΕΡΗ ΤΑΙΝΙΑ της χρονιάς για το 1981 σε μια εποχή που πλέον ο Κοινωνικός ριζοσπαστισμός κυριαρχούσε την πατρίδα μας.

Συγκλονιστικές οι ερμηνείες των:

ΒΑΣΙΛΗ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ, ΑΝΝΑ ΜΑΝΤΖΟΥΡΑΝΗ, ΝΙΚΟΣ ΚΑΛΟΓΕΡΟΠΟΥΛΟΣ, ΚΩΣΤΑΣ ΤΣΑΚΩΝΑΣ, ΧΡΗΣΤΟΣ ΚΑΛΑΒΡΟΥΖΟΣ, ΡΕΝΑ ΚΑΖΑΚΟΥ

Μουσική του ΝΙΚΟΥ ΤΑΤΣΗ, Κινηματογράφιση των:  ΝΙΚΟΥ ΜΗΛΑ, ΓΙΩΡΓΟ ΚΑΒΑΓΙΑ

Μια οικογένεια εκπαιδευτικών σε μια επαρχιακή πόλη στην οποία βασιλεύει ο συντηρητικός καθεστωτικός τρόμος, προσπαθούν να πορευτούν με τον δυσλεκτικό γιό τους υποδεχόμενοι από το εξωτερικό, εντελώς αλλαγμένο στα πάντα, δεύτερο γιό τους, ο οποίος γυρεύει απεγνωσμένα δουλειά.
Τα πράγματα οδεύουν σε κορυφαία σύγκρουση όταν ο νεαρός μαθητής ερωτεύεται την κόρη ενός Αριστερού κυνηγημένου αγωνιστή του χωριο, στην οποία σύγκρουση, μοιράια εμπλέκονται άπαντες σε πορεία κάθαρσης και λύτρωσης.









Η ΤΑΙΝΙΑ Σαρώνει στο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ κερδίζοντας τα ΤΕΣΣΕΡΑ ΒΑΣΙΚΑ ΒΡΑΒΕΙΑ της διοργάνωσης

1994  "Ο ΔΡΑΠΕΤΗΣ ΤΟΥ ΦΕΓΓΑΡΙΟΥ"

Εδώ ο ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΜΑΡΑΓΚΟΣ σκηνοθετεί, γράφει και δημιουργεί κάτι εντελώς διαφορετικό. Ρομαντικό και ευαίσθητο παραμύθι γεμάτο έρωτα και τρυφερότητα.

Στην Καλλιρόη, ένα χωριό όπου τα παραμύθια, οι μάγισσες και τα φαντάσματα είναι το ίδιο ζωντανά με τους κατοίκους του, ο Μπίλι δεν έχει γνωρίσει ακόμα τον έρωτα κι ας έχει φτάσει τα πενήντα. Γι΄αυτό ευθύνεται η μητέρα του, η γριά Αντριάνα, η οποία δεν τον αφήνει στιγμή μόνο και βγάζει από τη μέση κάθε πιθανή αγαπημένη. Τελευταία περίπτωση, μια πανέμορφη νεράιδα, την οποία η Αντριάνα μεταμόρφωσε σε κακάσχημη γριά. Ο πραγματικός αγαπημένος της, ο όμορφος πρίγκηπας με το άλογο, σπεύδει για να λύσει τα μάγια με ένα φιλί, όμως παρεμποδίζεται από όλες τις γριές και άσχημες του χωριού, που τον κυκλώνουν για να πάρουν το φιλί του. Στο μεταξύ, ο Αχιλλέας Καραφωτιάς, ο οποίος μεγάλωσε στην Καλλιρόη με τα παραμύθια και τους παράξενους κατοίκους της, αλλά πλέον εργάζεται στην Αθήνα ως αστυνομικός, φέρνει διαρκώς σε δύσκολη θέση την Υπηρεσία με τον απείθαρχο χαρακτήρα και τις ερωτικές του περιπέτειες. Ώσπου στο πλαίσιο μιας έρευνας επανεμφανίζεται η νεράιδα, αυτή τη φορά ως εντυπωσιακή ελληνοαμερικανίδα. Ο Αχιλλέας Καραφωτιάς στέλνεται για περαιτέρω έρευνες πίσω στην Καλλιρόη και εκεί, στον πάτο ενός πηγαδιού θα ανακαλύψει επιτέλους πώς τελειώνει η ιστορία των παιδικών του χρόνων. 



Ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΟΡΔΕΛΑΣ στην ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΣΗ και ο ΦΙΛΙΠΠΟΣ ΤΣΑΛΑΧΟΥΡΗΣ στη ΜΟΥΣΙΚΗ

Έξοχες ερμηνείες από τους:

ΓΙΩΡΓΟ ΤΣΟΚΟΠΟΥΛΟ, ΑΝΤΖΕΛΑ ΓΚΕΡΕΚΟΥ, ΔΗΜΗΤΡΗ ΒΕΛΛΙΟ, ΧΡΗΣΤΟ ΚΑΛΑΒΡΟΥΖΟ, ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΛΑΔΙΚΟΥ, ΣΠΥΡΟ ΦΩΚΑ, ΚΩΣΤΑ ΚΑΦΑΣΗ, ΚΩΣΤΑ ΤΣΑΚΩΝΑ

Η Ταινία παίρνει ΒΡΑΒΕΙΟ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ Β' ΑΝΤΡΙΚΟΥ ΡΟΛΟΥ



ΤΙΜΗΤΙΚΕΣ ΔΙΑΚΡΙΣΕΙΣ

Ο ΘΟΔΩΡΟΣ ΜΑΡΑΓΚΟΣ είναι ένας ΣΚΗΝΟΘΕΤΗΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ που η δουλειά του έτυχε ΜΕΓΑΛΗΣ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗΣ από τα ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΑ ΦΕΣΤΙΒΑΛΙΚΑ ΔΡΩΜΕΝΑ.

Αναφέραμε ήδη τις μεγάλες κατά σειρά διακρίσεις του στο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

Ξέχωρη θέση στις ΤΙΜΗΤΙΚΕΣ ΔΙΑΚΡΙΣΕΙΣ έχουν και οι ΤΑΙΝΙΕΣ ΜΙΚΡΟΥ ΜΗΚΟΥΣ που δημιούργησε και τα ΝΤΟΚΥΜΑΝΤΑΙΡ του.

  • 1969  "ΤΣΟΥΦ"  Ταινία κινούμενων σχεδίων μικρού μήκους ΠΡΩΤΟ ΒΡΑΒΕΙΟ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
  • 1971  "Σσσσστ"  Ταινία κινούμενων σχεδίων μικρού μήκους ΠΡΩΤΟ ΒΡΑΒΕΙΟ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
  • 1971 "ΟΙΚΟΠΕΔΟ"  Ντοκυμανταίρ μικρού μήκους ΠΡΩΤΟ ΒΡΑΒΕΙΟ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΥ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΜΙΚΡΟΥ ΜΗΚΟΥΣ
  • 1975  "Ο ΑΓΩΝΑΣ" Πολιτικό Ντοκυμανταίρ. ΔΕΥΤΕΡΟ ΒΡΑΒΕΙΟ και ΒΡΑΒΕΙΟ ΚΟΙΝΟΥ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
  • 2005  "BLACK ΜΠΕΕ.."  Ντοκυμανταίρ fiction & animation, Β΄ΒΡΑΒΕΙΟ ΚΑΛΥΤΕΡΗΣ ΤΑΙΝΙΑΣ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

ΤΟ ΕΡΜΗΝΕΥΤΙΚΟ ΕΠΙΤΕΛΕΙΟ του ΘΟΔΩΡΟΥ ΜΑΡΑΓΚΟΥ

Ο μεγάλος μας σκηνοθέτης και δημιουργός όπως φαίνεται, σχετικά στις ταινίες μεγάλου μήκους του στηρίχτηκε σε μια συγκεκριμένη ομάδα πολύ ΜΕΓΑΛΩΝ Ηθοποιών αλλά και μιας σειράς νεώτερων, οι οποίοι πραγματικά έδωσαν ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΕΡΜΗΝΕΙΑΣ, ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΑΝΘΡΩΠΙΑΣ, ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΤΕΧΝΗΣ

Ο μεγάλος ΘΑΝΑΣΗΣ ΒΕΓΓΟΣ, αειθαλής και συγκλονιστικός, η έξοχη γλυκύτατη μεγάλη ΑΝΝΑ ΜΑΝΤΖΟΥΡΑΝΗ στον πρωταγωνιστικό Γυναικείο ρόλο, ο θρυλικός ΒΑΣΙΛΗΣ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ σε μια κόντρα ερμηνεία συγκλονιστική.

Μια σειρά ΜΕΓΑΛΩΝ ΝΕΩΤΕΡΩΝ ΗΘΟΠΟΙΩΝ: Ο ΚΩΣΤΑΣ ΤΣΑΚΩΝΑΣ πάντα γλυκός και εκφραστικός, ο ΗΛΙΑΣ ΛΟΓΟΘΕΤΗΣ, ο ΝΙΚΟΣ ΚΑΛΟΓΕΡΟΠΟΥΛΟΣ, η γλυκύτατη ΑΝΤΖΕΛΑ ΓΚΕΡΕΚΟΥ, ο εκφραστικός ΑΝΤΩΝΗΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ

Παλιότεροι ΜΕΓΑΛΟΙ και σπουδαίοι Ηθοποιοί που πλαισίωσαν το έργο του: ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΚΑΖΑΝ, ΤΑΚΗΣ ΜΗΛΙΑΔΗΣ, ΑΛΕΚΟΣ ΛΙΒΑΔΕΙΤΗΣ, ΧΡΗΣΤΟΣ ΚΑΛΑΒΡΟΥΖΟΣ, ΑΝΝΑ ΒΑΓΕΝΑ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΒΡΑΣΙΒΑΝΟΠΟΥΛΟΣ, ΑΝΕΣΤΗΣ ΒΛΑΧΟΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΒΕΛΕΝΤΖΑΣ, ΒΑΣΟΣ ΑΝΔΡΟΝΙΔΗΣ, επίσης συνεργάστηκαν άριστα δίνοντας τον καλύτερο εαυτό τους σε όλες τις ταινίες.







Αυτός φίλες και φίλοι είναι ο ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΜΑΡΑΓΚΟΣ

Μια αειθαλής, θετική, δημιουργική προσωπικότητα στο χώρο του ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ, όπου το έργο του πάντα συνδέεται με αυτό που ονομάζουμε ΘΕΤΙΚΗ ΜΑΤΙΑ στη ζωή, ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΗ αντιμετώπιση των προβλημάτων, ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΗ χροιά στις αξίες της ζωής.

Ένα ΤΕΡΑΣΤΙΟ ΚΕΦΑΛΑΙΟ στην ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ της Τέχνης μας που μακάρι πάντα να συνεχίζει να δηλώνει το δικό του "παρών" στις Κινηματογραφικές μας δημιουργίες.


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις τελευταίου μήνα

Χρυσά ζευγάρια στο Ελληνικό σινεμά (Μέρος 3ο)

Γιάννης Φέρτης: Για πάντα στον κόσμο της καρδιάς μας

ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΑΡΑΣ και ....ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ