"Έρημη χώρα" η τηλεοπτική σειρά, που πρέπει να δεις

 Φίλες και φίλοι κινηματογραφόφιλοι,

στην 14η επέτειο της ίδρυσης του CINEFIL, (Ναι: 2010-2024), επανέρχομαι με μια πρόταση. Δεν συνηθίζω να ανεβάζω προτάσεις, που αφορούν την τηλεόραση, συχνά αλλά όταν αυτό αξίζει δεν έχω δισταγμό να το κάνω.


Σήμερα θα σάς μιλήσω για μια τηλεοπτική σειρά, που προβάλλεται στην Ελληνική τηλεόραση και συγκεκριμένα στην ΕΡΤ και ΕΡΤFlix, για δεύτερη συνεχή σαιζόν, ρίχνοντας τίτλους τέλους φέτος. 

Αναφέρομαι σε μια σειρά, της οποίας το όνομα, γεννιέται και βαδίζει πάνω στο κλασικό ποιητικό μεγάλο έργο του Άγγλου Τόμας Έλιοτ με τον ομώνυμο τίτλο


Ο δημιουργός της σειράς, "δανείζεται" από το ιστορικό αυτό ποιητικό έργο, την ατμόσφαιρα, το διαλογισμό, τις αναζητήσεις, το κοινωνικό και ανθρώπινο περιβάλλον. Γραμμένο σε μια πολύ δύσκολη εποχή, αμέσως μετά τη λήξη του αιματοβαμμένου Α' Π.Π. αποτυπώνει μια "Έρημη χώρα" τόσο στην ίδια την κοινωνία όσο και στις ψυχές των ανθρώπων, στα ερείπια που άφησε πίσω του ο πόλεμος.

Στην τηλεοπτική "ΕΡΗΜΗ ΧΩΡΑ" ερχόμαστε να βιώσουμε και να δούμε ανάλογα "ερείπια", που αφήνουν πίσω τους διάφορες καταστάσεις στις σχέσεις των ανθρώπων και στην κοινωνική συγκρότηση.
Η δομή μιας οικογένειας, οι σχέσεις των μελών της, ένα ΠΑΙΔΙ στο κέντρο. Ο υπόκοσμος και η δράση του ακόμα και στις γεωγραφικές παρυφές της χώρας, στις κωμοπόλεις, στα χωριά, στην ύπαιθρο. Η διαπλοκή του. Το δικαστικό σύστημα, οι αγκυλώσεις και οι νευρώσεις του. Ακόμα και ο ίδιος ο δικός μας ψυχολογικός κόσμος με την αλληγορία μιας "χώρας" 


Όλα αυτά δοσμένα με μια συγκλονιστική πλοκή και αφήγηση, που δημιουργεί και φέρνει στο φως αμείλικτα ζητήματα, στα οποία καλούμαστε να βρούμε λύση και να τοποθετηθούμε.

ΓΙΩΡΓΟΣ ΓΚΙΚΑΠΕΠΠΑΣ: Ο δημιουργός


Αποτελεί έναν εμπνευσμένο πνευματικά και καλλιτεχνικά κινηματογραφιστή, που δουλεύει στο χώρο από το 2010 και μετά, έχοντας στο παλμαρέ του μεγάλες δημιουργίες αλλά και αναγνωρίσεις.

Κινηματογραφικά έργα: Η πόλη των παιδιών (2011) / Δύο βραβεία Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, Βραβείο Ελληνικής ακαδημίας κινηματογράφου, Silent (2015) / Α' βραβείο φεστιβάλ Θεσαλονίκης
Τηλεοπτικές σειρές: Ιωάννης Καποδίστριας: η ζωή και το έργο του (2019), Η τελευταία νύχτα (2020), Ψέματα (2022), Το βραχιόλι της φωτιάς (2023)

Στην "Έρημη χώρα" θα γράψει και το σενάριο.


Συντελεστές της σειράς

ΠΑΡΑΓΩΓΗ: ERTFlix

ΕΚΤΕΛΕΣΗ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ:  NEEDaFIXER

ΜΟΥΣΙΚΗ: Δημήτρης Φριτζάλας

ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΣΗ: Βασίλης Μουρίκης

ΣΚΗΝΟΓΡΑΦΙΑ: Λαμπρινή Καρδάρα

ΕΝΔΥΜΑΤΟΛΟΓΙΑ:  Aisha Diri

ΜΟΝΤΑΖ: Σταύρος Σπανός




ΗΘΟΠΟΙΟΙ και ΧΑΡΑΚΤΗΡΕΣ




 ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΕΝΤΡΟΣ στο ρόλο του Λουκά Καραΐσκου

Ο κεντρικός πυλώνας του πρωταγωνιστικού καστ στη σειρά. Ο ώριμος επαρχιώτης "αγριάνθρωπος". Ζει μόνος με τα λατρεμένα του ζώα, άλογα και σκυλιά, στο μεγάλο του κτήμα, αρκετά έξω από μια επαρχιακή πόλη στη Βόρεια Ελλάδα. Ολιγομίλητος, επιθετικός στους ξένους. Ένα αγρίμι έτοιμο να ξεσπάσει άναρχα κάθε φορά.


Είναι όμως έτσι; Το "φαίνεσθαι" αυτού του ανθρώπου είναι σκληρό, απλησίαστο, άξεστο. Το "είναι" όμως; Μέσα από ποια γεγονότα, ο Λουκάς έγινε αυτό που είναι σήμερα; Ποια τραγικά και συγκλονιστικά γεγονότα πέρασαν πάνω από τη ζωή του. Πριν πάρα πολλά χρόνια, οι εργάτες του κτήματος, κρέμασαν τον πατέρα του, μην αντέχοντας την τερατώδη συμπεριφορά του απέναντί τους.

Ο Λουκάς ζούσε στο κτήμα με την νεότερη γυναίκα του, τη Μάγδα. Μια σχέση τυλιγμένη με σεβασμό, απέραντη αγάπη, μοναδικές όμορφες στιγμές στο δικό τους ονειρικό κόσμο της φύσης. Ο γιος όμως του Λουκά θα αποτελέσει το φιτίλι, που θα βάλει φωτιά στη "βόμβα" που θα πυροδοτήσει και θα σημαδέψει τη ζωή του.

Ο γιος του συνδέεται με μια Ρουμάνα στρίπερ σε ένα "κωλάδικο" της επαρχιακής πόλης. Μια γυναίκα που θα γίνει και επίσημη γυναίκα του και μάνα της μοναχοκόρης του, Εύας. Μια γυναίκα όμως, που οι τοπικοί εγκληματίες του υπόκοσμου, δεν θα αφήσουν εύκολα χωρίς ησυχία. Μήτε εκείνη μήτε το γιο του Λουκά μήτε τον ίδιο το Λουκά όταν θα πάει εκεί να τους ζητήσει το λόγο γιατί σακάτεψαν στο ξύλο το παιδί του.


Όσα ακολουθούν ανοίγουν τον ασκό του Αιόλου, σημαδεύοντας με αίμα τη ζωή και το μέλλον του Λουκά.


ΑΝΝΑ ΜΑΡΙΑ ΜΑΡΙΝΑΚΗ στο ρόλο της Εύας


Ο δεύτερος μεγάλος πόλος της πλοκής. Η νεαρή έφηβη-ανήλικη Εύα. Εγγονή του Λουκά. Ζει με τους γονείς της, βιώνοντας τις συνεχείς συγκρούσεις τους αλλά και τη δική της ψυχολογική κακοποίηση από τον πατέρα της. Ψυχολογική επιβάρυνση, η οποία την οδηγεί σε αλαλία και απόλυτη εσωστρέφεια. Η ζωή αλλά και το μέλλον της θα σημαδευτεί από το βίαιο θάνατο των γονιών της σε τροχαίο δυστύχημα.
Από εκεί και πέρα, η τύχη της αναδοχής της, θα αποτελέσει σφοδρό αντικείμενο παρασκηνίου ανάμεσα στους Ρουμάνους γονείς της μητέρας της, ενός φιλικού ζευγαριού, που τη φιλοξενούσε αρκετές φορές.

Όμως ο Εισαγγελέας ανηλίκων, με την πίεση της κοινωνικής λειτουργού, θα αναθέσει προσωρινά την αναδοχή της στον Παππού της, Λουκά.


ΔΑΝΑΗ ΣΚΙΑΔΗ στο ρόλο της κοινωνικής λειτουργού, Μαρίνας


Είναι η γυναίκα, που με πάθος θα υπερασπιστεί το δικαίωμα της νεαρής Εύας να μείνει με τον Παππού της, ως κύριο συγγενικό της πρόσωπο. Θα δεχτεί για αυτό, σκληρή κριτική και πιέσεις γιατί η ίδια θα ξεκινήσει ένα μεγάλο αγώνα να φέρει το Λουκά και την εγγονή του, δύο παντελώς ασύμβατους ανθρώπους, κοντά.


ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΑΡΑΜΙΧΟΣ στο ρόλο του Μάνου, Εισαγγελέα ανηλίκων


Ο δικαστικός λειτουργός θα κληθεί να διαχειριστεί μια τρομερά και οριακά δύσκολη υπόθεση, που όμοιά της δεν υπήρξε στην καριέρα του. Προσπαθώντας να ισορροπήσει ανάμεσα σε μια προβληματική σχέση με τη γυναίκα του και σε μια καυτή υπόθεση, έρχεται αντιμέτωπος με τον ίδιο του τον εαυτό, τις μεθόδους και τις απόψεις του.


ΝΙΚΟΣ ΑΡΒΑΝΙΤΗΣ στο ρόλο του Στέλιου


Ο Στέλιος είναι ο μοναδικός φίλος του Λουκά. Έχει ζήσει μαζί του την τραγωδία της ζωής του, είναι κοντά του σε κάθε του στιγμή, πιστός, αλληλέγγυος. Έχει εμπιστοσύνη στο φίλο του. Ζει στο διπλανό κτήμα με το Λουκά.


ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΑΪΔΙΝΗ στο ρόλο της Χριστίνας


Η Χριστίνα είναι δικηγόρος και σύζυγος του Μάνου, του εισαγγελέα ανηλίκων. Ακροβατεί στη σχέση τους κάτω από το βάρος μιας εγκυμοσύνης, που δεν ολοκληρώνεται με επιτυχία ποτέ. Θα εμπλακεί στην υπόθεση της αναδοχής της μικρής Εύας ως συνήγορος των Ρουμάνων παππού και γιαγιάς της μικρής.


ΓΙΩΡΓΟΣ ΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ στο ρόλο του "Σερίφη"


Ο "Σερίφης" δεν είναι άλλος παρά ο επικεφαλής του αστυνομικού τμήματος της περιοχής. Γνωρίζει τα πάντα, έχει ζήσει τα πάντα με το Λουκά και τους συνδέει κάτι βαθύτερο από το παρελθόν. Τον κατηγορούν ότι καλύπτει τις παρανομίες του Λουκά καλύπτοντάς τον ανοιχτά.


ΧΡΗΣΤΟΣ ΚΟΝΤΟΓΙΩΡΓΟΣ και ΑΛΕΞΙΑ ΣΑΠΡΑΝΙΔΟΥ




Ο Μάρος και η Σοφία, το συζυγικό ζευγάρι, που ζούσε πολύ κοντά στους γονείς της μικρής Εύας και στην ίδια. Άσχημες οι σχέσεις μεταξύ τους, κύρια από την πλευρά του άντρα, ο οποίος θα διεκδικήσει την αναδοχή της Εύας με τρόπο, που προκαλεί πολύ μεγάλα ερωτήματα και ίσως μυστικά.


CARMEN IONESCU & MIHAI DINVALE

Η Έλενα και ο Βλάντ, οι παππούδες της νεαρής Εύας από την πλευρά της Ρουμάνας μητέρας της. Ένα ηλικιωμένο ζευγάρι, που ζει στη φτώχια των απλών ανθρώπων, με τα προβλήματα υγείας. Η Έλενα θέλει με πάθος να διεκδικήσει την αναδοχή της Εύας και θα παλέψει γι αυτό μέχρι το τέλος.

ΣΤΕΛΙΟΣ ΞΑΝΘΟΥΔΑΚΗΣ στο ρόλο του Χρήστου, προϊσταμένου του τμήματος κοινωνικών λειτουργών


Λειτουργός έντιμος και ανθρώπινος, καλείται και αυτός να διαχειριστεί το φλέγον ζήτημα της Εύας προσπαθώντας να ισορροπήσει ανάμεσα στα υπηρεσιακά και στα ανθρώπινα ζητήματα μέσα και στις συγκρούσεις των συναδέλφων του.


ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΑΒΑΡΙΚΙΩΤΗΣ στο ρόλο του αρμόδιου ποινικού Εισαγγελέα




Η θέση του δύσκολη και κρίσιμη. Θα κληθεί να χειριστεί το ποινικό ζήτημα του Λουκά σε αντιπαράθεση με τις απόψεις και αποφάσεις του Εισαγγελέα ανηλίκων.


ΚΙΤΤΥ ΠΑΪΤΑΖΟΓΛΟΥ & ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΑΡΙΑΝΟΥΤΣΟΣ



Ο Ανδρέας με τη Στέλλα. Κοινωνικοί λειτουργοί. Θα είναι στην ομάδα των ανθρώπων, που θα εμπλακούν άμεσα στο χειρισμό της νεαρής Εύας.


ΣΟΦΙΑ ΣΕΪΡΛΗ στο ρόλο της Ειρήνης, μητέρας της Μαρίνας


Παλαιός νομικός η μητέρα της Μαρίνας θα έρθει πολύ κοντά με την κόρη της για να την στηρίξει να χειριστεί τη δική της προσωπική υπόθεση στην πλοκή. Κακές οι σχέσεις τους στο παρελθόν, τα γεγονότα θα αποτελέσουν αφορμή για να ξεπεραστεί κάθε σκιά που τις βαραίνει.


ΦΙΝΤΕΛ ΤΑΛΑΜΠΟΥΚΑΣ στο ρόλο του επικεφαλής αστυνομικού Πέτρου Ιωαννίδη


Κρίσιμος και βασικός ο ρόλος του στο β' κύκλο της σειράς. Θα είναι ο αστυνομικός, που χειρίζεται  τις ανακρίσεις. Είναι ένας ιδιαίτερος λειτουργός, με τις δικές του απόψεις, υπηρεσιακός και ξεκάθαρος. Ζει με τον πατέρα του, συνταξιούχο αστυνομικό, με πολλές τριβές μεταξύ τους.


ΑΛΚΗΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΙΔΗΣ στο ρόλο του Ιωσήφ Ιωαννίδη


Είναι ο πατέρας του Πέτρου. Συνταξιούχος αστυνομικός. Είναι ο άνθρωπος, που ήταν επικεφαλής της πρώτης υπόθεσης στην οποία ενεπλάκη ο Λουκάς Καραΐσκος στο παρελθόν. Τον βαραίνουν ακόμα οι σκιές της μεγάλης κρίσης στο γάμο του και της φυγής της γυναίκας του. Έχει κάποια πατερναλιστικά χαρακτηριστικά, με τα οποία προσπαθεί να καθοδηγήσει το γιο του.


ΑΝΝΑ ΚΑΛΑΪΤΖΙΔΟΥ στο ρόλο της Άννας, δικηγόρου του Λουκά


Είναι η δικηγόρος, που θα αναλάβει την υπεράσπιση του Λουκά στο δικαστήριο, στη μεγάλη δίκη της ζωής του. Ανθρώπινη, γλυκύτατη, υποστηρικτική


ΣΤΑΘΗΣ ΚΟΚΚΟΡΗΣ στο ρόλο του Νικόλαου Στρίγκου

Είναι ο ιδιοκτήτης του κακόφημου μαγαζιού της νύχτας, ο άνθρωπος που χειρίζεται τα νήματα του υποκόσμου. Ο αδελφός του φέρεται να έχει σκοτωθεί σε σύγκρουση με απροσδιόριστο δράστη. Είναι ο άνθρωπος, που αναζητά εκδίκηση από το Λουκά.



Η ΠΛΟΚΗ

Η μικρή Εύα, θα χάσει και τους δύο γονείς της σε τροχαίο δυστύχημα. Οι υπηρεσίες αναδοχής ανηλίκων στην περιφέρεια, κινητοποιούνται για να βρουν λύση. Κοινωνικοί λειτουργοί καθώς και ο Εισαγγελέας ανηλίκων, ο οποίος θα κληθεί να πάρει και την πρώτη προσωρινή απόφαση.

Η κοινωνική λειτουργός, Μαρίνα, θα επιμείνει με πάθος, ότι η Εύα πρέπει να μείνει με τον παππού της, το Λουκά Καραΐσκο. Μια αμφιλεγόμενη μορφή ενός ανθρώπου με βαρύ παρελθόν καθώς έχει ανοιχτούς λογαριασμούς με τον υπόκοσμο της περιοχής, ο οποίος πριν χρόνια πολλά είχε στόχο το γιο του και είχε δολοφονήσει άγρια τη γυναίκα του.\

Ο παππούς, στην αρχή θα είναι κάθετα αρνητικός στην αναδοχή της μικρής καθώς δεν την γνωρίζει καν. Στη "μάχη  της αναδοχής, θα περάσουν και οι Ρουμάνοι γονείς της μητέρας της.

Στις υπηρεσίες αναδοχής, θα ξεσπάσει μεγάλη διαφωνία για το αν ο Λουκάς Καραΐσκος μπορεί να προσφέρει στη μικρή Εύα, τη ζωή που της αξίζει.

Σαν καταλύτης στην όλη πλοκή θα έρθει η βαθμιαία ριζική αλλαγή στη σχέση παππού και εγγονής. Μια σχέση, που θα αλλάξει ριζικά και τη ζωή και την ψυχή του Λουκά, δίνοντάς του την εσωτερική γαλήνη, που δικαιούται και αποζητά.

Όμως ο υπόκοσμος καραδοκεί...


Η ΔΟΜΗ της ΣΕΙΡΑΣ

Αποτελείται από Δύο κύκλους από οκτώ (8) επεισόδια σε κάθε κύκλο

ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ

Στη σειρά, όπως σάς παρουσίασα, έχουμε πληθώρα ηθοποιών με σημαντικό μερίδιο χρόνου παρουσίας για τον καθένα. Ρόλοι σημαντικοί και χαρακτήρες, που διαμορφώνουν μεγάλο ειδικό βάρος στην πλοκή.

Οι ερμηνείες είναι πραγματικά υποδειγματικές και ξεχωρίζουν χωρίς να υπάρχει κανείς που να υστερεί. Η ερμηνεία, που ξεχωρίζει φυσικά, εκ του σεναρίου, είναι αυτή του ΓΙΩΡΓΟΥ ΚΕΝΤΡΟΥ, ο οποίος είναι συγκλονιστικός στα πάντα. Μια πολύ μεγάλη προσωπικότητα, η οποία σημαδεύει τη ροή της σειράς με την παρουσία του. Εκπληκτικός πραγματικά. Ως φυσική και πνευματική ερμηνεία. 

Ξεχωρίζει η ερμηνεία της μικρής ΑΝΝΑΣ ΜΑΡΙΑΣ ΜΑΡΙΝΑΚΗ, η οποία κερδίζει ανεπιφύλακτα τις εντυπώσεις με έναν πολύ δύσκολο και απαιτητικό ρόλο σε ένα περιβάλλον ακραίο και ιδιαίτερα βίαιο. 

Ειλικρινά δεν ξέρω πού να σταθώ στις αναφορές μου για τις ερμηνείες των ηθοποιών. Είναι καθένας τους ένα ερμηνευτικό διαμάντι, που σε κερδίζει άμεσα και σε κάνει να ταυτιστείς με όλους αυτούς τους χαρακτήρες.

Το ένιωσα και θα το πω, ο ΝΙΚΟΣ ΑΡΒΑΝΙΤΗΣ, με έκανε πραγματικά να δακρύσω σε πολλά σημεία της ερμηνείας του, θέλω να το αναφέρω σαν βίωμα. Η δε ερμηνεία του στη σκηνή που τραγουδάει ένα μοιρολόι για την ξενιτιά, είναι βγαλμένη από τις πιο μεγάλες στιγμές υποκριτικής με ψυχή.

Νίκος Αρβανίτης στη σκηνή με το μοιρολόι της ξενιτιάς

Φίλες και φίλοι,
αυτή ήταν η παρουσίασή μου για την "Έρημη χώρα"
Στην πλοκή της και δη προς το μεγάλο της τέλος, θα βρεθείτε αντιμέτωποι με πάρα πολλά και ζωτικά διλήμματα. Διλήμματα που αφορούν τον καθένα μας ως στάση ζωής και προσέγγιση. Δεν αναδεικνύει "σούπερ ήρωες" η πλοκή και άφθαρτους χαρακτήρες. Όλοι θα τσαλακωθούν, όλοι έχουν τα ζητήματα και τα σκοτάδια τους, που καλούνται να τα διαχειριστούν σε ακραία περιβάλλοντα.

Η παραγωγή είναι άψογη και δεν έχει λογαριάσει κάθε έξοδο προκειμένου να φτάσει σε ύψιστα επίπεδα ποιότητας. Η σκηνοθεσία είναι άψογη, τα πλάνα αναδεικνύουν και το χώρο δράσης αλλά και τα πρόσωπα. Η φωτογραφία συμβάλλει απόλυτα στη μεγάλη αυτή επιτυχία. Το μοντάζ άψογο και η μουσική έρχεται να είναι ομιχλώδης, να έχει ένα χθόνιο άκουσμα λες και βγαίνει από τα σκοτάδια της γης. Είναι προσεγμένες όλες δε οι λεπτομέρειες και έχει γίνει εκπληκτική δουλειά πάνω στην νομική κάλυψη της σειράς.


Μια μονάχα ένσταση έχω, ως προς την πλοκή και το μήνυμά της αλλά δεν μπορώ να την αναφέρω γιατί αποτελεί και κορυφαίο σπόιλερ για τη σειρά. Το αφήνω στη δική σας κρίση.

Προσωπικά θεωρώ πολύ κερδισμένο τον εαυτό μου, που είδα αυτό το έργο. Είναι ένα στολίδι, που το προτείνω ανεπιφύλακτα και σας παρακινώ να το δείτε με καθαρή καρδιά.





Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις τελευταίου μήνα

Κλασικά αριστουργήματα της λογοτεχνίας στον κινηματογράφο: "Ανεμοδαρμένα ύψη" της Έμιλυ Μπροντέ

ΤΟ ΜΟΝΤΑΖ στον ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ: Θεωρίες-Σχολές

Χρυσά ζευγάρια στο Ελληνικό σινεμά (Μέρος 4ο)