Στον μαγικό κόσμο του "'Αρχοντα των δαχτυλιδιών" Μέρος 1ο: Ο Τζον Ρ.Ρ.Τόλκιν

Κυρίες και Κύριοι, Φίλες και Φίλοι, αγαπημένοι μου συνταξιδιώτες στο CINEFIL
Πολλές φορές ο νους του ανθρώπου έχει την ανάγκη να σπάσει τα δεσμά του ορθολογισμού και της "λογικής σκέψης". Πολλές φορές έχουμε την ανάγκη να βγούμε από τα δεσμά του παρόντος χρόνου και να ανέβουμε στα σύννεφα. Να διαβούμε το χρόνο προς τα πίσω και να συναντήσουμε κόσμους επικούς, κόσμους μυθικούς. 

Ήθελα εδώ και καιρό να κάνουμε μαζί αυτό μας το ταξίδι. 

Όταν συναντήθηκα με τον κόσμο του Τζον Ρόναλντ Ρόιελ Τόλκιν θαρρώ πως ένα κλειδωμένο δωμάτιο στα βάθη της σκέψης μου άνοιξε διάπλατα.
Ήταν ένα δωμάτιο που ήθελε να πετάξει σε κόσμους επικούς, σε μορφές ηρωικές, σε παραμυθένια πρόσωπα, σε αλληγορίες και συμβολισμούς με τη δική τους βαρύτητα.
Έκλεισα τα μάτια μου, κλείδωσα το φράγμα του παρόντος χρόνου και άρχισα να ταξιδεύω πίσω μακριά.
Στον κόσμο των Χόμπιτ, των μικρών νάνων, στο κόσμο των μάγων, των ηρώων, των ξωτικών. Στον κόσμο των ανθρώπων.
Στον κόσμο του καλού και του κακού. Εκεί που στη φωτιά των μύθων θα συγκρούεται αέναα στο γύρισμα των αιώνων.
Κάπου εκεί συνάντησα τον 

"Άρχοντα των Δαχτυλιδιών"



Εκεί κάπου μυήθηκα και εγώ με τη σειρά μου από τον πατέρα της φανταστικής λογοτεχνίας στο δικό του προσωπικό λογοτεχνικό έπος. Συνάντησα τις σκέψεις του, τους προβληματισμούς του. Είδα τους συμβολισμούς και τις αναφορές του. 

Πολύ φυσικό λοιπόν, το κλασικό αυτό λογοτεχνικό αριστούργημα να τραβήξει τα φώτα του Κινηματογράφου. Και θεωρώ ευλογημένη τη στιγμή που συναντήθηκαν τα βιβλία του συγγραφέα με τον κινηματογραφικό φακό του Peter Jackson.
Αποτέλεσμα αυτής της ένωσης ήταν η κινηματογραφική δημιουργία μιας μεγάλης τριλογίας που απέδωσε το συγκεκριμένο έργο στη μεγάλη οθόνη.
Η μεταφορά αυτή έφερε αυτό το μεγάλο λογοτεχνικό έργο να γίνει κτήμα σε εκατομμύρια θεατές σε κάθε μέρος της γης. Προβλήθηκε, αγαπήθηκε, λατρεύτηκε σε σημείο υστερίας. Έγινε τρόπος σκέψης και σημείο αναφοράς. Μπήκε σε μουσεία, σε προσωπικά αντικείμενα.
Και οι ηθοποιοί που το "ανέστησαν" έχουν ταυτιστεί στη συνείδησή μας με τους ρόλους που ερμήνευσαν.

Θα προσπαθήσω λοιπόν σε ένα μεγάλο αφιέρωμα να σας παρουσιάσω, με τη δική μου οπτική γωνία, αυτήν τη μεγάλη κινηματογραφική τριλογία.



Στον Μαγικό κόσμο του
"Άρχοντα των Δαχτυλιδιών"

Μέρος 1ο

Εισαγωγή στο έργο του Τζ. Ρ. Ρ. Τόλκιν

Στο πρώτο μέρος του αφιερώματος, φίλες και φίλοι, θα προσπαθήσω να σας δώσω κάποια στοιχεία για τον συγγραφέα του έπους καθώς επίσης και να αναφερθώ σε κάποιες σημαντικές παραμέτρους της σκέψης του και των αρχών που στοιχειοθέτησε.
Αφεθείτε λοιπόν χαλαρά. Συντροφιά σας η μουσική για το κινηματογραφικό έργο, που θα σας μεταφέρει στο ανάλογο κλίμα και ατμόσφαιρα




Γενικά βιογραφικά στοιχεία για τον Τζον Ρόναλντ Ρόιελ Τόλκιν


Γεννήθηκε στις 3 Γενάρη 1892 στο Μπλουμφοντέιν της Νότιας Αφρικής

Πέθανε στις 2 Σεπτέμβρη 1973 στο Μπόρνμουθ της Αγγλίας
σε ηλικία 81 ετών

Συγγραφέας, Ποιητής, Φιλόλογος

Τα νεανικά του χρόνια ο Τόλκιν τα πέρασε με τους δικούς του στην Ν. Αφρική. Ο πατέρας του είχε αποδεχθεί μια θέση σε τράπεζα της περιοχής. Το 1894 γεννήθηκε ο αδελφός του. Στα πρώτα του βήματα παιδί τον είχε δαγκώσει μια ταραντούλα, γεγονός που θα το βρούμε αργότερα στις τερατοειδείς αράχνες που θα συναντήσουμε στα έργα του. Σε ηλικία 3 ετών με την μητέρα του και τον μικρό αδελφό του μετακόμισαν στην Αγγλία ενώ ο πατέρας του έμεινε πίσω. Δυστυχώς δεν θα τον έβλεπε ποτέ καθώς εκείνος πέθανε από ρευματοειδή πυρετό. Έτσι η προσπάθεια για το μεγάλωμα των παιδιών έγινε εξαιρετικά δύσκολη. Ένας καθολικός ιερέας από το Μπερμπιγχαμ ανέλαβε να φροντίσει τα δύο παιδιά. Μετά τον θάνατο της μητέρας του συνέχισε να ζει και να σπουδάζει εκεί. 
Στα νεανικά του χρόνια σπούδασε φιλολογία καθώς και δούλεψε πάνω στη δημιουργία γλώσσας κάτι που θα το δούμε στη συνέχεια στο μεγάλο του έργο.
Ειδικεύτηκε σε σπουδές πάνω στην αρχαία αγγλική και σαξονική φιλολογία

Στα 16 του χρόνια θα γνωρίσει την 19χρονη Ήντιθ Μέρι Πρατ, προτεστάντισσα, την οποία και ξεκινά να ερωτεύεται. Όμως η σχέση τους περνάει από μεγάλα εμπόδια και κυνήγι από τον κηδεμόνα του Τόλκιν, όντας καθολικός. Του απαγόρευσε κάθε σχέση με την Ήντιθ.
Παρ όλα αυτά οι δύο νέοι, αψηφώντας τις απαγορεύσεις, αρραβωνιάζονται το 1914 και παντρεύονται στις 22/3/1916 με την Ήντιθ να ασπάζεται τον καθολικισμό. Η γυναίκα του ήταν αυτή που του ενέπνευσε τη δημιουργία της Λούθιεν του Μπέρεν που διαδραματίζεται στην πρώτη περίοδο της Μέσης Γης στο μυθιστόρημά του.
Από τον ευτυχισμένο αυτό γάμο θα γεννηθούν τέσσερα παιδιά.


Η συμμετοχή του Τζ. Τόλκιν στον Α΄παγκόσμιο πόλεμο ήταν ένα γεγονός που άλλαξε ριζικά τη ζωή και τη σκέψη του σαν άνθρωπος. Υπηρέτησε στον Αγγλικό στρατό στους τυφεκιοφόρους ως υπαξιωματικός. Πήρε μέρος στην ανθρώπινη κρεατοσφαγή της μάχης του Σομ το 1916. Εκεί έζησε τη φρίκη και την κτηνωδία του πολέμου, κάτι που θα επηρεάσει ολάκερο το έργο του και τη σκέψη του σαν άνθρωπος. Έχασε στις μάχες αγαπημένους φίλους και η διαχείριση της απώλειας ήταν κάτι τραγικό για τον ίδιο.


Προσβλήθηκε από την περιβόητη νόσο των χαρακωμάτων και αναγκάστηκε να επιστρέψει στην Αγγλία. Με τους φίλους του να έχουν σκοτωθεί πέρασε το υπόλοιπο της θητείας του σε διάφορα νοσοκομεία και σε εφεδρικές θέσεις στην πατρίδα του. Μέχρι το 1918 τον ταλαιπωρούσε άσχημα η συγκεκριμένη ασθένεια. 

Μετά το τέλος του φονικού πολέμου, ξεκίνησε η επαγγελματική του καριέρα. Εργάστηκε για την σύνταξη του νέου λεξικού της Αγγλικής γλώσσας και το 1920 διορίστηκε λέκτορας της γλώσσας στο πανεπιστήμιο του Λιντς και το 1924 προάγεται σε καθηγητής, η ψηλότερη βαθμίδα στα αγγλικά πανεπιστήμια.

Τότε ξεκίνησε να γράφει μια μεγάλη παιδική σειρά, τα περιβόητα "ΧΟΜΠΙΤ", τα οποία και εκδόθηκαν το 1937 με μεγάλη αποδοχή. Έτσι ο εκδότης του ζήτησε να συνεχίσει την ιστορία του, πράγμα που έκανε.Όμως ο επόμενος μεγάλος πόλεμος διέκοψε την συγγραφή αλλά και άλλαξε περαιτέρω τις σκέψεις του Τόλκιν. Το μοτίβο του έργου άλλαξε, συνδέθηκε με τον θρυλικό "ΑΡΧΟΝΤΑ των ΔΑΧΤΥΛΙΔΙΩΝ", ένα έργο που η συγγραφή του κράτησε 12 ολάκερα χρόνια.


Μετά το έργο του, παραιτήθηκε πλέον από τη θέση του στο πανεπιστήμιο και στις αρχές του 1970 έφυγε με την αγαπημένη του γυναίκα, στο Μπόρνμουθ. Η απώλειά της το 1971 τον κλόνισε και επέστρεψε στην Οξφόρδη στα παιδιά τους. Δύο χρόνια αργότερα, το 1973 έφυγε και αυτός από τη ζωή.


Αναφορά στη Βιβλιογραφία του

Κάνω μια γενική αναφορά στα πιο σημαντικά μεγάλα έργα του Τζ. Τόλκιν

  • 1937  Τα Χόμπιτ
  • 1954 Ο άρχοντας των δαχτυλιδιών
  • 1962 Οι περιπέτειες του Τομ Μπόμπαντιλ
  • 1964 Το φύλλο και το δέντρο
  • 1966 Το αναγνωστικό του Τόλκιν
  • 1967 Ο σιδεράς του μεγάλου σιδεροχωρίου
Μετά το θάνατό του εκδόθηκαν ανάμεσα στα άλλα και τα:

  • 1977  Σιλμαρίλλιον 
  • 1980 Ατέλειωτες ιστορίες
  • 1983-1996  Η Ιστορία της Μέσης Γης (Ένα συγκλονιστικό έπος από 12 τόμους)
  • 2017 Μπέρεν και Λούθιεν

Η Αποδοχή των δύο έργων του Τόλκιν "Χόμπιτ" και "Ο άρχοντας των δαχτυλιδιών" ήταν παγκόσμια και διαχρονική. Ακόμα και σήμερα δεν έχει σταματήσει η επιρροή τους, η οποία εκδηλώνεται με κάθε δυνατό τρόπο: Πωλήσεις, ίδρυση συλλόγων, βιβλιοθηκών, ταινιών, παιχνιδιών.
Τα "Χόμπιτ" έχουν ξεπεράσει σε πωλήσεις τα 100 εκατομμύρια αντίτυπα ενώ ο "Άρχοντας των δαχτυλιδιών" έχει υπερβεί τα 103 εκατομμύρια αντίτυπα.
Οι αριθμοί προκαλούν σχετικό ίλιγγο πραγματικά.

"Ο ΑΡΧΟΝΤΑΣ ΤΩΝ ΔΑΧΤΥΛΙΔΙΩΝ"



Η δομή του συνολικού έργου είναι σε τρία βιβλία:

Βιβλίο πρώτο:  Η συντροφιά του δαχτυλιδιού
Βιβλίο δεύτερο:  Οι δύο πύργοι
Βιβλίο τρίτο:  Η επιστροφή του βασιλιά

Χαρακτηριστικά στοιχεία αξιών-αρχών μέσα στον "Άρχοντα των δαχτυλιδιών"

Θα ήθελα να σταθούμε σε μερικές παραμέτρους, που θα δούμε μέσα στα έργα του Τόλκιν και, κατά τη γνώμη μου, είναι πάρα πολύ σημαντικές για ιδεολογικές αρχές και αξίες πάνω στις οποίες βασίζεται

Παρατηρήσεις

  1. Το Θρησκευτικό στοιχείο:   Ο Τόλκιν, ήταν ένας βαθύτατα θρησκευόμενος άνθρωπος ως καθολικός. Αυτό όμως δεν τον έκανε θρησκόληπτο. Παρατηρούμε λοιπόν ότι, σε όλο του το έργο και δη στον "Άρχοντα" ότι απουσιάζει παντελώς οποιαδήποτε αναφορά στο θρησκευτικό στοιχείο. Θα μπορούσε κάλλιστα ο συγγραφέας να επιλέξει να ταυτίσει την έννοια του "καλού" με τις θρησκευτικές του αντιλήψεις. Δεν το έκανε, δεν περιχαράκωσε τους ανθρώπους ανάλογα με τη θρησκευτική τους συνείδηση. 
  2. Το Εθνολογικό στοιχείο:  Στον "Άρχοντα των δαχτυλιδιών" και δη σε όλη την αναφορά στον άνθρωπο, πουθενά δεν θα συναντήσουμε κράτη-έθνη-φυλές. Απουσιάζει παντελώς κάθε έννοια σωβινισμού ή εθνικισμού. Το ανθρώπινο γένος που κατοικεί στη Μέση Γη, μπορεί να είναι συγκροτημένο σε βασίλεια (κοινωνία της φεουδαρχίας της εποχής) αλλά αντιμετωπίζεται ως ολότητα γένους. Οι αναφορές είναι στον άνθρωπο.
  3. Το Οικολογικό στοιχείο:  Εδώ και αν έχουμε σαφείς αναφορές στον τρόπο που ο άνθρωπος διαχειρίζεται τη φύση, το πως αντιμετωπίζει τους φυσικούς πόρους. Η Δημιουργία του γένους των "τεράτων" (Ορκ κλπ) γίνεται μέσα σε "βιομηχανικές ζώνες" της εποχής, σε κάποια ορυχεία, στα οποία οι δυνάμεις του κακού χρησιμοποιούν ως πρώτη ύλη κομμένα δέντρα (Έντονος και σαφής ο συμβολισμός!) και λάσπη. Τέρατα γεννημένα στη λάσπη και στην κατεστραμμένη φύση.
  4. Το Υπερφυσικό στοιχείο:  Στο έργο του Τόλκιν φυσικά και είναι παρόν το υπερφυσικό στοιχείο. Μάγοι, άγνωστες δυνάμεις που, επενεργούν στην πλοκή και στη δράση. Πότε όμως; Η δράση αυτών των δυνάμεων δεν είναι δεδομένη ως εφεδρική δύναμη, που δίνεται-εκ του ασφαλούς και αφειδώς- στους ανθρώπους. Παρεμβαίνουν στην διαταραχθείσα ισορροπία. Οι μάγοι στον "Άρχοντα" που υπάρχουν στη Μέση Γη, είναι αθάνατα πλάσματα, κάτι σαν τους αγγέλους. Ο μάγος Γκάνταλφ, βασική μορφή στον "Άρχοντα" είναι η εκπροσώπηση της ΕΛΠΙΔΑΣ. Θα το δούμε αυτό σε συγκεκριμένες συμβολικές σκηνές στην τριλογία. Εν κατακλείδι οι Μάγοι παρεμβαίνουν για να συμβουλεύσουν τους ανθρώπους και όχι να λειτουργήσουν κατ΄εντολή τους. ("Το θέμα είναι τι θα κάνουμε με τον χρόνο που μας δόθηκε!")
  5. Το στοιχείο του ρόλου του ανθρώπου:  Εδώ έχουμε να παρατηρήσουμε κάτι πολύ σημαντικό: Οι ήρωες του Τόλκιν δεν είναι οι κλασικοί "υπερ-ήρωες". Δεν είναι οι επιβλητικοί εκείνοι άτρωτοι μαχητές που περνούν αλώβητοι στο πεδίο της μάχης και των συγκρούσεων. Στο έργο του, πολλοί ήρωές του χάθηκαν και έπεσαν στα διάφορα πεδία της σύγκρουσης, όσο και αν αυτοί ήταν οι απόλυτοι πρωταγωνιστές. Τη λύση όμως και τη λύτρωση, την καταστροφή της δύναμης του κακού (δαχτυλίδι του Σάουρον), δεν θα τη δώσουν οι δυνατοί ήρωές του αλλά τα μικρά και αδύναμα ανθρωπάκια του, τα Χόμπιτ. Σε αυτά καλείται να υποκλιθεί το ανθρώπινο γένος για τη σωτηρία του. Ο συμβολισμός λοιπόν για το ποιος κινεί την ιστορία (η προσωπικότητα; ή η απλή λαϊκή μάζα) είναι σαφέστατη.
  6. Το Ερωτικό στοιχείο:  Εξιδανικεύεται στον κόσμο του Τόλκιν. Έτσι θα δούμε ότι τα πλάσματα της αθανασίας απαρνούνται αυτήν καθ εαυτήν για να νιώσουν και να ακολουθήσουν την αγάπη τους. Είναι έτοιμα να ακολουθήσουν και να υποστούν το κόστος για να ζήσουν τον πόνο και το συναίσθημα της αγάπης. 
  7. Το στοιχείο της Φιλίας:  Στον "Άρχοντα" το θέμα της ανθρώπινης φιλίας κατέχει κεντρική θέση στο μοτίβο των αξιών. Από την πρώτη ως την έσχατη στιγμή της μεγάλης τριλογίας, ολάκερο το έργο είναι βασισμένο πάνω στην αξία της Φιλίας. Η οποία αναδεικνύεται με συγκλονιστικό τρόπο μέσα από την κοινή πορεία των δύο φίλων, του Σάμ και του Φρόντο. Μια φιλία χωρίς όρια και μέτρο, πάνω από κάθε κόστος και οδύνη. Η Φιλία λοιπόν κατακλύζει κάθε ίχνος από το μεγάλο αυτό έργο αντανακλώντας και τα αισθήματα του Τόλκιν απέναντι στα βιώματα αυτά.


Είμαστε έτοιμοι λοιπόν, φίλες και φίλοι του CINEFIL, να συνεχίσουμε το αφιέρωμα αυτό μπαίνοντας σε αυτή καθ' εαυτή την κινηματογραφική μεταφορά του έργου στην μεγάλη οθόνη.

Ένα μεγάλο ευχαριστώ στους: 
Νίκο Παπακωνσταντίνου  Χρεωκοπημένοι καιροί
Κατερίνα Προνάκη  Μονοπάτια

για το "άνοιγμα της πύλης" που μου προσέφεραν στον υπέροχο κόσμο του Τζ.Ρ.Ρ.Τόλκιν


Συνέχεια στο 2ο Μέρος


Σχόλια

  1. ΓΙΆΝΝΗ φίλε μου τι εκπληκτικό αφιέρωμα ξεκινάς.
    Ένα έπος λογοτεχνικό και κινηματογραφικό. Άνοιξε τον δρόμο σε πολλούς επίδοξους συγγραφείς ηρωϊκής φαντασίας και επιτέλους πολλοί αναγνώρισαν την αξία του φανταστικού κινηματογράφου.
    Συνέχισε αυτήν την φανταστική περιήγηση φίλε μου.
    Συγχαρητήρια.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Γιώργο αγαπητέ φίλε,
      ξέρω ότι αγαπάς αυτό το είδος και δουλεύεις καιρό πάνω στην λογοτεχνία φαντασίας. Πραγματικά μιλάμε για ένα τεράστιο έπος που θεωρώ ότι γνώρισε επάξια την καταξίωση όπως του άρμοζε. Ευχαριστώ αγαπητέ φίλε. Καλό βράδυ.

      Διαγραφή
  2. Ένα υπέροχο έργο πραγματικά που ''μέθυσε'' όλους τους αναγνώστες-κινηματογραφόφιλους. Και η παρουσίασή σου εισαγωγή στο έργο του είναι ανάλογη Γιάννη της αξίας του Τόλκιν.
    Έχω διαβάσει τα βιβλία του και αυτήν την τριλογία και τα Χόμπιτ και έχω δει τις ταινίες φυσικά.
    Πραγματικά σεβάστηκε ο κινηματογράφος την πένα του συγγραφέα
    Σ'ευχαριστούμε γι αυτήν τη δουλειά που κάνεις ΓΙάννη
    Αξιόλογη πραγματικά
    Φιλιά πολλά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Άννα μου, δεν έχω διαβάσει καθόλου τα βιβλία του Τόλκιν. Έχω δει αυτές τις δύο τριλογίες. Πολλοί, σχεδόν όλοι, λένε ότι είναι από τις λίγες φορές που ο κινηματογράφος σεβάστηκε σε τέτοιο βαθμό το έργο ενός λογοτέχνη. Ίσως για αυτό το λόγο οι ταινίες λατρεύτηκαν μαζί με τους χαρακτήρες τους.
      Ευχαριστώ Άννα μου. Μέσα από αυτές τις ταινίες ένιωσα άλλος άνθρωπος στα αλήθεια.

      Διαγραφή
  3. Γιάννη μου, απίστευτο το αφιέρωμα σου! Τις ταινίες και τα βιβλία τα είδα πολύ αργά σε σχέση με το πότε βγήκαν. Πραγματικά, απολαυστικά. "Διάλειμμα" από την πραγματικότητα!
    Δεν είχα διαβάσει τόσα πολλά για τον συγκεκριμένο συγγραφέα, οπότε λάτρεψα τις πληροφορίες σου! Και ναι στο θρησκευτικό κομμάτι έχεις απόλυτο δίκιο και δεν το είχα σκεφτεί ποτέ έτσι!
    Να 'σαι καλά Γιάννη μου.
    Καλό ξημέρωμα! Φιλιά πολλά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μαρίνα μου. Προσωπικά ήρθα σε επαφή με τον κινηματογραφικό κόσμο του Τόλκιν φέτος την Άνοιξη. Εντελώς τυχαία από μια ταινία. Με την κουβέντα που έκανα με τον Νίκο και την Κατερίνα, άνοιξε για μένα ένας συγκλονιστικός κόσμος, ο οποίος θεωρώ με σημάδεψε και εκφραστικά και θεματολογικά. Είναι μεγάλο το ρίσκο σε αυτό που ξεκινώ να κάνω και δεν ξέρω αν θα φτάσει στους αναγνώστες εδώ όπως πρέπει. Θα το δούμε. Τα λόγια σου για μένα είναι κάτι παραπάνω από ενθαρρυντικά. Είναι γεμάτα ανάσες. Ευχαριστώ πολύ.

      Διαγραφή
  4. Πολύ εύστοχες οι παρατηρήσεις σου, Γιάννη, παρόλο που είσαι "νέος" σε αυτόν τον κόσμο. Οι αναφορές του Tolkien στο θεϊκό στοιχείο είναι πραγματικά πολύ διακριτικές, σε σημείο που ακόμα και φίλοι των βιβλίων να μην έχουν παρατηρήσει ποτέ το χέρι Εκείνου που αποκαλεί ο Tolkien αόρατο συγγραφέα. Ο ίδιος πάντα αρνούνταν ότι υπήρχε στο έργο του αλληγορία για τον Α' Παγκόσμιο, αλλά είναι κατανοητό ότι τέτοιες εμπειρίες είναι αδύνατον να μην χαράξουν βαθιά οποιονδήποτε άνθρωπο, πόσω μάλλον κάποιον με τέτοιες ευαισθησίες όπως ο Tolkien. Η σταδιακή βιομηχανοποίηση της αγγλικής εξοχής που τόσο αγαπούσε, η απληστία και ο πόλεμος είναι θέματα που επηρέασαν βαθιά τον ίδιο και το έργο του, όπως και ο ρόλος του απλού ανθρώπου μέσα σε όλα αυτά, κάτι που αντιπροσωπεύεται από τα Χόμπιτ.

    Χαίρομαι πολύ που συνέβαλλα να ξεκινήσεις αυτό το ταξίδι!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Νίκο μου,
      πριν απ όλα οφείλω να καταθέσω ένα μεγάλο ευχαριστώ για το δώρο που μου κάνατε χαρίζοντας τα "κλειδιά" να μπω σ' αυτόν τον υπέροχο κόσμο. Έναν κόσμο φαντασίας αλλά και στοχασμών πάνω σε πραγματικά ζητήματα της ζωής μας.
      Ναι, ο ανθρωποφάγος Α' Π.Π. πιστεύω λειτούργησε στην ψυχή του Τόλκιν καταλυτικά για κάθε του σκέψη. Και οι αναφορές που κάνεις στις επιδράσεις της βιομηχανοποίησης ακόμα και της Αγγλικής εξοχής φάνηκαν στο έργο του, ειδικά στις αναφορές στο Σάιρ αλλά και στα έγκατα της γης όπου γεννήθηκαν αιμοσταγή όντα.
      Προχωράμε σε αυτήν την παρουσίαση. Θα έχουμε συνέχεια και θεωρώ την παρουσία σου σημαντική. Να είσαι καλά αγαπητέ φίλε.

      Διαγραφή
  5. Γιάννη μου, χαίρομαι πραγματικά που απόλαυσες τις ταινίες και επειδή ξέρουμε δα τι βιβλιοφάγος είσαι, εύχομαι να απολαύσεις και ατα βιβλία κάποια στιγμή. Ο Νίκος με κηνυγάει καιρό να διαβάσω το αφθεντικό κείμενο στα Αγγλικά, αλλά ξέρεις τον πόνο μου...
    Υπέροχο το 1ο μέρος της παρουσίασής σου, όπως πάντα με εύστοχες παρατηρήσεις ουσίας. Ανυπομονώ για τα επόμενα! Τα φιλιά μου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ξέρω ότι αγαπάτε τα βιβλία. Αλλά είναι και η δική σου επιβάρυνση πολύ μεγάλη οπότε εδώ έχουμε ένα θέμα. Κατερίνα μου παρ όλα αυτά έχεις άποψη, έχοντας δει όλα τα έργα στον κινηματογράφο. Η γνώμη σου για μένα πολύ σημαντική, το ξέρεις πάντα.
      Ευχαριστώ πάρα πολύ και γιατί και εσύ έδωσες το δικό σου κλειδί στο να ανοίξω αυτόν τον υπέροχο κόσμο. Συνεχίζουμε. Καλή συνέχεια κορίτσι μου.

      Διαγραφή
  6. Δεν έχω δει τις ταινίες ως "μη λάτρης" αυτού του είδους. Έχω όμως διαβάσει αποσπασματικά κάποια άρθρα για τον συγγραφέα και τώρα συμπλήρωσα το παζλ με αυτό σου το αφιέρωμα. Εκείνο που μου έκανε εντύπωση από διηγήσεις φίλων που είναι φανατικοί του είδους, είναι πως η αποδοχή και η τεράστια επιτυχία των έργων του, ήρθε μετά το θάνατό του. Πού να ήξερε όταν τα έγραφε, πως θα βρεθεί στο συγγραφικό πάνθεον στα νεώτερα χρόνια;
    Εξαιρετικός και ποιοτικός -όπως πάντα -στα αφιερώματα που κάνεις!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Α Μαρία μου, όπως καλά ξέρεις, πόσοι και πόσοι συγγραφείς γνώρισαν την αποδοχή αλλά και την αποθέωση μετά θάνατον ε; Είναι κάτι πολύ περίεργο αυτό όντως. Προσωπικά πιστεύω παίζουν ρόλο πολλά πράγματα κάθε φορά στη συγκυρία. Η μοίρα ενός συγγραφέα; ενός καλλιτέχνη; ότι και να πεις μέσα θα είσαι. Ευχαριστώ Μαρία μου για το χρόνο σου. Ίσως μέσα από αυτό εδώ το αφιέρωμα έρθεις σε "επαφή" με τον κόσμο του Τόλκιν επιγραμματικά. Στέλνω φιλιά πολλά.

      Διαγραφή
  7. Διάβασα για τον Τόλκιν. Καθηγητής αγγλοσαξονικής στην Οξφόρδη αναδείχθηκε σε έναν απ’ τους καλύτερους φιλολόγους του κόσμου. Δεν έχω διαβάσει κανένα του έργο, αλλά έχω δει όλες τις ταινίες μιας και δηλώνω ευθαρσώς ….ονειροπαρμένη. Στέκομαι σ’ αυτό που είπε "δεν είναι σίγουρο ότι έχουν χαθεί όλοι όσοι περιπλανούνται»"Βρίσκω εξαιρετικό το νόημα και πολλαπλά ερμηνευμένο.
    Εξαιρετικό αφιέρωμα στον υπέροχο κόσμο της Μέσης Γης. Γιάννη σ’ ευχαριστούμε, καλή συνέχεια.
    Καλό Σαββατόβραδο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αννίκα μου! Με απογειώνεις το ξέρεις! Δεν το περίμενα ότι θα αγαπούσες τον κόσμο της Μέσης Γης. Ειλικρινά με ενθουσιάζει αυτή σου η συμμετοχή σε αυτό το θέμα. Σαν παιδί κάνω. Πάμε λοιπόν να ονειρευτούμε, να σκεφτούμε, να αφεθούμε. Σε σκέψεις, όνειρα, σε κόσμους περιπλάνησης όπως λες. Καλησπέρα αγαπημένη μου φίλη και σε ευχαριστώ πολύ απ την καρδιά μου.

      Διαγραφή
  8. Εκπληκτικό τό αφιέρωμά σου Γιάννη μου! Δέν έχω δεί τίς ταινίες αλλά έμαθα πολλά απόψε για τόν συγγραφέα! Λάτρης τού Άρχοντα τών Δαχτυλιδιών ειναι η μεγάλη μου εγγονή!Καλή συνέχεια φίλε μου!
    Καλό βράδυ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δεν ξέρεις πόσο το χαίρομαι αυτό Dimi μου! Γιατί μπόρεσα να σου ανοίξω μια πόρτα σε έναν μαγικό κόσμο. Για να νιώσουμε πάλι παιδιά λίγο. Σε ευχαριστώ πάρα πολύ. Στέλνω τα φιλιά μου.

      Διαγραφή
  9. Πολύ μεγάλη ήταν η χαρά μου όταν έπεσα πάνω στον τίτλο της ανάρτησης σου. Ο Άρχοντας των δαχτυλιδιών είναι η αγαπημένη μου τριλογία. Έχω δει και διαβάσει και το Hobbit και έχω διαβάσει το Σιλμαρίλλιον(αν το γράφω σωστά). Δεν γνώριζα τα υπόλοιπα βιβλία και η ανάρτηση αυτή μπήκε ήδη στους σελιδοδείκτες μου για να βρω τα βιβλία που δεν έχω διαβάσει. Με πολύ χαρά θα αναμένω το δεύτερο μέρος, το οποίο ελπίζω να δούμε σύντομα, γιατί Ανυπομονώ. Σε ευχαριστούμε πολύ για το πλήθος θαυμάσιων πληροφοριων.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ειρήνη μου,
      αυτή και αν είναι ευχάριστη έκπληξη για μένα. Να λοιπόν που εδώ, θα ενώσουμε τις προτιμήσεις μας πάνω στην μεγάλη αυτή τριλογία.
      Σε πληροφορώ ότι δεν έχω διαβάσει τα βιβλία. Αξιώθηκα να δω την τριλογία πρώτα και έπειτα την τριλογία με τα Χόμπιτ. Σύνολο έξι ταινίες. Σε πληροφορώ άλλαξαν τη σκέψη μου, προτιμήσεις μου, ονειροπολήσεις μου. Πολύ μεγάλη επίδραση.
      Πολύ σωστά το λες το μεγάλο βιβλίο, "Σιλμαρίλλιον" ναι! Ένα ολάκερο έπος μετά τα δικά μας των αρχαίων καιρών.
      Ευχαριστώ για τη χαρά που μου έδωσες ειλικρινά και πάμε για το επόμενο μέρος.
      Φιλιά πολλά.

      Διαγραφή
  10. τα είδα και τα τρία του ΑΡχοντα των δαχτυλιδιών και ένα δυο έργα του Χομπιτ
    μου αρέσουν , μου άρεσαν πολλά
    ακόμα ένα ωραίο αφιέρωμα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ω Δελφινάκι μου χαίρομαι πολύ. Έχεις πλήρη σχεδόν εικόνα για όλο το έργο. Σε ευχαριστώ πολύ για τα καλά και ζεστά σου λόγια. Φιλάκια πολλά.

      Διαγραφή
  11. το ακούω, το ξανακούω... πρέπει να το δω... Που θα πάει;... θα έρθει στον δρόμο μου...
    νάσαι καλά Giannis... να μάς ενημερώνεις...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Να το κάνεις Λαμπρινή μου. Να μπεις σε έναν άλλο κόσμο. Την καλησπέρα μου και καλή σου βδομάδα.

      Διαγραφή
  12. Εκπληκτική ανάλυση για αυτή την εμβληματική τριλογία. Το έχω δει, το λάτρεψα. Το διάβασα στα ελληνικά και μετά το παρήγγειλα και το διάβασα και στα αγγλικά, όπου μαγεύτηκα με τον αριστοτεχνικό τρόπο που χρησιμοποιεί ο καθηγητής τις λέξεις και σε κάνει να ερωτεύεσαι την γλώσσα. Αυτό που μου έχει μείνει από την τριλογία, είναι η αναφορά στις ανθρώπινες αξίες. Φιλία, αγάπη, ηρωισμός, θυσία για το κοινό καλό. Και όλα αυτά με μια προσεκτική προσέγγιση όπως πολύ εύστοχα ανέλυσες, χωρίς να θίγει και να μπλέκει ιντριγκαδόρικα θρησκεία και ρατσισμό, αλλά πάντα με ξεκάθαρες αναφορές και αγάπη στην φύση και τον άνθρωπο. Σκηνή τη σκηνή όσα συμβαίνουν και εξελίσσονται σου φέρνουν ρίγος. Αφήνεσαι και βυθίζεσαι σε αυτόν τον μαγευτικό κόσμο που έχει τα πάντα, όπως πολύ εύστοχα ανάλυσες φίλε μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αγαπημένη μου Κατερίνα, καλώς όρισες στο "Σινεφίλ"! Πόσο μεγάλη είναι η χαρά μου για την παρουσία σου δεν λέγεται. Ευχαριστώ για την τιμή που μου κάνεις. Ο "Άρχοντας" ήρθε να με αλλάξει σαν άνθρωπο. Να με κάνει να δω πολλά πράγματα με άλλη ματιά.Να με ταξιδέψει σε άλλους κόσμους, άλλες νόρμες, άλλους κανόνες. Να με γεμίσει συγκίνηση και συναισθήματα.
      Ευχαριστώ τόσο πολύ που είσαι εδώ, που ξέρεις τον κόσμο του Τόλκιν, που είσαι συνταξιδώτισα σε αυτή τη διαδρομή.
      Καλή συνέχεια καλή μου φίλη.

      Διαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις τελευταίου μήνα

Κλασικά αριστουργήματα της λογοτεχνίας στον κινηματογράφο: "Ανεμοδαρμένα ύψη" της Έμιλυ Μπροντέ

"Έρημη χώρα" η τηλεοπτική σειρά, που πρέπει να δεις

ΤΟ ΜΟΝΤΑΖ στον ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ: Θεωρίες-Σχολές