Η Δάφνη ντυ Μωριέ στον Κινηματογράφο (Μέρος 2ο): Οι μεταφορές στον Κινηματογράφο. Η μεγάλη τριλογία του Άλφρεντ Χίτσκοκ



Αγαπητές Φίλες και Φίλοι του CINEFIL


Στον ανωτέρω σύνδεσμο είχαμε ξεκινήσει να μιλάμε για την εξαίρετη συγγραφέα και την μεταφορά συγκεκριμένων λογοτεχνικών της έργων στον Κινηματογράφο.
Πιο συγκεκριμένα, εννέα (9) έργα της αποτέλεσαν τη βάση για την μεταφορά τους στη μεγάλη Οθόνη.

Στο σημερινό λοιπόν 2ο Μέρος του αφιερώματος αυτού θα ξεκινήσουμε να μιλάμε για τις ταινίες αυτές με μια πιο συγκεκριμένη αναφορά.

Οι Σκηνοθέτες-Οι ταινίες

Οι Σκηνοθέτες οι οποίοι ανέβασαν στον κινηματογράφο έργα της Δάφνης ντυ Μωριέ είναι οι εξής:

ALFRED HICHCOCK
  • 1939  "JAMAICA INN"
  • 1940  "ΡΕΒΕΚΚΑ"
  • 1963  "ΤΑ ΠΟΥΛΙΑ"
MITCHELL LEISEN
  • 1944  "FRENCHMAN'S CREEK"
COMPTON BENNETT
  • 1946  "ΣΤΑ ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΥ ΧΩΡΙΣΑΜΕ"
BRIAN DESMOND HURST
  •   1947"HUNGRY HILL"
HENRY KOSTER
  • 1952  "Η ΞΑΔΕΛΦΗ ΜΑΣ ΡΑΧΗΛ"
ROBERT HAMER
  • 1959  "THE SCAPEGOAT"
NICOLAS ROEG
  • 1973  "DON'T LOOK NOW"


Σήμερα θα σταθούμε στην μεγάλη τριλογία του Alfred Hitchcock, ο οποίος αγάπησε ιδιαίτερα το έργο της Δάφνης και δούλεψε πάνω σε αυτό με ευλάβεια και προσοχή, δημιουργώντας τρεις ταινίες αριστουργήματα σε διαφορετικές χρονικές στιγμές

1939  "JAMAICA INN"


Σενάριο:  SIDNEY GILLIAT & JOAN HARRISON
Κινηματογράφιση:  BERNARD KNOWLES & HARRY STRADLING SR.
Μουσική: ERIC FENBY



Πρωταγωνιστές


CHARLES LAUGHTON στο ρόλο του Sir Humphrey Pengallan


ROBERT NEWTON στο ρόλο του James Traherne


MAUREEN O' HARA στο ρόλο της Mary Yellen


LESLIE BANKS στο ρόλο του Joss Merlyn

Ένα παλιό ασπρόμαυρο φιλμ, στην προκλασική εποχή του κινηματογράφου, δίνει τα πρώτα του στίγματα στην noir ατμόσφαιρα της Δάφνης ντυ Μωριέ.
Από τότε ο Άλφρεντ Χιτσκοκ κάνει τα δικά του παιχνίδια με τις σκιάσεις και τα πρόσωπα, αναδεικνύοντας την εσωτερική δύναμη της έκφρασης και του πάθους.

ΠΛΟΚΗ

Βρισκόμαστε στην ακτή της Κορνουάλης γύρω στα 1800 σε ένα εξαιρετικά άγριο μέρος το οποίο νέμεται μια συμμορία ληστών που δολοφονεί και κλέβει ναυαγούς από προσχεδιασμένα ναυάγια που προκαλούν καθώς σβήνουν το φάρο στην βραχώδη ακτή.
Πίσω από την συμμορία αυτή κρύβεται ένας εγκέφαλος που είναι υπεράνω κάθε υποψίας.
Μια νεαρή κοπέλα, η Μαίρη έρχεται να μείνει με τους θείους της που έχουν ένα πανδοχείο, το "Jamaica Inn". Αυτό όμως αποτελεί και το ορμητήριο της συμμορίας.
Όταν ένας νεαρός αστυνομικός, o James Traherne, αναλαμβάνει να ξεδοντιάσει τη σπείρα όλα οδηγούν σε μια δραματική πλοκή και εξέλιξη.


Ερμηνείες

Επιβλητικός και συνάμα κυνικός ο μεγάλος Charles Laughton. Εξαίρετη η Maureen O' Hara και μαζί της ο Robert Newton ενώ δεν μπορούμε να υποβαθμίσουμε την παρουσία του Leslie Banks.


Μια εξαιρετική ταινία στην οποία ο Χίτσκοκ έδωσε το μαύρο, το αγριωπό και δραματικό στοιχείο της νουβέλας της Δάφνης ντυ Μωριέ.

1940  "ΡΕΒΕΚΚΑ"



Ένα χρόνο μετά το "Πανδοχείο της Τζαμάικα" ο μεγάλος δραματουργός παίρνει ένα υπέροχο μυθιστόρημα της μεγάλης συγγραφέως και το αναδεικνύει σε ένα ιστορικό κινηματογραφικό αριστούργημα.

Η θρυλική "Ρεβέκκα" έχει πολύ μεγάλο και έντονο το μυστήριο στην πλοκή της και όλη η εξέλιξη της πλοκής είναι ποτισμένη από την ομιχλώδη και θανάσιμη παρουσία της σκιάς της πρώτης κυρίας του σπιτιού.

Σενάριο:  ROBERT SHERWOOD & JOAN HARRISON
Κινηματογράφιση:  GEORGE BARNES
Μουσική: FRANZ WAXMAN


Πρωταγωνιστές

Και στην "ΡΕΒΕΚΚΑ" έχουμε ένα καστ ερμηνευτών που προκαλεί πάταγο με την παρουσία και την ερμηνεία του


JOAN FONTAINE & LAURENCE OLIVIER
στους ρόλους των
Δεύτερης Κυρίας De Winter
του κυρίου Maxim De Winter


JUDITH ANDERSON στο ρόλο της Κυρίας Danvers


Πλοκή

Μια απλή νεαρή όμορφη κοπέλα, συνοδός μιας πλούσιας κυρίας στο Μόντε Κάρλο, γνωρίζει τον αριστοκράτη Βρετανό χήρο Maxim De Winter, ο οποίο και την ερωτεύεται.
Μετά τον βιαστικό τους γάμο επιστρέφουν στην έπαυλη Mondrley του δεύτερου.
Σε μια κλασική Βικτωριανή έπαυλη, στην οποία όμως κυριαρχεί δεσποτικά η οικονόμος κυρία Danvers.
Η Οικονόμος του σπιτιού, πιστή νοσηρά στη μνήμη της πρώτης συζύγου του Maxim, την Ρεβέκκα, αντιμετωπίζει με ιδιαίτερη εχθρότητα την δεύτερη κυρία Winter.
Η νεαρή γυναίκα έρχεται αντιμέτωπη με ένα νοσηρό, καλά κρυμμένο παρελθόν, το οποίο εμπλέκει ακόμα και τον άντρα της.
Η διαμονή της νεαρής κ. Winter καθίσταται μαρτυρική καθώς η σύγκρουση και ο εφιάλτης ανεβαίνουν κατακόρυφα.


Οι ερμηνείες

Τι να περιγράψει κανείς από τις ερμηνείες όλων των συντελεστών της ταινίας. Το πρωταγωνιστικό τρίο: Fontaine, Olivier, Anderson είναι ανεπανάληπτο και δίνει ερμηνείες που συγκλονίζουν, πιστές στο σκοτεινό κλίμα της ταινίας.




Οι βραβεύσεις

Η ταινία έχει παγκόσμια επιτυχία με:
Oscar φωτογραφίας και κινηματογράφισης, 5 ακόμα διεθνή βραβεία και 10 ακόμα υποψηφιότητες.

Την καθιστούν μία από τις καλύτερες ταινίες στην ιστορία του Κινηματογράφου.

1963  "ΤΑ ΠΟΥΛΙΑ"   (THE BIRDS)


"Τα πουλιά" κλείνουν την μεγάλη τριλογία του Άλφρεντ Χιτσκοκ πάνω στο έργο της Δάφνης ντυ Μωριέ.
Σε εμπνευσμένη ανοδική πορεία ο μεγάλος δημιουργός δίνει στον κινηματογράφο ένα ακόμα αριστούργημα βασισμένο στο υπέροχο έργο της συγγραφέως.


Ένα ακόμα έργο, που προστίθεται στα μεγάλα εκείνα του δαιμόνιου σκηνοθέτη που σημάδεψαν το παγκόσμιο σινεμά.

Σενάριο:  EVAN HUNTER
Κινηματογράφιση:  ROBERT BURKS
Διακόσμηση:  GEORGE MILO


Πρωταγωνιστές


TIPPY HENDREN στο ρόλο της Melanie Daniels


ROD TAYLOR στο ρόλο του Mitchel Brenner


JESSICA TANDY στο ρόλο της Lydia Brenner

H Πλοκή

Η Δάφνη ντυ Μωριέ έχει γράψει ένα υπέροχο υπαρξιακό θρίλερ γεμάτο έντονους συμβολισμούς και ο Άλφρεντ Χιτσκοκ ανοίγοντας νέους δρόμους στην τεχνολογία και στην σκηνοθεσία δημιουργεί ένα παγκόσμιο αριστούργημα.
Η Μεγάλη σύγκρουση δύο πόλων στη ζωή ενός άντρα. Η Μητέρα και η σύζυγος. Το αιώνιο "πεδίο μάχης" για τον "έλεγχο" του αρσενικού. Οι αναφορές στο Οιδιπόδειο σύμπλεγμα. Και φόντο τα πουλιά, που η απόλυτη επιθετική τους διάθεση και η καταστροφική μανία πάνω στα πάντα υποδηλώνει την παρέμβαση τιμωρό της  φύσης πάνω στις νοσηρές ματιές των ανθρώπινων σχέσεων.
Η Γοητευτική Melanie Daniels θα ταξιδέψει σε μια μικρή επαρχιακή πόλη για να συναντήσει τον νεαρό δικηγόρο στο εξοχικό του. Εκεί θα δεχτεί την απροσδόκητη επίθεση των πουλιών, τα οποία αρχίζουν και μαζεύονται με άγριες και απειλητικές διαθέσεις απέναντι στους ενοίκους του σπιτιού.


Οι ερμηνείες είναι εξαιρετικές αν και το φιλμ δεν αποθεώνεται πάνω στην ερμηνεία αλλά πάνω στην θεματολογία και την σκηνοθεσία του.

Η ταινία τιμήθηκε με 5 διεθνή βραβεία και ακόμα 6 υποψηφιότητες αλλά σήμερα θεωρείται και διδάσκεται ως πρότυπο στις σχολές κινηματογραφίας και σκηνοθεσίας.



Εδώ, φίλες και φίλοι, κλείνει και το 2ο μέρος στο αφιέρωμά μας πάνω στην μεταφορά του λογοτεχνικού έργου της Δάφνης ντυ Μωριέ στον κινηματογράφο.

Το αφιέρωμά μας θα συνεχιστεί με τις υπόλοιπες ταινίες πάνω στα βιβλία της.



Σχόλια

  1. Αναρωτιόμουν, Γιάννη, στην ταινία ''τα πουλιά'' που είναι η αγαπημένη μου του Χιτσκοκ, τί πουλιά χρησιμοποιήθηκαν και βρήκα πως αρχικά ήταν ένας γλάρος κι έπειτα σμήνος από διάφορα είδη πουλιών.
    Πολλά εφέ φαντάζομαι για να έχουμε το συγκεκριμένο αποτέλεσμα.

    Εξαιρετική η ανάρτηση σου, λεπτομερέστατη, σ ευχαριστούμε

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ακριβώς Στέλλα! Γλάροι ήταν. Από εκεί και πέρα, η ταινία είχε μεγάλη εφαρμογή σε οπτικά εφφέ για τον πολλαπλασιασμό και την κίνηση των πουλιών. Για πρώτη φορά σε τέτοια έκταση και ποιότητα δημιουργίας. Για αυτό η ταινία θεωρείται πρωτοποριακή και σε τεχνικά θέματα.
      Ευχαριστώ αγαπητή μου φίλη, να είσαι καλά.

      Διαγραφή
  2. Νομίζω τη Ρεβέκκα και σίγουρα τα πουλιά τα έχω δει.
    Πληρέστατη παρουσίαση και κατατοπιστικότατη όπως πάντα
    Μου άρεσε πάντα ο Χίτσκοκ και από εσένα έμαθα τη Δάφνη ντυ Μωριέ. Σ'ευχαριστώ γι αυτό
    Μ'αρέσουν και οι εικόνες σου οι χριστουγεννιάτικες από σκηνές ταινιών. Έξυπνο και όμορφο
    Φιλιά πολλά Γιάννη μου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα Άννα μου!
      Είπα να δώσουμε μια νότα Χριστουγεννιάτικη εδώ στο μπλογκ. Χαίρομαι που σου άρεσε. Ο Χίτσκοκ ανέδειξε το έργο της Δάφνης ντυ Μωριέ. Με τρεις εμβληματικές ταινίες.
      Άντε χειμώνιασε Άννα μου. Να είσαι καλά και όμορφο βράδυ να έχεις.

      Διαγραφή
  3. Αααααααα στόλισες βλέπω!
    Με έναν δικό σου και εντελώς πρωτότυπο τρόπο, που ταιριάζει όσο τίποτε άλλο με τη θεματολογία του βλογ σου!
    Λέω για τις αφίσες από τις χριστουγεννιάτικες ταινίες Το Θαύμα της 34ης Οδού, Μια Υπέροχη Ζωή, Το Πολικό Εξπρές, τον Χριστουγεννιάτικο Εφιάλτη και την τελευταία που δεν ξέρω από ποια ταινία είναι και που τις έχεις βάλει πάνω-πάνω!
    Τέλεια ιδέα! Και του χρόνου!
    Τώρα όσο για την τριλογία, τι να πω;
    Τα είπες όλα, για ακόμα μια φορά και πάλι με εντυπωσίασες!
    Η πιο αγαπημένη εκ των τριών η Ρεβέκκα!
    Καλό βράδυ κύριε Πιτ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα Αρτίστα μου.
      Η ταινία από την τελευταία στα δεξιά εικόνα είναι το "Ένα δέντρο μια φορά". Ένα συγκλονιστικό Ελληνικό animation πάνω στο παραμύθι του Τριβιζά.
      Μπορείς να δεις το σχετικό μου αφιέρωμα εδώ:
      https://cinefil-net.blogspot.com/2012/12/blog-post_13.html
      Όσο για την τριλογία τώρα. Εντάξει, η "Ρεβέκκα" είναι λατρεία. Δεν παίζεται. Η ατμόσφαιρα είναι συγκλονιστική, ξέρεις από αυτές που λατρεύουμε.
      Αρτίστα μου, ευχαριστώ πολύ. Να είσαι καλά. Να έχεις όμορφες γιορτινές μέρες καλή μου.
      Φιλιά.

      Διαγραφή
  4. Πολύ ωραία παρουσίαση οπως πάντα Γιάννη! Είναι έργα που δεν εχω δει και η παρουσίαση αυτή προστίθεται στις γενικές γνώσεις μου. Ευχαριστούμε!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Χαίρομαι Ειρήνη μου που μπορώ να σου προσφέρω κάτι χρήσιμο στην ενημέρωσή σου πάνω σε θέματα κινηματογράφου. Σε ευχαριστώ ειλικρινά. Να έχεις όμορφες μέρες.

      Διαγραφή
  5. Λοιπόν Γιάννη, έχω διαβάσει τα δυο πρώτα βιβλία τής Δάφνης Ντι Μωριέ, αλλά δεν έχω δει κανένα στο σινεμά, μπορώ να φανταστώ όμως πόσο ενδιαφέρον θα έχουν! Το αφιέρωμα για άλλη μια φορά, αρκετά αξιόλογο! Καλό βραδάκι. 🌸

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πέτρα μου, για τα τρία αυτά έργα του Χίτσκοκ δεν νομίζω να χρειάζεται να πούμε και πολλά. Μιλάμε για ταινίες που ταυτίζονται με την ιστορία του σινεμά οι δύο νεώτερες. Πολύ ξεχωριστή συγγραφέας με το ύφος της θα έλεγα.
      Καλησπέρα Πέτρα μου, ευχαριστώ πολύ για την κατάθεση της σκέψης σου. Στέλνω φιλιά.

      Διαγραφή
  6. Ώστε αυτή είναι η συγγραφέας των ταινιών αυτών. Έχω δει τη Ρεβέκκα και τα Πουλιά και είναι απ' τις ταινίες που συγκλονίζουν. Το αφιέρωμά σου δίνει ολόκληρη την εικόνα του έργου της, που ομολογουμένως αγνοούσα. Έξοχη δουλειά Γιάννη!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μαρία μου ναι! Αυτή είναι η ξεχωριστή Δάφνη! Μια γυναίκα συγγραφέας με πολύ ιδιαίτερο, βαρύ, μυστηριακό ύφος! Δύσκολα το συναντάς αυτό στην κλασική λογοτεχνική εποχή. Σημάδι πόσο πρωτοπόρα ήταν η σκέψη και η δουλειά της.
      Οι ταινίες λατρεμένες τι να λέμε.
      Μαρία μου φιλιά πολλά. Σε ευχαριστώ καλή μου φίλη. Όμορφο να είναι το βράδυ σου.

      Διαγραφή
  7. Ο τύπος χαρακτήρισε τη νουβέλα της Δάφνης ντι Μωριέ Ρεβέκκα, αισθηματικό ρομάντζο σε μορφή γκόθικ. Παρά ταύτα ο Χίτσκοκ κατάφερε να την μετατρέψει σε ψυχολογικό θρίλερ. Ελάχιστα θυμάμαι αλλά την βαριά σκιά στον γοτθικό πύργο και το ύφος της κας Ντάνβερς τα θυμάμαι ακόμα.
    Στα Πουλιά ήταν πιο....φοβικός (?) Αποκάλυψε ο ίδιος ότι αυτό ακριβώς ήθελε. " Η φύση μπορεί να γίνει τρομακτική" είπε
    Πάντως, νομίζω, πως παρά τον όγκο του Χίτσκοκ οι ταινίες του μπλέκουν λίγο το αισθηματικό νουαρ, το δραματικό και το ψυχαναλυτικό.
    Εξαίρετες βέβαια από κάθε άποψη και πολύ καλή απόδοση της ντι Μωριέ.
    Ωραίο αφιέρωμα Γιάννη! Σ' ευχαριστούμε!
    Παρά τις όποιες δυσκολίες του κινηματογράφου το '40-60' οι ταινίες είχαν...ποιότητα.
    Να είσαι καλά!
    Φιλιά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα Αννίκα μου,
      Κατ αρχήν, αυτό που λες με την ποιότητα, το βλέπεις στην αναπαραγωγή της ταινίας. Παρά τις πάρα πολλές δεκαετίες πριν, βλέπεις την "Ρεβέκκα", ταινία του 1944 παρακαλώ και νομίζεις ότι τεχνικά έχει γυριστεί ...χθες.
      Ο Χίτσκοκ έβαζε πολλά δικά του στοιχεία στα έργα του βέβαια! Προσέθετε τη δική του πινελιά. Δεν έχω διαβάσει τα αντίστοιχα μυθιστορήματα της Μωριέ για να μπορέσω να κάνω τις συγκρίσεις στο ύφος και την ατμόσφαιρα. Ένα οπτικό έργο έχει πολύ περισσότερη δύναμη να είναι φοβικό ή θρίλερ. Η δύναμη της εικόνας βλέπεις.
      Θυμάσαι την ...σατανική ματιά της κ. Ντάνβερς; Απίστευτη ματιά ...Παναγία μου! Σε μια ατμόσφαιρα μοναδική.
      Τα "Πουλιά" είναι άλλη ιστορία. Τα μηνύματα της φύσης αλλά τα πουλιά επίσης αποτελούν ότι ακριβώς και ο λιμός που έπεσε στη Θήβα όταν ο Οιδίποδας είχε, εν αγνοία του, ερωτική σχέση με την μητέρα του Ιοκάστη. Έτσι και εδώ η οργή και η επιθετικότητα των πουλιών αντανακλούν την νοσηρή σχέση της μητέρας του Μίτσελ σαν μαθαίνει τη σχέση του με την Μέλανι. Απίστευτοι συμβολισμοί.
      Ευχαριστώ πολύ Αννίκα μου για την συμμετοχή σου. Όπως πάντα ενδιαφέρουσα και ζεστή. Τα φιλιά μου.

      Διαγραφή
  8. Υπέροχη η παρουσίαση Γιάννη μου!
    Την πρώτη ταινία δεν την έχω δει αλλά την "Ρεβέκκα" και "Τα πουλιά" τα είδα. Θυμάμαι την τρομάρα που είχα πάρει στα πουλιά, ήμουν πολύ μικρή τότε.Αχ τι μου θύμησες τώρα τι ωραία χρόνια, από το ένα σινεμά στο άλλο την ίδια μέρα με πήγαινε η μανούλα μου.Αχ...
    Καλή σου μέρα Γιάννη μου και καλές γιορτές!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Α εκείνη την εποχή Βιργινία μου τα είχαμε αυτά. Ειδικά στην εποχή του καλοκαιριού που τα θερινά ήταν στις δόξες τους. Πόσες σπουδαίες ταινίες βλέπαμε τότε μαζικά ε;
      Χάρηκα Βιργινία μου που σε πήγα σε εκείνα τα όμορφα χρόνια.
      Καλησπέρα αγαπημένη μου φίλη.

      Διαγραφή
  9. πρώτον δεν ήξερα ότι τόσαπολλά έργα έχουν ανέβει... απ' την Δάφνη ...
    2ον για την Ρεββέκα ... έχω να πω ότι είναι πολύ ωραίο έργο και επιπλέον μ' αρέσει πολύ η πρωταγωνίστρια...
    3ον... τα πουλια... ωωωω... φόβος και τρόμος... όποτε βλέπω πολλάμαζεμένα... θυμάμαι αυτό το θρίλλερ....
    αυτά... καλό βραδυ, χάρηκα που είχα να πω... πολλά... για την ανάρτησή σου...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Λαμπρινή μου καλησπέρα αγαπητή φίλη.
      Όπως τα λες είναι. Κοίτα να δεις που και εγώ, σαν βλέπω πολλά περιστέρια πάνω σε καλώδια, αμέσως έρχονται κατά νου οι εικόνες της ταινίας. Είδες επιρροή ε;
      Να έχεις καλές γιορτές εύχομαι ολόψυχα και σε ευχαριστώ.

      Διαγραφή
  10. Όταν πρωτοείδα τα Πουλιά, ήμουν μικρός και... κατατρομοκρατήθηκα! αργότερα τα ξαναείδα με άλλη οπτική. Γενικά πολύ σπουδαία συγγραφέας και φυσικά μέγας δημιουργός ο Χίτσ. Καλησπέρα Τζον

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δεν έχεις και άδικο Κώστα μου. Πραγματικά ζοφερό εκείνο το έργο με εικόνες που σοκάρισαν καθώς ήταν ασυνήθιστες.
      Χαίρομαι που έχεις άποψη για την Δάφνη Κώστα.
      Ευχαριστώ πολύ φίλε για το σχόλιο. Καλή συνέχεια.

      Διαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις τελευταίου μήνα

Χρυσά ζευγάρια στο Ελληνικό σινεμά: Δεκαετία 1960-Μέρος 1ο

Ηλίας Λογοθέτης: Στο δρόμο της αθανασίας

"ΑΝΤΙΓΟΝΗ" του Γιώργου Τζαβέλλα. Το Αρχαίο δράμα στον ελληνικό κινηματογράφο