Οι Μεγάλες Στιγμές του Σοβιετικού Κινηματογράφου (Μέρος 2ο)




Φίλες και Φίλοι,
πριν λίγο καιρό στον ανωτέρω Σύνδεσμο, είχα ξεκινήσει μια παρουσίαση των Μεγάλων Στιγμών του Σοβιετικού Κινηματογράφου.
Πρωτοπόρος σε τεχνική, αισθητική, έβαλε τα θεμέλια στην παγκόσμια Κινηματογραφία.
Ακόμα στις μέρες μας, του 21ου αιώνα, οι Σοβιετικοί Σκηνοθέτες και δημιουργοί θεωρούνται δάσκαλοι στο είδος και τα έργα τους αποτελούν υλικό διδασκαλίας στους επίδοξους Κινηματογραφιστές.

Σήμερα θα προχωρήσουμε στο 2ο Μέρος αυτού του αφιερώματος.

*******************

  
MIKHAIL KALATOZOV  

(Μιχαήλ Κολοτόζωφ)


Μια ακόμα τεράστια μορφή στο χώρο των Σοβιετικών αλλά και παγκόσμιων Κινημτογραφιστών.
Γεννημένος το 1903 στην Γεωργία ο μεγάλος δημιουργός, ως το θάνατό του το 1973 στη Μόσχα έδωσε πολύ μεγάλες δημιουργίες που άφησαν εποχή

1957  "ΟΤΑΝ ΠΕΤΟΥΝ ΟΙ ΓΕΡΑΝΟΙ"


Ένα συγλονιστικό αντιπολεμικό αριστούργημα, που είχα την ευλογία να δώ, σε θερινό Κινηματογράφο παρακαλώ στα παιδικά μου χρόνια.
Μια ταινία με 4 διεθνή κινηματογραφικά βραβεία, με πρωταγωνιστές τους:  TATIANA SAMOYLOVA, ALEKSEY BATALOV, VASILIY MERKUREV


Βασισμένη στη σχολή του Σοσιαλιστικού Ρεαλισμού, η ταινία είναι από τις πρώτες που ανέδειξαν την επίδραση του πολέμου πάνω στην ανθρώπινη ψυχολογία και τις σχέσεις.
Οι ελπίδες, ο αγώνας, τα βάσανα του απλού λαού στις φλόγες του πολεμου.
Ο Καλατόζοφ παραδίδει μαθήματα κινηματογραφικής γεωμετρίας κάνοντας την ταινία να "τα σπάει" στη Δύση γνωρίζοντας τεράστια αναγνώριση και αποθέωση.


Μια ελεγεία στην ανθρώπινη ψυχή

1964  "EIMAI H KOYBA"  (SOY CUBA)


Τέσσερις σπονδυλωτές ιστορίες δοσμένες με υπέροχο τρόπο στην Κούβα του Μπατίστα λίγο πριν την μεγάλη Επανάσταση
Πρωταγωνίστησαν οι:  ENRIQUE PINEDA BARNET, EVGENIY EVTUSHENKO

Δύο διεθνή βραβεία για μια ταινία που απογειώνει ακόμα περισσότερο τον μεγάλο δημιουργό. Μια ταινία εμπειρία ζωής. Μέσα σε δύο ώρες παρελαύνει ένας ολάκερος λαός μέσα από μια ντοκουμενταρίστικη μυθοπλασία.
Ψυχή Κούβας, Κάμερα Σοβιετικής ενωσης σε έναν εκρηκτικό συνδυασμό.

ALEKSANDR PTUSHKO



Ένας ακόμα μεγάλος του Σοβιετικού Κινηματογράφου.
Ουκρανός στην καταγωγή, γεννημένος το 1900, έφυγε το 1973 στη Μόσχα
Μεγάλος δημιουργός τιμημένος με το Διεθνές ασημένιο λιοντάρι σκηνοθεσίας

1946  "ΤΟ ΠΕΤΡΙΝΟ ΛΟΥΛΟΥΔΙ"

(THE STONE FLOWER-KAMENNYY TSVETOK)


Ίσως η πιο εμβληματική ταινία του μεγάλου δημιουργού αλλά και ένα δημιούργημα λουσμένο στο χρώμα, στην παραμυθένια ατμόσφαιρα. Φτιαγμένη στα 1946, ξεπερνά σε δυναμική χρωμάτων και φαντασίας τις πιο σύγχρονες ψηφιακές παραγωγές του σημερινού Κινηματογράφου.


Μια ταινία που επίσης είχα την ευλογία να δω στα παιδικά μου χρόνια, πάλι στον ίδιο θερινό Κινηματογράφο με τους "Γερανούς". Για κοίτα επιλογές που κάνανε τότε οι αίθουσες έτσι ;
Αυτό που μου έχει μείνει αξέχαστο πραγματικά είναι η εναλλαγή σκηνών μέσα στο δάσος λουσμένες στο χρώμα, στον λυρισμό 

Η Ταινία τιμήθηκε στις Κάννες με καλύτερη Κινηματογραφία για το χρώμα της (όπως σας το είπα...)

DZIGA VERTOV


Τι να πει τώρα κανείς για έναν εκ των ιδρυτών του Κινηματογράφου στην κυριολεξία.
Γεννημένος το 1896 στην Πολωνία, έφυγε το 1954 στη Μόσχα, αφήνοντας πίσω του ένα τεράστιο έργο και μια ανεξίτηλη προσφορά.

Θεωρείται ο Κινηματογραφιστής της Οκτωβριανής Επανάστασης καθώς με την κάμερά του και τα ντοκιμαντέρ του φιλμογράφησε  τα ιστορικά εκείνα γεγονότα με μια σειρά δημιουργίες

1929  "Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΜΕ ΤΗΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΜΗΧΑΝΗ"

 Μια ταινία που αποτέλεσε και εργαλείο της τέχνης του Κινηματογράφου.
Ο Μεγάλος δημιουργός έχει ως αντικείμενο παρατήρησης μια πόλη και τη ζωή των κατοίκων της. Εκεί ένας άνθρωπος με μια κάμερα στο χέρι προσπαθεί να μελετήσει τη ζωή τους με τη δουλειά του.


Πειραματικός Κινηματογράφος που ενσωματώνει όλες τις πρωτοποριακές απόψεις του Βερτώφ για το Σοβιετικό Μοντάζ.


1934  "ΤΡΙΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΛΕΝΙΝ"


Ο Βερτώφ διαλέγει τρία τραγούδια για γυρίσει μια ντοκουμενταρίστικη ταινία για τον μεγάλο ηγέτη της Οκτωβριανής επανάστασης. Στο πρώτο ο Λένιν εν ζωή, διδάσκει-καθοδηγεί, στο δεύτερο νεκρός , ο σπόρος της διδασκαλίας του έχει μπει στη Γη και στις συνειδήσεις και στο τρίτο η ΕΣΣΔ χωρίς τον ηγέτης, οικοδομεί και δημιουργεί.

GRIGORIY ALEKSANDROV


Μεγάλος Ρώσος δημιουργός, γεννημένος το 1903 στη Ρωσία, έφυγε το 1983 στη Μόσχα.
Σεναριογράφος και Σκηνοθέτης, μαζί με τον Σεργκέι Αϊζενστάιν έδωσαν μια σειρά ιστορικών ταινιών όπως ήδη τις αναφέραμε στο πρώτο μέρος.

1947  "VESNA"


Μια μουσική αισθηματική ρομαντική κωμωδία, ήταν ένα είδος που δεν ήταν εύκολο στην ΕΣΣΔ εκείνης της περιόδου. Παρ' όλα αυτά ο μεγάλος δημιουργός έδωσε μια εξαίρετη δημιουργία που τιμήθηκε με βραβείο διεθνούς παραγωγής στο Φεστιβάλ Βενετίας.


SERGEY VASILEV

Γεννημένος το 1900 στη Μόσχα, έφυγε το 1959 στη Μόσχα

Ο Δημιουργός του θρυλικού

"CHAPAEV"


H Tαινία αναδεικνύει την ηγετική εμβληματική μορφή του Βασίλη Ιβάνοβιτς Τσαπάγεφ, ήρωα του Σοβιετικού λαού στην περίδο της επίθεσης των "Λευκών" από τη Δύση λίγο μετά την Οκτωβριανή επανάσταση.

GRIGORI KOZINTSEV


Γεννημένος το 1905 στο Κίεβο, έφυγε το 1973 στο Λένινγκραντ
Ένας ακόμα εμβληματικός σκηνοθέτης στον σύγχρονο Σοβιετικό Κινηματογράφο.
Θα σταθούμε σε μία από τις μεγαλύτερες δημιουργίες του αντιπροσωπευτικά

1964  "ΑΜΛΕΤ


Θεωρείτα η πλέον ακριβής και αντιπροσωπευτική διεθνώς ταίνια που γυρίστηκε στην μεγάλη τραγωδία του Σαίξπηρ.
Μια ταινία που θριάμβευσε διεθνώς με την ποιότητά της και την αισθητική της.

5 Διεθνή βραβεία στα μεγάλα φεστιβάλς


Στο ρόλο του Άμλετ ο INNOKENTIY SMOKTUNOVSKIY
Στο ρόλο της Οφηλίας η ANASTASIYA VERTINSKAYA

SERGEY BONDARCHUK


Από τους μεγαλύτερους Σοβιετικους Σκηνοθέτες της σύγχρονης περιόδου
Γεννημένος το 1920 στην Ουκρανία, έφυγε το 1994 στη Μόσχα.
Σκηνοθέτης με 9 διεθνή βραβεία και μια σειρά ακόμα αναγνωρίσεις.

1966  "ΠΟΛΕΜΟΣ ΚΑΙ ΕΙΡΗΝΗ"


Μια συγκλονιστική επική παραγωγή πάνω στο μεγάλο έργο του Λέοντος Τολστόϊ.
Μια ταινία πραγματικά συγκλονιστική που γνώρισε την παγκόσμια αναγνώριση με ένα Όσκαρ καλύτερης ξένης ταινίας και 5 διεθνή βραβεία.
Ο Ίδιος ο δημιουργός πρωταγωνιστεί στο ρόλο του PIERRE BEZUHOV
η LYUDMILA SAVELEVA στο ρόλο της NATASHA ROSTOVA


1959  "Η ΜΟΙΡΑ ΕΝΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟΥ"

Η Συγκλονιστική ιστορία ενός ανθρώπου, που ο μεγάλος πατριωτικός πόλεμος έκοψε στα δύο τη ζωή του διαλύοντας την οικογένειά του.
Όλα δοσμένα με δραματικό τρόπο απαράμιλλης δημιουργίας.



*********************

Θεωρώ ότι ταξιδέψαμε αντιπροσωπευτικά πάνω σε επιλεγμένες ιστορικές στιγμές του Σοβιετικού Κινηματογράφου.
Φυσικά το υλικό είναι πραγματικά ανεξάντλητο και δεν μπορεί να καλυφθεί επαρκώς σε δύο αφιερώματα.
Απλά προσπάθησα να δώσω, όσο μπορώ πιο αντιπροσωπευτική γνωστική εικόνα πάνω στον Κινηματογράφο της χώρας και των σχολών που δούλεψαν  πάνω στην αισθητική και το μοντάζ του.
 όσο ελάχιστες



Σχόλια

  1. Πραγματικά μας ταξίδεψες στις μεγάλες στιγμές του Σοβιετικού Κινηματογράφου. Εντυπωσιάστηκα γιατί δεν ήξερα σχεδόν τίποτε απ΄όσα αναφέρεις και για να πω την αλήθεια σχεδόν ποτέ δεν ασχολούμαι με τους ''πίσω από την κάμερα''!
    Μέγα λάθος το ξέρω...
    Φανταστική ανάρτηση με γέμισε γνωσεις
    Κοίτα να δεις τι αναφώνησα διαβάζοντας την ανάρτησή σου ''περασμένα μεγαλεία και διηγόντας τα να κλαις''....Μεγάλες στιγμές
    Να σαι καλά Γιάννη μου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Άννα μου καλησπέρα σου.
      Ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια και χαίρομαι που μπόρεσα να σου δώσω κάτι χρήσιμο και ενημερωτικό.
      Κοίτα, ο Σοβιετικός Κινηματογράφος έχει ανεκτίμητη προσφορά τόσο στην Κινηματογραφία όσο και στην ίδια τη θεματολογία του.
      Έργα πολυποίκιλα, που έχουν το ιδίωμα να αγκαλιάζουν τον άνθρωπο, το δέσιμό του με την παραγωγή αλλά και τον αγώνα του για έναν καλύτερο κόσμο.
      Και κοίτα, κάποιοι μπορεί να ισχυρίζονται ότι "ξοφλίσανε με την ιστορία" αλλά η ....ψυχούλα τους το ξέρει καθώς ο φόβος τους είναι πανταχού παρών στις αντιδράσεις τους απέναντι στον Σοσιαλισμό.
      Όμορφη Κυριακή κορίτσι μου να έχεις.

      Διαγραφή
  2. Εκτός από το "Πόλεμος και ειρήνη" που αναφέρεις, το "Άλογο που κλαίει" και το "Πώς δενότανε το ατσάλι" (η αλήθεια είναι ότι το βιβλίο του Οστρόφσκι μου άρεσε πιο πολύ από την ταινία) του Μαρκ Ντονσκόι και τα "Θωρηκτό Ποτέμκιν" και "Ιβάν ο τρομερός" του Αϊζενστάιν, δεν θυμάμαι να έχω δει άλλες ταινίες σοβιετικών σκηνοθετών.
    Α ναι, έχω δει και τον "Οκτώβρη".
    Α και τώρα που το θυμήθηκα, είδα και τη "Μάνα" του Γκόρκι. Σε σκηνοθεσία Πουντόβκιν αν δεν με απατά η μνήμη μου!
    Κάποιες που υπάρχουν στο αφιέρωμά σου όμως, μου κίνησαν την περιέργεια και θα ψάξω να τις βρω.
    Τόσες ταινίες κυκλοφορούν στο διαδίκτυο, δεν μπορεί, κάπου θα υπάρχουν κι αυτές!
    Διότι έρχεται και χειμώνας και τι το καλύτερο για τα βράδια από μια ταινία;
    Καλό βράδυ κύριε Πιτ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αρτίστα μου,
      θαρρώ ότι έχεις δει μεγάλη φιλμογραφία του Σοβιετικού Κινηματογράφου. Οι ταινίες που ανέφερες στον κατάλογό σου είναι αντιπροσωπευτικές και αριστουργηματικές για να έχεις πλήρη σχεδόν άποψη και κρίση.
      Ναι, ναι, καλή ιδέα η αναζήτηση των υπολοίπων.
      Καλή βδομάδα να έχεις με πολλές μου ευχές.

      Διαγραφή
    2. Είναι που αγαπώ το σινεμά! Το αγαπούσε κι ο πατέρας μου πολύ κι έτσι ξεκίνησα νωρίς το σπορ μαζί του.
      Αφιέρωμα για αφιέρωμα δεν αφήναμε εκείνα τα χρόνια με τον μπαμπά κι αργότερα με την παρέα μου, στο Στούντιο, στο Άστυ, στο Έμπασσυ, στο Βοξ και αλλού... Τρεις-τρεις τις ταινίες τις βλέπαμε... Ταινίες σχεδόν από όλα τα μέρη του κόσμου!
      Έπαιξε βέβαια ρόλο σ' αυτή την αγάπη κι ο Βλαδίμηρος ο Μαγαικόφσκι που έλεγε ότι το σινεμά διαδίδει ιδέες, είναι τόλμη και φορέας κίνησης και, όσο να πεις, με επηρέασε ο ποιητής!
      Καλή εβδομάδα κύριε Πιτ!

      Διαγραφή
    3. Αρτίστα μου μένω έκπληκτος....!
      Τέτοια συνύπαρξη με τον Πατέρα σου ειλικρινά μαγική και εντυπωσιακή.
      Μου αναφέρεις τώρα αίθουσες κινηματογραφικές οι οποίες έχουν γράψει ιστορία. Σε κάθε μία από αυτές έχουν παιχτεί ταινίες σταθμός σε ένα κοινό με κατάρτιση και άποψη.
      Χαίρομαι πάρα πολύ που έζησες αυτήν την εμπειρία πραγματικά.
      Καλή σου νύχτα να ευχηθώ και ειλικρινά σε ευχαριστώ.

      Διαγραφή
  3. Αααααααα καλή είμαι εγώ! Εκ των υστέρων ανακάλυψα ότι έχει και πρώτο μέρος το αφιέρωμα! Πήγα λοιπόν και το είδα και διαπίστωσα ότι εκεί βρίσκονται οι περισσότερες ταινίες που έχω δει!
    Βέβαια θα ήθελα να δω τη "Γη" και το "Βίβα Μέξικο"!
    Πού θα μου πάει; Θα τα δω κάποτε!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μια χαρά όλα Αρτίστα μου. Θα της δεις εν καιρώ. Και πάλι τις καλησπέρες μου.

      Διαγραφή
  4. Αγαπημένο αφιέρωμα!!!! Το λάτρεψα και το β' μέρος!
    Αρκετές ταινίες τις ψάχνω για να τις ξαναδώ ή για να τις δω πρώτη φορά και δεν τις βρίσκω...
    "Πώς δενότανε τ' ατσάλι"! Πόσο μου άρεσε! Το είχα διαβάσει πολύ μικρή και η ταινία με είχε απογοητεύει... Θέλω να την ξαναδώ οπωσδήποτε!
    Καλό βράδυ, Γιάννη μου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αλεξάνδρα μου, ταινίες για σπουδή και μελέτη. Όχι μόνο κινηματογραφική αλλά και φιλοσοφική, ιδεολογική. Μεγάλη υποθήκη στην τέχνη και στην άποψη.
      Καλό μήνα κορίτσι μου και σε ευχαριστώ.

      Διαγραφή
  5. Γιάννη μου, καλό μήνα. Το "όταν πετούν οι γερανοί" ήταν το αγαπημένο έργο του πατέρα μου. Αχ, φίλε μου, τι μου θύμησες! Να είσαι καλά. Καλή σου νύχτα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Μία μου καλημέρα σου.
    Είναι και σε μένα καταχωρημένο στην μνήμη μου στα παιδικά μου χρόνια Μία μου. Μεγάλη ταινία πραγματικά. Ιστορική.
    Καλό μήνα κορίτσι μου και ευχαριστώ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις τελευταίου μήνα

Ηλίας Λογοθέτης: Στο δρόμο της αθανασίας

Αντρική λάμψη στο κλασικό Χόλιγουντ (Top stars actors in classic Hollywood) Μέρος 1ο

Όταν ο Μάρλον Μπράντο σόκαρε τα Όσκαρ