SAM PECKINPAH: "THE GETAWAY" (ΟΙ ΔΥΟ ΦΥΓΑΔΕΣ)

Φίλες και Φίλοι
εδώ: 
κάναμε την πρώτη μας παρουσίαση σε έναν από τους μεγαλύτερους αλλά και πιο ανατρεπτικούς "αιρετικούς" Σκηνοθέτες και δημιουργούς του σύγχρονου Κινηματογράφου.
Ξεκινήσαμε λοιπόν της παρουσίασης μιας χαρακτηριστικής ΤΡΙΛΟΓΙΑΣ στο μεγάλο έργο του δημιουργού. Τρεις αντιπροσωπευτικές του μεγάλες δημιουργίες που άφησαν το δικό τους στίγμα στην Μεγάλη Οθόνη

Εδώ ξεκινήσαμε με την παρουσίαση της Πρώτης ταινίας, που ήταν η:


Σήμερα θα συνεχίσουμε με μια άλλη δημιουργία, που θεωρείται "σημείο αναφοράς" στο είδος της του Road Movie Περιπέτειας και Εγκλήματος. Μια ταινία, που θριάμβευσε στα παγκόσμια κινηματογραφικά δρώμενα, που οδήγησε σε Remake αρκετά χρόνια μετά.

Πάμε λοιπόν:

SAM PECKINPAH

"ΟΙ ΔΥΟ ΦΥΓΑΔΕΣ"

(THE GETAWAY)


Το δημιούργημα αυτό ανεβαίνει 3 χρόνια μετά την "ΑΓΡΙΑ ΣΥΜΜΟΡΙΑ"

Πρεμιέρα:  13 Δεκέμβρη 1972

Ο SAM PECKINPAH όπως ήδη αναλύσαμε, είναι ο Σκηνοθέτης και Δημιουργός που δεν προβάλει και δεν ακολουθεί το συμβατικό, το ηθικολογικό, το "πρέπει" και το "άψογα φαίνεσθαι".
Στην απόλυτη αντίθεσή του με όλο αυτό το οικοδόμημα, οι χαρακτήρες του είναι κλασικοί "ΑΝΤΙ-ΗΡΩΕΣ". Με λίγα λόγια άνθρωποι παραβατικοί, εκτός νόμου, εκτός ηθικής "τάξης", άνθρωποι που κυνηγούν τις δικές τους χίμαιρες, άνθρωποι όμως που οι δικοί τους "κώδικες τιμής" είναι βασισμένοι στην απόλυτη ανθρωπιά, στην αλληλεγγύη, στην "μπέσα" και στις καθάριες επιλογές. Όσο και αν αυτό ακούγεται αντιφατικό με το όλο φόντο της ζωής και δράσης τους.


Εδώ λοιπόν ο SAM PECKINPAH, αυτός ο μεγάλος "Ποιητής της Βίας" παίρνει την Νουβέλα του Αμερικάνου JIM THOMPSON, δίνει το ΣΕΝΑΡΙΟ στον WALTER HILL και κάνει ο ίδιος την ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ σε ένα κλασικό ROAD MOVIE Αστυνομικής περιπέτειας, δράσης, εγκλήματος με καταιγιστικό ρυθμό με αγωνία και ένταση που κορυφώνεται συνεχώς μέχρι την τελική της έκβαση.


ΤΟ ΘΕΜΑ

Ο DOC MCCOY είναι κατάδικος για διακεκριμένες ληστείες τραπεζών στις φυλακές.
Περιζήτητος όμως και στον χώρο του υπόκοσμου για τις δαιμόνιες ικανότητές του στο είδος.
Ο Ίδιος θα "χρησιμοποιήσει" την Γυναίκα του CAROL να προσεταιρισθεί τον JACK BENYON, έναν παράγοντα του υπόκοσμου με άμεσες επιρροές στα δικαστικά κυκλώματα, για να πάρει χάρη και αποφυλακιστεί.
Η "Αμοιβή" του παράγοντα θα είναι η λεία μιας ακόμα ληστείας σε τράπεζα, που πρέπει να αναλάβει και διοργανώσει με επιτυχία ο DOC MCCOY κρατώντας τη δική τους αμοιβή.
Η Ομάδα που συγκροτείται όμως περιέχει ανεξέλεγκτα εγκληματικά στοιχεία και ο έλεγχος χάνεται παντελώς.
Το ζευγάρι αναγκάζεται να ξεκινήσει μια μαρτυρική πορεία συνεχών καταδιώξεων τόσο από την Αστυνομία όσο και από τους αδίστακτους ανθρώπους του JACK BENYON.
Στο όλο φόντο ο DOC και η CAROL έχουν να αντιμετωπίσουν και τους δαίμονες της δικής τους σχέσης που περνούν και αυτές μέσα από τα καμίνι της φωτιάς ενός περιβάλλοντος γεμάτο φόβο, θάνατο, αγωνία αλλά και έρωτα.


ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Σκηνοθεσία:  SAM PECKINPAH

Σενάριο:  WALTER HILL

Κινηματογράφιση:  LUCIEN BALLARD

Μουσική:  QUINCY JONES

Decoration: GEORGE NELSON

ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ

STEVE MCQUEEN στο ρόλο του DOC MCCOY

ALI MAC GRAW στο ρόλο της CAROL

BEN JOHNSON στο ρόλο του JACK BEYNON

SALLY STRUTHERS στο ρόλο της FRAN CLINTON

AL LETTIERI στο ρόλο του RUDY BUTLER

JACK DODSON στο ρόλο του HAROLD CLINTON

BO HOPKINS στο ρόλο του FRANK JACKSON


Η ΣΚΗΝΟΘΕΤΙΚΗ ΦΟΡΜΑ

Ο SAM PECKINPAH ακολουθεί σκηνοθετικά τις δικές του κλασικές νόρμες.
Το GETAWAY είναι κλασικό ROAD MOVIE δράσης. Άρα ο ρυθμός είναι αυξανόμενος σε ένταση με το πέρασμα του χρόνου και των γεγονότων.
Το ξεκίνημα είναι αργό, η κάμερα ακολουθεί την βασανιστικά γραμμική ζωή των κρατούμενων στις φυλακές, η χρήση των αστραπιαίων στιγμιαίων flash back δίνει ένα εξαίρετο χρώμα για να μπούμε στο βίωμα της ερωτικής σχέσης των δύο ηρώων του.
Η Συνέχεια αρχίζει και ανεβαίνει σε ένταση. Η Αγωνία γίνεται άμεσο στοιχείο της δράσης. Ο ρυθμός γίνεται καταιγιστικός, οι καταστάσεις ανεξέλεγκτες, οι ανατροπές, οι συγκρούσεις, το αύριο διαφαίνεται εντελώς θολό μέχρι το σημείο της τελικής κάθαρσης.

Ο PECKINPAH χρησιμοποιεί τον ίδιο Κινηματογραφιστή, τον LUCIEN BALLARD, με τον οποίο έχει ήδη κάνει θαύματα.


ΟΙ ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ

Ο SAM PECKINPAH έχει την ευλογία να συνεργαστεί στην ταινία του αυτή με ένα Πολύ μεγάλο Κινηματογραφικό ζευγάρι που έλαμπε μεσούρανα εκείνη την εποχή.

Ο STEVE MCQUEEN και η ALI MACGRAW
φτιάχνουν ένα Κινηματογραφικό ζευγάρι (έγιναν και στη ζωή ένα μεγάλο διάστημα), που πραγματικά είναι συγκλονιστικό



O STEVE MCQUEEN είναι προσωπικά από τους λατρεμένους μου Ηθοποιούς.
Είχε ένα ακατανίκητο χάρισμα να συνδυάζει μια απόλυτα κλασική αρρενωπότητα με ένα απίστευτα λιτό και μελαγχολικό ερμηνευτικό πρότυπο.
Το πρόσωπό του, η έκφρασή του, η κίνησή του, πάντα είχαν έναν επιφανειακά ήρεμο ρυθμό, ελεγχόμενα αντανακλαστικά σαν κάτι να βασάνιζε μόνιμα την ψυχοσύνθεσή του.
Στο GETAWAY είναι πραγματικά εκπληκτικός....!
Ύφος, χαρακτήρας, λόγος, κίνηση, εσωτερικός κόσμος σε επίπεδα άριστα



Όσον αφορά την πανέμορφη ALI MACGRAW, αυτή, ενσαρκώνει την Γυναίκα της αντισυμβατικής μορφής εκείνης της ανατρεπτικής περιόδου 1960-70.
Είναι πανέμορφη, είναι επιβλητική, είναι απίστευτα ερωτική σε όλα τα καρέ της ταινίας.
Δεν υπάρχει σκηνή σε όλη την ταινία, από τις απλές ήρεμες έως τις στιγμές κορύφωσης της δράσης, που να μην αναδύει η ALI MACGRAW έναν ασυγκράτητο ερωτισμό που σφραγίζει ενός άλλου τύπου "μοιραία γυναίκα".
Μια γυναίκα που ξέρει να βρίσκεται κοντά σε έναν άντρα στις δύσκολες στιγμές του, να γίνεται η ίδια θηρίο στην αντιμετώπιση των προβλημάτων ζωής του, στο να μοιράζεται τα πάντα μαζί του.
Μια ερμηνεία άψογη από την Μεγάλη αυτή Ηθοποιό.



Και οι υπόλοιποι Ηθοποιοί στο ύψος των περιστάσεων.

O BEN JONSHON άψογος, σκληρός, ωμός, κυνικός, απόλυτα ρεαλιστικός στην ερμηνεία του.

Πολύ καλή η ερμηνεία του δίδυμου SALLY STRUTHERS & JACK DODSON, έκπληξη πραγματική στην ερμηνεία του τραγικού ζεύγους CLINTON

Ωμός, σκληρός, εγκληματικός και ο AL LETTIERI



Η ΜΟΥΣΙΚΗ

Ευλογία επίσης να γράψει τη Μουσική της ταινίας μια πολύ μεγάλη μορφή στην Αμερικάνικη Μουσική σκηνή. Ο QUINCY JONES, γράφει μια εξαίρετη μουσική που ακολουθεί κατά πόδας αρμονικά το όλο κινηματογραφικό μοτίβο της ταινίας.


ΟΙ ΒΡΑΒΕΥΣΕΙΣ

Το έχουμε ξαναπεί ότι το Αμερικάνικο Κινηματογραφικό κύκλωμα αντιμετώπισε με αισχρό τρόπο το έργο του SAM PECKINPAH.
H Ταινία ήταν απλά υποψήφια για ΧΡΥΣΗ ΣΦΑΙΡΑ καλύτερης ...Μουσικής.
Η WARNER BROS μάλιστα έφτανε στο σημείο να λογοκρίνει η ίδια το μοντάζ του μεγάλου σκηνοθέτη.

Μια ταινία που πραγματικά ΘΡΙΑΜΒΕΥΣΕ τόσο στις ΗΠΑ όσο και στο εξωτερικό σε θέαση, σε ιστορία, σε κουλτούρα, σε εντυπώσεις, σε χάραξη μονοπατιών που θα αποτελούσαν μετέπειτα οδηγό για μεγάλες ανάλογες κινηματογραφικές δημιουργίες.
Πραγματικά κρίμα...! 


Αυτό φίλες και φίλοι ήταν το θρυλικό "GETAWAY".
Μια ταινία που έγινε BEST SELLER ακόμα και video game
Και, παρά το ότι στις ταινίες του PECKINPAH συνήθιζε το άδικο να θριαμβεύει και το διαφορετικό και το ανατρεπτικό να γνωρίζει την ήττα, εδώ το μήνυμά του θα είναι εντυπωσιακά διαφορετικό αφήνοντας χαραμάδες ελπίδας αλλά συνάμα προκαλώντας και ρίγη "οργής" και ανατριχίλας στον καθωσπρέπει "ηθικολογικό" κόσμο της τάξης και νομιμότητας που αναζητά την εξόντωση των απανταχού "παρανόμων".

"ΟΙ ΔΥΟ ΦΥΓΑΔΕΣ" λοιπόν στην δική τους πορεία καταδίωξης, στο δικό τους δρόμο διαφυγής και βιωμάτων. Κάτι σαν την ίδια μας τη ζωή...
[youtube=https://youtu.be/-A8UaQA7VZ8]







Σχόλια

  1. Θριάμβευσε και σε αυτή την ταινία του ο Πέκινπα, εντός και εκτός ΗΠΑ! Και πως να γινόταν αλλιώς άραγε με τέτοιο εκπληκτικό ερμηνευτικό δίδυμο! Πήρε τη δική του εκδίκηση από τους χαρτογιακάδες που δεν ήξεραν τι θα πει τέχνη και έμειναν κολλημένοι στις εμμονές τους.
    Πολύ το χάρηκα!!
    Καλό σου βράδυ Γιάννη.

    ΥΓ: Το youtube έχει και ολόκληρη την ταινία αλλά χωρίς ελληνικούς υπότιτλους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Να δεις πως το χάρηκα και εγώ μαζί σου Πέτρο μου....! και οι μάστορες του κόμπλεξ απέκλεισαν την ταινία από κάθε διάκριση σε αντίθεση με κάτι άλλα ρετάλια που τα ανέδειξαν προκλητικά. Είπαμε δυστυχώς.
      McQueen & MacGraw μιλάμε για ζευγάρι πραγματικά συγκλονιστικό.
      Την καλησπέρα μου φίλε. Ευχαριστώ για την παραπομπή στο youtube. Πήρα την ταινία από video club. Καλό σου απόγευμα.

      Διαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις τελευταίου μήνα

Ηλίας Λογοθέτης: Στο δρόμο της αθανασίας

Αντρική λάμψη στο κλασικό Χόλιγουντ (Top stars actors in classic Hollywood) Μέρος 1ο

Όταν ο Μάρλον Μπράντο σόκαρε τα Όσκαρ