"Ο ΨΑΡΟΓΙΑΝΝΟΣ" Η Αριστουργηματική Ηθογραφία του Ελληνικού Κινηματογράφου
Αγαπημένες φίλες και φίλοι,
ο Ιούλης γέρνει στο κλείσιμό του......το φετινό καλοκαίρι μπαίνει στην καρδιά του...
Ένα καλοκαίρι παράξενο, γεμάτο καταχνιά, προβληματισμό, σκέψεις και διάθεση που η
περιρρέουσα ατμόσφαιρα δεν αφήνει πολλά περιθώρια χαράς και γέλιου...
Στο CINEFIL επιμένω καλοκαιρινά...... αυτή η εποχή βλέπετε έχει το ιδίωμα να λειτουργεί
σαν καθαρτικό σώματος και καρδιάς...
Με τις αισθήσεις σε κίνηση και αναζήτηση, τη φαντασία σε οργασμό, τα χρώματα γης και ουρανού πανέμορφα, το ιερό Γαλανό της Θάλασσας καταλυτικό ζωής ολόγυρά μας...
Ποίηση λοιπόν, Καλοκαίρι και φυσικά Ελληνικός Κινηματογράφος....
Αυτή τη φορά θα μεταπηδήσουμε σε ένα είδος "βαρύ", γεμάτο λυρισμό, ποίηση, συναισθήματα, μουσική, έκφραση, φύση.
Η Καθαρή ΔΡΑΜΑΤΙΚΗ ΠΟΙΗΤΙΚΗ ΗΘΟΓΡΑΦΙΑ είναι ένα από τα σπάνια είδη στον Ελληνικό Κινηματογράφο, που όταν όμως, δημιουργήθηκε έδωσε αριστουργήματα.
Ένα από αυτά ήταν μια δημιουργία ενός "άγνωστου" Σκηνοθέτη, του
ΒΑΣΙΛΗ ΜΑΡΙΟΛΗ
από τις πιο σπάνιες, λυρικές δραματικές ηθογραφίες του Ελληνικού Κινηματογράφου
"Ο ΨΑΡΟΓΙΑΝΝΟΣ"
Έτος παραγωγής: 1966
"Ο ΨΑΡΟΓΙΑΝΝΟΣ" κατά την ταπεινή μου άποψη είναι ένα λυρικό δραματικό εικαστικό Ποίημα.....
Μια ταινία που σε αναγκάζει να "αναχωρήσεις" από τα αστικά καθημερινά δρώμενα της ζωής, να κόψεις γέφυρες και επιρροές και να ταξιδέψεις σε εκείνο το απόμερο μοναχικό Ψαροχώρι που εκτυλίσσεται το δράμα του.
Μια ταινία, ένα ποίημα δημιουργίας που έχει πάρα πολλά χαρακτηριστικά από αρχαίο λυρικό δράμα...
Η Πλοκή, ο χώρος, η απειλή, ο χορός, τα πρόσωπα, η κάθαρση...
Και φυσικά εκείνο που "ακτινογραφείται" είναι οι ανθρώπινοι χαρακτήρες, η στάση ζωής τους, τα δρώμενά τους, οι συνέπειες τους.
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
Βασισμένο στην εξαίρετη Νουβέλα του ΤΑΚΗ ΧΑΤΖΗΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
Σενάριο: ΒΑΣΙΛΗΣ ΜΑΡΙΟΛΗΣ
Κινηματογράφιση-Φωτογραφία: ΤΑΣΟΣ ΨΑΡΡΑΣ
Μοντάζ: ΓΙΩΡΓΟΣ ΓΚΟΤΖΟΓΙΑΝΝΗΣ
Σκηνογράφος: ΤΑΣΟΣ ΖΩΓΡΑΦΟΣ
Μουσική: ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΣ
Τραγούδι: ΜΑΡΙΑ ΔΑΛΑΚΟΥ
Χορογραφία: ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΣΙΑΔΗΣ
ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ
ΓΙΩΡΓΟΣ ΦΟΥΝΤΑΣ στο ρόλο του Ψαρόγιαννου
ΑΛΕΚΑ ΚΑΤΣΕΛΗ στο ρόλο της Γυναίκας του
ΜΑΡΙΑ ΣΚΟΥΝΤΖΟΥ στο ρόλο της θυγατέρας Κατερίνας
ΠΑΥΛΟΣ ΛΙΑΡΟΣ στο ρόλο του Δημητρού
ΝΙΚΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ στο ρόλο του χαμένου Γιου
ΜΑΡΙΝΑ ΜΙΧΑΛΟΠΟΥΛΟΥ, ΚΩΣΤΑΣ ΔΙΠΛΑΡΟΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΠΟΥΜΠΑΛΟΣ
ΤΟ ΘΕΜΑ
Ο Ψαρόγιαννος ζει με τη Γυναίκα του και τα πέντε παιδιά της σε ένα απόμακρο ψαροχώρι. Η Θάλασσα και οι καημοί της είναι ολάκερη η ζωή τους και το βιός τους.
Τα σκιρτήματα του έρωτα για την μεγάλη θυγατέρα κάνουν δειλά-δειλά την εμφάνισή του.
Μια μέρα στο ψαροχώρι εμφανίζεται ένας Ναυτικός παράξενος, μοναχικός, σιωπηλός όμως και βλοσηρός. Ο Ναυτικός θέλει πάση θυσία να συγκρουστεί με τον Ψαρόγιιανο γυρεύοντας εκδίκηση για το θάνατο της μητέρας του...
Ο Ναυτικός είναι ο γιος του Ψαρόγιαννου χαμένος στη λήθη από μια άλλη γυναίκα εγκαταλειμένη από τον πατέρα του. Ο Ερχομός του έρχεται να συγκλονίσει την μικρή οικογένεια με το φάσμα του Θανάτου και της εκδίκησης να πλανάται τρομακτικός...
Η Ώρα της αναμέτρησης φτάνει, το δράμα κορυφώνεται, η σύγκρουση θα είναι πρόσωπο με πρόσωπο, βλέμμα το βλέμμα, λέξη προς λέξη, αίσθημα προς αίσθημα, χειρολαβή τη χειρολαβή.
Αλλά η κορύφωση της σωματικής και ψυχικής αμάχης παίρνει μια παντελώς άλλη τροπή.....
Η Ανθρωπιά........
Την ώρα που τα κορμιά αντιπαλεύουν, κανείς από τους δύο δεν μπορεί να βλάψει τον άλλο....
Η Οικογένεια Ψαρόγιαννου αποκτά ένα ακόμα παιδί......
ΟΙ ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ-ΟΙ ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
Μια ματιά να ρίξει κανείς στους συντελεστές δημιουργίας πραγματικά νιώθει, διαισθάνεται τι πρόκειται να δει....
Παρά το ότι ο ΒΑΣΙΛΗΣ ΜΑΡΙΟΛΗΣ δεν είναι όνομα "πρώτης γραμμής", τον συναντάμε σαν Βοηθό σκηνοθέτη σε μεγάλες όμως ταινίες όπως:
"ΤΑ ΚΙΤΡΙΝΑ ΓΑΝΤΙΑ", "ΜΑΚΡΥΚΩΣΤΑΙΟΙ ΚΑΙ ΚΟΝΤΟΓΙΩΡΓΗΔΕΣ", "ΑΛΟΙΜΟΝΟ ΣΤΟΥΣ ΝΕΟΥΣ", "ΚΑΤΙ ΝΑ ΚΑΙΕΙ", "ΗΛΕΚΤΡΑ", "ΝΟΜΟΣ 4000"και άλλες,
το έργο που δημιουργεί και η δουλειά που κάνει είναι συγκλονιστική.
Η ΜΟΥΣΙΚΗ της ταινίας, με τις συνθέσεις του μεγάλου μας μουσουργού ΓΙΑΝΝΗ ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΥ, συνοδεύει κάθε καρέ της ταινίας με τρόπο αφοπλιστικά εκπληκτικό.
Η Φωνή της ΜΑΙΡΗΣ ΔΑΛΑΚΟΥ, με την χαρακτηριστική χροιά της, δίνει ένα λαϊκό ποιητικό νησιώτικο τόνο.
Οι διάλογοι της ταινίας, κύρια αυτοί Πατέρα Ψαρόγιαννου και παλιού γιου, την ώρα της αμάχης, ντύνονται με εκπληκτική μουσική., που ανεβάζει την συγκίνηση στο ναδίρ.
Η Σκηνογραφία του ΤΑΣΟΥ ΖΩΓΡΑΦΟΥ δεν χρειάζεται τίποτα παραπάνω.....!
Η Κινηματογράφιση και φωτογραφία του ΤΑΣΟΥ ΨΑΡΡΑ εξαίρετη.....!
Το Μοντάζ του ΓΙΩΡΓΟΥ ΚΟΤΖΟΓΙΑΝΝΗ, η Χορογραφία του ΓΙΩΡΓΟΥ ΚΟΥΣΙΑΔΗ απόλυτα συμβατές με το ύφος της ταινίας.
Οι ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ των πρωταγωνιστών, μία προς μία απλά ΣΥΓΚΛΟΝΙΣΤΙΚΕΣ. Πως θα μπορούσε άλλωστε, οι συγκεκριμένοι Ηθοποιοί να έδιναν κάτι υποδεέστερο της τεράστιας υποδομής τους ;
Ο ΓΙΩΡΓΟΣ ΦΟΥΝΤΑΣ, το κύριο πρόσωπο του έργου, στο ρόλο του Ψαρόγιαννου, ίσως σε μία από τις μεγαλύτερες ερμηνείες της καριέρας του.
Απόλυτα αυθεντικός ως Νησιώτης Πάτερ Φαμίλιας, ως ξομάχος πλέον ναυτικός, ως Πατέρας, ως Σύζυγος.....
Τι να πει κανείς για τον Ηθοποιό αυτό πραγματικά.
Η ΑΛΕΚΑ ΚΑΤΣΕΛΗ δεν έχει ανάγκη από συστάσεις. Διακριτικός ο ρόλος της ως ΓΥΝΑΙΚΑ και ΜΑΝΑ στο πλάι του Ψαρόγιαννου, ταυτισμένη με το κλασικό πρότυπο της γυναίκας της δοσμένης κοινωνικής δομής, έρχεται με συγκλονιστικό τρόπο να δεχτεί και να στηρίξει τις επιλογές του Άντρα της. Μια ερμηνεία αρχαίας τραγωδίας από την Ελληνίδα κλασική κορυφαία του Αρχαίου θεάτρου μας.
Η ΜΑΡΙΑ ΣΚΟΥΝΤΖΟΥ, ιδιαίτερη αναφορά σε αυτή την εκπληκτική Ηθοποιό που ενσαρκώνει άπειρα κρυφά μέσα στη γυναικεία σκέψη, ο ΠΑΥΛΟΣ ΛΙΑΡΟΣ, στο ύψος των περιστάσεων όπως και όλοι οι ηθοποιοί.
Το τοπίο από το μοναχικό Ψαροχώρι, όπου ζει η οικογένεια του Ψαρόγιαννου είναι αφοπλιστικά αφαιρετικό. Ένας μικρός κόλπος, οι καλύβες, η αιώνια θάλασσα, οι καημοί της, οι μνήμες που κουβαλάει, τα αναθέματα, τα κρίματα, οι επιστροφές
Φίλες και Φίλοι, για μένα "Ο ΨΑΡΟΓΙΑΝΝΟΣ" άνετα στέκεται δίπλα στον "ΖΟΡΜΠΑ".....!
Από όλες τις απόψεις. Θεματικά, Κινηματογραφικά, Μουσικά, Ερμηνευτικά....
Παρά την λιτή της εικόνα, τις αφαιρέσεις της, ξεχειλίζει από ένα ηφαίστειο ανθρώπινων αισθημάτων...
Σας δίνω τον συγκλονιστικό διάλογο του Ψαρόγιαννου με το χαμένο του γιου τη στιγμή του χορού και της σύγκρουσης:
Ψαρόγιαννος: -Με θυμόταν ;
Γιος: -Σε περίμενε.....τη γέλασες.....!
Ψαρόγιαννος: -έτσι τό 'νιωσε ;
Γιος: -της το φώναξα εγώ.....! μην το περιμένεις, της είπα..... αν ήταν να γύριζε θα τόκανε πως θα 'ρχόταν..... αλλά θα 'ναι ένας ανάξιος.....! ένας τιποτένιος....!
Ψαρόγιαννος: -και Εκείνη ; τι είπε Εκείνη ;
Γιος: -πρώτα δεν μίλησε.......έλπιζε ακόμα......
Ψαρόγιαννος: -κι ύστερα ;
Γιος: -Πήγα μέσα στ' αυτί της και το φώναξα....! ένας παλιάνθρωπος....ένας τιποτένιος....!
Ψαρόγιαννος: -και εκείνη ;;
Γιος: -ένας παλιάνθρωπος, ένα τιποτένιος, δεν άξιζε τίποτα....! τίποτα....!
Ψαρόγιαννος: -χτύπα λοιπόν......! χτύπα......!
Ο Ψαρόγιαννος έχει παραμερίσει το μαχαίρι του....έχει ξαπλώσει κατά γης.......
νεκρική σιωπή....μονάχα το κύμα της θάλασσας ακούγεται καθώς σπάει στα πεσμένα σώματα Πατέρα και γιού.....
Γιος: δεν μπορώωωω.......!!! δεν μπορώ.......
Ψαρόγιαννος: -Γιε μου.......πρώτε μου γιε.......!
-Γυναίκα......ένας γιος ακόμα......! εσείς...... ένα αδέλφι ακόμα......!
Σας "παραδίνω" την συγκλονιστική αυτή Ελληνική ηθογραφία κορυφής φίλες και φίλοι να την δείτε όπου τη βρείτε.
Δυστυχώς το οπτικό υλικό είναι ανύπαρκτο και μόνο την συγκλονιστική μουσική της ταινίας μπορώ να σας δώσω......
Ζείστε την......!!!
Την ταινία δεν την έχω δει.
ΑπάντησηΔιαγραφήΓια να πω τη μαύρη αλήθεια μου, ο Φούντας δεν είναι από τους πολύ αγαπημένους μου ηθοποιούς, ίσως επειδή συχνά (όχι πάντα) η ερμηνεία του βγάζει έναν, λίγο παραπανίσιο "κουτσαβακισμό". (Βεβαίως, υπάρχουν και ρόλοι που τον θεωρώ αξιοθαύμαστο και ίσως να είναι κι αυτή εδώ η ερμηνεία του, μια τέτοια περίπτωση).
Τον Λιάρο, πάλι, τον θεωρούσα ανέκαθεν ηθοποιό "σειράς", συνεπή μεν και αξιοπρεπή αλλά όχι κάτι το ιδιαίτερο.
Άλλης κλάσης (τουλάχιστον κατ' εμέ) η Αλέκα Κατσέλη.
Επειδή σου έχω εμπιστοσύνη κι επειδή το αφιέρωμά σου στην ταινία μου έχει εξάψει τη φαντασία, θα την ψάξω!
Απολαμβάνοντας δε, τη θεσπέσια μουσική του Μαρκόπουλου, άκουσα και τους ηθοποιούς σε κάποια σημεία (το κομμάτι του διαλόγου πατέρα - γιου, νομίζω λίγο μετά το 20ό λεπτό...)
Ζωγράφος και Ψαράς κορυφαίοι στο είδος τους και ο Μαριόλης... μάλλον αδικημένος καθώς, όπως αναφέρεις, δεν υπήρξε ποτέ "πρώτο όνομα" στη σκηνοθεσία.
Να είσαι καλά, Γιάννη μου.
Για άλλη μια φορά, εξαιρετική η παρουσίαση / αφιέρωμα!
Ρούλα μου ευχαριστώ για την παρουσία και τα καλά σου λόγια.
ΔιαγραφήΔεν έχω να διορθώσω σειρά από τις σκέψεις σου καθώς με καλύπτουν απόλυτα. Μακάρι να την βρεις την ταινία αλλά εγώ δεν το κατάφερα στο διαδίκτυο δυστυχώς καθώς ήθελα την ξαναδώ. Βλέπεις σπάνια δημιουργία λίγο παιγμένη.
Καλή συνέχεια καλή μου και όμορφη η μέρα σου.
Ένα είναι σίγουρο...με έκανες να δω την ταινία με άλλο μάτι, μια και κάποτε που έπεσα πάνω της δεν της είχα δώσει και πολλή σημασία!
ΑπάντησηΔιαγραφήΊσως να έφταιγε που ο Φούντας δεν ήταν ποτέ στις συμπάθειές μου..με κάλυψε η Ρούλα παραπάνω με όσα λέει γι' αυτόν!
Καλό ξημέρωμα!
Το κατάφερα ;;; χαίρομαι Μαρία.......! να είσαι καλά κοπέλα μου για τα καλά σου λόγια. Κοίτα τον Φούντα, προσωπικά τον λατρεύω, καθώς βγάζει από μέσα του, μια άμορφη ακατέργαστη συναισθηματική ένταση που λίγοι άντρες ηθοποιοί το καταφέρνουν. Ενοείται σεβαστή η άποψή σου, δεν προσπαθώ να επιβάλω τη δική μου, απλά λέω τι αγαπάω ακριβώς σε αυτόν.
ΔιαγραφήΣε φιλώ κοπέλα μου
ποσο μα ποσο μ αρεσει αυτη η ταινια και αυτες οι ιστοριες. δυναμικα εργα
ΑπάντησηΔιαγραφήκαλο σκ να εχεις αγαπητε μου ηλεκτρονικε φιλε
Ευχαριστώ πάρα πολύ Κική μου. Να είσαι καλά. Πράγματι ιστορίες όμορφες γεμάτες ποίηση που σ΄αρέσει. Καλή συνέχεια στη μέρα σου.
Διαγραφήθα ψάξω να την δώ !! σε ευχαριστώ πάρα πολύ !!! καλό μήνα
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαλό σου μήνα Νικόλα. Ευχαριστώ πολύ φίλε για το σχόλιο. Να είσαι καλά.
ΔιαγραφήΔε θυμάμαι να την έχω δει την ταινία πρόσφατα και είναι από αυτές που μου αρέσουν πολύ. Ευχαριστούμε Γιάννη.
ΑπάντησηΔιαγραφήΧριστίνα μου καλησπέρα. Είναι μια ξέχωρη δημιουργία, αρκετά άγνωστη με απόλυτη ποιητική διάθεση. Να είσαι καλά και όμορφη συνέχεια.
ΔιαγραφήΠολύ σωστά και εύστοχα "διαβάσατε" την ταυτότητα της ταινίας μου.
ΑπάντησηΔιαγραφήΌπως το εντοπίσατε " Ο ΨΑΡΟΓΙΑΝΝΟΣ" είναι ένα αρχαίο δράμα.
Έχει τις ρίζες του στην ¨ΤΗΛΕΓΟΝΕΙΑ¨, το τελευταίο έπος του
Τρωικού κύκλου, όπου ο μύθος λέει, ότι ο Οδυσσέας έχει επιστρέψει
στην Ιθάκη του, έχει ξεκαθαρίσει τα του οίκου του κι είναι πάλι ένας
ευτυχισμένος βασιλιάς.
Ώσπου μια μέρα εμφανίζεται στην αυλή του ένας νεαρός. Έχει αύρα
Ερινύας και μάτια γεμάτα σκοτάδι που κάτι θυμίζουν στον Οσυσσέα.
Δήλωνει ότι δεν πρόκειται να φύγει απ' την αυλή του βασιλιά αν δεν
μονομαχήσει μαζί του.
Ο Οδυσσέας δεν ξέρει τι πρέπει να κάνει, νοιώθει εγκλωβισμένος.
Αν αρνηθεί θα χάσει τον αυτοσεβασμό του, αν δεχτεί τη ζωή του ίσως.
Τελικά το αποφασίζει μη μπορώντας ν'αντέξει τη ματιά του νεαρού.
Μονομαχούν.
Ο νεαρός καρφώνει τον Οδυσσέα κι αυτός, πριν ξεψυχήσει, τον ρωτάει.
- Πως σε λένε παλικάρι;
- Τηλέγονο. Είμαι γιος σου από την Κίρκη.
Μ'εκτίμηση Βασίλης Μαριόλης
Αξιότιμε κ. Μαριόλη. Χρόνια πολλά για τη γιορτή σας και καλή σας χρονιά.
ΔιαγραφήΕιλικρινά θεωρώ μέγιστη τιμή για μένα και έντονη συγκίνηση, την επίσκεψή σας στο "Σινεφίλ" και την κατάθεση του τόσο διαφωτιστικού σας σχολίου, το οποίο μας ανοίγει δρόμους έρευνας και ανάγνωσης.
Το πέρασμά σας από τον κινηματογράφο αποτελεί προσφορά ζωής και ποιότητας και πραγματικά νιώθω με ιδιαίτερη φόρτιση.
Δυστυχώς σήμερα, δεν βρίσκει κανείς ανάλογα σενάρια ή θεματολογία στην φιλμογραφία και είναι πραγματικά ελλειμματικό καθώς η Ελληνική μυθολογία διαθέτει χαρακτήρες και ιστορίες που θα συγκλόνιζαν την κινηματογραφική μεταφορά (Ας φανταστούμε τι συνέβη με τον "Άρχοντα των δαχτυλιδιών")
Να τολμήσω να σας πω ότι έχω γράψει, χωρίς να έχει δημοσιευθεί πουθενά, ένα πρώτο μυθιστόρημα πάνω στον πρώτο Θηβαϊκό λυρικό κύκλο, που αφηγείται μυθοπλαστικά τα "Δώρα της Αρμονίας" και τον ματωμένο κύκλο τους στην μυθολογική ιστορία.
Κρατώ σαν δώρο την παρουσία σας και θα προσπαθήσω να σας ακολουθήσω και στην προσωπική σας σελίδα στο facebook.
Tην καλησπέρα μου.
Αγαπητέ μου κύριε Γιάννη
ΑπάντησηΔιαγραφήΕυχαριστώ κι'ανταποδίδω τις ευχές σας.
¨Φορτίζομαι¨ κι εγώ όταν συναντώ ανθρώπους με ποιοτικούς στόχους.
Χαίρομαι για το είδος του βιβλίου σας κι εύχομαι να εκδοθεί σύντομα.
Η αρχαία Ελληνική γραμματεία είναι η μεγάλη λίμνη που, με το νεράκι της, δομήθηκε ο ευρωπαϊκός πολιτισμός πάνω στην Ελληνική κοσμοθέαση.
Μετά το τέλος της πανδημίας θα χαιρόμουν να συναντηθούμε.
Η 20ετής θητεία μου στον κινηματογράφο, Ελληνικό και ξένο, έχει ενδιαφέροντα, υποθέτω, στοιχεία για έναν φίλο του είδους.
Με φιλικούς χαιρετισμούς Β.Μ.