Κυριακή, 3 Ιανουαρίου 2016

BILLY WILDER: "Η ΓΚΑΡΣΟΝΙΕΡΑ" (THE APARTMENT)

Το είδος της Κινηματογραφικής COMEDY, δηλαδή της κλασικής
Αισθηματικής κωμωδίας, θεωρείται πάρα πολύ δύσκολο σε όλα τα επίπεδα σύλληψης και
παρουσίασής του.
Τόσο σε επίπεδο Σεναρίου, τόσο σε επίπεδο Σκηνοθεσίας, τόσο σε επίπεδο Θέματος, όσο επίσης και σε επίπεδο Ερμηνειών από τους Ηθοποιούς.

Ο Μεγάλος Κινηματογραφικός δημιουργός BILLY WILDER, όπως έχουμε παρουσιάσει και 
είναι ο κατ' εξοχή μαίτρ του συγκεκριμένου αυτού είδους της δραματικής ή αισθηματικής κωμωδίας στον κλασικό Αμερικάνικο Κινηματογράφο.

Θα ξεκινήσουμε λοιπόν, φίλες και φίλοι, το 2016 με μια ξακουστή, υπέροχη
ΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΗ ΚΩΜΩΔΙΑ, που η τεράστια επιτυχία της ενέπνευσε ολάκερες γενιές θεατρικών και κινηματογραφικών συγγραφέων


BILLY WILDER


"Η ΓΚΑΡΣΟΝΙΕΡΑ"

(THE APARTEMENT)

Πρεμιέρα:  16 Σεπτέμβρη 1960 στη Γαλλία


ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

ΣΕΝΑΡΙΟ:  BILLY WILDER & I.A.L. DIAMOND
ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ:  BILLY WILDER

ΕΝΔΥΜΑΤΟΛΟΓΙΑ:  FORREST BUTLER & IRENE CAINE
SET DECORATION:  EDWARD BOYLE
ART DIRECTION:  ALEXANDRE TRAUNER
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΣΗ:  JOSEPHE LASHELLE
ΜΟΥΣΙΚΗ:  ADOLPH DEUTSH




ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ

JACK LEMMON στο ρόλο του C.C. BAXTER
SHIRLEY MACLEINE στο ρόλο της FRANK KUBELIK

FRED MACMURREY στο ρόλο του JEFF SHELDRAKE

RAY WALSTON στο ρόλο του JOE DOBISCH
JACK KRUSCHEN στο ρόλο του γιατρού DREYFUSS
DAVID LEWIS στο ρόλο του AL KIRKEBY
HOPE HOLIDAY στο ρόλο της Miss MARGIE MACDOUGALL
JOAN SHAWLEE στο ρόλο της SYLVIA
NAOMI STEVENS στο ρόλο της Mrs. MILDRED DREYFUSS
EDIE ADAMS στο ρόλο της Miss OLSEN


ΤΟ ΘΕΜΑ

Ο Κοινωνικός και εργασιακός περίγυρος μιας σύγχρονης Αμερικάνικης Ασφαλιστικής εταιρείας.
Ένας κλασικός ουρανοξύστης στην Νέα Υόρκη, δεκάδες χιλιάδες εργαζόμενοι-υπάλληλοι, ταξινομημένοι σαν μικρά ομοιόμορφα ποντικάκια δουλεύουν χωρίς χώρο, χωρίς ανάσα, στιβαγμένοι ο ένας πάνω στον άλλο προσπαθώντας είτε να επιβιώσουν είτε να ανελιχθούν χρησιμοποιώντας τα πάντα.
Από το κλασικό γλύψιμο μέχρι την σεξουαλική εξάρτηση.
Εικόνες επιχείρησης, από το μακρινό 1960, που κουμπώνουν απόλυτα με τις σημερινές εικόνες τραπεζικών ή άλλων εταιρειών υπηρεσιών που στο μόνο που διαφέρουν είναι ο αριθμός των απασχολούμενων "ποντικιών".

Σε αυτόν τον μύθο επίσης της δήθεν σεξουαλικής απελευθέρωσης, η Αμερικανίδα σύζυγος είναι ένα απλό ντεκόρ για να μεγαλώνει τα παιδιά στο σπίτι και ερωμένη στην γκαρσονιέρα και στο ξενοδοχείο για να του ικανοποιεί τις ηδονικές ανάγκες του άντρα της.

Ένας άκρως καταγγελτικός BILLY WILDER, για την δήθεν σεξουαλική απελευθέρωση του 1960, για την δήθεν "αξιοκρατία" του ...ιδιωτικού τομέα, η οποία περνάει από τα βίτσια, τα ραντεβού και τις ηδονές του εκάστοτε προϊστάμενου έως γενικού διευθυντή.

Και μέσα σε αυτήν την τραγικότητα, αυτός ο μεγάλος συγγραφέας και σκηνοθέτης, κατορθώνει να βγάλει και χιούμορ, και γέλιο, και γκάφες, και κωμωδία.
Άλλωστε αυτό δεν είναι το είδος της COMEDY ;
Ένας κλαυσίγελος όπως η ίδια η ζωή.


Η ΥΠΟΘΕΣΗ της "ΓΚΑΡΣΟΝΙΕΡΑΣ"

Ο C.C.BAXTER είναι ένας γλυκύτατος απλός υπάλληλος μιας τεράστιας ασφαλιστικής εταιρείας.
Εργένης, όμορφος, άτσαλος, αφελής, προσπαθεί να "καλοπιάσει" τους προϊσταμένους του στην Εταιρεία για να διεκδικήσει έναν ...υψηλότερο όροφο στην επιχείρηση, μετατρέποντας τη ενοικιαζόμενη γκαρσονιέρα του σε μέρος συνάντησης ερωτικών ραντεβού των συναδέλφων του.
Η Ζωή του μετατρέπεται σε ένα κωμικοτραγικό μαρτύριο μην μπορώντας να εξασφαλίσει την ιδιωτική του ηρεμία, μετατρέποντάς τον περισσότερο σαν ...ατζέντη ερωτικών παράνομων ραντεβού παρά υπάλληλου ασφαλιστικής.
Όμως αυτό του αποφέρει την μικρή επαγγελματική του ανέλιξη μέχρι που συναντά την γοητευτική FRAN KUBELIK, το κορίτσι του ασανσέρ. Ένα κορίτσι που θα καταστεί καταλύτης της ζωής του.
Ο Γενικός Διευθυντής της εταιρείας, ο "λαμπερός" JEFF SHELDRAKE αντιλαμβάνεται την ιστορία με την γκαρσονιέρα και καλεί τον BAXTER να την .....χρησιμοποιήσει και ο ίδιος για την ερωμένη του, οδηγώντας τον τρομοκρατημένο BAXTER πλέον σε ανώτερες διοικητικές θέσεις.
Η Ζωή όμως, Ο ΕΡΩΤΑΣ πάνω απ όλα, το κλασικό μπλέξιμο μιας ΚΩΜΩΔΙΑΣ θα οδηγήσει σε ΑΠΡΟΒΛΕΠΤΕΣ ΑΝΑΤΡΟΠΕΣ και ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ.


Η ΣΚΗΝΟΘΕΤΙΚΗ ΦΟΡΜΑ

Ο BILLY WILDER δίνει στην "ΓΚΑΡΣΟΝΙΕΡΑ" έναν ρυθμό που ολοένα αποκτά στοιχεία μπερδέματος, αγωνίας, αδιεξόδων, τρελών καταστάσεων.
Διαχειρίζεται με μοναδικό τρόπο τα εμφανή πλην όμως κρυφά ΤΡΑΓΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ της ιστορίας του, την λούζει στο χιούμορ, διαλύει τον παλμό της εποχής, περνάει "γενεές δεκατέσσερις" τις αρχές της Αμερικάνικης κοινωνίας του 1960 και στήνει ένα σενάριο και φυσικά σκηνοθετικό ρυθμό που διαπραγματεύεται πάρα πολλά και σημαντικά πράγματα.

O BILLY WIDLER έχει στόχο μεν να περιγράψει έστω και κωμικά τα στοιχεία μιας εφιαλτικής κοινωνίας αλλά από την άλλη δίνει στον ΕΡΩΤΑ τη δύναμη ΚΡΙΤΗ και ΡΥΘΜΙΣΤΗ των πάντων.


ΟΙ ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ

Η "ΓΚΑΡΣΟΝΙΕΡΑ" αναδεικνύει δύο τεράστιες μορφές Ηθοποιών στο βασικό πρωταγωνιστικό δίδυμο.
Δεν είναι άλλες από τον ανεπανάληπτο  JACK LEMMON, που έχει και το ρόλο του C.C.BAXTER.
Στα 35 του χρόνια τότε ο μεγάλος Ηθοποιός, έχει έναν από τους μεγαλύτερους ίσως και τον καλύτερο ρόλο της λαμπρής του καριέρας.


Γλυκύτατος, τρομαγμένος, με το ....χρυσό κλειδί του δικού του διαμερίσματος ανά χείρας σε έναν ...πλειστηριασμό ραντεβού. Αντιμέτωπος με τα σχόλια, τις παρατηρήσεις, τη γκρίνια των γειτόνων του, οι οποίοι έχουν την εντύπωση ότι είναι ένας ακόρεστος εραστής.
Ένας απλός άνθρωπος, που όμως, η αληθινή αγάπη, ο Έρωτας, θα τον μετατρέψει στον άνθρωπο με τη στιβαρή ακλόνητη προσωπικότητα που θα έρθει η στιγμή που θα πάρει τις μεγάλες του αποφάσεις.

Η Ανεπανάληπτη SHIRLEY MACLEINE στην άνοδο της μεγάλης της καριέρας, ερμηνεύοντας την γλυκύτατη ερωτεύσιμη FRAN KUBELIK


Στα 26 της χρόνια τότε, ερμηνεύει μια γλυκύτατη υπάλληλο, η οποία πέφτει θύμα των ορέξεων αλλά και των όμορφων παραμυθιών που πλέκει το μεγάλο αφεντικό, που, όπως όλα σχεδόν τα μεγάλα αφεντικά, δεν κάνει τίποτα άλλο παρά να παίζει επαίσχυντα με το κορμί της και τη συντροφιά της.
Υπέροχη ερμηνεία, άλλοτε τραγική, άλλοτε γλυκιά, άλλοτε χαριτωμένη, από μια τεράστια Ηθοποιό.

O FRED MACMURREY στο ρόλο του γοητευτικού ισχυρού και πανούργου μεγάλου στελέχους της εταιρείας, του JEFF SHELDRAKE.


Παραδομένος και βολεμένος στις "αρχές" και συνήθειες του κόσμου του, μια χαρά με τη γυναίκα μου βολεμένος, μια χαρά και με την ερωμένη να περνάω την ώρα μου πουλώντας της έρωτα και μεγάλα όνειρα. Εξαίρετη ερμηνεία από τον μεγάλο ηθοποιό, που άλλωστε έχει κεκτημένα τα μεγάλα και ακριβά του διαπιστευτήρια από προηγούμενες μεγάλες ερμηνείες του.


Όλες επίσης οι άλλες ερμηνείες των υποστηρικτικών ρόλων είναι εξαίρετες με τα ονόματα των ηθοποιών που ήδη αναφέραμε.
Προσωπικά θεωρώ ότι ξεχωρίζει η ερμηνεία του 38χρονου τότε Καναδού JACK KRUSCHEN στο ρόλο του Dr. Dreyfuss, που ....απελπισμένος βρίσκεται αντιμέτωπος με τα αναπάντεχα δρώμενα στην γκαρσονιέρα του, κατ' εκτίμηση ανεξάντλητου εραστή, γείτονά του.


Κάλλιστα για να κάνουμε τις αντίστοιχες μεταφορές και συγκρίσεις, το έχει και εμφανισιακά άλλωστε, θα έλεγα ότι είναι ο δικός μας ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΙΧΑΛΟΠΟΥΛΟΣ. Εξαίρετος με ταπεινή έκφραση

ΟΙ ΒΡΑΒΕΥΣΕΙΣ

Η "ΓΚΑΡΣΟΝΙΕΡΑ" δικαιωματικά έτυχε σαρωτικής παγκόσμιας αναγνώρισης και διάκρισης από τα Κινηματογραφικά Φεστιβάλς και διοργανώσεις.

Συνολικά έχει τιμηθεί με 19 Διεθνή Βραβεία και ακόμα 8 Υποψηφιότητες.

Αναλυτικά θα πούμε ότι η ταινία ήταν Υποψήφια για ΟΚΤΩ (8) OSCAR με τα οποία τιμήθηκε με ΠΕΝΤΕ (5) από αυτά:



  • OSCAR Σκηνοθεσίας για τον Billy Wilder, Σεναρίου για τους δύο σεναριογράφους, Φωτογραφίας, Art direction & Decoration, Film Editing
  • ΥΠΟΨΗΦΙΑ OSCAR Καλύτερου Α' Αντρικού & Γυναικείου ρόλου, Υποστηρικτικού ρόλου για τον JACK KRUSCHEN, Κινηματογράφιση και Ήχος
  • ΤΡΕΙΣ ΧΡΥΣΕΣ ΣΦΑΙΡΕΣ ΗΠΑ (Α' Αντρικός & Γυναικείος ρόλος και Φωτογραφία)
  • ΤΡΙΑ ΒΡΑΒΕΙΑ BAFTA (Καλύτερη ταινία, Α' Αντρικός και Γυναικείος ρόλος)
  • ΒΡΑΒΕΙΟ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΒΕΝΕΤΙΑΣ για την SHIRLEY MACLEINE


Η "ΓΚΑΡΣΟΝΙΕΡΑ" λοιπόν αγαπητές φίλες και φίλοι, θεωρείται και είναι μια από τις καλύτερες ταινίες που ανέδειξε ο Κινηματογράφος και ξεχωρίζει τόσο συλλογικά όσο και ειδικότερα σε κάθε συντελεστή.

Κάλλιστα δίπλα μας θα μπορούσε να υπάρχει μια τέτοια "γκαρσονιέρα" που αποτελεί και το "πεδίο μάχης" ενός ιδιότυπου αγώνα που δίνει η προσπάθεια ανέλιξης στη ζωή μας, η αναζήτηση προσωπικών μας στιγμών ευτυχίας, η εκμετάλλευση του έρωτα, η εμπορευματοποίησή του.




Η "ΓΚΑΡΣΟΝΙΕΡΑ" είναι μια ταινία που οφείλετε στον εαυτό να την δείτε.
Και για να την απολαύστε γελώντας και ίσως κάπου-κάπου κρυφοδακρύζοντας σκεπτόμενοι.
Και για να αφεθείτε στο χιούμορ της αλλά και στη φρεσκάδα της.
Θαρρώ ότι καλύτερο για ΠΡΕΜΙΕΡΑ ΤΑΙΝΙΩΝ μέσα στο 2016...

Προλάβετε να την δείτε με Ελληνικούς υπότιτλους ελεύθερα εδώ:

[

6 σχόλια:

  1. Τεράστια ταινία. Θα μπορούσα ως και να την συμπεριλάβω στις κορυφαίες αμερικανικές ταινίες της δεκαετίας του 60... Και όπως σωστά αναφέρεις, Γιάννη: δεν έχουμε αλλάξει και πολύ από τότε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Κούνελέ μου καλησπέρα σου. Δεν έχεις άδικο με την πρότασή σου. Άλλωστε κρατιέται έκτοτε στην κορυφή των προτιμήσεων στις διαχρονικά μεγάλες ταινίες. Λατρεύω την ανθρωπιά που βγάζει. Όσο για την παρατήρησή σου εμ έχεις δίκιο. Ευχαριστώ φίλε για το σχόλιο. Καλή βδομάδα να έχεις.

      Διαγραφή
  2. Δεν ειχα ακουστα αυτη τη ταινια
    με εκανες να θελω να τη δω!!!

    καλη χρονια! χρονια πολλα! με υγεια και καθε καλο

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Χρόνια πολλά Κική μου. Καλή σου χρονιά. Στο συμβουλεύω να την δεις. Είναι θέμα να έχεις άποψη στην ταινία αυτή. Καλή βδομάδα κορίτσι μου.

      Διαγραφή
  3. Πολύ καλή η ταινιο-πρόταση. Ξεκίνησα να την βλέπω το μεσημέρι αλλά στο μισάωρο ...γεια σας. Δεν φταίει φυσικά η ταινία. Ποτέ δεν έχω καταφέρει να δω ταινία ξαπλωμένος.
    Θα την τελειώσω απόψε.
    Ο Λέμον υπέροχος (αγαπημένος μου). Περισσότερο με κέντρισε το στόρι της και δευτερευόντως οι ερμηνείες. Θα δω και τη συνέχεια και τα λέμε.
    Χρόνια σου πολλά και από εδώ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πέτρο αχαχαχαχαχαχαχα καλησπέρα σου. Σε καταλαβαίνω. Το πάθαινα παλιά συνέχεια. Η Κούραση έβγαινε μόλις χαλάρωνα να δω κάποια ταινία με αποτέλεσμα να ...συναντιόμαστε με το δικό σου αποτέλεσμα. Η Γυναίκα μου να δεις ...γκρίνια χαχαχαχαχα, με το δίκιο της.
      Πιστεύω το θέμα θα σου αρέσει μην πω και κάτι παραπάνω. Έχεις τη δυνατότητα να δεις το παραπάνω στο κοινωνιολογικό επίπεδο της ταινίας πάνω στο θέμα των εργασιακών σχέσεων και γενικά της καριέρας και της ανέλιξης.
      Ευχαριστώ φίλε για την παρουσία σου. Χρόνια σου πολλά.

      Διαγραφή