Σάββατο, 17 Μαΐου 2014

Η Τέχνη της Αφίσας στον Κλασικό Κινηματογράφο (Μέρος 1ο)

Καλησπέρα σε όλους και όλες τις Φίλες....
Σήμερα έχουμε ΕΙΚΟΝΑ.....!
Σήμερα έχουμε ΤΕΧΝΗ....!

Μια ΤΕΧΝΗ γεμάτη εικαστική έκφραση βγαλμένη από τις πρώτες μέρες εκείνες της ΓΕΝΕΣΗΣ του ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ...

Σήμερα, καθώς βλέπετε, η εξέλιξη της τεχνολογίας και κύρια η ανάδειξη των ψηφιακών εικαστικών μέσων (ψηφιακή εικόνα και βίντεο) έχουν δώσει την ΠΡΟΒΟΛΗ μιας ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗΣ ΤΑΙΝΙΑΣ έναν τρόπο απόλυτα εικονικό που απλά αναπαριστά διάφορα επιλεγμένα καρέ του φιλμ.

Τα χρόνια όμως του ΚΛΑΣΙΚΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ στις απαρχές του 20ου αιώνα,
τα ψηφιακά και εικονικά μέσα ήταν από ανύπαρκτα έως ελάχιστα.
Η προβολή μιας ταινίας ήταν και αυτή ΤΕΧΝΗ.....!!!

Η ΑΦΙΣΑ προβολής μιας Κινηματογραφικής ταινίας ήταν μια απαράμιλλη ΤΕΧΝΗ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗΣ....!

Στην ιστορία και την αισθητική του Κινηματογράφου τα κλασικά του χρόνια, έμειναν ΕΡΓΑ ΜΝΗΜΕΙΑ ΕΙΚΑΣΤΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗΣ οι ΑΦΙΣΕΣ που προέβαλαν τα κινηματογραφικά έργα.

Θα κάνουμε λοιπόν σήμερα, χαλαρά, ξεκούραστα, νοσταλγικά, ένα ΠΡΩΤΟ ΜΕΡΟΣ διαδρομής στην τέχνη της ΑΦΙΣΑΣ στον ΚΛΑΣΙΚΟ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ.

Βάλτε μουσικούλα, καφεδάκι, ποτάκι ή ότι άλλο προτιμάτε και πάμε να ανασύρουμε ΜΕΓΑΛΕΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΕΣ "ΧΡΥΣΕΣ" ΑΝΑΜΝΗΣΕΙΣ


"ΜΑΡΤΥΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑΣ"  (1957) ΗΠΑ
Το ΑΡΙΣΤΟΥΡΓΗΜΑ της AGATHA KRISTIE δοσμένο στη μεγάλη Οθόνη από τον Θρυλικό BILLY WILDER σε μια συγκλονιστική ταινία.

TYRONE POWER, MARLENE DIETRICH, CHARLES LAUGHTON
έδωσαν ρεσιτάλ ερμηνείας.



"LAURA"  (1944)  ΗΠΑ

Ο μεγάλος δραματουργός OTTO PREMINGER, δίνει ένα συγκλονιστικό δραματικό film noir
Έπαιξαν οι:  CLIFTON WEBB, VINCENT PRICE, JUDITH ANDERSON


"ΟΚΤΩΜΙΣΥ"   (1963)     ΙΤΑΛΙΑ

Ένας άλλος Κινηματογραφικός θρύλος, ο FEDERICO FELLINI δημιουργεί το κλασικό δράμα φαντασίας "8 1/2" και γράφει ιστορία στον κινηματογράφο

Λάμπουν οι:  MARCELLO MASTROIANNI, CLAUDIA CARDINALE, ANOUK AIMEE, SANDRA MILO


"LE QUAI DES BRUMES"    (ΤΟ ΛΙΜΑΝΙ ΤΩΝ ΙΣΚΙΩΝ)  1938 ΓΑΛΛΙΑ

Ο ΓΑΛΛΙΚΟΣ ΠΟΙΗΤΙΚΟΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ συγκλονίζει.....!
ο MARCEL CARNE δίνει στην ιστορία ένα αθάνατο αριστούργημα  δραματικό αστυνομικό film noir
Συγκλονίζει ο JEAN GABIN, η MICHEL SIMON & η MICHELE MORGAN.
σε ένα φιλμ που διδάσκεται σαν ολάκερη σχολή Κινηματογράφου


"VERTIGO"  (ΔΕΣΜΩΤΗΣ ΤΟΥ ΙΛΙΓΓΟΥ)  1958 ΗΠΑ

Η Ώρα του θρυλικού ALFRED HITCHCOCK, του μεγάλου δάσκαλου του θρίλλερ.
Μια από τις συγκλονιστικές του ταινίες με το τεράστιο ερμηνευτικό δίδυμο των

JAMES STEWART & KIM NOVAK
σε ερμηνείες ζωής


"MR. SMITH GOES TO WASHINGTON"  1939  ΗΠΑ

Ένας θρυλικός Σκηνοθέτης του Κινηματογράφου, ο FRANK CAPRA, σκηνοθετεί το Δράμα που ανέδειξε μεγάλες ερμηνευτικές και καλλιτεχνικές γραμμές.

Πάλι ο μεγάλος JAMES STEWART δίπλα στην JEAN ARTHUR και τον CLAUDE RAINS



"ΑΡΣΕΝΙΚΟ ΚΑΙ ΠΑΛΙΑ ΔΑΝΤΕΛΛΑ"  1944 ΗΠΑ

Μια ακόμα μεγάλη ταινία του FRANK CAPRA. Μια αστυνομική comedy που έγραψε τη δική της λαμπερή ιστορία στον Κινηματογράφο

Με τους:  CARY GRANT, PRISCILLA LANE, RAYMOND MASSEY



"GOODBYE AGAIN"  1961  ΓΑΛΛΙΑ

Ο κλασικός μεγάλος δημιουργός ANATOLE LITVAK δίνει ένα συγκλονιστικό ρομαντικό δράμα στο οποίο λάμπουν τεράστιες μορφές με τις ερμηνείες τους:

INGRID BERGMAN, YVES MONTAND, ANTHONY PERKINS


"ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΝΙΕΦΣΚΥ"  1938  ΣΟΒΙΕΤΙΚΗ ΕΝΩΣΗ

Εδώ συναντάμε τον ζωντανό θρύλο και έναν από τους βασικούς δημιουργούς του Κινηματογράφου, τον μεγάλο Σοβιετικό SERGHEI EISENSTEIN

Το ιστορικό αυτό του αριστούργημα μένει σταθμός στην έβδομη τέχνη ως μνημείο αισθητικής, μοντάζ και κινηματογραφίας.

NIKOLAI CHERKASOV, NIKOLAI OKHLOPKOV, ANDREI ABRIKOSOV



"ANGELS WITH DIRTY FACES"  1938  ΗΠΑ

Κλασικό εγκληματικό FILM NOIR του Αμερικάνικου Κινηματογράφου, ιστορικό αριστούργημα.
Δημιουργός ο MICHAEL CURTIZ

Ιστορικές και ανεπανάληπτες ερμηνείες από τους:  JAMES CAGNEY, PAT O' BRIEN και τον νέο τότε αστέρα HUMPHREY BOGART



"FAUST"  1926  ΓΕΡΜΑΝΙΑ

Θα βυθιστούμε στις πρώτες ιστορικές στιγμές του παγκόσμιου Κινηματογράφου.
Τότε που η έβδομη τέχνη ήταν ακόμα σε φάση δημιουργίας.
Τότε που η ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ συναντούσε τον Κινηματογράφο.

Ο Θρυλικός ΓΕΡΜΑΝΟΣ Σκηνοθέτης FRIEDRICH MURNAU σκηνοθετεί το κλασικό αριστούργημα του ΓΚΑΙΤΕ σε μια βωβή ελεγεία πάνω στην ανθρώπινη φιλοσοφία.

Έπαιξαν για την ιστορία οι:  EMIL JANNINGS, GOSTA EKMAN, CAMILLA HORN



Και θα κλείσουμε την περπατησιά της μνήμης μας με ένα από τα πιο ΠΟΛΥΤΡΑΓΟΥΔΙΣΜΕΝΑ και ΠΑΙΓΜΕΝΑ ιστορικά συγγραφικά έργα που μεγαλούργησαν στο ΘΕΑΤΡΟ και στον ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ.

"ΛΕΩΦΟΡΕΙΟ Ο ΠΟΘΟΣ"  1951  ΗΠΑ

Το αριστούργημα του TENNESSEE WILLIAMS δοσμένο στον Κινηματογράφο από τον
ELIA KASAN

Δίδαξαν ερμηνείες ζωής το δίδυμο:
VIVIEN LEIGH & MARLON BRANDO
πλαισιωμένοι από την KIM HUNTER

Φίλες και φίλοι,
ευελπιστώ να χαρήκατε εικαστικά αυτό το μοναδικό ταξίδι αισθητικής και μνήμης στον κόσμο που
η ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ αγκάλιαζε στοργικά τον ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ
σε μια συνύπαρξη στήριξης και έκφρασης...

Συνεχίζεται..............

9 σχόλια:

  1. εξαιρετικό θέμα η αφίσα ειδικά για την προώθηση των ταινιών είναι κατι πανέμορφο και μια μορφή τέχνης μπράβο Γιάννη και χαίρομαι που συνεχίζεται

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Είναι πραγματικά Τέχνη Νικόλα....! μια τέχνη που δένει πολύ αρμονικά με το ΚΙνηματογραφικό θέμα. Ευχαριστώ φίλε. Καλή μας συνέχεια.

      Διαγραφή
  2. Πολύ καλό το οδοιπορικό σου με βάση την αφίσα. Μεγάλη τέχνη, σπουδαίες εικαστικές δημιουργίες, δίνουν (έδιναν) Δεύτερη Πνοή στην ταινία, για να θυμηθούμε τον Λίνο Βεντούρα στην εμβληματική ταινία του Μελβίλ (η ίδια και σε ριμέικ του διαδόχου του, του Αλαίν Κορνό, που λέγαμε τις προάλλες, με Ντανιέλ Οτέιγ)

    Κι εδώ να μου επιτρέψεις μια μικρή παρένθεση στους δικούς μας μεγάλους τεχνίτες της αφίσας, της αφισέτας (στους ορθοστάτες με τα ΠΡΟΣΕΧΩΣ), και της γιγαντοαφίσας (Βακιρτζής, Αλμαλιώτης, Ανδρεάκος, Κουζούνης...) με εντυπωσιακές δουλειές στους κινηματογράφους, μέχρι τα τέλη του '70. Κατασκευές ολόκληρες, με παγόδες και φαναράκια (Τροτέζα του Ουάϊλντερ με Σίρλεϋ Μακ Λέην, Το Παρίσι Φλέγεται του Ρενέ Κλεμάν με Μπελμοντό, Ντελόν, Μοντάν, Σινιορέ, Πικολί, Τρεντινιάν, Πέρκινς, Λέσλυ Καρόν... και ένα τεράστιο σκηνικό χαρακωμάτων έξω από το ΑΘΗΝΑΙΟΝ) και με τον φοβερό Γεράσιμο (Μαλλιώρη), από τους μεγάλους κομπάρσους μας, (https://www.youtube.com/watch?v=GdLddlZ_WsY, ο με το σγουρό μαλλί και το μουστακάκι, στα αριστερά της Αλίκης) ντυμένον καμπόυ έξω από την ΑΝΕΣΗ, σε ταινία του Λεόνε.

    Αν δεν το έχεις υπόψη σου ήδη, ένα Λεύκωμα με τις γιγαντοαφίσες 1950-1975, με αφορμή μια εντυπωσιακή έκθεση του 1993 στο Πολιτιστικό Κέντρο "Μελίνα Μερκούρη", πρώην ΠΙΛΟΠΟΙΕΙΟΝ ΤΟΥ ΠΟΥΛΟΠΟΥΛΟΥ: http://dp.iset.gr/en/book/view.html?id=9031. (συστήνεται ανεπιφύλακτα, συλλεκτικό, σπάνιο).
    Μερικές εικόνες από το λεύκωμα κυκλοφορούν στο διαδίκτυο. Θα άξιζε να τις προσθέσεις, ΤΙΜΗΣ ΕΝΕΚΕΝ, στο Β' μέρος του αφιερώματός σου.

    Σήμερα ο μόνος που συνεχίζει τη γιγαντοαφίσα είναι ο Βασίλης Δημητρίου (ογδοντάρης και βάλε, όχι από τους καλύτερους) http://www.e-go.gr/cinemag/article.asp?catid=10167&subid=2&pubid=129656666

    Για την ιστορία των τίτλων, αφού αναφέρεις και τους ελληνικούς:

    LE QUAI DES BRUMES = Το Λιμάνι των Απόκληρων
    ANGELS WITH DIRTY FACES = Κολασμένες Ψυχές
    GOODBYE AGAIN = Αντίο για πάντα. Στην Ευρώπη κυκλοφόρησε ως Aimez-vous Brahms? - Σας Αρέσει ο Μπραμς; (πολύ γνωστή έκφραση της εποχής όταν ήθελε κάποιος να φλερτάρει), αφού προέρχεται από το ομώνυμο μυθιστόρημα της μεγάλης φίρμας Φρανσουάζ Σαγκάν με δεκάδες μυθιστορήματα στο ενεργητικό της, κάποια και μεγάλες κινηματογραφικές επιτυχίες: Καλημέρα θλίψη του Πρέμινγκερ με Ντέμπορα Κερ, Νταίηβιντ Νήβεν, Τζην Σήμπεργκ, Μυλέν Ντεμονζώ..., Η Υποταγή, του Αλαίν Καβαλιέ, με Καντρίν Ντενέβ, Μισέλ Πικολί...

    Είπαμε: Ταινίες της "μάντρας". Δεν ξεχνιούνται. Η τρίτη και λόγω Υβ Μοντάν, που ξαναλέγαμε.

    Και με την... τρίτη μου βοήθεια:
    MR. SMITH GOES TO WASHINGTON = Αμερική, η Χώρα της Ελευθερίας.

    Δεν φταίω, φίλε μου. Άμα με ανεβάζεις... στις μάντρες, αυτά παθαίνεις.

    Την αγάπη μου

    Με δύναμη πάλι και πάλη
    Καλό βόλι. Δαγκωτό!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. ΜΠΑΜΠΗ........!!!!
      Παρατάω .....πληκτρολόγια, παρατάω ....μολύβια φίλε και ...ΥΠΟΚΛΙΝΟΜΑΙ.......!!!
      Είσαι μια ΖΩΝΤΑΝΗ ΕΓΚΥΚΛΟΠΑΙΔΕΙΑ πάνω στην ιστορία και την αισθητική του Κινηματογράφου και ...αδυνατώ να θεωρήσω ότι αυτό δεν το έχεις καλλιεργήσει επαγγελματικά.
      Μπροστά σε "επαγγελματίες" που περιφέρονται στο χώρο είσαι ΓΙΓΑΝΤΑΣ και δεν έχω την ελάχιστη διάθεση να σε υπερεκτιμήσω....
      Τι να πω........
      τα έχω χάσει.....
      Κρατάω τα λινκς που έχεις δώσει για περαιτέρω εξέταση και προώθηση φίλε.
      Ευχαριστώ μέσα απ την καρδιά μου.

      Διαγραφή
    2. (Έσβησα το σχόλιο από κάτω για να το τοποθετήσω στην "απάντηση" και... καιρός να αλλάξεις το φόντο σου).

      Φίλε Γιάννη,
      Σε ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια

      Φυσικά και δεν είμαι εγκυκλοπαίδεια. Απλώς ερασιτέχνης. Εραστής της τέχνης του σινεμά. Επίσης, ξέρεις, η μνήμη μας λειτουργεί επιλεκτικά και θυμόμαστε ό,τι μας αρέσει.

      Τον Δημητρίου τον ξέρω -όχι προσωπικά- λόγω Αμπελοκήπων.

      Τον Γεράσιμο ποιος δεν τον ξέρει, της εποχής μου, αν είναι και σινεμαδόφιλος. Το στέκι του ήταν πάντα στην είσοδο της περίφημης στοάλ του Χόλιγουντ, στην Κάνιγκος.

      Το συγκεκριμένο Λεύκωμα συμβαίνει να το έχω.
      Συν τα βιβλία ‒διαθέτω μια σχετικά καλή βιβλιογραφία γύρω από το σινεμά.

      Τις τρεις ταινίες τις έχω πάρει... μάντρα. Θα θυμάσαι ότι παλιότερα τα θερινά άλλαζαν ταινία Δευτέρα-Τετάρτη-Παρασκευή. Και πάντα με επαναλήψεις. Μετά ήρθε το DVD και η (ψηφιακή) υπερπληθώρα ταινιών με πρώτες προβολές και το Καλοκαίρι, οπότε GOODBYE… FOREVER.

      Παρένθεση: Δες από Μποτίλια το αφιέρωμα στο ΤΑΙΝΙΟΡΑΜΑ του ΑΣΤΥ (http://zbabis.blogspot.gr/2014/05/3-2014.html), όπου επιμένουν σε φιλμ 35mm KAI OXI ΜΕ ΨΗΦΙΑΚΕΣ τις ταινίες. Κλείνει η παρένθεση.

      Το Λιμάνι των Απόκληρων το έχω ξαναδεί σχετικά πρόσφατα, από την ΕΤ1.
      Η υπόθεσή του εκτυλίσσεται στο περίφημο Λιμάνι της Χάβρης, που έδωσε και τον τίτλο στην τελευταία, εκπληκτική ταινία το Καουρισμάκι (από του αγαπημένους μου σύγχρονους, μαζί με τους Αδελφούς Νταρντέν που επιμένουν στον ΤΑΞΙΚΟ κινηματογράφο).

      Για την τρίτη ταινία συμβουλεύτηκα τα σκονάκια μου, ορμώμενος από το γεγονός ότι το MR. SMITH GOES TO WASHINGTON, δεν είναι πιασάρικος τίτλος (για την εποχή). Την ταινία δεν την ξέρω.

      Άλλωστε, με τις ρετρομανίες σου, ξυπνάνε οι αναμνήσεις. Κάποιες ταινίες δεν ξεχνιούνται (σχεδόν ποτέ).

      Εσύ να είσαι καλά, να μας κρατάς σε εγρήγορση.

      Την αγάπη μου και πάλη.

      Καλό βόλι. ΔΑ-ΓΚΩ-ΤΟ!

      Διαγραφή
    3. Καλημέρα Μπάμπη και πάλι.....! ΝΑΙ....! με το φόντο έχω ένα θέμα με όλους τους φίλους. Άμα σου πω ότι ακόμα μέχρι σήμερα δεν έχω καταφέρει να το σκουρήνω τι θα πεις. Πρέπει να το ψάξω καλύτερα.
      Όσο για τις παρεμβάσεις σου κρατάω ...σημειώσεις ενταντικά......!
      homework δηλαδή κανονικό.......!
      Κλείνοντας θα πω ότι .....αν ήταν έτσι οι .....ερασιτέχνες αναλυτές τότε φίλε σου οφείλουν το master της Κινηματογραφίας....!
      Για μια ακόμα φορά ευχαριστώ.....!
      ΨΗΦΟΣ ΤΑΞΙΚΗ ΑΝΑΤΡΕΠΤΙΚΗ.....!!!

      Διαγραφή
  3. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. τέχνη σπουδαία, που δυστυχώς απ' τους πολλούς δεν αναγνωρίζεται ως τέτοια... Γιάννη, πόσο το χαίρομαι πόσο ευφραίνομαι όταν μπαίνω εδώ, στον όμορφό σου κόσμο, δε λέγεται!
    να είσαι πάντα καλά!

    υ.γ. ο προσδιορισμός "εραστής της τέχνης" ταιριάζει γάντι στο "Φτερό στο Πέλαγο"!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Βίκυ με τιμάνε τα λόγια σου και μάλιστα πολύ. Η Παρουσία σου είναι εκτός από πολύτιμη, ανθρώπινη είναι πάρα πολύ ζεστή. Χαίρομαι επίσης που μπορώ να σου δίνω όμορφες στιγμε και κάτι χρήσιμο σε αυτή σου την περιπλάνηση εδώ.
      Πραγματικά η τέχνη η παλιά της αφίσας έχει κάτι το εκπληκτικό.
      Φιλιά πολλά και καλό βράδυ.

      Διαγραφή