ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΑΡΗΣ: Ο "Πατερας" του Ελληνικού Αστυνομικού Μυθιστορήματος στον Κινηματογράφο

 ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΑΡΗΣ

Ο "πατέρας" του Ελληνικού αστυνομικού μυθιστορήματος



Ο συγγραφέας που γέννησε και ενέπνευσε το αστυνομικό μυθιστόρημα στην πατρίδα μας. 

Ο πνευματικός δημιουργός και εμπνευστής του ΑΣΤΥΝΟΜΟΥ ΜΠΕΚΑ στην Ελληνική Φιλολογία του Αστυνομικού Noir Μυθιστορήματος

Ποιος αλήθεια δεν έχει ακουστά το θρυλικό Αστυνόμο Μπέκα.......! Την αντίστοιχη αυτή μη

υθιστορηματική μορφή του Έλληνα επιθεωρητή Μεγκρέ, του μεγάλου και θρυλικού Ηρακλή Πουαρό, η ακόμα ακόμα του παλιότερου Σέρλοκ Χολμς....

Μορφές που ξεπήδησαν μέσα από τη γραφή μεγάλων Συγγραφέων, που πήραν "σάρκα και οστά", απέκτησαν "οντότητα" όχι μόνο φιλολογική αλλά στη συνέχεια πήραν μορφές, χρώμα και έκφραση, πού αλλού, μέσα από τον Κινηματογράφο.


ΓΙΑΝΝΗΣ ΤΣΙΡΙΜΩΚΟΣ  (Το πραγματικό του όνομα)
ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 1916-13 ΝΟΕΜΒΡΗ 1979 
Σε ηλικία μόλις 63 ετών από Καρκίνο στον Εγκέφαλο

ΒΑΣΙΚΑ ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ

Η Οικογένειά του κατάγονταν από τη ΦΘΙΩΤΙΔΑ ενώ ο ίδιος γεννήθηκε στη ΣΚΟΠΕΛΟ όπου υπηρετούσε ο πατέρας του που ήταν δικαστικός.
Ο Γνωστός πολιτικός Ηλίας Τσιριμώκος (της ...αποστασίας εκλεκτό τέκνο) ήταν δεύτερος ξάδελφός του.
Τα παιδικά του χρόνια τα πέρασε στη ΧΙΟ και ΛΑΡΙΣΑ. Φοίτησε στη ΝΟΜΙΚΗ ΣΧΟΛΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ.
Ο ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΑΡΗΣ είχε έντονη ριζοσπαστική και προοδευτική δραστηριότητα καθώς εντάχτηκε στο Σοσιαλιστικό χώρο και με τον Ηλία Τσιριμώκο και τον Αλέξανδρο Σβώλο συμμετείχε στην ίδρυση της "ΕΝΩΣΗΣ ΛΑΪΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ", η οποία στα χρόνια της Αντίστασης προσχώρησε στο ΕΑΜ.
Μετά το Β' Παγκόσμιο Πόλεμο ξεκίνησε να ασχολείται με την ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΑ. Στην εφημερίδα "ΜΑΧΗ" σαν ΑΡΧΙΣΥΝΤΑΚΤΗΣ, ΣΧΟΛΙΟΓΡΑΦΟΣ και επίσης ΚΡΙΤΙΚΟΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ. Από εδώ λοιπόν ξεκινάει η σύνδεσή του με τον ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ και η μεγάλη του αγάπη για αυτόν.
Μετά όμως τις αποκαλύψεις του σχετικά με το κολαστήριο της ΜΑΚΡΟΝΗΣΟΥ θα διωχθεί και θα φυλακιστεί από το καθεστώς.
Αποφυλακίστηκε με τις παρεμβάσεις της ΣΟΣΙΑΛΙΣΤΙΚΗΣ ΔΙΕΘΝΟΥΣ.
Εργάστηκε επίσης στις εφημερίδες "ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΟΣ ΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΟΣ", "ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΛΟΓΟΣ", "ΑΘΗΝΑΪΚΗ" και τέλος στις "ΑΚΡΟΠΟΛΙΣ", "ΑΠΟΓΕΥΜΑΤΙΝΗ" , Περιοδικό "ΠΡΩΤΟ"

ΤΟ ΣΥΓΓΡΑΦΙΚΟ ΤΟΥ ΕΡΓΟ

Ο ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΑΡΗΣ ξεκινάει να γράφει συστηματικά στις αρχές του 1950 με πρώτο έργο το θρυλικό "ΕΓΚΛΗΜΑ ΣΤΟ ΚΟΛΩΝΑΚΙ" το 1953, που δημοσιεύονταν σε συνέχειες στο εβδομαδιαίο περιοδικό "ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ"
Το κλασικό αυτό αριστούργημα, το οποίο μεταφέρθηκε στον ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ, ήταν το πρώτο που τον καθιέρωσε ως πατέρα του Ελληνικού Αστυνομικού Μυθιστορήματος.
Από τότε και για 25 ολάκερα χρόνια ο ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΑΡΗΣ δημιούργησε και εμπνεύστηκε ένα πολύ μεγάλο έργο 
Ήταν μέλος της Ε.Σ.Η.Ε.Α., της ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ ΘΕΑΤΡΙΚΩΝ ΣΥΓΓΡΑΦΕΩΝ, καθώς και της ΕΝΩΣΗΣ ΚΡΙΤΙΚΩΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ.
Πήρε μέρος σε μεγάλες ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΚΕΣ ΑΠΟΣΤΟΛΕΣ στην ΚΙΝΑ, ΗΠΑ, ΕΣΣΔ, ΙΣΠΑΝΙΑ, ΠΟΡΤΟΓΑΛΙΑ.
Ο ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΑΡΗΣ ήταν παρών στο ΡΕΠΟΡΤΑΖ για την διελεύκανση της ΔΟΛΟΦΟΝΙΑΣ ΓΡΗΓΟΡΗ ΛΑΜΠΡΑΚΗ

Η ΕΜΠΟΡΙΚΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑ του ΓΙΑΝΝΗ ΜΑΡΗ ήταν πολύ μεγάλη, Παρ' όλα αυτά οι σινιέ κριτικοί εκείνης της εποχής του έκλεισαν την πόρτα κατάμουτρα.....!
Τον κατηγόρησαν για Αστυνομική παραφιλολογία και εκείνη την εποχή στερήθηκε την ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗ που ΑΞΙΖΕ ως μεγάλου συγγραφέα και σεναριογράφου.
Όπως συμβαίνει πάντα στον τόπο μας, το κάθε μεγάλο έργο ΑΝΑΓΝΩΡΙΖΕΤΑΙ ΜΕΤΑ ΘΑΝΑΤΟΝ......!

Το θέμα των έργων του

Το ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑ και παράλληλα το ΣΕΝΑΡΙΟ του ΓΙΑΝΝΗ ΜΑΡΗ είχε τόπο δράσης συνήθως καλλιτεχνικά, κοσμοπολίτικα μέρη με "ήρωες" πρόσωπα της Αστικής Τάξης. Στοχεύει πάντα στη δημιουργία ατμόσφαιρας μυστηρίου και εμπλοκής με φόντο τις ανθρώπινες σχέσεις.

Το διάστημα της κατοχής 1941-44, αποτέλεσε για τον συγγραφέα μια τεράστια πηγή συγγραφικής έμπνευσης καθώς πάρα πολλοί ήρωές του και πλοκές του έχουν σημείο αναφοράς τη σκοτεινή εκείνη περίοδο και τα απομεινάρια της στις μετέπειτα δεκαετίες.

Η μεγάλη του επιτυχία οδήγησε στη δημιουργία ΣΧΟΛΗΣ και σε συγγραφείς μιμητές του.
Πάρα πολλά του έργα μεταφέρθηκαν στον ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ όπως θα δούμε τόσο ΑΜΕΣΑ από τον ίδιο, που έκανε και το ΣΕΝΑΡΙΟ, όσο και μετά το θάνατό του.
Ο ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΑΡΗΣ θεωρείται ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ του ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ FILM NOIR με τεράστια επιτυχία.

Η ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ ΤΟΥ

Η Μεταφορά έργων του ΓΙΑΝΝΗ ΜΑΡΗ στον ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ ως ΣΕΝΑΡΙΟΓΡΑΦΟΣ περιλαμβάνει
21 ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ

Θα σταθώ ως αναφορά σε αυτές

1958 "Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΤΟΥ ΤΡΑΙΝΟΥ"




Σκηνοθεσία ΝΤΙΝΟΥ ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΥ

ΑΝΝΑ ΣΥΝΟΔΙΝΟΥ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΑΠΠΑΣ, ΜΙΧΑΛΗΣ ΝΙΚΟΛΙΝΑΚΟΣ, ΖΩΡΖ ΣΑΡΡΗ συγκροτούν μια θρυλική ομάδα ερμηνευτών στο μεγάλο αυτό έργο.


Ένα εξαίρετο δραματικό φιλμ, που μπορεί να μην έχει την κλασική δομή ενός αστυνομικού μυθιστορήματος δράσης, όμως έχει μια διακύμανση και ένα μυστήριο, που δημιουργεί μια εξαίρετη αύρα στο θεατή. Θέμα βασισμένο στην περίοδο της κατοχής. Η δοκιμασία των αισθημάτων των πρωταγωνιστών φτάνει σε οριακά σημεία ικανά να μάς κάνουν να θαυμάσουμε αξέχαστες ερμηνείες θρυλικών ηθοποιών.


1959  "Η ΛΙΖΑ ΤΟ 'ΣΚΑΣΕ"


Σκηνοθεσία: ΣΩΚΡΑΤΗΣ ΚΑΨΑΣΚΗΣ

με τους: ΞΕΝΙΑ ΚΑΛΟΓΕΡΟΠΟΥΛΟΥ, ΚΩΣΤΑ ΚΑΚΚΑΒΑ, ΔΙΟΝΥΣΗ ΠΑΠΑΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟ, ΜΑΡΙΚΑ ΚΡΕΒΑΤΑ

Αυτή τη φορά μιλάμε για μια απλή αισθηματική κομεντί και στις οποίες δούλεψε ο συγγραφέας


1959  "ΕΝΑΣ ΕΛΛΗΝΑΣ ΣΤΟ ΠΑΡΙΣΙ"


Σκηνοθεσία ΧΡΗΣΤΟΥ ΚΥΡΙΑΚΟΠΟΥΛΟΥ

Έπαιξαν οι:  ΜΙΧΑΛΗΣ ΝΙΚΟΛΙΝΑΚΟΣ, ΘΕΑΝΩ ΙΩΑΝΝΙΔΟΥ, ΝΙΤΣΑ ΤΣΑΓΑΝΕΑ, ΘΑΝΑΣΗΣ ΒΕΓΓΟΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΓΑΒΙΗΛΙΔΗΣ

Εδώ έχουμε αλλαγή ύφους εντελώς. Από την αισθηματική κομεντί, θα περάσουμε σε ερωτικό δράμα. Να σημειώσουμε τη μουσική του ΜΑΝΟΥ ΧΑΤΖΗΔΑΚΗ.


1959  "ΕΓΚΛΗΜΑ ΣΤΟ ΚΟΛΩΝΑΚΙ"


Εδώ μιλάμε για ένα από κινηματογραφικά νουάρ υπέροχα δημιουργήματα του Γιάννη Μαρή, που απέδωσε σκηνοθετικά ο ΤΖΑΝΝΗΣ ΑΛΙΦΕΡΗΣ

Το καστ των ηθοποιών εκπληκτικό:  ΓΚΕΛΥ ΜΑΥΡΟΠΟΥΛΟΥ, ΑΝΔΡΕΑΣ ΜΠΑΡΚΟΥΛΗΣ, ΜΑΡΩ ΚΟΝΤΟΥ, ΜΙΧΑΛΗΣ ΝΙΚΟΛΙΝΑΚΟΣ, ΕΛΕΝΗ ΧΑΤΖΗΑΡΓΥΡΗ, ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΠΑΠΑΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ, ΧΡΗΣΤΟΣ ΤΣΑΓΑΝΕΑΣ, ΣΤΕΦΑΝΟΣ ΣΤΡΑΤΗΓΟΣ.

Ένα θέμα-σενάριο που καθηλώνει και μια κινηματογραφική ατμόσφαιρα, που αποτελεί ένα από καλύτερα κλασικά φιλμ νουάρ.


1960  "ΚΑΛΗΜΕΡΑ ΑΘΗΝΑ"


Επιστροφή στις αισθηματικές κομεντί με σκηνοθεσία ΓΡΗΓΟΡΗ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ

Πλούσιο καστ ηθοποιών με τους:  ΝΙΚΟ ΚΟΥΡΚΟΥΛΟ, ΞΕΝΙΑ ΚΑΛΟΓΕΡΟΠΟΥΛΟΥ, ΝΤΙΝΟ ΗΛΙΟΠΟΥΛΟ, ΒΑΣΙΛΗ ΑΥΛΩΝΙΤΗ, ΜΑΡΙΟΝ ΣΙΒΑ, ΝΤΕΠΗ ΜΑΡΤΙΝΗ, ΑΡΤΕΜΗ ΜΑΤΣΑ


1960  "ΕΝΑΣ ΔΟΝ ΖΟΥΑΝ ΓΙΑ ΚΛΑΜΑΤΑ"


Μια ακόμα αισθηματική κομεντί, αυτή τη φορά, σε σκηνοθεσία ΝΤΙΜΗ ΔΑΔΗΡΑ με τους ΛΑΜΠΡΟ ΚΩΝΣΤΑΝΤΑΡΑ, ΑΝΝΑ ΦΟΝΣΟΥ, ΓΙΑΝΝΗ ΓΚΙΩΝΑΚΗ, ΜΑΡΩ ΚΟΝΤΟΥ, ΣΑΠΦΩ ΝΟΤΑΡΑ, ΚΑΙΤΗ ΠΑΝΟΥ.

1960  "ΕΓΚΛΗΜΑ ΣΤΑ ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΑ"


Εδώ έχουμε την επιστροφή σε ένα κλασικό αριστούργημα αστυνομική πλοκής, σήμα κατατεθέν του Γιάννη Μαρή. 

Σε σκηνοθεσία:  ΝΤΙΝΟΥ ΚΑΤΣΟΥΡΙΔΗ

Λάμπουν με τις ερμηνείες τους οι: ΑΛΕΚΟΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΑΚΗΣ, ΤΙΤΟΣ ΒΑΝΔΗΣ, ΜΑΡΩ ΚΟΝΤΟΥ, ΖΩΡΖ ΣΑΡΡΗ, ΘΑΝΟΣ ΜΥΛΩΝΑΣ, ΧΡΗΣΤΟΣ ΤΣΑΓΑΝΕΑΣ, ΓΚΙΚΑΣ ΜΠΙΝΙΑΡΗΣ, ΛΑΥΡΕΝΤΗΣ ΔΙΑΝΕΛΛΟΣ, ΔΗΜΟΣ ΣΤΑΡΕΝΙΟΣ, ΑΛΙΚΗ ΓΕΩΡΓΟΥΛΗ


Ταινία, που άφησε εποχή στο είδος της 


1961  "ΛΑΘΟΣ ΣΤΟΝ ΕΡΩΤΑ"


Μια ακόμα αισθηματική κομεντί σε σκηνοθεσία ΧΡΗΣΤΟΥ ΚΥΡΙΑΚΟΠΟΥΛΟΥ

Με την ερμηνεία των:  ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΣΥΛΒΑ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΑΝΤΖΑΣ, ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΑΡΑΣ, ΘΑΝΑΣΗΣ ΒΕΓΓΟΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΓΑΒΡΙΗΛΙΔΗΣ

1962  "Ο ΑΝΤΡΑΣ ΤΗΣ ΓΥΝΑΙΚΑΣ ΜΟΥ"


Οι αισθηματικές κομεντί συνεχίζονται, με τη σκηνοθεσία του ΝΤΙΜΗ ΔΑΔΗΡΑ και πάλι και ένα ακόμα πλούσιο καστ ηθοποιών:  ΓΙΑΝΝΗ ΓΚΙΩΝΑΚΗ, ΜΑΡΩ ΚΟΝΤΟΥ, ΔΙΟΝΥΣΗ ΠΑΠΑΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟ, ΜΑΡΘΑ ΒΟΥΡΤΣΗ, ΓΙΩΡΓΟ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ


1963  "ΧΩΡΙΣ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ"


Σε σκηνοθεσία ΓΙΑΝΝΗ ΔΑΛΙΑΝΙΔΗ αυτή τη φορά, το επόμενο δραματικό υπέροχο φιλμ του μεγάλου συγγραφέα.

Αυτή τη φορά δεν έχουμε ένα αμιγώς αστυνομικό film noir αλλά ένα δράμα με έντονα τα στοιχεία του μυστηρίου, της πλοκής και της ανατροπής




Μια υπέροχη ταινία με εξαίρετη πλοκή και δομή
Στους ρόλους μοναδικοί οι:  ΑΛΕΚΟΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΑΚΗΣ, ΖΩΗ ΛΑΣΚΑΡΗ, ΜΑΙΡΗ ΧΡΟΝΟΠΟΥΛΟΥ, ΚΩΣΤΑΣ ΡΗΓΟΠΟΥΛΟΣ, ΒΑΣΩ ΜΕΤΑΞΑ, ΣΠΥΡΟΣ ΜΟΥΣΟΥΡΗΣ, ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΧΕΛΜΗ


1963  "Ο ΜΠΑΜΠΑΣ ΜΟΥ ΚΑΙ ΕΓΩ"


Επιστροφή στις αισθηματικές κομεντί σε σκηνοθεσία ΕΡΡΙΚΟΥ ΘΑΛΑΣΣΙΝΟΥ

Με τις ερμηνείες των ΛΑΜΠΡΟΥ ΚΩΝΣΤΑΝΤΑΡΑ, ΞΕΝΙΑΣ ΚΑΛΟΓΕΡΟΠΟΥΛΟΥ, ΔΕΣΠΩΣ ΔΙΑΜΑΝΤΙΔΟΥ,


1964  "Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΠΕΙΡΑΣΜΟΣ"


Εδώ έχουμε μια εξαίρετη ταινία και σενάριο πάνω σε ένα βαθύτατο θέμα ανθρώπινων χαρακτήρα και πάθους. Ένας παράταιρος έρωτας, που κουβαλάει την καταστροφή και την κάθοδο.

Σε σκηνοθεσία ΣΩΚΡΑΤΗ ΚΑΨΑΣΚΗ

Με ένα εξαίρετο καστ:  ΤΙΤΟΣ ΒΑΝΔΗΣ, ΑΝΝΑ ΦΟΝΣΟΥ, ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΣΕΙΛΗΝΟΣ, ΦΛΩΡΕΤΤΑ ΖΑΝΝΑ



1964  "ΑΜΦΙΒΟΛΙΕΣ"


Συνεχίζουν να ανεβαίνουν οι ...στροφές εδώ, με ένα ακόμα αστυνομικό φιλμ, με χαρακτηριστικά ψυχολογικού θρίλερ.

Σκηνοθετεί ο ΓΡΗΓΟΡΗΣ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ και έχουμε επίσης ένα δυνατό καστ:

ΝΙΚΟΣ ΚΟΥΡΚΟΥΛΟΣ, ΒΙΒΕΤΤΑ ΤΣΙΟΥΝΗ, ΒΥΡΩΝ ΠΑΛΛΗΣ, ΚΑΙΤΗ ΠΑΠΑΝΙΚΑ, ΑΛΕΞΑΝΤΕΡ ΠΑΡΙΣ, ΕΛΕΝΗ ΑΝΟΥΣΑΚΗ, ΜΑΚΗΣ ΡΕΥΜΑΤΑΣ, ΛΙΑΚΟΣ ΧΡΙΣΤΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

1965 "ΤΟ ΠΟΣΩΠΟ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ"


Μια αστυνομική κομεντί, στην οποία γράφει το σενάριο μαζί με το Γιώργο Λαζαρίδη και την οποία σκηνοθετεί ο ΟΡΕΣΤΗΣ ΛΑΣΚΟΣ.

Παίζουν οι: ΚΩΣΤΑΣ ΒΟΥΤΣΑΣ, ΣΩΤΗΡΗΣ ΜΟΥΣΤΑΚΑΣ, ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΖΑΚΟΣ, ΛΙΛΙΑΝ ΜΗΝΙΑΤΗ, ΕΛΕΝΗ ΠΡΟΚΟΠΙΟΥ


1966  "ΟΙ ΣΤΙΓΜΑΤΙΣΜΕΝΟΙ"


Επιστροφή σε ένα τολμηρό και δυνατό κοινωνικό δράμα, με την σκηνοθετική σφραγίδα του ΚΩΣΤΑ ΑΝΔΡΙΤΣΟΥ και με εξαίρετο καστ ηθοποιών και ερμηνειών: ΓΙΩΡΓΟΣ ΦΟΥΝΤΑΣ, ΜΑΡΩ ΚΟΝΤΟΥ, ΠΑΝΤΕΛΗΣ ΖΕΡΒΟΣ


1966  "ΜΙΑ ΓΥΝΑΙΚΑ ΚΑΤΗΓΟΡΕΙΤΑΙ"


Βασισμένη σε ένα από τα βιβλία του Γιάννη Μαρή, μεταφέρεται στον κινηματογράφο με δικό του σενάριο και σκηνοθεσία του εξαίρετου ΓΡΗΓΟΡΗ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ.

Μιλάμε για ένα κλασικό αστυνομικό δράμα, με ευφυέστατη πλοκή και εξέλιξη.

Το ερμηνευτικό καστ είναι εξαίρετο με τους ΜΑΡΩ ΚΟΝΤΟΥ, ΜΙΧΑΛΗ ΝΙΚΟΛΙΝΑΚΟ, ΛΕΥΤΕΡΗ ΒΟΥΡΝΑ, ΒΑΣΟ ΑΝΔΡΟΝΙΔΗ, ΑΓΓΕΛΟ ΜΑΥΡΟΠΟΥΛΟ.


Η δεκαετία του 1970, θα βρει τον ΓΙΑΝΝΗ ΜΑΡΗ να γράφει το σενάριο σε πέντε ακόμα ταινίες, που δεν φτάνουν σίγουρα στην καταξίωση κάποιων από τις προηγούμενες κλασικές του, αλλά δεν παύουν να αποτελούν και αυτές έργο του

1971  "ΟΙ ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΙ ΤΟΥ ΡΟΥΠΕΛ" πολεμικό δράμα σε σκηνοθεσία ΓΡΗΓΟΡΗ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ

1972  "ΩΣ ΤΗΝ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΣΤΙΓΜΗ", ένα ακόμα πολεμικό δράμα του ΜΑΡΙΟΥ ΡΕΤΣΙΛΑ στην σκηνοθεσία.

1972  "ΑΝΤΑΡΤΕΣ ΤΩΝ ΠΟΛΕΩΝ", ένα αξιόλογο πολεμικό δράμα σε σκηνοθεσία ΝΤΙΜΗ ΔΑΔΗΡΑ


Έπαιξαν οι: ΜΑΝΟΣ ΚΑΤΡΑΚΗΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΟΥΤΣΙΟΣ, ΜΙΡΑΝΤΑ ΚΟΥΝΕΛΑΚΗ, ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΕΡΤΗΣ, ΕΛΕΝΑ ΝΑΘΑΝΑΗΛ



1973 "ΖΗΤΗΜΑ ΖΩΗΣ ΚΑΙ ΘΑΝΑΤΟΥ" από δικό του βιβλίο, μια κοσμοπολίτικη αστυνομική περιπέτεια, που ξεχώρισε, σε σκηνοθεσία ΣΟΥΛΗ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗ, παραγωγή ΚΛΕΑΡΧΟΥ ΚΟΝΙΤΣΙΩΤΗ


Με τους ΚΩΣΤΑ ΚΑΖΑΚΟ, ΕΛΕΝΑ ΝΑΘΑΝΑΗΛ, ΑΓΓΕΛΟ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟ, ΒΑΣΟ ΑΝΔΡΟΝΙΔΗ

1979 " ΧΑΜΟΓΕΛΟ ΤΗΣ ΠΥΘΙΑΣ", σε σκηνοθεσία SERGIO BERGONZELLI. Η τελευταία σεναριακή δουλειά του Γιάννη Μαρή. Μια αστυνομική περιπέτεια με τους ΛΑΚΗ ΚΟΜΝΗΝΟ, ΧΑΡΙΤΙΝΗ ΚΑΡΟΛΟΥ, ΒΑΣΙΛΗ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟ, ΧΡΗΣΤΟ ΝΕΓΚΑ, ΚΑΡΙΝ ΓΟΥΕΛ

Aυτός, φίλες και φίλοι, ήταν ο Γιάννης Μαρής, στον Ελληνικό κινηματογράφο. Μια πλούσια σεναριακή προσφορά από ένα πνευματικό συγγραφικό έργο σπουδαίο και ανεξίτηλο στο πέρασμα του χρόνου.

Κάποιες από τις ταινίες αυτές ανήκουν στη μετριότητα, κάποιες ήταν καλές και ενδιαφέρουσες αλλά και ορισμένες από αυτές άφησαν χρυσή σφραγίδα στο Ελληνικό σινεμά, τις οποίες εξακολουθούμε να βλέπουμε μέχρι σήμερα με το ίδιο αστείρευτο ενδιαφέρον.


Σχόλια

  1. Τα αστυνομικά του Γιάννη Μαρή τα διάβασα νέος σε μορφή βιπς. Εκείνα τα μικρά σε μέγεθος βιβλία με τα εξίσου μικρά γράμματα. Ήταν όμως και φτηνά, οπότε εύκολα προσβάσιμα σε εμάς. Τώρα επί του έργου του. Πολύ σωστά τον ονομάζεις πατέρα του νουαρ στην Πατρίδα μας, διότι τα έργα του δεν ήταν αμιγώς αστυνομικά αλλά είχαν και πολλά στοιχεία από την κοινωνική διαστρωμάτωση της εποχής του και τις αντιθέσεις που αναπτύσσονται στις σχέσεις ανάμεσα στους ανθρώπους. Αν θυμηθώ τις ταινίες, νομίζω ότι εκείνη που με εντυπωσίασε περισσότερο, ήταν Ο Άνθρωπος του Τραίνου. Αλλά και το Έγκλημα στα Παρασκήνια.
    Άλλο ένα υπέροχο αφιέρωμά σου, Γιάννη, σε έναν από τους παραγνωρισμένους συγγραφείς μας, που σίγουρα το άξιζε.
    Την Καλημέρα μου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ο Μαρής έζησε σε δύσκολη εποχή. Δούλεψε αστυνομικό μυθιστόρημα στην εποχή, που η αστυνομική βία είχε τα χαρακτηριστικά της κτηνωδίας και εξαχροίωσης. Στην εποχή της Μακρονήσου και των εκτελέσεων. Αυτό δυσκόλεψε την "αποδοχή" του από τις προοδευτικές πνευματικές δυνάμεις της πατρίδας μας. Όμως το έργο και η προσωπική του στάση ήταν άψογη. Βασίλη μου, σε ευχαριστώ πολύ για το σχόλιο και την καλημέρα σου, φίλε μου. Ανταποδίδω.

      Διαγραφή
  2. Τα αστυνομικά του Γιάννη Μαρή δεν μου είναι οικεία. Δεν έχω εντρυφήσει σ'αυτά. Εν αντιθέσει οι κομεντί στον κινηματογράφο είναι απολαυστικές. Δεν έτυχε να πέσει στα χέρια μου βιβλίο του αστυνομικό να το διαβάσω και θα ήθελα...Ωραίο αφιέρωμα ΓΙάννη μου
    Καλή σου μέρα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πιστεύω θα ενθουσιαστείς, Άννα μου γιατί είναι μετρ, με τις συνθήκες της εποχής. Το ύφος του δεν είναι λυρικό τόσο πολύ όσο δημοσιογραφικό, άλλωστε αυτή ήταν η δουλειά του αλλά οι εμπνεύσεις του υπέροχες. Τι να κάνουμε τώρα για να μπορέσεις να διαβάσεις κάποιο βιβλίο του. Προσωπικά έχω όλη του τη βιβλιογραφία.
      Άννα μου, καλησπερίζω. Φιλιά στέλνω πολλά και το ευχαριστώ μου.

      Διαγραφή
  3. Τώρα που βλέπω συγκεντρωμένο το έργο του, διαπιστώνω πόσο λίγες ταινίες έχουν προβληθεί στην τηλεόραση. Προσωπικά τον κατατάσσω στους κορυφαίους συγγραφείς της αστυνομικής-νουάρ λογοτεχνίας και μάλιστα μιας εποχής που έβριθε από λεφτάδες, διαφθορείς, σκάνδαλα και φιλόδοξες στάρλετ. Γιάννη, συγχαρητήρια για το εμπεριστατωμένο σου χρονικό στην εργογραφία και την προσφορά του στην ελληνική λογοτεχνία. Οι ήρωές του, κυρίως ο αστυνόμος Μπέκας, είναι εφάμιλλοι με τους ήρωες της Άγκαθα Κρίστι. Θα μπορούσε να τύχει μεγαλύτερης προβολής, πάντως...
    Την καλησπέρα μου Γιάννη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Έχεις απόλυτα δίκιο, Μαρία μου. Ο Μαρής γνώρισε πολύ μεγάλη επιτυχία στην εποχή που δημοσίευε τα μυθιστορήματά του στις εφημερίδες της εποχής. Εκεί έγινε ανάρπαστος. Αργότερα για μια περίοδο, το αστυνομικό μυθιστόρημα στην Ελλάδα χάθηκε, εξαφανίστηκε. Δεν μπορώ εύκολα να το εξηγήσω. Ίσως φταίει η λαίλαπα της χούντας και η άλλη ορμή που βγήκε από τη μεταπολίτευση. Οι ήρωές του είναι υποδείγματα χαρακτήρων ψυχανάλυσης. Δεν έτυχε προβολής πριν ελαχίστων εξαιρέσεων στην τηλεόραση, μάλιστα μια σειρά με έργα του στον "Άλφα" κακοποιήθηκε χρονικά, άγνωστο γιατί.
      Ευχαριστώ για το σχόλιο και τις σκέψεις σου, Μαρία μου, πολλά φιλιά.

      Διαγραφή
  4. Κάποια στιγμή κάθισα και τον μελέτησα λίγο, μόνο μέσα απο ταινίες και σειρές.
    Μου έκαναν εντύπωση οι κοινωνικές του προεκτάσεις και οι αναφορές σε μια δύσκολη για τότε εποχή να αποδοθεί.
    Και διαπιστώνω τώρα πόσες ταινίες είναι δικές του! Νομίζω δεν προβάλλονται...
    Ένα ακόμα ωραίο αφιέρωμα, Γιάννη!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Τα βαριά αστυνομικά φιλμ δεν προβάλλονται όντως. Ναι, για εκείνη τη δύσκολη εποχή, Αλεξάνδρα, προσπαθούσε να περάσει τα όποια μηνύματά του. Κύρια αυτά είχαν να κάνουν με συνεργάτες των Γερμανών και τη μετέπειτα δράση τους. Από εκεί αντλούσε "ενόχους" και σκοτεινούς τύπους.
      Ευχαριστώ κορίτσι μου για το σχόλιο και την παρουσία. Φιλιά στέλνω.

      Διαγραφή
  5. Δεν το πιστεύω, Γιάννη μου, ότι μέχρι τώρα δεν είχες κάνει αφιέρωμα στον αγαπημένο σου Μαρή, που πολύ καλά έκανε και άλλαξε το επίθετό του, τέτοιο που ήταν! Έχουμε πει πολλάκις μεταξύ μας, πόσα δικά του βιβλία έχουμε στο σπίτι, αλλά κι από ταινίες μια χαρά τα πήγε. Πραγματικά, δεν ήξερα ότι είχε φύγει τόσο νέος, μεγάλο κρίμα, γιατί η βιβλιογραφία τον στερήθηκε για τον προφανή λόγο, το αστείρευτο ταλέντο του.. Θαυμάσιο αφιέρωμα, κι ευτυχώς που κάποιες ταινίες του τις έχω δει κι εγώ. Καλό βραδάκι!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Έχω αποκτήσει ...ειδικότητα στο έργο του. Έχω διαβάσει όλα του τα βιβλία, τα οποία πάντα σε καθηλώνουν, Πέτρα και πάντα κρατούν το ενδιαφέρον μέχρι την τελευταία σελίδα. Μπορεί ο λυρισμός του λογοτεχνικά να μην κινείται στα ύψη αλλά η πένα του είναι άκρως δημοσιογραφική και πώς να μην ήταν άλλωστε. Σε ευχαριστώ πολύ, καλή μου φίλη. Στέλνω φιλιά πολλά.

      Διαγραφή
  6. καλημέρα Γιάννη
    Γνώριζα πως ο Μαρής θεωρείται πατέρας, θα πω, του αστυνομικού μυθιστορήματος στην Ελλαδα, δεν γνώριζα πως διέπρεψε και σε άλλα είδη, στο κινηματογραφικό σενάριο. Κι ας έχω δει κάποιες απο τις ταινίες αυτές στην τηλεόραση. Και μέχρι σήμερα, δεν γνώριζα για τα δύσκολα προσωπικά βιώματα, μέρος της πηγής έμπνευσης. Ενα αφιέρωμα που τιμά τον συγγραφέα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δύσκολα χρόνια, δύσκολες καταστάσεις, Τζοάννα μου. Ευχαριστώ πολύ, καλή μου φίλη για το σχόλιο και την παρουσία σου. Στέλνω την αγάπη μου.

      Διαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις τελευταίου μήνα

"Οι Μαύροι Πίνακες" ένα αριστούργημα στη μικρή οθόνη

Ο ΝΙΚΟΣ ΤΣΙΦΟΡΟΣ στο Ελληνικό θέατρο και κινηματογράφο