Ηλίας Λογοθέτης: Στο δρόμο της αθανασίας

 ΗΛΙΑΣ ΛΟΓΟΘΕΤΗΣ

Γεννήθηκε στις 2/2/1939 στη Λευκάδα και έφυγε στις 28/2/2024 στην Αθήνα, σε ηλικία 85 ετών.


Δυστυχώς, ένας ακόμα μεγάλος ηθοποιός μας της ύστερης και νεότερης εποχής του Ελληνικού κινηματογράφου, έφυγε από τη ζωή αφήνοντας πίσω του ένα λαμπερό και σημαντικό πέρασμα.

Η Ηλίας Λογοθέτης άφησε σημαντική και μεγάλη παρακαταθήκη στο καλλιτεχνικό του πέρασμα, με μια προσωπικότητα που δεν ήταν δυνατόν να περάσει απαρατήρητη.  Σπούδασε πολιτικές επιστήμες στην Πάντειο και ήταν γλωσσομαθής με τρεις γλώσσες: Αγγλικά, Ιταλικά και Ρωσικά. Η πρώτη του αγάπη ήταν το λυρικό τραγούδι και συγκεκριμένα η Όπερα. Το αποτύπωμά της είναι εμφανέστατο στην ίδια την ιδιαίτερη και κρυστάλλινη φωνή του.

Στον κόσμο της υποκριτικής μπήκε μέσα από το Θέατρο Τέχνης του Κάρολου Κουν, από το οποίο αποφοίτησε το 1967. Έκτοτε ξεκίνησε και η διαδρομή του στο θεατρικό σανίδι. Η θητεία του στο θέατρο είναι πάρα πολύ "βαριά" και σημαντική, αφήνοντας πίσω του ερμηνείες σε πάρα πολλά είδη. Ερμήνευσε Αριστοφάνη σε όλα τα μεγάλα του έργα, επίσης Σαίξπηρ (Οθέλος, Τίτος Ανδρόνικος) καθώς και μια σειρά βασικούς ρόλους σε εμβληματικά έργα: Ερωτόκριτος, Ο Επιθεωρητής, Εφτά χρόνια φαγούρα, Βίκτωρ και Βικτώρια, Έγκλημα και τιμωρία, Το νου σου στην Αμέλια, Το αμάρτημα της μητρός μου, που ήταν και η λατρεμένη του παράσταση και ακόμα πάρα πολλά έργα.

Δούλεψε σε πολλούς θιάσους: Γιάννη Φέρτη-Ξένιας Καλογεροπούλου, Κάκιας Αναλυτή-Κώστα Ρηγόπουλου, Νίκου Ξανθόπουλου, Θανάση Βέγγου, Άγγελου Αντωνόπουλου-Μιράντας Κουνελάκη, Σπύρο Ευαγγελάτο και άλλους ακόμα.

Διέπρεψε και στο θρυλικό τηλεοπτικό "Θέατρο της Δευτέρας". Το 2005, ο ίδιος ο Χάρολντ Πίντερ, τον επαίνεσε προσωπικά για την ερμηνεία του στο θεατρικό του έργο: "Νεκρή Ζώνη"

Πρώτη του σύζυγος η συγγραφέας και ψυχολόγος , Ευτυχία Καλλιτεράκη, μέχρι το 1973. Μαζί απέκτησαν τον Αλέξανδρο Λογοθέτη, επίσης γνωστό ηθοποιό. Στη συνέχεια, σύντροφος και στη ζωή του και στη σκηνή, η επίσης ηθοποιός Μαρία Ζαχαρή μέχρι το θάνατό του.


Η Φιλμογραφία του

Από το 1970, όπου θα έχει την πρώτη του εμφάνιση στον κινηματογράφο, στην ταινία: "Βαβυλωνία", μέχρι το 2023, υπηρετεί την τέχνη του ακούραστα για 53 ολάκερα χρόνια. Μια ολάκερη ζωή. Τον είδαμε σε 44 ταινίες στον κινηματογράφο και επίσης σε 41 τηλεοπτικές σειρές. Η τελευταία του μάλιστα εμφάνιση στον τρίτο κύκλο της συγκλονιστικής σειράς του Νίκου Τσαφούλια, "ΕΤΕΡΟΣ ΕΓΩ-ΝΕΜΕΣΙΣ"


Οι ρόλοι και τα είδη των ταινιών και χαρακτήρων, που υπηρέτησε, πολλοί και ποικίλοι. Μάλιστα, το βάρος της ερμηνευτικής του πέφτει στην περίοδο του Νέου Ελληνικού κινηματογράφου, στον οποίο και έδωσε σημαντικές παρουσίες. Θα προσπαθήσω να σταχυολογήσω κάποιους από αυτούς, που ξεχώρισαν:

1976 "Ο Θανάσης στη χώρα της σφαλιάρας"

1979 "Περιπλάνηση", του Χριστόφορου Χριστοφή

1988 "Τοπίο στην Ομίχλη" και 1991 "Το μετέωρο βήμα του πελαργού" του Θόδωρου Αγγελόπουλου


1987 "Τα παιδιά της χελιδόνας" του Κώστα Βρεττάκου

1980 "Θανάση σφίξε κι άλλο το ζωνάρι", το σημαντικό πολιτικό δράμα κομεντί του Θόδωρου Μαραγκού


1981 "Γκαρσονιέρα για δέκα", η υπέροχη κομεντί του Δημήτρη Δαδήρα


1982 "Άρπα κόλλα" του Νίκου Περάκη


1987 "Made in Greece" του Πάνου Αγγελόπουλου


2001 "To μόνο της ζωής του ταξείδιον" του Λάκη Παπαστάθη, σε μια συγκλονιστική ερμηνεία σε διπλό ρόλο. σε μια πολυβραβευμένη ταινία. 



2013 "Το δέντρο και η κούνια", το εξαίρετο δράμα της Μαρίας Ντούζα



Όπως είπαμε, σημαντική και μακρόχρονη ήταν η παρουσία του Ηλία Λογοθέτη και στην τηλεόραση, μέσα από σημαντικές και καταξιωμένες τηλεοπτικές σειρές.

Αναφέρω μερικές από αυτές: "Χωρίς ανάσα", "Βίβα Κατερίνα" (1973), "Ημερολόγιο ενός θυρωρού" (1979),  "Ο ανθρωπάκος" (1981), "Το μινόρε της αυγής" (1983), "Κίτρινος φάκελος" (1990), "Βαμμένα κόκκινα μαλλιά" (1993), "Ψάθινα καπέλα" (1995), "Καρυωτάκης" (2009), "Έτερος εγώ/Νέμεσις" (2023)

Ο Ηλίας Λογοθέτης έχει τιμηθεί με βραβείο Υποστηρικτικού ρόλου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για την ερμηνεία του στην ταινία "Βαβυλωνία".

Αυτή είναι, φίλες και φίλοι, η μεγάλη διαδρομή του εκλιπόντος ηθοποιού μας. Μια ζωή αφιερωμένη στην τέχνη της υποκριτικής, την οποία, όπως είδαμε, υπηρέτησε από όλα τα δυνατά επίπεδα. Η ποικιλία των χαρακτήρων, που ερμήνευσε ήταν πράγματι εντυπωσιακή τόσο σε δραματικό όσο και κωμικό επίπεδο και μάλιστα σε διαφορετικά θεματικά είδη. Ο ρόλος όμως εκείνος, που ξεχώρισε ήταν ο διπλός ρόλος του στην ταινία "Το μόνον της ζωής του ταξείδιον", ως αφηγητής και ως παππούς.

Θα θυμόμαστε πάντα με αγάπη, αυτά τα υπέροχα εκφραστικά μάτια, το γλυκό του βλέμμα και εκείνη τη χαρακτηριστική του φωνή.


Καλό ταξίδι στο φως, Ηλία Λογοθέτη


Σχόλια

  1. Σπουδαίος άνθρωπος. Είχα την τύχη να τον δω στο "Αμάρτημα της μητρός μου" που όντως το είχε δουλέψει πολύ και είχε ταυτιστεί με το ρόλο του, αλλά και σε συναυλίες που συμμετείχε με τους Encardia, με τραγούδια της Κάτω Ιταλίας. Εκρηκτική προσωπικότητα, δεν θα ξεχάσω με πόσο πάθος χόρευε, εκτός σκηνής, με τη γυναίκα του τις ταραντέλες. Μεγάλη απώλεια το φευγιό του. Αν και νομίζω πως ήταν απ' τους ανθρώπους που δεν αφέθηκαν ποτέ στο γήρας, αλλά έζησε με πάθος και αγάπη ως την ύστατη ώρα.
    Υπέροχο το αφιέρωμά σου, Γιάννη μου. Πάντα είσαι συνεπής και άμεσος στις σημαντικές απώλειες που βιώνουμε στο χώρο της τέχνης.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δυστυχώς η φθορά του χρόνου, μάς οδηγεί να βιώνουμε μεγάλες απώλειες στο χώρο της τέχνης, Μαρία μου. Ο κύκλος κλείνει. Ευτυχώς ανοίγει ένας άλλος με ηθοποιούς, που ήδη έχουν κατοχυρώσει το δικό τους στίγμα και προσφορά.
      Ναι, ο Λογοθέτης ήταν από τους ανθρώπους, που τον έβλεπες γεμάτο ζωή, πραγματικά. Τον αγαπώ πάρα πολύ.
      Καλή Σαρακοστή, Μαρία μου και ευχαριστώ για το σχόλιό σου, κορίτσι μου.

      Διαγραφή
  2. Το αφιέρωμά σου Γιάννη μου τιμά τη μνήμη ενός σπουδαίου ηθοποιού με ταλέντο και χαρακτήρα, που όλοι αγαπήσαμε. Όλο και φτωχότερος ο καλλιτεχνικός κόσμος. Θα τον θυμόμαστε πάντα με αγάπη. Αιωνία του η μνήμη!
    Καλή αυριανή και Καλή Σαρακοστή Γιάννη μου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ναι, τον αγαπούσαμε πολύ, Αννίκα μου. Ήταν γεμάτος ζωή, χαμόγελο. Ήταν αεικίνητος και μέχρι τέλους έδινε το καλύτερο. Ευχαριστώ, καλή μου φίλη για τις γλυκές σου ευχές, ανταποδίδω.

      Διαγραφή
  3. Σπουδαίος ηθοποιός, με ιδιαίτερο παίξιμο, μπορούσε να αποδίδει με επιτυχία τον κάθε ρόλο. Εκπληκτικός στην απόδοση του έργου του Βιζυηνού, πιστεύω ότι αποτελεί σημείο αναφοράς. Χαίρομαι για το αφιέρωμα σου αυτό, για έναν πολύ αγαπημένο εργάτη της Τέχνης.
    Την Καλημέρα μου!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Και εγώ ευχαριστώ, με τη σειρά μου, Βασίλη μου για το σχόλιό σου, με το οποίο ταυτίζομαι απόλυτα. Έχεις απόλυτο δίκιο. Καλή Σαρακοστή, φίλε μου και ένα μπουκέτο ευχές εκ μέρους μου.

      Διαγραφή
  4. Τον ξεχώριζα για το εκρηκτικό κράμα ευγένειας, ευφυίας και ταλέντου. Γνήσιος Λευκαδίτης με μια ιδιαίτερη άρθρωση που σε έκανε να κρέμεσαι απ' τα χείλη του όταν μιλούσε για την ζωή του και ιδιαίτερα τα παιδικά του χρόνια. Βαθιά καλλιεργημένος άνθρωπος με τεράστια αγάπη για την Φύση. Ξεχωριστός. Μεγαλώνει η φτώχεια μας Γιάννη μου.
    Να είσαι καλά, σ' ευχαριστούμε για τον αφιέρωμα. Μας έφερες στο νου τόσα και τόσα.
    Καλά Κούλουμα με την οικογένεια.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μαρία μου, είχε μια ξεχωριστή φλόγα στο βλέμμα του. Και ένα πολύ δυνατό χαμόγελο. Ειδικά στα ύστερά χρόνια του. Φαινόταν ότι είχε μια ανεπτυγμένη αίσθηση καλλιέργειας σαν προσωπικότητα. Μεγάλη απώλεια, καλή μου φίλη.
      Ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια και το σχόλιο. Καλή Σαρακοστή, Μαρία μου.

      Διαγραφή
  5. Ωραίο αφιέρωμα για ένα νέο "φευγιό", Γιάννη μου.. Είχε το χάρισμα τού να σου τραβά την προσοχή, να τον παρακολουθείς μέσα από τη γαλάζια του ματιά, όσο και την ιδιαίτερη φωνή του. Μαζί με την παρακαταθήκη τών προσεγμένων επιλογών του, "κληρονομήσαμε" κι έναν γιο/ηθοποιό, αντάξιο τού πατέρα.. Καλό του ταξίδι..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αχ αυτά τα "φευγιά", Πέτρα μου. Θα μού πεις, φυσικός κύκλος της ζωής αν κάποιος φεύγει στο πλήρωμα του χρόνου. Στην περίπτωση του Λογοθέτη, μάς αφήνει πίσω του, στα χνάρια του, έναν υπέροχο ηθοποιό, που τιμάει την υποκριτική σε πολλαπλά επίπεδα.
      Χαίρομαι για το σχόλιό σου και την παρουσία σου, καλή μου φίλη. Την καλησπέρα μου.

      Διαγραφή
  6. Σπουδαίος ηθοποιός ... ας είναι αναπαυμένος. Εμένα δεν με στενοχωρεί οταν ο άνθρωπος φεύγει πλήρης ημερών. Ο Λογοθέτης θα μείνει αξέχαστος στο χρόνο. Σπουδαίος, μ'εκείνη τη χαρακτηριστική φωνή και το ταλέντο. Πηγαίος!
    Ωραίο αφιέρωμα Γιάννη μου
    Να σαι καλά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Και έχεις δίκιο, Άννα μου. Ο βιολογικός κύκλος, όταν κλείνει ομαλά, είναι φυσιολογικός. Συναισθηματικά, έτσι κι αλλιώς πονάει αλλά τουλάχιστον είναι απόρροια της φύσης. Θα τον θυμόμαστε πάντα με αγάπη και σεβασμό για την προσφορά του.
      Ευχαριστώ, Άννα μου, για τα καλά σου λόγια και το σχόλιο. Καλή Σαρακοστή, να έχουμε.
      Φιλιά.

      Διαγραφή
  7. συμπαθέστατος... Θε ός σχωρεσ' τον... Κρίμα που δεν τον είδαμε και σε παληές Ελληνικές ταινίες... Αλλά... δεν πειράζει...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Θα συμφωνήσω μαζί σου, Λαμπρινή μου. Θα είχε πάρα πολλά πράγματα να δώσει και στην περίοδο αυτή. Σε ευχαριστώ για το σχόλιο. Την καλησπέρα μου.

      Διαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις τελευταίου μήνα

Γιάννης Φέρτης: Για πάντα στον κόσμο της καρδιάς μας

Χρυσά ζευγάρια στο Ελληνικό σινεμά (Μέρος 3ο)

ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΑΡΑΣ και ....ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ