Ο Γιάννης Σπανός στον Κινηματογράφο


Γιάννης Σπανός

26 Ιούλη 1934-30 Οκτώβρη 2019

Γεννήθηκε και έφυγε στον τόπο που αγάπησε και μεγάλωσε, στο Κιάτο Κορινθίας

Ένας από τους μεγαλύτερους μουσουργούς που γνώρισε ποτέ η Ελληνική μουσική τέχνη.
Ένας άνθρωπος και δημιουργός που το όνομά του και η καλλιτεχνική του δημιουργία είναι συνώνυμη του μουσικού ρομαντισμού και της τρυφερότητας.
Ένας συνθέτης που πάνω του ακουμπήσαμε τα νεανικά μας καρδιοχτύπια όταν τα τραγούδια του, μέσα από το "ΝΕΟ ΚΥΜΑ" άγγιζαν σαν χάδι τα όνειρά μας, συνόδευαν τα ξενύχτια μας, τραγουδούσαν τους πρώτους μας έρωτες.


Από τότε που μας πήρε απ το χέρι στο "Μια αγάπη για το καλοκαίρι" έγινε για μας ο προσωπικός μας υμνωδός. Ο Συνθέτης που πάνω στη μουσική και στα τραγούδια του σταλάξαμε δάκρυα χαράς και λύπης και στα ακούσματά του ζωγραφίσαμε όνειρα και στιγμές.

Γενικά Βιογραφικά Στοιχεία

Γεννήθηκε στο Κιάτο στις 26/7/1934.
Αγάπησε τη μουσική από μικρό παιδί έχοντας την αδελφή του ως πηγή έμπνευσης μέσα στην οικογένεια. Ο πατέρας του γιατρός ήθελε να τον σπουδάσει δικηγόρο. Όμως ο Γιάννης ζήτησε ένα ταξίδι στην Ευρώπη. Ξεκίνησε στη Γαλλία και στη συνέχεια στο Παρίσι με τη θέληση να ακολουθήσει την αγάπη του, τη Μουσική.
Εκεί ξεκίνησε τη δημιουργία του ως συνθέτης. Μεγάλα ονόματα της Γαλλικής σκηνής:
Μπριζίτ Μπαρντό, Ζιλιέτ Γκρεκό, Σερζ Γκενσμπουργκ, τραγούδησαν συνθέσεις του.
Η Επιστροφή του στην Ελλάδα συνδέθηκε με το "Μια αγάπη για το καλοκαίρι" που αποτέλεσε και την θριαμβευτική του είσοδο στην δισκογραφία.
Καταξιώθηκε μέσα στο "Νέο Κύμα"

Ο Γιάννης Σπανός στον Ελληνικό Κινηματογράφο

Θα έμοιαζε εντελώς αφύσικο ένας συνθέτης της ποιότητας του Γιάννη Σπανού να μείνει έξω από τα δρώμενα του Ελληνικού Σινεμά.
Είχαμε την ευλογία, η μουσική του δουλειά να ντύσει πολλές από τις ταινίες που είδαμε και αγαπήσαμε.
Μάλιστα κάποια από αυτά του τα έργα άφησαν τη δική τους εποχή και λατρεύτηκαν όσο τίποτα.

Από το 1966 ως το 1977, μέσα σε 11 χρόνια ο μεγάλος συνθέτης γράφει μουσική για:
18 Κινηματογραφικές ταινίες

Μπορούμε να κάνουμε ένα πέρασμα από αυτά:

Στο τέλος παραθέτω ως ταξίδι στη μνήμη και στην νοσταλγία τις πιο μεγάλες κινηματογραφικές μουσικές στιγμές του συνθέτη και στην συνέχεια 

1966  "ΟΛΟΙ ΟΙ ΑΝΔΡΕΣ ΕΙΝΑΙ ΙΔΙΟΙ" κομεντί του Αλέκου Σακελλάριου

1966  "Ο ΓΥΡΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΣΤΡΑΤΙΩΤΗ" δράμα του Γιώργου Λόη

1969  "ΤΟ ΝΥΦΟΠΑΖΑΡΟ"  δράμα του Κώστα Ασημακόπουλου

1970  "ΣΚΙΕΣ ΣΤΗΝ ΑΜΜΟ" Αστυνομικό δράμα του Βασίλη Μαυρομμάτη

1972  "ΟΡΓΙΣΜΕΝΗ ΓΕΝΙΑ" δράμα του Μεμά Παπαδάτου

1972  "ΟΙ ΑΠΑΝΘΡΩΠΟΙ" Αστυνομικό δράμα του Παύλου Φιλίππου

1972  "ΕΚΒΙΑΣΤΑΙ" αστυνομικό δράμα του Παύλου Φιλίππου

1973  "ΤΟ ΣΥΜΠΟΣΙΟ" δράμα του Δημήτρη Κολλάτου

1973  "ΤΑΓΚΟ 2001" αστυνομικό δράμα του Κώστα Καραγιάννη

1973  "ΠΑΥΛΟΣ ΜΕΛΑΣ" ιστορικό δράμα του Φίλιππα Φυλακτού

1974  "ΕΓΚΛΗΜΑ ΣΤΟ ΚΑΒΟΥΡΙ" αστυνομικό δράμα του Κώστα Καραγιάννη

1977  "ΜΑΥΡΗ ΑΦΡΟΔΙΤΗ" του Παύλου Φιλίππου

1977  "ΚΛΕΙΣΤΟ ΠΑΡΑΘΥΡΟ" δράμα του Ερμή Βελλόπουλου







1967  "ΚΑΛΩΣ ΗΛΘΕ ΤΟ ΔΟΛΑΡΙΟ" η εξαίρετη κομεντί του Αλέκου Σακελλάριου




Σωτήρης Μουστάκας-Γιώργος Κωνσταντίνου τραγουδούν το πολύ τρυφερό τραγούδι της ταινίας.



1970  "ΟΜΟΡΦΕΣ ΜΕΡΕΣ" ερωτικό δράμα του Κώστα Ασημακόπουλου



Εδώ ο συνθέτης γράφει μια υπέροχη μουσική στην οποία κυριαρχεί ένα συγκλονιστικό τραγούδι, το οποίο γνώρισε στη συνέχεια τεράστια επιτυχία.

"Μη μου μιλάς γι αγάπη" λοιπόν..... ένα τραγούδι που δέθηκε με τις καρδιές μας και τη γλυκιά θλίψη της νιότης μας



Αλεξάνδρα Λαδικού-Γιώργος Τζώρτζης σε ένα τρυφερό γλυκόπικρο καρέ με τη φωνή της Δήμητρας Γαλάνη.
Το μουσικό θέμα σημάδεψε την ταινία αλλά και την δισκογραφία

1971  "ΕΚΕΙΝΟ ΤΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ"  ερωτικό δράμα του Βασίλη Γεωργιάδη


Η Μεγαλύτερη μουσική κινηματογραφική στιγμή του Γιάννη Σπανού. Ένα υπέροχης αισθητικής soundtrack που σαρώνει το πρώτο βραβείο στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.
Η Μουσική, τα τραγούδια με τις φωνές των Γιάννη Φέρτη και Αφροδίτης Μάνου, σφραγίζουν μια ολάκερη εποχή και ακόμα και σήμερα παραμένουν άσβηστη φλόγα στο ερωτικό λυρικό τραγούδι.



"Σαν με κοιτάς"
Δεν χρειάζονται σχόλια για αυτό το μουσικό δημιούργημα!



"Ένα καλοκαίρι" με τη φωνή της Αφροδίτης Μάνου.
Ύμνος

Λάκης Κομνηνός-Έλενα Ναθαναήλ 
Ένα τρυφερό ζευγάρι σε ένα ερωτικό δράμα



"Στα κύματα" Μουσικό θέμα



1972  "ΕΡΩΤΙΚΗ ΣΥΜΦΩΝΙΑ" του Κώστα Καζάκου

Ένα ακόμα υπέροχο ερωτικό δράμα σε σενάριο Τζένης Καρέζη, που ο Γιάννης Σπανός δίνει τον καλύτερο εαυτό του με μια μουσική που πραγματικά καθηλώνει συναισθηματικά και συγκινεί.


.
Τζένη Καρέζη σε ρεσιτάλ ερμηνείας σε διπλό ρόλο, μουσική μυσταγωγία



Συναισθηματική ανατριχίλα

1972  "ΑΝΑΖΗΤΗΣΙΣ" ερωτικό αστυνομικό του Ερρίκου Ανδρέου



Ένα κοσμοπολίτικο φιλμ στο οποίο επίσης ο μεγάλος μουσικός προσέθεσε την προσωπική του σφραγίδα



Η Μαρία Δημητριάδη τραγουδά το εξαίρετο μουσικό θέμα της ταινίας



Αυτός, φίλες και φίλοι, ήταν ο μεγάλος Γιάννης Σπανός στον Κινηματογράφο μας.
Κρατάμε στην καρδιά μας την μνήμη, το πέρασμα αλλά και την παρακαταθήκη του μεγάλου δημιουργού.








Σχόλια

  1. Γιάννη μου, για τον Σπανό δεν υπάρχουν λόγια. Θα σου σχολίαζα το "Καλώς τα ναυτάκια τα ζουμπουρλούδικα" όμως είχες στο τέλος της ανάρτησής σου το τραγούδι με τη συγκλονιστική φωνή της Μαρίας Δημητριάδη. Έβαλα το βίντεο να παίζει και το μυαλό ταξίδευε. Αν ήξερες πόσες αναμνήσεις μου φέρνει αυτό το τραγούδι... Στιγμές... Αχ, Γιάννη μου. Σ΄ευχαριστώ για το ταξίδι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μία μου,
      και εγώ σε ευχαριστώ αγαπημένη μου φίλη για τα όμορφα και υπέροχα αισθήματά σου. Χαίρομαι ιδιαίτερα αν κατάφερα να φέρω στο νου σου όμορφες στιγμές. Στέλνω τα φιλιά και τις ευχές μου.

      Διαγραφή
  2. Έφυγε, πέταξε αθόρυβα όπως αξίζει σε μια ρομαντική και ευγενική ψυχή. Τυχερός όποιος τον γνώρισε και πήρε από την ταπεινότητά του.
    Υπέροχο το αφιέρωμα Γιάννη μου, θέλω μόνο να αναφέρω πως το "Μη μου μιλάς γι αγάπη" Έγινε κάποια στιγμή "Βροχή και σήμερα" πάλι με την Γαλάνη που είναι λατρεμένο μου. Το έφερα... https://www.youtube.com/watch?v=lJeQO_3HBsU
    Καλή σου μέρα καλέ μου φίλε να είσαι καλά!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Βιργινία μου καλησπέρα σου,
      πράγματι έτσι είναι με το τραγούδι που αναφέρεις. Το "Βροχή και σήμερα" ήταν από τα πρώτα τραγούδια που έπαιξα στο αρμόνιο καλή μου φίλη εν έτει κάπου στα 1979-82. Το λατρεύω.
      Όσον αφορά το κινηματογραφικό κομμάτι, μου έγινε κάτι σαν βίωμα, σαν σόκ καθώς με επηρέασε πάρα πολύ συναισθηματικά μαζί με το θέμα της ταινίας.
      Σε ευχαριστώ καλή μου φίλη. Στέλνω χαιρετίσματα και ευχές.

      Διαγραφή
  3. Υπέροχο αφιέρωμα για έναν από εκείνους, που σημάδεψαν τα ανεπίστρεπτα νιάτα μας... Πρωινή Νοσταλγία!
    Την Καλημέρα μου, Γιάννη!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Βασίλη μου,
      καθώς λες, τα νιάτα μας φίλε! Εκείνη την συγκλονιστική εποχή του "Νέου κύματος", που πέρασε και άφησε τη σφραγίδα της πάνω στην καρδιά μας. Ανάμεσά της ο Γιάννης Σπανός, κορυφαίος και γεμάτος λυρισμό.
      Καλή Κυριακή αγαπητέ φίλε και να έχεις όμορφη μέρα εύχομαι.

      Διαγραφή
  4. Mας το 'σκασε κι αυτός. Άλλη μια θέση κενή, δίπλα σε κείνη του Μαχαιρίτσα, του Μάνου Ελευθερίου...
    Πολυαγαπημένα τα τραγούδια του, κλάψαμε και ερωτευθήκαμε, όπως το γράφεις πολύ καλά Γιάννη.
    Λέω όμως πως έζησε μια δημιουργική και όμορφη ζωή που τα παράγωγά της, τα μουσικά, θα συνεχίζουν να τα χαίρονται οι επόμενες γενιές.
    Τον τίμησες όπως του άξιζε!
    Σ'ευχαριστούμε Γιάννη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μαρία μου καλησπέρα σου,
      Ναι! Όχι απλά έζησε, όχι απλά δημιούργησε, άφησε πίσω του μια τεράστια κληρονομιά. Μια παρακαταθήκη πάνω στην οποία μπορεί να δουλέψει η Ελληνική μουσική.
      Ήταν ο αγαπημένος μου συνθέτης Μαρία. Μεγάλωσα με αυτόν, ερωτεύτηκα, έκλαψα, γέλασα. Ένα μεγάλο κομμάτι της ζωής μας.
      Καλή βδομάδα και ευχαριστώ αγαπημένη μου φίλη.

      Διαγραφή
  5. Πολύ τρυφερό το αφιέρωμα σου, πραγματικά η δύναμη που έδωσε με τη μουσική του σε Ελληνικές ταινίες ήταν μια πνοή ζωής μέσα μας, γινόμασταν εμείς οι πρωταγωνιστές των δικών μας ερώτων, ονείρων. Άλλαζαν οι εικόνες, ξεφεύγαμε από το σενάριο και φτιάχναμε το δική μας ιστορία, με τα ίδιο όμως σάουντρακ.
    Για μένα προσωπικά η κραυγή της φίλης μου Πένης Ξενάκη στο διαδίκτυο μου έκοψε την ανάσα...
    ------>----@

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα κορίτσι μου.
      Ναι, η Πένη έγραψε κάτι συγκλονιστικό. Το διάβασα. Όπως τα λες είναι Μάνια μου. Η Μουσική του και στις ταινίες και στα τραγούδια, μας ταξίδεψε πέρα μακριά. Μας έβαλε σε κίνηση, σε ζωή, σε συναισθήματα.
      Ευχαριστώ καλή μου και εύχομαι μια όμορφη βδομάδα.

      Διαγραφή
  6. Ένας ταλαντούχος, σεμνός, ευαίσθητος, προσηνής, αριστοκρατικός συνθέτης που οι νότες του έδωσαν ένα μοναδικό ηχόχρωμα σε ότι αγαπήσαμε στα πρώτα δειλά ερωτικά σκιρτήματα. Λάτρεψα τη μουσική του, παθιάστηκα με τα τραγούδια του, σιγοτραγούδησα, έκλαψα, ονειρεύτηκα, επηρεάστηκα απ’ τις μελωδίες του.
    Η ίδια η ζωή κλεισμένη στα τραγούδια και τις μελωδίες του που δεν ξεχωρίζει την ψυχή απ’ τις αισθήσεις.
    Γιάννη μου υπέροχο αφιέρωμα για ένα μεγάλο δημιουργό
    Καλό βράδυ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Συνταξιδιώτες λοιπόν Αννίκα σου σε αυτό το υπέροχο ταξίδι που μας χάρισε. Ένα ταξίδι αλησμόνητο. Ένα κρεσέντο λυρισμού και ευαισθησίας. Σε άλλες εποχές και μέτρα. Ας αποτελέσει για τους νεώτερους δημιουργούς πηγή μάθησης και έμπνευσης.
      Σε ευχαριστώ πολύ Αννίκα μου. Καλή σου βδομάδα.

      Διαγραφή
  7. Άλλη μια από τις ωραίες παρουσιάσεις σου Γιάννη. Ευχαριστούμε πολύ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Και εγώ σε ευχαριστώ Ειρήνη μου για το χρόνο και την παρουσία σου. Να είσαι καλά καλή μου φίλη. Καλή βδομάδα.

      Διαγραφή
  8. Ίσως να έδωσε μαθήματα ήθους και ταπεινότητας στους σύγχρονους συναδέρφους του, το σίγουρο είναι πως θα μείνει αθάνατος μέσα απ' το έργο του. Τα τραγούδια του Σπανού και του Πλέσσα είναι αυτά που μας μεγάλωσαν, σημάδεψαν τις μνήμες μας και ακούγονται διαχρονικά σ' όλες τις ηλικίες.
    Εκείνο που πάντα θαύμαζα απεριόριστα στον Σπανό, είναι το χιούμορ και το χαμηλό προφίλ που διατηρούσε. Αν και είχε κάθε λόγο να κομπάζει και να γίνεται μαϊντανός στις τηλεοράσεις, όπως τόσοι άλλοι.
    Συγχαρητήρια Γιάννη και γι αυτό το αφιέρωμα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μαρία μου καλησπέρα,
      ξεκινώ από αυτό το τελευταίο που αναφέρεις. Ουδέποτε ο Σπανός "απασχόλησε" την τηλεοπτική επικαιρότητα. Ουδέποτε διεκδίκησε ή πίεσε για προβολή. Εδώ και χρόνια έστεκε σεμνός διακριτικά πίσω από το προσκήνιο.
      Ως δίδυμο δε με τον Πλέσσα αποτελούν μέρος του "βαρύ πυροβολικού" της Ελληνικής μουσικής σκηνής.
      Με τα τραγούδια του μεγάλωσα, ενηλικιώθηκα, ερωτεύτηκα Μαρία.
      Σε ευχαριστώ πολύ για την παρουσία και το σχόλιο καλή μου φίλη.
      Τα φιλιά μου.

      Διαγραφή
  9. Πολλά δεν ήξερα για τον εκλιπόντα, τα οποία έμαθα χάρη στο αφιέρωμά σου.
    Ναι, τα τραγούδια τα ήξερα, αλλά μέχρι εκεί.
    Μιλ μερσί για όσα μου μαθαίνεις κύριε Πιτ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ευχαριστώ Αρτίστα μου για τα καλά σου λόγια. Σημασία έχει το έργο του, η θύμησή του, η παρουσία του. Αυτή μετράει στη ζωή μας. Στέλνω την αγάπη μου και τις ευχές μου αγαπητή μου φίλη.

      Διαγραφή
  10. Έλα Τζον, έκανα μια βόλτα από εδώ. Ναι, καλός ο Σπανός, λυρικός, θα έλεγα...ήσυχη μουσική! όσο αυτό κι αν είναι σχήμα οξύμωρο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα Κώστα μου. Πραγματικά αυτή η λυρική γαλήνη χαρακτήριζε τη μουσική του φίλε μου. Σε ευχαριστώ πολύ. Να είσαι καλά και όμορφη συνέχεια.

      Διαγραφή
  11. Ο άνθρωπος "κέντησε" τόσα χρόνια με τόσες επιτυχίες, και πέρα από το σινεμά, μην ξεχνάμε ότι είναι εκείνος που καθιέρωσε και τον όρο "νέο κύμα". Από τους πολύ αγαπημένους μου.. Καλό του ταξίδι, ο ίδιος θα μείνει αιώνιος σαν τις αμέτρητες επιτυχίες του.. 🎈

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αυτό ακριβώς το "Νέο κύμα" είναι που μας γαλούχησε, τουλάχιστον τη δική μου γενιά Πέτρα. Εκεί συναντηθήκαμε μαζί του, εκεί ταυτιστήκαμε με τη μουσική του. Και βέβαια από τις μεγάλες του δουλειές στον Κινηματογράφο.
      Σε ευχαριστώ για την παρουσία και το σχόλιο. Να περνάς καλά σου εύχομαι κοπέλα μου.

      Διαγραφή
  12. ενα υπεροχο αφιερωμα σε μια ακρως δημιουργικη προσωπικοτητα, οπως του αξιζε!
    μπραβο Γιαννη μου!

    εχεις την καλημερα και την αγαπη μου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δικαιωματικά θαρρώ Κική μου κερδίζει την εκτίμηση και τον σεβασμό μας ο Σπανός!
      Σε ευχαριστώ αγαπημένη μου φίλη. Να είσαι καλά με όμορφη ημέρα.

      Διαγραφή
  13. Μέγας! Μέγιστος! Μας έκανε να τραγουδάμε όλες τις επιτυχίες του χτίζοντας αναμνήσεις στο πέρασμα των χρόνων. Ακόμη τραγουδάμε Σπανό. Και θα μείνει αιώνια στο Πάνθεον των μεγάλων Μουσικών.
    Συγνώμη για την αργοπορία του σχολιασμού μου. Ξέρεις...
    Φιλιά πολλά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Άννα μου τι λες τώρα! Για πια αργοπορία μιλάς κοπέλα μου, αλίμονο. Αυτό έλειπε να βάλουμε και άγχος και στις απαντήσεις στα μπλογκ.
      Ναι, ο Σπανός μας πήρε απ το χέρι και γέμισε τη ζωή μας ομορφιά και συναισθήματα. Του οφείλουμε πολλά.
      Να είσαι καλά Άννα μου, γερή και με κουράγια πολλά. Σε φιλώ και ευχαριστώ.

      Διαγραφή
  14. Αφιέρωμα πολλών αστέρων! Είναι εντυπωσιακό το πόσα διαφορετικά στυλ έχει καλύψει η μουσική του. Καλοτάξιδος να είναι και ωραία αρχίσουν μετά το θάνατο. (το πιστεύω ακράδαντα αυτό)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πολλά στυλ ναι Χριστίνα. Αλλά πάντα η μουσική του είχε ένα "γλυκό μελωδικό" ύφος που σε συγκινούσε. Και πιστεύω θα το κάνει για πάντα στις καρδιές μας.
      Ευχαριστώ καλή μου φίλη. Να είσαι καλά.

      Διαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις τελευταίου μήνα

Χρυσά ζευγάρια στο Ελληνικό σινεμά: Δεκαετία 1960-Μέρος 1ο

Ηλίας Λογοθέτης: Στο δρόμο της αθανασίας

"ΑΝΤΙΓΟΝΗ" του Γιώργου Τζαβέλλα. Το Αρχαίο δράμα στον ελληνικό κινηματογράφο