ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ: "LUDLOW" ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΣΤΟΥΣ ΠΟΛΕΜΟΥΣ ΤΟΥ ΑΝΘΡΑΚΑ


Φίλες και Φίλοι
Καλό Μήνα και 
Καλή-Αγωνιστική Εργατική Πρωτομαγιά

Ξέρουμε ότι η μεγάλη ημέρα της Εργατικής Τάξης παγκόσμια αποτελούσε ανέκαθεν ανεξάντλητη πηγή έμπνευσης για την Τέχνη.
Ο Κινηματογράφος δεν θα μπορούσε να απουσιάσει από αυτό το μεγάλο "Παρών" σε αυτήν την ιστορική αναφορά.

Δεκάδες Κινηματογραφικές ταινίες, στην ιστορική Κινηματογραφική διαδρομή, έχουν τιμήσει την Ημέρα των Αγώνων του Εργατικού Κινήματος. 
Κάθε μια από αυτές με τον δικό της τρόπο.

Τιμώντας τη Μνήμη και την Παρακαταθήκη των αγώνων της παγκόσμιας Εργατιάς, εδώ στο CINEFIL θα κάνω μια αναφορά σε ένα ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ που τίμησε με τον καλύτερο τρόπο, την Εργατική Πρωτομαγιά.



Ο ΛΕΩΝΙΔΑΣ ΒΑΡΔΑΡΟΣ 

γράφει το Σενάριο και Σκηνοθετεί το ιστορικό Ντοκιμαντέρ

"LUDLOW ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΣΤΟΥΣ ΠΟΛΕΜΟΥΣ ΤΟΥ ΑΝΘΡΑΚΑ"

Σας καλώ να πάμε στην Ιστοσελίδα της σχετικής παραγωγής εδώ: 

Το Ντοκιμαντέρ

και να δούμε μαζι αναλυτικά την εξαίρετη αυτή δημιουργία που τάραξε με την παρουσία της τα νερά των ιστορικών Κινηματογραφικών αναφορών για τους αγώνες της Εργατικής Τάξης

  
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Πρεμιέρα:  7 Απρίλη 2016

Παραγωγή:  Μη κερδοσκοπική εταιρεία "Αποστόλης Μπερδεμπές  "

Σενάριο-Σκηνοθεσία:  ΛΕΩΝΙΔΑΣ ΒΑΡΔΑΡΟΣ

Κινηματογράφιση:  ΠΡΟΚΟΠΗΣ ΔΑΦΝΟΣ

Μοντάζ:  ΞΕΝΟΦΩΝΤΑΣ ΒΑΡΔΑΡΟΣ

Αφηγητής:  ΡΗΓΑΣ ΑΞΕΛΟΣ

Παραγωγοί:  ΦΡΟΣΩ ΤΣΟΥΚΑ, ΣΤΕΦΑΝΟΣ ΠΛΑΚΑΣ, ΛΙΝΑ ΓΟΥΣΙΟΥ


ΤΟ ΘΕΜΑ

Το ντοκιμαντέρ αφηγείται την ιστορία των Ελλήνων μεταναστών που κατέληξαν Εργάτες στο μακρινό Κολοράντο των ΗΠΑ, στις αρχές του περασμένου αιώνα, να δουλεύουν κάτω από απάνθρωπες συνθήκες στα ορυχεία του Ροκφέλερ και του συναφιού του και που μαζί με χιλιάδες άλλους, κύρια Ιταλούς συντρόφους τους,  ξεσηκώθηκαν, μετά τη Σφαγή του Ludlow, παίρνοντας τα όπλα για να υπερασπιστούν τη ζωή τους και το δίκιο τους.

ΠΩΣ ΒΡΕΘΗΚΑΝ ΕΚΕΙ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ και ΙΤΑΛΟΙ ΕΡΓΑΤΕΣ
 
 
Μετά από μια μεγάλη απεργία στο Κολοράντο το 1903, οι εταιρείες άνθρακα αποφάσισαν πως έπρεπε να αλλάξουν τη σύνθεση του Αγγλόφωνου εργατικού τους δυναμικού, στρατολογώντας από την Νοτιοανατολική Ευρώπη εργάτες με διαφορετικές μητρικές γλώσσες, ώστε να μην μπορούν να συνεννοηθούν για να οργανωθούν και να απεργήσουν.
Στείλαν λοιπόν τους πράκτορές τους να βρουν κατάλληλους υποψήφιους και να τους παραδώσουν, δεμένους με ένα συμβόλαιο και ένα χρέος - το εισιτήριο τους - στις αγκάλες των εταιρειών στο μακρινό Κολοράντο, κάτω από μια μορφή εργασιακής σχέσης που επινοήθηκε με την ανακάλυψη του Νέου Κόσμου, την «επι συμβάσει δουλεία» (indentured servitude), που ήταν η μορφή δουλείας που χρησιμοποιήθηκε για τη μεταφορά στην Αμερική των φτωχών της Ευρώπης - σε αντίθεση με την καθαρή δουλεία που επιβλήθηκε στους κατοίκους της Αφρικής.
Ακούσαμε για πρώτη φορά τον όρο indentured servitude από τον δικαστή Chris Melonakis, εγγονό ανθρακωρύχων και από τους δυό παππούδες του, όταν μας μίλησε για τις συνθήκες που αντιμετωπίζανε τότε οι μετανάστες.   Αν και αυτή η πρακτική ήταν πλέον παράνομη στις ΗΠΑ στα 1900, οι μετανάστες χωρίς γλώσσα, χωρίς χρήματα και χωρίς επαφή με τον έξω κόσμο, δεν μπορούσαν να διεκδικήσουν το δίκιο τους.  Η οργάνωση στο συνδικάτο ήταν ο μόνος δρόμος.


ΤΙ ΗΤΑΝ Ο ΠΟΛΕΜΟΣ ΤΟΥ ΑΝΘΡΑΚΑ

Oι Πόλεμοι του Άνθρακα ήταν ένοπλες ταξικές αναμετρήσεις στα ορυχεία της Αμερικής στην περίοδο 1890-1930. Αιτία τους ήταν οι άθλιες συνθήκες ζωής και εργασίας των ανθρακωρύχων. Αρχικά ξεσπούν στην εξαθλιωμένη περιοχή των Απαλαχίων και στις αρχές του 20ου αιώνα εμφανίζονται στο Κολοράντο και αργότερα σε άλλες πολιτείες.

 Ο Πόλεμος του Άνθρακα του Κολοράντο 1913-14 αναφέρεται σε τρία σημαντικά ιστορικά γεγονότα: την Απεργία του Λάντλοου (Σεπτέμβριος 1913-Δεκέμβριος 1914), τη Σφαγή του Λάντλοου (20 Απριλίου 1914) και τον Πόλεμο των 10 Ημερών (22 Απριλίου - αρχές Μαίου 1914).

 Οι δύο αντιμαχόμενες πλευρές ήταν από τη μια, το Συνδικάτο των Ενωμένων Ανθρακωρύχων Αμερικής (UMWA - United Mine Workers of America ) και από την άλλη ο συνασπισμός των Εταιρειών Άνθρακα - υπο την ηγεσία του Ροκφέλερ - με την Πολιτειακή Εθνοφρουρά.


Το Ντοκιμαντέρ αυτό, φίλες και φίλοι, είναι πραγματικά συγκλονιστικό και αποκαλυπτικό.
Συγκλονιστικό γιατί αποκαλύπτει με ανάγλυφο τρόπο τον κτηνώδη τρόπο με τον οποίον πλούτισαν οι "μεγάλες"μορφές της πλουτοκρατίας στις ΗΠΑ, που μετά δεν "λησμόνησαν" να παραστήσουν και τους ...φιλάνθρωπους.
Αποκαλυπτικό γιατί αναδεικνύει το ζήτημα των ΕΡΓΑΤΩΝ ΜΕΤΑΝΑΣΤΩΝ σε κάθε χώρα, το ρόλο τους από τότε, στις αρχές του 20ου αιώνα, κάτι που αποτελεί ΜΑΘΗΜΑ για τους σύγχρονους Έλληνες και τον τρόπο που προσεγγίζουν τους ξένους εργάτες.

Νομίζω ότι η ΕΡΓΑΤΙΚΗ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ βρίσκει σε αυτό το ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ μια μεγάλη Τιμή αλλά συνάμα και μια ΣΥΓΚΡΟΤΗΜΕΝΗ ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ.
 Και βέβαια να επισημάνουμε ότι το Ντοκιμαντέρ έχει διάρκεια 71', είναι έγχρωμο και Τιμήθηκε με πάρα πολλές διακρίσεις σε Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ (3 βΡΑΒΕΊΑ).


 


Σχόλια

  1. Έχω ακούσει και διαβάσει τόσα για αυτό, αλλά δεν τό έχω δει, δυστυχώς. Ελπίζω να πετύχω κάποια προβολή.
    Ωραία αναφορά, Γιάννη,καλό μήνα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αν σου πω Αλεξάνδρα τώρα ότι το είχε στην ΕΡΤ2 στις 30/4 και εγώ νόμιζα ότι ήταν στις 1/5 και δεν το είδα τι θα πεις....Άστα πανάθεμά το.
      Που να το βρεις τώρα. Δύσκολα.
      Καλή βδομάδα κοπέλα μου.

      Διαγραφή
  2. Κάλλιο αργά έμαθα κι εγώ σήμερα όσα μας παραθέτεις Γιάννη μου.
    Σε ευχαριστώ πολύ και καλό σου μήνα! Καλημέρα και καλό σ/κ :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ένα μπουκέτο ευχές και για σένα Πέτρα μου. Να είσαι καλά. Σε ευχαριστώ πολύ. Κρατάμε την ιστορία και τις μνήμες μας.

      Διαγραφή
  3. Μ' έπιασες αδιάβαστη, αλλά σ' ευχαριστώ πολύ για την ενημέρωση. Το σημειώνω μήπως το βρω κάπου.
    Καλό μήνα - έστω και καθυστερημένα - και καλό Σαββατοκύριακο, Γιάννη!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μαργαρίτα μου αν το βρεις, το ανεβάζεις για να μπορέσουμε να το δούμε. Καλό μήνα κορίτσι μου και να περνάς όμορφα.
      Σε ευχαριστώ πολύ.

      Διαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις τελευταίου μήνα

"Οι Μαύροι Πίνακες" ένα αριστούργημα στη μικρή οθόνη

Κλασικά αριστουργήματα της λογοτεχνίας στον κινηματογράφο: "Ανεμοδαρμένα ύψη" της Έμιλυ Μπροντέ

"Ο Θάνατος θα ξανάρθει" του Ερρίκου Θαλασσινού. Ταινία σταθμός στο Ελληνικό Αστυνομικό Noir