ΦΙΛΟΠΟΙΜΗΝ ΦΙΝΟΣ: Ο "ΠΑΤΡΙΑΡΧΗΣ" του ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ


ΦΙΛΟΠΟΙΜΗΝ ΦΙΝΟΣ

Ο "ΠΑΤΡΙΑΡΧΗΣ" του ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ

Συζητάμε φίλες και φίλοι για τον Ελληνικό Κινηματογράφο. Βλέπουμε δεκάδες ταινίες του, κάνουμε αναφορές σε σχολές, μιλάμε για τον μεγάλο και πλούσιο θησαυρό των Ελλήνων Ηθοποιών που τον υπηρέτησαν....

Αναρωτηθήκαμε που "πατάνε" όλα αυτά ; σκέφτήκαμε λιγουλάκι πάνω σε πια θεμέλια χτίστηκε αυτό το λαμπερό οικοδόμημα του Κλασικού Κινηματογράφου ;

ΟΧΙ.....! δεν θα μηδενίσω, μήτε θα σκιάσω το όνομα, την αυτοθυσία, το όραμα, τον αγώνα, πολλών παραγωγών, δημιουργών που έστησαν τις δικές τους παραγωγές:

Τον μεγάλο ΓΙΩΡΓΟ ΛΑΖΑΡΙΔΗ, τους Αδελφούς Ρουσσόπουλους, την ΣΠΕΝΤΖΟΣ ΦΙΛΜ, ο Κώστας Καραγιάννης, ο Καρατζόπουλος, ο Κλέαρχος Κονιτσιώτης, ο Απόστολος Τεγόπουλος, η ΑΝ ΖΕΡΒΟΣ, οι Αδελφοί Γαζιάδη, ο Ντίμης Δαδήρας και άλλοι που λησμονώ ίσως.

Κανείς δεν παραγνωρίζει τη συμβολή τους στη δημιουργία του Ελληνικού Κινηματογράφου.

Όμως, η μεγάλη αλήθεια είναι ότι, ο Ορθολογικά χτισμένος και σε Ευρωπαϊκά πρότυπα οργανωμένος και δομημένος Ελληνικός Κινηματογράφος οφείλει την ύπαρξή του στον
ΦΙΛΟΠΟΙΜΕΝΑ ΦΙΝΟ και κατά συνέπεια στην
FINOS FILMS που δημιούργησε.


Με βάση λοιπόν αυτή τη μεγάλη αλήθεια, θεωρώ ότι έχει "αργήσει" πολύ ένα ΑΦΙΕΡΩΜΑ στον άνθρωπο που μας χαρίζει δεκαετίες τώρα ώρες ατέλειωτου Κινηματογράφου, αναπόσπαστου μέρους της καθημερινής μας ζωής.

Από την άλλη θεωρώ, ότι η απόπειρα ενός τέτοιου αφιερώματος σε αυτήν ακριβώς τη μορφή, εγείρει τεράστια ΕΥΘΥΝΗ σε σημείο που προκαλεί δέος η συγκρότησή του.


Επίσης ένα τέτοιο αφιέρωμα, που, προσωπικά, νιώθω άμεσα, εκ του αντικειμένου, την ανάγκη να κάνω, απαιτεί να "πατήσεις" πάνω σε μια σοβαρή Πηγή:

Και θεωρώ, ότι η Πηγή αυτή δεν μπορεί να είναι άλλη εκτός από αυτήν ακριβώς της ίδιας της δημιουργίας του μεγάλου "ΠΑΤΡΙΑΡΧΗ".

Το αφιέρωμα λοιπόν αυτό κάνει χρήση από το ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΥΛΙΚΟ, και το ΑΡΧΕΙΟ που ελεύθερα διατίθεται στο Διαδίκτυο από την επίσημη ιστοσελίδα της
FINOS FILMS




και είναι κάτι για το οποίο, ο κόσμος του Ελληνικού Σινεμά είναι ευγνώμων στην ελεύθερη παροχή υλικού.

Πάμε λοιπόν στο ταξίδι μας στον ΦΙΝΟ όλων των Ελλήνων.....




ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ

Ο Φιλοποίμην Φίνος γεννήθηκε στις 26/1/ 1908 στην Τιθορέα Λοκρίδος. 

Η οικογένειά του εγκαταστάθηκε στην Αθήνα, όταν ο ίδιος ήταν ακόμα σε νηπιακή ηλικία. Ο πατέρας του, αν και γιατρός, είχε γίνει ένας από τους πιο γνωστούς κινηματογραφικούς επιχειρηματίες.

 Είχε κινηματογραφικές αίθουσες στην Αθήνα και την επαρχία, με πιο γνωστή το Αλκαζάρ, το μεγαλύτερο και σπουδαιότερο θερινό σινεμά της Αθήνας. Ένα μέρος που αποτελεί σημείο αναφοράς στην πορεία του Φιλοποίμενα, αφού εκεί δέχθηκε τα πρώτα ερεθίσματα της  έβδομης τέχνης, εκεί άρχισε να οραματίζεται...

Μπήκε εσωτερικός μαθητής στην Ιόνιο Σχολή, αλλά αποφοίτησε από το δημόσιο σχολείο «Αθηναϊκό Λύκειο Μεγαρέως» στο Παγκράτι. Από παιδί, είχε πολλές ανησυχίες και ποικίλα ενδιαφέροντα.

 Αγαπούσε την υποκριτική τέχνη και μάλιστα οργάνωσε με συνομήλικους εφήβους  έναν ερασιτεχνικό και ψυχαγωγικό σύλλογο, τη «Νεολαία», με τον οποίο έδωσαν μερικές θεατρικές παραστάσεις στο θέατρο Κοτοπούλη.

 Παράλληλα, του άρεσε πολύ η λογοτεχνία και από τα μαθητικά του χρόνια ακόμα ασχολήθηκε με τη δημοσιογραφία. Ίσως αυτό να ήταν και το εφαλτήριο της απόφασής του να ακολουθήσει θεωρητικές σπουδές, σπουδάζοντας νομικά στην Αθήνα και ολοκληρώνοντας με ένα μεταπτυχιακό πολιτικών επιστημών στη Γερμανία.

Από παιδί ακόμα αισθανόταν δέος μπροστά στα μηχανήματα του Αλκαζάρ, τη μαγεία και την έκφραση που ανέδιδαν στην κινηματογραφική εικόνα.

ΤΑ ΝΕΑΝΙΚΑ ΧΡΟΝΙΑ

 Κατά τη διάρκεια των σπουδών του, εργαζόταν εκεί ως μηχανικός προβολής. Στην καμπίνα προβολής του Αλκαζάρ σφυρηλατήθηκε η παθιασμένη σχέση του με τον κινηματογράφο και την τεχνική του. 

Αν και οι σπουδές του αποτελούσαν μεγάλο εφόδιο για λαμπρή καριέρα, ωστόσο δεν στάθηκαν ικανές να του σιγάσουν αυτό το πάθος και τη λαχτάρα του να κατακτήσει και να εξελίξει την εμβρυακή τότε έβδομη τέχνη στην Ελλάδα. 

ΟΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΕΣ του ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ

Η ακαταμάχητη επιθυμία του να κάνει κτήμα του οτιδήποτε σχετιζόταν με το τεχνικό μέρος του κινηματογράφου, τον οδήγησε στην επίμονη μελέτη φυσικής, οπτικής και μηχανικής, ώστε να διευρύνει τις γνώσεις του και να τις εφαρμόζει διαλύοντας και ξανασυνθέτοντας κάθε μηχάνημα που έπεφτε στα χέρια του. 

Κάπως έτσι του βγήκε και το προσωνύμιο «Ο ΚΑΤΣΑΒΙΔΑΚΙΑΣ», αφού πάντοτε κουβαλούσε το αγαπημένο του κατσαβίδι για να επιδιορθώσει κάποια μηχανή.


Το 1930, πριν ακόμα ολοκληρώσει τις σπουδές του, κατάφερε να δημιουργήσει και να εγκαταστήσει μηχάνημα ήχου στο Αλκαζάρ. 

Η επόμενη πρόκληση του Φίνου ήταν να κατασκευάσει ηχοληπτικό μηχάνημα, που θα έδινε τη δυνατότητα να δημιουργηθούν πρωτογενώς ομιλούσες ταινίες χωρίς ντουμπλαρισμένο ήχο. 

Αυτή η τεχνική φάνταζε αδύνατη ως και ουτοπική εκείνη την εποχή, αφού τα μέσα που διέθετε η χώρα μας ήταν από πενιχρά έως ανύπαρκτα. 

Με όπλο την πίστη του και κινητήριες δυνάμεις το πάθος και τις γνώσεις του, ο Φίνος κατόρθωσε με την πολύτιμη αρωγή του φίλου του ηλεκτρονικού Ιωάννη Σαλίβερου να κατασκευάσει το 1935 σύγχρονο ηχοληπτικό μηχάνημα.

 Οι δυο τους, μαζί με τον Νόβακ και τον Παρασκευά, ξεκίνησαν το γύρισμα της ταινίας «Νερωμένο Κρασί», η οποία όμως δεν ολοκληρώθηκε ποτέ.

Ο Φίνος δεν το έβαλε κάτω. Πείσμωσε και έβαλε πλώρη για την πρώτη ομιλούσα ελληνική ταινία! 

Το 1938, ίδρυσε τα «Ελληνικά Κινηματογραφικά Στούντιο» στο Καλαμάκι, παρέα με τους Σκούρα, Προβελέγγιο, Χλοΐδη, και τους αδελφούς Δριμαρόπουλους και όλοι μαζί, ακούραστοι εργάτες, πέτυχαν τον πολυπόθητο στόχο τους.

 Τον Απρίλιο του 1940 βγήκε στους κινηματογράφους η ταινία «Το Τραγούδι Του Χωρισμού». Το σενάριο ήταν του Δημήτρη Μπόγρη, ενώ ο Φίνος, εκτός από υπεύθυνος για τα τεχνικά ζητήματα, ήταν και σκηνοθέτης της ταινίας, για πρώτη και τελευταία φορά. Αν και σήμερα η συγκεκριμένη ταινία έχει ιστορική αξία, τα αποτελέσματα τότε δεν ήταν τα προσδοκώμενα. 

Ωστόσο, αυτή η αποτυχία δεν ήταν ικανή να ανακόψει την πορεία του μεγάλου δημιουργού. Tο πάθος του για δημιουργία και το όραμά του για σύγχρονο ελληνικό κινηματογράφο θα χαλυβδωθούν ακόμη περισσότερο, έστω κι αν οι συνθήκες ήταν αντίξοες και τα εμπόδια φάνταζαν ανυπέρβλητα.  



Ο ΦΙΝΟΣ στην περίοδο του ΠΟΛΕΜΟΥ

Το φθινόπωρο του 1940 νοικιάζει ένα παλιό τριώροφο κτήριο στο κέντρο της Αθήνας, στην οδό Στουρνάρα.
 Στον τρίτο όροφο στήνει, με την αγαπημένη του Τζέλλα, το σπιτικό τους. Το υπόλοιπο κτήριο μετατρέπεται σε κινηματογραφικό στούντιο για να στεγάσει την κινηματογραφική επιχείρηση που σκόπευε να ιδρύσει.
 Πριν, όμως, προλάβει να θέσει σε λειτουργία τα νέα του σχέδια, αρχίζει να ξεδιπλώνεται μία στρατιωτική και συνάμα φονική μηχανή: αυτή του Άξονα του τρίτου Ράιχ. Την 28η Οκτωβρίου, οι Ιταλοί κηρύσσουν τον πόλεμο στη χώρα μας. Ο Φίνος μαζί με παλιούς συνεργάτες παρουσιάζονται στη Γεωγραφική Υπηρεσία Στρατού, προσφέροντας τους εαυτούς τους στην υπηρεσία της πατρίδας, συγκροτώντας συνεργείο λήψεων επικαίρων στο Αλβανικό Μέτωπο.
 Μέσα από αφάνταστες δυσκολίες, άσχημες καιρικές συνθήκες και φτωχό κινηματογραφικό εξοπλισμό, μετακινούνται από πόλη σε πόλη και από βουνό σε βουνό, γυρίζοντας ανελλιπώς τις σκηνές του Αλβανικού Έπους, εκτεθειμένοι διαρκώς σε κίνδυνο για τη ζωή τους.

 Ο απαράμιλλος ηρωισμός των Ελλήνων στρατιωτών και οι αλλεπάλληλες νίκες κατά των Ιταλών ενθουσιάζουν τους νεαρούς οπερατέρ και τους βοηθούν να αναχαιτίζουν κάθε δυσκολία και κάθε εμπόδιο.

 Οι ταινίες που γυρίζουν για τα «Επίκαιρα», απαθανατίζοντας τα κατορθώματα του στρατού μας, συναρπάζουν και εμψυχώνουν τον κόσμο. Όμως, στις 6 Απριλίου του 1941, και ενώ οι Ιταλοί έχουν υποστεί τεράστια ταπείνωση και εξευτελισμό, παίρνουν τη σκυτάλη οι Γερμανοί μπαίνοντας στη Μακεδονία. Στις 27 Απριλίου καταλαμβάνουν την Αθήνα, υψώνοντας τη  σημαία με τη σβάστικα στην Ακρόπολη και σε όλα τα δημόσια κτήρια της πόλης...

Οι Γερμανοί σταμάτησαν αμέσως όλους τους οπερατέρ των «Επικαίρων», επέταξαν τα κινηματογραφικά μηχανήματα του Φίνου και έψαχναν μανιωδώς να βρουν όλα τα νεγκατίφ των σκηνών του Αλβανικού μετώπου για να τα καταστρέψουν. 

Μπροστά σε αυτήν τη μανία των Γερμανών δεν γλίτωσαν ούτε τα στούντιο στο Καλαμάκι, τα οποία καταστράφηκαν ολοσχερώς. Ωστόσο, χάρη στη διορατικότητα του Φίνου, ο οποίος προέβλεψε τη θέληση των Γερμανών να βρουν τα νεγκατίφ, κατάφερε με τη βοήθεια ενός φίλου να σώσει και να κρύψει αρκετές κόπιες σε ασφαλές μέρος.

 Έτσι διασώθηκαν πολλά αρχεία με σκηνές από το Αλβανικό μέτωπο, τα οποία αποτελούν μέχρι σήμερα μοναδικά ιστορικά ντοκουμέντα.



Η ΠΡΩΤΗ ΤΑΙΝΙΑ

Το καλοκαίρι του 1941, βρίσκει τον Φίνο στην Αθήνα εξουθενωμένο σωματικά και ψυχικά. Μέσα στις πιο αντίξοες συνθήκες, με την Ελλάδα να ασφυκτιά υπό τη Γερμανική κατοχή, προσπαθεί να βρει το κουράγιο να ανασυνταχτεί.

 Το χειμώνα του ίδιου έτους κινηματογράφησε, μαζί με τον φίλο του Δημήτρη Ιωαννόπουλο, την απογραφή του πληθυσμού για τις ανάγκες μίας ταινίας μικρού μήκους που εμπνεύστηκε ο ίδιος, στην οποία θα προβάλλονταν οι διαδικασίες του σύγχρονου τρόπου απογραφής.

 Η ταινία εμφάνιζε σημαντικές βελτιώσεις για τα ελληνικά δεδομένα, τόσο σε εικόνα όσο και σε ήχο, αναπτερώνοντας το ηθικό του Φίνου, αφού μέσα σε τόσο δυσμενείς συνθήκες, κατάφερε να εξελίξει την ποιότητα της κινηματογράφησης.

Η Ελλάδα βίωνε τη δυσκολότερη περίοδο της σύγχρονης ιστορίας της. Οι συνέπειες της κατοχής από τους Γερμανούς ήταν τραγικές. Η πείνα θέριζε όλη τη χώρα, άνθρωποι πέθαιναν από ασιτία, το ηθικό του λαού είχε καταρρακωθεί και οι Ναζί κατακτητές επιδείκνυαν υπέρμετρη σκληρότητα.

 Ο Φίνος είχε όραμα να κάνει σύγχρονο κινηματογράφο στην Ελλάδα. Οι συνθήκες βέβαια ήταν τόσο αρνητικές, που για να σκεφτείς και μόνο να γυρίσεις ταινία χρειαζόταν να έχεις - εκτός από όραμα, θάρρος, τόλμη - και μπόλικη δόση θράσους. Διότι ακόμα κι αν είχες πίστη στις ικανότητες και την αντοχή σου, αψηφώντας όλες τις αντιξοότητες, πώς θα έπειθες κάποιον να επενδύσει χρήματα σε ένα εγχείρημα που έμοιαζε με τρέλα; Κι όμως ο Φίνος μαζί με τον Ιωαννόπουλο, σκέφτηκαν να γυρίσουν μια ταινία μεγάλου μήκους, βασισμένη σε ένα σενάριο που είχε γράψει ο ίδιος ο Ιωανόπουλος.

 Σκοπός τους, δεν ήταν απλά να γυρίσουν την ταινία, αλλά να καταθέσουν όλο τους το μεράκι, το πάθος και τις τεχνικές γνώσεις του Φίνου, αποφεύγοντας συνάμα όλα τα λάθη της πρώτης εμπειρίας τους.  Όσο για τη χρηματοδότηση της ταινίας; Ο Γιώργος Καβουκίδης, φίλος του Φίνου, τους εμπιστεύτηκε! Όπως ο ίδιος είχε πει

 "Ο Φίνος είναι μια διάνοια και ένα δαιμόνιο μυαλό και τον θαυμάζω για όλες τις ευρεσιτεχνίες και τα τεχνολογικά του κατορθώματά".

 Παράλληλα, ήξερε ότι ο Φίνος ήταν αξιόπιστος και έντιμος. Έτσι, μπήκε συμπαραγωγός με 50% ποσοστό, με τον Φίνο να συμμετέχει με το υπόλοιπο 50%, διαθέτοντας ό,τι είχε και δεν είχε από χρήματα πουλώντας κάποια χωράφια του πατέρα του.

Αυτή τη φορά, οι κόποι των συντελεστών δικαιώθηκαν. Τα γυρίσματα της ταινίας

 «Η Φωνή της Καρδιάς»

διήρκησαν περίπου ένα χρόνο και χρειαστήκαν πολλές θυσίες, θαυμαστή επιμονή και απαράμιλλη αντοχή από όλους τους συντελεστές της για να ολοκληρωθεί.

 Ο Φίνος, εκτός των άλλων, φρόντιζε και για τη σίτιση όλων όσων συμμετείχαν στα γυρίσματα. 

Πρωταγωνιστής της ταινίας ήταν ο πιο καταξιωμένος ηθοποιός του θεάτρου στην Ελλάδα μέχρι σήμερα:
 ο Aιμίλιος Βεάκης.

 Μέχρι τότε, ο μεγάλος ηθοποιός είχε παίξει μόνο σε μια βουβή ταινία, την «Αστέρω». Οι υπόλοιποι ηθοποιοί είχαν ήδη δώσει τα διαπιστευτήρια τους, με κάποιους ήδη καταξιωμένους, όπως

 ο Αλέκος Λειβαδίτης και ο Λάμπρος Κωνσταντάρας,

 και κάποιους άλλους που είχαν δείξει το ταλέντο τους και υπόσχονταν λαμπρή καριέρα, όπως

 ο Δημήτρης Χορν και η Καίτη Πάνου. 





Αυτή ήταν η πρώτη επίσημη ταινία της Φίνος Φιλμ και η επιτυχία της ήταν μεγαλειώδης.

 Όπως ο ίδιος ο Φίνος είχε τονίσει: «Η ταινία ήταν ένας εθνικός θρίαμβος».

 Και τα γεγονότα βεβαιώνουν αυτόν τον ισχυρισμό.  Δεν ήταν μόνο ότι οι Έλληνες είδαν επιτέλους μία άρτια ομιλούσα ταινία και άψογη τεχνικά σε εικόνα και ήχο, αλλά αυτή η κατάκτηση ήρθε στην καρδιά της κατοχής, όπου η καταχνιά, η πείνα και ο θάνατος είχαν απλώσει το δίχτυ τους παντού.

 Η πρεμιέρα - στις 29 Μαρτίου 1943 - έμοιαζε με αντιστασιακό γεγονός, με την αίθουσα του κινηματογράφου REX στην οδό Πανεπιστημίου να γεμίζει ασφυκτικά. Μετά το τέλος της, οι θεατές ενθουσιασμένοι έκαναν λαμπαδηδρομία από τον κινηματογράφο μέχρι και τις στήλες του Ολυμπίου Διός. 

Οι Γερμανοί, ανήσυχοι στην αρχή, πλησίαζαν το πλήθος με τα αυτόματα στο χέρι, τα οποία κατέβασαν όταν επιβεβαίωσαν ότι πρόκειται για μία εκδήλωση ενθουσιασμού.

 Η ταινία έκανε εισπρακτικό πάταγο, κόβοντας 102.237 εισιτήρια στις δύο κινηματογραφικές αίθουσες που προβλήθηκε, ενώ οι κριτικές ήταν διθυραμβικές.

 Η «Φωνή της Καρδιάς» αποτελεί την αφετηρία του σύγχρονου Ελληνικού Κινηματογράφου.

 Η τεράστια επιτυχία της ώθησε τον Φίνο να συνεχίσει και να ξεκινήσει τη συναρπαστική του πορεία, με το σήμα της FF να περάσει στη συνείδηση επτά γενεών Ελλήνων ως το απόλυτο σύμβολο της «Χρυσής εποχής του Ελληνικού Κινηματογράφου». 



Στις αρχές του 1944, οι Γερμανοί συλλαμβάνουν τον Φίνο και τον πατέρα του, ο οποίος τροφοδοτούσε αντιστασιακά τμήματα με σιτάρι και κριθάρι από τα κτήματά του στην Κωπαϊδα.

 Το στρατοδικείο καταδίκασε και τους δύο σε θάνατο. Χάρη όμως στην επιμονή του πατέρα του να πείσει τους Γερμανούς πως ο γιος του δεν είχε καμία ανάμειξη, ο Φιλοποίμην αποφυλακίζεται από τις φυλακές Αβέρωφ, με τον όρο «εθελούσιας δωρεάς των περιουσιακών του στοιχείων στις δυνάμεις της κατοχής».

 Λίγο αργότερα, τον Ιούλιο του 1944, ο πατέρας του Φίνου εκτελείται από τους Γερμανούς...



ΜΕΤΑ τον ΠΟΛΕΜΟ-Ο ΓΑΜΟΣ ΤΟΥ


Από εκείνη την ημέρα και μετά, η ζωή του Φίνου είναι απόλυτα συνυφασμένη με την εταιρεία του. Κατά τη διάρκεια αυτών των 33 χρόνων, ο Φίνος αφοσιώνεται πλήρως στη δουλειά του. Δεν είχε κοινωνική ζωή και δεν τον ενδιέφεραν οι κοσμικές εμφανίσεις και οι δημόσιες σχέσεις.

 Οι διασκεδάσεις και τα γλέντια ήταν μετρημένα. Δεν ζήτησε ποτέ βοήθεια από το κράτος, παρά το γεγονός ότι τον συνέδεε μακρά φιλία με τον επί χρόνια πρωθυπουργό εκείνης της περιόδου, Κωνσταντίνο Καραμανλή.

 Όσα χρήματα κέρδιζε από τις ταινίες του, τα επένδυε στις επόμενες. Για αυτό, άλλωστε, δεν είχε κάνει περιουσία παρά μόνο ένα διαμέρισμα στο όνομα της πολυαγαπημένης του συντρόφου, Τζέλλας Βανάκου.

 Με την Τζέλλα παντρεύτηκε το 1947 στο σπίτι της μητέρας του (!) - επιτρεπόταν τότε - μουτζουρωμένος και αλαφιασμένος από τη δουλειά. Ήταν ζευγάρι από λίγο πριν τον πόλεμο, ενώ κουμπάρος τους ήταν ο φίλος του Φίνου και αγαπημένος του συνεργάτης, Αλέκος Σακελάριος.

 Η Τζέλλα ήταν το απόλυτο στήριγμα του Φιλοποίμενα, παρά το γεγονός ότι στερήθηκε ανέσεις, πολυτέλειες και ψυχαγωγία. 

Η ίδια είχε πει «Όλη του τη ζωή την είχε δώσει και την είχε αφιερώσει στον κινηματογράφο και μόνο. Το σπίτι, η διασκέδαση, η ψυχαγωγία ήταν δεύτερο πλάνο για μας».





Όσο και αν ο Φίνος αφιέρωσε τη ζωή του αποκλειστικά στην 7η τέχνη, κάποιοι του καταλόγισαν πως δεν έκανε πολλές ταινίες "τέχνης". Όπως δήλωσε σε συνέντευξή του, στόχος του ήταν να δημιουργήσει καλό, εμπορικό κινηματογράφο - κάτι που πέτυχε απόλυτα. Επιπλέον, είχε την ατυχία να χάσει πολλά χρήματα όσες φορές επένδυσε σε πιο "καλλιτεχνικές" παραγωγές τις οποίες είχε πιστέψει. Ωστόσο, πάντα βοηθούσε και στήριζε δημιουργούς, οι οποίοι είχαν βαθύτερες καλλιτεχνικές αναζητήσεις.

 Όπως έχει πει ο Νίκος Κούνδουρος: "Ο Φίνος συντηρούσε για μας, τις μηχανές και την υποδομή ολόκληρη. Και όταν λέω «μας» εννοώ έναν περιορισμένο κόσμο που κάναμε ένα άλλο είδος κινηματογράφου".

Ο Φιλοποίμην Φίνος είναι μια από τις σημαντικότερες μορφές της σύγχρονης πολιτιστικής ιστορίας του τόπου μας. Το έργο του αποτελεί παγκόσμιο πρότυπο «μαζικής κουλτούρας», χωρίς αυτό να σημαίνει χαμηλή καλλιτεχνική στάθμη. Η μεγαλύτερη απόδειξη είναι η αέναη αγάπη του κόσμου ανεξαρτήτως ηλικίας, που ψυχαγωγείται βλέποντας ακούραστα ξανά και ξανά αυτές τις ταινίες. Όπως, άλλωστε, έχει πει και ο ίδιος "Στο τέλος μιλάει το πανί".

ΟΙ ΔΙΑΚΡΙΣΕΙΣ του ΦΙΝΟΥ

Ο Φίνος διακρίθηκε όσο κανένας άλλος άνθρωπος του Ελληνικού κινηματογράφου για τις γνώσεις του σε τεχνικά ζητήματα και τις ευρεσιτεχνίες του. Με αχώριστο σύντροφο το κατσαβίδι του, το ένστικτό του και την απαράμιλλη ευρηματικότητά του, ήταν ικανός να επιδιορθώνει κάθε είδους μηχάνημα, ακόμα και να το διαλύει, κατασκευάζοντάς το από την αρχή.

 Πριν ακόμα φτάσουμε στην εποχή που ο Φίνος αποφάσισε να γυρίσει την πρώτη του ταινία, το «Τραγούδι του Χωρισμού», είχε στο ενεργητικό του δύο σημαντικές επιτυχίες, οι οποίες, αμφότερες, αποτελούν σταθμό για τα κινηματογραφικά δρώμενα στη χώρα μας. Και οι δύο έχουν να κάνουν με τον ήχο:

  • Το 1930 κατασκεύασε ηχοληπτικό μηχάνημα και το εγκατάστησε στον θερινό κινηματογράφο "Αλκαζάρ", με αποτέλεσμα να γίνει εκεί η πρώτη προβολή ομιλούσας ταινίας σε θερινό σινεμά της Ελλάδας.
  • ·       Το 1935 κατασκεύασε ελληνικό ηχοληπτικό μηχάνημα με την πολύτιμη βοήθεια του φίλου του, ηλεκτρονικού στο επάγγελμα, Ιωάννη Σαλλίβερου, χάρη στο οποίο έγινε η πρώτη ομιλούσα ταινία του Ελληνικού Κινηματογράφου, «Το Τραγούδι του Χωρισμού» (1940), με τον Φίνο να είναι σκηνοθέτης, για πρώτη και τελευταία φορά, και υπεύθυνος βέβαια για όλο το τεχνικό μέρος της ταινίας. Την παραγωγή την έκανε η «Σκούρας Φιλμ».


Από το 1943 μέχρι το 1977, ο Φιλοποίμην Φίνος απογείωσε τον Ελληνικό κινηματογράφο, με

 186 συνολικά παραγωγές

 που δικαίωσαν το έργο ενός μεγάλου παραγωγού.

 Ήταν για πολλά χρόνια μέλος της επιτροπής του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, ενώ διατέλεσε πρόεδρος των Ελλήνων παραγωγών. 

Αξίζει να σημειωθεί ότι τον Σεπτέμβριο του 1962, ο Φιλοποίμην Φίνος αρνήθηκε τη θέση του Τεχνικού Διευθυντή στην κορυφαία κινηματογραφική εταιρεία Metro Goldwyn Mayer, λέγοντας χαριτολογώντας «Στο Xόλιγουντ δεν θα με άφηναν να σκαλίζω τις κάμερες με το κατσαβίδι μου» και συμπλήρωνε «Eκεί κάνουν σινεμά με το μυαλό, εδώ κάνουμε με την καρδιά», αποδεικνύοντας την βαθιά αγάπη του για την Ελλάδα και τον πολιτισμό μας.

  • Η μέθοδος διπλοτυπίας-ντουμπλάζ που χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά στην Ελλάδα στην ταινία «Η Αγνή του Λιμανιού» το 1952.

  • Η χρήση του γερανού Ντόλυ για κινούμενη κάμερα, τον οποίο έφερε ο Φίνος στην Ελλάδα το 1954.


  • Η βράβευσή του από την Ελβετική εταιρεία κινηματογραφικού υλικού Gevaert το 1961, για την τεχνική προσφορά του.
  • Το είδος μιούζικαλ, το οποίο στήριξε πρώτος ο Φίνος στο Ελληνικό σινεμά με την ταινία «Μερικοί το Προτιμούν Κρύο» (1963).

  • Οι φακοί Zoom, που χρησιμοποιήθηκαν για πρώτη φορά στην ταινία «Χωρίς Ταυτότητα» (1963).

  • Η τεχνική Σινεμασκόπ, που χρησιμοποιήθηκε από τον Φίνο για πρώτη φορά στην έγχρωμη ταινία «Κάτι να Καίει» (1964).

  • Τα υπερσύγχρονα - για την εποχή εκείνη - στούντιο στα Σπάτα, με τα πελώρια πλατό, εγκαινιάστηκαν το 1970 και θεωρούνταν από τα καλύτερα σε όλη την Ευρώπη.





    • Η βράβευσή του από το Υπουργείο Βιομηχανίας το 1970, για την τριαντάχρονη προσφορά του στον Ελληνικό Κινηματογράφο.

    Ο Μεγάλος μας δημιουργός, έζησε δίπλα στην εκλεκτή του σύντροφο ΤΖΕΛΛΑ ΦΙΝΟΥ μέχρι το τέλος της ζωής του, σεμνά, συμβατικά, πάντα μάχιμος και πάντα αγωνιστής και αυτός και η ίδια κοντά του αλλά και στα μετέπειτα χρόνια όταν κλήθηκε να διαχειριστεί το τεράστιο αυτό έργο.

    Ο ΦΙΝΟΣ, χτυπήθηκε από Καρκίνο, έδωσε τον περήφανο αγώνα του αλλά δυστυχώς λύγισε και έτσι στις

    26 Γενάρη 1977, έφυγε από τη ζωή, μόλις στην ηλικία των 69 ετών 

    Η εξόδιος ακολουθία έγινε στο Α' Νεκροταφείο Αθηνών, σε ένα πάνδημο αποχαιρετισμό κόσμου αλλά και όλων εκείνων των "παιδιών" που αγάπησε και πορεύτηκε μαζί τους ο ΦΙΝΟΣ, τους Έλληνες και Ελληνίδες Ηθοποιούς που τον αποχαιρέτισαν δίπλα του ως το τελευταίο του σπίτι...









    Στο δικό του μεράκι, στον δικό του καημό που έγινε μιας μορφής ψύχωση, που έγινε
    ορόσημο ζωής, που έγινε όνειρο και σκοπός, οφείλουμε εμείς σήμερα τη βάση του Κλασικού
    ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ.

    Με τις δεκάδες παραγωγές του, μεγαλώσαμε, γελάσαμε, κλάψαμε, σκεφτήκαμε, με τις ταινίες αυτές και τις εικόνες τους, ερωτευθήκαμε, αγαπήσαμε, μεγαλώσαμε, κάναμε τις οικογένειές μας, γαλουχήσαμε τα παιδιά μας...

    Μια ΤΕΡΑΣΤΙΑ ΕΠΙΚΗ ΠΡΟΣΦΟΡΑ, που στα αλήθεια "δεν πληρώθηκε", δεν εξαργυρώθηκε με πλούτη και προκλητική ζωή, με κληρονομιές και κολοσσούς.

    Μια μεγάλη λοιπόν ΥΠΟΚΛΙΣΗ ΤΙΜΗΣ
    στον μεγάλο μας δημιουργό

    ΦΙΛΟΠΟΙΜΕΝΑ ΦΙΝΟ





    Σχόλια

    1. Γιάννης... όταν κάποιος έχει ΟΡΑΜΑ... τελείωσε!! Μεγαλουργει!!!

      θαυμάσιο το αφιέρωμά σου!! Περιμένω κι άλλους τέτοιους και σπουδαίους ανθρώπους να μεγαλουργήσουν ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ!!!

      ΑπάντησηΔιαγραφή
      Απαντήσεις
      1. Καλησπέρα σου Λαμπρινή. Ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια.
        Μακάρι άνθρωποι του τόπου μας να διαπρέπουν παντού και δή στην Τέχνη. Το χρειαζόμαστε.
        Καλή βδομάδα να έχεις εύχομαι.

        Διαγραφή
    2. Πατριάρχης όπως το λές , ενδιαφέρουσα φυσιογνωμία και λεπτομέρειες που δεν ήξερα.... ευχαριστούμε πολύ για ακόμα μια φορά

      ΑπάντησηΔιαγραφή
      Απαντήσεις
      1. Νικόλα από τις σημαντικές μορφές της Τέχνης μας έστω και στον τομέα της παραγωγής. Είναι και αυτό σημαντικό. Ευχαριστώ για το σχόλιο φίλε μου, καλή συνέχεια.

        Διαγραφή
    3. ΄Για άλλη μια φορά έκανες ένα εξαίρετο αφιέρωμα σε έναν άνθρωπο που πραγματικά το άξιζε!
      Να είσαι καλά και να έχεις μια όμορφη εβδομάδα!

      ΑπάντησηΔιαγραφή
      Απαντήσεις
      1. Μαρία μου το αξίζει δικαιωματικά για όσα έχει δώσει πολλές φορές ταυτίζοντας την ίδια τη ζωή του με το μεράκι του.
        Ευχαριστώ κορίτσι μου και όμορφο απόγευμα.

        Διαγραφή
    4. Μιράντα Παπαδοπούλου
      (σαν τα μπισκότα)

      Εγώ το μόνο που έχω να πω ένα τεράστιο Μπράβο σε αυτό που κάνεις ένα υπέροχο μοναδικό εκπληκτικό εξαίσιο και αξιοθαύμαστο μόνο για τέτοιους ανθρώπους του τότε αξίζει κάθε ζήλος και αφιέρωμα τίποτα σε σχέση με το τώρα και το σήμερα όταν όλοι αυτοί που τότε κάναν τόσες θεάριστες δουλειές όλοι αυτοί οι ηθοποιοί Και γενικά οι καλλιτέχνες του σήμερα δεν είχαν ούτε καν γεννηθεί για να γνωρίζουν τόσο καλά τι θα πει ήθος και αξιοπρέπεια πάρτε ως παράδειγμα την Μάρω Κοντού την δική μας Μάρω που το μόνο που θέλει είναι ένα κεραμίδι πάνω από το κεφάλι της όπως είπε και η ίδια σε αντίθεση με την Ελένη Ράντου που όχι μόνο δεν γνωρίζει από ήθος αλλά κλαίγεται πως δεν βγάζει λεφτά για τις τηλεοπτικές δουλειές της θα σας απαριθμήσω τα περιουσιακά της στοιχεία ξεκινάμε το μέτρημα λοιπόν.
      Ένα σπίτι στα Χανιά
      Ένα σπίτι στο Αιγάλεω
      Ένα αυτοκίνητο
      Ένα σπίτι εξ αδιαιρέτου
      εξ ημισείας στην Κερατέα Από κοινού με τον τωρινό σύζυγό της και τέλος (κηδεία με ξένα κόλλυβα) το θέατρο Διάνα [Ελένης Ράντου]
      Όχι μόνον δεν το κράτησε αυτή αλλά είναι και το πρώην θέατρο του Βασίλη Αργυρόπουλου.
      Συμπέρασμα πως η Μάρω Κοντού είναι η ποιότητα Ενώ η Ελένη Ράντου η ποσότητα
      Για αυτό όσοι από σας από τούδε και στο εξής Ενδιαφέρεστε για ψυχική ανάταση επικεντρωθείτε σε όλον αυτόν τον κολοσσό του τότε Ευχαριστούμε για όσα μας έμαθες Φίλτατε συνέχισε έτσι και όπως είπε και ο φιλοποίμην Φίνος στο τέλος μιλάει το πανί στα σημερινά δεδομένα στο τέλος μιλάει το γυαλί σας προτείνω κάποιες σειρές ποιοτικές Ας αρχίσουμε
      Και οι τέσσερις ήταν υπέροχες
      Η αλεπού και ο μπούφος
      Μάμα Μία
      Μη μου γυρνάς την πλάτη
      Αραχτοί και light (2η σεζόν)
      κ. α.
      Και πάλι σε χιλιοευχαριστούμε Φίλτατε
      Ευχαριστώ θερμά και όλους τους παραπάνω για τα ευνοϊκά τους λόγια είσαι υπέροχη.

      ΑπάντησηΔιαγραφή
    5. Δεν το έχτισε ήθελα να γράψω Συγνώμη για τα ορθογραφικά μου Και πάλι συγνώμη
      με ιδιαίτερη εκτίμηση

      Μιράντα Παπαδοπούλου
      (σαν τα μπισκότα)

      ΑπάντησηΔιαγραφή
      Απαντήσεις
      1. Καλησπέρα αγαπητή Μιράντα. Ευχαριστώ πάρα πολύ για το το σχόλιο και την κατάθεση της άποψης. Με τιμούν τα λόγια σας. Προσπαθούμε να αναδείξουμε την τέχνη του κινηματογράφου.
        Για το ειδικό θέμα που αναφέρεσαι, δεν το γνωρίζω. Σέβομαι απόλυτα την Ελένη Ράντου σαν καλλιτέχνιδα και παρουσία στο χώρο της τέχνης. Περαιτέρω δεν έχω το δικαίωμα να προχωρήσω καθώς δεν γνωρίζω.
        Να είστε πάντα καλά.

        Διαγραφή
      2. Μιράντα Παπαδοπούλου (σαν μπισκότα)

        Φίλτατε διατείνεσαι
        πως σέβεσαι
        απόλυτα την Ελένη Ράντου σαν καλλιτέχνιδα και παρουσία στο χώρο της τέχνης.
        Λοιπόν Εάν δεν γνωρίζεις Περαιτέρω
        Για την Ελένη Ράντου τότε σου την συστήσω εγώ μέσα σε όλα αυτά που έχει διαπράξει μέχρι σήμερα είναι και το αγαπημένο της "σπορ" το οποίο δεν γνωρίζεις αλλά γνωρίζω εγώ και μάλιστα πολύ καλά Ποιο είναι αυτό;! Το ότι της αρέσει να επιβάλει (όχι να λέει)
        Να επιβάλει την γνώμη της σε όλες τις συνεργασίες της και πως άμα δεν γίνει αυτό που θέλει απειλή (Ναι, καλά άκουσες) απειλεί να τινάξει όλα στον αέρα δίχως να τη νοιάζει για κανέναν και τίποτα.
        (αποκάλυψη 1η)

        Θες να συνεχίσω...
        Θα συνεχίσω
        Θα προβώ λοιπόν και σε άλλες αποκαλύψεις

        Όπως για παράδειγμα ότι διατείνεται
        πως δε θυμάται για τις επί τάπητος συζητήσεις περί "Κωνσταντίνου και Ελένης" και της 3ης σεζόν τότε ενώ πάλι
        διατείνεται ότι
        "ο (κύριος) Χάρης Ρώμας δεν ξέρει (και καλά) αν τα θυμάται αλλιώς" (αυτό! σε πρόσφατη συνέντευξη της)
        το (περίεργο) είναι ότι λόγια χρόνια πριν στην εκπομπή του ΣΚΑΪ Dot επιβεβαιώνει Ρητά πως εκείνη είχε πει όχι σε μία 3τη σεζόν
        (και φυσικά η δικαιολογία έτοιμη στο πιάτο) ότι είχαν δέσει τόσο πολύ που εάν κάνανε και την 3η σεζόν "φοβόταν!" ότι Θα φθυρθεί το δέσιμο που υπήρχε μεταξύ τους στις πρώτες 2 σεζόν.
        (αποκάλυψη 2η)

        Συνεχίζεις να τη σέβεσαι
        (ύστερα από δύο τέτοιες αποκαλύψεις)

        * αποκάλυψη Bonus
        Και έπονται και άλλες...
        (The Sequel of next comment)

        vol. ΙΙ... ως τότε εις το επανιδείν Φίλτατε Γιάννη

        Διαγραφή
      3. Αγαπητή Φίλη,
        δεν είναι ο παρών χώρος αυτός που θα κρίνει και θα έχει ως αντικείμενο τέτοιου είδους ζητήματα, για τα οποία δεν μπορεί να αποδείξει μήτε να έχει ιδία άποψη. Συνεπώς θα σε παρακαλέσω να τελειώσει το θέμα εδώ καθώς ένα ιδιωτικό μπλογκ δεν μπορεί να έχει λόγο πάνω σε τέτοια θέματα και δεν το ενδιαφέρει. Άλλωστε μιλάμε για ένα ποστ που έχει θέμα τον Φιλοποιμένα Φίνο και τίποτα έξω από αυτό.
        Ευχαριστώ πολύ.

        Διαγραφή
    6. Κωνσταντίνα Κατακουζηνού Μαρκορά

      Αγαπημένη Μιράντα
      Σου γράφω αυτό το σχόλιο διότι το προϋπάρχον δεν εμφανίστηκε για ευνόητους λόγους και μην έχεις ανησυχία για αυτούς τους λόγους θα προσφύγω
      στον Δικηγορικό Σύλλογο
      Όσο για την Ελένη Ράντου έχεις πάρα πολύ δίκιο και το δίκαιο κερδίζει διότι η δικαιοσύνη είναι θεμέλιο του Κράτους

      ΑπάντησηΔιαγραφή
      Απαντήσεις
      1. Μιράντα Παπαδοπούλου (σαν τα μπισκότα)

        Συμφωνώ τα μάλα μαζί σου και σε ευχαριστώ για το σχόλιο σου αυτό. διάβασα αν αυτό είναι που σε ανησυχεί πριν διαγραφή οπότε δεν χρειάζεται να προσφύγεις σε κανέναν Δικηγορικό Σύλλογο Απλά ο κάτοχος αυτής της ιστοσελίδας προφανώς είναι συγγενής με την εν λόγω και για αυτό θίγεται ή μπορεί να έχει κάποια κοινά μαζί της όπως ας πούμε το ίδιο ζώδιο καθότι είναι σκορπίνα ή να λένε τη μαμά του Ελένη
        Ή να κατάγεται όπως εκείνη από τα Χανιά
        Η Όλα αυτά μαζί πάντως Ειλικρινά δεν χρειάζεται να προσφύγεις σε κανέναν Δικηγορικό Σύλλογο Άλλωστε ομάδα Δικηγορικού Συλλόγου διαθέτω και εγώ ούτως ώστε νομικά δεν είμαι απροστάτευτοι Σε ευχαριστώ πολύ πάντως να σαι καλά που αγαπάς την ειλικρίνεια...

        Διαγραφή
      2. Κωνσταντίνα Κατακουζηνού Μαρκορά

        Όχι Μιράντα μου Εγώ επιμένω για τον Δικηγορικό Σύλλογο διότι το ψέμα και την υποκρισία δεν τα ανέχομαι ευχαριστώ που μου είπες ότι έχεις νομική βοήθεια αλλά αυτό δεν αρκεί θα είμαι στο πλάι σου μπορεί να σε γνωρίζω τώρα αλλά η ειλικρίνεια είναι αυτό που θαυμάζω
        Και εσύ την κατέχεις για αυτό Εγώ δεν θα μείνω με τα χέρια σταυρωμένα τον κάτοχο αυτού του website τον ξέρω και περιμένω να μου πεις και τα παραπάνω που έλεγες για τη Ράντου

        Διαγραφή
      3. Λοιπόν,
        αγαπητές Κυρίες καλησπέρα σας. Τελευταία φορά που σας υπενθυμίζω ότι ΑΥΤΟΣ ΕΔΩ ο χώρος είναι ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ ιστολόγιο και έχει θέμα τον κινηματογράφο. Έχει καλώς; Η δε παρούσα ανάρτηση έχει θέμα τον Φιλοποίμενα Φίνο. Έχει καλώς; Ότι λοιπόν διαφορές ή σκέψεις ή απόψεις έχετε για άλλα πρόσωπα παρακαλώ να τα εκθέσετε αλλού. Την επόμενη φορά θα διαγράφονται πάραυτα άπαντα τα σχόλιά σας καθότι συνιστούν παρενόχληση.
        Με κάθε σεβασμό, την καλησπέρα μου.

        Διαγραφή

    Δημοσίευση σχολίου

    Δημοφιλείς αναρτήσεις τελευταίου μήνα

    Ηλίας Λογοθέτης: Στο δρόμο της αθανασίας

    Αντρική λάμψη στο κλασικό Χόλιγουντ (Top stars actors in classic Hollywood) Μέρος 1ο

    Όταν ο Μάρλον Μπράντο σόκαρε τα Όσκαρ