ΝΙΚΟΣ ΦΩΣΚΟΛΟΣ: Στον απόηχο μιας Μεγάλης Αναχώρησης


ΝΙΚΟΣ ΦΩΣΚΟΛΟΣ


26 Νοέμβρη 1927-30 Οκτώβρη 2013
Η Μεγάλη αυλαία στη σκηνή της ζωής του Νίκου Φώσκολου έκλεισε στα 88 του χρόνια.
Μια σκηνή που κρατήθηκε ορθάνοιχτη για τρεις ολάκερες δεκαετίες, ήρθε δυστυχώς η φυσική της ώρα να κλείσει οριστικά αφήνοντας πίσω της ένα τεράστιο έργο και προσφορά για το οποίο θα μπορούσαμε να μιλάμε ώρες και μέρες ολάκερες.
Ο ΝΙΚΟΣ ΦΩΣΚΟΛΟΣ ήταν από τους δημιουργούς που είχε, όπως όλοι φυσικά οι δημόσια δρώντες καλλιτέχνες, τα "συν" και τα "πλήν" του. Οι ΕΠΙΛΟΓΕΣ του, η ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΑ του και κύρια η ενασχόλησή του με την ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ και μάλιστα την ΕΜΠΟΡΙΚΗ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ τα τελευταία χρόνια, είναι στο αντικείμενο έντονης κριτικής και αντίθεσης.
Φυσικά είναι προσωπικές του επιλογές δικαιωματικές. Αυτό επίσης είναι ξεκάθαρο ότι ΔΕΝ ΑΝΑΙΡΕΙ την ΜΕΓΑΛΗ του ΠΡΟΣΦΟΡΑ στον ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ, προσφορά που έχει να κάνει τόσο με τη ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΑ, δηλαδή το ΣΕΝΑΡΙΟ, όσο και με τηΝ ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ.
Ο ΝΙΚΟΣ ΦΩΣΚΟΛΟΣ λειτούργησε καλλιτεχνικά σε μια ΔΥΣΚΟΛΗ και ΣΚΟΤΕΙΝΗ εποχή κύρια. Στην εποχή της ΧΟΥΝΤΑΣ.
Αυτό σημαίνει ότι τη στιγμή που διάλεξε να δουλέψει μέσα στο δοσμένο καλλιτεχνικό πλαίσιο, όφειλε να "ακροβατήσει" ανάμεσα σε δρόμους ώστε να δώσει με ακρίβεια το μήνυμα το οποίο πάντα ήθελε να περάσει.


ΤΑ ΔΥΣΚΟΛΑ ΠΑΙΔΙΚΑ ΧΡΟΝΙΑ

Μεγάλωσε σε μια πολύ φτωχή οικογένεια. Το σπίτι τους ήταν όλο κι όλο ένα δωμάτιο χτισμένο με πλίνθους. Η μάνα του η κυρία Εριφύλη ήταν πολίτισσα. Ήταν το μικρότερο παιδί της οικογένειας.
Όταν ήταν μικρός ο πατέρας του τον έστελνε στους παππούδες να ζητήσει λεφτά για να πάρουν ψωμί. Ντρεπόταν πολύ. Αυτό τον σημάδεψε και όπως συνήθιζε ο ίδιος να λέει του δημιούργησε ανασφάλεια, δεν το ξεπέρασε ποτέ.
Στα έντεκα του χρόνια έπιασε δουλειά σε ένα ξυλουργείο και με τα λεφτά που έβγαζε αγόραζε βιβλία. Το πρώτο που διάβασε ήταν ''Το πένθος ταιριάζει στην Ηλέκτρα'' του Ευγένιου Ο Νηλ. Τον γοήτευε και τον τρόμαξε ταυτόχρονα. Μετά διάβασε και άλλους θεατρικούς συγγραφείς και έτσι απέκτησε μόρφωση και μια βαθειά θεατρική παιδεία.


Ο ΝΙΚΟΣ ΦΩΣΚΟΛΟΣ σπούδασε ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ αλλά το μεγάλο του μεράκι ήταν το ΓΡΑΨΙΜΟ και μάλιστα στην ηλικία των 17 ετών ήδη έγραφε με επιτυχία έργα δραματικά και ιστορικά με ραδιοφωνικό περιεχόμενο.
Η Αγάπη του ήταν στο ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΟ ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑ με το οποίο και ξεκίνησε γράφοντας τις "ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΕΣ ΙΣΤΟΡΙΕΣ" που για ΤΡΙΑ ΧΡΟΝΙΑ αποτέλεσε ΜΕΓΑΛΗ ΡΑΔΙΟΦΩΝΙΚΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑ με καθολική τότε αποδοχή.
Επίσης στα νεανικά του χρόνια δούλεψε και σαν ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ πάνω σε θέματα ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΟΥ ΡΕΠΟΡΤΑΖ, ΚΡΙΤΙΚΗΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ στις εφημερίδες "ΕΜΠΡΟΣ", "ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟΣ ΤΥΠΟΣ".

Ο ΝΙΚΟΣ ΦΩΣΚΟΛΟΣ στο ΘΕΑΤΡΟ

Η Πρώτες του δημιουργίες ξεκινάνε στις αρχές του 1960 πρώτα με το ΘΕΑΤΡΟ.
ΠΡΩΤΗ ΜΕΓΑΛΗ ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑ το 1960 το ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΟ "Ο ΘΑΝΑΤΟΣ ΘΑ ΞΑΝΑΡΘΕΙ", το οποίο στα 1961 μετατρέπεται από τον ΕΡΡΙΚΟ ΘΑΛΑΣΣΙΝΟ σε ένα ΣΥΓΚΛΟΝΙΣΤΙΚΟ ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΟ FILM NOIR ίσως από τα καλύτερα του Ελληνικού Κινηματογράφου.
Συνεχίζει να γράφει σημαντικά ΘΕΑΤΡΙΚΑ ΕΡΓΑ, ανάμεσα στα οποία ξεχωρίζουν τα:
"ΘΗΛΙΑ ΣΤΟ ΣΚΟΤΑΔΙ", "ΜΑΡΚΗΣΙΑ ΤΟΥ ΛΙΜΑΝΙΟΥ",  "ΣΚΕΨΟΥ ΠΡΙΝ ΑΓΑΠΗΣΕΙΣ",  "ΑΡΜΕΝΙΚΟ ΦΕΓΓΑΡΙ",  "ΜΑΡΤΥΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑΣ" βάζοντας στη συνέχεια τις βάσεις για να γράψει το ΣΕΝΑΡΙΟ σε ορισμένες από τις ΜΕΓΑΛΥΤΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ του ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ, οι οποίες μάλιστα ΤΙΜΗΘΗΚΑΝ ΔΙΕΘΝΩΣ.


Ο ΝΙΚΟΣ ΦΩΣΚΟΛΟΣ στο ΣΕΝΑΡΙΟ

Ο Μεγάλος δημιουργός διακρίθηκε σε ύψιστο επίπεδο για τη συγγραφή κάποιων από τις ΜΕΓΑΛΕΣ ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ του κλασικού Ελληνικού Κινηματογράφου.
Τα ΣΕΝΑΡΙΑ των ταινιών αυτών, που πραγματικά αποτελούν στολίδια στην Κινηματογραφική μας ιστορία, φέρουν τη δική του ΓΡΑΦΙΔΑ και ΕΜΠΝΕΥΣΗ
Γράφει το ΣΕΝΑΡΙΟ στις ταινίες:
"ΟΙ ΑΔΙΣΤΑΚΤΟΙ" του ΝΤΙΝΟΥ ΚΑΤΣΟΥΡΙΔΗ
"ΠΥΡΕΤΟΣ ΣΤΗΝ ΑΣΦΑΛΤΟ" του ΝΤΙΝΟΥ ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΥ
"ΚΟΝΣΕΡΤΟ ΓΙΑ ΠΟΛΥΒΟΛΑ" του ΝΤΙΝΟΥ ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΥ
Ταινίες που αποσπούν ΕΞΙ ΒΡΑΒΕΙΑ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ οι δύο πρώτες ενώ η δεύτερη ΤΡΙΑ ΚΡΑΤΙΚΑ ΒΡΑΒΕΙΑ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΑΣ.
Το 1966 γράφει το ΣΕΝΑΡΙΟ στη  θρυλική ταινία του ΒΑΣΙΛΗ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗ "ΤΟ ΧΩΜΑ ΒΑΦΤΗΚΕ ΚΟΚΚΙΝΟ" ταινία που ήταν υποψήφια για ΞΕΝΟΓΛΩΣΣΟ OSCAR.

Eπίσης γράφει το ΣΕΝΑΡΙΟ σε ΔΕΚΑΔΕΣ ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ από τις οποίες σταχυολογούμε μερικές που πραγματικά ΞΕΧΩΡΙΣΑΝ:
  • 1962  "ΟΡΓΗ" του ΒΑΣΙΛΗ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗ
  • 1963  "ΤΟ ΚΑΘΑΡΜΑ" του ΚΩΣΤΑ ΑΝΔΡΙΤΣΟΥ
  • 1964  "Ο ΚΡΑΧΤΗΣ"  του ΚΩΣΤΑ ΑΝΔΡΙΤΣΟΥ
  • 1965  "ΒΡΩΜΙΚΗ ΠΟΛΗ" του ΚΩΣΤΑ ΑΝΔΡΙΤΣΟΥ
  • 1966  "ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΩΡΑ ΜΗΔΕΝ" του ΝΤΙΝΟΥ ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΥ
  • 1966  "ΚΑΤΗΓΟΡΩ ΤΟΥΣ ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ" του ΝΤΙΝΟΥ ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΥ
  • 1966  "ΔΑΚΡΥΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΗΛΕΚΤΡΑ" του ΓΙΑΝΝΗ ΔΑΛΙΑΝΙΔΗ
  • 1968  "ΤΟ ΠΑΡΕΛΘΟΝ ΜΙΑΣ ΓΥΝΑΙΚΑΣ"  του ΓΙΑΝΝΗ ΔΑΛΙΑΝΙΔΗ


Ο ΝΙΚΟΣ ΦΩΣΚΟΛΟΣ στην ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ


Εδώ κάπου στα 1967 ο ΝΙΚΟΣ ΦΩΣΚΟΛΟΣ συναντά την ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ.
Έχοντας πλέον δώσει στον Κινηματογράφο το Σενάριο πολλών μικρών αριστουργημάτων, νιώθει έτοιμος να περάσει στην ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ.
Και έτσι ξεκινάει το μεγάλο και λαμπερό καλλιτεχνικό αυτό γαϊτανάκι, αυτή η αλυσίδα δημιουργίας πλέον ΤΑΙΝΙΩΝ στις οποίες, πολλές από αυτές έχει γράψει και το ΣΕΝΑΡΙΟ και φυσικά ΣΚΗΝΟΘΕΤΕΙ.
Η Αρχή γίνεται το 1967 με το δράμα "ΟΙ ΣΦΑΙΡΕΣ ΔΕΝ ΓΥΡΙΖΟΥΝ ΠΙΣΩ" με τους ΚΩΣΤΑ ΚΑΖΑΚΟ, ΑΓΓΕΛΟ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟ, ΣΠΥΡΟ ΚΑΛΟΓΗΡΟΥ, ΜΕΜΑ ΣΤΑΘΟΠΟΥΛΟΥ

Το 1968 έρχεται το δικαστικό δράμα "Η ΛΕΩΦΟΡΟΣ ΤΟΥ ΜΙΣΟΥΣ" με τους ΜΑΙΡΗ ΧΡΟΝΟΠΟΥΛΟΥ, ΚΩΣΤΑ ΚΑΖΑΚΟ, ΝΙΚΟ ΓΑΛΑΝΟ, ΜΑΝΟ ΚΑΤΡΑΚΗ, ΣΠΥΡΟ ΚΑΛΟΓΗΡΟΥ

Είναι πλέον προφανές ότι ο μεγάλος δημιουργός έχει ανοίξει για τα καλά τα "φτερά" του απελευθερώνοντας αστείρευτες πηγές έμπνευσης και δύναμης δημιουργίας.
Η Συνεργασία του με την αφρόκρεμα των Ηθοποιών της εποχής εκείνης του δίνει τη δυνατότητα, μαζί με το παραγωγικό δυναμικό της FINOS FILMS, να στήσει και δημιουργήσει πάμπολλα αθάνατα αριστουργήματα.
  • 1968  "ΑΓΑΠΗ ΚΑΙ ΑΙΜΑ"  Δράμα εποχής τσιφλικιών με τους ΚΩΣΤΑ ΚΑΖΑΚΟ, ΤΖΕΝΗ ΚΑΡΕΖΗ, ΣΠΥΡΟ ΚΑΛΟΓΗΡΟΥ, ΛΑΚΗ ΚΟΜΝΗΝΟ, ΓΙΑΝΝΗ ΑΡΓΥΡΗ
  • 1969  "ΠΕΘΑΙΝΩ ΚΑΘΕ ΞΗΜΕΡΩΜΑ" ένα λυρικότατο ανθρώπινο δράμα στις παρυφές του Λιμανιού της φτώχειας, των παθών και της προσδοκίας με τους ΚΩΣΤΑ ΚΑΖΑΚΟ, ΜΑΡΘΑ ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗ, ΝΙΚΟ ΓΑΛΑΝΟ, ΝΟΡΑ ΒΑΛΣΑΜΗ, ΜΑΡΘΑ ΒΟΥΡΓΣΗ, ΑΓΓΕΛΟ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟ, ΣΠΥΡΟ ΚΑΛΟΓΗΡΟΥ



Το 1970 μπαίνει για αυτόν με "ΧΡΥΣΟ ΤΡΟΠΟ" καθώς οι ταινίες που γράφει και σκηνοθετεί μετατρέπονται σε "λαϊκά προσκηνύματα" από χιλιάδες θεατές στους Κινηματογράφους της εποχής εδραιώνοντας την αποδοχή του στο απλό Ελληνικό Κοινό.
  • 1970  "ΥΠΟΛΟΧΑΓΟΣ ΝΑΤΑΣΣΑ" η πιο εμπορική ταινία όλων των εποχών, καλά δομημένη και δοσμένη με τους ΑΛΙΚΗ ΒΟΥΓΙΟΥΚΛΑΚΗ, ΔΗΜΗΤΡΗ ΠΑΠΑΜΙΧΑΗΛ, ΚΩΣΤΑ ΚΑΡΡΑ, ΚΑΚΙΑ ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΥ, ΣΠΥΡΟ ΚΑΛΟΓΗΡΟΥ και αμέτρητο επιτελείο ηθοποιών
  • 1970  "ΟΡΑΤΟΤΗΣ ΜΗΔΕΝ", Ναυτικό Κοινωνικό δράμα που άφησε εποχή με τους ΝΙΚΟ ΚΟΥΡΚΟΥΛΟ, ΜΑΙΡΗ ΧΡΟΝΟΠΟΥΛΟΥ, ΜΑΝΟ ΚΑΤΡΑΚΗ, ΣΠΥΡΟ ΚΑΛΟΓΗΡΟΥ, ΝΙΚΟ ΓΑΛΑΝΟ
  • 1970 "ΕΝ ΟΝΟΜΑΤΙ ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ". Ένα συγκλονιστικό δικαστικό δράμα με τους ΚΩΣΤΑ ΚΑΖΑΚΟ, ΜΑΙΡΗ ΧΡΟΝΟΠΟΥΛΟΥ, ΚΩΣΤΑ ΚΑΡΡΑ






Η Χρυσή αλυσίδα της επιτυχίας συνεχίζεται για το 1971 όπου ξεχωρίζουν οι:
  • "ΚΑΤΑΧΡΗΣΙΣ ΕΞΟΥΣΙΑΣ" κοινωνικό ανθρώπινο δράμα με τους ΝΙΚΟ ΚΟΥΡΚΟΥΛΟ, ΜΠΕΤΤΥ ΛΙΒΑΝΟΥ, ΣΠΥΡΟ ΚΑΛΟΓΗΡΟΥ, ΜΑΝΟ ΚΑΤΡΑΚΗ
  • "ΑΥΤΟΙ ΠΟΥ ΞΕΧΑΣΑΝ ΤΟΝ ΟΡΚΟ ΤΟΥΣ" με τους ΚΩΣΤΑ ΚΑΡΡΑ, ΧΑΡΙΤΙΝΗ ΚΑΡΟΛΟΥ, ΕΛΕΝΗ ΘΕΟΦΙΛΟΥ, ΖΩΡΑ ΤΣΑΠΕΛΗ



Το 1972 σκηνοθετεί το Κοινωνικό εξαίρετο δράμα "ΑΙΧΜΑΛΩΤΟΙ ΤΟΥ ΜΙΣΟΥΣ" με σαφείς αντιπολεμικές αλλά και αποκαλυπτικές αιχμές για το ΕΜΠΟΡΙΟ ΟΠΛΩΝ με τους ΚΩΣΤΑ ΚΑΡΡΑ, ΖΩΗ ΛΑΣΚΑΡΗ, ΕΛΕΝΗ ΑΝΟΥΣΑΚΗ, ΝΙΚΟ ΔΑΔΙΝΟΠΟΥΛΟ και δεκάδες άλλους ηθοποιούς.

Ενώ το 1973 γράφει το ΣΕΝΑΡΙΟ στο πολύ καλό Πολεμικό δράμα "ΟΙ ΓΕΝΝΑΙΟΙ ΠΕΘΑΙΝΟΥΝ ΔΥΟ ΦΟΡΕΣ" που σκηνοθέτησε ο ΤΑΚΗΣ ΒΟΥΓΚΟΥΚΛΑΚΗΣ



Εκεί κάπου σταματάει η μεγάλη ΧΡΥΣΗ ΕΠΟΧΗ της δημιουργίας του ΝΙΚΟΥ ΦΩΣΚΟΛΟΥ μαζί με τον οργασμό που διέκρινε τον ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ της εποχής.

Η Δεκαετία του 1980 βρίσκει τον Κινηματογράφο μπροστά σε εντελώς διαφορετικές συνθήκες, παρακμής και μαρασμού, αλλά παρ' όλα αυτά ο ΝΙΚΟΣ ΦΩΣΚΟΛΟΣ εξακολουθεί να δηλώνει ΠΑΡΩΝ με μερικές πολύ αξιόλογες ταινίες του.

Το 1980 σκηνοθετεί την Αστυνομική ταινία "ΕΞΟΔΟΣ ΚΙΝΔΥΝΟΥ" με τους ΟΛΓΑ ΚΑΡΛΑΤΟΥ, ΝΙΚΟ ΚΟΥΡΚΟΥΛΟ, ΓΙΩΡΓΟ ΦΟΥΝΤΑ, ΑΛΜΠΕΡΤΟ ΕΣΚΕΝΑΖΥ, το 1981 δίνει το Πολεμικό μουσικοχορευτικό "ΚΑΤΑΣΚΟΠΟΣ ΝΕΛΛΥ" με τους ΑΛΙΚΗ ΒΟΥΓΙΟΥΚΛΑΚΗ, ΔΑΝΗ ΚΑΤΡΑΝΙΔΗ, ΦΑΙΔΩΝΑ ΓΕΩΡΓΙΤΣΗ, ΚΑΙΤΗ ΛΑΜΠΡΟΠΟΥΛΟΥ, ΝΤΙΝΟ ΗΛΙΟΠΟΥΛΟ

ενώ το 1981 ταρακουνάει εκ νέου τα νερά του εμπορικού Κινηματογράφου με το ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΔΡΑΜΑ  "17 ΣΦΑΙΡΕΣ ΓΙΑ ΕΝΑΝ ΑΓΓΕΛΟ" στη μνήμη της Ηρωίδας της ΕΠΟΝ  ΗΡΩΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ με τους:  ΜΑΙΡΗ ΒΙΔΑΛΗ, ΓΙΩΡΓΟ ΦΟΥΝΤΑ, ΝΙΚΟ ΑΠΕΡΓΗ, ΕΡΡΙΚΑ ΜΠΡΟΓΙΕΡ, ΚΩΣΤΑ ΠΑΠΑΧΡΗΣΤΟ









Ακολουθούν τρεις ακόμα ταινίες του για να κλείσει ο μεγάλος του κύκλος στον ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ ο οποίος πλέον αδυνατούσε να είναι ο χώρος μαζικής έκφρασης και αναγνωρισιμότητας με αυτόν του παρελθόντος.

  • 1982  "ΤΟ ΚΟΚΚΙΝΟ ΤΡΑΙΝΟ"  Σενάριο σε σκηνοθεσία του ΤΑΚΗ ΣΙΜΟΝΕΤΑΤΟΥ
  • 1982  "ΑΓΡΙΑ ΝΙΑΤΑ"
  • 1983  "ΘΥΡΑ 7: Η ΜΕΓΑΛΗ ΣΤΙΓΜΗ" πατώντας πάνω στην τραγωδία της ΘΥΡΑΣ 7 που όμως ήταν ΑΤΥΧΕΣΤΑΤΗ και προκάλεσε την ΟΡΓΗ και τη Δικαστική αντίδραση των οικογενειών των θυμάτων

Ο ΝΙΚΟΣ ΦΩΣΚΟΛΟΣ, όπως προκύπτει από το χρονικό μας πέρασμα στο χώρο του Κινηματογράφου μας, συνεργάστηκε και ανέδειξε την Υποκριτική δύναμη ΜΕΓΑΛΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΗΘΟΠΟΙΩΝ.
Δούλεψε με δεκάδες μεγάλες μορφές του Κινηματογράφου μας, μερικές από τις οποίες ήταν στο μόνιμο κάστ των επιλογών του:

ΝΙΚΟΣ ΚΟΥΡΚΟΥΛΟΣ, ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΖΑΚΟΣ, ΣΠΥΡΟΣ ΚΑΛΟΓΗΡΟΥ, ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΡΡΑΣ, ΜΑΙΡΗ ΧΡΟΝΟΠΟΥΛΟΥ, ΖΩΡΑΣ ΤΣΑΠΕΛΗΣ, ΓΙΑΝΝΗΣ ΑΡΓΥΡΗΣ, κατά κύριο λόγο και ΤΖΕΝΗ ΚΑΡΕΖΗ, ΑΛΙΚΗ ΒΟΥΓΙΟΥΚΛΑΚΗ κατά δεύτερο.



Ο ΝΙΚΟΣ ΦΩΣΚΟΛΟΣ στην ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ

Ο δημιουργός των χρυσών επιτυχιών έστρεψε νωρίς την προσοχή του στην ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ, από νωρίς το 1971, διακρίνοντας τη δύναμη της διεισδυτικότητάς της.
Παρά τις επιφυλάξεις των αρχών και της ιδεολογίας και του καλύμματος που προσέφερε στο καθεστώς της ΧΟΥΝΤΑΣ, ο ΝΙΚΟΣ ΦΩΣΚΟΛΟΣ προκαλεί ΣΟΚ στο τηλεοπτικό κοινό με τον "ΑΓΝΩΣΤΟ ΠΟΛΕΜΟ", ο οποίος κατά τις προβολές του "νεκρώνει" τις γειτονιές σε ολάκερη την Ελλάδα και συνεχίζει με καλά ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΔΡΑΜΑΤΑ ΤΗΛΕΟΠΤΙΚΕΣ ΣΕΙΡΕΣ όπως:

"ΕΝ ΤΟΥΤΩ ΝΙΚΑ",  "ΚΡΑΥΓΗ ΤΩΝ ΛΥΚΩΝ",  "ΡΩΜΑΝΟΣ ΔΙΟΓΕΝΗΣ" κεντρίζοντας την προσοχή και την Τιμή της ΙΕΡΑΣ ΣΥΝΟΔΟΥ της ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ μας με σχετική βράβευση.

Η Δεκαετία του 1990 τον βρίσκει να σαρώνει κάθε εμπορικότητα στην ιδιωτική τηλεόραση με τα σήριαλ που έτυχαν μεγάλης τηλεθέασης όπως:  "ΛΑΜΨΗ",  "ΚΑΛΗΜΕΡΑ ΖΩΗ".

ΤΑ ΠΡΟΤΥΠΑ των ΑΝΘΡΩΠΙΝΩΝ ΧΑΡΑΚΤΗΡΩΝ του ΝΙΚΟΥ ΦΩΣΚΟΛΟΥ
και η ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΑ του

Ο ΝΙΚΟΣ ΦΩΣΚΟΛΟΣ θεωρείται ο σκηνοθέτης που έγραψε σταθερή "σχολή" πάνω στους ανθρώπινους χαρακτήρες που υποδύονταν οι πρωταγωνιστές του στις ταινίες του και τα έργα του

Το περίγραμμα της θεματολογίας του ήταν η ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΠΑΡΑΚΜΗ, οι ΔΙΑΠΛΕΚΟΜΕΝΟΙ και ΔΙΕΦΘΑΡΜΕΝΟΙ ΘΕΣΜΟΙ, αλλά και ο ΕΝΑΣ που ξεχωρίζει, που δίνει αδέκαστος τη ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΜΑΧΗ, με άνισους όρους μέχρι τη λάμψη της αλήθειας.

Το μοτίβο αυτό το συναντάμε σε ΟΛΕΣ τις ΜΕΓΑΛΕΣ του ΤΑΙΝΙΕΣ

Αυτό όμως το ΘΕΜΑ, που έχει ΜΕΓΑΛΗ ΣΗΜΑΣΙΑ και background το αφήνω για να το εξετάσουμε σε επόμενη ανάρτησή μας για τον ΝΙΚΟ ΦΩΣΚΟΛΟ




Είχε πει με σαφήνεια και προφητική διορατικότητα:



«Η κοινωνία μας σ' ένα μεγάλο μέρος της έχει βυθιστεί σε ένα "καθετοποιημένο" ενυδρείο διαφθοράς» είχε πει σε συνέντευξή του στο ΒΗΜΑ το 1999, ερωτώμενος κατά πόσο η πολιτική πραγματικότητα ξεπερνά και τα δικά του ακόμη σενάρια...
«Το 1965 στην ταινία μου "Κοινωνία ώρα μηδέν", την οποία γνωρίζει όλη η Ελλάδα, έβαλα έναν σκάρτο πολιτικό την ώρα ακριβώς που τράβαγε στον λαό τις μεγάλες κορόνες για "ηθική" και "δικαιοσύνη", να λέει στον Κούρκουλο, που ήταν γαμπρός του και ανυποχώρητα έντιμος, να πάρει τα εκατομμύρια που του έδιναν κάποιοι "διαπλεκόμενοι" της εποχής για να θάψει ένα έγκλημα εις βάρος του λαού. "Αυτή είναι η πραγματικότητα" του είπε. "Τη συνείδησή μας, για τη ζωή μας. Πάρτα!". Φαίνεται πως ως ένα σημείο ήταν μια εφιαλτική ενόραση. Το μέλλον ήταν γραφτό να την επαληθεύσει.»




Αυτός ήταν, με ελάχιστα λόγια, και τεράστιο έργο, ο ΝΙΚΟΣ ΦΩΣΚΟΛΟΣ.....
Ένας άνθρωπος της Τέχνης που είχε τα κότσια και τη δύναμη να σπάσει τη φτώχια και τη μιζέρια της παιδικής του ηλικίας, να αγαπήσει το Βιβλίο, το πνεύμα, να αναδείξει την εσωτερική του δύναμη και έμπνευση στο γράψιμο και στην έκφραση, να σπουδάσει.
   Από τους τυχερούς πραγματικά εκείνος ανθρώπους αλλά και ικανούς συνάμα, που κατάφεραν και έκαναν το ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ του ΟΝΕΙΡΟ ΠΡΑΞΗ.....!  με πάθος, συνέπεια, δύναμη.     Σίγουρα οι συγκυρίες και το παραγωγικό δυναμικό της εποχής του τον στήριξαν και τον βοήθησαν τα μέγιστα στο να τα καταφέρει καθώς συνάντησε το ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ-ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ στη χρυσή του εποχή, το παραγωγικό δυναμικό της FINOS FILMS στα πόδια του, την πρώτη εποχή "παρθένα" της Ελληνικής τηλεόρασης. 
    Σε όλα τούτα προσέθεσε τη δική του ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΠΙΝΕΛΛΙΑ με τρόπο γεμάτο ΣΕΒΑΣΜΟ και ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ.

Έχουμε πολλά να πούμε και στη συνέχεια για το ΝΙΚΟ ΦΩΣΚΟΛΟ αλλά προς το παρόν ΑΠΟΤΙΟΥΜΕ ΦΟΡΟ ΤΙΜΗΣ στη ΜΝΗΜΗ του.
Καλό ταξίδι στο μεγάλο δημιουργό......



Η Μεγάλη Βελούδινη ΑΥΛΑΙΑ έπεσε στη ζωή του............

Χειροκροτούμε τη σεμνή και διακριτική του αποχώρηση............

ΩΡΑ ΚΑΛΗ......




Σχόλια

  1. Εξαιρετική παρουσίαση Γιάννη, συγχαρητήρια!!!!
    Μεγάλη η προσφορά του Νίκου Φώσκολου, τον ευχαριστούμε και θα τον θυμόμαστε!!!!
    Ας αναπαυθεί εν ειρήνη...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια Μαργαρίτα μου. Πραγματικά σημαντική μορφή στον Κινηματογράφο μας με ανεξάντλητη δύναμη και έμπνευση. Καλό βράδυ να έχεις.

      Διαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις τελευταίου μήνα

"Οι Μαύροι Πίνακες" ένα αριστούργημα στη μικρή οθόνη

Κλασικά αριστουργήματα της λογοτεχνίας στον κινηματογράφο: "Ανεμοδαρμένα ύψη" της Έμιλυ Μπροντέ

"Ο Θάνατος θα ξανάρθει" του Ερρίκου Θαλασσινού. Ταινία σταθμός στο Ελληνικό Αστυνομικό Noir