Παρασκευή, 5 Σεπτεμβρίου 2014

Φθινόπωρο και ....BERGMAN: "ΦΘΙΝΟΠΩΡΙΝΗ ΣΟΝΑΤΑ"

Καλησπέρα σας Φίλες και Φίλοι του CINEFIL
Ο ΣΕΠΤΕΜΒΡΗΣ είναι ήδη πια στη φετινή μας στράτα και πέρα στο βάθος του ορίζοντα αρχίζει να αχνοφαίνεται η ρομαντική ζωγραφιά του Φθινοπώρου που έρχεεται....
Για όσους ήρθαν από διακοπές ή κάθε είδους "δραπέτευση" εύχομαι ολόψυχα ΚΑΛΟ ΦΘΙΝΟΠΩΡΟ...
Όντας τολμηρός θα ήθελα να ψελλίσω  "Καλή ....συνέχεια καλοκαιριού" καθώς το καλοκαίρι δεν λέει να μας αφήσει αλλά, προς το παρόν, το αφήνω..
Τα πρώτα λοιπόν κίτρινα φύλλα ήδη στήνουν τον πρώτο τους παιχνιδιάρικο χορό στα πόδια μας και ήδη όλακέρη η ψυχοσύνθεσή μας θα ξεκινήσει την ....κλασική διαπάλη συνύπαρξης του ύστερου καλοκαιριού με το πρώιμο Φθινόπωρο.
Ανοίγω λοιπόν τη θεματολογία του Φθινοπώρου με κάτι απόλυτα σχετικό....
Ένα κλασικό Κινηματογραφικό αριστούργημα που θα μας βάλει στα χρώματα του Φθινοπώρου με τη σφραγίδα ενός
Κινηματογραφικού μεγάλου δραματουργού και δημιουργού.
INGMAR BERGMAN λοιπόν φίλες και φίλοι και Φθινιπωρινό χρώμα

"ΦΘΙΝΟΠΩΡΙΝΗ ΣΟΝΑΤΑ"

("AUTOMN SONATA"   "HOSTSONATEN")


Ο Μεγάλος Κινηματογραφικό δραματουργός εδώ μας δίνει ένα ΕΞΑΙΡΕΤΟ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟ ΔΡΑΜΑ.
Η "ΦΘΙΝΟΠΩΡΙΝΗ ΣΟΝΑΤΑ" είναι ένα ψυχολογικό παιχνίδι ανάμεσα σε δύο ΚΥΡΙΑ και σε δύο ΔΕΥΤΕΡΕΥΟΝΤΑ ΠΡΟΣΩΠΑ.
Και, όπως πάντα, ο μεγάλος δραματουργός, κλασικά έχει στο προσκήνιο της θεματογραφίας του, τι άλλο ; τη ΓΥΝΑΙΚΑ....!
Η ΜΗΤΕΡΑ και η ΚΟΡΗ
Δύο βασικά πρόσωπα στη δομή της ανθρώπινης κοινωνικής συγκρότησης 
Δύο παντελώς διαφορετικοί χαρακτήρες, με συγκρουσιακή  θέση στην ίδια τη ζωή τους.
Η ΜΗΤΕΡΑ
Δίασημη Μουσικός, πιανίστρια, δυναμική, εγωπαθής, το κυρίαρχο μέλημά της είναι η καλλιτεχνική της δουλειά, με αποτέλεσμα να παραμελεί παντελώς το ρόλο της σαν Μητέρα, τον οποίο έχει περιορίσει στα περιθώρα των εκάστοτε συναυλιών της.
Η ΚΟΡΗ
Μια ευαίσθητη, άβουλη, ευάλωτη ύπαρξη, μεγαλωμένη μητριαρχικά κάτω από την επιβολή της Μητέρας της, με την προσωπικότητά της εντελώς ισοπεδωμένη και πνευματικά και ψυχολογικά ευνουχισμένη.
ΤΑ ΔΕΥΤΕΡΑ ΠΡΟΣΩΠΑ
Ο ΣΥΖΥΓΟΣ της ΚΟΡΗΣ: Πρεσβύτερος
Η ΔΕΥΤΕΡΗ ΚΟΡΗ: Μια βουβή και ανάπηρη γυναίκα

ΤΟ ΖΗΤΗΜΑ της ΤΑΙΝΙΑΣ
Το ζητούμενο για τον BERGMAN:
Το διαχρονικά αιώνιο θέμα της ΣΥΓΚΡΟΥΣΗΣ ΓΟΝΕΩΝ-ΠΑΙΔΙΩΝ
ιδιαίτερα αγαπημένο αντικείμενο του μεγάλου δραματουργού.
ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
Φυσικά τι άλλο ; το ΦΘΙΝΟΠΩΡΟ......
Ένα εκπληκτικό φυσικό περιβάλλον, λουσμένο στο Φθινοπωρινό φως του ΣΟΥΗΔΙΚΟΥ ΤΟΠΙΟΥ "ντυμένο" με μαγικό αλήθεια ΜΟΥΣΙΚΟ ΧΑΛΙ από τους:
ΣΟΠΕΝ, ΜΠΑΧ και ΧΕΝΤΕΛ...
Τι άλλο να προσδοκά δηλαδή κανείς για ένα ανθρώπινο δραματικό δοκίμιο πάνω στη σχέση ΓΟΝΕΑ-ΠΑΙΔΙΟΥ.


Δύο "ΙΕΡΑ ΤΕΡΑΤΑ" της Έβδομης Τέχνης καλούνται να φέρουν σε πέρας
την εξαίρετη αυτή δραματική ταινία και πραγματικά το κάνουν με τρόπο που δεν σηκώνει την παραμικρή αμφισβήτηση ή σκέψη.
Και αυτό είναι φυσικό αν μιλάμε για τις:
INGRID BERGMAN
η οποία υποδύεται την Μητέρα CHARLOTTE ANDERGAST
LIV ULLMANN
η οποία υποδύεται την Κόρη EVA


ΟΙ ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ της ΤΑΙΝΙΑΣ
Πρεμιέρα:  8 ΟΚΤΩΒΡΗ 1978, Φθινόπωρο στη Σουηδία
ΣΕΝΑΡΙΟ:  INGMAR BERGMAN
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΣΗ:  SVEN NYKVIST
FILM EDITING:  SYLVIA INGEMARSSON
ΠΑΡΑΓΩΓΗ: ANNA ASP
ΕΝΔΥΜΑΤΟΛΟΓΙΑ:  INGER PEHRSSON
ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ
Πέραν των δύο μεγάλων Κυριών που πρωταγωνιστούν παίζουν οι:
LENA NYMAN στο ρόλο της HELENA (Η 2η κόρη)
HALVAR BJORK στο ρόλο του VIKTOR (Σύζυγος)
MARIANNE AMΙNOFF στο ρόλο της ιδιαιτέρας γραμματέα της CHARLOTTE
ARNE BANG-HANSEN στο ρόλο του Θείου OTTO



H ΣΚΗΝΟΘΕΤΙΚΗ ΔΟΜΗ της ΤΑΙΝΙΑΣ και η ΔΟΜΗ της
Η "ΦΘΙΝΟΠΩΡΙΝΗ ΣΟΝΑΤΑ" θεωρείται γνήσιο ΜΕΛΟΔΡΑΜΑ, το οποίο έρχεται σαν ΠΡΟΤΥΠΟ Τέχνης για πάρα πολλές παραγωγές.
Βέβαια ορισμένοι να σας ακουστεί ενοχλητικά ο όρος μελόδραμα καθώς ίσως τον συνδέετε με τον όρο "ΜΕΛΟ".
Φυσικά και δεν είναι έτσι....! ο BERGMAN, όπως το κάνει πάντα, συγκροτεί ένα ΕΠΙΒΛΗΤΙΚΟ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟ ΔΡΑΜΑ που οδηγεί στη σύγκρουση και στην ΣΚΛΗΡΗ ΤΕΛΙΚΗ ΚΟΡΥΦΩΣΗ.
Με, ως συνήθως, καθαρή ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΗ ΔΙΑΘΕΣΗ, ο ΣΚΗΝΟΘΕΤΗΣ, βλέπει το θέμα από κάθε πλευρά. Εκεί όμως που επικεντρώνει είναι η ΑΓΑΠΗ και τα ΟΡΙΑ της.....!
Μέσα στα όρια της σχέσης ΜΑΝΑ-ΓΟΝΕΑΣ-ΠΑΙΔΙ
Δύο, όπως ήδη αναφέραμε, ΑΛΛΕΣ "ΞΕΝΕΣ" συναισθηματικά γυναίκες, που όπως λέει και η ΣΟΦΙΑ ΓΟΥΡΓΟΥΛΙΑΝΗ (CINE.GR)
  • Η Κόρη, που είναι ΕΥΚΟΛΟ να ΑΓΑΠΗΣΕΙ και ΔΥΣΚΟΛΟ να ΑΓΑΠΗΘΕΙ
  • Η Μάνα, που είναι ΕΥΚΟΛΟ να ΑΓΑΠΗΘΕΙ και ΔΥΣΚΟΛΟ να ΑΓΑΠΗΣΕΙ
Η Μάνα που ΜΙΣΕΙ την Κόρη και η ΚΟΡΗ που μισεί τη Μάνα ή τίποτα από τα δύο.....!
Με μια συγκεκριμένη ΚΑΤΑΛΗΞΗ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ:
ΑΓΑΠΑΩ=ΥΠΑΡΧΩ
Το "ΔΙΝΩ" είναι κατά τον BERGMAN αυτό που σου ΧΑΡΙΖΕΙ ΖΩΗ και ΕΥΤΥΧΙΑ και το
"ΠΑΙΡΝΩ" που θα έρθει στην σωστή και κατάλληλη στιγμή της δικαίωσης.
Η ΤΑΙΝΙΑ βάζει ΤΕΡΑΣΤΙΑ ΘΕΜΑΤΑ για κουβέντα, διαλογισμό, όπως κάνουν πάντα οι ΤΑΙΝΙΕΣ ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΑ ΔΟΚΙΜΙΑ του BERGMAN , θα σας δώσει τροφή για διαφωνία αλλά θα σας δώσει την ευκαιρία να ΑΝΑΘΕΩΡΗΣΕΤΕ για τον ΕΓΩΙΣΜΟ, τα ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ και τις ΣΧΕΣΕΙΣ ΜΑΣ.





Η "ΦΘΙΝΟΠΩΡΙΝΗ ΣΟΝΑΤΑ" είναι μια κλασική ταινία με την Υπογραφή φαρδιά-πλατιά: BERGMAN
Ταινία από τις λεγόμενες "ΒΑΡΙΕΣ" όχι όμως και απρόσιτες.
Παρά το ότι όμως ο μεγάλος δραματουργός, "βαράει ανελέητα" το Κινηματογραφικό του "τσεκούρι" θα μας δώσει την ευκαιρία διάπλατα να αντιληφθούμε γιατί πραγματικά ΑΓΑΠΑΜΕ τον ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ.

Η ΠΛΟΚΗ της ΤΑΙΝΙΑΣ
Η CHARLOTTE είναι μια διάσημη πιανίστρια. Μετά από χρόνια συναντιέται με την Κόρη της, την EVA, γυναίκα Πρεσβύτερου. Η Μητέρα πάσχει από κατάθλιψη μετά τον θάνατο του Φίλου της, αγνοεί παντελώς την EVA η οποία έχει στην ευθύνη της να συντηρεί και την άλλη κόρη και αδελφή της, την ανάπηρη HELENA.
Η ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΜΑΝΑΣ-ΚΟΡΗΣ οδηγεί σε ΤΡΟΜΕΡΗ ΣΥΓΚΡΟΥΣΗ ΧΑΡΑΚΤΗΡΩΝ μέσα από μια σειρά εξομολογήσεων δίνοντας την ευκαιρία στην συνύπαρξη-αντίθεση αυτή να αναδυθούν μια σειρά ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤ γεμάτα ΑΓΑΠΗ και ΜΙΣΟΣ.







ΟΙ ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ
Τι να ....ψελλίσει κανείς για τις ερμηνείες δύο από τις μεγαλύτερες Γυναίκες Ηθοποιούς του Κινηματογράφου.
INGRID BERGMAN & LIV ULLMANN
Κλασικό ερμηνευτικό δίδυμο σε πολλές ταινίες του μεγάλου δραματουργού, εδώ στην "ΦΘΙΝΟΠΩΡΙΝΗ ΣΟΝΑΤΑ" είναι πέρα από κάθε άποψη ΕΠΙΒΛΗΤΙΚΕΣ, ΚΑΘΗΛΩΤΙΚΕΣ, ΣΥΓΚΛΟΝΙΣΤΙΚΕΣ.
Η Μεγάλη BERGMAN, ώριμη όσο ποτέ, γεμάτη πάθος, έκφραση, συναίσθημα, οντότητα και η συγκλονιστική ULLMANN να αναδύει μια πρωτόγνωρη "αγνότητα" ή ευνουχισμένη της προσωπικότητα που όμως δεν στερείται δύναμης και αντοχής.
ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ ΠΡΟΤΥΠΟ ΤΕΧΝΗΣ.....!
Άριστα δεμένες με τους υπόλοιπους ηθοποιούς, την φωτογραφία, τη ΜΟΥΣΙΚΗ.

ΟΙ ΒΡΑΒΕΥΣΕΙΣ
14 ΔΙΕΘΝΕΙΣ ΒΡΑΒΕΥΣΕΙΣ σε ΠΑΓΚΟΣΜΙΟ ΕΠΙΠΕΔΟ και ακόμα 2 ΥΠΟΨΗΦΙΟΤΗΤΕΣ 
κοσμούν τη μεγάλη αυτή ταινία.
ΧΡΥΣΗ ΣΦΑΙΡΑ ΗΠΑ Καλύτερης ταινίας 1979, ΒΡΑΒΕΙΑ ΕΡΜΗΝΕΙΑΣ DAVID DONATELLO 1979, ΒΡΑΒΕΙΟ ΚΑΛΥΤΕΡΗΣ ΤΑΙΝΙΑΣ ΙΤΑΛΙΚΗΣ ΕΝΩΣΗΣ ΚΡΙΤΙΚΩΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ, ΚΡΙΤΙΚΩΝ ΗΠΑ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ, ΚΡΙΤΙΚΩΝ ΝΕΑΣ ΥΟΡΚΗΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ, Υποψήφια για 2 OSCAR 1979 ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑΣ & Α' ΓΥΝΑΙΚΕΙΟΥ ΡΟΛΟΥ

CHARLOTTE ANDERGAST: "Μερικές φορές όταν αφήνομαι στη διάρκεια της νύχτας, αναρωτιέμαι αν έχω στην πραγματικότητα ζήσει καθόλου. Συμβαίνει άραγε σε κάθε άνθρωπο ; έχουν άραγε κάποιοι άνθρωποι ένα καλύτερο τρόπο να ζουν απ τους άλλους ή κάνουν κάποιους άλλους ανθρώπους να μη ζουν καθόλου παρά μονάχα να υπάρχουν ;  ....."

EVA: " Είναι άραγε οι αποτυχίες της Κόρης οι ....θρίαμβοι της Μάνας ;....."

EVA:  " Δεν θα σε αφήσω Μητέρα να εκμηδενίσεις τη ζωή μου εντελώς πάλι. Θα αντισταθώ. Θα επιμείνω. Δεν θα τα παρατήσω.....! έστω και αν φαίνεται να είναι αργά. Άλλωστε δεν νομίζω να είναι τόσο αργά. Δεν πρέπει να είναι πολύ αργά....!....."
EVA: "   Οι πραγματικότητες....όχι μονάχα η πραγματικότητα που αντιλαμβανόμαστε με τις θαμπές αισθήσεις μας. αλλά μια αψίδα από πραγματικότητες και αλήθειες που καταγράφουμε μέσα μας και έξω μας. Είναι φόβος να πιστεύουμε στα όρια....! Δεν υπάρχον όρια, μήτε στις σκέψεις μήτε στις αισθήσεις......! Το άγχος είναι εκείνο που τοποθετεί όρια και φράγματα...."

CHARLOTTE:   "  Έχω κυριευθεί από το φόβο.....! και βλέπω μια τρομερή εικόνα του εαυτού μου. Δεν έχω μεγαλώσει ποτέ.... Το πρόσωπο και το σώμα μου έχουν γεράσει. Μπορώ να αποκτήσω αναμνήσεις και εμπειρίες ακόμα μέσα σε όλα αυτά που δεν έχουν γεννηθεί. Δεν μπορώ όμως να θυμηθώ κάποια πρόσωπα μήτε καν το δικό μου....."


Αφήστε σκέψεις και αισθήσεις στη μαγική ΦΘΙΝΟΠΩΡΙΝΗ ΣΟΝΑΤΑ του BERGMAN, ενός φιλόσοφου του Κινηματογράφου και στις μαγικές Μουσικές που κατακλύζουν κάθε του στιγμή....



10 σχόλια:

  1. Έχω πάρα πολύ καιρό να δω αυτή την ταινία! Δεν θα μπορούσες να εγκαινιάσεις καλύτερα τις φθινοπωρινές αναρτήσεις σου, που προβλέπονται άκρως ενδιαφέρουσες!!!!
    Καλά να περνάς, Γιάννη!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ευχαριστώ Αλεξάνδρα μου. Ελπίζω το Φθινόπωρο και ο ερχομός του να μας δώσουν όμορφες και γόνιμες μέρες. Σε φιλώ καλή μου.

      Διαγραφή
  2. εξαιρετική πρόταση για μένα γιατί δεν εχω δει την ταινία
    ευχαριστώ πολύ καλημέρα και καλή εβδομάδα ευχομαι

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ευχαριστώ Νικόλα....... βάλτην στα υπόψη σου.....αξίζει......! καλή βδομάδα φίλε με κάθε τι καλό.

      Διαγραφή
  3. Καλημέρα Γιάννη!!
    Θα την αναζητήσω γιατί μου αρέσουν αυτές οι ταινίες.
    Ευχαριστούμε για την εξαιρετική σου πρόταση!!
    Και το αφιέρωμα που έκανες καταπληκτικό, μπράβο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ευχαριστώ πάρα πολύ για τα ευγενικά και τιμητικά σου λόγια Κατερίνα μου. Χαίρομαι που σου άρεσε. Η Ταινία προσφέρεται για διαλογισμό και σειρά σκέψεων. Κινηματογράφος τέχνης και σκέψης. Καλό βράδυ καλή μου.

      Διαγραφή
  4. μου άρεσε πάρα πολύ... δύο ηθοποιοί κυρίως... σε ένα έργο που δεν καταλάβαινα... γιατί αυτή η γυναίκα... άφησε τα παιδιά της...

    Οι άνθρωποι... ήμαστε πολύ αδύναμοι, καμμιά φορά...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα σου Λαμπρινή μου και Καλό σου Φθινόπωρο. Εμ εδώ μπαίνουν τα ζητήματα και τα ερωτήματα της ταινίας. Το κυνήγι της καριέρας σκληραίνει παντελώς τη Μητέρα....! ειδικά της καριέρας εκείνης που απαιτεί προβολή, εξουσία, "μέγεθος". Το συναντάμε στην καθημερινή μας ζωή.
      Και γενικά, από τη φύση του, υπάρχει ανταγωνισμός ανάμεσα σε Μάνα και κόρη είναι αυτονόητο αυτό.
      Ευχαριστώ για το πέρασμα καλή μου και καλή σου συνέχεια.

      Διαγραφή
  5. Όμορφα ξεκίνησες τη φθινοπωρινή σεζόν!!!! Εξαιρετική ταινία!!!!
    Καλό φθινόπωρο και καλή συνέχεια Γιάννη!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ευχαριστώ Μαργαρίτα μου....! καλό Φθινόπωρο και σε σένα κοπέλα μου. Κάθε καλή έμπνευση στη γραφή σου.

      Διαγραφή