Δευτέρα, 27 Φεβρουαρίου 2012

ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΠΝΙΣΗΣ: Η ΜΟΥΣΙΚΗ ΨΥΧΗ του ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ

Ο Κλασικός Ελληνικός Κινηματογράφος πάντα διακρίνονται και για την ΜΟΥΣΙΚΗ του.
Στις αμέτρητες μεγάλες Κινηματογραφικές δημιουργίες η ΜΟΥΣΙΚΗ είχε τη δική της θέση στη συνολική εικόνα του.
Μια Μορφή, ξεχώρισε, ανάμεσα στις άλλες, για την προσφορά της, τη δημιουργία της, την ταυτότητα που έδωσε με τη Μουσική της στον Ελληνικό Κινηματογράφο.
Μια μορφή, εξαίρετα σεμνή, διακριτική, που δούλεψε χρόνια ολάκερα μέσα στα καρδιοχτύπια και στις ανάσες των ταινιών και τις έντυσε με την Μαγευτική του μουσική.
Κυρίες και Κύριοι,
σας παρουσιάζουμε την ΜΟΥΣΙΚΗ ΨΥΧΗ του ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ
Ο Μεγάλος

ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΠΝΙΣΗΣ

Ένας άνθρωπος που ποτέ μα ποτέ δεν απασχόλησε έντονα τα φώτα της δημοσιότητας. Απόδειξη τούτου είναι οι ελάχιστες δημόσιες  φωτογραφίες που υπάρχουν για τον ίδιο.
Δούλευε όμως ακατάπαυστα και με διακριτική συνέπεια αλλά και μοναδική έμπνευση για να ντύσει ΜΟΥΣΙΚΑ κάθε λογής ειδών του Ελληνικού Κινηματογράφου



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
20 Νοέμβρη 1920-5 Ιούλη 2007   (Έζησε 87 χρόνια)
 Σπούδασε πιάνο
στο Ελληνικό Ωδείο και το 1943 πήρε μαθήματα από τον Σκαλκώτα και στη συνέχεια από τους Βώκο, Βάρβογλη και Γιάννη Παπαϊωάννου. Από το 1939 συνθέτει και από το 1941 εισέρχεται στο τότε Εθνικό Ίδρυμα Ραδιοφωνίας (σημερινή ΕΡΤ) στη δημιουργία ελαφράς ορχήστρας.

Η πρώτη του σύνθεση, το τραγούδι «Γελάς», κυκλοφόρησε το 1939, για να ακολουθήσει τα επόμενα χρόνια μια λαμπρή μουσική καριέρα.



ΤΟ ΜΟΥΣΙΚΟ ΤΟΥ ΕΡΓΟ στον ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ

Από που να ξεκινήσει κανείς και που να τελειώσει για το έργο του ΚΩΣΤΑ ΚΑΠΝΙΣΗ στον ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΚΙΜΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ.
Μια ολάκερη ζωή προσφοράς. Από το 1951 με την ταινία:  "ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ ΣΤΟΝ ΠΑΡΑΔΕΙΣΟ" του ΘΑΝΑΣΗ ΜΕΡΙΤΖΗ μέχρι την αυλάια του στην ταινία του ΝΤΙΜΗ ΔΑΔΗΡΑ "Η ΒΑΛΙΤΣΑ ΤΟΥ ΠΑΠΠΑ" το 1978.
27 ολάκερα χρόνια έντυσε περίπου 110 Κινηματογραφικές ταινίες....!!! αριθμός πρωτοφανής για δημιουργικό ταμπεραμέντο. Ανάμεσα σε αυτά όλα τα είδη ακόμα και τραγούδια, ντοκυμανταίρ, μουσικές θεατρικές παραστάσεις.
Επίσης είχε κάνει πολλές ενορχηστρώσεις και διασκευές. Μέλος της Ένωσης Ελλήνων Μουσουργών, διετέλεσε και Πρόεδρος του Πανελλήνιου Μουσικού Συλλόγου (περίοδο 1965
-1967) και Αντιπρόεδρος της Ομοσπονδίας Μουσικών 1966-1967.
 
 
 
 
 
 
 Ανάμεσα στις ταινίες που έντυσε με την Απαράμιλλης ομορφιάς ΜΟΥΣΙΚΗ του ήταν ΠΟΛΥ ΜΕΓΑΛΕΣ ταινίες με ύψιστη αναγνωρισιμότητα , αναφέρουμε τις πλέον σημαντικές στιγμές του:


  • "ΕΓΚΛΗΜΑ ΣΤΟ ΚΟΛΩΝΑΚΙ" (1959)
  • "ΤΗΣ ΜΙΑΣ ΔΡΑΧΜΗΣ ΤΑ ΓΙΑΣΕΜΙΑ" (1960)
  • "ΚΑΤΗΦΟΡΟΣ" (1961)
  • "ΧΩΡΙΣ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ" (1963)
  • "ΤΟ ΔΟΛΩΜΑ" (1964)
  • "ΔΙΨΑ ΓΙΑ ΖΩΗ" (1964)
  • "ΓΑΜΟΣ ΑΛΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ" (1964)
  • "Η ΔΕ ΓΥΝΗ ΝΑ ΦΟΒΕΙΤΑΙ ΤΟΝ ΑΝΔΡΑ" (1965)
  • "ΤΖΕΝΗ-ΤΖΕΝΗ" (1966)
  • "Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΜΟΥ ΤΡΕΛΑΘΗΚΕ" (1966)
  • "ΚΟΝΣΕΡΤΟ ΓΙΑ ΠΟΛΥΒΟΛΑ" (1967)
  • "ΠΟΛΥ ΑΡΓΑ ΓΙΑ ΔΑΚΡΥΑ" (1968)
  • "ΚΑΠΕΤΑΝ ΦΑΝΤΗΣ ΜΠΑΣΤΟΥΝΗΣ" (1968)
  • "ΑΓΑΠΗ ΚΑΙ ΑΙΜΑ" (1968)
  • "ΟΤΑΝ Η ΠΟΛΗ ΠΕΘΑΙΝΕΙ" (1969)
  • "Η ΖΟΥΓΚΛΑ ΤΩΝ ΠΟΛΕΩΝ" (1969)
  • "ΜΙΑ ΓΥΝΑΙΚΑ ΣΤΗΝ ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ" (1970)
  • "ΠΑΠΑΦΛΕΣΣΑΣ" (1971)
  • "Ο ΤΡΕΛΟΠΕΝΗΝΤΑΡΗΣ" (1971)
  • "ΜΑΝΤΩ ΜΑΥΡΟΓΕΝΟΥΣ" (1971)
 
 
 
 
 
ΤΙΜΗΤΙΚΕΣ ΔΙΑΚΡΙΣΕΙΣ και ΒΡΑΒΕΙΑ

Ο ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΠΝΙΣΗΣ Έλαβε μέρος σε πολλά Φεστιβάλ μεταξύ των οποίων στην Ισπανία το 1962, στη Βραζιλία το 1966 και το 1967, στη Χιλή το 1974, και δύο φορές στη Ρωσία το 1963και το 1966.
Είχε τιμηθεί με Χρυσό Μετάλλιο στο Φεστιβάλ Τραγουδιού της Βραζιλίας (1967), Βραβείο καλλίτερης μουσικής στη ταινία "Τα χέρια" (Θεσσαλονίκη 1962) καθώς και ιδιαίτερα βραβεία για τη μουσική των ταινιών "Ο Πανικός" (1969), και "Αλέξανδρος ο Μέγας στην Ιστορία και τον θρύλο" (Θεσσαλονίκη 1977).

Το μουσικό ύφος του Μεγάλου μουσουργού πραγματικά είναι βγαλμένο από τον Κλασικό λυρισμό του ΣΚΑΛΚΩΤΑ. Και δεν είναι παράλογο ο "μαθητής" να μην αναπαράγει την τεράστια παιδεία του δάσκαλου.
Η Μουσική του ΚΑΠΝΙΣΗ για τον Κινηματογράφο είναι απλά συγκλονιστική. Έχει σχεδόν πάντα συμφωνικό χαρακτήρα, κύρια όταν έχει ντύσει ταινίες επικές και ιστορικές ("ΠΑΠΑΦΛΕΣΣΑΣ", "ΜΑΝΤΩ ΜΑΥΡΟΓΕΝΟΥΣ"...) αλλά κυριαρχείται και από έναν συγκλονιστικό ρομαντισμό με μελαγχολικό τόνο σε ταινίες δραματικού χαρακτήρα ("ΠΟΛΥ ΑΡΓΑ ΓΙΑ ΔΑΚΡΥΑ") με κορύφωση το συγκλονιστικό "ΜΕΛΑΓΧΟΛΙΚΟ ΜΟΤΙΒΟ", που ακούγεται στην ταινία "ΤΖΕΝΗ-ΤΖΕΝΗ" και έχει αφήσει ιστορία στον Κινηματογράφο.

ΝΑ ΘΥΜΗΘΟΥΜΕ μερικές ΜΟΥΣΙΚΕΣ ΣΤΙΓΜΕΣ του ΚΩΣΤΑ ΚΑΠΝΙΣΗ

Πάμε αγαπητές φίλες και φίλοι να θυμηθούμε κάποιες σημαντικές και χαρακτηριστικές στιγμές από την μουσική μαγεία του μεγάλου μουσουργού μας

Εκπληκτικό μουσικό μοτίβο εισαγωγής στην ταινία του ΠΑΝΟΥ ΓΛΥΚΟΦΡΥΔΗ  "ΠΟΛΥ ΑΡΓΑ ΔΙΑ ΔΑΚΡΥΑ" (1968)


 Ίσως η μεγαλύτερη επική συμφωνική μουσική γραφή του ΚΑΠΝΙΣΗ για τον ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ στην Επική Ιστορική ταινία του ΕΡΡΙΚΟΥ ΑΝΔΡΕΟΥ   "ΠΑΠΑΦΛΕΣΣΑΣ"


 Εδώ σε ένα απίστευτο ζειμπέκικο με την φωνή της μεγάλης ΜΑΙΡΗΣ ΧΡΟΝΟΠΟΥΛΟΥ στο τραγουδι   "Υπάρχει κάπου ένα παιδί". Ο ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΠΝΙΣΗΣ ήταν ΜΕΓΑΛΟΣ και σε ΛΑΪΚΕΣ ΝΟΤΕΣ.



Εδώ το ρομαντικό και τρυφερό "Άστο το χεράκι σου", που τραγουδούν οι:
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΟΥΖΑΣ, ΛΕΥΤΕΡΗΣ ΛΙΓΝΟΣ
σε στίχους του ΑΛΕΚΟΥ ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΟΥ
από την τρυφερή ταινία: "ΤΟ ΔΟΛΩΜΑ"  (1964)
 
 
 
Και βέβαια τελευταίο άφησα το πιο ΣΥΓΚΛΟΝΙΣΤΙΚΟ, το πιο αληθινά ΑΙΣΘΑΝΤΙΚΟ ΜΟΥΣΙΚΟ ΘΕΜΑ του ΚΩΣΤΑ ΚΑΠΝΙΣΗ, που φυσικά δεν είναι άλλο από το "ΜΕΛΑΓΧΟΛΙΚΟ ΜΟΤΙΒΟ" που ακούγεται στην ταινία "ΤΖΕΝΗ_ΤΖΕΝΗ" του ΑΛΕΚΟΥ ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΟΥ.
Πραγματικά κλείνεις τα μάτια και βυθίζεσαι στο κόσμο της μουσικής και των αισθήσεων
Απολαύστε το:
 
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου