Κλασικό Αμερικάνικο Film Noir: "ΣΚΟΤΩΣΑ ΤΟ ΔΟΛΟΦΟΝΟ ΜΟΥ" (D.O.A.) του RUDOLPH MATE
Τα φώτα της πολύβουης πολιτείας λάμπουν σαν Χριστογεννιάτικα λαμπιόνια,
ένας όμορφος νέος άντρας, φορτωμένος με έντονα τα σημάδια της αγωνίας στο πρόσωπό του, βηματίζει στους δαιδαλώδεις διαδρόμους ενός μεγάλου κτιρίου.
Τα γραφεία του κεντρικού Αστυνομικού τμήματος της πόλης του φαίνονται ατέλειωτα και χαώδη.
Η Κάμερα παρακολουθεί τα βήματά του.
Νιώθει μικρός, χαμένος μέσα στον αχανή χώρο που τον πιέζει σαν ένα πέλαγος.
Η Γεωμετρία και η προοπτική του χώρου θυμίζει εξπρεσιονιστικά στοιχεία Κινηματογράφου.
Η Μαρτυρική του περιπλάνηση σταματάει μπροστά στην πόρτα του γραφείου Ανθρωποκτονιών.
Την ανοίγει και με φανερή την αγωνία στο πρόσωπό του ξεκινάει τη συνομιλία του με τον επικεφαλής Αστυνόμο:
-Θέλω να αναφέρω ένα φόνο
-Καθείστε...που έγινε ο φόνος ;
-Χθες βράδυ στο Σαν Φραντζίσκο
-Ποιος δολοφονήθηκε ;
-Εγώ....!
Φίλες και Φίλοι
ο Πολωνικής καταγωγής Σκηνοθέτης
RUDOLPH MATE
μας βάζει στον μυστήριο κόσμο ενός κλασικού εξαίρετου film noir
"ΣΚΟΤΩΣΑ ΤΟΝ ΔΟΛΟΦΟΝΟ ΜΟΥ"
(DEAD ON ARRIVAL D.O.A.)
Ένα κλασικό Film Noir της σχολής της "ΝΕΑΣ ΣΥΜΦΩΝΙΑΣ" (Θα μιλήσουμε για αυτήν) από έναν σκηνοθέτη που δεν είναι ευρύτατα γνωστός.
ΣΕΝΑΡΙΟ: RUSSELL ROUSE & CLARENCE GREENE
ΘΕΜΑ:
Ένας άντρας, ο FRANK BIGELOW καταγγέλλει μια νύχτα προκαταβολικά την ...Δολοφονία του, καθώς πριν λίγο τον είχαν δηλητηριάσει με δηλητήριο αργής εφαρμογής, που θα δράσει μετά από 24 ώρες και για το οποίο δεν υπάρχει αντίδοτο.
Εκεί ξεκινάει ένα καθολικό flash back όπου ο FRANK BIGELOW περιγράφει τα γεγονότα στους Αστυνομικούς έχοντας ο ίδιος ξεκινήσει μια φρενήρη αγωνιώδη υπαρξιακή προσπάθεια να βρει το δολοφόνο του...
Μια δημιουργία που ενέπνευσε από τότε μια σειρά "διασκευές" του θέματός της στον Κινηματογράφο. Το 1988 η ANNABEL JANKEL και ο ROCKY MORTON προχωρούν σε ένα remake με τον ίδιο τίτλο με βασικούς ερμηνευτές τους: DENNIS QUAID & MEG RYAN
Επίσης το ίδιο θέμα έχει γυριστεί σε πολλές αστυνομικές τηλεοπτικές σειρές.
Μια ατμόσφαιρα γκρίζα, που σε τυλίγει με την αγωνία της. Μια διαδικασία αργού θανάτου, που την διακόπτουν οι αναφορές σε ηδονικές στιγμές περασμένου χρόνου.
Ο Ήρωας της ταινίας, λέει ψέμματα στη Γυναίκα του, στην πιστή του σύζυγο και το σκάει για να διασκεδάσει στο SAN FRANSISCO. Εκεί θα συναντηθεί με το τραγικό που τον περιμένει
Η ΑΤΜΟΣΦΑΙΡΑ
Η Ταινία έχει έντονα συντηρητικό χαρακτήρα. Η Ελεύθερη, παράνομη, ιδιωτική στιγμή που αποζητάει ο ήρωάς μας, αποκλίνει από την ηθική και τη τάξη ενός πιστού συζύγου.
Η παρεκτροπή του νεαρού συζύγου, σε μια Αμερική στην οποία ήδη ο Μακαρθισμός και ο Ψυχρός πόλεμος έχουν αρχίσει να καθιερώνονται, δεν είναι ηθικά αποδεκτή..
Ο Ήρωας λοιπόν οφείλει να "αποσυρθεί" για να επέλθει η αποκατάσταση της τάξης και ηθικής.
Φυσικά και έχει τη σημασία του το ότι ο ήρωας δηλητηριάστηκε στη στιγμή της παράνομης ευφορίας του.
Η ΠΛΟΚΗ
Ο FRANK BIGELOW προσπαθεί με κάθε τρόπο να βρει εκείνον που τον δηλητηρίασε καθώς και την αιτία.
Στην μαρτυρική του αυτή προσπάθεια τον περιμένουν σκοτεινές γειτονιές, ομάδες συμμοριών, άγρια κυνηγητά, σκοτεινά αμφιλεγόμενα πρόσωπα, δολοπλοκίες, ο θάνατος σε κάθε βήμα, με την κορύφωση της ταινίας να είναι υπέροχη καθώς βρίσκει την άκρη της δικής του σύνδεσης με την απόφαση για τη δολοφονία του.
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
Πρεμιέρα: 1950
ΜΟΥΣΙΚΗ: Μια εκπληκτική μουσική από τον DIMITRI TIOMKIN
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΣΗ: ERNEST LASZLO εκπληκτική φωτογραφία σε παιχνίδια άσπρου-μαύρου που συγκλονίζουν
DECORATION: DUNCAN CRAMER
ΕΝΔΥΜΑΤΟΛΟΓΙΑ: MARIA DONOVAN
ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ
EDMOND O' BRIEN στο ρόλο του FRANK BIGELOW
PAMELA BRITTON στο ρόλο της PAULA GIBSON
LUTHER ADLER στο ρόλο του MAJAK
BEVERLY GARLAND στο ρόλο της MISS FOSTER
LYNN BAGGETT στο ρόλο της MRS PHILIPS
WILLIAM SHING στο ρόλο του HALLIDAY
HENRY HART στο ρόλο του STANLEY PHILIPS
NEVILLE BRAND στο ρόλο του CHESTER
Το "ΣΚΟΤΩΣΑ ΤΟ ΔΟΛΟΦΟΝΟ ΜΟΥ" είναι μια αριστουργηματική ταινία του είδους της. Έχει έναν ρυθμό που σε γεμίζει άγχος, αγωνία. Ζεις την πάροδο του χρόνου νιώθοντάς τον να πιέζει θανάσιμα με τις ελπίδες στο μηδέν.
ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ
Ο EDMOND O'BRIEN, γεννημένος το 1915 ο Αμερικάνος ηθοποιός, στα 35 του χρόνια τότε, ερμηνεύει έξοχα το ρόλο του νεαρού συζύγου FRANK BIGELOW.
Ο Εφιάλτης που ζει τον μετατρέπει σε έναν απελπισμένο πλήν όμως αποφασισμένο "κυνηγό" του δολοφόνου, που δεν διστάζει να εμπλακεί αναγκαστικά με τη συμμορία που διαπλέκεται πίσω απ την αλήθεια. Ερμηνεία άψογη, συναισθηματική, γεμάτη ένταση που με την πάροδο του χρόνου κορυφώνεται δραματικά.
Η PAMELA BRITTON, γεννημένη το 1923 Αμερικανίδα ηθοποιός, στα 27 της χρόνια ερμηνεύει τη σύζυγο του FRANK, την PAULA GIBSON
Η Ερμηνεία της είναι στην αρχή διακριτική, κλασική, μα στη πορεία της εξέλιξης μετατρέπεται σε μια γυναίκα γεμάτη αισθήματα, αγωνία, ερωτήματα για την τύχη του ανθρώπου που αγαπά και λατρεύει.
Στα πρόσωπα των δύο πρωταγωνιστών είναι ζωγραφισμένη η αγωνία ενός αύριο που δεν γνωρίζουν με τον θάνατο να παίζει με το χρόνο.
Η BEVERLY GARLAND στο ρόλο της αινιγματικής MISS FOSTER. Γεννημένη το 1926 η Αμερικανίδα ηθοποιός, εξαιρετικά όμορφη και ατμοσφαιρική έχει πολύ καλή ερμηνεία
Το κλασικό ....happy end είναι κάτι απρόσιτο και μακρινό στα Film noir τέτοιου τύπου.
Μην γυρέψετε να το αναζητήσετε. Και αν αυτό υπάρχει, βιώνεται με μεγάλο κόστος, με ένα τίμημα, που καλούνται τα πρόσωπα των ηρώων να πληρώσουν.
Σίγουρα ο πρωτότυπος τίτλος της ταινίας θα σας προκαλέσει πολλές απορίες.
Ο Όρος D.O.A. σημαίνει "DEAD ON ARRIVAL" και ερμηνεύεται ως
"ΝΕΚΡΟΣ με την ΑΦΙΞΗ"
Ήταν μια συγκεκριμένη ένδειξη στα Αστυνομικά τμήματα των ΗΠΑ όταν κάποιο πρόσωπο ενεργό σε υπόθεση φόνου ΕΦΤΑΝΕ ΝΕΚΡΟ στο Αστυνομικό τμήμα.
Στον σχετικό φάκελο λοιπόν του αρχείου έμπαινε ο όρος D.O.A. με ότι αυτό μπορούσε να σημαίνει...
Μια ταινία λοιπόν από τις πιο αντιπροσωπευτικές της χρυσής εποχής των κλασικών Film Noir του Αμερικάνικου Κινηματογράφου, που σαν την ακολουθήσετε θα αφεθείτε κολλημένοι στην θανάσιμη αγωνία του και στην γεμάτη σκιές διαδρομή του...
Την βρήκα εδώ και ήδη ξεκίνησα να την βλέπω.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣε ευχαριστώ για την πρόταση.
Καλησπέρα σου Πέτρο μου. Έξοχα...! Μπορείς να την δεις και να την απολαύσεις. Εγώ σε ευχαριστώ για το χρόνο σου και την παρουσία σου.
ΔιαγραφήΚαλό Σ/Κ να έχεις.
Ωραίο το νέο σου φόντο Γιάννη! Πολύ ταιριαστό στη θεματολογία σου.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤην ταινία δεν την έχω δει. Ο διάλογος στην αρχή με εντυπωσίασε. Κλέβω το "εδώ" του Πέτρου και την βλέπω το σ/κ.
Καλό βραδάκι Γιάννη!
Καλώς τη Μαρία. Το φόντο δεν το άλλαξα. Απλά μπήκες στην ...εναλλακτική σελίδα στο blogspot. Κανένα πρόβλημα Μαρία μου.
ΔιαγραφήΟ Διάλογος έναρξης είναι καθηλωτικός για τη συνέχεια. Να την δεις και περιμένω εντυπώσεις και κουβέντα.
Σε φιλώ καλή μου.
Την ταινία δεν την έχω δει και να σκεφτείς όταν είχα δει το ριμέικ του '88 έλεγα πως θα τη δω!
ΑπάντησηΔιαγραφήΣε ευχαριστώ που μου τη θύμισες!!
Καλό Σαββατοκύριακο!
Καλώς τη Μαρία μας. Α εσύ ξεκίνησες αντίστροφα. Προσωπικά δεν έχω δει το remake. Δεν ξέρω δλδ τι διαφορές πιθανά να υπάρχουν από την πρωτότυπη έκδοση.
ΔιαγραφήΕγώ σε ευχαριστώ Μαρία μου για την παρουσία σου.
Φιλιά πολλά κοπέλα μου.
πολύ ενδιαφέρον θέμα!!! αυτές τις παληές ταινιες τις εμπιστεύομαι!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαλησπέρα σου Λαμπρινή μου, καλή βδομάδα. Πραγματικά έχουν κάποια δοκιμασμένα σταθερά διαχρονικής αξίας. Σε ευχαριστώ πολύ για την επίσκεψη, να είσαι καλά.
Διαγραφή