Γερμανικός Εξπρεσσιονισμός
Η Πρώτη Κινηματογραφική δεκαετία, εκεί γύρω στα 1915-1930 σημαδεύεται από την εμφάνιση μιας ΜΕΓΑΛΗΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ που πήγε αντίθετα από τον ΡΕΑΛΙΣΜΟ της εποχής.
Η Θεματολογία του ήταν από τις πηγές του ΓΕΡΜΑΝΙΚΟΥ ΡΟΜΑΝΤΙΣΜΟΥ της εποχής.
Ο Γερμανικός Εξπρεσιονισμός εισήγαγε την ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ στον Κινηματογράφο.
Λόγω της έλλειψης τεχνικής για να αποδωθεί το εξωτερικό σύνολο, οι Πόλεις των ταινιών αυτών "χτίστηκαν" μέσα σε στούντιο της εποχής.
Οι πιο ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ του ΓΕΡΜΑΝΙΚΟΥ ΕΞΠΡΕΣΙΟΝΙΣΜΟΥ είναι οι:
- "ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ" του ΦΡΙΤΣ ΛΑΓΚ
- "ΤΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ ΤΟΥ ΔΡ. ΚΑΛΙΓΚΑΡΙ" του ΡΟΜΠΕΡΤ ΒΙΝΕ
Η Αρχιτεκτονική των χώρων στη σχολή αυτή, με άξονα αναφοράς στις δύο παραπάνω ταινίες, έχει κύριο χαρακτηριστικό τον ΦΟΥΤΟΥΡΙΣΜΟ (Όπως ονομάζουμε την "μελλοντολική" θεώρηση των χώρων), τα ασύμμετρα πλάνα, τις μορφές με εξωπραγματική έκφραση.
Δεν πρέπει να ξεχνάμε το ΙΔΕΟΛΟΓΙΚΟ ΥΠΟΒΑΘΡΟ του ΓΕΡΜΑΝΙΚΟΥ ΕΞΠΡΕΣΙΟΝΙΣΜΟΥ. Σε μια Γερμανία ηττημένη και διαλυμμένη. Έντονα τα ΤΑΞΙΚΑ στοιχεία της ανισότητας, της καταπίεσης. Τον ΓΙΓΑΝΤΙΣΜΟ των Αστικών κέντρων και τον πόλεων. Την εμφάνιση του ΝΑΖΙΣΜΟΥ.
Όλα αυτά συνέθεσαν την ΥΠΕΡΒΟΛΗ, το ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΟ, το ΠΑΡΑΒΟΛΙΚΟ.
Ένα άλλο στοιχείο στον ΓΕΡΜΑΝΙΚΟ ΕΞΠΡΕΣΙΟΝΙΣΜΟ στον Κινηματογράφο είναι η ΘΕΣΗ του ΑΝΘΡΩΠΟΥ μέσα στην ΤΑΙΝΙΑ.
Αν προσέξετε τα πρόσωπα, έχουμε στοιχεία ΕΝΤΟΝΗΣ ΠΑΡΑΜΟΡΦΩΣΗΣ, ΥΠΕΡΒΟΛΗΣ στην εμφάνιση, πολλές φορές με ΑΠΟΚΡΟΥΣΤΙΚΑ ΕΞΩΤΕΡΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ.
Το ΑΤΟΜΟ θεωρείται απλό ΓΡΑΝΑΖΙ μιας καλοκουρδισμένης μηχανής μέσα στον ασφυκτικό τρόπο παραγωγής και με τα πρώτα στοιχεία της ΝΑΖΙΣΤΙΚΗΣ ΙΣΟΠΕΔΩΣΗΣ πάνω του.
Πάνω πάνω στα πλάνα έχουμε τα ΚΤΙΡΙΑ που είναι ΘΕΟΡΑΤΑ, ΑΠΟΛΥΤΑ ΔΟΜΗΜΕΝΑ σαν τεράστιοι σημερινοί Ουρανοξύστες, ενώ τα κτίρια της βάσης είναι ΚΑΤΑΚΟΜΒΕΣ και ΕΡΕΙΠΙΑ.
Αυτό είναι αντανάκλαση της Κοινωνικής δομής από τα πάνω προς τα κάτω.
Αυτός είναι σε γενικές γραμμές ο ΓΕΡΜΑΝΙΚΟΣ ΕΞΠΡΕΣΙΟΝΙΣΜΟΣ στον ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ με στοιχεία που για την εποχή του πήγαν την Τέχνη δεκαετίες μπροστά.
Προσέξτε τις γεωμετρίες των χώρων, την ΓΚΕΤΟΠΟΙΗΣΗ των ανθρώπων, Τα ΠΑΡΑΞΕΝΑ ΒΛΕΜΜΑΤΑ γεμάτα τρόμο, τα ΠΑΘΗ.
Εδώ τη σχέση του πραγματικού με το Υπερφυσικό
Εκτός από τις πρώτες δύο αναφερόμενες ταινίες στον ΓΕΡΜΑΝΙΚΟ ΕΞΠΡΕΣΙΟΝΙΣΜΟ είχαμε αντιπροσωπευτικά δείγματα και τις εξής ταινίες σταθμός:
- 1920 "GOLEM" PAUL WEGENER
- 1922 "NOSFERATU" F.W.MURNAU
- 1926 "FAUST" F.W. MURNAU
- 1924 "THE LAS LAUGH" FRITZ LANG
Ο ΓΕΡΜΑΝΙΚΟΣ ΕΞΠΡΕΣΙΟΝΙΣΜΟΣ έβλεπε μπροστά στις εξελίξεις που έρχονται. Έρχεται σε μεγάλη αντίθεση με το κλασσικό στυλ του Hollywood. Αντί να θριαμβολογεί και να μιλά για την ηθική που μπορεί το άτομο να επιδείξει, παρουσιάζει ένα κόσμο σκοτεινό, βίαιο και επικίνδυνο.
Ο Γερμανικός εξπρεσιονισμός φανερώνει τη χρεοκοπία της πίστης στη λογική και την επιστήμη και τον τρόμο για τον πόλεμο που έρχεται.
Ένα πόλεμο που κατά την άποψη των εξπρεσιονιστών προκάλεσε η κοινωνία της λογικής και της επιστήμης. (Λαθεμένη προσέγγιση βέβαια). Για το λόγο αυτό συχνά οι ταινίες του προβάλλουν ιστορίες ανθρωποφάγων τεράτων (Νοσφερατου- Μουρνάου) παραφρόνων (Το εργαστήρι του Δρ. Καλιγγάρι) και κοινωνικών αντιπαραθέσεων με μεταφυσικά όμως στοιχεία (Μετρόπολις - Λανγκ).
Το είδος αυτό της Κινηματογραφικής τέχνης πραγματικά καθηλώνει, ενεργοποιεί αισθήσεις και σκέψη, βάζει και αναδεικνύει τεράστια ζητήματα και ανέβασε τον Κινηματογραφικό πήχυ σε πανύψηλα επιπεδα.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου