JEAN LUC GODARD: "ΜΕ ΚΟΜΜΕΝΗ ΤΗΝ ΑΝΑΣΑ" (Η NOUVELLE VAGUE ΞΕΚΙΝΑ)


JEAN LUC GODARD

"ΜΕ ΚΟΜΕΝΗ ΤΗΝ ΑΝΑΣΑ"

"A BOUT DE SOUFFLE"

(BREATHLESS)


Αγαπητές Φίλες και Φίλοι του CINEFIL
σήμερα έχουμε την Τιμή να σταθούμε σε μια Κινηματογραφική ταινία, που τράβηξε ορμητικά την Αυλαία του Γαλλικού και Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, κάνοντας τα πρώτα βήματα σε μια Κινηματογραφική αλλά και Καλλιτεχνική Σχολή Σκέψης που έμελλε να σφραγίσει τα Κινηματογραφικά δρώμενα.

Η Γαλλική NOUVELLE VAGUE (ΝΕΟ ΚΥΜΑ) εισβάλλει ορμητικά, επαναστατικά, ανατρεπτικά στο χώρο του Κινηματογράφου, στην χαραυγή της οργισμένης δεκαετίας του 1960.

Απαρχή της οι μεγάλοι δημιουργοί και Επαναστάτες του Κινηματογράφου, όπως αυτοί ξεπηδούν ορμητικά από το θρυλικό ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ:  "CAHIERS DU CINEMA"

Είναι οι:

FRANCOIS TRUFFEAU που έγραψε το ΣΕΝΑΡΙΟ

CLAUDE CHAMBROL που είχε την ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ

και φυσικά ο μεγάλος JEAN LUC GODARD που έκανε την ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ


Η Συνεργασία, ταύτιση, των τριών αυτών νέων καλλιτεχνικών "τεράτων" της Κινηματογραφίας προσφέρουν το ΠΡΩΤΟ ΕΡΓΟ που ανοίγει τα φτερά στο Γαλλικό Νέο Κύμα.

Μια συγκλονιστική ταινία, που κατορθώνει ένα απλό, βατό, σενάριο, μια απλή "παραπεταμένη" ιστορία του δρόμου να την κάνει να ταράξει τα κατεστημένα νερά του Γαλλικού Κινηματογράφου και Κοινωνίας.


Και τούτο, γιατί το "ΜΕ ΚΟΜΜΕΝΗ ΤΗΝ ΑΝΑΣΑ" δεν είναι ένα συμβατικό σενάριο, που ακολουθεί τις "ράγες" του τότε Γαλλικού καθωσπρεπισμού και συντηρητισμού.

Είναι ένα ΘΕΜΑ, ένα ΣΕΝΑΡΙΟ του ΔΡΟΜΟΥ, της ΠΑΡΕΚΤΡΟΠΗΣ, της λεγόμενης ΑΛΗΤΕΙΑΣ της σκέψης και της επιφάνειας των αξιών. Της ΩΜΟΤΗΤΑΣ, του ΕΚΠΕΣΜΟΥ των κοινωνικών αναστολών.

Είναι μια ΜΑΤΙΑ ΖΩΗΣ έξω και κάτω από τα "πρέπει" και τα "μή"



Εκείνος, ο MICHELE POICCARD (JEAN PAUL BELMONDO), ένας νεαρός, περιφερόμενος "teddy boy" εκείνης της εποχής, ένας μικρο-γκάνγκστερ, που έλκεται και αρέσκεται στη μίμηση των Αμερικάνων "ηρώων" και προτύπων του NOIR (HUMPHREY BOGART), που ζει μονάχα για τη μία μέρα, για τη μια ερωμένη, για το εφήμερο φλέρτ, τον εύκολο πλούτο, που κάνει το ανώριμο παντελώς σκοτεινό βύθισμα στο ΦΟΝΟ και στο ΕΓΚΛΗΜΑ, προφανώς με απλότητα που σοκάρει.
Αλλά συνάμα και Εκείνο το όμορφο, το αρρενωπό αγόρι που έχει τους δικούς του κανόνες, τις δικές του αρχές ηθικής, που αντιλαμβάνεται το σφίξιμο της θηλιάς και την ΚΟΜΜΕΝΗ ΑΝΑΣΑ που ο ίδιος επέβαλε στην αδιέξοδη ζωή του και επιλέγει ΣΥΝΕΙΔΗΤΑ το τέλος, την κάθαρση, τη μοιραία "έξοδο".

"...ΒΑΡΕΘΗΚΑ.....ΚΟΥΡΑΣΤΗΚΑ.....ΘΕΛΩ ΝΑ ΚΟΙΜΗΘΩ....."

τα λόγια του MICHELLE.......γνωρίζοντας πολύ καλά που πάει....


Εκείνη, η PATRICIA FRANCHINI, (JEAN SEBERG), μια νεαρή όμορφη Αμερικάνα, που ξεπηδά στη ζωή του και εκείνη όπως και αυτός στη δική της....

Και δένονται μαζί...ερωτεύονται......αφήνεται και εκείνη σε στιγμές που δεν είχε τολμήσει να ζήσει, σε ξεγνοιασιά μα και ομορφιά της καθημερινής στιγμής.
Η PATRICIA, φοιτήτρια στο ΠΑΡΙΣΙ εκείνης της εποχής με ΛΑΤΡΕΙΑ, κάτι σαν φετίχ στα Αμερικάνικα κλασικά αυτοκίνητα του 1950-1960, με τα λεφτά του μπαμπά της, τρέχει τη δημοσιογραφία της.
Μια Γυναίκα, μια νέα γεμάτη φωτιά αλλά και μια συνεχής διαπάλη της αβεβαιότητας όταν αυτή συναντά με το διαφορετικό και παράταιρο του MICHELE.

Ο Τυχοδιωκτισμός του την τρομάζει, παρά το ότι ο ερωτισμός που μοιράζεται μαζί του είναι κάτι υπέροχο για κείνη, δεν έχει τα κότσια να μοιραστεί μαζί του την αδιέξοδη παρανομία.
Δεν αντέχει να ζει "Με κομμένη την ανάσα" προχωρώντας στη ρήξη δίνοντάς του ένα περιθώριο χρόνου να διαφύγει...



Έτσι λοιπόν ο JEAN LUC GODARD στήνει μια ταινία που γράφει ιστορία και θεωρείται πλέον ιστορικά ανάμεσα στα μεγαλύτερα ΑΡΙΣΤΟΥΡΓΗΜΑΤΑ του σύγχρονου Κινηματογράφου.

ΟΙ ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Πρεμιέρα:  16 ΜΑΡΤΙΟΥ 1960

Η προβολή της στη ΓΑΛΛΙΑ προκάλεσε ΠΑΤΑΓΟ.....! Μάλιστα στην αρχή ΑΠΑΓΟΡΕΥΤΗΚΕ με ότι σημαίνει αυτό για να αντιληφθούμε την καταιγίδα που προκάλεσε σε μια αποστεομένη Γαλλική Κοινωνία, που ζύμωνε στα εσωτερικά της την έκρηξη του ΜΑΗ που θα ερχόταν το 1968.
Όλο το Κίνημα της NOUVELLE VAGUE συνετέλεσε ώστε να ζυμώσει τον σκεπτικισμό και να βάλλει σε κίνηση τις Μάζες που θα έβγαιναν στο προσκήνιο λίγα χρόνια μετά

Εκτός των βασικών συντελεστών της ταινίας που αναφέραμε, έχουμε:

ART DEPARTEMENT:  CLEMENT HUREL

ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΣΗ:  RAOUL GOUTARD

ΜΟΥΣΙΚΗ:  MARTIAL SOLAL




ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ

Ποιοι άλλοι θα μπορούσαν να συγκροτήσουν το ΒΑΣΙΚΟ ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟ ΔΙΔΥΜΟ της ταινίας, εκτός από δύο μορφές που και ακόμα στην ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ τους ζωή εξέφραζαν το είναι και σκέπτεσθαι του ΝΕΟΥ ΚΥΜΑΤΟΣ.

Δύο μορφές που συγκλόνισαν μετέπειτα το στερέωμα του ΣΙΝΕΜΑ

JEAN PAUL BELMONDO στο ρόλο του MICHELE POICCARD

JEAN SEBERG στο ρόλο της PATRICIA FRANCHINI

Από κοντά τους σε δευτερεύοντες ρόλους οι:

DANIEL BOULANGER στο ρόλο του Αστυνομικού επιθεωρητή VITAL

HENRI JACQUES HUET στο ρόλο του ANTONIO BERRUTTI


ΤΟ ΘΕΜΑ

Ο Νεαρός μικρο-απατεώνας MICHELE POICCARD, κυριευμένος από το στυλ των Αμερικάνων ηρώων του NOIR GANGSTER CINEMA , παρά σε πραγματικό άνθρωπο του υπόκοσμου, ζει μια παντελώς εφήμερη ζωή ανάμεσα στην εφήμερη απόλαυση και τα εύκολα όνειρα.
Μια μέρα κλέβει ένα όμορφο αυτοκίνητο στη ΜΑΣΣΑΛΙΑ και στη διαδρομή προς ΠΑΡΙΣΙ, σκοτώνει για εντελώς ασήμαντο λόγο έναν αστυνομικό της τροχαίας που τον ακολουθούσε. 
Από εκεί η ζωή του μετατρέπεται σε ένα κυνήγι "ΜΕ ΚΟΜΜΕΝΗ ΤΗΝ ΑΝΑΣΑ".
Στο ΠΑΡΙΣΙ γνωρίζεται με την PATRICIA, μια Αμερικανίδα φοιτήτρια που σπουδάζει δημοσιογραφία και ζουν μαζί έντονα τον εφήμερο έρωτα.
Ο Κλοιός όμως σφίγγει γύρω τους, τα αδιέξοδα πληθαίνουν. Τα διλήμματα στην PATRICIA είναι μεγάλα και μη προσπεράσιμα και η ίδια αποφασίζει να χωρίσουν οι δρόμοι τους.
Εκεί ........οδεύουμε πλέον στην κάθαρση και στο κορυφωτικό φινάλε.


Οι ΜΕΓΑΛΕΣ ΑΛΛΑΓΕΣ του GODARD στην ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ 

Η ταινία χαρακτηρίζεται από σημαντικές για εκείνη την εποχή και απόλυτα ανατρεπτικές αλλαγές στο είδος Κινηματογράφου που έπλασε ο μεγάλος σκηνοθέτης.

Εδώ στην φωτογραφία τον βλέπουμε, πως ακριβώς σκηνοθετούσε. Με την κάμερα στο χέρι.....! ταυτιζόμενος απόλυτα με το μάτι του θεατή.

  • Η Αέναη πολλές φορές άναρχη κίνηση της κάμερας στο χέρι. Ο GODARD έφτασε στο σημείο να σκηνοθετεί βάζοντας την κάμερα μέσα σε ....καρότσι σουπερ μαρκετ.....!
  • Τα travelling στη λήψη (λήψη γύρω-γύρω) που έδωσαν το χαρακτήρα του "πνιγμού" χωρίς ανάσα.
  • Οι συνεχείς αυθόρμητες και απόλυτα καλλιτεχνικές σκηνές αυτοσχεδιασμού
  • Η Συνειδητή ανακολουθία στα πλάνα
  • Η Χρήση των Φυσικών χώρων για τη λήψη των σκηνών κατά προτίμηση.
είναι τα κύρια χαρακτηριστικά της Σκηνοθεσίας του GODARD, που συνέχισε και στο λοιπό του έργο.

Τα πλάνα περιπάτου μέσα στο ΠΑΡΙΣΙ, στο CHAMPS ELYSSEE, ανάμεσα στον κόσμο, ακόμα και η τελευταία σκηνή της ταινίας είναι εκπληκτικές, λες και βρίσκεσαι εκεί....! λες και είσαι κάποιος διαβάτης εκεί ανάμεσα.





ΟΙ ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ

O JEAN PAUL BELMONDO και η JEAN SEBERG
είναι κάτι παραπάνω από συγκλονιστικοί στις ερμηνείες τους.
Πρόσωπα απλά, καθημερινά, χωρίς ίχνος "ηρωισμού" και έπαρσης στους χαρακτήρες τους.
O BELMONDO, αρρενωπός, "αλήτης", ερωτικός, συνάμα και μοιραίος, πορωμένος και ερωτευμένος.
Αγαπάει τη φύση, τη ζωή, την ομορφιά.
Η SEBERG όμορφη, αυτάρεσκη, φινετσάτη, φλερτάρει με το περιθώριο ανατριχιάζοντας για τις υπερβάσεις της, αυτή ένα κορίτσι του ...καλού κόσμου.
Στο τέλος κάνει το μοιραίο "ηθικό βήμα" μην υπολογίζοντας την αντίδραση του ερωμένου της.

Η Κάμερα και η σκηνοθεσία του GODARD τους τυλίγει με αγάπη και στοργή με ατμόσφαιρα εκπληκτικά ανθρώπινη.

Η ΜΟΥΣΙΚΗ της ταινίας είναι αναπόσπαστο κομμάτι της ταυτότητας της....!

Καθαρά FREE JAZZ ρυθμός και ήχος που ταιριάζει σε αυτό ακριβώς που παρακολουθούμε και την κορύφωσή του.








ΟΙ ΒΡΑΒΕΥΣΕΙΣ

Η Ταινία εκείνη την εποχή σοκάρισε τους κατεστημένους Κινηματογραφικούς κύκλους που δεν είδαν με καλό μάτι την εμφάνισή της μήτε και το Κίνημα που ακολούθησε.

Παρ' όλα αυτά το "ΜΕ ΚΟΜΜΕΝΗ ΤΗΝ ΑΝΑΣΑ" πήρε 4 διεθνή βραβεία και ακόμα 2 υποψηφιότητες

Ανάμεσα στα βραβεία ήταν ΒΡΑΒΕΙΟ ΚΑΛΥΤΕΡΗΣ ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑΣ JEAN LUC GODARD στο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΒΕΡΟΛΙΝΟΥ 1960,
ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΤΑΙΝΙΑ ΒΡΑΒΕΙΟΥ ΚΡΙΤΙΚΩΝ ΓΑΛΛΙΚΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ 1961
ΧΡΥΣΗ ΣΦΑΙΡΑ ΙΤΑΛΙΑΣ 1961 ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑΣ για τον GODARD




Ταξιδέψαμε λοιπόν φίλες και φίλοι στον καθαρά Υπαρξιστικό κόσμο του 
"ΜΕ ΚΟΜΜΕΝΗ ΤΗΝ ΑΝΑΣΑ"
Με εμφανή την απαισιοδοξία στις ανθρώπινες σχέσεις καθώς ο ΖΑΝ ΠΩΛ ΣΑΡΤΡ είναι κάπου ανάμεσά μας στην ταινία,
με ένα τσιγάρο λες και δεν πέφτει ποτέ από τα χείλη του BELMONDO, με τις γριμάτσες στο πρόσωπο καρικατούρα που σχηματίζει, με έναν αισθησιασμό που δεν περνάει τα όρια του χυδαίου σου δίνει την εντύπωση αυτής της παραμυθένιας ξεγνοιασιάς στη ζωή που κάθε άλλο παρά τέτοια είναι.
Η "Αρρενωπή" εμφάνιση της JEAN SEBERG λανσάρει αισθητικά ένα πρόσωπο που θα μείνει στην ιστορία του style , μια θηλυκότητα που είναι τόσο έντονη μέσα στην απλότητά της.

Με Κομμένη την Ανάσα λοιπόν..........










Σχόλια

  1. Θα προσπαθήσω να την βρω! Δεν τις έχω δει αυτές τις ταινίες τις κλασσικές!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Να το κάνεις Κατερίνα μου......! θα αποζημιωθείς....! είναι βέβαιο. Σε φιλώ και εύχομαι ένα όμορφο απόγευμα καλή μου.

      Διαγραφή
  2. Πω ρε Γιάννη...! Τι ΤΑΙΝΙΑΡΑ και αυτή που μας παρουσίασες σήμερα. Μόλις πριν λίγους μήνες είδα το Breathless και πραγματικά αισθάνθηκα να ταξιδεύω σε μια άλλη εποχή, που ωστόσο έμοιαζε σύγχρονη και ανατρεπτική όσο ελάχιστες. Κυριολεκτικά, ήταν λες και είχες βυθιστεί στο κλίμα του Μάη του 68, αρκετά χρόνια πριν τον ίδιο τον Μάη (και είναι φανερό γιατί η ταινία επηρέασε τις εξελίξεις των επόμενων χρόνων).

    Όπως γίνεται φανερή και η επιρροή του Σαρτρ και του Υπαρξισμού, όπως πολύ εύστοχα αναφέρεις. Όσο αφορά τις ερμηνείες... ή την καινοτόμο σκηνοθεσία του Γκοντάρ... Ή το βγαλμένο καθαρά από το ανήσυχο και ριζοσπαστικό πνεύμα των καιρών σενάριο του Τρυφώ... τι να λέμε. Νομίζω τα είπες τέλεια.

    Μπράβο και πάλι για την παρουσίαση!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Κούνελε φίλε μου καλησπέρα. Τα ζεστά σου λόγια και η όμορφη διάθεση σκέψης που σου έδωσε η ταινία είναι για μένα μεγάλη χαρά.
    Αντιλαμβάνομαι τη σπιρτάδα της δημιουργίας σου και τις ανησυχίες σου. Συνεπώς νιώθω πολύ καλά τι λέει αυτή η ταινία με τα ...παρελκόμενά της για σένα.
    Για μια ακόμα φορά σε ευχαριστώ φίλε μου. Όμορφη Συνέχεια.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Και τώρα;;; που θέλω να πάω Παρίσι; να λικνιστώ σε τζαζ ρυθμούς κι όπου με βγάλει;;;; Όνειρα.... γλυκά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Και όχι μόνο σε jazz ρυθμούς αλλά και μια βόλτα εκεί στο carti latin στα περιβόητα art cafe που Αλεξάνδρα είναι για σένα ότι πρέπει για τις ζωγραφιές και δημιουργίες σου. Καλή βδομάδα κορίτσι μου με λάμψη στο νου μας, σε ευχαριστώωω

      Διαγραφή
  5. καλημερα φιλε μου! καλον μηνα!
    καλη εβδομαδα! με υγεια και χαρα!

    ταινιες κλασσικες σαν αυτη δεν βλεπω αλλα θελω! την εχω στα υποψην λοιπον!
    υπεροχη παρουσιαση! εκπληκτικος για αλλη μια φορα! :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Κική μου τα λόγια σου με συγκινούν και με γεμίζουν ζεστασιά κορίτσι μου. Κράτα σημειώσεις ναι......! και καλή βδομάδα να έχεις. Φιλιάα

      Διαγραφή
  6. Εξαιρετική ταινία, ευχαριστούμε για την παρουσίαση!!!!
    Καλό μήνα Γιάννη!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλό Μήνα και σε σένα Μαργαρίτα μου. Ευχαριστώ για την παρουσία και τα λόγια σου.

      Διαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις τελευταίου μήνα

"Οι Μαύροι Πίνακες" ένα αριστούργημα στη μικρή οθόνη

Κλασικά αριστουργήματα της λογοτεχνίας στον κινηματογράφο: "Ανεμοδαρμένα ύψη" της Έμιλυ Μπροντέ

"Ο Θάνατος θα ξανάρθει" του Ερρίκου Θαλασσινού. Ταινία σταθμός στο Ελληνικό Αστυνομικό Noir