MICHAEL HANEKE: Ο Κινηματογραφικός Ερευνητής της Αστικής ζωής


Με αφορμή τη φετινή μεγάλη Βράβευση στα Διεθνή Βραβεία B.A.F.T.A. ως τον καλύτερο σκηνοθέτη, σήμερα αγαπητές φίλες και φίλοι, έχω την τιμή να σας παρουσιάσω, ένα ΜΕΓΑΛΟ ΣΚΗΝΟΘΕΤΗ,
έναν θα λέγαμε Κοινωνικό ψυχολόγο της σύγχρονης αστικής ζωής, έναν δημιουργό και εκφραστή της Κινηματογραφικής τέχνης που δεν δίστασε να εστιάσει με το Φακό του το θέμα της ΒΙΑΣ.
Μιλάμε για τον:

MICHAEL HANEKE


Ο MICHAEL HANEKE γεννήθηκε στις 23 Μάρτη 1942 στο Μόναχο αλλά μεγάλωσε στην Αυστρία.
Γιός του Γερμανού Ηθοποιού και σκηνοθέτη FRITZ HANEKE και της Αυστριακής Ηθοποιού BEATRIS VON DEGENSCHILD.
Μεγαλωμένος δηλαδή μέσα σε άκρως καλλιτεχνικό περιβάλλον. Με μεγάλη έμφαση στο κόσμο της γνώσης, ο HANEKE σπουδάζει στο Πανεπιστήμιο της Βιέννης:ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ, ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ και ΔΡΑΜΑ. Μετά την αποφοίτησή του έγινε ΚΡΙΤΙΚΟΣ ΤΑΙΝΙΩΝ και από το 1967-1970 σαν συγγραφέας και δραματουργός στον Τηλεοπτικό σταθμό της Ν.Δ. Γερμανίας SUDWESTFUNK.
Το 1974 κάνει το ντεμπούτο του σαν τηλεοπτικός σκηνοθέτης .
ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ

Το 1989 κάνει το Κινηματογραφικό του ντεμπούτο με την ταινία:  "THE SEVENTH CONTINENT" την οποία γράφει και σκηνοθετεί ο ίδιος. Ένα συγκλονιστικό ανθρώπινο δράμαστο οποίο μελετά τη ΒΙΑ στις ανθρώπινες σχέσεις και την εμφάνισή της στα ύστερα χρόνια. Έπαιξαν οι : BIRGIT DOLL, DIETER BERNER, LENI TANZER


Συνολικά μέχρι σήμερα έχει σκηνοθετήσει: 22 ταινίες καιέχει γράψει επίσης άλλες 23 ταινιες.
Τρία χρόνια μετά την πρώτη του επιτυχία, το 1992έρχεται το "BENNY'S VIDEO" ένα εξαιρετικό εγκληματικό δράμα με τους ARNO FRISCH, ANGELA WINKLER, ULRICH MUHE.
Το 1997 έρχεται ένα ακόμα δυνατό Αστυνομικό θρίλλερ δράμα, το "FUNNY GAMES", με τους: SUSANNE LOTHAR, ULRICH MUHE, ARNO FRISCH επίσης.
Ο HANEKE πλέον με το φακό του μπαίνει στα ενδότερα της ανθρώπινης ψυχής, γίνεται ψυχίατρος, ψυχαναλυτής,δεν διστάζει να μας βουλιάξει στα άδυτα σκοτάδια της ανθρώπινης ΒΙΑΣ, να μας ΣΟΚΑΡΕΙ πολλές φορές με τις σκηνές και τα θέματά του.


Στην πορεία αυτή "απογείωσής" του στο διεθνές Κινηματογραφικό στερέωμα, έρχεται το 2001, όπου μια μεγάλη του ταινία σφραγίζει τα μέχρι τώρα δρώμενά του:
"LA PIANISTE" 
Ένα πραγματικά ανθρώπινο συγκλονιστικό θρίλλερ μουσικό δράμα, στο οποίο ο μεγάλος δημιουργός δεν διστάζει να διεισδύσει με τρόπο απόλυτο χωρίς αναστολές στον εσωτερικό μαύρο κόσμο μιας Δασκάλας του Πιάνο και της σχέσης της με τον Μαθητή της.
Ο HANEKE βρίσκει στη μορφή της μεγάλης ISABELLE HUPPERT το βασικό ρόλο της πιανίστριας, στον BENOIT MAGIMEL το ρόλο του νεαρού μαθητή και στην θρυλικήANNIE GIRARDOT το ρόλο της μητέρας.

Η Ταινία σαρώνει στο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΑΝΝΩΝ το 2001 ταβραβεία καλύτερης σκηνοθεσίας, Αντρικού και Γυναικείου ρόλου.
Το 2000 και 2005 συνεργάζεται με την JULIETTE BINOCHEστις ταινίες του:
"CODE UNKNOWN"  &  "CACHE"
ταινίες στο ίδιο κλασικό του μοτίβο


Το 2003 έχει ήδη δώσει το εξαίρετο δράμα  "H ΩΡΑ ΤΟΥ ΛΥΚΟΥ"  πάλι με την ISABELLE HUPERRT, ANAIS DEMOUSTIER, BEATRICE DALLE

Το 2009 έρχεται μια ακόμα μεγάλη δημιουργία με μια ένα δράμα μυστηρίου, την ταινία:
"Η ΛΕΥΚΗ ΚΟΡΔΕΛΛΑ"  (THE WHITE RIBBON)
Το φιλμ αναφέρεται στα 1913 σε παράξενα γεγονότα που συμβαινουν σε ένα μικρό χωριό της Βόριας Γερμανίας σε ένα φασιστικό γκρίζο περιβάλλον στο οποίο μικρά παιδιά υποβάλλονται σε ψυχολογικά βασανιστήρια και κανόνες που συνοδεύονται από παράξενους θανάτους.
με τους CHRISTIAN FRIEDEL, ERNST JACOBI, LEONIE BENESCH
ταινία με 2 υποψηφιότητες για OSCAR αλλά και με 49 διεθνείς βραβεύσεις (!!!)
ταινία που κέρδισε επάξια τον ΧΡΥΣΟ ΦΟΙΝΙΚΑ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΑΝΝΩΝ 2009.
Το 2012 έρχεται η μέχρι στιγμής τελευταία και εξ ίσου σημαντική και μεγάλη ταινία του HANEKE
Αυτή τη φορά έρχεται με ένα εξαίρετο και λυρικό ρομαντικό δράμα ύμνο στην αγάπη
"AMOUR"   (ΑΓΑΠΗ)
με τους: JEAN LOUIS TRINTIGNANT, EMMANUELLE RIVA, ISABELLE HUPPERT
Μια συγκλονιστική πραγματικά ταινία πάνω στα ανθρώπινα αισθήματα στα πιο ύστερα χρόνια της ζωής, πάνω στην αγάπη, τη δύναμή της, το πάθος για προσφορά και αγώνα ζωής.
HANEKE σε όλο του το μεγαλείο, αυτή τη φορά μας σμιλεύει στην ανθρώπινη προσφορά στα 80 μας χρόνια.
Απλά συγκλονιστικός, σαρώνει για μια ακόμα φορά άπειρα βραβεία, όπως OSCAR Καλύτερης ξένης ταινίας 2012, BAFTA καλύτερης ταινίας 



Είναι πολλές φορές πολύ δύσκολο για το Κοινό να εμβαθύνει στην Φιλοσοφία του MICHAEL HANEKE καθώς και στα συγκεκριμένα μηνύματ που θέλει να περάσει με τη δουλειά του.
Στην ιστοσελίδα  http://www.cinephilia.gr/index.php/prosopa/europa/1234-michael-haneke 
έχουμε αποσπάσματα ΑΠΟΚΑΛΥΠΤΙΚΑ πάνω στις απόψεις του παρμένα μέσα από ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ  του, που αξίζει να τα διαβάσετε:


ΤΟ ΚΑΘΗΚΟΝ ΤΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ
Η ταινία ως μια μορφή τέχνης έχει ένα ηθικό καθήκον απέναντι στο κοινό. Κάνοντας την βία καταναλωτικό προϊόν, περιορίζοντας τα αποτελέσματα της και αποκτηνώνοντας το κοινό, οπωσδήποτε, έχουμε σοβαρές ηθικές επιπτώσεις. Υπάρχει περισσότερη πραγματική βία σ' ένα βραδινό τηλεοπτικό δράμα. Δεν είναι απαραίτητο το κοινό να βλέπει την βία. Αφήνοντας την φαντασία του κοινού να κυριαρχεί τα πράγματα γίνονται ακόμα χειρότερα.
Η ΒΙΑ
Η βία έχει υποβιβαστεί σ' ένα καταναλώσιμο εμπόρευμα, διανθισμένο από χιούμορ, για να την κάνει εύγευστη. Προσπαθώ να αναπαραστήσω την βία, όπως αυτή ήταν πάντοτε: μη καταναλώσιμη. Δίνω πίσω στην βία αυτό που πραγματικά είναι: πόνος, μια παραβίαση των άλλων. Για μένα η ταινία Vaghe Stelle Dell'Orsa (σ.τ.μ. ταινία του Ιταλού σκηνοθέτη Luchino Visconti) ήταν ένα πραγματικό σοκ. Αυτή ήταν η πρώτη φορά που είδα την βία να απεικονίζεται έτσι στο σινεμά. Ταινίες όπως αυτές δεν απεικονίζουν την βία ως θέμα. Σου έδιναν μια άλλη όψη της βίας και κατόπιν άφηναν το κοινό να δει διαφορετικά την βία.

ΤΑ ΜΕΣΑ ΜΑΖΙΚΗΣ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ
Δεν είναι δυνατόν, να δουλεύεις σήμερα στον κινηματογράφο και στη τηλεόραση, χωρίς να λαμβάνεις υπ' όψιν σου την σχέση που υπάρχει ανάμεσα σ' αυτά που λες και στο Μέσο που χρησιμοποιείς για να τα πεις. Ως καλλιτέχνης, δεν μπορείς να δουλεύεις σ' οποιοδήποτε τομέα σήμερα χωρίς να σκέφτεσαι για το "Μέσο" που χρησιμοποιείς. Σήμερα όλα τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης έγιναν βασικά "αυτοαναφερόμενα".
ΜΠΡΕΧΤΙΚΗ ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ
Πάντοτε φοβόμουν τις ετικέτες και αυτή είναι μια ετικέτα που συχνά χρησιμοποιείται για την δουλειά μου. Υπάρχει σίγουρα μια ομοιότητα ανάμεσα σ' αυτό που κάνω και στην απόψεις του Μπέρλοτ Μπρεχτ, όμως εγώ δεν έχω κάποια πολιτική θεματολογία, όπως είχε ο Μπρεχτ.

Η ΑΝΑΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΥ
Πως μπορώ να αποκαταστήσω στην αναπαράσταση την αξία της πραγματικότητα που 'χει χαθεί; 'Η με αλλά λόγια : Πως θα δώσω στο θεατή την δυνατότητα να διακρίνει αληθινά αυτή την απώλεια της πραγματικότητας και την δικιά του συμμετοχή σ' αυτή την απώλεια;
Ετσι ώστε μέσω αυτού να απελευθερώσει τον εαυτό του από την θέση του θύματος του "Μέσου" και να γίνει ένα δυνητικός συν-διαμορφωτής του.


ΟΙ ΒΡΑΒΕΥΣΕΙΣ του
Τι να πει κανείς για την αποδοχή του μεγάλου σκηνοθέτη ;
η Παγκόσμια αποδοχή του MICHAEL HANEKE είναι καθολική. Όλα τα μεγάλα διεθνή φεστιβάλς έχουν υποκλιθεί στη δημιουργία και προσφορά του και άπειρα βραβεία έχουν κοσμήσει τα έργα και την προσφορά του.
60 ΔΙΕΘΝΗ ΒΡΑΒΕΙΑ και ακόμα 51 ΥΠΟΨΗΦΙΟΤΗΤΕΣ
Αριθμός που προκαλεί ίλιγγο σε κάθε δημιουργό και στο κοινό του.
Ανάμεσά τους συγκαταλέγονται: OSCAR, BAFTA, ΧΡΥΣΟΙ ΦΟΙΝΙΚΕΣ 


"Μια Κινηματογραφική ταινία είναι 24 ψέμματα ανά δευτερόλεπτο στην Υπηρεσία της Αλήθειας ή στην υπηρεσία της προσπάθειας να φτάσουμε στην Αλήθεια"
"Είμαι τυχερός που μπορώ και γυρίζω ταινίες έτσι μ' αυτόν τον τρόπο δεν έχω ανάγκη από ψυχίατρο. Μπορώ και ελέγχω τους φόβους μου και όλα εκείνα τα πράγματα με τη δουλειά μου.  Τούτο είναι ένα πελώριο προνόμιο. Και είναι το προνομιο όλων των καλλιτεχνών, να μπορούν να αποβάλλουν τη δυστυχία τους και τις νευρώσεις τους έτσι ώστε να μπορούν να δημιουργούν κάτι"
"Η Πορνογραφία, μου φαίνεται, ότι δεν διαφέρει από τα Πολεμικά φιλμς ή τις ταινίες προπαγάνδας στο θέμα ότι προσπαθεί να κάνει τα παραβατικά, τα τρομακτικά στοιχεία της ζωής περισσότερο αποδεκτά"

"Υπάρχουν εκείνοι που βλέπουν μια ταινία και την παίρνουν απόλυτα σοβαρά σαν καλλιτεχνικό μέσο και άλλοι που απλά θέλουν να περάσουν λίγο χρόνο όμορφα, απλά να διασκεδάσουν. Πρέπει να είμαι προσεκτικός καθώς αυτό ακούγεται κάπως παράξενα σαν να θέλω να κριτικάρω του ανθρώπους. Δεν έχω κάτι ενάντια σε όλο αυτό κατά τον ίδιο τρόπο που οι άνθρωποι τους αρέσει η rock μουσική ή απλά θέλουν να πάνε να χορέψουν ή κάποιοι άλλοι θέλουν να πάνε σε ένα κονσέρτο του Μπετόβεν"



Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις τελευταίου μήνα

"Οι Μαύροι Πίνακες" ένα αριστούργημα στη μικρή οθόνη

Κλασικά αριστουργήματα της λογοτεχνίας στον κινηματογράφο: "Ανεμοδαρμένα ύψη" της Έμιλυ Μπροντέ

"Ο Θάνατος θα ξανάρθει" του Ερρίκου Θαλασσινού. Ταινία σταθμός στο Ελληνικό Αστυνομικό Noir