ΚΛΑΣΙΚΟΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ: VICTOR FLEMING "ΟΣΑ ΠΑΙΡΝΕΙ Ο ΑΝΕΜΟΣ"
Αγαπημένες Φίλες και Φίλοι
Ώρα για ΚΛΑΣΙΚΟ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ
Ώρα για έναν Κινηματογραφικό Μύθο που σφράγισε την ιστορία των ΦΙΛΜΣ στην 7η τέχνη
Σήμερα ο θέμα μας "ΦΙΛΜ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ" ανήκει δικαιωματικά στην θρυλική ταινία του
VICTOR FLEMING
"ΟΣΑ ΠΑΙΡΝΕΙ Ο ΑΝΕΜΟΣ"
("GONE WITH THE WIND")
Αφείστε τις μνήμες να χαθούν πίσω στα λεγόμενα πρώτα"χρυσά χρόνια" του HOLLYWOOD.
Χαθείτε οι περισσότεροι στον κλασικό Αμερικανικόρομαντισμό των μεγάλων Φιλμ και πάμε πάλι ένα ταξίδι πίσω στην ταινία που σάρωσε σαν τον Τίτλο της τις Κινηματογραφικές παραμέτρους εκείνης της εποχής...
ΟΙ ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ του ΕΡΓΟΥ:
Συγγραφέας: Margaret Mitchell
Σκηνοθέτης: Victor Fleming
Σεναριογράφος: Sidney Howard
Μουσική: Max Steiner
Παραγωγός: David O' Selznick
Διανομή: MetroGoldwynMayer από το 1939-1986
TurnerEntertainment από το 1986 και μετά
Επίσημη Πρεμιέρα: 15 Δεκέμβρη 1939
Διάρκεια έργου: 222'
Υπολογιζόμενο κόστος: 3,9 εκατομ. Δολάρια
Ερμηνείες:
VIVIEN LEIGH στο ρόλο της Scarlett O' Hara
CLARK GABLE στο ρόλο του Rhett Butler
LESLIE HOWARD στο ρόλο του Ashley Wilkes
OLIVIA de HAVILLAND στο ρόλο της Melanie Hamilton
HATTIE Mc DANIEL στο ρόλο της Mammy
George Reeves στο ρόλο του Brent Tarleton
Thomas Mitchel στο ρόλο του Gerald O' Hara
Carroll Nye στο ρόλο του Frank Kennedy
Στα ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΑ του ΕΡΓΟΥ πριν την ΠΡΟΒΟΛΗ του:
Ελάτε να κάνουμε ένα πέρασμα στα παρασκήνια της δημιουργίας του έργου, αρκετά πριν την Τελική του προβολή και την επίσημη πρεμιέρα του. Μια ενδιαφέρουσα «ματιά» στις επιλογές, στις αξιολογήσεις, στα παρασκήνια, στα κριτήρια για τις τελικές επιλογές ... Ας πάμε πίσω, κάπου στο Μάη του 1936 ...
Ο Παραγωγός David O. Selznick, επικεφαλής της SELZNICK INTERNATIONAL PICTURES, αποφάσισε ότι ήθελε να φτιάξει μια μεγάλη Κινηματογραφική παραγωγή αφού κατάφερε πρώτα να αγοράσει τα δικαιώματα του ομώνυμου βιβλίου της Margaret Mitchel για 50.000 δολάρια.
Η επιλογή των δύο Κεντρικών Ρόλων πήρεχαρακτηριστικά ...θρίλερ καθώς η διαδικασία επιλογής κράτησε ...δύο ολάκερα χρόνια ...!
Για το ρόλο της SCARLETT O HARA επιλέχτηκαν αρχικά μερικές από τις Κορυφαίες Γυναικείες παρουσίες του Κινηματογράφου εκείνης της Εποχής:
Katharine Hepburn, Norma Shearer, Bette Davis, Barbara Stanwyck, Joan Crawford, Lana Turner, Susan Hayward, Carole Lombard, Irene Dunne, Merle Oberon, Ida Lupino, Joan Fontaine, Loretta Young, Miriam Hopkins, Tallulah Bankhead, Frances Dee και Lucille Ball ...
Ότι λαμπρότερο και εκφραστικότερο διέθετε τότε ο Αμερικάνικος Κινηματογράφος ... Σε πιάνει κυριολεκτικάΔΕΟΣ από τα ονόματα ...
Στο τέλος, το Δεκέμβρη του 1938, προστέθηκαν ακόμα ηJeanArthur και η JoanBennett.
Όμως στο τέλος προέκυψαν δύο εντελώς διαφορετικές φιναλίστ για το ρόλο της Scarlett.
Η PAULETTE GODDARD & VIVIEN LEIGH. Και οι δύο δοκιμάστηκαν στις 20 Δεκέμβρη.
Ο Selznick είχε στο μυαλό του από το 1938, τη νεαρή Αγγλίδα Leigh, άγνωστη ακόμα στις Η.Π.Α., για το ρόλο της Scarlett, γεγονός που αποφάσισε τελικά να κάνει το 1939 δίνοντάς της τον Κεντρικό Γυναικείο ρόλο ακριβώς στις 13 Γενάρη του 1939.
Η Επιλογή του κεντρικού Αντρικού ρόλου του RHETT BUTLER, δεν είχε το ανάλογο suspence καθώς από την αρχή ο CLARK GABLE, GARY COOPER ήταν τα απόλυτα "φαβορί".
Για παράδειγμα η UNITED ARTISTS προσέφερε στον Selznick "πακέτο" τους βασικούς ρόλους με την πρότασή της από τους: BETTE DAVIS, ERROL FLYNN & OLIVIA DE HAVILLAND. Όμως ο Selznick επέμενε στις επιλογές του. Έγιναν σκληρές διαπραγματεύσεις με την MGM για τα δικαιώματα του φιλμ και τελικά επετεύχθη συμφωνία για να ξεκινήσει η παραγωγή.
Λέγονταν ακόμα ότι οι δύο πρωταγωνιστες, η Vivian Leigh και ο Clark Gable είχαν ερωτικό δεσμό και στην πορεία της χώρισαν πριν τη δημιουργία της ταινίας .
Κατά τη διάρκεια της ταινίας, παρά τις επιφυλάξεις τους, αντάλλαξαν καυτά φιλιά ενώ την ίδια στιγμή στα παρασκήνια δεν ήθελε ο ένας να δει τον άλλο...!
Η Αρχική ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ξεκίνησε στις 26/1/1939 και τελείωσε στις 27/6/1939 με επικεφαλής τον GEORGE CUKOR. Δύο ολάκερα χρόνια εργαζόταν σκληρά για να στήσει τη φωτογραφία στην υπό δημιουργία ταινία.
Την ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ ανέλαβε ο VICTOR FLEMING, ήδη έχοντας τη μεγάλη επιτυχία με την ταινία "Ο ΜΑΓΟΣ του ΟΖ". Την σκηνοθεσία βοήθησαν με την παρουσία τους και άλλοι γνωστοί σκηνοθέτες.
Η ΜΕΓΑΛΗ ΠΡΕΜΙΕΡΑ
Η ταινία έκανε μια Λαμπρή ΠΡΕΜΙΕΡΑ, που αλλού, στηνΑΤΛΑΝΤΑ στην GEORGIA, στις
15 Δεκέμβρη 1939.
Ο Κυβερνήτης της Πολιτείας είχε κηρύξει τη μέρα αυτή, επίσημη ...ΑΡΓΙΑ...!!!
Από την ημέρα αυτή έως τον Ιούνιο 1940 , η προβολή της Ταινίας είχε εξαντλήσει προκαταβολικά Όλα τα Εισητήρια και μόνο περιορισμένος αριθμός θεατών αξιώθηκε να την παρακολουθήσει.
Στο υπόλοιπο Κοινό ελεύθερα δόθηκε το 1941.
Εκτός Η.Π.Α. Βγήκε αμέσως στην Αγγλία και στο Λονδίνο, όπου ξεκίνησε τον Απρίλη 1940 και παιζόνταν συνεχώς για 4 ολάκερα χρόνια.
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ-ΑΝΑΛΥΣΗ του ΘΕΜΑΤΟΣ:
Γενικά το "ΟΣΑ ΠΑΙΡΝΕΙ Ο ΑΝΕΜΟΣ" είναι ένα Κινηματογραφικό έργο, που προ πολλού, έχει αναληφθεί στη σφαίρα του μυθικού, καθώς μαζί με τον "ΤΙΤΑΝΙΚΟ" πρόσφατα, είναι δύο ταινίες με ΥΣΤΕΡΙΚΗ ΑΠΟΔΟΧΗ από το Κοινό.
ΘΕΜΑΤΙΚΑ, Θα μπορούσε βέβαια άνετα κάποιος να προσάψει τις "κατηγορίες" ότι αποτελεί μια ανάλαφρη προσέγγιση θεμάτων με ελαφρύ ιστορικό φόντο, ως φόρμα μιας κλασικής "σαπουνόπερας", όμως στο ξετύλιγμά του διαγράφονται με δραματικό τρόπο η μετάλλαξη των ανθρώπινων χαρακτήρων μέσα από το πρίσμα των ερωτικών σχέσεων, των σχέσεων εξουσίας, της καταλυτικής παρουσίας του Πολέμου αλλά και της σφραγίδας του Θανάτου ως καθαρτήρια δύναμη παθών και ονείρων.
Η τεχνική του αρτιότητα σαν φιλμ αγγίζει άνετα ακόμα και σημερινές παραγωγές . Μονάχα η περίφημη σκηνή της ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗΣ της ΑΤΛΑΝΤΑΣ είναι μοναδική.
Η ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΙΔΕΑ και ΠΛΟΚΗ:
Μια Ιστορία για μια ομάδα χαρούμενων Νέων ανθρώπωνπου, μέσα από την πορεία του έργου, μεταμορφώνονται σε θλιμμένους Μεσήλικες, μέσα από μια αγωνιώδη διαδικασία και επώδυνη διαδικασία ωριμοποίησης, για ένα πόλεμο που στο διάβα του καταστρέφει και σαρώνει Όνειρα, Έρωτες, Προσδοκίες και τελικά Ανθρώπινες Υπάρξεις.
Παρακολουθούμε με πόνο τους ευαίσθητους ανθρώπουςνα ισοπεδώνονται συναισθηματικά και βιολογικά και τους σκληρούς να επιβιώνουν.
Παρακολουθούμε με ενδιαφέρον πόσο μια εύθραυστη ψυχή μετατρέπεται σε σκληρό «βράχο». Βλέπουμε με μια πικρή μελαγχολία Έρωτες και Όνειρα να γεννιούνται αλλά και να Σβήνουν από εγωισμούς, και τα ΟΝΕΙΡΑ μιας ΖΩΗΣ να σπέρνονται στο ΦΥΣΗΜΑ του ΑΝΕΜΟΥ.
Τα Συναισθήματα αυτά πλέκουν ένα μαγικό χορό μέσα από ένα «μπουκέτο» Μεγάλων Ηθοποιών, που θα σφραγίσουν με τις ερμηνείες και το στίγμα τους, την 7η Τέχνη.
Και στη μέση, μια φιγούρα, μια Ανθρώπινη ύπαρξη, μια Γυναίκα, μια καρδιά και προσωπικότητα που η πορεία της ιχνογραφεί Γυναίκα Ελληνικής Αρχαίας Τραγωδίας.
Η SCARLETT O' HARA μέσα από τη Μυθική πια μορφή τηςVIVIAN LEIGH
Το Πρόσωπο της SCARLETT O' HARA στη Μορφή της VIVIAN LEIGH:
Τι να πει κανείς για τη μορφή της Vivian Leigh ...!!! Τι να εκφράσει, σε ποια ομορφιά και έκφραση να σταματήσει, σε ποια εσωτερική και εξωτερική της δομή ...!!!
Πολλοί Κριτικοί του Κινηματογράφου, στην ερμηνεία της Scarlett, μιλάνε για την ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΓΥΝΑΙΚΕΙΑ ΕΡΜΗΝΕΙΑ στο χώρο της Κινηματογράφου, ερμηνεία που έκτοτε δεν έχει ξεπεραστεί ...!!!
Ίσως ακραία απόδοση ομολογουμένως και συναισθηματικά επηρεασμένη αλλά δεν απέχει πολύ από την πραγματικότητα η προσέγγιση αυτή ...!!!
Η Vivian Leigh, στο πρόσωπο της SCARLETT, ταυτίζεται με το πλούσιο «κακομαθημένο» και ανέμελο νεαρό κορίτσι που «παίζει», στα όρια του επικίνδυνου, με τους Άντρες, ακροβατώντας ανάμεσα στον τυχοδιωκτισμό, την αφέλεια και τον ερωτισμό, που νομίζει ότι ολάκερος ο Κόσμος της ανήκει ...
Η SCARLETT βιώνει με τρόπο δραματικό την καταλυτική θύελλα του ΠΟΛΕΜΟΥ, που έρχεται αδυσώπητος κριτής να την μετατρέψει σταδιακά σε μια Δυνατή, Άπληστη, ίσως «κακιά» Γυναίκα, Εγωίστρια και ιδιαίτερα Ανταγωνιστική στις σχέσεις της.
Όμως παρ' όλα αυτά, η SCARLETT, κερδίζει τη ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ του Κοινού καθώς είναι Σταράτη, Ειλικρινής, λατρεύει τους ανθρώπους που είναι κοντά της.
Μέσα από ένα άγριο Πόλεμο, παρακολουθούμε τη μοιραία διολίσθηση της ζωής της και των βιωμάτων της στην πορεία της «αποκαθήλωσης» των ονείρων της.
ΠΟΛΕΜΟΣ-ΦΤΩΧΙΑ-ΠΕΙΝΑ-ΚΑΚΙΑ του ΚΟΣΜΟΥ και τέλος ο Μοιραίος ΘΑΝΑΤΟΣ του ΠΑΙΔΙΟΥ της, το έσχατο και απόλυτο χτύπημα.
Η SCARLETT συνειδητοποιεί ότι όλα αυτά τα χρόνιακυνηγούσε μια ερωτική «χίμαιρα», μια ψεύτικη Αγάπη (ο ASHLEY ...), τη στιγμή που η ΙΔΙΑ έκλεινε την «πόρτα» στο Μεγαλύτερο Έρωτα που μπορούσε να ζήσει (RETTH).
Χτύπημα της Μοίρας ; Εκδίκηση για την άστατη ζωή της ; Έτσι και αλλιώς φτάνουμε στην κάθαρση και στο τέλος ... όλα τα Μεγάλα πρόσωπα της ζωής της φεύγουν από κοντά της, με τον ένα ή τον άλλο τρόπο ...
η SCARLETT μένει ΜΟΝΑΧΗ ....
Αντιμέτωπη με τις Τύψεις και τα Απομεινάρια της ζωής της .... Αλλά με την απόλυτη ΑΞΙΟΠΡΕΠΕΙΑ μέσα της ακλόνητη, με την περηφάνια της αλώβητη ...
Η Scarlett, υπόδειγμα δύναμης και αποφασιστικότητας, στέκεται στα πόδια της, μαζεύει τα κομμάτια της και ξεκινάει για τον νέο «γολγοθά» της ζωής της.
Γύρω της οι «φωνές» που ακούει της δίνουν το νέο της στίγμα ... θα αγωνιστεί και θα παλέψει μέχρι την τελευταία της ανάσα ... γιατί στο συγκλονιστικό φινάλε του έργου,
«αύριο ξημερώνει μια καινούργια μέρα ...»
ΤΟ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ και ΤΑΞΙΚΟ ΥΠΟΒΑΘΡΟ του ΕΡΓΟΥ:
Το βιβλίο και συνάμα η Ταινία έχει ως ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΟ ΦΟΝΤΟτην «καρδιά» του σκληρού Αμερικάνικου Νότου στο λυκόφως του 19ου αιώνα, γύρω στα 1860, στην ΑΤΛΑΝΤΑ.
Ο Ιστορικός και Ταξικός περίγυρος είναι γεμάτος ΕΝΤΑΣΗ, ΣΥΓΚΡΟΥΣΕΙΣ όπως εκφράζονται στις ΦΥΛΕΤΙΚΕΣ ΣΥΓΚΡΟΥΣΕΙΣ.
Οι Η.Π.Α. σημαδεύονται από το λυκόφως της Αντιδραστικής και Αποκρουστικής ΦΕΟΥΔΑΡΧΙΑΣ, η οποία εκφράζεται από τη ΔΟΥΛΕΙΑ των ΜΑΥΡΩΝ και των ΕΓΧΡΩΜΩΝ μέσα στις απέραντες ΦΥΤΕΙΕΣ και ΦΑΡΜΕΣ των μεγάλων Οικογενειών των ΓΑΙΟΚΤΗΜΟΝΩΝ από τη μία πλευρά και από την άλλη το λυκαυγές της Βιομηχανικής Επανάστασης και της απελευθέρωσης της ΑΣΤΙΚΗΣ ΤΑΞΗΣ, όπως αυτή συσπειρώνεται στον ανεπτυγμένο οικονομικά και κοινωνικά Βορρά. Ο ΕΜΦΥΛΙΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ στις Η.Π.Α. είναι προ των πυλών και οι ταξικές συγκρούσεις σιγοβράζουν.
Βέβαια η ΤΑΙΝΙΑ, όπως θα δούμε παρακάτω σε ειδική ανάλυση, όχι μονάχα αδυνατεί να τοποθετηθεί απέναντι στην Κοινωνική «καταιγίδα» που σαρώνει το φόντο της, αλλά απεναντίας-σαν ένα μελανό σημείο και του βιβλίου και της ταινίας-τοποθετείται με χρώμα πολλές φορέςΑΜΦΙΛΕΓΟΜΕΝΑ ΡΑΤΣΙΣΤΙΚΟ, έχοντας ξεσηκώσει την ΟΡΓΗ των Μαύρων Οργανώσεων των Η.Π.Α.
Η ΚΡΙΤΙΚΗ που δέχτηκε το ΕΡΓΟ για ΥΦΕΡΠΟΝΤΑ ΡΑΤΣΙΣΜΟ:
Το «Όσα παίρνει ο Άνεμος» δέχτηκε εντονότατη ΚΡΙΤΙΚΗότι «καθαγίαζε», προωθούσε και εξυμνούσε τις ΡΑΤΣΙΣΤΙΚΕΣ αντιλήψεις του Αμερικάνικου Νότου και αποδέχονταν τη ΔΟΥΛΕΙΑ.
Κατηγορίες σοβαρότατες για μια Πολιτεία, την ΑΤΛΑΝΤΑ, όπου ήταν η «καρδιά» της φασιστικής ΚΟΥ-ΚΛΟΥΞ-ΚΛΑΝ.
Η κατηγορία αυτή βασίστηκε στο χαρακτήρα της MAMMY, τον οποίο έπαιξε η HATTIE MCDANIEL, στην δουλοπρεπή συμπεριφορά της και στον τρόπο που μοιραία δέχονταν και θεωρούσε φυσική τη ΔΟΥΛΕΙΑ των ΜΑΥΡΩΝ ΕΡΓΑΤΩΝ της φυτείας.
Ο SELZNICK προσπάθησε να απαντήσει στις κριτικές αυτές δίνοντας μια άλλη διάσταση για το ρόλο των Μαύρων προσώπων του έργου στεκόμενος στην πίστη και αφοσίωσή τους και στην αγάπη που κρύβουν γενικά μέσα τους.
Οι ΚΡΙΤΙΚΕΣ μεγάλωναν και μετά το 1945, διάφορα Συνδικάτα με επί κεφαλής τον LEONARDPITT χαρακτήρισαν σκληρότατα το έργο «A ROMANCE SET IN AUSCHWITZ ...!!!».
Υπήρξαν διαμαρτυρίες και καταγγελίες από την ΑΦΡΟ-ΑΜΕΡΙΚΑΝΙΚΗ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ ενάντια στους μαύρους ηθοποιούς της ταινίας γιατί αποδέχτηκαν αυτούς τους ρόλους.
Ασκήθηκαν εντονότατες κριτικές για τον σκληρό τρόπο συμπεριφοράς της Scarlett προς το Μαύρο προσωπικό της φυτείας επίσης.
Το ΑΠΟΚΟΡΥΦΩΜΑ των γεγονότων αυτών εκδηλώθηκε στην ΠΡΕΜΙΕΡΑ του έργου στην ΑΤΛΑΝΤΑ, όπου οι ΘΕΣΕΙΣ μέσα στον ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ ήταν ΧΩΡΙΣΜΕΝΕΣ ΦΥΛΕΤΙΚΑ (!!!) και η HATTIEMCDANIEL (Mammy), έπρεπε να ...καθίσει χώρια(!!!).
Όμως ο CLARK GABLE (Rhett) ΑΠΕΙΛΗΣΕ, προς τιμήν του, να ΜΠΟΫΚΟΤΑΡΕΙ εντελώς την πρεμιέρα και όλα κινδύνεψαν να «τιναχτούν στον αέρα».
Ασκήθηκε επίσης εντονότατη ΚΡΙΤΙΚΗ για τα ΧΟΡΕΥΤΙΚΑ των ΜΑΥΡΩΝ, όπου ήταν ντυμένοι ΣΚΛΑΒΟΙ στην πρεμιέρα και μονάχα με την προσωπική παρέμβαση του θρυλικού MARTIN LUTHER KING κατέστη δυνατή η ολοκλήρωση των εκδηλώσεων.
Τέλος, για κατευνασμό του τεράστιου θορύβου, δόθηκε,ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ στις Η.Π.Α., Βραβείο OSCAR ερμηνείας για την "best supporting actress".
ΟΙ ΒΡΑΒΕΥΣΕΙΣ ΤΗΣ ΤΑΙΝΙΑΣ
Το "ΟΣΑ ΠΑΙΡΝΕΙ Ο ΑΝΕΜΟΣ" σάρωσε στο πέρασμα του ταΒΡΑΒΕΙΑ της ΑΜΕΡΙΚΑΝΙΚΗΣ ΑΚΑΔΗΜΙΑΣ OSCAR
Κέρδισε 8 OSCAR το 1940, για ένα ακόμα ήταν υποψήφια, ενώ κέρδισε και πολλά άλλα βραβεία διοργανώσεων και κριτικών στις ΗΠΑ.
Το 1989 στις ΗΠΑ, ψηφίστηκε από το: PEOPLE'S CHOICE AWARDS USA ως η ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΗ ΤΑΙΝΙΑ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΕΠΟΧΩΝ
Ώρα για ΚΛΑΣΙΚΟ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ
Ώρα για έναν Κινηματογραφικό Μύθο που σφράγισε την ιστορία των ΦΙΛΜΣ στην 7η τέχνη
Σήμερα ο θέμα μας "ΦΙΛΜ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ" ανήκει δικαιωματικά στην θρυλική ταινία του
VICTOR FLEMING
"ΟΣΑ ΠΑΙΡΝΕΙ Ο ΑΝΕΜΟΣ"
("GONE WITH THE WIND")
Αφείστε τις μνήμες να χαθούν πίσω στα λεγόμενα πρώτα"χρυσά χρόνια" του HOLLYWOOD.
Χαθείτε οι περισσότεροι στον κλασικό Αμερικανικόρομαντισμό των μεγάλων Φιλμ και πάμε πάλι ένα ταξίδι πίσω στην ταινία που σάρωσε σαν τον Τίτλο της τις Κινηματογραφικές παραμέτρους εκείνης της εποχής...
ΟΙ ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ του ΕΡΓΟΥ:
Συγγραφέας: Margaret Mitchell
Σκηνοθέτης: Victor Fleming
Σεναριογράφος: Sidney Howard
Μουσική: Max Steiner
Παραγωγός: David O' Selznick
Διανομή: MetroGoldwynMayer από το 1939-1986
TurnerEntertainment από το 1986 και μετά
Επίσημη Πρεμιέρα: 15 Δεκέμβρη 1939
Διάρκεια έργου: 222'
Υπολογιζόμενο κόστος: 3,9 εκατομ. Δολάρια
Ερμηνείες:
VIVIEN LEIGH στο ρόλο της Scarlett O' Hara
CLARK GABLE στο ρόλο του Rhett Butler
LESLIE HOWARD στο ρόλο του Ashley Wilkes
OLIVIA de HAVILLAND στο ρόλο της Melanie Hamilton
HATTIE Mc DANIEL στο ρόλο της Mammy
George Reeves στο ρόλο του Brent Tarleton
Thomas Mitchel στο ρόλο του Gerald O' Hara
Carroll Nye στο ρόλο του Frank Kennedy
Στα ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΑ του ΕΡΓΟΥ πριν την ΠΡΟΒΟΛΗ του:
Ελάτε να κάνουμε ένα πέρασμα στα παρασκήνια της δημιουργίας του έργου, αρκετά πριν την Τελική του προβολή και την επίσημη πρεμιέρα του. Μια ενδιαφέρουσα «ματιά» στις επιλογές, στις αξιολογήσεις, στα παρασκήνια, στα κριτήρια για τις τελικές επιλογές ... Ας πάμε πίσω, κάπου στο Μάη του 1936 ...
Ο Παραγωγός David O. Selznick, επικεφαλής της SELZNICK INTERNATIONAL PICTURES, αποφάσισε ότι ήθελε να φτιάξει μια μεγάλη Κινηματογραφική παραγωγή αφού κατάφερε πρώτα να αγοράσει τα δικαιώματα του ομώνυμου βιβλίου της Margaret Mitchel για 50.000 δολάρια.
Η επιλογή των δύο Κεντρικών Ρόλων πήρεχαρακτηριστικά ...θρίλερ καθώς η διαδικασία επιλογής κράτησε ...δύο ολάκερα χρόνια ...!
Για το ρόλο της SCARLETT O HARA επιλέχτηκαν αρχικά μερικές από τις Κορυφαίες Γυναικείες παρουσίες του Κινηματογράφου εκείνης της Εποχής:
Katharine Hepburn, Norma Shearer, Bette Davis, Barbara Stanwyck, Joan Crawford, Lana Turner, Susan Hayward, Carole Lombard, Irene Dunne, Merle Oberon, Ida Lupino, Joan Fontaine, Loretta Young, Miriam Hopkins, Tallulah Bankhead, Frances Dee και Lucille Ball ...
Ότι λαμπρότερο και εκφραστικότερο διέθετε τότε ο Αμερικάνικος Κινηματογράφος ... Σε πιάνει κυριολεκτικάΔΕΟΣ από τα ονόματα ...
Στο τέλος, το Δεκέμβρη του 1938, προστέθηκαν ακόμα ηJeanArthur και η JoanBennett.
Όμως στο τέλος προέκυψαν δύο εντελώς διαφορετικές φιναλίστ για το ρόλο της Scarlett.
Η PAULETTE GODDARD & VIVIEN LEIGH. Και οι δύο δοκιμάστηκαν στις 20 Δεκέμβρη.
Ο Selznick είχε στο μυαλό του από το 1938, τη νεαρή Αγγλίδα Leigh, άγνωστη ακόμα στις Η.Π.Α., για το ρόλο της Scarlett, γεγονός που αποφάσισε τελικά να κάνει το 1939 δίνοντάς της τον Κεντρικό Γυναικείο ρόλο ακριβώς στις 13 Γενάρη του 1939.
Η Επιλογή του κεντρικού Αντρικού ρόλου του RHETT BUTLER, δεν είχε το ανάλογο suspence καθώς από την αρχή ο CLARK GABLE, GARY COOPER ήταν τα απόλυτα "φαβορί".
Για παράδειγμα η UNITED ARTISTS προσέφερε στον Selznick "πακέτο" τους βασικούς ρόλους με την πρότασή της από τους: BETTE DAVIS, ERROL FLYNN & OLIVIA DE HAVILLAND. Όμως ο Selznick επέμενε στις επιλογές του. Έγιναν σκληρές διαπραγματεύσεις με την MGM για τα δικαιώματα του φιλμ και τελικά επετεύχθη συμφωνία για να ξεκινήσει η παραγωγή.
Λέγονταν ακόμα ότι οι δύο πρωταγωνιστες, η Vivian Leigh και ο Clark Gable είχαν ερωτικό δεσμό και στην πορεία της χώρισαν πριν τη δημιουργία της ταινίας .
Κατά τη διάρκεια της ταινίας, παρά τις επιφυλάξεις τους, αντάλλαξαν καυτά φιλιά ενώ την ίδια στιγμή στα παρασκήνια δεν ήθελε ο ένας να δει τον άλλο...!
Η Αρχική ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ξεκίνησε στις 26/1/1939 και τελείωσε στις 27/6/1939 με επικεφαλής τον GEORGE CUKOR. Δύο ολάκερα χρόνια εργαζόταν σκληρά για να στήσει τη φωτογραφία στην υπό δημιουργία ταινία.
Την ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ ανέλαβε ο VICTOR FLEMING, ήδη έχοντας τη μεγάλη επιτυχία με την ταινία "Ο ΜΑΓΟΣ του ΟΖ". Την σκηνοθεσία βοήθησαν με την παρουσία τους και άλλοι γνωστοί σκηνοθέτες.
Η ΜΕΓΑΛΗ ΠΡΕΜΙΕΡΑ
Η ταινία έκανε μια Λαμπρή ΠΡΕΜΙΕΡΑ, που αλλού, στηνΑΤΛΑΝΤΑ στην GEORGIA, στις
15 Δεκέμβρη 1939.
Ο Κυβερνήτης της Πολιτείας είχε κηρύξει τη μέρα αυτή, επίσημη ...ΑΡΓΙΑ...!!!
Από την ημέρα αυτή έως τον Ιούνιο 1940 , η προβολή της Ταινίας είχε εξαντλήσει προκαταβολικά Όλα τα Εισητήρια και μόνο περιορισμένος αριθμός θεατών αξιώθηκε να την παρακολουθήσει.
Στο υπόλοιπο Κοινό ελεύθερα δόθηκε το 1941.
Εκτός Η.Π.Α. Βγήκε αμέσως στην Αγγλία και στο Λονδίνο, όπου ξεκίνησε τον Απρίλη 1940 και παιζόνταν συνεχώς για 4 ολάκερα χρόνια.
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ-ΑΝΑΛΥΣΗ του ΘΕΜΑΤΟΣ:
Γενικά το "ΟΣΑ ΠΑΙΡΝΕΙ Ο ΑΝΕΜΟΣ" είναι ένα Κινηματογραφικό έργο, που προ πολλού, έχει αναληφθεί στη σφαίρα του μυθικού, καθώς μαζί με τον "ΤΙΤΑΝΙΚΟ" πρόσφατα, είναι δύο ταινίες με ΥΣΤΕΡΙΚΗ ΑΠΟΔΟΧΗ από το Κοινό.
ΘΕΜΑΤΙΚΑ, Θα μπορούσε βέβαια άνετα κάποιος να προσάψει τις "κατηγορίες" ότι αποτελεί μια ανάλαφρη προσέγγιση θεμάτων με ελαφρύ ιστορικό φόντο, ως φόρμα μιας κλασικής "σαπουνόπερας", όμως στο ξετύλιγμά του διαγράφονται με δραματικό τρόπο η μετάλλαξη των ανθρώπινων χαρακτήρων μέσα από το πρίσμα των ερωτικών σχέσεων, των σχέσεων εξουσίας, της καταλυτικής παρουσίας του Πολέμου αλλά και της σφραγίδας του Θανάτου ως καθαρτήρια δύναμη παθών και ονείρων.
Η τεχνική του αρτιότητα σαν φιλμ αγγίζει άνετα ακόμα και σημερινές παραγωγές . Μονάχα η περίφημη σκηνή της ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗΣ της ΑΤΛΑΝΤΑΣ είναι μοναδική.
Η ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΙΔΕΑ και ΠΛΟΚΗ:
Μια Ιστορία για μια ομάδα χαρούμενων Νέων ανθρώπωνπου, μέσα από την πορεία του έργου, μεταμορφώνονται σε θλιμμένους Μεσήλικες, μέσα από μια αγωνιώδη διαδικασία και επώδυνη διαδικασία ωριμοποίησης, για ένα πόλεμο που στο διάβα του καταστρέφει και σαρώνει Όνειρα, Έρωτες, Προσδοκίες και τελικά Ανθρώπινες Υπάρξεις.
Παρακολουθούμε με πόνο τους ευαίσθητους ανθρώπουςνα ισοπεδώνονται συναισθηματικά και βιολογικά και τους σκληρούς να επιβιώνουν.
Παρακολουθούμε με ενδιαφέρον πόσο μια εύθραυστη ψυχή μετατρέπεται σε σκληρό «βράχο». Βλέπουμε με μια πικρή μελαγχολία Έρωτες και Όνειρα να γεννιούνται αλλά και να Σβήνουν από εγωισμούς, και τα ΟΝΕΙΡΑ μιας ΖΩΗΣ να σπέρνονται στο ΦΥΣΗΜΑ του ΑΝΕΜΟΥ.
Τα Συναισθήματα αυτά πλέκουν ένα μαγικό χορό μέσα από ένα «μπουκέτο» Μεγάλων Ηθοποιών, που θα σφραγίσουν με τις ερμηνείες και το στίγμα τους, την 7η Τέχνη.
Και στη μέση, μια φιγούρα, μια Ανθρώπινη ύπαρξη, μια Γυναίκα, μια καρδιά και προσωπικότητα που η πορεία της ιχνογραφεί Γυναίκα Ελληνικής Αρχαίας Τραγωδίας.
Η SCARLETT O' HARA μέσα από τη Μυθική πια μορφή τηςVIVIAN LEIGH
Το Πρόσωπο της SCARLETT O' HARA στη Μορφή της VIVIAN LEIGH:
Τι να πει κανείς για τη μορφή της Vivian Leigh ...!!! Τι να εκφράσει, σε ποια ομορφιά και έκφραση να σταματήσει, σε ποια εσωτερική και εξωτερική της δομή ...!!!
Πολλοί Κριτικοί του Κινηματογράφου, στην ερμηνεία της Scarlett, μιλάνε για την ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΓΥΝΑΙΚΕΙΑ ΕΡΜΗΝΕΙΑ στο χώρο της Κινηματογράφου, ερμηνεία που έκτοτε δεν έχει ξεπεραστεί ...!!!
Ίσως ακραία απόδοση ομολογουμένως και συναισθηματικά επηρεασμένη αλλά δεν απέχει πολύ από την πραγματικότητα η προσέγγιση αυτή ...!!!
Η Vivian Leigh, στο πρόσωπο της SCARLETT, ταυτίζεται με το πλούσιο «κακομαθημένο» και ανέμελο νεαρό κορίτσι που «παίζει», στα όρια του επικίνδυνου, με τους Άντρες, ακροβατώντας ανάμεσα στον τυχοδιωκτισμό, την αφέλεια και τον ερωτισμό, που νομίζει ότι ολάκερος ο Κόσμος της ανήκει ...
Η SCARLETT βιώνει με τρόπο δραματικό την καταλυτική θύελλα του ΠΟΛΕΜΟΥ, που έρχεται αδυσώπητος κριτής να την μετατρέψει σταδιακά σε μια Δυνατή, Άπληστη, ίσως «κακιά» Γυναίκα, Εγωίστρια και ιδιαίτερα Ανταγωνιστική στις σχέσεις της.
Όμως παρ' όλα αυτά, η SCARLETT, κερδίζει τη ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ του Κοινού καθώς είναι Σταράτη, Ειλικρινής, λατρεύει τους ανθρώπους που είναι κοντά της.
Μέσα από ένα άγριο Πόλεμο, παρακολουθούμε τη μοιραία διολίσθηση της ζωής της και των βιωμάτων της στην πορεία της «αποκαθήλωσης» των ονείρων της.
ΠΟΛΕΜΟΣ-ΦΤΩΧΙΑ-ΠΕΙΝΑ-ΚΑΚΙΑ του ΚΟΣΜΟΥ και τέλος ο Μοιραίος ΘΑΝΑΤΟΣ του ΠΑΙΔΙΟΥ της, το έσχατο και απόλυτο χτύπημα.
Η SCARLETT συνειδητοποιεί ότι όλα αυτά τα χρόνιακυνηγούσε μια ερωτική «χίμαιρα», μια ψεύτικη Αγάπη (ο ASHLEY ...), τη στιγμή που η ΙΔΙΑ έκλεινε την «πόρτα» στο Μεγαλύτερο Έρωτα που μπορούσε να ζήσει (RETTH).
Χτύπημα της Μοίρας ; Εκδίκηση για την άστατη ζωή της ; Έτσι και αλλιώς φτάνουμε στην κάθαρση και στο τέλος ... όλα τα Μεγάλα πρόσωπα της ζωής της φεύγουν από κοντά της, με τον ένα ή τον άλλο τρόπο ...
η SCARLETT μένει ΜΟΝΑΧΗ ....
Αντιμέτωπη με τις Τύψεις και τα Απομεινάρια της ζωής της .... Αλλά με την απόλυτη ΑΞΙΟΠΡΕΠΕΙΑ μέσα της ακλόνητη, με την περηφάνια της αλώβητη ...
Η Scarlett, υπόδειγμα δύναμης και αποφασιστικότητας, στέκεται στα πόδια της, μαζεύει τα κομμάτια της και ξεκινάει για τον νέο «γολγοθά» της ζωής της.
Γύρω της οι «φωνές» που ακούει της δίνουν το νέο της στίγμα ... θα αγωνιστεί και θα παλέψει μέχρι την τελευταία της ανάσα ... γιατί στο συγκλονιστικό φινάλε του έργου,
«αύριο ξημερώνει μια καινούργια μέρα ...»
ΤΟ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ και ΤΑΞΙΚΟ ΥΠΟΒΑΘΡΟ του ΕΡΓΟΥ:
Το βιβλίο και συνάμα η Ταινία έχει ως ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΟ ΦΟΝΤΟτην «καρδιά» του σκληρού Αμερικάνικου Νότου στο λυκόφως του 19ου αιώνα, γύρω στα 1860, στην ΑΤΛΑΝΤΑ.
Ο Ιστορικός και Ταξικός περίγυρος είναι γεμάτος ΕΝΤΑΣΗ, ΣΥΓΚΡΟΥΣΕΙΣ όπως εκφράζονται στις ΦΥΛΕΤΙΚΕΣ ΣΥΓΚΡΟΥΣΕΙΣ.
Οι Η.Π.Α. σημαδεύονται από το λυκόφως της Αντιδραστικής και Αποκρουστικής ΦΕΟΥΔΑΡΧΙΑΣ, η οποία εκφράζεται από τη ΔΟΥΛΕΙΑ των ΜΑΥΡΩΝ και των ΕΓΧΡΩΜΩΝ μέσα στις απέραντες ΦΥΤΕΙΕΣ και ΦΑΡΜΕΣ των μεγάλων Οικογενειών των ΓΑΙΟΚΤΗΜΟΝΩΝ από τη μία πλευρά και από την άλλη το λυκαυγές της Βιομηχανικής Επανάστασης και της απελευθέρωσης της ΑΣΤΙΚΗΣ ΤΑΞΗΣ, όπως αυτή συσπειρώνεται στον ανεπτυγμένο οικονομικά και κοινωνικά Βορρά. Ο ΕΜΦΥΛΙΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ στις Η.Π.Α. είναι προ των πυλών και οι ταξικές συγκρούσεις σιγοβράζουν.
Βέβαια η ΤΑΙΝΙΑ, όπως θα δούμε παρακάτω σε ειδική ανάλυση, όχι μονάχα αδυνατεί να τοποθετηθεί απέναντι στην Κοινωνική «καταιγίδα» που σαρώνει το φόντο της, αλλά απεναντίας-σαν ένα μελανό σημείο και του βιβλίου και της ταινίας-τοποθετείται με χρώμα πολλές φορέςΑΜΦΙΛΕΓΟΜΕΝΑ ΡΑΤΣΙΣΤΙΚΟ, έχοντας ξεσηκώσει την ΟΡΓΗ των Μαύρων Οργανώσεων των Η.Π.Α.
Η ΚΡΙΤΙΚΗ που δέχτηκε το ΕΡΓΟ για ΥΦΕΡΠΟΝΤΑ ΡΑΤΣΙΣΜΟ:
Το «Όσα παίρνει ο Άνεμος» δέχτηκε εντονότατη ΚΡΙΤΙΚΗότι «καθαγίαζε», προωθούσε και εξυμνούσε τις ΡΑΤΣΙΣΤΙΚΕΣ αντιλήψεις του Αμερικάνικου Νότου και αποδέχονταν τη ΔΟΥΛΕΙΑ.
Κατηγορίες σοβαρότατες για μια Πολιτεία, την ΑΤΛΑΝΤΑ, όπου ήταν η «καρδιά» της φασιστικής ΚΟΥ-ΚΛΟΥΞ-ΚΛΑΝ.
Η κατηγορία αυτή βασίστηκε στο χαρακτήρα της MAMMY, τον οποίο έπαιξε η HATTIE MCDANIEL, στην δουλοπρεπή συμπεριφορά της και στον τρόπο που μοιραία δέχονταν και θεωρούσε φυσική τη ΔΟΥΛΕΙΑ των ΜΑΥΡΩΝ ΕΡΓΑΤΩΝ της φυτείας.
Ο SELZNICK προσπάθησε να απαντήσει στις κριτικές αυτές δίνοντας μια άλλη διάσταση για το ρόλο των Μαύρων προσώπων του έργου στεκόμενος στην πίστη και αφοσίωσή τους και στην αγάπη που κρύβουν γενικά μέσα τους.
Οι ΚΡΙΤΙΚΕΣ μεγάλωναν και μετά το 1945, διάφορα Συνδικάτα με επί κεφαλής τον LEONARDPITT χαρακτήρισαν σκληρότατα το έργο «A ROMANCE SET IN AUSCHWITZ ...!!!».
Υπήρξαν διαμαρτυρίες και καταγγελίες από την ΑΦΡΟ-ΑΜΕΡΙΚΑΝΙΚΗ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ ενάντια στους μαύρους ηθοποιούς της ταινίας γιατί αποδέχτηκαν αυτούς τους ρόλους.
Ασκήθηκαν εντονότατες κριτικές για τον σκληρό τρόπο συμπεριφοράς της Scarlett προς το Μαύρο προσωπικό της φυτείας επίσης.
Το ΑΠΟΚΟΡΥΦΩΜΑ των γεγονότων αυτών εκδηλώθηκε στην ΠΡΕΜΙΕΡΑ του έργου στην ΑΤΛΑΝΤΑ, όπου οι ΘΕΣΕΙΣ μέσα στον ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ ήταν ΧΩΡΙΣΜΕΝΕΣ ΦΥΛΕΤΙΚΑ (!!!) και η HATTIEMCDANIEL (Mammy), έπρεπε να ...καθίσει χώρια(!!!).
Όμως ο CLARK GABLE (Rhett) ΑΠΕΙΛΗΣΕ, προς τιμήν του, να ΜΠΟΫΚΟΤΑΡΕΙ εντελώς την πρεμιέρα και όλα κινδύνεψαν να «τιναχτούν στον αέρα».
Ασκήθηκε επίσης εντονότατη ΚΡΙΤΙΚΗ για τα ΧΟΡΕΥΤΙΚΑ των ΜΑΥΡΩΝ, όπου ήταν ντυμένοι ΣΚΛΑΒΟΙ στην πρεμιέρα και μονάχα με την προσωπική παρέμβαση του θρυλικού MARTIN LUTHER KING κατέστη δυνατή η ολοκλήρωση των εκδηλώσεων.
Τέλος, για κατευνασμό του τεράστιου θορύβου, δόθηκε,ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ στις Η.Π.Α., Βραβείο OSCAR ερμηνείας για την "best supporting actress".
ΟΙ ΒΡΑΒΕΥΣΕΙΣ ΤΗΣ ΤΑΙΝΙΑΣ
Το "ΟΣΑ ΠΑΙΡΝΕΙ Ο ΑΝΕΜΟΣ" σάρωσε στο πέρασμα του ταΒΡΑΒΕΙΑ της ΑΜΕΡΙΚΑΝΙΚΗΣ ΑΚΑΔΗΜΙΑΣ OSCAR
Κέρδισε 8 OSCAR το 1940, για ένα ακόμα ήταν υποψήφια, ενώ κέρδισε και πολλά άλλα βραβεία διοργανώσεων και κριτικών στις ΗΠΑ.
Το 1989 στις ΗΠΑ, ψηφίστηκε από το: PEOPLE'S CHOICE AWARDS USA ως η ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΗ ΤΑΙΝΙΑ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΕΠΟΧΩΝ
[H Καλλιτεχνική επιμέλεια των Φωτογραφιών έγινε από τηνFiorina]
Αριστούργημα!!!! Δεν θυμάμαι πόσες φορές το έχω δει...
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαλή εβδομάδα Γιάννη!!!!
Πραγματικά Μαργαρίτα....! από τις ταινίες εποχής και χρόνου. Καλό βράδυ κοπέλα μου.
Διαγραφή