11ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης 1970


Φίλες και Φίλοι,
μετά από πολύ καιρό, επανερχόμαστε σήμερα με την παρούσα ανάρτηση σε ένα προσφιλές θέμα, που αφορά την ιστορία του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.
Αν πάμε αρκετό καιρό πίσω θα δούμε ότι είχαμε σταματήσει τις αναδρομές μας στο 10ο Φεστιβάλ που έγινε το 1969.
Σήμερα λοιπόν θα συνεχίσουμε τη σκυτάλη στην αμέσως επόμενη διοργάνωση.

Όπως βλέπουμε και στην Αφίσα της διοργάνωσης αυτή έγινε στις
21-27 Σεπτέμβρη 1970 στην Θεσσαλονίκη, στην αίθουσα της Εταιρείας Μακεδονικών σπουδών.

Φυσικά διανύουμε την περίοδο της Χούντας με ότι αυτό συνεπάγεται στα καλλιτεχνικά δρώμενα της χώρας μας. Αυστηρή λογοκρισία, ασφυκτική πίεση στις κριτικές επιτροπές που καλούνταν να λειτουργήσουν πάντα κάτω από πιέσεις "εκλεκτών" προβολών του καθεστώτος.
Όπως έχουμε δει ξανά, ήταν τέτοιο όμως το "εκτόπισμα" των ανθρώπων της κριτικής επιτροπής, που ναι μεν η σκιά της χούντας ήταν ασφυκτική αλλά κατάφερνε αυτή να υψώσει το ανάστημά της σε ποιοτικές επιλογές.

ΟΙ ΒΡΑΒΕΥΣΕΙΣ


Ξεκινάμε να δούμε λοιπόν τις ταινίες που ξεχώρισαν και βραβεύτηκαν κατά σειρά

"ΑΝΑΠΑΡΑΣΤΑΣΗ"

του ΘΟΔΩΡΟΥ ΑΓΓΕΛΟΠΟΥΛΟΥ

Σενάριο Θόδωρος Αγγελόπουλος-Στρατής Καρράς-Θανάσης Βαλτινός


Η Ταινία σάρωσε στο Φεστιβάλ με:

ΠΕΝΤΕ ΒΡΑΒΕΙΑ

  • Βραβείο Καλλιτεχνικής ταινίας
  • Βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου σκηνοθέτη για τον ΘΟΔΩΡΟ ΑΓΓΕΛΟΠΟΥΛΟ
  • Βραβείο Φωτογραφίας για τον ΓΙΩΡΓΟ ΑΡΒΑΝΙΤΗ
  • Βραβείο Β' Γυναικείου ρόλου για την ΜΕΡΣΟΥΛΑ ΚΑΨΑΛΗ
  • Βραβείο Κριτικών καλύτερης ταινίας

Η Ταινία αφορά στη μεταφορά στον Κινηματογράφο ενός τραγικού εγκλήματος στην Θεσπρωτία το 1968, όπου η Αγγελική Πάντου δολοφόνησε άγρια τον σύζυγό της Χαρίση Πάντο.

Η Ταινία αποτέλεσε πραγματική "βόμβα" για το Ελληνικό Σινεμά εκείνης της εποχής και στην ουσία έβαλε το πρώτο σχίσμα ανάμεσα στην κλασική εποχή και στο ξεκίνημα του Νέου Ελληνικού Κινηματογράφου.






"Ο ΑΣΤΡΑΠΟΓΙΑΝΝΟΣ"

Σενάριο: Πέτρος Μακεδών

Σκηνοθεσία:  Νίκος Τζίμας

ΔΥΟ ΒΡΑΒΕΙΑ ΦΕΣΤΙΒΑΛ

  • Βραβείο Αρτιότερης παραγωγής
  • Βραβείο Α' Αντρικού ρόλου για τον ΝΙΚΟ ΚΟΥΡΚΟΥΛΟ

Νίκος Κούρκουλος-Νίκη Τριανταφυλλίδη
Μια πραγματικά συγκλονιστική ταινία από έναν μεγάλο και ποιοτικό σκηνοθέτη, που, κάτω απ τα μάτια της χούντας, κατάφερε να δώσει μια ταινία, που ανέδειξε τον ταξικό, αγωνιστικό χαρακτήρα του Αστραπόγιαννου αλλά και σκιαγράφησε την κοινωνική εξαθλίωση της εποχής.


"ΒΑΒΥΛΩΝΙΑ"



Σενάριο-Σκηνοθεσία : ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΙΖΙΚΙΡΙΚΗΣ

ΔΥΟ ΒΡΑΒΕΙΑ

  • Τιμητική διάκριση Φεστιβάλ
  • Βραβείο Β' Αντρικού ρόλου για τον ΑΘΗΝΟΔΩΡΟ ΠΡΟΥΣΑΛΗ


Ο Σκηνοθέτης, άγνωστος στο ευρύ κοινό, γεννημένος στην Γένοβα, με μόλις 6 ταινίες στην παραγωγή του.
Μια ιδιαίτερη κωμωδία χαρακτήρων και μιας εποχής που χαρακτηριζόταν από εντελώς διαφορετικούς χαρακτήρες ανθρώπων της τότε Ελλάδας, με τις τεράστιες διαφορές τους σε όλα τα επίπεδα έκφρασης και ζωής.







"Η ΑΝΤΑΡΣΙΑ ΤΩΝ ΔΕΚΑ"

Σενάριο της ΜΕΛΠΩΣ ΖΑΡΟΚΩΣΤΑ

Σκηνοθεσία:  ΕΡΡΙΚΟΥ ΑΝΔΡΕΟΥ

ΒΡΑΒΕΙΟ ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑΣ για τον ΕΡΡΙΚΟ ΑΝΔΡΕΟΥ


Μια έξοχη δραματική ταινία όπου ένα Ελληνικό υπερωκεάνιο βρίσκεται καθηλωμένο σε Αραβικό λιμάνι από την απεργία των λιμενεργατών. Την ηγεσία στο πλοίο έχει ο Πλοίαρχος Ναυπλιώτης. Εκεί επιβιβάζεται η Στέλλα, η χήρα του πρώην καπετάνιου. Το πλήρωμα δεν αντέχει τον αυταρχισμό του καπετάνιου και εξεγείρονται.

Ένας μεγάλος αριθμός έξοχων ηθοποιών στελεχώνουν την ταινία: Κώστας Καρράς, Γιάννης Αργύρης, Άγγελος Αντωνόπουλος, Χαριτίνη Καρόλου, Βαγγέλης Καζάν, Μάκης Δεμίρης, Βασίλης Τσαγκλός, Νάσος Κεδράκας και άλλοι..

ΛΟΙΠΕΣ ΣΥΜΜΕΤΟΧΕΣ ΤΑΙΝΙΩΝ

  • "Μια Γυναίκα στην Αντίσταση" του Ντίνου Δημόπουλου
  • "Ένας Γερμανός στα Καλάβρυτα" του Μεμά Παπαδάτου
  • "Καλημέρα Αθήνα" του Γρηγόρη Γρηγορίου, εκτός συναγωνισμού


ΒΡΑΒΕΥΣΕΙΣ ΤΑΙΝΙΩΝ ΜΙΚΡΟΥ ΜΗΚΟΥΣ

"Επικοινωνία" 
Καλύτερη ταινία μικρού μήκους ως ντοκυμαντέρ και Β' Βραβείο κριτικών καλύτερης ταινίας

"Η Αρχόντισσα και ο κάου-μπόυ" 
Καλύτερη ταινία μικρού μήκους με υπόθεση και Α' Βραβείο κριτικών καλύτερης ταινίας

"40,38-22,57" Γ' Βραβείο κριτικών καλύτερης ταινίας

"Το συναξαρι του ξύλου"
Βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου σκηνοθέτη μικρού μήκους και ντοκιμαντέρ

"Το συνηθισμένο μου όνειρο"
Βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου σκηνοθέτη μικρού μήκους με υπόθεση

Άξιο προς αναφορά

Η Λογοκρισία της χούντας έκοψε τις δύο παρακάτω συμμετοχές από τον Ξένο Κινηματογράφο

"Ο ΓΑΛΑΞΙΑΣ"
του LUIS BUNUEL


Μια εικονοκλαστική και αιρετική ταινία του μεγάλου Γάλλου δημιουργού με θρησκευτικές αναφορές


"ΥΠΕΡΑΝΩ ΠΑΣΗΣ ΥΠΟΨΙΑΣ"
του ELIO PETRI


Μια συγκλονιστική ταινία του Ιταλικού κοινωνικού σινεμά με μεγάλες διακρίσεις και θόρυβο για την κρατική διαφθορά στην Ιταλία της εποχής.

Αντιλαμβανόμαστε τους λόγους που η χούντα έκοψε τις δύο παραπάνω ταινίες.



Σχόλια

  1. Άμα σου πω οτι απο αυτές τις ταινίες, μόνο τον αστραπογιαννο εχω δει; κι αυτή, μου έγινε γνωστή και μου τράβηξε το ενδιαφέρον εξαιτίας του τραγουδιού που έτυχε ν ακούσω μια φορα στο γιουτιουμπ. Θέλω να κοιτάξω κάποια στιγμή και τις προηγουμενες αναρτήσεις σου για το φεστιβάλ κινηματογράφου. Ωραία επίσης θα ηταν αφιερώματα σε αυτες τις ταινίες που ανέφερες. Πολυ ωραία ανάρτηση!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ειρήνη μου καλησπέρα σου,
      υπάρχει εδώ στο ΣΙΝΕΦΙΛ, μια ξεχωριστή σελίδα, που είναι αφιερωμένη στην αναδρομή στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Θα την βρεις στην μετώπη του μπλογκ, εκεί που είναι και οι άλλες σελίδες μαζί. Αν έχεις θέμα πες μου.
      Σε ευχαριστώ πολύ.

      Διαγραφή
  2. Πολύ ενδιαφέρουσα αυτή η αναδρομή!
    Και μόλις διαπίστωσα ότι εκτός από την Αναπαράσταση, την Ανταρσία των Δέκα, τον Αστραπόγιαννο και τις κομμένες συμμετοχές, δεν έχω δει καμία άλλη.
    Ψιλοαδιάβαστη με βρίσκω σήμερα!
    Κάποια στιγμή, που θα έχω χρόνο, θέλω να δω τη σελίδα που έχεις για το Φεστιβάλ!
    Αλλά μόλις μπήκε ο Μάρτιος!
    Καλό μήνα κύριε Πιτ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλό Μήνα Αρτίστα μου ! καλό, φωτεινό, γεμάτο χρώμα.
      Ε όχι και δεν έχεις δει καμία ταινία ! ποια δεν είδες δηλαδή να λες !
      Ευχαριστώ καλή μου για την παρουσία σου και τις ευχές σου. Πολύ ζεστές και ανθρώπινες.

      Διαγραφή
  3. Πολύ ενδιαφέρον το αφιέρωμα Γιάννη. Τις ελληνικές τις έχω δει όλες και μου έχουν μείνει στη μνήμη ως πολύ αξιόλογες ταινίες. Τις ξένες μάλλον όχι. Δεν μου θυμίζουν κάτι.
    Σ'ευχαριστούμε Γιάννη
    Καλό μήνα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μαρία μου,
      το Ιταλικό "Υπεράνω πάσης υποψίας" είναι έργο σταθμός στο Ιταλικό Σινεμά του 1970. Μιλάμε πρέπει να το δούμε πανάθεμά το. Αλλά πόσα έχουν μαζευτεί ε ;
      Καλό μήνα Μαρία μου ! να είσαι καλά και ευχαριστώ κορίτσι μου.

      Διαγραφή
  4. Α, πολύ ενδιαφέρον -και- εκείνο το φεστιβάλ κινηματογράφου, την ίδια ώρα που στο φεστιβάλ τραγουδιού Θεσσαλονίκης το 1970, βραβευόταν το τραγούδι: Αδέλφια μου αλήτες πουλιά! Με τον Γιάννη Βογιατζή. Δημιουργικές πινελιές, εν μέσω χούντας, για να μην ξεχνιόμαστε.. Καλό μήνα Γιάννη 🌺

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πω πω Πέτρα τι πήγες και θυμήθηκες !
      Ναι, είχαμε χούντα. Με τον ασφυκτικό της έλεγχο και τα απίστευτα όργανά της παντού. Βέβαια τότε υπήρχαν προσωπικότητες που άντεχαν. Έβγαζαν μια ποιότητα. Και κάποιοι θεσμοί ακόμα κρατούσαν.
      Ευχαριστώ για το νοσταλγικό ταξίδι καλή μου.
      Καλό μήνα να έχεις.

      Διαγραφή
  5. Πολυ ενδιαφερουρα η αναρτηση σου και η παρουσιαση της.Εγω εχω δει μονο τον Αστραπογιαννο και τη Βαβυλωνια.Εξαιρετικοι ηθοποιοι και ρολοι.Θα δω τη σελιδα που εχεις για το φεστιβαλ.Να εισαι παντα καλα και καλο μηνα με ολα τα καλα φιλε μου!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Γιάννη μου καλησπέρα σου !
      Ευχαριστώ αγαπητέ φίλε ! για τη συμμετοχή και τις παρατηρήσεις σου. Καλό μήνα να έχεις.

      Διαγραφή
  6. Μπηκα φιλε μου στη σελιδα και ειδα τις ταινιες απο το φεστιβαλ.Στην ταινια που σαρωσε τα βραβεια .Κανονι και Αηδονι 1968 την οποια εχω δει. Απο λαθος εχει γραφτει ΘΟΔΩΡΟΣ ΚΑΤΣΑΔΡΟΜΗΣ, το σωστο ειναι Θοδωρος Κατσαδράμης Συγνωμη που σου το γραφω,αλλα για το τυπικο επειδη ειναι ο θειος της μητερας μου και εχουμε πολυ καλες σχεσεις.Τη Κυριακη ειμασταν στο σπιτι του.Ζει στην Βαρυμπομπη και ειχε παντρευτει την Παπανικα.Συγνωμη και παλι.Να εισαι καλα φιλε μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Γιάννη τι λες τώρα !!!!!!!!!!!!
      Λοιπόν: την εξαίρετη Καίτη Παπανίκα, την γνώριζα προσωπικά καλά ! Από τη θητεία της ως Δημοτική σύμβουλο στο δήμο μας. Επίσης την γνώριζα επαγγελματικά όταν δούλευα στην τράπεζα και την είχαμε πελάτισσα. Είχα άριστες σχέσεις μαζί της. Ήξερα για τον αγαπητό Θόδωρο, που εκτιμώ βαθύτατα ως άνθρωπο της τέχνης. Να του μεταφέρεις τους χαιρετισμούς μου και τον σεβασμό μου. Τρέχω να διορθώσω την ατέλεια και σε ευχαριστώ πολύ που το είδες Γιάννη ! Είδες μερικές φορές, που ξεκινάς και τι μαθαίνεις.
      Μην ξεχάσεις τους χαιρετισμούς.

      Διαγραφή
  7. Σοβαρα!!!!!!!Κοιτα μικρος που ειναι ο κοσμος.Φυσικα και θα του το πω Μιλησαμε αποψε.Ειναι αδερφος της γιαγιας μου.Εχει ενα γιο με την Καιτη και ετσι ειναι πρωτος ξαδερφος της μαμας μου ο Δημητρης και θειος δικος μου.Καλο βραδυ να εχεις

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Φυσικά να του το πεις Γιάννη. Σε ευχαριστώ πολύ φίλε, όμορφο Σάββατο να έχεις.

      Διαγραφή
  8. Είπα κι εγώ γιατί σταμάτησες τα Φεστιβάλ; Και μ'αρέσουν οι παρουσιάσεις σου και για το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Ιδιαίτερης αξίας οι υποψήφιες ταινίες και οι βραβευμένες βεβαίως που πολλές έχω δει επειδή η Χούντα παντού λογόκρινε και επέβαλε τους δικούς της. Μπράβο Γιάννη !
    Καλό σου Σ/Κο και καλό μήνα στο Σινεφίλ μας

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ευχαριστώ Άννα μου για τις γλυκές σου ευχές. Τις κρατώ με χαρά. Ναι, είχαμε ξεχάσει το φεστιβάλ Θεσσαλονίκης και είπα να το πιάσουμε ξανά με το καλό. Σε ευχαριστώ κορίτσι μου. Καλό ξημέρωμα Σαββάτου να έχουμε.

      Διαγραφή
  9. Καλημέρα, Γιάννη,

    Πολύ αξιόλογη η "δουλειά" αυτή της παρουσίασης των ταινιών του ελληνικού Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Και η χρονική απόσταση (μας) βοηθάει να δούμε, είτε να μάθουμε αρκετά για πρόσωπα, ταινίες, στοιχεία ιστορίας του σινεμά.
    Να είσαι καλά - καλό μας μήνα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλό μήνα Διονύση.
      Ναι, είχα καιρό να συνεχίσω το χρονικό γαϊτανάκι του Φεστιβαλ αυτού. Βλέπεις δεν έχουμε και πολλά. Ειδικά, εκείνα τα χρόνια, ήταν το μοναδικό. Παρά την σφραγίδα του σκοταδισμού και της ελεεινής γραφικότητας της χούντας, μπόρεσε να διασωθεί και να έχει συνέχεια ως τις μέρες μας.
      Έτσι η μελέτη του, προσφέρει άφθονα στοιχεία της ιστορίας του κινηματογράφου μας και της αισθητικής του.
      Ευχαριστώ αγαπητέ μου φίλε. Καλό Σαββατοκύριακο να έχεις.

      Διαγραφή
  10. ΠΟΛΥ ΩΡΑΊΟ ΑΦΙΈΡΩΜΆ ΓΙΆΝΝΗ ΜΟΥ!!!!!!!
    ΚΑΛΟ ΒΡΑΔΥ!!!!!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ευχαριστώ Ελένη μου ! χαίρομαι που σου άρεσε κορίτσι μου.
      Καλή βδομάδα με φιλάκια πολλά.

      Διαγραφή
  11. Φυσικά και μου δόθηκε η ευκαιρία μέσα από αυτό το αφιέρωμα να ευχαριστηθώ και πάλι τις αφίσες των ταινιών. Δεν ξέρω γιατί αλλά με γοήτευαν από μικρή κυρίως στα θερινά σινεμά με τα προσεχώς. Περιμέναμε κάθε Πέμπτη να δούμε έξω από τον κινηματογράφο τι ταινία θα αρχίσει να προβάλει από την Παρασκευή και για μία εβδομάδα.
    Ξέρω πως ξέφυγα από το θέμα ... αλλά τι να κάνω αφού πάντα με γοητεύουν αυτές οι αφίσες !!!
    Καλή εβδομάδα :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μάνια μου,
      ναι, μην το λες, οι αφίσες κάθε ταινίας είναι έργο τέχνης. Και όσο πιο παλιά πάμε, τόσο περισσότερο είναι όμορφη αυτή η τέχνη.
      Θυμάσαι τα σχέδια ; τη ζωγραφική ; πόσο όμορφες αυτές οι αφίσες ;
      Πιστεύω ότι η εικόνα που περιγράφεις στα μεγάλα ταμπλό των θερινών κινηματογράφων είναι γεμάτη απίστευτη νοσταλγία.
      Εγώ σε ευχαριστώ που μας το έφερες στις μνήμες μας.
      Καλή βδομάδα καρδιά μου.

      Διαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις τελευταίου μήνα

"Οι Μαύροι Πίνακες" ένα αριστούργημα στη μικρή οθόνη

Κλασικά αριστουργήματα της λογοτεχνίας στον κινηματογράφο: "Ανεμοδαρμένα ύψη" της Έμιλυ Μπροντέ

"Ο Θάνατος θα ξανάρθει" του Ερρίκου Θαλασσινού. Ταινία σταθμός στο Ελληνικό Αστυνομικό Noir