"ΑΝΤΙΓΟΝΗ" του Γιώργου Τζαβέλλα. Το Αρχαίο δράμα στον ελληνικό κινηματογράφο

"Πριν απ την ευτυχία πρώτα η φρόνηση
κι ο σεβασμός στους νόμους των Θεών.
Και των φαντασμένων τα μεγάλα λόγια
με μεγάλες συμφορές πληρώνονται.
Πάντα διδάσκουν τη φρόνηση
όταν είναι πια πολύ αργά"

Αυτά είναι τα τελευταία λόγια που ο Ευρυπίδης δίνει στον σοφό γέροντα στο τραγικό κλείσιμο της συγκλονιστικής "Αντιγόνης"

Μιας από τις πιο κλασικές και εμβληματικές αρχαίες τραγωδίες που στέκουν πύρινη διδαχή στο διάβα των αιώνων.

Το αρχαίο δράμα δεν θα μπορούσε να αφήσει αδιάφορη την έβδομη τέχνη στην πατρίδα μας.
Ευτυχώς έπεσε στα δημιουργικά χέρια πολύ μεγάλων δημιουργών αλλά και συντελεστών που, όχι μόνο σεβάστηκαν το ύφος και την ποιότητά του αλλά ανέδειξαν ταινίες που διακρίθηκαν σε παγκόσμιο επίπεδο και τίμησαν την ελληνική τέχνη.



Το 1961 ο Ιάκωβος Πάρις, ναι, ο μετέπειτα γνωστός μας παραγωγός James Paris, αναλαμβάνει την παραγωγή της ταινίας που είναι η πρώτη απόπειρα στην Ελλάδα να ανέβει στον κινηματογράφο αρχαίο δράμα.
Σκηνοθέτης ένας καταξιωμένος και μεγάλος μας σκηνοθέτης, ο

ΓΙΩΡΓΟΣ ΤΖΑΒΕΛΛΑΣ

Η εταιρεία που έκανε την πρώτη παραγωγή ήταν η:  Norma Film Productions



Η ταινία ήταν μια από τις πιο ακριβές και συγκροτημένες παραγωγές στον προκλασικό Ελληνικό κινηματογράφο που ξεκινούσε τότε τα μεγάλα του βήματα.
Τα σκηνικά του ΓΙΩΡΓΟΥ ΑΝΕΜΟΓΙΑΝΝΗ ήταν εκπληκτικά για την εποχή και τον όγκο τους. Έδωσαν στο χώρο την ιστορική βαρύτητα που του άρμοζε. Καλαίσθητα-αρμονικά-ρεαλιστικά.

Η μουσική του ΑΡΓΥΡΗ ΚΟΥΝΑΔΗ ήταν απόλυτα εναρμονισμένη στο πνεύμα της εποχής και του είδους. Και μιλάμε για μια εποχή που δεν είχε καν τα σημερινά ηχητικά και μουσικά μέσα.

Στην ταινία συμμετείχε πολύ μεγάλος αριθμός κομπάρσων για να αποτελέσουν το λαό της Θήβας.
Τους στρατιώτες και ιππείς μάλιστα ερμήνευσαν στρατιωτικά τμήματα τόσο του στρατιωτικού Κ.Ε.Τ. όσο και μιας τότε "βασιλικής" ίλης (Ιππείς).

Έτσι φτάσαμε στην μεγάλη πρεμιέρα 

22 Ιανουαρίου 1961



ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Σενάριο-Σκηνοθεσία:  ΓΙΩΡΓΟΣ ΤΖΑΒΕΛΛΑΣ

Βοηθός Σκηνοθέτη:  Λάκης Αντωνάκος

Κινηματογράφιση:  ΝΤΙΝΟΣ ΚΑΤΣΟΥΡΙΔΗΣ

Μουσική:  ΑΡΓΥΡΗΣ ΚΟΥΝΑΔΗΣ

Μοντάζ:  ΓΙΩΡΓΟΣ ΤΣΑΟΥΛΗΣ

Μακιγιάζ:  Γιώργος Ρώης, Κίμων Σπαθόπουλος, Κασσάνδρα Σπαθοπούλου

Σκηνογραφία: ΓΙΩΡΓΟΣ ΑΝΕΜΟΓΙΑΝΝΗΣ

Ενδυματολογία:  ΓΙΩΡΓΟΣ ΑΝΕΜΟΓΙΑΝΝΗΣ, Δ. ΣΤΑΥΡΟΠΟΥΛΟΥ

Ηχοληψία:  ΘΑΝΑΣΗΣ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ

Δ/ντής Παραγωγής: Μιλτιάδης Τσέντος


ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ

ΕΙΡΗΝΗ ΠΑΠΠΑ στο ρόλο της Αντιγόνης



ΜΑΝΟΣ ΚΑΤΡΑΚΗΣ στο ρόλο του Κρέοντα



ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΜΟΡΙΔΗΣ στο ρόλο του Πρωτοπρεσβύτερου Γέροντα



ΜΑΡΩ ΚΟΝΤΟΥ στο ρόλο της Ισμήνης



ΓΙΑΝΝΗΣ ΑΡΓΥΡΗΣ στο ρόλο του Φρουρού



ΝΙΚΟΣ ΚΑΖΗΣ στο ρόλο του Αίμωνα



ΤΖΑΒΑΛΑΣ ΚΑΡΟΥΣΟΣ στο ρόλο του Τειρεσία



ΒΥΡΩΝ ΠΑΛΛΗΣ στο ρόλο του αγγελιοφόρου



ΙΛΙΑ ΛΙΒΥΚΟΥ στο ρόλο της Ευρυδίκης




ΘΕΜΑ-ΠΛΟΚΗ

Η Ταινία ακολουθεί πιστά την αρχαία τραγωδία του Σοφοκλή σχεδόν σε απόλυτο επίπεδο. Είναι δηλαδή μια κινηματογραφική μεταφορά του αρχαίου δράματος στον κινηματογράφο.
Η Σκηνοθεσία και το ύφος της είναι απόλυτα συμβατό με το ύφος και την ατμόσφαιρα και σέβεται απόλυτα τα μηνύματα του μεγάλου τραγικού ποιητή.

ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ

Άριστη έως απίστευτη η δουλειά του Γιώργου Τζαβέλλα δημιουργεί ένα σκηνοθετικό έργο πολύ υψηλών προδιαγραφών. Επιστρατεύεται όλη η δυνατότητα που δίνει ο κινηματογραφικός φακός. Κάθε λογής πλάνα, κάθε λογής γωνίες και τενχικές στο μοντάζ για να αναδειχθεί το δραματικό στοιχείο των χαρακτήρων.
Τα πρωτοφανώς πλούσια σκηνικά για την ελληνική πραγματικότητα σε συνδυασμό με την άριστη αισθητική τους, η φωτογραφία, ειδικά σε νυχτερινές λήψεις, γράφει τη δική της ιστορία στην ταινία.
Η Μουσική, απόλυτα κλασική στο επικό είδος ακούγεται μερικές φορές λίγο "σκληρή" λίγο χωρίς συναίσθημα, θυμίζοντας στρατιωτικό εμβατήριο αλλά διατηρεί και συναισθηματικά μοτίβα. Εδώ ίσως θα χρειαζόταν κάποια άλλη προσέγγιση.


ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ

Τα ονόματα των ηθοποιών που ερμήνευσαν τους βασικούς ρόλους στην ταινία, είναι τέτοιας υποδομής και ποιότητας που είναι αδύνατον να διατυπωθεί η παραμικρή ένσταση στην ερμηνεία τους.
Ο καθένας ξεχωριστά και ως σύνολο, υπερβαίνουν κάθε μέτρο και επίπεδο.
Κατά την ταπεινή μου γνώμη, μοναδική μου ένσταση είναι η σκηνοθετική οδηγία που έχει δοθεί για την ερμηνεία του Γιάννη Αργύρη στο ρόλο του επικεφαλής των φρουρών.
Πιστεύω ότι ο μεγάλος αυτός ηθοποιός αδικείται φανερά από τον τρόπο που έχει κληθεί να ερμηνεύσει το ρόλο του. Τον θεωρώ εμφανώς "ριγμένο".
Είναι και η μοναδική παραφωνία που έχω εντοπίσει, κατά την προσωπική μου άποψη.

Όσον αφορά το καθαρό πρωταγωνιστικό δίδυμο, η ιέρεια του ελληνικού κινηματογράφου, η Ειρήνη Παππά αλλά και ο μεγάλος Μάνος Κατράκης είναι συγκλονιστικοί στην ερμηνεία τους. Δικαιωματικά θα στρέψουν την προβολή των διεθνών βραβεύσεων επάνω τους.




Όμως πως μπορεί κάποιος να αγνοήσει και τις ερμηνείες των άλλων συντελεστών. Θα ήταν εμφανής αδικία. Να μην μείνει στον επιβλητικό Θόδωρο Μορίδη, στον συγκλονιστικό Τζαβαλά Καρούσο, στον καλό Νίκο Καζή, στην γλυκύτατη Μάρω Κοντού, στον εκπληκτικό Βύρωνα Πάλλη, στην σιωπηρή αλλά υπέροχη Ίλια Λιβυκού αλλά και στον Γιάννη Αργύρη.

Κάθε ένας δίνει το δικό του "παρών" σε αυτήν την μοναδική ερμηνευτική επιστράτευση.



Η Εισπρακτική ανταπόκριση της ταινίας

Εδώ, αγαπητές φίλες και φίλοι, έχουμε να δούμε το εξής παράδοξο. Κάτι που έχει να κάνει με την αποδοχή της ταινίας στο ελληνικό κοινό αλλά και την διεθνή της αναγνώριση.
Στην Ελλάδα λοιπόν η ταινία δεν πήγε καλά εισπρακτικά. Έκοψε 43705 εισιτήρια και κατετάγη 12η ανάμεσα σε 68 ταινίες της χρονιάς. 
Να θυμίσουμε ότι τις πρώτες θέσεις εκείνη τη χρονιά είχαν:
"Η Αλίκη στο ναυτικό"  213409 εισιτήρια
"Η Μανταλένα"  192378 εισιτήρια
"Ποτέ την Κυριακή"  184524 εισιτήρια

Νομίζω ότι μπορείτε να βγάλετε πολύτιμα συμπεράσματα για το πως μπορεί να σε πικράνει η τέχνη και η αποδοχή της.



ΟΙ ΒΡΑΒΕΥΣΕΙΣ

Πάμε τώρα να δούμε, κατ΄αντιδιαστολή με τα εισιτήρια, την καταξίωση της ταινίας σε παγκόσμιο επίπεδο.
Κρατηθείτε!

Η Ταινία βραβεύτηκε ως μία από τις 10 καλύτερες ταινίες της χρονιάς 1961 στον ΠΑΓΚΟΣΜΙΟ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ από την Ένωση Διεθνών Ανταποκριτών Κινηματογράφου στις ΗΠΑ (Πως είπατε;)

  • 2 Βραβεία Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης:  Α' Γυναικείου ρόλου για την Ειρήνη Παππά και Μουσικής για τον Αργύρη Κουνάδη.
  • 2 Βραβεία στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Σαν Φραντσίσκο:  Σκηνοθεσίας και Α΄αντρικού ρόλου για τον Μάνο Κατράκη
  • 1 Βραβείο στο διεθνές φεστιβάλ κινηματογράφου Λονδίνου για Α΄γυναικείο ρόλο στην Ειρήνη Παππά.
  • Επίσημη  υποψηφιότητα βραβείου Χρυσής Άρκτου καλύτερης ταινίας φεστιβάλ Βερολίνου
  • Επίσημη υποψηφιότητα βραβείου καλύτερης ταινίας για Χρυσή σφαίρα Samuel Goldwyn
Αυτή ήταν η θριαμβευτική αποδοχή της μεγάλης αυτής ταινίας στα παγκόσμια κινηματογραφικά φεστιβάλ, δείγμα της αντίφασης με τα λίγα εισιτήρια στην εγχώρια αγορά.


Η "Αντιγόνη" ήταν η πρώτη απόπειρα για τον Ελληνικό κινηματογράφο να ανεβάσει αρχαίο δράμα στη μεγάλη οθόνη. Ένα τόλμημα εξαιρετικά δύσκολο και επαναστατικό για την εποχή.
Αποτέλεσε μια μεγάλη δημιουργία που διατηρεί την αίγλη της ακόμα και σήμερα θυμίζοντας με έντονο τρόπο το πόσο ψηλά μπορεί να ανέβει το ελληνικό σινεμά αν το θέλει.
Μια παραγωγή που άφησε στην κυριολεξία ιστορία και άνοιξε το δρόμο και σε άλλες ταινίες μας να σπάσουν τα ελληνικά σύνορα και να διακριθούν στο παγκόσμιο στερέωμα.





Και μια ....διαφημιστική υπενθύμιση







Σχόλια

  1. το λέω και το ξαναλέω... ευκαιρία να το γράψω κι εδώ...
    όταν έχεις όραμα... δημιουργείς τέτοιες ταινίες... ή... ταινίες για τον Μεγαλέξαντρο ή τους ήρωες της λαμπρής μας ιστορίας ...
    όσο για την αποδοχή του κοινού... άλλες εποχές... Και τώρα να γυριζότανε, ποιος ξέρει τι αποδοχή θα είχε;...

    καλημέρα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα Λαμπρινή μου, δεν έχεις και άδικο στις σκέψεις σου. Παράξενες οι επιλογές του κοινού. Καλησπέρα καλή μου φίλη και όμορφη μέρα να έχεις.

      Διαγραφή
  2. Την έχω δει Γιάννη μου και είναι πραγματικά εξαιρετική. Ευχαριστούμε για την όμορφη παρουσίαση!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Χαίρομαι Ειρήνη μου που έχεις προσωπική άποψη. Σε ευχαριστώ πολύ για τη συμμετοχή σου και την παρουσία σου. Καλησπέρα καλή μου.

      Διαγραφή
  3. Καλημέρα Γιάννη μου!!
    Από τίς ωραιότερες Ελληνικές κλασσικές ταινίες!
    Την έχω δεί,εκπληκτικό τό κάστ τών ηθοποιών και εξαιρετικές ερμηνείες!
    Μπραβο για τήν υπέροχη παρουσιάσή σου όπως πάντα!
    Καλή συνέχεια και καλό Σ/Κ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δήμητρα, χαίρομαι που έχεις δει την ταινία. Έχεις πλήρη εικόνα για αυτή τη δημιουργία που λάμπρυνε τον κινηματογράφο μας. Σε ευχαριστώ πολύ καλή μου φίλη. Προχωράμε. Καλό Σαββατοκύριακο.

      Διαγραφή
  4. Α πας τώρα να βάλεις την Αντιγόνη με την Βουγιουκλάκη!!! Αν είναι δυνατόν!!! Τι ψυχή θα παραδόσει το ελλ.κοινό αν δεν δει την Αλίκη του; Ντροπής πράγματα. Και εσύ τι ψυχή θα παραδόσεις που αναρωτιέσαι;;;;;;;;;;;;;;
    Το είχα διαβάσει πόσο κάτω πήγε αυτή η ταινία που είναι αριστούργημα όντως ιδιώς ο Κατράκης φοβερός. Όχι πως οι άλλοι υστερούν αλλά πάντα ο Κατράκης έχει ένα δραματικό τόνο που τον ρόλο του τον εκτοξεύει. Πάντως δεν ξέρω αν και σήμερα που είναι αλλιώς τα πράγματα θα της έδιναν της ταινίας εισπρακτική πρωτιά όπως της αξίζει.
    Θαυμάσια παρουσίαση. Και με ''εξέπληξες'' μια και περίμενα συνέχεια του Άρχοντα ...
    Καλησπέρα σου ΓΙάννη (κοίτα να δεις που ψάχνομαι από πού ορμώμενος θυμήθηκες την Αντιγόνη!!!!!!!!!!)
    Άλλη μια αριτουργηματική σου παρουσίαση!
    Φιλιά πολλά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Άννα μου, κοίτα να δεις τώρα πόσες σκέψεις βάζεις κατά σειρά. Για να ξεδιπλώσουμε το κουβάρι.
      1) Είπα να κάνω ένα διάλειμμα με τον "Άρχοντα" μην αναλώσει στο 100% τη ροή του μπλογκ με το θέμα του γιατί θα μας απασχολήσει σε 3 ακόμα αναρτήσεις. Τώρα που το λες, έχω και μια πολύ μεγάλη-μα μεγάλη απορία, για το πως κινούνται αναγνωστικά τα θέματα εδώ. Μερικές φορές μου είναι αδιανόητο.
      2) Αυτή η εποχή, τόσο αναγνωστικά, όσο και συγγραφικά, αγαπημένη μου φίλη και συνοδοιπόρισα σε αυτό, είναι αφιερωμένη σε αυτό που λέμε αρχαία ελληνική γραμματεία. Συνεπώς έτσι μας προέκυψε η κινηματογραφική "Αντιγόνη"
      3) Ο Κατράκης είναι ένας καλλιτεχνικός τιτάνας από μόνος του. Αν δεις την ταινία-κυκλοφορεί ελεύθερα στο you tube-δες και τον έτερο τιτάνα, τον Καρούσο ως Τειρεσία! Είναι ανεπανάληπτος. Όπως και ο Μορίδης.
      4) Τι θα γινόταν σήμερα εισπρακτικά με την ταινία ε; Άντε τώρα να βγάλεις συμπέρασμα. Ειλικρινά δεν ξέρω Άννα μου. Και, μα την αλήθεια, πολύ θα ήθελα να δω μια τέτοια αυθεντική ταινία με την ελληνική μυθολογία αλλά με μια δημιουργία που να της αξίζει πραγματικά.

      Ευχαριστώ καλή μου για μια σειρά πράγματα στην παρουσία σου. Την καλησπέρα μου και τις ευχές μου.

      Διαγραφή
    2. Δεν ξέρω τι εννοείς αναγνωστικά πώς κινούνται. Ανάλογα με τον διαθέσιμο χρόνο θα σου έλεγα. Αλλά μη δίνεις σημασία σ'αυτό. Σημασία έχει τι καταθέτεις εδώ. Το οποίο μένει για όποιον θελήσει να διαβάσει. Και λάβε υπόψη ότι αυτές οι αναρτήσεις σου πάντα είναι μεγάλες.
      Όσο για την Αντιγόνη την έχω δει την ταινία και λόγω συζύγου φιλολόγου έχω δει όλες τις '' Αντιγόνες'' που έχουν γυριστεί θεατρικά ή μη.Και όχι μόνο την Αντιγόνη να ξεκαθαρίζουμε χααχαα

      Διαγραφή
    3. Να και κάτι που μαθαίνω για πρώτη φορά. Σύζυγος φιλόλογος! Ένα εξαίρετο ταίριασμα λοιπόν ανάμεσα σε δύο ανθρώπους που έχουν κοινές καταβολές σε πνευματικά θέματα. Πόσο όμορφο. Όσον αφορά για τα θέματα ήθελα να πω ότι βλέπω, μερικές φορές, αναγνωστική "διάθεση" που δεν μπορώ να εξηγήσω. Για παράδειγμα, "εμπορικά" θέματα υστερούν σε σχέση με κάποια άλλα που δεν έχουν αυτό το προνόμιο. Μάλλον λοιπόν άλλοι παράγοντες θα καθορίσουν την επισκεψιμότητα και όχι τόσο το "πιασάρικο" θέμα.

      Διαγραφή
    4. Άντε που το μαθαίνεις πρώτη φορά!!!!!!!!!!Το έχω πει πάρα πολές φορες και κατ'ιδίαν!!!!

      Διαγραφή
    5. Αχ Άννα μου, που κλείνουν είπαμε ραντεβού για το ....αλτςχάιμερ;

      Διαγραφή
    6. .........στο νευρολόγο!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      Διαγραφή
    7. Ώρε άμα μαζέψω όλα τούτα τα ...ραντεβού το έκλεισα το ...ημερολόγιο χαχαχα.

      Διαγραφή
  5. Γιάννη, όπως πάντα άλλη μία εξαίρετη παρουσίαση.
    Εκπληκτική σκηνοθεσία και ένα άψογα επιλεγμένο κάστ ηθοποιών.
    Ταινίες σαν και αυτήν μας υπενθυμίζουν πως υπήρχε και υπάρχει χώρος στην ελληνική κινηματογραφική σκηνή για άρτιες παραγωγές που στέκονται ισάξια στα μεγαθήρια του Χόλιγουντ.
    Καλό Σ/Κ Γιάννη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αυτό λέω βρε Γιώργο και στην Άννα επάνω. Για σκέψου ένα ελληνικό δραματικό θέμα της μυθολογίας μας στην μεγάλη οθόνη όπως του αξίζει; Και όχι άθλια "αμερικανιά". Για σκέψου έναν ελληνικό "άρχοντα των δαχτυλιδιών";
      Τι σκέφτομαι εγώ τώρα ε; Όνειρα μεγάλα και φαντασιώσεις. Σε καλησπερίζω φίλε μου με ένα μεγάλο ευχαριστώ.

      Διαγραφή
    2. Μην απελπίζεσαι, μπορεί να δούμε έναν ''άρχοντα των δαχτυλιδιών'' ελληνικό...απλά μπορεί να μην έχει γραφτεί ανάλογο ή ή ή ίσως να γράφετε!!!
      Πάντως η δικη μας μυθολογία είναι πολύ πιο ωραία από τη Σκανδιανβική . Εμεις έχουμε φως, έχουμε έρωτα, έχουμε ωραιότερους θεούς και ωραιότερα τέρατα....σωστά;

      Διαγραφή
    3. Αχ βρε Άννα μου αχ! Μου αρέσουν τα όνειρά σου πραγματικά και το φως που τα συνοδεύει.
      Καλά δεν γίνεται ουδεμία σύγκριση μεταξύ της ελληνικής μυθιστορίας και της σκανδιναβικής. Δεν μπορεί να σταθεί τέτοια σύγκριση. Και δεν έχω την παραμικρή ...σωβινιστική διάθεση λέγοντάς το αυτό, εξηγούμαστε. Δεν χρειάζονται ιδεολογικές συστάσεις μεταξύ μας.
      Μου έκανε εντύπωση το εξής παιδιά. Διαβάζω "Ελλάδος περιήγησις" του Παυσανία! Για να μπορέσω να τεκμηριώσω ένα έργο που γράφω τώρα και για το οποίο θα μιλήσουμε κάποια στιγμή. Τι παρατήρησα λοιπόν.
      Ο Παυσανίας έκανε τα ταξίδια του γύρω στα 170-180 μ.Χ. παρακαλώ! Αιώνες μετά την κλασική ελληνική αρχαιότητα.
      Όμως έχει σαφέστατες αναφορές σε τάφους και οικήματα που είδε, τα οποία ανήκουν σε πρόσωπα που θεωρούσαμε "μυθικά" αλλά αναφέρει το χώρο που του υποδείχτηκαν και τα είδε με τα μάτια του.
      Για παράδειγμα είδε τον τάφο του Κάδμου και της Αρμονίας! Πρόσωπα χαμένα μεταξύ μύθου και ιστορίας. Βρήκε την κρήνη του Οιδίποδα, εκεί που ξέπλυνε το αίμα από το φόνο του πατέρα του. Και πόσα άλλα ακόμα, τα οποία υπάρχει και συσχέτιση για το που μπορεί κανείς να τα βρει σήμερα.
      Τις πύλες της Θήβας για παράδειγμα και τόσα άλλα.
      Καλά όσο για .....τέρατα δεν το συζητάμε. Εκεί η φαντασία μας οργιάζει στην κυριολεξία.
      Άννα μου την καταβρίσκω με αυτήν μας εδώ τη συζήτηση αλήθεια.
      Γιώργο τι λες;

      Διαγραφή
    4. Και εγώ θα συμφωνήσω παιδιά, έχουμε βαριά, πλούσια και πραγματικά καταπληκτική μυθολογία-ιστορία. Τα οποία τα περιέχει όλα σε υπερθετικό βαθμό. Από την Οδύσσεια και την Ιλιάδα, Αργοναυτική εκστρατεία κτλ,έως τις περιηγήσεις του Παυσανία που λέει και ο Γιάννης και τις αναφορές και εξιστορήσεις του Πλάτωνα.
      Πλούσιο περιεχόμενο με ατίθαση φαντασία το οποίο έχει μείνει ανεκμετάλλευτο ως προς την κατάλληλη και αξιοπρεπή αναφορά. Και φυσικά πιστεύω πως το ΕΚΚ θα έπρεπε να χρηματοδοτεί τέτοιες παραγωγές με πιο ζήλο, αντί σαχλές εύπεπτες ταινιούλες.
      Δυστυχώς τα μόνα παραδείγματα υλοποίησης της δικής μας μυθολογίας-ιστορίας τα βλέπουμε σε ανίερες και, πολλές φορές, ανακριβείς μεταφορές από Χόλιγουντ μεριά προς τέρψιν οφθαλμών.

      Διαγραφή
    5. Συμφωνώ Γιώργο, αλλά λάβετε υπόψη ότι οι ταινίες για να γυριστούν χρειάζεται χρήμα και έρευνα για το αν θα βγάλουν κέρδος με την προβολή τους. Αφενός είμαστε λίγοι πληθυσμιακά και όχι και τόσο λάτρεις τέτοιων ταινιών και αφετέρου πρέπει να υπάρχει δςυνατότητα προβολής τους στο εξωτερικό. Γι αυτό και ό,τι έχει γίνει έως τώρα περιλαμβάνει και ξένους ηθοποιούς με διεθνή σκηνοθέτη κλπ. Είναι ρίσκο....και είναι κρίμα.....Καλημερούδια!!!!

      Διαγραφή
    6. Δυστυχώς Γιώργο, η Άννα έχει δίκιο ως προς το κομμάτι της "λογικής" κόστος-οφέλους. Μια τέτοια παραγωγή, αν θέλει να σεβαστεί την ποιότητα του έργου, οφείλει να τα σκάσει χοντρά! Θα μου πεις μπορεί να γινόταν και μια προσπάθεια για διεθνή τηλεοπτική σειρά, όπως είχε γίνει η εξαίρετη "Οδύσσεια" πριν χρόνια. Και να συμμετάσχει η ΕΡΤ και έλληνες ηθοποιοί. Μόνο αν τρέξουν μια διεθνή συμπαραγωγή θα μπορούσε να βρεθεί κεφάλαιο αλλά και άνοιγμα της ταινίας στο εξωτερικό. Κρίμα πραγματικά κάθε ....Πέτερσεν να μας κάνει την Ιλιάδα όπως ...γουστάρει. Την καλησπέρα παιδιά μου.

      Διαγραφή
  6. Η Αντιγόνη του Τζαβέλλα, η Ηλέκτρα και η Ιφιγένεια του Κακογιάννη!!!
    Υπέροχες ταινίες, υποθήκη που δένει τον αρχαίο τραγικό λόγο με τον σύγχρονο ελληνικό κινηματογράφο, ταινίες που πρέπει να δει στη ζωή του ο κάθε Έλληνας!
    Ιδιαίτερα σημαντικό ότι δεν "ξέπεσαν" οι σκηνοθέτες σε χολιγουντιανές παρόλες αλλά κράτησαν το αυστηρό ύφος, που οι τραγικοί μας ποιητές όρισαν από την αρχή!!!
    Τώρα για τα εισιτήρια... δυστυχώς οι ταινίες αυτές θέλουν μια, κάποια παιδεία! Δεν είναι λαϊκό ανάγνωσμα! Δύσκολες για τον μέσο θεατή που θέλει κάτι εύπεπτο .
    Την καλημέρα μου, Γιάννη!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αυτό το ρημάδι το "εύπεπτο" μας έχει φάει βρε Βασίλη μου. Δώσε στον μέσο έλληνα ...Σεφερλή και πάρτου την ...ψυχή μιλάμε. Εντάξει, δεν λέω, έχουμε ανάγκη από διασκέδαση αλλά η ξεφτίλα πάει σύννεφο.
      Δες τις ...επαναλήψεις που παίζουν τα κανάλια στις σειρές τους. Ενώ στο συρτάρι τους υπάρχουν κάποιες σειρές που αξίζουν πραγματικά, ούτε καν το σκέφτονται για επανάληψη.
      Ευχαριστώ Βασίλη για την κατάθεση γνώμης είναι πάντα πολύτιμη από έναν άνθρωπο της παιδείας αγαπητέ φίλε.

      Διαγραφή
  7. Ευτυχώς έπεσε στα χέρια πολύ μεγάλων δημιουργών και συντελεστών……δυστυχώς δεν εκτιμήθηκε απ’ τον Έλληνα θεατή (όχι κατά κανόνα) ίσως γιατί δεν του αρέσουν τα βαθιά νοήματα, ίσως γιατί τον ενδιαφέρουν οι σταρ με…..μπρίο, όπου η κουλτούρα πάει περίπατο και το ταλέντο….δε βαριέσαι, αρκεί να σε θέλει ο φακός. Λίγο δύσπεπτα για το στομάχι βραδιάτικα να ανιχνεύεις το νόημα της ελεύθερης βούλησης, τη δύναμη της ψυχής κόντρα στους ηθικούς νόμους. Και ευτυχώς υπάρχουν άξιοι σκηνοθέτες και ηθοποιοί που με το βάρος της ταύτισης των ηρώων της τραγωδίας δεν έδωσαν απλά μια δραματική ιστορία που συνέβη κάποτε, αλλά μέσα από ένα εξαιρετικά δύσκολο ρόλο έδωσαν ένα γεγονός που μας αφορά ακόμη και σήμερα. Ήθος…κι αυτό «ακούστηκε» έξω.
    Σπαραχτικός ο μονόλογος της Ειρήνης Παπά, σε καθηλώνει ο Κατράκης, ο Μορίδης, η Κοντού, ο Αργύρης, ο Καρούσος. Ηθοποιοί με Ητα κεφαλαίο σε ρόλους ανθρώπινους χωρίς ρητορείες σε κάνουν κοινωνό σε μια μοιραία σύγκρουση επιβολής εξουσίας με το ανθρώπινο πάθος που συνθλίβεται θύμα της μοίρας. Και ευτυχώς που υπάρχουν κι αυτές οι ταινίες που σε φέρνουν αντιμέτωπο με τη συνείδησή σου.
    Γιάννη εξαιρετικό θέμα, καταπληκτική παρουσίαση και μπόλικη αφορμή για σκέψη.
    Να είσαι καλά φίλε, πραγματικά σ' ευχαριστούμε!
    Καλό ξημέρωμα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αννίκα μου, να εκφράσω μια "ανοχή" στην προτίμηση του μέσου θεατή καθώς η θέαση μιας τέτοια ταινίας απαιτεί ουσιαστική εκπαιδευτική αλλά και ψυχολογική προετοιμασία. Κάτι δηλαδή δύσκολο και επίπονο.
      Όπως αναφέρεις σωστά, ηθοποιοί με "Η" κεφαλαίο. Έδωσαν και τη ψυχή τους ακόμα και για ένα μικρό μονόλογο. Για παράδειγμα η ερμηνεία-παρουσία του Τζαβαλά Καρούσου, ως Τειρεσία, προκαλεί ρίγη ανατριχίλας έστω και στα λίγα λεπτά που κρατά η παρουσία του.
      Τουλάχιστον αναγνωρίστηκε η αξία της ταινίας διεθνώς και άνοιξε το δρόμο για την ελληνική φιλμογραφία για πρώτη φορά στο περπάτημά της.
      Ευχαριστώ Αννίκα μου για την παρουσία και τα καλά σου λόγια.
      Πορευόμαστε καλή μου φίλη. Φιλιά.

      Διαγραφή
  8. Μια πλειάδα εξαίρετων καλλιτεχνών και ένας σκηνοθέτης σταθμός!! Και ιδού το αποτέλεσμα. Βέβαια άλλες εποχές άλλες αξίες.
    Η παρουσίαση όπως πάντα αξεπέραστη!!
    Καλό βράδυ αγαπημένε μου φίλε να είσαι πάντα καλά!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πράγματι άλλες εποχές με άλλες αξίες. Πιστεύω και σήμερα μπορεί η ελληνική σκηνή να δώσει τέτοιες δημιουργίες αρκεί να υποστηριχθεί ανάλογα το εγχείρημα. Ευχαριστώ καλή μου Βιργινία για τα όμορφα λόγια σου ειλικρινά. Μου δίνουν δύναμη για τη συνέχεια. Σε φιλώ κορίτσι μου.

      Διαγραφή
  9. Θεαματικό το γεγονός πως δεν πήγε καλά εισπρακτικά. Δεν την ήξερα αυτή τη λεπτομέρεια. Κι ας ήταν μια εξαιρετική δουλειά με σπουδαίους ερμηνευτές, καταξιωμένους στο εξωτερικό. Η μοίρα κάθε ποιοτικής δουλειάς (είτε πρόκειται για ταινία, βιβλίο, μουσική κ.λ.π.) είναι η απαξίωση απ' το σύστημα που αποθεώνει το σταριλίκι και συγκεκριμένη κάστα δημιουργών. Κρίμα ειλικρινά, γιατί είναι απ' τις πιο μεγάλες στιγμές του κινηματογράφου μας. Ο Κατράκης είναι ανυπέρβλητος, όπως και όλοι οι υπόλοιποι συντελεστές.
    Αυτή η αλά-καρτ επίκλησή μας στους αρχαίους προγόνους, με θυμώνει πολύ. Να ξεστραβωθούμε με τέτοια έργα, δεν μπορούμε. Μόνο για να ουγκανίζουμε με περικεφαλαίες και ασπίδες στους δρόμους, είμαστε ικανοί...
    Καλά που είναι και οι ξένοι και εκτιμούν δεόντως τα αρχαία κείμενα και μαθαίνουν αρχαία ελληνικά στα σχολεία τους. Εμείς μαθαίνουμε την επιχειρηματικότητα...
    Καλή εβδομάδα Γιάννη μου και μπράβο για την εξαιρετική παρουσίασή σου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Α ναι Μαρία μου, δυστυχώς έχουμε αφήσει το πεδίο σε κάτι γραφικούς και φασίστες να καπηλεύονται μια ολάκερη ιστορία. Η οποία φυσικά μήτε τους αφορά μήτε μπορεί να τους αγγίξει.
      Εκείνη την εποχή, το 1961, ήταν εξαιρετικά δύσκολο να "σταθεί" εισπρακτικά μια τέτοια ταινία στο ευρύ λαϊκό κοινό. Κοινό αποκλεισμένο από την κουλτούρα αυτή δεν είχε καν τα μέσα να την αγγίξει.
      Ναι, πιστεύω ότι οι ξένοι φορείς σέβονται καλύτερα τέτοιες δημιουργίες γιατί υπάρχει η ανάλογη κουλτούρα.
      Όπως αναφέρω παραπάνω, θα ήθελα πόσο μια δική μας παραγωγή πάνω σε τέτοια θέματα. Αλλά με τι μέσα. Μιλάμε αυτές οι παραγωγές κοστίζουν έναν προϋπολογισμό σήμερα.
      Τέλος πάντων, ας προσπαθήσουμε να κρατήσουμε την παιδεία ψηλά Μαρία μου στα μέτρα και τις αξίες που πρέπει.
      Ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια καλή μου φίλη. Χαίρομαι τόσο που σου άρεσε. Φιλιά πολλά.

      Διαγραφή
  10. Έκανες άριστα που πρόβαλες αυτή την ταινία Γιάννη! Δεν πήγε καλά εισπρακτικά αλλά δεν είναι η μόνη. Πιστεύω πως οι έλληνες δημιουργοί που κάνουν τέτοιες "αποκοτιές " γνωρίζουν πολύ καλά το ρίσκο που παίρνουν αλλά η λαχτάρα τους να δημιουργήσουν τέχνη είναι μεγαλύτερη.
    Ευτυχώς δηλαδή γιατί διαφορετικά σήμερα δεν θα είχαμε αυτήν την κλασσική ταινία.
    Πολύ καλή η παρουσίασή σου. Να είσαι καλά :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μαρία μου, τελικά το ρίσκο βγήκε σε καλό. Για σκέψου σήμερα πόσες βραβεύσεις μετράει αυτή η παραγωγή με τα "φτωχά" εισιτήρια εν Ελλάδι; Τι θα έλειπε από τη φιλμογραφία μας αν δεν το είχαν τολμήσει; Τι θα έλειψε και από το δικό τους βιογραφικό για όλους τους συντελεστές.
      Κάποια ρίσκα επιβάλλονται.
      Σε ευχαριστώ Μαρία μου που ήσουν εδώ με τη συμμετοχή και παρουσία σου. Καλό καλοκαίρι να περνάς.

      Διαγραφή
  11. Πολλες ταινιες αδικουνται Γιαννη μου, δυστυχως αδικηθηκε κι αυτη!
    Θεωρω ομως πως με την υπεροχη αναλυση - προσεγγιση σου, στεκεται στο βαθρο που της αρμοζει!

    Να εισαι παντα καλα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Κική μου, ίσως να αδικήθηκε πρόσκαιρα την πρώτη περίοδο της προβολής της εδώ. Στη συνέχεια άνοιξε τα φτερά της, απογειώθηκε στους ουρανούς και διακρίθηκε στα παγκόσμια κινηματογραφικά φόρουμ. Αυτό πιστεύω είναι η μεγάλη της καταξίωση.
      Ευχαριστώ για την τιμή των λόγων σου καλή μου φίλη. Να είσαι καλά!

      Διαγραφή
  12. ξέρουμε ποιος εκανε την μεταφταση απο το αρχαιο κείμενο?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αν καταλαβαίνω καλά εννοείς την μετάφραση όπως την ακούμε στην ταινία. Αν ναι, θεωρώ ότι αυτός που επιμελήθηκε το σενάριο είχε την ευθύνη να ανασύρει την μετάφραση. Το σενάριο το έκανε ο ίδιος ο Γιώργος Τζαβέλλας.

      Διαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις τελευταίου μήνα

"Οι Μαύροι Πίνακες" ένα αριστούργημα στη μικρή οθόνη

Κλασικά αριστουργήματα της λογοτεχνίας στον κινηματογράφο: "Ανεμοδαρμένα ύψη" της Έμιλυ Μπροντέ

"Ο Θάνατος θα ξανάρθει" του Ερρίκου Θαλασσινού. Ταινία σταθμός στο Ελληνικό Αστυνομικό Noir