ΕΛΛΗ ΛΑΜΠΕΤΗ-ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΧΟΡΝ: Στον παροξυσμό Τέχνης και Έρωτα...


ΕΛΛΗ ΛΑΜΠΕΤΗ-ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΧΟΡΝ

Αγαπητοί Συνοδοιπόροι του CINEFIL
σήμερα έχουμε την ύψιστη Τιμή να "φιλεξονούμε" στο χώρο μας ένα ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΟ και ΑΝΘΡΩΠΙΝΟ ΔΙΔΥΜΟ που πραγματικά αποτελεί ένα από τα κορυφαία στον Κόσμο της Τέχνης του Θεάτρου και του Κινηματογράφου.
Δύο τεράστιες Μορφές που δέθηκαν μαζί σε μια μοιραία διαδρομή που την τύλιξε ο γαλάζιος ουρανός μα και τα γκρίζα σύννεφα της Υποκριτικής.
Δύο Ηθοποιοί που, τι ειρωνία, στο θεατρικό σανίδι και στο Κινηματογραφικό Κάδρο ασκούσαν Υποκριτική και Ερμηνεία, όμως στην ίδια την Προσωπική τους ζωή δέθηκαν με έναν ΠΑΘΙΑΣΜΕΝΟ ΕΡΩΤΑ που αποτέλεσε θα έλεγε κανείς "δρώμενο" στα παρασκήνια που ζούσαν και μεγαλουργούσαν.
Ειλικρινά πρέπει να είναι πραγματικά "μαγικό" να ερωτεύεσαι μέσα στη Σκηνή.....! είναι γεμάτο γοητεία και αισθησιασμό να παίζεις "κρυφτό" την ώρα της ερμηνείας...

Τούτο το μικρό αφιέρωμα δεν έχει φυσικά σκοπό να περιγράψει ή να εξιστορήσει αναλυτικά την ΕΡΩΤΙΚΗ και ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΣΥΜΒΙΩΣΗ του θρυλικού αυτού ζευγαριού της Τέχνης μας.
Όχι ότι αυτή η εξιστόρηση δεν έχει χαρακτηριστικά "μυθικά" ή "μυθιστορηματικά" η ότι δεν αγγίζει με κανέναν τρόπο την ίδια την Ερμηνευτική τους καριέρα.
Απλά ο ΕΡΩΤΑΣ ΛΑΜΠΕΤΗ-ΧΟΡΝ είναι ένα Ξέχωρο Μεγάλο Κεφάλαιο, ΑΠΟΛΥΤΑ και ΣΕΒΑΣΤΑ ΔΙΚΟ ΤΟΥΣ.....!
Ανήκει στην Ιστορία τους, στη ζωή τους, στα ΘΕΤΙΚΑ και ΑΡΝΗΤΙΚΑ των βιωμάτων τους.
Σε μας μένει το απαύγασμα αυτού του Ερωτικού Πάθους, όπως το ζήσαμε σαν Κοινό και κόσμος των παρασκηνίων, σαν ένα λαμπερό και εκτυφλωτικό φως, που λάμπει κάποτε ζεστά, τρυφερά κάποτε καυτά και εξουθενωτικά..
Σε μας μένει η ΤΕΧΝΗ τους.....! μια ΤΕΧΝΗ που είναι ποτισμένη στο ΕΡΩΤΙΚΟ τους ΠΑΘΟΣ.....!
Κάτι που φαίνεται, που δίνεται, που εισπράττεται από όλους μας....

Σκοπός τούτου του ταπεινού αφιερώματος δεν είναι επίσης η Βιογραφία και η αναλυτική παρουσίαση της καλλιτεχνικής δουλειά των δύο αυτών μεγάλων Καλλιτεχνών, που άνετα θα λέγαμε ότι σημάδεψαν και παρηές του Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου.
Σκοπός μας είναι να δούμε την ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΗ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ τους ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ επί σκηνής με κάποιες άδολες ματιές σε εκείνη την παράλληλη μεγάλη φωτιά που αντάριαζε στη ζωή τους.
Να σταθούμε στις ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΕΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΕΣ που έκαναν μαζί και όπως αυτές έμειναν στην Ιστορία του Ελληνικού και Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου.
Για να πιάσουμε το κουβάρι λοιπόν λίγο στην αρχή του.......
Η ΕΛΛΗ ΛΑΜΠΕΤΗ και ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΧΟΡΝ σημάδεψαν τα Ελληνικά και όχι μόνο ΘΕΑΤΡΙΚΑ και ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΑ ΔΡΩΜΕΝΑ, ως ΔΙΔΥΜΟ, στην αρχή της δεκαετίας του 1950 ως περίπου στο τέλος της.
Σαν ΔΙΔΥΜΟ επί σκηνής "οργίασαν" από το 1949 και έκλεισαν το 1959 στο ΘΕΑΤΡΙΚΟ και ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΧΩΡΟ.
Η Αρχή γίνεται με τον ΘΕΑΤΡΙΚΟ ΘΙΑΣΟ που συγκροτουν οι δυό τους με τον ΜΕΓΑΛΟ ΗΘΟΠΟΙΟ μας και πρόωρα χαμένο ΓΙΩΡΓΟ ΠΑΠΠΑ το 1952.
Πρωτύτερα είχαν συναντηθεί οι δυό τους στην ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ  "ΟΙ ΦΟΙΤΗΤΕΣ" του ΓΡΗΓΟΡΗ ΞΕΝΟΠΟΥΛΟΥ το 1949
Εκεί θα γνωριστούν καλλιτεχνικά και κάπου εκεί θα δεθούν μαζί στην ΤΕΧΝΗ.
Στην προσωπική τους ζωή η ΕΛΛΗ ΛΑΜΠΕΤΗ είναι ήδη παντρεμένη με τον ΜΑΡΙΟ ΠΛΩΡΙΤΗ και ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΧΟΡΝ ελεύθερος.
Η Καταγωγή τους, ταξικά, είναι εντελώς διαφορετική, με τον ΧΟΡΝ να έχει πλούσια Αστική αριστοκρατική καταγωγή σε αντίθεση με την ΕΛΛΗ που οι ρίζες της είναι "Επαρχιακές", γεγονός που έπαιξε και σοβαρό ρόλο στις κρίσιμες μεταξύ τους στιγμές στη συνέχεια.
Η Επόμενη καλλιτεχνική τους συνεργασία και συνεύρεση είναι πάλι στο ΘΕΑΤΡΟ στην Παραταση "ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΟ η ΕΥΤΥΧΙΑ" όπου και εκεί στα 1952 θα ξεκινήσουν τα ΠΡΩΤΑ ΕΡΩΤΙΚΑ ΣΚΙΡΤΗΜΑΤΑ μεταξύ τους γεμάτα ρομαντισμό και τρυφερότητα, ακόμα και επάνω στη σκηνή με χαρακτηριστικά μηνύματα..
Για τη συνέχεια η ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ τους είναι ΘΕΑΤΡΙΚΗ σε μεγάλες και επιτυχημένες ΘΕΑΤΡΙΚΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ:
"ΤΟ ΣΠΙΤΙ ΤΗΣ ΚΟΥΚΛΑΣ" του ΕΡΡΙΚΟΥ ΙΨΕΝ, "ΑΓΑΠΟΥΛΑ" το 1953 όπου πλέον ο Έρωτας δηλώνει παρών....!
Και κάπου εδώ ξεκινάει το ταξίδι τους, το μαγικό και λαμπερό στον ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ, που έδωσε Μνημειώδεις συμμετοχές σε Ταινίες που άφησαν τη σφραγίδα του θρύλου στον Κινηματογράφο.
Ο ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΑΚΟΓΙΑΝΝΗΣ είναι εκείνος ο ΣΚΗΝΟΘΕΤΗΣ και ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ που παίρνει το δίδυμο ΛΑΜΠΕΤΗ-ΧΟΡΝ από το "χέρι", τους τραβάει από το θεατρικό σανίδι και τους ανοίγει την διάπλατη "λεωφόρο" της Μεγάλης Οθόνης, γεγονός που θα τους οδηγήσει στην ύψιστη ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΚΑΤΑΞΙΩΣΗ στα Μεγάλα ΦΕΣΤΙΒΑΛΣ και ΔΙΑΚΡΙΣΕΙΣ.

1954  "ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΟ ΞΥΠΝΗΜΑ"

Είναι η πρώτη Κινηματογραφική ταινία που συνυπάρχει το μεγάλο μας δίδυμο.
Σε ΣΕΝΑΡΙΟ-ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ του ΜΙΧΑΛΗ ΚΑΚΟΓΙΑΝΝΗ πρωταγωνιστούν στην γεμάτη φρεσκάδα και τρυφερότητα αυτή ταινία, μαζί με τους ΣΑΠΦΩ ΝΟΤΑΡΑ και ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ.






Τα γυρίσματα της ταινίας γίνονται στο ΚΑΪΡΟ και η ΕΛΛΗ ΛΑΜΠΕΤΗ "νιώθοντας" ότι κάτι αλλάζει έντονα στον ερωτικό της κόσμο ζητάει από το σύζυγό της, ΜΑΡΙΟ ΠΛΩΡΙΤΗ, να την ακολουθήσει εκεί κάτι που ο ίδιος δεν κάνει.
Στα γυρίσματα της ταινίας το ΕΡΩΤΙΚΟ ΠΑΘΟΣ των ΔΥΟ πρωταγωνιστών αφήνει "εποχή" και φτάνει σε σημείο να ..."προβληματίσει" ακόμα και τον κοινό τους φίλο ΜΙΧΑΛΗ ΚΑΚΟΓΙΑΝΝΗ.
Ο ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΑΚΟΓΙΑΝΝΗΣ κάθε πρωί στα γυρίσματα συναντούσε τους δύο πρωταγωνιστές "εξουθενωμένους" στην κυριολεξία από το ασίγαστο ΕΡΩΤΙΚΟ τους πάθος, γεγονός που τον αναγκάζει να παρέμβει δραστικά σε σημέιο ΑΠΑΓΟΡΕΥΣΗΣ με το να ...κοιμάται ο ίδιος στο δωμάτιο της ΕΛΛΗΣ ΛΑΜΠΕΤΗ (!!!).
Πανέμορφο και ...χαρακτηριστικό ότι κάποιο βράδυ ο ...έρμος ο ΚΑΚΟΓΙΑΝΝΗΣ, εξουθενωμένος από την κούραση των γυρισμάτων αποκοιμάται και τον ξυπνούν οι .....ΕΡΩΤΙΚΕΣ ΦΩΝΕΣ των δύο ΕΡΑΣΤΩΝ: ΧΟΡΝ-ΛΑΜΠΕΤΗΣ από το δπλανό ....δωμάτιο.
Η ΕΛΛΗ ΛΑΜΠΕΤΗ γυρίζοντας στην ΑΘΗΝΑ ανακοινώνει πλέον ότι δεν είναι μαζί με τον ΜΑΡΙΟ ΠΛΩΡΙΤΗ.


Το 1955 είναι η σειρά του ΓΙΩΡΓΟΥ ΤΖΑΒΕΛΛΑ σε ΠΑΡΑΓΩΓΗ της ΑΝΖΕΡΒΟΣ, να δώσει ένα ΣΥΓΚΛΟΝΙΣΤΙΚΟ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΑΡΙΣΤΟΥΡΓΗΜΑ με την
"ΚΑΛΠΙΚΗ ΛΙΡΑ"
σε ΣΕΝΑΡΙΟ δικό του βασισμένο σε τέσσερις σπονδυλωτές διαφορετικες ιστορίες μαζί με τους:
ΒΑΣΙΛΗ ΛΟΓΟΘΕΤΙΔΗ, ΙΛΥΑ ΛΙΒΥΚΟΥ, ΣΠΕΡΑΝΤΖΑ ΒΡΑΝΑ, ΜΙΜΗ ΦΩΤΟΠΟΥΛΟ, ΟΡΕΣΤΗ ΜΑΚΡΗ, ΖΩΡΑ ΤΣΑΠΕΛΗ
Οι ΛΑΜΠΕΤΗ και ΧΟΡΝ "οργιάζουν" μεγαλουργώντας στο τελευταίο θέμα της ταινίας με τη σχέση ΖΩΓΡΑΦΟΥ και ΜΟΝΤΕΛΟΥ που έμεινε στην ιστορία και με το "Σ' ΑΓΑΠΩ" της ΕΛΛΗΣ ΛΑΜΠΕΤΗ που έμελλε να συγκλονίσει με την μοναδική του έκφραση θεατές, κριτικούς, κινηματογραφιστές.




Ο ΕΡΩΤΑΣ των δύο πρωταγωνιστών πλέον, είναι φανερός, έντονος, δεν έχει να κρυφτεί από τις ...αδιάκριτες ματιές των οπερατέρ.
Η φλογερή τους Αγάπη εκφράζεται και ΕΡΜΗΝΕΥΤΙΚΑ με τρόπο που ξεχειλίζει τρυφερότητα στην ΤΑΙΝΙΑ γεγονός που της δίνει χαρακτήρα συναισθηματικού ...ντοκυμανταίρ.
Αν σε όλα τούτα προσθέσεις τη μαγική ΜΟΥΣΙΚΗ του ΜΑΝΟΥ ΧΑΤΖΗΔΑΚΗ συγκροτείς μια από τις 20 ΚΑΛΥΤΕΡΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ του ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ


To 1956 έρχεται η ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΤΑΙΝΙΑ στην οποία θα τους απολαύσουμε να δημιουργούν αλλά και να μεγαλουργούν ταυτόχρονα
Ο ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΑΚΟΓΙΑΝΝΗΣ πάλι γράφει και ΣΚΗΝΟΘΕΤΕΙ το θρυλικό:
"ΤΟ ΚΟΡΙΤΣΙ ΜΕ ΤΑ ΜΑΥΡΑ"
ταινία που τιμήθηκε με ΧΡΥΣΗ ΣΦΑΙΡΑ ΚΑΛΥΤΕΡΗΣ ΞΕΝΗΣ ΤΑΙΝΙΑΣ και ήταν ΥΠΟΨΗΦΙΑ ΚΑΛΥΤΕΡΗΣ ΤΑΙΝΙΑΣ στο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΑΝΝΩΝ την ίδια χρονιά.
Γυρισμένη στην ΥΔΡΑ η ταινία, με την ΕΛΛΗ ΛΑΜΠΕΤΗ να είναι περισσότερο ΕΚΤΥΦΛΩΤΙΚΗ όσο ποτέ, ΕΞΑΝΑΓΚΆΖΟΝΤΑΣ τον ...Οπερατέρ να φιθυρίζει βλέποντάς την "Oh my God......!!!" και το ΔΗΜΗΤΡΗ ΧΟΡΝ εκφραστικό, ερωτευμένο, μαγεμένο από εκείνη την μοναδική ΜΕΛΑΓΧΟΛΙΑ και ΘΛΙΨΗ που έβγαζε η μορφή της ΕΛΛΗΣ ΛΑΜΠΕΤΗ.




Μαζί τους οι: ΓΙΩΡΓΟΣ ΦΟΥΝΤΑΣ, ΕΛΕΝΗ ΖΑΦΕΙΡΙΟΥ, ΣΤΕΦΑΝΟΣ ΣΤΡΑΤΗΓΟΣ, ΑΝΕΣΤΗΣ ΒΛΑΧΟΣ, ΝΟΤΗΣ ΠΕΡΓΙΑΛΗΣ, ΝΙΚΟΣ ΦΕΡΜΑΣ, ΘΑΝΑΣΗΣ ΒΕΓΓΟΣ
Στην ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΣΗ ο μεγάλος WALTER LASSALY ενώ τη μουσικη γράφει ο μεγάλος ΑΡΓΥΡΗΣ ΚΟΥΝΑΔΗΣ.




Η Ταινία αυτή δίνει στην Οθόνη μια τραγικότητα τόσο εμφανή που πραγματικά δύσκολα συναντάς και σπάνια στην Κινηματογραφική σκηνή.
Μια "παγερή" σιωπή είναι στιγμές που σε καθηλώνει, τα βλέμματα των ΧΟΡΝ-ΛΑΜΠΕΤΗ και η αργή, βασανιστική τους ανταπόκριση είναι τέτοια που σε κρατάνε καθηλωμένο προσμένοντας το επόμενο καθαρτικό βήμα που έρχεται κορυφώνοντας το δράμα.

ΜΕΓΑΛΕΣ πραγματικά ΕΡΜΗΝΕΥΤΙΚΕΣ ΣΤΙΓΜΕΣ από το ΜΕΓΑΛΟ αυτό δίδυμό μας.....!

Αυτή θα είναι και η ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ τους ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΤΑΙΝΙΑ στην οποία συναντιώνται.....
Το 1956 θα φύγει ΠΡΟΩΡΑ από τη ζωή ο κοινός τους κρίκος ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΑΠΠΑΣ και έχουν ήδη αρχίσει τα πρώτα ΣΥΝΝΕΦΑ και στην προσωπική τους σχέση, που βήμα το βήμα θα εξελιχθούν σε εμπόδια και σταδιακές ρήξεις που θα οδηγήσουν κάπου στα 1958 στον οριστικό χωρισμό μέσα από πολλά κύματα και παράλληλες εκρήξεις.

ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΑ βέβαια μετά το "ΚΟΡΙΤΣΙ ΜΕ ΤΑ ΜΑΥΡΑ" συναντήθηκαν και άλλες φορές, όμως όλες στο ΘΕΑΤΡΟ με σημαντικές και μεγάλες δουλειές κάτω από τη σκιά της ΘΥΕΛΛΩΔΟΥΣ ΣΧΕΣΗΣ τους που αργόσβησε με την αναχώρηση της ΕΛΛΗΣ στην Αμερική...




Στόχος μας ή και δικαίωμά μας εδώ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ να σταθούμε και να κρίνουμε εμείς τη σχέση τους.....με τίποτα άλλωστε.....!
 Είναι κομμάτι της ζωής τους.......που έκλεισε μαζί με τη  δική τους φυσική αναχώρηση από κοντά μας...

Εμείς ρουφάμε την ευωδία αυτής της ΣΥΝΥΠΑΡΞΗΣ που μετουσίωσε ένα ΣΥΓΚΛΟΝΙΣΤΙΚΟ ΕΡΜΗΝΕΥΤΙΚΟ ΔΙΔΥΜΟ που είναι πραγματικά ΚΡΙΜΑ που έδωσε μόνο ΤΡΕΙΣ ΤΑΙΝΙΕΣ στον Ελληνικό Κινηματογράφο αλλά περισσότερες ΘΕΑΤΡΙΚΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ.

Εμείς θα ζούμε με την ΑΝΑΜΝΗΣΗ της ΜΟΡΦΗΣ τους, με το ΒΛΕΜΜΑ τους, με το πόσο ΖΩΗ και ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ μπορεί να αναδείξει ένας ΕΡΩΤΑΣ στην ΤΕΧΝΗ....

Δύο "αταίριαστοι" κοινωνικά άνθρωποι, που κάποια στιγμή και χρόνια, ο έρωτας, απάλυνε τις διαφορετικές τους αφετηρίες και σκέψεις ζωής, που η Φύση τους στέρησε ίσως ένα φυσικό συνδετικό κρίκο που θα άλλαζε την πορεία τους (Ένα παιδί.......).



"ΝΙΚΗΤΕΣ" από αυτήν την ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ είναι η ΤΕΧΝΗ.....! Ο ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ.....!
Εμείς όλοι, το Κοινό, οι συντελεστές του Θεάτρου και Κινηματογράφου, οι απλοί άνθρωποι και θεατές των σκηνικών στιγμών τους...





ΕΜΕΙΣ θα μείνουμε στο αλησμόνητο   "Σ' ΑΓΑΠΩ" που σφράγισε για πάντα την καρδιά μας....










Σχόλια

  1. Ιερά τέρατα!!!! Και το ωραιότερο "σ' αγαπώ" του ελληνικού κινηματογράφου!!!!
    Εξαιρετικό το αφιέρωμα Γιάννη!!!! Καλό Σαββατοκύριακο και καλή συνέχεια!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ευχαριστώ Μαργαρίτα.....! το καλύτερο "Σ' Αγαπώ" στην ιστορία του Κινηματογράφου θα τολμούσα να πω απερίφραστα. Μεγάλη στιγμή τέχνης και ευαισθησίας.... Καλή Κυριακή να έχεις.

      Διαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις τελευταίου μήνα

"Οι Μαύροι Πίνακες" ένα αριστούργημα στη μικρή οθόνη

Κλασικά αριστουργήματα της λογοτεχνίας στον κινηματογράφο: "Ανεμοδαρμένα ύψη" της Έμιλυ Μπροντέ

"Ο Θάνατος θα ξανάρθει" του Ερρίκου Θαλασσινού. Ταινία σταθμός στο Ελληνικό Αστυνομικό Noir