Ταξίδι στο Film Noir: Otto Preminger "ΚΗΛΙΔΕΣ στο ΠΕΖΟΔΡΟΜΙΟ"

Αγαπητές Φίλες και Φίλοι,
συνεχίζοντας τις περιπλανήσεις μας στον Σκοτεινό αλλά και Μαγικό κόσμο του κλασικού Αμερικάνικου Film Noir σήμερα σας έχω ένα ακόμα αριστούργημα του μεγάλου Σκηνοθέτη

OTTO PREMINGER


"ΚΗΛΙΔΕΣ στο ΠΕΖΟΔΡΟΜΙΟ"

("Where the Sidewald Ends")

Μια ακόμα κλασική ταινία πάνω στο ύφος του μεγάλου δραματουργού αλλά και μάστορα του είδους, που συνεχίζει την μεγάλη του παράδοση.

Πρεμιέρα:  Αύγουστος 1950 στις ΗΠΑ

Συντελεστές

Βασισμένο στην Νουβέλα του WILLIAM STUART
Σενάριο:  BEN HECHT
Σκηνοθεσία:  OTTO PREMINGER
Παραγωγή: OTTO PREMINGER
Κινηματογράφιση: JOSEPH LASELLE
Μουσική:  CYRIL MOCKRIDGE
Ενδυματολογία:  OLEG CASSINI
Film Editing:  LOUIS LOEFFLER
Decoration:  THOMAS LITTLE & WALTER SCOTT
Art Derection: J. RUSSELL SPENCER & LYL WHEELER

Ερμηνείες

DANA ANDREWS στο ρόλο του Detective Mark Dixon

GENE TIERNEY στο ρόλο της Morgan Taylor

KARL MALDEN στο ρόλο του Yπαστυνόμου Thomas

GARRY MERILL στο ρόλο του Μαφιόζου Tommy Scalise

TOM TULLY στο ρόλο του Jiggs Taylor, Πατέρα της Μorgan

RUTH DONNELLY στο ρόλο της Μάρθας

BERT FREED στο ρόλο του detective Paul Klein


ΤΟ ΘΕΜΑ

Ο Detective MARK DIXΟΝ, γιος ενός παλιού διαρρήκτη, αγωνίζεται χρόνια να αποβάλλει απ τη ζωή του το στίγμα και τη σκιά του πατέρα του. Οι μέθοδές του απέναντι στο έγκλημα πολλές φορές ξεφεύγουν από τα όρια της νομιμότητας, γίνονται σκληρές, επιθετικές.
Το γεγονός αυτό τον καθιστά ευάλωτο στην Υπηρεσιακή του εξέλιξη και του στοιχίζει σε ποινές και προβλήματα.
Στο στόχο του αυτή τη φορά είναι ο σκληρός μαφιόζος TOMMY SCALISE, τον οποίο όμως δεν μπορεί με τίποτα να βάλει στο χέρι καθώς εκείνος φροντίζει πάντα να είναι καλυμμένος.
Αυτή τη φορά η μοίρα και η ζωή θα παίξουν ένα εφιαλτικό παιχνίδι στον Detective Dixon.
Ερευνώντας τον ύποπτο θάνατο ενός θαμώνα, που έγινε σε μια παράνομη χαρτοπαικτική λέσχη του γνωστού μαφιόζου, θα κυνηγήσει έναν βασικό ύποπτο, ξοφλημένο αλλά αναγνωρίσιμο ήρωμα του πολέμου. Σε ένα ξενοδοχείο θα συμπλακεί μαζί και θα τον σκοτώσει χωρίς να ξέρει ποιος είναι.
Στον πανικό του θα ξεφορτωθεί το πτώμα.
Ο Νεκρός είναι σύζυγος εν διαστάσει μιας γοητευτικής κοπέλας, της MORGAN TAYLOR της οποίας ο Πατέρας και οδηγός ταξί JIGGS TAYLOR θα θεωρηθεί και θα συλληφθεί ως βασικός ύποπτος της δολοφονίας.
Ο DIXON, ερωτευμένος με την MORGAN, ζώντας και την αγνότητα και την αγάπη του πατέρα της για την ίδια, θα ξεκινήσει να ζει έναν αδυσώπητο αγώνα με τον ίδιο του τον εαυτό.
Ένα κυνήγι στο οποίο θα μετατρέψει τον ίδιο του τον εαυτό ως στόχο για τον μαφιόζο που κυνηγά.

Ποιο θα είναι το τραγικό τέλος ; Θα μπορέσει ψυχολογικά ο Detective να αντέξει το βάρος της πραγματικής ενοχής ; πως θα διαχειριστεί την αγάπη του για την νεαρή κόρη του ανθρώπου που αθώα βρίσκεται στη φυλακή ;

Ποιο θα είναι το τελικό κόστος σε αυτό το ατόπημα ;




Η ΣΚΗΝΟΘΕΤΙΚΗ ΦΟΡΜΑ

Ο Μεγάλος OTTO PREMINGER, για μια ακόμα φορά, στα έργα του, χειρίζεται υπαρξιακά διλήμματα σε ακραίες καταστάσεις. Το είχε κάνει και στην "ΛΑΟΥΡΑ", το κάνει και εδώ.
Οι "ΚΗΛΙΔΕΣ στο ΠΕΖΟΔΡΟΜΙΟ" είναι αυτό ακριβώς που περιγράφουν στον Ελληνικό τίτλο.
Κάποιες κηλίδες που βάφουν το πεζοδρόμιο της ζωής και του εγκλήματος. Εκεί που διαπράττεται η ανομία και βιώνει η ενοχή.
Ακόμα και ο πρωτότυπος τίτλος της ταινίας "WHERE THE SIDEWALK ENDS"  (Εκεί που τελειώνει το πεζοδρόμιο), είναι αντιπροσωπευτικός των δρώμενων στην όλη ταινία.


Ο Σκηνοθέτης, παίρνει τον μεγάλο του Κινηματογραφιστή συνεργάτη JOSEPH LASELLE και μεγαλουργούν. Μια ταινία σκοτεινή, ένα noir στο απόλυτο σκοτάδι. Στους δρόμους και τα πεζοδρόμια του εγκλήματος. Ρυθμός έντονος που κορυφώνεται προς την ολοκλήρωση και την κάθαρση. Τα ντεκόρ και οι χώροι, αυτή τη φορά, δεν είναι οι υπέροχοι και πλούσιοι χώροι της "ΛΑΟΥΡΑΣ" αλλά δωμάτια φτηνών ξενοδοχείων, σκοτεινά κτίρια και γκαράζ της ανομίας, χαρτοπαιχτικές λέσχες.


Και μέσα σε όλο αυτό το ντεκόρ, οι άνθρωποι...!
Ένας detective που αγωνίζεται να αποδείξει την προσήλωσή του στο κυνήγι του εγκλήματος ξεπερνώντας άπειρες φορές τα όρια, αυτή τη φορά σκοτώνει ο ίδος έστω και σε ατύχημα αλλά στη συνέχεια διαβαίνει το πεζοδρόμιο και κρύβει το πτώμα.
Μια κοπέλα που αγωνίζεται να υπερασπιστεί τον Πατέρα της που άδικα κατηγορείται.
Ένας Πατέρας που βίωνε τα ξυλοφορτώματα της κόρης του από τον σύζυγό της, να του φορτώνουν ένα έγκλημα που δεν έκανε.
Ένας σκληρός, αδίστακτος μαφιόζος, που επιβώνει, φροντίζοντας πάντα για την απόκρυψή του.
Ένας αστυνομικός διοικητής που γνωρίζει την αγνότητα του υφισταμένου του αλλά δεν μπορεί να ανεχτεί και τις εκτροπές του.
Όπως και οι συνάδελφοί του.



Ένα εκρηκτικό σύνολο που οδεύει στην τελική έκρηξη.
Ποιος θα πληρώσει στο τέλος ;


ΟΙ ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ

Ο OTTO PREMINGER βασίζεται και σε αυτήν την ταινία στο αγαπημένο του ερμηνευτικό πρωταγωνιστικό δίδυμο των:

DANA ANDREWS & GENE TIERNEY

και φυσικά αποζημιώνεται με το παραπάνω για αυτό


Λες και "κουμπώνουν" ο ένας δίπλα στον άλλο, οι δύο μεγάλοι Ηθοποιοί είναι εξαιρετικοί.


Αυτή τη φορά το μεγάλο βάρος πέφτει στους ώμους του DANA ANDREWS καθώς αυτός είναι το επίκεντρο του "κόσμου" στις "ΚΗΛΙΔΕΣ ΣΤΟ ΠΕΖΟΔΡΟΜΙΟ".
Ο Τρόπος που αναδεικνύει τις εσωτερικές του αντιθέσεις, ο τρόπος που ερμηνεύει το εσωτερικό του μαρτύριο, ο τρόπος που εκφράζει την απόλυτη ατυχία στα περιστατικά που καλείται να διαχειριστεί, ο τρόπος που μοιραία πέρνει τις αποφάσεις του είναι συγκλονιστικός.



Η GENE TIERNEY, λεπτή, τρυφερή, απλή, χωρίς μεγαλομανίες και εκφραστικές ακρότητες, είναι ακριβώς αυτή που πρέπει και διαπρέπει ερμηνευτικά για μια ακόμα φορά.
Μια απλή ερωτευμένη γυναίκα που παλεύει με νύχια και δόντια να αποδείξει την αθωότητα του πατέρα της στο πλαί του ανθρώπου που έμμεσα τον ενοχοποίησε.


Καθοριστικό ρόλο στην επιτυχία της ταινίας θα παίξουν και οι λοιποί ερμηνευτές ηθοποιοί είτε στους κόντρα είτε στους θετικούς ρόλους.


Εξαιρετικός, λαμπερός και πειστικός ο μεγάλος KARL MALDEN


Εκπληκτικός ο GARY MERRILL ως μαφιόζος SCALISE


Ρεσιτάλ από τον εξαίρετο TOM TULLY ως Πατέρα


Πολύ καλός BERT FREED ως αστυνομικός συνάδελφος του Dixxon

Μια πραγματικά έξοχη ταινία, που θα σας καθηλώσει μέχρι την τελευταία σκηνή στην αναζήτηση της όποιας κορυφωτικής λύτρωσης ή κόστους.
Η ταινία, ως το τέλος, θα παίξει μαρτυρικά μέχρι τα τελευταία ερωτήματα:

Θα λυτρωθεί ο Detective Dixxon ;

Ποια θα είναι η τελική του στάση, ηθικά και επαγγελματικά, καθώς βλέπει έναν αθώο, τον πατέρα της αγαπημένης του να ενοχοποιείται αντ' αυτού ;

Ποιο θα είναι το τελικό Τίμημα που θα κληθεί να πληρώσει ;

Στον αδυσώπητο κόσμο των Film Noir ουδείς βγαίνει "ατσαλάκωτος", αλώβητος χωρίς τη δική του προσωπική δίκη.






Σχόλια

  1. Τώρα δηλ θα με κάνεις να την ψάξω την ταινία να τη δω που δεν την έχω δει για να μάθω το τέλος έτσι; Είσαι μάγος στο να προκαλείς την επιθυμία στον άλλο για την ταινία που περιγράφεις!!!!
    Αμαρτίες γονέων παιδεύουσι τέκνα δεν λένε; Γι αυτό ο ντεντέκτιβ ξεπερνά τα όρια επιβάλλοντας το νόμο...Αλήθεια τι θα γίνει; Μαρτύρα γιατί μου εξάπτεις τόσο πολύ το ενδιαφέρον που πρέπει να τη βρω και χρόνο δεν έχωωωωω...(σε έπεισα; πες το τέλος!!!!)
    Καλή σου νύχτα Γιάννη

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Χαχαχαχαχαχαχα Άννα μου....! σε έβαλα σε τέτοια πρίζα ; καλά τα κατάφερα λες ; Η Ταινία φορτώνει στο φινάλε της ζόρικες καταστάσεις εμπλοκής και σύγκρουσης.
      Ο Ντέτεκτιβ βλέπει ότι ο πατέρας της Γυναίκας που αγάπησε χρεώνεται με ένα φόνο που δεν έκανε. Κάτι που ηθικά δεν μπορεί να αποδεχτεί.
      Επίσης ξέρει ότι το θύμα, παρά το ένδοξο παρελθόν του, είχε ένα άθλιο παρών με την συμπεριφορά του ως προς την γυναίκα του και την εμπλοκή του με τη μαφία της πόλης.
      Ο Ντέτεκτιβ πρέπει να δράσει....
      Την λύση θα στην πω .....prive καθώς κάποιος πιθανά να θέλει να δει την ταινία χαχαχαχαχα. Θα στην στείλω με ....e mail συστημένη.
      Ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια κορίτσι μου να είσαι καλά...! Καλό βράδυ.

      Διαγραφή
  2. Ομολογώ ότι η παρουσίασή σου μου προκάλεσε το ενδιαφέρον και την επιθυμία να βρω και να παρακολουθήσω την ταινία! (Ούτε εγώ την έχω δει).

    Μας αφυπνίζεις, Γιάννη μου, με τις διαλεχτές επιλογές και τις πλούσιες και μεστές παρουσιάσεις σου.

    Την καλημέρα μου, να είσαι καλά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αναστασία μου καλησπέρα σου.
      Αν μπορώ και προσφέρω κάτι θετικό στο σκεπτικό σας και στον ελεύθερο χρόνο σας νιώθω όμορφα που μπορώ να δώσω κάτι και όχι απλά να σπαταλώ τον πολύτιμο χρόνο σας.
      Η Ταινία κυκλοφορεί με Ελληνικούς υπότιτλους, μπορείς να την βρεις.
      Είμαι στη διάθεσή σου για κάθε πληροφορία.
      Σε ευχαριστώ πάρα πολύ Αναστασία μου. Καλή συνέχεια.

      Διαγραφή
  3. Υπέροχη παρουσίαση, όπως πάντα άλλωστε, η οποία με βοήθησε να θυμηθώ την ταινία και να σου πω ότι μου είχαν αρέσει πολύ οι ρόλοι των πρωταγωνιστών και οι ίδιοι, αλλά πιο πολύ διασκέδασα με τη Μάρθα στο ομώνυμο καφέ της! Και στις δύο σκηνές που συμμετείχε, ήταν απολαυστικότατη!
    Καλό βράδυ κύριε Πιτ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αρτίστα μου καλησπέρα.
      Σε βλέπω ιδιαίτερα "διαβασμένη" και συγκροτημένη πάνω στο είδος. Και εγώ μπορώ να πω ότι λάτρεψα κύρια τον Dana Andrews στην ταινία αφού όλο το βάρος της πέφτει στους ώμους του.
      Η ...Μάρθα είναι όλα τα λεφτά...! κάθε φορά έβλεπε και ...διαφορετικά πράγματα.
      Ευχαριστώ πολύ καλή μου φίλη και εύχομαι όμορφο το βράδυ σου.

      Διαγραφή
  4. Καλημέρα αγαπημένε μου φίλε.
    Όλη αυτή η ατμόσφαιρα με έχει μαγέψει, πραγματικά.
    Στην λιστα μου, λοιπόν!

    Καλες γιορτες

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Κική μου καλησπέρα,
      ευχαριστώ κορίτσι μου. Να την δεις την ταινία ναι όποτε μπορέσεις.
      Πολλές ευχές για καλές γιορτές επίσης καλή μου.

      Διαγραφή
  5. Πάλι κατόρθωσες να κάνεις την αγωνία μου και την περιέργεια μου να χτυπήσει κόκκινο! Μα έλεος πια τι γίνεται στο τέλος; Πρέπει να δω και να μάθω υπέροχε αφηγητή Γιάννη το έκανες πάλι το θαύμα σου!
    Τις καλύτερες ευχές μου για σένα και τους δικούς σου Γιάννη μου! Να είσαι καλά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μαίρη μου,
      τι έγινε στο τέλος ε ;
      Ο Ντέτεκτιβ Ντίξον βρίσκεται ανάμεσα στο δίλημμα, να ομολογήσει το έγκλημα εξ αμελείας που έκανε και που επιβαρύνθηκε όμως μετά με την απόκρυψή του και να υποστεί τις συνέπειες ; ή να αφήσει τον αθώο πατέρα της αγαπημένης του να παραμείνει στη φυλακή ;
      Ένας ντέτεκτιβ που σε όλη του τη ζωή αγωνιζόταν να ξεφύγει από τη φυλακή που ήταν η μοίρα του πατέρα του.
      Εμ εδώ σε θέλω. Και με ποιο τρόπο θα το κάνει ;
      Σε ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια απ την καρδιά μου.
      Φιλιά πολλά.

      Διαγραφή
  6. Απαντήσεις
    1. Επίσης η πρότασή μου είναι ανεπιφύλακτη. Μεγάλη ταινία Χριστίνα. Φιλιά πολλά και ευχαριστώ πολύ.

      Διαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις τελευταίου μήνα

Χρυσά ζευγάρια στο Ελληνικό σινεμά: Δεκαετία 1960-Μέρος 1ο

Ηλίας Λογοθέτης: Στο δρόμο της αθανασίας

"ΑΝΤΙΓΟΝΗ" του Γιώργου Τζαβέλλα. Το Αρχαίο δράμα στον ελληνικό κινηματογράφο