Βασικά Καλό Ταξίδι Αγαπημένε μας ΣΤΑΘΗ ΨΑΛΤΗ


Στάθης Ψάλτης

Γεννήθηκε στις 27 Φλεβάρη 1951 στο Βέλο Κορινθίας
Έφυγε στις 21 Απρίλη 2017 στην Αθήνα
σε ηλικία 66 ετών

Για τον αγαπημένο λαϊκό Ηθοποιό έχουν ειπωθεί και έχουν γραφεί τις τελευταίες μέρες πάρα πολλά πράγματα και μια σειρά αφιερώματα.

Με αυτήν μου την ανάρτηση δεν έχω σκοπό να ανεβάσω ένα ακόμα τέτοιο αφιέρωμα, θεωρώ ότι δεν χρειάζεται.
Νιώθω όμως προσωπικά την ανάγκη να αποχαιρετίσω έναν Εξαίρετο, πραγματικά Μεγάλο Ηθοποιό, που έμεινε κοντά μας καλλιτεχνικά από το 1972 μέχρι το 2016 σε όλα τα πεδιά της ερμηνευτικής τέχνης.
Στον Κινηματογράφο, στην Τηλεόραση, στο Θέατρο.


Λένε πολλοί βαρύγδουπα ότι ο Στάθης δεν ήταν κάτι σπουδαίο ή, πως το λένε, δεν ανήκε στην κατηγορία εκείνων των ηθοποιών με το "βαρύ" καλλιτεχνικό και υποκριτικό εκτόπισμα.
Η Άποψη αυτή φανερώνει παντελή άγνοια καθώς εκείνοι που την εκφέρουν αγνοούν την καλλιτεχνική διαδρομή του όσο και τους ρόλους του.

Προσωπικά η πρώτη μου γνωριμία με τον αγαπημένο Ηθοποιό με το "τρελό" στην αρχή βλέμμα, την αθώα αφελή cult πιο ύστερα φιγούρα του Ελληνικού Σινεμά στην δεκαετία του 1980 και αργότερα με την Αριστοφανική εμβληματική φυσιογνωμία στην Ελληνική Θεατρική επιθεώρηση, έγινε το 1979.
Τον "συνάντησα" σε εκείνη την συγκλονιστική τηλεοπτική σειρά του ΓΙΩΡΓΟΥ ΜΙΧΑΗΛΙΔΗ σε σενάριο του ίδιου, στο:
"Ο ΣΥΜΒΟΛΑΙΟΓΡΑΦΟΣ" που αποτέλεσε και την πολύκροτη μεταφορά του συγκλονιστικού μυθιστορήματος του ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ ΡΑΓΚΑΒΗ


Μια σας ματιά στο παρακάτω απόσπασμα από μια του παρουσία στην σειρά αυτή θα σας κάνει να αντιληφθείτε αμέσως το ερμηνευτικό βάθος αυτού του μεγάλου Ηθοποιού.


Δεν πρόλαβα να τον δω μήτε στο υπέροχο "ΟΙ ΕΜΠΟΡΟΙ ΤΩΝ ΕΘΝΩΝ" μήτε στο "Η ΤΥΧΗ ΤΗΣ ΜΑΡΟΥΛΑΣ" που και αυτά αποτελούν μέρος της μεγάλης του ιστορίας.



Όμως η ματιά του, η λάμψη της, ο λόγος του, η στάση του σώματός του, το πάθος του, σε οδηγούσαν αμέσως να καταλάβεις ότι ένας μεγάλος ηθοποιός διαφορετικός στο ύφος και στην εικόνα γεννιόταν.

Τα χρόνια πέρναγαν, ο Ελληνικός Κινηματογράφος έμπαινε στην αυγή της δεκαετίας του 1980, αφυδατωμένος πλέον, στερημένος από την μεγάλη παραγωγική πηγή της ΦΙΝΟΣ ΦΙΛΜΣ, χτυπημένος από την εισβολή τόσο της τηλεόρασης όσο και της Βιντεοταινίας του χαμηλού κόστους.


Έκεί λοιπόν τον γνώρισα ως μια αγνή, άδολη, γραφική φιγούρα που άρχισε να γράφει τη δική του διαδρομή, ιστορία, όχι σε ρόλους σύνθετους και βαρύγδουπους αυτή τη φορά αλλά σε ρόλους ενός νέου της διπλανής φτωχικής πόρτας που σημάδεψε την αισθητική εκείνων των χρόνων.

Από το 1972 που πρωτομπήκε στο Ελληνικό Σινεμά με έναν ρόλο στο "ΔΙΑΜΑΝΤΙΑ ΣΤΟ ΚΟΡΜΙ ΣΟΥ", στον "ΠΑΡΘΕΝΟΚΥΝΗΓΟ" το 1980, στα "ΚΑΜΑΚΙΑ" το 1981, στο "θρυλικό" "ΒΑΣΙΚΑ ΚΑΛΗΣΠΕΡΑ ΣΑΣ" το 1982 όπου οι ατάκες του ακόμα ηχούν στα αυτιά μας διατηρώντας έναν παράξενο ρομαντισμό και νεανική τρέλα εκείνης της εποχής.


Το "Κούλα μ' ακούς ; πολύ κωλόπαιδο ο Κυριάκος...." μπήκε στη ζωή μας αντανακλώντας την εποχή των πειρατικών ραδιοφώνων, των αισθηματικών αφιερώσεων, των ...διαφημίσεων εκείνης της εποχής.

Μέχρι το 1990 πρωταγωνίστησε σε 35 ταινίες στις οποίες κράτησε ένα συγκεκριμένο πρότυπο με το οποίο έγινε η πιο Cult φιγούρα του Εελληνικού Σινεμά.

Το 2016 προσέθεσε μια ακόμα προσωπική του παρουσία σε μια μεγάλη δημιουργία του ΓΙΑΝΝΗ ΣΜΑΡΑΓΔΗ  "ΝΙΚΟΣ ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗΣ" την οποία δυστυχώς δεν θα προλάβει να δει καθώς αυτή δεν έχει ακόμα βγεί σε προβολή.


Στο ΘΕΑΤΡΟ τον χαρήκαμε φυσικά και εκεί σε μια σειρά παραστάσεις σε μια μεγάλη διαδρομή.
Μια διαδρομή που ξεκίνησε το 1987 στο "ΚΑΜΠΑΡΕ ΕΛΛΑΣ" και έκλεισε το 2016 στο "ΔΕΝ ΕΧΟΥΝ ΤΙΣΠΡΑ ΕΠΑΝΩ ΤΟΥΣ".

Σε αυτήν την διαδρομή δεν θα ξεχάσω μια ερμηνεία του, από αυτές που Ελάχιστοι Ηθοποιοί θα μπορούσαν να δώσουν. Μια ερμηνεία κομμένη και ραμμένη στον ψυχισμό του.

"ΤΟ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΕΝΟΣ ΤΡΕΛΟΥ"

Μια ερμηνεία άνευ προηγουμένου πραγματικά. Αλλά δεν θα ξεχάσω και έναν Θεατρικό του Μονόλογο που μας άφησε άναυδους σε ένα κοινό που δεν περίμενε ποτέ μια τέτοια ψυχική έμπνευση από αυτόν. Δεν τον ήξεραν βλέπετε.


Είναι ο συγκλονιστικός του Μονόλογος στην Θεατρική Επιθεώρηση "ΠΟΥ ΠΑΣ ΡΕ ΓΙΩΡΓΑΚΗ ΜΕ ΤΕΤΟΙΟ ΚΑΙΡΟ" το 2010. Ζείστε τον, είναι μοναδικός.
Μπήτε στην ψυχή του, δείτε τη μορφή του, προσέξτε τις κινήσεις του, το λόγο του, τις εκφράσεις στο πρόσωπό του και πείτε μου αν έχετε δει τέτοιο εσωτερικό πάθος ερμηνείας ειδικά στις μέρες μας.

Ακόμα τον είδα σε δύσκολους ρόλους όπως στην τηλεοπτική σειρά 'ΤΜΗΜΑ ΗΘΩΝ" στο Επεισόδιο 43 στο οποίο γράφει επίσης ερμηνευτική ιστορία.



Ακόμα στους "ΒΑΤΡΑΧΟΥΣ" του Αριστοφάνη. 
21 θεατρικές παραστάσεις
7 τηλεοπτικές σειρές

Σε κάθε του τέτοια ερμηνεία έδινε την ψυχή του άδολη και απόλυτη

Όμως μέσα στην σκέψη μου και στην ψυχή μου θα μείνει αυτή του η γλυκιά, θεότρελη εικόνα, που με την αθωότητά του μας έκανε συντροφιά με το δικό του τρόπο και την εκδηλωτική του παρουσία.


Βασικά Καλό ταξίδι Αγαπημένε μας Στάθη Ψάλτη....






 

Σχόλια

  1. Τις τελευταίες μέρες έχουν γραφτεί και ακουστεί πολλά, κυρίως από μίζερους και (φυσικά) άσχετους. Από ανθρώπους που "γνωρίζουν" τον Στάθη από ταινίες του '80 και δεν τον έχουν δει ποτέ είτε στο θέατρο είτε στην τηλεόραση σε δραματικό ρόλο. Κρίνουν από αυτό που (νομίζουν ότι) ξέρουν, βαθμολογώντας τον (λες και τους ρώτησε κανένας) με τη χαμηλότερη βαθμολογία.
    Θα συμφωνήσω ότι πολλές συμμετοχές του δεν ήταν κάτι το αξιόλογο, παρότι θα πρέπει να συνυπολογίσουμε τις εποχές και το γενικότερο κιτς (σε όλα) που επικρατούσε.
    Λες και εκείνη τη δεκαετία υπήρχαν και ηθοποιοί του κινηματογράφου που έπαιξαν σε κάτι ιδιαίτερο, σε κάτι που ξεχώρισε. Όλοι λίγο πολύ σε τέτοιες «ελαφρές» ταινίες έπαιξαν.
    Μέχρι και μεγάλα ονόματα, τα ξεχάσαμε; Ας θυμηθούμε λοιπόν ότι στο κλίμα της εποχής εντάχτηκαν (προφανώς για λόγους βιοπορισμού όπως και ο Στάθης) και οι: Φωτόπουλος, Ηλιόπουλος, Μουστάκας, Βουτσάς, Ρίζος, Γκιωνάκης κλπ κλπ.
    Θα κλείσω το σχόλιο με αυτό που έγραψα στο τουίτερ:
    http://bit.ly/2pDyr4V

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πέτρο μου είναι τόσο πλήρης και σαφέστατη όπως και τεκμηριωμένη η άποψή σου, που δεν "τολμώ" να την αγγίξω. Την συνυπογράφω και με τα δύο μου χέρια φίλε.
      Όταν προσεγγίζεις έναν καλλιτέχνη οφείλεις να ξέρεις τα πάντα για αυτόν, τι έπαιξε, τι δεν έπαιξε, πως το έπαιξε, το περιβάλλον που το έπαιξε, τι έκαναν οι άλλοι συνάδελφοι ολόγυρά του.
      Συνεπώς......
      Καλή συνέχεια φίλε και σε ευχαριστώ για το σχόλιο.

      Διαγραφή
  2. Κάτι στο "φιζίκ" τού Στάθη Ψάλτη με κρατούσε πάντα σε απόσταση, αλλά (πάντα υπάρχει ένα αλλά), πέρα από αυτό, έμαθα -κάλλιο αργά- ότι δεν ήταν μόνο καλός ηθοποιός, αλλά και πολύ καλός άνθρωπος... Πάνω από όλα όμως, ήταν ρε γαμώτο μόνο 66 χρονών... Αυτό από μόνο του είναι τραγικό.. Συν το ότι πολλοί εμμένουν να τον "κρατούν" στην μνήμη τους μόνο μέσα από τις ταινίες τού '80 (κάπως έτσι την πάτησα κι εγώ, μην νομίζεις..) Καλή σου μέρα Γιάννη και καλό σ/κ ✿

    Υ.Γ Και για να ελαφρύνω λίγο το κλίμα, αυτό το:
    "πολύ κωλόπαιδο ο Κυριάκος" πόσο επίκαιρο!!!! :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλώς την Πέτρα μας.
      Νομίζω προσεγγίζεις με ειλικρίνεια που σε τιμάει το θέμα "Στάθης Ψάλτης".
      Επειδή μερικοί, άθελά μας, ξεφεύγουμε στη "βαριά κουλτούρα" εκτιθέμεθα γιατί ...δεν ξέρουμε, έχουμε ελλιπή γνώση.
      Ήξερε κανείς τον Ψάλτη στον "Συμβολαιογράφο", στο "Ημερολόγιο ενός τρελού".
      Με άγγιξε η ανθρώπινη προσέγγισή σου Πέτρα και με καλύπτει απόλυτα.

      Και Ναι....!!!! "ΚΟΥΛΑ .... ΠΟΛΥ ΚΩΛΟΠΑΙΔΟ Ο ΚΥΡΙΑΚΟΣ...!!!!!!!!" Ναι δαγκωτόοοοο.

      Διαγραφή
  3. Δυστυχώς, δεν τον έχω δει παρά μονάχα αποσπασματικά σε επιθεωρήσεις και ταινίες στο ζάπινγκ και δεν μπορώ να πω ότι μου άρεσε κάτι.
    Για μένα το εξοργιστικό είναι ότι όλοι τώρα θα τον αναγνωρίσουν ως καλό ηθοποιό, αλλά δεν τον αντιμετώπιζαν ως τέτοιο όσο ζούσε ο άνθρωπος...
    Καλά να περάσεις, Γιάννη!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα Αλεξάνδρα μου.
      Αυτό που επισημαίνεις ναι ισχύει. Όχι για τον Στάθη Ψάλτη αλλά για κάθε σημαντικό άνθρωπο, του οποίου πλέκουμε το εγκώμιο, ως συνήθως, κατόπιν εορτής.
      Σε συμβουλεύω να κάνεις μια προσπάθεια εν καιρώ να δεις αυτές τις ποιοτικές δουλειές του Ψάλτη. Θεωρώ ότι θα μείνεις έκπληκτη.
      Καλή Πρωτομαγιά καλή μου και σε ευχαριστώ.

      Διαγραφή
  4. 1.Κρίμα που έφυγε τόσο νέος, ας αναπαυθεί εν ειρήνη... 2.Το πόσο καλός ηθοποιός ήταν φάνηκε στον "Συμβολαιογράφο" αλλά και στους ρόλους του στις επιθεωρήσεις. 3.Τις κινηματογραφικές του επιλογές δεν θα τις κρίνω. Κάποιοι που έχουν πει ότι έκανε κακές επιλογές, ας σκεφτούν ότι δεν είναι ο μόνος, πολλοί σπουδαίοι ηθοποιοί του παρελθόντος έπαιξαν σε μέτριες και κάτω του μετρίου ταινίες. Ο καθένας είχε τους λόγους του...
    Καλή Πρωτομαγιά, Γιάννη!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μαργαρίτα μου δεν μπορούμε να ξέρουμε τις συνθήκες κάτω από τις οποίες μεγάλοι ηθοποιοί γέμισαν με την παρουσία τους το Σινεμά της Βιντεοκασέτας. Μην ξεχνάμε ότι πάρα πολλοί μεγάλοι ηθοποιοί δεν είχαν μήτε τα προς το ζην Μαργαρίτα.
      Ευχαριστώ για την παρουσία σου Μαργαρίτα μου.
      Καλή Πρωτομαγιά.

      Διαγραφή
    2. Αυτό ακριβώς εννοούσα Γιάννη, οικονομικοί ήταν οι λόγοι και δεν μπορούμε να τους κρίνουμε γι' αυτό. Άλλωστε πολλοί χρησιμοποίησαν τα λεφτά που έπαιρναν από τις ταινίες και την τηλεόραση για να κάνουν καλό θέατρο, είναι γνωστά αυτά, τα έχουν πει και οι ίδιοι. Καλή Πρωτομαγιά!!!!

      Διαγραφή
    3. Καλή Πρωτομαγιά Μαργαρίτα μου. Να είσαι καλά. Πραγματικά πόσοι μεγάλοι καλλιτέχνες είχαν οικονομικό θέμα επιβίωσης.
      Ευχαριστώ καλή μου.

      Διαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις τελευταίου μήνα

Χρυσά ζευγάρια στο Ελληνικό σινεμά: Δεκαετία 1960-Μέρος 1ο

Ηλίας Λογοθέτης: Στο δρόμο της αθανασίας

"ΑΝΤΙΓΟΝΗ" του Γιώργου Τζαβέλλα. Το Αρχαίο δράμα στον ελληνικό κινηματογράφο