Δευτέρα, 30 Μαΐου 2016

ΕΛΛΗΝΕΣ ΣΕΝΑΡΙΟΓΡΑΦΟΙ του ΚΛΑΣΙΚΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ (Μέρος 2ο): ΟΙ ΣΚΗΝΟΘΕΤΕΣ

Στο προηγούμενο 1ο Μέρος φίλες και φίλοι του CINEFIL εδώ: 

παρουσιάσαμε τους βασικούς Έλληνες Σεναριογράφους που μετέφεραν στον Κινηματογράφο δικά τους ΘΕΑΤΡΙΚΑ ΕΡΓΑ και τα οποία ακολούθησαν την ίδια ή και μεγαλύτερη ακόμα επιτυχία στην Μεγάλη Οθόνη καθώς είχαν τη δυνατότητα διαχρονικά να μπουν σε άπειρα σπίτια.

Πριν προχωρήσω σήμερα στο 2ο Μέρος θα ήθελα να συμπληρώσω στο 1ο Μέρος μια Μεγάλη συγγραφική Θεατρική μορφή που έδωσε επίσης ένα πολύ μεγάλο Σεναριακό έργο στον Κλασικό Ελληνικό Κινηματογράφο

ΝΑΠΟΛΕΩΝ ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΥ



Γεννήθηκε στις 15 Δεκέμβρη 1921 και πέθανε στις 8 Ιούλη 2003, σε ηλικά 82 ετών.
Ακολούθησε μόνο γυμνασιακές σπουδές που όμως αυτό δεν τον εμπόδισε να αναδείξει ένα τεράστιο ταλέντο συγγραφικό στην μετέπειτα διαδρομή της ζωής του.
Στο ΘΕΑΤΡΟ βγήκε σε μικρή ηλικία και το 1945, στα 24 του χρόνια, έδωσε και την πρώτη ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗ στο Θέατρο Καλουτά-Φιλιππίδη "ΠΡΟΕΚΛΟΓΙΚΗ".
Ο Μεγάλος μας συγγραφέας διέπρεψε στο είδος της Επιθεώρησης και θεατρικά έδωσε αμέτρητες παραστάσεις.

Από το Θέατρο πέρασε και στον ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ της κλασικής εποχής, όπου αρχίζει να γράφει Σενάρια σε ταινίες οι οποίες έκαναν χρυσή επιτυχία.

Γράφει συνολικά το ΣΕΝΑΡΙΟ σε 51 Κινηματογραφικές μας ταινίες, πολύ μεγάλος αριθμός.
Το πρώτο του έργο γράφτηκε στα 1954 στην ταινία "ΓΚΟΛ ΣΤΟΝ ΕΡΩΤΑ" που σκηνοθέτησε ο ΤΖΑΝΗΣ ΑΛΙΦΕΡΗΣ και η τελευταία του δουλειά το 1982 στο "ΠΑΙΔΙ ΤΟΥ ΣΩΛΗΝΑ" που σκηνοθέτησε ο ΠΑΥΛΟΣ ΦΙΛΙΠΠΟΥ.

Στις ταινίες του πρωταγωνίστησαν μεγάλοι Ηθοποιοί όπως:
ΘΑΝΑΣΗΣ ΒΕΓΓΟΣ, ΚΩΣΤΑΣ ΧΑΤΖΗΧΡΗΣΤΟΣ, ΝΙΚΟΣ ΣΤΑΥΡΙΔΗΣ, ΜΙΜΗΣ ΦΩΤΟΠΟΥΛΟΣ.

Αναφέρουμε ενδεικτικά κάποια ΣΕΝΑΡΙΑ του που έγιναν ταινίες:

"ΟΙ ΔΟΣΑΤΖΗΔΕΣ", "ΜΗΝ ΕΙΔΑΤΕ ΤΟΝ ΠΑΝΑΗ",  "ΤΥΦΛΑ ΝΑΧΕΙ Ο ΜΑΡΛΟΝ ΜΠΡΑΝΤΟ",  "ΓΑΜΟΣ ΑΛΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ",  ¨ΕΝΑΣ ΤΡΕΛΟΣ ΤΡΕΛΟΣ ΒΕΓΓΟΣ",  "Η ΕΥΑ ΔΕΝ ΑΜΑΡΤΗΣΕ",  "ΠΑΡΕ ΚΟΣΜΕ", "ΒΟΗΘΕΙΑ Ο ΒΕΓΓΟΣ ΦΑΛΑΚΡΟΣ ΠΡΑΚΤΩΡ 000", "ΤΡΕΛΟΣ ΠΑΛΑΒΟΣ ΚΑΙ ΒΕΓΓΟΣ",  "Ο ΠΑΠΑΤΡΕΧΑΣ", "Ο ΜΕΛΕΤΗΣ ΣΤΗΝ ΑΜΕΣΟ ΔΡΑΣΗ",  "ΕΝΑΣ ΒΕΓΓΟΣ ΓΙΑ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΔΟΥΛΕΙΕΣ",  "ΕΦΟΠΛΙΣΤΗΣ ΜΕ ΤΟ ΖΟΡΙ",  "Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΡΟΛΟΪ", "ΑΝ ΗΜΟΥΝ ΠΛΟΥΣΙΟΣ"

************************

Προχωράμε τώρα στο 2ο Μέρος όπου θα κάνουμε αναφορά στους 


ΣΕΝΑΡΙΟΓΡΑΦΟΙ ΣΚΗΝΟΘΕΤΕΣ


Στους διάσημους Έλληνες Σκηνοθέτες που δεν περιορίστηκαν στο δημιουργικό τους έργο αλλά ήταν οι ίδιοι που έγραψαν και ΣΕΝΑΡΙΑ με επίσης τεράστια επιτυχία.

ΑΛΕΚΟΣ ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΟΣ


7 Νοέμβρη 1913-28 Αυγούστου 1991

Έφυγε σε ηλικία 78 ετών

Μια τεράστια μορφή στην Ελληνική Τέχνη.
Τόσο στο ΘΕΑΤΡΟ όσο και στον ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ στις δύο βασικές του λειτουργίες, ΣΕΝΑΡΙΟ και ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ, ο ΑΛΕΚΟΣ ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΟΣ έχει βάλει φαρδιά-πλατιά την υπογραφή του στο Ελληνικό Κλασικό Σινεμά.


Σπάνια ο ΑΛΕΚΟΣ ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΟΣ να έγραφε το ΣΕΝΑΡΙΟ σε Κινηματογραφική ταινία χωρίς να την Σκηνοθετήσει κιόλας.
Το ΣΕΝΑΡΙΑΚΟ του έργο είναι τεράστιο.
Καλύπτει 65 Κινηματογραφικές ταινίες
Ανάμεσά τους ξεχωρίζουν πάρα πολλές από τις χρυσές στιγμές του Κλασικού Ελληνικού Κινηματογράφου.
Τι να πρωτοαναφέρεις πραγματικά. Κάνω, αυθαίρετα, μια συνοπτική αναφορά:

"ΟΙ ΓΕΡΜΑΝΟΙ ΞΑΝΑΡΧΟΝΤΑΙ",  "ΕΝΑ ΒΟΤΣΑΛΟ ΣΤΗ ΛΙΜΝΗ",  "ΔΕΣΠΟΙΝΙΣ ΕΤΩΝ 39",  'ΣΑΝΤΑ ΤΣΙΚΙΤΑ",  "ΟΥΤΕ ΓΑΤΑ ΟΥΤΕ ΖΗΜΙΑ",  "ΛΑΤΕΡΝΑ ΦΤΩΧΙΑ ΚΑΙ ΦΙΛΟΤΙΜΟ",  "Η ΚΑΦΕΤΖΟΥ",  "ΛΑΤΕΡΝΑ ΦΤΩΧΙΑ ΚΑΙ ΓΑΡΥΦΑΛΛΟ",  "Η ΘΕΙΑ ΑΠΟ ΤΟ ΣΙΚΑΓΟ",  "ΔΕΛΗΣΤΑΥΡΟΥ ΚΑΙ ΥΙΟΣ",  "Η ΚΥΡΑ ΜΑΣ Η ΜΑΜΜΗ",  "ΕΝΑΣ ΗΡΩΣ ΜΕ ΠΑΝΤΟΥΦΛΕΣ",  "ΤΟ ΞΥΛΟ ΒΓΗΚΕ ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΑΡΑΔΕΙΣΟ",  "Ο ΗΛΙΑΣ ΤΟΥ 16ΟΥ",  "ΤΑ ΚΙΤΡΙΝΑ ΓΑΝΤΙΑ",  "ΤΟ ΚΛΩΤΣΟΣΚΟΥΦΙ",  "ΜΑΚΡΥΚΩΣΤΑΙΟΙ ΚΑΙ ΚΟΝΤΟΓΙΩΡΓΗΔΕΣ",  "ΧΑΜΕΝΑ ΟΝΕΙΡΑ",  "ΑΛΟΙΜΟΝΟ ΣΤΟΥΣ ΝΕΟΥΣ",  "ΧΤΥΠΟΚΑΡΔΙΑ ΣΤΑ ΘΡΑΝΙΑ",  "Ο ΦΙΛΟΣ ΜΟΥ Ο ΛΕΥΤΕΡΑΚΗΣ",  "ΘΑ ΣΕ ΚΑΝΩ ΒΑΣΙΛΙΣΣΑ",  "ΥΠΑΡΧΕΙ ΚΑΙ ΦΙΛΟΤΙΜΟ",  "Η ΚΟΡΗ ΜΟΥ Η ΣΟΣΙΑΛΙΣΤΡΙΑ",  "Ο ΣΠΑΓΓΟΡΑΜΕΝΟΣ",  "ΚΑΛΩΣ ΗΛΘΕ ΤΟ ΔΟΛΛΑΡΙΟ",  "Ο ΣΤΡΙΓΓΛΟΣ ΠΟΥ ΕΓΙΝΕ ΑΡΝΑΚΙ",  "ΜΙΑ ΤΡΕΛΗ ΤΡΕΛΗ ΣΑΡΑΝΤΑΡΑ",  "Η ΚΟΜΗΣΑ ΤΗΣ ΚΕΡΚΥΡΑΣ",  "ΚΑΠΕΤΑΝ ΦΑΝΤΗΣ ΜΠΑΣΤΟΥΝΗΣ"

Ατελείωτη αναφορά επιτυχιών.

***************************

ΝΙΚΟΣ ΦΩΣΚΟΛΟΣ

26 Νοέμβρη 1927-30 Οκτώβρη 2013

Έφυγε σε ηλικία 86 ετών


Η Επόμενη επίσης πολύ μεγάλη μας μορφή στο χώρο του Κινηματογράφου.
Ο Νίκος Φώσκολος, διακρίθηκε στην Σκηνοθετική του δημιουργία με το δικό του μοναδικό είδος αλλά στο χώρο της Έβδομης Τέχνης μπήκε σαν ΣΕΝΑΡΙΟΓΡΑΦΟΣ.

Ήταν επίσης από τους ανθρώπους που Έγραψε και Σκηνοθέτησε πάρα πολλές ταινίες

Το εύρος του ταλέντου του ήταν πάρα πολύ μεγάλο: Συγγραφέας, Σεναριογράφος, Σκηνοθέτης, Κριτικός Κινηματογράφου και Θεάτρου.

Στο χώρο του ΣΕΝΑΡΙΟΥ μπήκε το 1957 γράφοντας το έργο:  "ΤΖΙΠ ΠΕΡΙΠΤΕΡΑ ΚΑΙ ΑΓΑΠΗ", μια όμορφη comedy που σκηνοθέτησε η ΜΑΡΙΑ ΠΛΥΤΑ.
Τε τελευταίο του ΣΕΝΑΡΙΟ ήταν στο έργο:  "ΘΥΡΑ 7 Η ΜΕΓΑΛΗ ΣΤΙΓΜΗ" το 1983, ταινία που σκηνοθέτησε ο Ίδιος.

Συνολικά έγραψε το ΣΕΝΑΡΙΟ σε : 
64 Κινηματογραφικές ταινίες, αριθμός που όντως προκαλεί επίσης δέος για το εύρος της δημιουργίας του.
Πάμε να κάνουμε μια επίσης ...αυθαίρετη αναφορά σε κάποιες από αυτές τις δημιουργίες του:

"Ο ΔΟΛΟΦΟΝΟΣ ΑΓΑΠΟΥΣΕ ΠΟΛΥ",  "ΤΟ ΚΑΘΑΡΜΑ",  "Ο ΚΡΑΧΤΗΣ",  "ΒΡΩΜΙΚΗ ΠΟΛΙΣ",  "ΟΙ ΑΔΙΣΤΑΚΤΟΙ",  "ΤΟ ΧΩΜΑ ΒΑΦΤΗΚΕ ΚΟΚΚΙΝΟ",  "ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΩΡΑ ΜΗΔΕΝ",  "ΚΑΤΗΓΟΡΩ ΤΟΥΣ ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ,  "ΔΑΚΡΥΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΗΛΕΚΤΡΑ",  "ΠΥΡΕΤΟΣ ΣΤΗΝ ΑΣΦΑΛΤΟ",  "ΟΙ ΣΦΑΙΡΕΣ ΔΕΝ ΓΥΡΙΖΟΥΝ ΠΙΣΩ",  "ΚΟΝΣΕΡΤΟ ΓΙΑ ΠΟΛΥΒΟΛΑ",  "ΤΟ ΠΑΡΕΛΘΟΝ ΜΙΑΣ ΓΥΝΑΙΚΑΣ",  "ΛΕΩΦΟΡΟΣ ΤΟΥ ΜΙΣΟΥΣ",  "ΑΓΑΠΗ ΚΑΙ ΑΙΜΑ",  "ΠΕΘΑΙΝΩ ΚΑΘΕ ΞΗΜΕΡΩΜΑ",  "ΚΟΝΣΕΡΤΟ ΓΙΑ ΠΟΛΥΒΟΛΑ",  "ΥΠΟΛΟΧΑΓΟΣ ΝΑΤΑΣΣΑ",  "ΟΡΑΤΟΤΗΣ ΜΗΔΕΝ",  "ΚΑΤΑΧΡΗΣΗ ΕΞΟΥΣΙΑΣ",  "ΜΕ ΦΟΒΟ ΚΑΙ ΠΑΘΟΣ",  "ΑΙΧΜΑΛΩΤΟΙ ΤΟΥ ΜΙΣΟΥΣ".

Το σεναριακό του είδος ήταν στην αρχή το αστυνομικό σενάριο και στη συνέχεια το δράμα με κοινωνικά, ερωτικά και πολεμικά στοιχεία.

Μια τεράστια πραγματικά παρακαταθήκη.

**************************

ΟΡΕΣΤΗΣ ΛΑΣΚΟΣ

11 Νοέμβρη 1907-17 Οκτώβρη 1992

Έφυγε σε Ηλικία 85 ετών


Μια ακόμα τεράστια μορφή στο χώρο του Κινηματογράφου μας.
Και ο ίδιος μια μεγάλη πολυτάλαντη μορφή στο χώρο της Τέχνης.
Ήταν Ποιητής, Ηθοποιός, Σεναριογράφος, Σκηνοθέτης και Θεατρικός Επιχειρηματίας.

Έγραψε και Σκηνοθέτησε πάρα πολλές Κινηματογραφικές ταινίες, από αυτές που αγαπήσαμε.

Το 1929 έγραψε το Σενάριο στην Κινηματογραφική ταινία "ΤΟ ΛΙΜΑΝΙ ΤΩΝ ΔΑΚΡΥΩΝ" που σκηνοθέτησε ο μεγάλος ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΓΑΖΙΑΔΗΣ από τους πρώτους Σκηνοθέτες του Κινηματογράφου μας. Στην ταινία πρωταγωνιστούσε ο μεγάλος ΑΙΜΙΛΙΟΣ ΒΕΑΚΗΣ
Η Τελευταία του δουλειά στο ΣΕΝΑΡΙΟ ήταν το 1971 στην "ΚΡΕΒΑΤΟΜΟΥΡΜΟΥΡΑ" που σκηνοθέτησε ο ίδιος.

Έγραψε τα ΣΕΝΑΡΙΑ σε 24 Κινηματογραφικές ταινίες κάθε είδους.
Ξεχωρίζουμε:

Την θρυλική "ΑΣΤΕΡΩ", την επίσης ιστορική "ΔΑΦΝΙΣ ΚΑΙ ΧΛΟΗ" το 1931, μια ιστορική ταινία του Κινηματογράφου μας, την πρώτη ερωτική τολμηρή ταινία του.
"ΓΚΟΛΦΩ" το 1955, το 1956 την "Η ΑΓΝΩΣΤΟΣ" με την μεγάλη ΚΥΒΕΛΗ, "ΦΤΩΧΑΔΑΚΙΑ ΚΑΙ ΛΕΦΤΑΔΕΣ" το 1961, "ΜΙΚΡΟΙ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΟΙ ΕΝ ΔΡΑΣΗ" το 1963, "ΤΟ ΚΟΡΙΤΣΙ ΤΗΣ ΟΡΓΗΣ",  "Ο ΜΟΔΙΣΤΡΟΣ"

************************

ΓΙΑΝΝΗΣ ΔΑΛΙΑΝΙΔΗΣ

31 Δεκέμβρη 1923-16 Οκτώβρη 2010

Έφυγε στα 87 του χρόνια


Μια ακόμα από τις μεγαλύτερες μορφές που ανέδειξε ο Ελληνικός Κινηματογράφος.
Ένας δημιουργός που άφησε τη δική του σχολή στο Ελληνικό κλασικό Σινεμά, επάξια θεωρούμενος από τους "στυλοβάτες" της Ιστορίας του.

Ένας άνθρωπος που δούλεψε πάρα πολύ στον Κινηματογράφο σαν Σεναριογράφος και Σκηνοθέτης όπως επίσης και στην Τηλεόραση όπου έκλεισε και το μεγάλο του κύκλο.

Το έργο του είναι τεράστιο και σαν ΣΕΝΑΡΙΟΓΡΑΦΟΣ ξεκινάει την πρώτη του ταινία το 1958 με το "ΤΡΕΛΟΚΟΡΙΤΣΟ", κωμωδία που σκηνοθέτησε ο ΝΤΙΜΗΣ ΔΑΔΗΡΑΣ.
Το τελευταίο του ΣΕΝΑΡΙΟ γράφτηκε για την ταινία "ΜΑΡΘΑ: ΤΟ ΧΡΟΝΙΚΟ ΕΝΟΣ ΒΙΑΣΜΟΥ", το 1989, σε Σκηνοθεσία δική του.
31 Ολάκερα χρόνια στη δημιουργία.

Στην περίοδο αυτή έγραψε το ΣΕΝΑΡΙΟ σε 79 παρακαλώ ταινίες, αριθμός που προκαλεί δέος.
Ανάμεσα στις ταινίες αυτές παρελαύνουν κάποιες που σημάδεψαν την Ιστορία του κλασικού μας Κινηματογράφου.


"Ο ΜΙΜΙΚΟΣ ΚΑΙ Η ΜΑΙΡΗ" το 1958, "ΛΑΟΣ ΚΑΙ ΚΟΛΩΝΑΚΙ",  "ΕΝΑΣ ΒΛΑΚΑΣ ΚΑΙ ΜΙΣΟΣ",  "ΤΟ ΚΟΡΟΪΔΑΚΙ ΤΗΣ ΔΕΣΠΟΙΝΙΔΟΣ",  "ΚΑΤΗΦΟΡΟΣ" το 1961,  "Ο ΑΤΣΙΔΑΣ",  "ΖΗΤΕΙΤΑΙ ΨΕΥΤΗΣ",  "ΝΟΜΟΣ 4000" το 1962, τα θρυλικά του musicals "ΜΕΡΙΚΟΙ ΤΟ ΠΡΟΤΙΜΟΥΝ ΚΡΥΟ",  "ΚΑΤΙ ΝΑ ΚΑΙΕΙ",  "ΚΟΡΙΤΣΙΑ ΓΙΑ ΦΙΛΗΜΑ",  "ΡΑΝΤΕΒΟΥ ΣΤΝ ΑΕΡΑ",  "ΞΥΠΟΛΗΤΟΣ ΠΡΙΓΚΗΨ",  "ΙΛΙΓΓΟΣ",  "ΕΝΑ ΚΟΡΙΤΣΙ ΓΙΑ ΔΥΟ",  "ΟΙ ΚΛΗΡΟΝΟΜΟΙ",  "ΕΓΩΙΣΜΟΣ",  "ΦΩΝΑΖΕΙ Ο ΚΛΕΦΤΗΣ",  "ΙΣΤΟΡΙΑ ΜΙΑΣ ΖΩΗΣ",  "Η ΧΑΡΤΟΠΑΙΧΤΡΑ",  "Η ΣΤΕΦΑΝΙΑ",  "ΜΙΑ ΚΥΡΙΑ ΣΤΑ ΜΠΟΥΖΟΥΚΙΑ",  "ΓΟΡΓΟΝΕΣ ΚΑΙ ΜΑΓΚΕΣ",  "ΞΥΠΝΑ ΒΑΣΙΛΗ",  "Η ΠΑΡΙΣΙΑΝΑ",  "ΓΥΜΝΟΙ ΣΤΟ ΔΡΟΜΟ",  "ΜΑΡΙΧΟΥΑΝΑ ΣΤΟΠ",  "Ο ΕΧΘΡΟΣ ΤΟΥ ΛΑΟΥ",  "Η ΓΟΗΤΕΙΑ ΤΗΣ ΟΜΟΡΦΙΑΣ",  "Ο ΜΑΓΚΑΣ ΜΕ ΤΟ ΤΡΙΚΥΚΛΟ",  "ΤΟ ΚΟΡΟΪΔΑΚΙ ΤΗΣ ΠΡΙΓΚΗΠΕΣΣΑΣ" και πραγματικά ο κατάλογος δείχνει ατελείωτος.

Οι σεναριακές δημιουργίες του ΓΙΑΝΝΗ ΔΑΛΙΑΝΙΔΗ είχαν όλα τα είδη του Κινηματογράφου:
Αισθηματικές comedy, Κοινωνικά δράματα, Ερωτικά δράματα, Musical.
O Άνθρωπος που σεναριακά τόλμησε θέματα ταμπού που σοκάρισαν την Ελληνική κοινή γνώμη.
Πραγματικά στυλοβάτης του Ελληνικού Κινηματογραφικού Ρεπερτορίου.

***************************

Εδώ φίλες και φίλοι θα κλείσουμε το 2ο Μέρος της παρουσίασης των Ελλήνων Σεναριογράφων του κλασικού μας Κινηματογραφικού ρεπερτορίου και στο 3ο επόμενο μέρος θα ολοκληρώσουμε με τους Σκηνοθέτες που υπήρξαν και Σεναριογράφοι.





Τετάρτη, 25 Μαΐου 2016

"KING KONG" Ένας Θρύλος στην ΙΣΤΟΡΙΑ του ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ


Σήμερα, Φίλες και Φίλοι, θα πάμε σε ένα άλλο Κινηματογραφικό είδος.
Σε αυτό που θα μπορούσε να το εντάξει στον Φανταστικό Κινηματογράφο με σαφή Οικολογικά Μηνύματα και Σύμβολα.
Και βέβαια το είδος αυτό δεν μπορεί παρά να ανήκει στον Αμερικάνικο Κινηματογράφο, καθώς αυτός είχε τις υποδομές και την "κουλτούρα" να αναδείξει κάτι τέτοιο.

"KING KONG"

Ο Τρόμος και το Οικολογικό Σύμβολο στον Κινηματογράφο.


Τι ήταν άραγε ο "KING KONG" ; από που ερχόταν ; τι συμβόλιζε ; σε τι αποσκοπούσε το πέρασμά του ;
Ήταν ένα ΣΥΜΒΟΛΟ ΤΡΟΜΟΥ γέννημα της Φύσης που έρχεται να προκαλέσει υστερικό κύμα φόβου στον άνθρωπο και την Κοινωνία του για να αποδείξει το εύθραυστο της αντοχής της απέναντι σε τέτοια "εκτρώματα" της φύσης ;
Ήταν άραγε ένα ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΟ ΣΥΜΒΟΛΟ ; ένα δημιούργημα της Φύσης, έξω από τα συνήθη μέτρα και σταθμά της, εμφανιζόμενο με ακραίο γιγαντισμό, που προκαλεί το οικονομικό και επιχειρηματικό ενδιαφέρον του ανθρώπου για τον κάνει ένα απλό κλόουν ενός τσίρκου της φύσης ; να τον διαπομπεύσει σε κλουβί ; να τον εκμεταλλευτεί ;
Και πως εκείνος θα παρουσιαστεί αντιστεκόμενος σε όλα αυτά ;
Η Αντίδρασή του, η καταστροφική του Μανία και επιθετικότητα έχει κάτι να μας πεί ;


Ήταν 2 Μάρτη του 1933 όταν άξαφνα στις Κινηματογραφικές αίθουσες της ΝΕΑΣ ΥΟΡΚΗΣ, το Αμερικάνικο κοινό "γνώριζε' για πρώτη φορά τον KING KONG.
Τον γιγάντιο Γορίλα που προκάλεσε ρίγη τρόμου, ουρλιαχτά και φοβική υστερία στις αίθουσες που προβλήθηκε.
Για πρώτη φορά το Κινηματογραφικό αστικό κοινό ήρθε αντιμέτωπο με ένα "πλάσμα" που του προκαλούσε αναπάντεχο τρόμο.

Ήταν η ΠΡΩΤΗ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ δημιουργία στον Κινηματογράφο ενός τέτοιου Κινηματογραφικού είδους-θέματος που έμελλε να γράψει τη δική του Ιστορία, που καλά κρατεί ως σήμερα.

1933  "KING KONG"


Όταν λοιπόν οι "δημιουργοί" του επιβλητικού αυτού πλάσματος της Φύσης, οι:

MERIAN COOPER, EDGAR WALLACE 

πρώτοι αυτοί έγραψαν για τον KING KONG

Οι:  JAMES ASHMORE CREELMAN & RUTH ROSE 
έκαναν το Σενάριο της πρώτης αυτής Ταινίας που

Σκηνοθέτησε ο:  MERIAN COOPER & ERNEST SCHOEDSACK

Για πρώτη φορά ο Κινηματογράφος δίνει με τέτοια τρομώδη οντότητα την μορφή ενός γιγάντιου πλάσματος της Φύσης που έρχεται ισοπεδωτικό και επιβλητικό στην καθημερινότητα του ανθρώπου.


Στην παραγωγή της ταινίας ήταν το όνομα του γνωστού και μη εξαιρετέου μεγάλου παραγωγού του τότε HOLLYWOOD, DAVID O. SELZNICK ("ΌΣΑ ΠΑΙΡΝΕΙ Ο ΑΝΕΜΟΣ"), το κόστος της ταινίας ανήλθε στο πολύ υψηλό ποσό των 675 χιλιάδων δολλαρίων αλλά η εισπρακτική του επιτυχία ήταν τεράστια.

ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ

FAW WRAY στο ρόλο της ANN DARROW

ROBERT ARMSTRONG στο ρόλο του CARL DENHAM

BRUCE CABOT στο ρόλο του JOHN DRISCOLL

FRANK REICHER στο ρόλο του Capt. ENGLEHORN




H 26χρονη τότε Καναδέζα FAY WRAY, πανέμορφη με κλασική ομορφιά, ήταν η ΠΡΩΤΗ ΓΥΝΑΙΚΑ που θα "ανέβει" στην Παλάμη του τεράστιου Γορίλα.


Η Ταινία πραγματικά έκανε Πάταγο στην κυριολεξία καθώς ήταν η πρώτη φορά που η τότε Κινηματογραφική τεχνολογία, κύρια στη δύναμη του φωτισμού, ανέβηκε σε τέτοια επίπεδα.


ΤΟ ΘΕΜΑ

Το 1933, ο Σκηνοθέτης CARL DENHAM ταξιδεύει με το επιτελείο της νέας του ταινίας σε ένα παρθένο απομακρυσμένο νησί που δεν είναι καν χαρτογραφημένο για να ξεκινήσουν εκεί γυρίσματα. Όμως εκεί τους περιμένουν απομεινάρια της προϊστορικής εποχής και ο τεράστιος γορίλας, ο KING KONG που θα αιχμαλωτίσει την πρωταγωνίστρια της ταινίας.
Η Εφιαλτική συνέχεια θα δοθεί στην ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ, όπου ο KING KONG θα επιδοθεί σε ένα άνευ προηγουμένου καταστρεπτικό έργο.


Η Ταινία ακολούθησε την εποχή του μεγάλου Οικονομικού κραχ του 1929 και πολλοί θεωρούν ότι οι καταστρεπτικές σκηνές με τον KING KONG να ισοπεδώνει τους μεγάλους εμπορικούς Ουρανοξύστες,συμβολίζει την πτώση και την Οικονομική καταστροφή.

Το φιλμ πέρασε στην παγκόσμια ιστορία του Κινηματογράφου, θεωρείται η Βάση του μετέπειτα είδους του Φανταστικού Κινηματογράφου της Φύσης και τα στοιχεία του τότε παρέπεμπαν περισσότερο σε ταινία ΤΡΟΜΟΥ παρά σε ταινία με σαφή οικολογικά μηνύματα καθώς τότε εκείνες οι ευαισθησίες ήταν εμβρυακές έως ανύπαρκτες.

Επίσης είχαμε έναν έντονο ερωτισμό που ανέδυε η αισθησιακή FAY WRAY, ερωτισμός που έδωσε μια βάση στη "σχέση πόθου" της πρωταγωνίστριας με τον γιγάντιο γορίλα, πρότυπο που θα ακολουθήσουν όλες οι ταινίες πάνω στο θέμα.


Η Περιβόητη σκηνή μάχης του KING KONG πάνω στην κορυφή του Empire state building περνάει στην Ιστορία ως θρύλος.

Την ΜΟΥΣΙΚΗ έγραψε ο MAX STEINER
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΣΗ:  EDWARD LINDEN, J.O. TAYLOR, VERNON WALKER

Η Ταινία βραβεύτηκε με 3 διεθνή βραβεία και είχε ακόμα 4 Υποψηφιότητες.


1976  "KING KONG"


Περνάνε 43 ολάκερα χρόνια για να φτάσουμε στην δεύτερη Κινηματογραφική δημιουργία του γιγάντιου γορίλα.



Αυτή τη φορά έχουμε το Σενάριο φυσικά να μην αλλάζει αλλά την 

ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ να κάνει ο Άγγλος JOHN GUILLERMIN

Εδώ έχουμε μια σαφή μετατόπιση της θεματολογίας του KING KONG προς το ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΟ ΣΥΜΒΟΛΟ.

Εδώ στην ταινία δεν αφαιρείται βέβαια το είδος του ΤΡΟΜΟΥ και του ΦΑΝΤΑΣΤΙΚΟΥ αλλά αυτόεντάσσεται απόλυτα στην ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΗ ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ και συμπεριφορά του ανθρώπου προς τη Φύση.

Την ΜΟΥΣΙΚΗ έχει γράψει ο θρυλικός JOHN BARRY
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΣΗ:  RICHARD CLINE


ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ

Η 27χρονη τότε Αμερικανίδα σταρ 

JESSICA LANGE θα είναι η δεύτερη Γυναίκα που θα αποτελέσει τον άτυπο "έρωτα" του πλάσματος της Φύσης του KING KONG, ερμηνεύοντας την DWAN

Μαζί της οι εξαίρετοι:

JEFF BRIDGES στο ρόλο του JACK PRESCOTT

CHARLES GRODIN στο ρόλο του FRED WILSON

JOHN RANDOLPH στο ρόλο του CAPTAIN ROSS


ΤΟ ΘΕΜΑ

Εδώ έχουμε μια τροποποίηση στο αρχικό Σενάριο του 1933.
Μια εταιρεία πετρελαιοειδών πατά σε ένα νησί για να ερευνήσει τις δυνατότητες εκμετάλλευσής του.
Εκεί, στην αρχέγονη κοινωνία των ιθαγενών, ένα γιγάντιο πλάσμα, απομεινάρι της φύσης, ο KING KONG λατρεύεται με δέος, σεβασμό και φόβο από τους ιθαγενείς.
Το επιτελείο της εταιρείας πέφτει πάνω στον γιγάντιο γορίλα, ο οποίος αιχμαλωτίζει και "ερωτεύεται" την νεαρή όμορφη DWAN.
Οι ιθύνοντες της εταιρείας, παρά τις σφοδρές αντιθέσεις ενός νεαρού οικολόγου επιστήμονα, αποφασίζει να αιχμαλωτίσει τον KING KONG και να τον μεταφέρει στην ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ για να γίνει αντικείμενο έκθεσης σε Ζωολογικό Κήπο.
Όμως ο Γορίλας κατά την άφιξή του δραπετεύει και ο εφιάλτης με την αντίστροφη μέτρηση αρχίζουν.


Εδώ τα τεχνολογικά μέσα πλέον προσφέρουν μεγάλες δυνατότητες στα εφφέ της ταινίας δίνοντας εκπληκτική και επιβλητική αληθοφάνεια και ατμόσφαιρα.
Ο KING KONG στο δρόμο της μοιραίας καταστροφής του, γίνεται πλέον αντικείμενο συμπάθειας, καθώς δεν σκοτώνει από "θέληση" αλλά από αδυναμία προσαρμογής.
Γίνεται ένα αμείλικτο σύμβολο της ΜΑΝΑΣ ΦΥΣΗΣ, γίνεται ΤΙΜΩΡΟΣ απέναντι στην ανθρώπινη αλλαζονεία και έπαρση.


Η Περιπλάνησή του στην Πόλη με τα απέραντα φώτα, τα χιλιάδες λαμπιόνια, η αναζήτηση σε κάτι στον κόσμο των Ουρανοξυστών, που να μοιάζει με το φυσικό του περιβάλλον, είναι συγκλονιστική και η ταινία ανεβαίνει τα σκαλοπάτια της αισθητικής και του σκεπτικισμού κατακόρυφα.


Ο Ερωτισμός στη σχέση του Γορίλα με την DWAN αναδεικνύεται με τρόπο έξοχο, με έναν KING KONG να αποκτά μια άλλη όψη, τρυφερή και ποιητική μέσα στην αφύσικη προσωπικότητά του.
Οι σκηνές που σπάει τα δεσμά του από το Τσίρκο, μέσα στο οποίο έχει γελοιοποιηθεί σε μια γραφική καρικατούρα της φύσης, αλλά και εκείνη του τέλους του , κατατάσσονται στις καλύτερες στιγμές του Παγκόσμιου Κινηματογράφου μέσα στο είδος αυτό.


Η Ταινία τιμήθηκε με 5 διεθνή βραβεία και 1 βραβείο υποψήφια, ανάμεσά τους και OSCAR οπτικών εφφέ που ήταν συγκλονιστικά.



2005  "KING KONG"

Εδώ πάμε στην τρίτη και τελευταία Κινηματογραφική εκδοχή του KING KONG


Αυτή τη φορά το ΣΕΝΑΡΙΟ επανέρχεται στην πρώτη έκδοση της ταινίας του 1933
Την Σεναριακή διασκευή έχουν κάνει οι:
FRAN WALSH & PHILIPPA BOYENS

Η ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ είναι του διάσημου Νεοζηλανδού PETER JACKSON ("Ο ΑΡΧΟΝΤΑΣ ΤΩΝ ΔΑΧΤΥΛΙΔΙΩΝ")

Την ΜΟΥΣΙΚΗ ο JAMES NEWTON HOWAD
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΣΗ:  ANDREW LESNIE


Η Ψηφιακή τεχνολογία, ακόμα σε υψηλότερα επίπεδα βοηθάει για την οπτικοποίηση της ταινίας σε φαντασμαγορικά πλάνα γεμάτα χρώμα, ομορφιά, επιβλητικότητα και δύναμη.

ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ

Η NAOMI WATTS είναι αυτή τη φορά τη τρίτη Γυναίκα που θα αποτελέσει το ερωτικό αντικείμενο του πόθου και της τρυφερότητας για το γιγάντιο πλάσμα της Φύσης, ερμηνεύοντας το ρόλο της ANN DARROW

Δίπλα της σε πρωταγωνιστικό ρόλο οι:

JACK BLACK στο ρόλο του CARL DENHAM

ADRIEN BRODY στο ρόλο του JACK DRISCOLL

THOMAS KRETSCHMANN στο ρόλο του Captain ENGLEHORN

COLIN HANKS στο ρόλο του PRESTON


ΤΟ ΘΕΜΑ

Ξαναζούμε στη δεκαετία του 1930. Μια ομάδα δημιουργών ντοκιμαντέρ ταξιδεύει σε ένα παράξενο νησί κοντά στη Σουμάτρα για να μελετήσει το μύθο ενός γιγάντιου γορίλα, του KONG.
Στην πορεία διαπιστώνουν ότι στον νησί δεν βρίσκεται μονάχα ο KONG αλλά και μια σειρά προϊστορικών δεινοσαύρων ξεχασμένων από το χρόνο.
Ο Γορίλας έλκεται από τη γοητεία της όμορφης ANN DARROW και έτσι μπορούν με δόλωμα την ίδια να τον αιχμαλωτίσουν με προορισμό τη ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ.
Όμως κάποιος έχει "ξεχάσει" να ρωτήσει τον ίδιο το γορίλα αν επιθυμεί κάτι τέτοιο.


Το Budjet της ταινίας έφτασε σε δυσθεώρητα ύψη των 200+ εκατομμυρίων δολλαρίων με τον ίδιο τον σκηνοθέτη να αμοίβεται κοντά στα 20 εκατομμύρια, ποσά ιλιγγιώδη πραγματικά.
Τα γυρίσματα της ταινίας ξεκίνησαν το 2004 και κράτησαν περίπου έναν χρόνο.
Για την ταινία μπορεί να παρατηρήσει κανείς ότι έχει την μεγαλύτερη διάρκεια των τριών ταινιών, είναι στα 190'.
Οι σκηνές της σύγκρουσης του KING KONG με τους Δεινόσαυρους στην προϊστορική ζούγκλα, έχουν έντονα τα στοιχεία της υπερβολής και θα έλεγε κανείς ότι πατάνε σε "καρτουνίστικες" λογικές εξωπραγματικές.




Στην ταινία παρελαύνουν όλα εκείνα τα προϊστορικά πλάσματα που γνωρίσαμε και το 1933
Εδώ δεν θα έλεγε κανείς ότι έχουμε έμφαση στα Οικολογικά στοιχεία της ταινίας αλλά 
περισσότερο στην Ερωτική ρομαντική εκδοχή της νεαρής ANN με το γιγάντιο πλάσμα KING KONG




H Ταινία τιμήθηκε με 3 OSCAR ΒΡΑΒΕΙΑ (ΗΧΟΛΗΨΙΑ, ΗΧΟΣ, ΟΠΤΙΚΑ ΕΦΦΕ), γενικά τιμήθηκε με 45 διεθνή βραβεία (ΧΡΥΣΕΣ ΣΦΑΙΡΕΣ, BAFTA)  και 92 ακόμα υποψηφιότητες.




Το τέλος της ταινίας είναι πραγματικά εντυπωσιακό, έντονα φορτισμένο συναισθηματικά, άλλωστε αυτόν ακριβώς τον ρομαντισμό αναδεικνύει.
Κάνει πάρα πολύ σωστά ο Σκηνοθέτης που δεν γυρίζει την ταινία στην σύγχρονη εποχή αλλά την αφήνει εκεί ακριβώς που γεννήθηκε ιστορικά, στα 1930.

Δεν θα ξεχάσουμε τα λόγια του "σκηνοθέτη" στο κλείσιμο της ταινίας, πραγματικά συγκλονιστικά

"Δεν τον σκότωσε η ηλιθιότητα ή το μυαλό του....! Η Αγάπη νίκησε το τέρας.."

******************************


Αυτό, φίλες και φίλοι του CINEFIL είναι το ταξίδι του KING KONG στην ιστορία του παγκόσμιου Κινηματογράφου.

Από το 1933 ως το 2005, 72 ολάκερα χρόνια απόσταση και στη μέση, στα 1976 η μεσαία και κατά τη γνώμη μου πιο μεστή και σημαντική εκδοχή.

Όχι ότι οι άλλες ταινίες υστέρησαν σε ποιότητα, ύφος και ερμηνείες.
Απλά η εκδοχή του 1976, αναδεικνύει ίσως την πιο Ποιητική μορφή και λυρική ταυτότητα αυτού του παράξενου, μοναχικού πλάσματος της Φύσης που έπλασε η ανθρώπινη φαντασία για να του θυμίζει με τρόπο έντονο και επώδυνο την αέναη σχέση του με τα στοιχεία και τις ισορροπίες της φύσης, που όταν διασαλευτούν τότε η καταστροφή γίνεται συνώνυμο της ανθρώπινης ματαιοδοξίας.

Αυτός λοιπόν είναι ο θρυλικός "KING KONG"

και αυτές εδώ είναι οι ΚΥΡΙΕΣ που κινηματογραφικά λάτρεψε και ερωτεύθηκε...