Πέμπτη, 6 Οκτωβρίου 2016

NICHOLAS RAY: "IN A LONELY PLACE", Μοναξιά, μοναχικότητα, διάλυση

Φίλες και Φίλοι
συνεχίζουμε στην ίδια στράτα των μεγάλων κλασικών αριστουργημάτων του Αμερικάνικου
Film Noir σήμερα.
Ο Δείκτης της παρουσίασης σταματά στο 1950, σε ένα κλασικό αριστούργημα ενός Σκηνοθέτη που παρουσιάσαμε εδώ πρόσφατα.

NICHOLAS RAY



"IN A LONELY PLACE"


("ΔΙΨΑΣΜΕΝΟΣ ΓΙΑ ΗΔΟΝΗ")


Όπως μας γράφει στο Βιβλίο του "Στις ομίχλες του Noir" ο Αλέξης Δερμεντζόγλου:

"Το 1950 ξεκινάει να μεσουρανεί ο Ingmar Bergman. Εκείνη την εποχή ακριβώς ο Nicholas Ray, με το πάθος του για την αρχιτεκτονική, επιλέγοντας υπέροχους λειτουργικούς χώρους, βάζει ένα στοίχημα και το κερδίζει. Μπορεί να γυρίσει ένα βαρύ θεατρογενές ψυχόδραμα με κώδικες noir....!
Αξίζει τον κόπο να συγκρίνετε το "IN A LONELY PLACE" με οποιαδήποτε βαριά ταινία του Σουηδού μαίτρ. Ούτε μια φορά δεν θα χάσει ο Ray, αποδεικνύοντας πως αυτοί οι Αμερικάνοι πρωτομάστορες όλα τα μπορούσαν, όλα τα διαχειρίζονταν, όλα τα ένιωθαν"

Πρεμιέρα:  17 Μάη 1950 στις ΗΠΑ


Προσωπικά έχω πολύ σοβαρές ενστάσεις για τον Ελληνικό τίτλο.
Το "Διψασμένος για ηδονή" προδιαθέτει τον θεατή για κάτι παντελώς διαφορετικό από αυτό που θα δει. Θεωρώ παντελώς άδικη αυτήν την απόδοση τίτλου για την ταινία αυτή.

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Βασισμένο στο Διήγημα της DOROTHY HUGHES

 

Σενάριο:  ANDREW SOLT

Προσαρμογή για τον Κινηματογράφο:  EDMUND NORTH

Παραγωγός:  ROBERT LORD

Κινηματογράφιση:  BURNETT GUFFEY

Μουσική:  GEORGE ANTHEIL

Art Direction:  ROBERT PETERSON

Decoration:  WILLIAM KIERNAN

Ενδυματολογία:  JEAN LOUIS




ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ



HUMPHREY BOGART στο ρόλο του σεναριογράφου DIXON STEELE


GLORIA GRAHAME στο ρόλο της LAUREL GRAY


FRANK LOVEJOY στο ρόλο του Λοχία αστυνομικού NICOLAJ


CARL BENTON RELD στο ρόλο του Αστυνόμου LOCHNER


JEFF DONNELL στο ρόλο της SYLVIA NICOLAJ 


MARTHA STEWART στο ρόλο του θύματος της νεαρής MILDRED ATKINSON


ART SMITH στο ρόλο του ατζέντη MEL LIPPMAN


JACK REYNOLDS στο ρόλο του HENRY KESLER

ΤΟ ΘΕΜΑ

O NICHOLAS RAY σκηνοθετεί και δημιουργεί ένα συγκλονιστικό ψυχογράφημα. 
O DIXON STEELE είναι ένας γνωστός καταξιωμένος στο χώρο του κινηματογράφου σεναριογράφος. Εμπλέκεται προσχηματικά στην ιστορία της δολοφονίας της νεαρής θαυμάστριάς του MILDRED ATKINSON, η οποία ήταν στο σπίτι του το βράδυ του φόνου της.
Για την Αστυνομία ο οξύθυμος, εκρηκτικός σαν χαρακτήρας αλλά πολλές φορές με αψυχολόγητες και σκοτεινές εκρήξεις βίας, Dixon Steele γίνεται ο κύριος ύποπτος.
Άλλοθι του δίνει η πανέμορφη LAUREL GRAY, γειτόνισσά του.
Ανάμεσά τους γεννιέται ένας μεγάλος έρωτας, μια αγάπη δύσκολη που πάντα ακροβατεί ανάμεσα στην αναζήτηση της αλήθειας.
Η Ερωτική σχέση που αναπτύσσεται μεταξύ τους θα σταθεροποιήσει τις εκρήξεις του Dixon δίνοντάς του μια πορεία ηρεμίας και γαλήνης για να τον βάλει πάλι στον επαγγελματικό του χώρο. 
Όμως οι εξωτερικές παρεμβάσεις της αστυνομίας, κάποιες άστοχες στιγμές με το ζευγάρι των Nicolaj θα επαναφέρουν τα βίαια ξεσπάσματά του, τα οποία θα προκαλέσουν τρόμο στην Laurel και αναζητήσεις για το πόσο είναι αθώος στην ιστορία του φόνου.
Αυτό το παρασκήνιο θα οδηγήσει τη σχέση τους σε δραματικό αδιέξοδο.




(Εδώ η MERCURY Convertible 9CM-76 που οδηγεί ο Humphrey Bogart)

Ο Μεγάλος σκηνοθέτης στήνει με τη δική του μαεστρία ένα καταπληκτικό έργο "σχέσεων".
Αινιγματικό, μοναδικό, αριστουργηματικό, καταγράφοντας σε κάθε του καρέ την βαθμιαία διαδικασία της αποξένωσης.

Η ΣΚΗΝΟΘΕΤΙΚΗ ΦΟΡΜΑ

Εκπληκτική η φωτογραφία του BURNETT GUFFEY, αρμονικά δεμένη με τη μουσική του GEORGE ANTHEIL έρχεται η κάμερα του NICHOLAS RAY να φτιάξει ένα κύρια θεατρικό noir, στο οποίο όμως δεν λείπουν οι έξοχες εξωτερικές σκηνές
Ο Σκηνοθέτης τοποθετεί τις προσωπικές στιγμές του ζευγαριού μέσα σε ένα εκπληκτικό χώρο-σπίτι, που πραγματικά κάθε του γωνιά, κάθε του διακόσμηση είναι ένα απίστευτο έργο τεχνης.


Ο Εξωτερικός χώρος της αυλής μοναδικός


Η Εσωτερική διακόσμηση του σπιτιού εκπληκτική σε κάθε του γωνιά


Μπορούμε να το δούμε παντού. Το παιχνίδισμα του φωτός με τις σκιές, οι πίνακες ζωγραφικής σε κάθε τοίχο.


Τα μικροαντικείμενα, με τα διακοσμητικά stands στήνουν χορό στα μάτια μας ολόγυρα
Όσον αφορά τις εξωτερικές σκηνές είναι και αυτές εκπληκτικές.
Ελάχιστα τα πλάνα κάτω απ το φως της μέρας δίνουν στο φιλμ την απόλυτη ταυτότητα του noir.
Οι σκηνές στα αυτοκίνητα, η τρελή κίνηση στο δρόμο, οι σκηνές στην παραλία μοναδικές.

ΟΙ ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ

HUMPHREY BOGART


Ο Μεγάλος αυτός ηθοποιός, τον είχαμε συνηθίσει σε ρόλους "σκληρού" ανθρώπου που κινείται περιθωριακά στο χώρο της παρανομίας. 
Εδώ θα τον δούμε σε κάποια παντελώς διαφορετικά ερμηνευτικά μέτρα.
Εδώ θα δώσει την τεράστια εσωτερική του ψυχική δύναμη. Ένας συγγραφέας, ένας μοναχικός άντρας, βουτηγμένος στις ψυχολογικές του εκρήξεις, στα σκοτάδια της ψυχής του, συναντά τον έρωτα, τη μόνη δύναμη που μπορεί να τον επαναφέρει στην ψυχολογική ισορροπία και γαλήνη.
Εκπληκτική ερμηνεία πραγματικά από έναν θρυλικό ηθοποιό.






 

GLORIA GRAHAME






Εκπληκτική η ερμηνεία της νεαρής Ηθοποιού. Αλήθεια πως μπορούσαν τότε να έχουν τέτοια ερμηνευτική δύναμη μέσα τους εκείνες οι γυναίκες.
Μια εκπληκτική ισορροπία ανάμεσα στα όρια των συναισθημάτων.
Πραγματικά ερμηνεία που αφήνει το θυμικό κάθε θεατή σφιγμένο σε μια πορεία κατάβασης.


Γοητευτική, τρυφερή, ερωτευμένη, αποφασιστική, φοβισμένη.
Μια πορεία μέσα από τα πάντα μέχρι να νικήσει ο φόβος, μέχρι ο τρόμος και η αμφιβολία να κάψουν τον έρωτά της.





Πάντα ο NICHOLAS RAY ήταν ο σκηνοθέτης που κινηματογραφούσε χαρακτήρες σε κρίση.
Για να μπορέσει να αναδείξει τις συγκρούσεις στο εσωτερικό του κόσμου του.

Οι ερμηνείες επίσης των λοιπών ηθοποιών είναι εξ ίσου εξαιρετικές.
Πολύ γλυκιά και ζεστά ανθρώπινη η ερμηνεία και παρουσία του ART SMITH στο ρόλο του ηλικιωμένου ατζέντη του Dixon.
Επίσης το ζευγάρι των NICOLAJ πάρα πολύ καλοί με τους:  FRANK LOVEJOY & JEFF DONNELL
Αληθοφανής και πειστικός επίσης στο ρόλο του Αστυνόμου Lochner ο CARL BENTON RELD

ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ για την ΤΑΙΝΙΑ

Οι δύο κεντρικοί πρωταγωνιστές, ο BOGART και η GRAHAME είχαν 24 χρόνια διαφοράς στην ηλικία. Στην ταινία ο BOGART ήταν στα 51 ενώ η GRAHAME στα 27 της. Τι ειρωνία, και οι δύο έφυγαν απ τη ζωή στα 57 τους χρόνια....!

Ο NICHOLAS RAY και η GLORIA GRAHAME ήταν παντρεμένοι και στη ζωή και στα γυρίσματα της ταινίας προσπαθούσαν να το κρατήσουν κρυφό για καλλιτεχνικούς λόγους.


Μην περιμένει κανείς happy end σε ταινίες film noir.
H LAUREL έχει ήδη αποφασίσει να εγκαταλείψει τον DIXON.
Η στιγμή της έκρηξής τους είναι ήδη γεγονός


Ο Dixon ξεσπά, τα χέρια του τυλίγονται στο λαιμό της, εκείνη έντρομη δηλώνει ότι δεν τον αντέχει.
Εκείνος καταλαβαίνει πόσο στα αλήθεια την αγαπά.

"Θα τόσκαγες από μένα ;" ουρλιάζει εκείνος.....
"Δεν μπορώ να ζήσω με έναν μανιακό" απαντά εκείνη με όση δύναμη της μένει...

Την ίδια στιγμή που το τηλέφωνο χτυπά


Η Μεγάλη αλήθεια λάμπει: Ο πραγματικός δολοφόνος βρέθηκε. Ο DIXON STEELE είναι αθώος, η αστυνομία ζητά συγγνώμη από την LAUREL για να του την μεταφέρει.
Τι ειρωνεία

"Χθες αυτό θα σήμαινε πολλά για μας", απαντά συγκλονισμένη στον Αστυνόμο η Laurel
"Τώρα απλά δεν μετράει...δεν μετράει καθόλου...."



Για τη σχέση τους είναι τραγικά αργά.....!


Η LAUREL δακρυσμένη τον ακολουθεί με την τραγική ματιά της να φεύγει στον κήπο για πάντα

"Έζησα λίγες βδομάδες...... όσες με αγάπησες.....στο καλό Dix..." 



τι φράση αλήθεια....! "έζησα λίγες βδομάδες, όσες με αγάπησες...."
Μοναξιά, μοναχικότητα, έκλειψη, διάλυση.....





2 σχόλια:

  1. Καλησπέρα Γιάννη.
    Ήθελα να σε ρωτήσω κάτι από καιρό: αν υπήρχε τρόπος να μπει χρώμα στα φιλμ νουάρ εσύ θα το ήθελες; Πιστεύεις ότι θα προσέθετε ζεστασιά στην ταινία ή θα έχανε κάτι από την "σκοτεινή", κυρίως, ατμόσφαιρα;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Χμμμμμμμ Πέτρο πολύ δύσκολο ερώτημα βάζεις ειλικρινά....! Καλλιτεχνικά όχι με τίποτα. Ένα ασπρόμαυρο φίλμ, ειδικά ένα film noir, είναι φτιαγμένο για να είναι έτσι. Μια εναλλαγή λευκού και μαύρου. Ένα παιχνίδι σκιάς και φωτός. Η Σκηνοθεσία, η κινηματογράφιση, οι λήψεις, ο φωτισμός, τα πάνα υπηρετούν αυτήν ακριβώς την αντίθεση.
      Συνεπώς θα βλέπαμε ένα τελείως διαφορετικό δημιούργημα.
      Αισθητικά, εικαστικά ίσως το χρώμα να προσέθετε πλούτο αλλά θα έπρεπε το στήσιμο να γίνει απ την αρχή.
      Ειλικρινά σε ευχαριστώ για το εξαίρετο ερώτημα Πέτρο μου. Βάζει χοντρό θέμα κουβέντας.
      Καλό απόγευμα.

      Διαγραφή