Δευτέρα, 22 Φεβρουαρίου 2016

7ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ 1966: Η ΔΟΛΟΦΟΝΙΚΗ ΑΠΟΦΑΣΗ


Αγαπητές Φίλες και Φίλοι, καιρό έχουμε να θυμηθούμε λίγο τα αφιερώματα στα Ετήσια Φεστιβάλ Κινηματογράφου της ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ.

Ένα από τα καλύτερα Φεστιβαλικά Κινηματογραφικά δρώμενα στον Ευρωπαϊκό χώρο.
Θα συνεχίσουμε λοιπόν σήμερα, εκεί που έχουμε απομείνει.

7ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ 1966

22-28 ΣΕΠΤΕΜΒΡΗ 1966 

Η διοργάνωση του 1966 σημαδεύτηκε από μια σειρά απαράδεκτων και πρωτοφανών γεγονότων που προκάλεσε το κυβερνητικό καθεστώς της δοτής Κυβέρνησης των αποστατών του Στεφανόπουλου.
Οι μεγάλες λαϊκές διαδηλώσεις που οδήγησαν στη δολοφονία του Σωτήρη Πέτρουλα, δεν έχουν ακόμα κοπάσει και η ατμόσφαιρα είναι άκρως ηλεκτρισμένη.

Τα φαινόμενα της ΛΟΓΟΚΡΙΣΙΑΣ κάνουν ωμά την εμφάνισή τους και το καθεστώς θέλει να επιβάλει τον γνωστό σκοταδιστικό Μεσαίωνα και στην τέχνη. Η Πατρίδα μας αρχίζει να πατάει στα βήματα του "δικού μας" Μακαρθισμού.

Η ΚΡΙΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ

Τα μέλη της επιτροπής του Φεστιβάλ ήταν οι:

ΙΩΑΝΝΗΣ ΘΕΟΔΩΡΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Πρόεδρος
ΜΑΝΟΣ ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ: Μουσουργός
ΓΙΑΝΝΗΣ ΤΣΑΡΟΥΧΗΣ: Ζωγράφος
ΕΛΛΗ ΛΑΜΠΕΤΗ: Ηθοποιός
ΙΩΑΝΝΗΣ ΒΕΛΛΙΔΗΣ
ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΠΑΚΟΓΙΑΝΟΠΟΥΛΟΣ: Κριτικός αναλυτής Κινηματογράφου
ΦΙΛΟΠΟΙΜΗΝ ΦΙΝΟΣ: Παραγωγός
ΓΙΩΡΓΟΣ ΒΑΦΟΠΟΥΛΟΣ
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΜΑΓΓΑΝΑΡΗΣ
ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΜΠΟΥΝΤΟΥΒΗΣ (Ειδικός γραμματέας του δοτού πρωθυπουργού)

Αντιλαμβάνεστε το βάρος και το ποιοτικό στίγμα της Κριτικής επιτροπής της διοργάνωσης. Άνθρωποι με τεράστια προσφορά στην Τέχνη και εμπειρία στον Κινηματογράφο

Στην ΠΡΟΚΡΙΜΑΤΙΚΗ ΦΑΣΗ πέρασε μια ασήμαντη ταινία ενός ανθρώπου του καθεστώτος, του μετέπειτα γνωστού "παραγωγού" προπαγανδιστή της Χούντας, ΤΖΕΗΜΣ ΠΑΡΙΣ, με τον τίτλο"ΞΕΧΑΣΜΕΝΟΙ ΗΡΩΕΣ"

Καθ' όλη τη διάρκεια του Φεστιβάλ, τόσο ο ίδιος ο ΠΑΡΙΣ, με πλήρη οργάνωση, κάλυψη, χρηματοδότηση από το καθεστώς και με τη συνδρομή των γνωστών για τη δράση τους φασιστικών παρακρατικών συμμοριών της Θεσσαλονίκης έστησαν "Κλάκα" μέσα στις προβολές και έξω από τους χώρους προβολής.
Η ΤΡΟΜΟΚΡΑΤΙΑ στα μέλη της κριτικής επιτροπής ξεπέρασε κάθε προηγούμενο με την αλησμόνητη ΕΛΛΗ ΛΑΜΠΕΤΗ να δηλώνει ότι "Βραβεύσαμε τη χειρότερη ταινία του Φεστιβάλ".

ΟΙ ΤΑΙΝΙΕΣ της ΤΕΛΙΚΗΣ ΦΑΣΗΣ

  • "ΞΕΧΑΣΜΕΝΟΙ ΗΡΩΕΣ" Πολεμική περιπέτεια σε Σενάριο ΠΑΝΟΥ ΚΟΝΤΕΛΛΗ, Σκηνοθεσία του ΝΙΚΟΥ ΓΑΡΔΕΛΛΗ
  • "ΜΕ ΤΗ ΛΑΜΨΗ ΣΤΑ ΜΑΤΙΑ" Πολεμικό δράμα σε Σκηνοθεσία του ΠΑΝΟΥ ΓΛΥΚΟΦΡΥΔΗ και Σενάριο του ίδιου και του ΙΑΚΩΒΟΥ ΚΑΜΠΑΝΕΛΛΗ
  • "ΕΚΔΡΟΜΗ", το αριστουργηματικό δράμα του ΤΑΚΗ ΚΑΝΕΛΛΟΠΟΥΛΟΥ σε σενάριο ΓΙΩΡΓΟΥ ΚΙΤΣΟΠΟΥΛΟΥ
  • "ΜΕΧΡΙ ΤΟ ΠΛΟΙΟ" ένα ακόμα εξαίρετο δράμα σε Σενάριο και Σκηνοθεσία του ΑΛΕΞΗ ΔΑΜΙΑΝΟΥ
  • "ΠΡΟΣΩΠΟ ΜΕ ΠΡΟΣΩΠΟ" Δράμα υπαρξιακό με έντονες ερωτικές αναφορές του ΡΟΒΗΡΟΥ ΜΑΝΘΟΥΛΗ σε Σενάριο ΚΩΣΤΑ ΜΟΥΡΣΕΛΑ
  • "ΣΥΝΤΟΜΟ ΔΙΑΛΕΙΜΜΑ" δραματική ταινία του ΝΤΙΝΟΥ ΚΑΤΣΟΥΡΙΔΗ σε σενάριο δικό του και του ΜΙΧΑΛΗ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ
  • "ΔΑΦΝΙΣ ΚΑΙ ΧΛΟΗ" Μια δημιουργία της ΜΙΚΑΣ ΖΑΧΑΡΟΠΟΥΛΟΥ
  • "Ο ΨΑΡΟΓΙΑΝΝΟΣ" ένα αριστουργηματικό ηθογράφημα του ΒΑΣΙΛΗ ΜΑΡΙΟΛΗ
  • "Ο ΘΑΝΑΤΟΣ ΤΟΥ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ" Ερωτικό δράμα του  ΔΗΜΗΤΡΗ ΚΟΛΛΑΤΟΥ
  • "ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΣ ΔΟΥΡΕΙΟΣ ΙΠΠΟΣ" του ΤΡΕΝΤΥ ΡΟΥΜΑΝΑ σε σενάριο ΘΑΝΑΣΗ ΒΑΛΤΙΝΟΥ
  • "Ο ΖΕΣΤΟΣ ΜΗΝΑΣ ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ" Το ερωτικό δράμα του DORRIS WISHMAN σε σενάριο ΣΩΚΡΑΤΗ ΚΑΨΑΣΚΗ.
και εκτός συναγωνισμού τα:
 
"ΝΤΑΜΑ ΣΠΑΘΙ" Ένα ερωτικό δράμα του ΓΙΩΡΓΟΥ ΣΚΑΛΕΝΑΚΗ σε Σενάριο ΓΙΑΝΝΗ ΤΖΙΩΤΗ και η κλασική "ΣΤΕΦΑΝΙΑ" του ΓΙΑΝΝΗ ΔΑΛΙΑΝΙΔΗ

ΟΙ ΒΡΑΒΕΥΣΕΙΣ

"ΜΕ ΤΗ ΛΑΜΨΗ ΣΤΑ ΜΑΤΙΑ"




ΤΕΣΣΕΡΑ (4) ΒΡΑΒΕΙΑ:

ΣΕΝΑΡΙΟ για τον ΙΑΚΩΒΟ ΚΑΜΠΑΝΕΛΛΗ
ΜΟΥΣΙΚΗ για τον ΧΡΗΣΤΟ ΛΕΟΝΤΗ
Α' ΑΝΤΡΙΚΟΣ ΡΟΛΟΣ για τον συγκλονιστικό ΛΑΥΡΕΝΤΗ ΔΙΑΝΕΛΛΟ μια ερμηνεία ζωής
ΤΙΜΗΤΙΚΗ ΔΙΑΚΡΙΣΗ ΕΡΜΗΝΕΙΑΣ επίσης για τον ΛΑΥΡΕΝΤΗ ΔΙΑΝΕΛΛΟ
Η Ταινία ήταν συγγραφικό δημιούργημα του ΙΑΚΩΒΟΥ ΚΑΜΠΑΝΕΛΛΗ και Σκηνοθεσία του ΠΑΝΟΥ ΓΛΥΚΟΦΡΥΔΗ.


Έπαιξαν στην ταινία άριστοι Ηθοποιοί με συγκλονιστικές ερμηνείες:  ΛΑΥΡΕΝΤΗΣ ΔΙΑΝΕΛΛΟΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΦΟΥΝΤΑΣ, ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΕΡΤΗΣ, ΑΝΕΣΤΗΣ ΒΛΑΧΟΣ, ΖΩΡΑΣ ΤΣΑΠΕΛΗΣ, ΞΕΝΙΑ ΚΑΛΟΓΕΡΟΠΟΥΛΟΥ, ΚΑΙΤΗ ΠΑΠΑΝΙΚΑ, ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΕΞΑΡΧΟΣ


"ΕΚΔΡΟΜΗ"

Μια ακόμα ταινία που άφησε εποχή στον Ελληνικό Κινηματογράφο από τον ΤΑΚΗ ΚΑΝΕΛΛΟΠΟΥΛΟ σε Σενάριο ΓΙΩΡΓΟΥ ΚΙΤΣΟΠΟΥΛΟΥ


ΔΥΟ (2) ΒΡΑΒΕΙΑ:

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑΣ του μεγάλου ΣΥΡΑΚΟΥ ΔΑΝΑΛΗ
ΤΙΜΗΤΙΚΗ ΔΙΑΚΡΙΣΗ για τον ΣΚΗΝΟΘΕΤΗ ΤΑΚΗ ΚΑΝΕΛΛΟΠΟΥΛΟ

Έπαιξαν οι ηθοποιοί:  ΛΙΛΗ ΠΑΠΑΓΙΑΝΝΗ σε μια συγκλονιστική ερμηνείας ζωής, που δεν της έδωσε το Α' Βραβείο Γυναικείου ρόλου λόγω της αριστερής της ιδεολογίας μετά από χυδαίες πιέσεις του καθεστώτος στην Κριτική επιτροπή
ΑΓΓΕΛΟΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ, ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΡΑΓΙΩΡΓΗΣ




"ΜΕΧΡΙ ΤΟ ΠΛΟΙΟ"

ΕΝΑ (1) ΒΡΑΒΕΙΟ

ΤΙΜΗΤΙΚΗ ΔΙΑΚΡΙΣΗ ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑΣ

Στην εξαίρετη δημιουργία του ΑΛΕΞΗ ΔΑΜΙΑΝΟΥ που εκείνη την εποχή ζωγράφιζε με τις δημιουργίες του στον Ελληνικό Κινηματογράφο


Έπαιξαν οι Ηθοποιοί:  ΑΛΕΞΗΣ ΔΑΜΙΑΝΟΣ, ΧΡΗΣΤΟΣ ΤΣΑΓΚΑΣ, ΕΛΕΝΗ ΜΠΟΥΡΜΠΟΥΛΑΚΗ, ΒΕΝΙΑ ΠΑΛΙΡΗ, ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΔΑΜΙΑΝΟΥ


Η Ταινία ήταν μεταφορά στον Κινηματογράφο του έργου του μεγάλου ΓΡΗΓΟΡΗ ΞΕΝΟΠΟΥΛΟΥ



"ΣΥΝΤΟΜΟ ΔΙΑΛΕΙΜΜΑ"

ΒΡΑΒΕΙΟ Α' ΓΥΝΑΙΚΕΙΑΣ ΕΡΜΗΝΕΙΑΣ στην ΒΟΥΛΑ ΖΟΥΜΠΟΥΛΑΚΗ στο ρόλο της ως ΕΜΜΑ ΚΑΡΑΛΗ


Την ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ είχε κάνει ο ΝΤΙΝΟΣ ΚΑΤΣΟΥΡΙΔΗΣ και το σενάριο ο ίδιος με τον ΓΡΗΓΟΡΗ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ

Έπαιξαν οι Ηθοποιοί:  ΒΟΥΛΑ ΖΟΥΜΠΟΥΛΑΚΗ,  ΑΛΕΚΟΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΑΚΗΣ, ΑΛΕΞΗΣ ΔΑΜΙΑΝΟΣ, ΛΑΚΗΣ ΣΚΕΛΛΑΣ, ΑΓΓΕΛΟΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ


"ΞΕΧΑΣΜΕΝΟΙ ΗΡΩΕΣ"

Ήταν η εκλεκτή ταινία του καθεστώτος, η οποία τελικά "πήρε" και το ΒΡΑΒΕΙΟ της ΚΑΛΥΤΕΡΗΣ ΤΑΙΝΙΑΣ 

Η Αντίδραση της κριτικής επιτροπής ήταν θυελλώδης. Πέντε μέλη διαφώνησαν ανοιχτά . Ο ΜΑΝΟΣ ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ αποχώρησε διαχωρίζοντας τη θέση του, η ΕΛΛΗ ΛΑΜΠΕΤΗ έκανε την αναφερθείσα δήλωση, ο ΤΣΑΡΟΥΧΗΣ εξερχόμενος της συνεδρίασης κατήγγειλε το κράτος για την τρομοκρατία του. Πολλά μέλη της επιτροπής έκλαιγαν για το ότι υπέκυψαν. 

Για την ιστορία, την ταινία αυτή έγραψε ο ΤΖΕΗΜΣ ΠΑΡΙΣ, στα γνωστά πρότυπα της πατριδοκαπηλείας και της υστερικής εθνικοφροσύνης που διέκρινε και τις μετέπειτα χουντικές παραγωγές του. 
Έπαιξαν οι: ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΟΓΛΗΣ, ΒΙΒΕΤΑ ΤΣΙΟΥΝΗ, ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΚΑΖΑΝ, ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΑΣΔΑΓΛΗΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΠΑΡΤΗΣ.


"ΠΡΟΣΩΠΟ ΜΕ ΠΡΟΣΩΠΟ"

ΒΡΑΒΕΙΟ ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑΣ για τον ΡΟΒΗΡΟ ΜΑΝΘΟΥΛΗ

Στην ταινία αυτή έπαιξαν οι:  ΚΩΣΤΑΣ ΜΕΣΣΑΡΗΣ, ΕΛΕΝΗ ΣΤΑΥΡΟΠΟΥΛΟΥ, ΘΕΑΝΩ ΙΩΑΝΝΙΔΟΥ, ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΟΤΣΙΡΗΣ, ΜΑΙΡΗ ΓΚΟΤΣΗ


Ένα κλασικό αριστουργηματικό προσωπικό δράμα με ευθείες κοινωνικές αναφορές στον μικροαστισμό και τον καθωσπρεπισμό.
Ένας απλός καθηγητής Αγγλικών ερωτεύεται την μαθήτριά του, κόρη πλούσιας οικογένειας, στην οποία κάνει μαθήματα για να παντρευτεί έναν πλούσιο Άγγλο επιχειρηματία.
Ο Καθηγητής στρέφεται απόλυτα κατά των εργοδοτών του...





Το κοινό αποθέωσε "ΜΕ ΤΗ ΛΑΜΨΗ ΣΤΑ ΜΑΤΙΑ", "ΤΖΙΜΗΣ Ο ΤΙΓΡΗΣ" (ΔΥΟ ΒΡΑΒΕΙΑ ΤΑΙΝΙΑΣ ΜΙΚΡΟΥ ΜΗΚΟΥΣ), "ΜΕΧΡΙ ΤΟ ΠΛΟΙΟ", "Η ΕΚΔΡΟΜΗ" και το εμφανέστατα αδικημένο εξαίρετο έργο του ΡΟΒΗΡΟΥ ΜΑΝΘΟΥΛΗ.

Κλείνοντας να πούμε για το σημαδεμένο εκείνο Φεστιβάλ ότι ο ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΑΛΙΟΡΗΣ έγραψε στην"ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗ ΤΕΧΝΗΣ" το άρθρο του "ΔΟΛΟΦΟΝΙΚΗ ΑΠΟΦΑΣΗ" για το ρόλο και της μεθοδεύσεις του δοτού Στεφανόπουλου για να περάσει η "εκλεκτή" τους δημιουργία σαν "καλύτερη ταινία" του Φεστιβάλ φτάνοντας σε ακρότητες που ξεπέρασαν κάθε φραγμό ηθικής και τέχνης.


6 σχόλια:

  1. Δεν θυμαμαι να έχω δει κάποια από αυτές. Ίσως το "μέχρι το πλοίο" αλλά δεν είμαι σίγουρος. Εντύπωση μου έκανε το ότι στην αφίσα της ταινίας "Με τη λάμψη στα μάτια" ο βραβευθείς Λαυρέντης Διανέλλος εμφανίζεται τελευταίος, κάτι σαν κομπάρσος.
    Για τις γελοιότητες των μισότρελων της χούντας ας μην επεκταθώ. Σήμερα μόνο το γέλιο μπορούν να προκαλέσουν τα καμώματά τους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Θα συμφωνήσω μαζί σου Πέτρο για την τελευταία σου επισήμανση αν δεν είχαν προκαλέσει τέτοια έκταση καταστροφή.
      Ευχαριστώ φίλε για τα καλά σου λόγα και το πέρασμά σου.
      Καλή βδομάδα

      Διαγραφή
  2. "Γκώσαμε" με τις ταινίες του Τζέιμς Πάρις εκείνα τα χρόνια...
    Αργότερα (και λόγω ηλικίας) είδα την "Εκδρομή", το "Πρόσωπο με Πρόσωπο", το "Ζεστό μήνα Αύγουστο"...
    Ταινίες που, στο μυαλό, κάνουν κρότο!
    Θα συμφωνήσω για την ερμηνεία του Διαννέλου (κατά τη γνώμη μου "μεγάλος" ακόμη και στους μικρούς ρόλους) αλλά και όλων, στο "Με τη Λάμψη στα Μάτια". (Και τι σενάριο είχε, όμως...)

    Για την επιτροπή, τι να πει κανείς... Οι συγκρίσεις με τη σύγχρονη εποχή, μόνο θλίψη φέρνουν.

    Καλώς σε (ξανα)βρίσκω, Γιάννη!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Νατάσα καλώς όρισες καλή μου και σε ευχαριστώ για τα όμορφα λόγια σου. Ε ναι.....εμείς του '60 νιώσαμε καλά τι εστί ...Τζέημς Πάρις στην περίοδο της χούντας. Έπεφτε η πατριδοκαπηλεία και ....Κώστας Πρέκας κατά ...ριπάς...!
      Θα συνυπογράψω τη σκέψη σου για τον τεράστιο Λαυρέντη Διανέλλο.
      Το σενάριο του Καμπανέλλη στο "ΜΕ ΤΗ ΛΑΜΨΗ ΣΤΑ ΜΑΤΙΑ" δείγμα του μεγαλείου του.
      Μεγάλες εποχές που ξεχώριζαν ακόμα και κάτω από τα σκοτάδια της εξουσίας.
      Καλό απόγευμα να έχεις.

      Διαγραφή
  3. Τοσα ενδιαφέροντα πράγματα που δεν ήξερα μα μαθαίνω και χαίρομαι πολύ απο αυτην την αγαπημένη μου πλεον γωνια.
    Καλημερα! :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Και εγώ Κική μου χαίρομαι που μπορώ και δίνω πράγματα που είναι ενδιαφέροντα και έχουν μια χρησιμότητα ενημέρωσης.
      Ευχαριστώ για το σχόλιο και τα λόγια σου. Καλή σου συνέχεια.

      Διαγραφή